Określenie zakresu danych, trybu i sposobu przekazywania, obiegu oraz przyjmowania kwartalnych informacji opisowych z realizacji budżetu przez podległe jednostki budżetowe oraz niektóre jednostki nadzorowane.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2020.30

Akt utracił moc
Wersja od: 3 kwietnia 2020 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 2 kwietnia 2020 r.
w sprawie określenia zakresu danych, trybu i sposobu przekazywania, obiegu oraz przyjmowania kwartalnych informacji opisowych z realizacji budżetu przez podlegle jednostki budżetowe oraz niektóre jednostki nadzorowane

Na podstawie art. 175 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Informacja opisowa z realizacji budżetu, zwana dalej "Informacją", jest sporządzana kwartalnie przez wszystkie jednostki budżetowe podległe Ministrowi Zdrowia oraz jednostki nadzorowane, zwane dalej "jednostkami", którym w danym roku zostały przyznane środki finansowe z budżetu państwa części 46 - Zdrowie, działów: 851 - Ochrona zdrowia i 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, a odrębne przepisy, w tym umowy zawierane z Ministrem Zdrowia, nie określają sposobu rozliczania tych środków.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana narastająco i obejmuje jedynie środki pochodzące z budżetu państwa, które zgodnie z klasyfikacją budżetową są ujmowane w paragrafach z czwartą cyfrą "0", w tym przede wszystkim przyznane w planach finansowych oraz na podstawie decyzji Ministra Zdrowia lub Ministra Finansów.
3. 
Informacja obejmuje omówienie wydatków ponoszonych w ramach środków, o których mowa w ust. 2 oraz opis dochodów odprowadzanych przez jednostki na rachunek budżetu państwa.
4. 
Szczegółowe wytyczne odnośnie sposobu sporządzenia Informacji określa załącznik niniejszego zarządzenia.
§  2. 
1. 
Sporządzona przez jednostki Informacja jest przekazywana każdorazowo do Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Zdrowia, zwanego dalej "Departamentem Budżetu i Finansów".
2. 
Termin przekazania Informacji określa się następująco:
1)
I, II i III kwartał - do 20 dnia po zakończeniu kwartału;
2)
IV kwartał (roczna) - do dnia 20 lutego następnego roku.
3. 
W przypadku nieprzekazania Informacji w terminie określonym w ust. 2 Departament Budżetu i Finansów wzywa jednostkę do niezwłocznego jej przekazania wyznaczając kolejny termin nie dłuższy jednak niż 3 dni robocze.
4. 
W przypadku nieprzekazania Informacji w terminie, o którym mowa w ust. 3, Departament Budżetu i Finansów informuje o tym fakcie departament merytoryczny, zobowiązując go do wyjaśnienia przyczyn powstałego opóźnienia. Informacja o powstałym opóźnieniu jest również przekazywana przez Departament Budżetu i Finansów członkowi Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującemu działalność danej jednostki.
5. 
Przez departament merytoryczny rozumieć należy właściwą komórkę organizacyjną Ministerstwa Zdrowia, do której zadań, zgodnie z obowiązującym regulaminem organizacyjnym, należy sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru merytorycznego nad daną jednostką, a w przypadku braku takiego wskazania, komórkę odpowiedzialną pod względem merytorycznym za dany zakres działalności.
6. 
Terminowość przekazywania Informacji oraz jej poprawność i rzetelność stanowią jedne z przesłanek branych pod uwagę przy podejmowaniu przez Kierownictwo Ministerstwa Zdrowia decyzji o przyznaniu jednostce dodatkowych środków na wynagrodzenia osobowe.
§  3. 
1. 
Departament Budżetu i Finansów przekazuje, bez zbędnej zwłoki, otrzymane z jednostek Informacje do opinii departamentów merytorycznych.
2. 
Departamenty merytoryczne przekazują opinię w przedmiotowym zakresie w terminie 14 dni od otrzymania Informacji z Departamentu Budżetu i Finansów.
3. 
Termin, o którym mowa w ust. 2, może ulec przedłużeniu wyłącznie w przypadku braku możliwości uzyskania z jednostki ewentualnych dodatkowych wyjaśnień w zakresie danych ujętych w Informacji. O każdorazowej potrzebie przedłużenia terminu przekazania opinii departament merytoryczny informuje Departament Budżetu i Finansów, określając jednocześnie przewidywaną datę przekazania opinii.
4. 
Korespondencja związana z Informacją prowadzona pomiędzy departamentem merytorycznym a jednostką oraz ewentualne korekty Informacji, departament merytoryczny przekazuje do wiadomości Departamentowi Budżetu i Finansów wraz z opinią, o której mowa w ust. 2.
5. 
Informacje z realizacji zadań obejmujące dane za cały rok wraz z opinią departamentu merytorycznego i opinią finansową sporządzaną przez Departament Budżetu i Finansów, są przekazywane przez Departament Budżetu i Finansów za pośrednictwem członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującego pracę Departamentu Budżetu i Finansów, do akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującego realizację tych zadań.
§  4. 
1. 
Departament Budżetu i Finansów po analizie otrzymanych Informacji, uzyskaniu stosownych wyjaśnień i opinii, a w przypadku Informacji obejmujących dane za cały rok - decyzji Członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia, informuje jednostkę o przyjęciu Informacji lub jej odrzuceniu. W przypadku odrzucenia Informacji, Departament Budżetu i Finansów wskazuje dodatkowo jego przyczynę, wzywając jednocześnie jednostkę do dokonania stosownej korekty lub podjęcia działań naprawczych.
2. 
Korektę Informacji dokonaną z przyczyny wskazanej w ust. 1 lub sprawozdanie z podjętych działań naprawczych uwzględnia się w Informacji przekazywanej z tytułu realizacji zadań w następnym kwartale.
3. 
O odrzuceniu Informacji Departament Budżetu i Finansów zawiadamia właściwy departament merytoryczny.
4. 
Termin przyjęcia lub odrzucenia Informacji, w trybie o którym mowa w procedurze, nie może przekroczyć 60 dni, liczonych od daty wpływu Informacji do Departament Budżetu i Finansów przez jednostkę, z wyjątkiem Informacji obejmującej dane za cały rok, dla której termin przyjęcia jest uzależniony od akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia.
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia i ma zastosowanie do Informacji dotyczących zadań realizowanych przez jednostki od 1 stycznia 2020 r.

ZAŁĄCZNIK

Informacja opisowa z wykonania budżetu za ... kwartał/ roczna 20... r.

I.
Dochody

Omówienie poszczególnych źródeł dochodów obejmujące w szczególności:

*
analizę wpływów zrealizowanych w okresie sprawozdawczym,
*
przyczyny powstania różnic między planem a wykonaniem,
*
informacje o prawidłowości, terminowości pobierania i przekazywania dochodów.

Omawiając dochody nie należy wskazywać jedynie odpowiednich podziałek klasyfikacji budżetowej i przypisanych im nazw. Oznacza to, że w przypadku zrealizowania dochodów ujmowanych np. w § 092 - Pozostałe odsetki, należy wymienić poszczególne tytuły i kwoty, które złożyły się na łączną kwotę dochodów zrealizowanych w tym paragrafie.

II.
Wydatki
1)
Omówienie zmian w planie finansowym dokonanych na podstawie decyzji Ministra Finansów, Ministra Zdrowia oraz kierownika jednostki;
2)
Omówienie przeznaczenia zrealizowanych wydatków oraz stopnia wykonania w stosunku do planu po zmianach, z uwzględnieniem zaangażowania wydatków (w grupach wydatków) i stosowania zasady wstępnej oceny celowości poniesionych wydatków oraz realizacji właściwych procedur;
3)
Opis zakresu zrealizowanych zadań wraz z uzyskanymi efektami, z uwzględnieniem ewentualnych opóźnień (informacja opisowa z realizowanych zadań);
4)
Informacja o ewentualnych zagrożeniach w realizacji zadań i budżetu, w tym w szczególności prognozowanych niedoborach środków lub oszczędnościach. W przypadku zidentyfikowania zagrożeń należy szczegółowo opisać przyczyny ich powstania, wraz z oceną prawdopodobieństwa ich wystąpienia do końca roku;
5)
Informacja o stopniu wykorzystanej dotacji w porównaniu do stopnia realizacji zadań finansowanych dotacją (dotyczy jednostek, które otrzymują dotacje);
6)
Informacja o prawidłowości wykorzystania środków budżetowych;
7)
Informacja o terminowości przekazywanych dotacji (dotyczy jednostek, które otrzymują dotacje).
III.
Najważniejsze realizowane zadania (maksymalnie 5, wypełniane w formie poniższej tabeli)
Nazwa zadania

(niezwiązana z układem zadaniowym, zadania mogą pochodzić ze statutu lub planu działalności jednostki)

Poniesione wydatki ogółem, w tym wynagrodzenia

(dotyczy wyłącznie wydatków bezpośrednich przeznaczanych na to zadanie

Podjęte czynności

(jakie działania zostały podjęte w celu realizacji zadania)

Osiągnięte efekty rzeczowe

(osiągnięcia dokonane dzięki wydatkowaniu środków publicznych)

IV.
Należności i zobowiązania, w tym wymagalne

Należy krótko opisać należności i zobowiązania ujęte w sprawozdaniach Rb-N i Rb-Z. W części tej ująć należy również opis czynności podjętych w celu ich windykacji.

V.
Informacja o funkcjonowaniu w jednostce kontroli zarządczej.

Należy opisać w szczególności:

1)
jakie działania w ramach kontroli zarządczej podjęto w okresie sprawozdawczym;
2)
czy wykryto nieprawidłowości, a jeśli tak to należy opisać na czym one polegały i jak wpłynęły na działalność jednostki. Ponadto należy wskazać jakie podjęto działania w celu zapobieżenia ich wystąpienia w przyszłości.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2269).