Określenie zadań Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2020.55

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 listopada 2020 r.

DECYZJA Nr 158
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 18 listopada 2020 r.
w sprawie określenia zadań Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej

Na podstawie § 5 ust. 5 zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie organizacji Komendy Głównej Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG poz. 26 oraz z 2020 r. poz. 52) ustala się, co następuje:
§  1. 
Zakres zadań Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej określa załącznik do decyzji.
§  2. 
Sprawy dotyczące bezpieczeństwa i higieny służby i pracy prowadzone przez pracowników i funkcjonariuszy Zespołu Stanowisk Samodzielnych Kierownictwa Komendy Głównej Straży Granicznej do spraw BHP, nie zakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, prowadzone są przez Sekcję do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2020 r.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES ZADAŃ SEKCJI DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY SŁUŻBY/PRACY W KIEROWNICTWIE KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ

Do zakresu zadań Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej należy:
1)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy lub służby oraz przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
2)
bieżące informowanie Komendanta Głównego Straży Granicznej o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
3)
przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
4)
prowadzenie rejestru szkolenia wstępnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
5)
potwierdzanie w skierowaniach na badania okresowe lub kontrolne funkcjonariusza pełniącego służbę w Komendzie Głównej Straży Granicznej informacji o występowaniu na stanowisku służbowym czynników szkodliwych lub uciążliwych, lub innych wynikających z warunków pełnienia służby;
6)
sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, co najmniej raz w roku, analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej zawierającej propozycje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia funkcjonariuszy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a także poprawę ich warunków służby lub pracy;
7)
udział w ocenie założeń i dokumentacji w opracowywaniu planów oraz dotyczących modernizacji obiektów, pomieszczeń pracy (służby) i nowych inwestycji w Komendzie Głównej Straży Granicznej oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych założeniach i dokumentacji oraz planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
8)
opracowywanie projektów zarządzeń, regulaminów i instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz procedur z tym związanych;
9)
przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy lub służby;
10)
zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na stanowiskach pracy lub służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
11)
udział w przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowanych (wyremontowanych) obiektów, budynków i urządzeń mających wpływ na warunki pracy lub służby, bezpieczeństwo funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
12)
opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na poszczególnych stanowiskach pracy lub służby;
13)
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub służby;
14)
doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
15)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe oraz kontrola realizacji tych wniosków;
16)
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą lub pełnioną służbą;
17)
doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy lub służby na stanowiskach pracy lub służby, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
18)
współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych występujących w środowisku pracy lub służby w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przed tymi czynnikami lub warunkami;
19)
współpraca z lekarzem medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami i pracownikami pełniącymi służbę i zatrudnionymi w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich dla tych funkcjonariuszy i pracowników;
20)
współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz organizacjami związków zawodowych funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przy:
a)
podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w trybie i zakresie określonym w odrębnych przepisach,
b)
podejmowanych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy lub służby;
21)
inicjowanie i rozwijanie w Komendzie Głównej Straży Granicznej różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz ergonomii;
22)
uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), a także w pracach powołanej w Komendzie Głównej Straży Granicznej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy lub w służbie;
23)
współpraca z właściwymi podmiotami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej;
24)
współpraca z Inspektorem Sanitarnym w zakresie nadzoru nad higienicznymi warunkami pracy lub służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
25)
współpraca z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem pracy w Komendzie Głównej Straży Granicznej.