Określenie warunków, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia w jednostkach organizacyjnych Policji przeznaczone dla osób zatrzymanych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.1996.8.50

Akt utracił moc
Wersja od: 20 maja 1996 r.

ZARZĄDZENIE Nr 50
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 20 maja 1996 r.
w sprawie określenia warunków, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia w jednostkach organizacyjnych Policji przeznaczone dla osób zatrzymanych.

Na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515) zarządza się, co następuje:
§  1.
Osobę zatrzymaną umieszcza się w specjalnie do tego przystosowanym pomieszczeniu jednostki organizacyjnej Policji, zwanym dalej "pomieszczeniem".
§  2.
1.
Pomieszczenie powinno być zlokalizowane w kondygnacji parterowej budynku lub wyższej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2.
2.
Dopuszcza się lokalizację pomieszczenia w suterenie budynku pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego oraz zapewnienia:
1)
oświetlenia naturalnego,
2)
skutecznej izolacji przeciwwilgociowej,
3)
możliwości ewakuacji,
4)
sprawnej wentylacji grawitacyjnej lub mechanicznej.
§  3.
W skład pomieszczeń powinny wchodzić:
1)
izba dyżurna,
2)
pokoje dla osób zatrzymanych,
3)
pokój lekarski,
4)
pokój, w którym podgrzewa się i porcjuje posiłki oraz zmywa naczynia,
5)
magazyn do przechowywania pościeli i bielizny, z wyodrębnionym boksem, a w miarę możliwości oddzielonym magazynem na brudną pościel i bieliznę,
6)
magazyn do przechowywania rzeczy osób zatrzymanych,
7)
umywalnia,
8)
ustęp.
§  4.
Jeżeli ze względów technicznych nie jest możliwe wydzielenie w pomieszczeniach pokojów lub magazynów wymienionych w § 3 pkt 3-6, dopuszcza się ich lokalizację poza tymi pomieszczeniami, lecz w tym samym budynku jednostki organizacyjnej Policji.
§  5.
Tynki w pomieszczeniach powinny być wykonane z zaprawy cementowo-wapiennej, bielone farbą klejową lub emulsyjną, a od podłogi do wysokości 1,5 m malowane farbą olejną.
§  6.
Wszystkie wyjścia z pomieszczenia powinny posiadać kratę stalową i drzwi o silnej konstrukcji z atestowanymi zamkami.
§  7.
Pokoje dla zatrzymanych oraz ich wyposażenie powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
powierzchnia pokoju przypadająca na jedną osobę zatrzymaną powinna wynosić nie mniej niż 3 m2, a w przypadku zatrzymywania kobiet nie mniej niż 4 m2,
2)
podłoga zmywalna, trwała, ocieplana,
3)
okna uchylne w grubości ściany muru o powierzchni w stosunku do powierzchni podłogi nie mniejszej niż 1 : 8 z zainstalowaną na zewnątrz kratą z prętów lub płaskowników, a od wewnątrz siatką stalową,
4)
ogrzewanie zapewniające temperaturę nie mniejszą niż 20°C, zaś grzejniki zabezpieczone siatką stalową w taki sposób jak otwory okienne,
5)
ściany zewnętrzne i wewnętrzne powinny być wykonane z cegły pełnej na zaprawie cementowej, o grubości co najmniej 1,5 cegły lub innych materiałów o nie mniejszej wytrzymałości,
6)
natężenie oświetlenia elektrycznego umożliwiające czytanie i pisanie; punkty świetlne zabezpieczone siatką stalową lub nietłukącym się szkłem,
7)
przyciski do wzywania obsługi pomieszczeń (pod bezpiecznym napięciem elektrycznym),
8)
wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna zapewniająca półtorakrotną wymianę powietrza w ciągu godziny, z otworem wentylacyjnym zabezpieczonym siatką stalową,
9)
drzwi o silnej konstrukcji otwierane na zewnątrz z wizjerem stożkowym na wysokości 1,5 m, zabezpieczonym od strony pokoju szkłem hartowanym, i z drugiej strony ruchomą zasłoną z dwiema zasuwami i atestowanym zamkiem oraz łańcuchem zabezpieczającym,
10)
prycze pojedyncze oraz ławy i stoły drewniane bez ostrych krawędzi, przymocowane do podłogi lub ściany.
§  8.
Pokoje administracyjno-gospodarcze, korytarze pomieszczeń i ustępy oraz ich wyposażenie, powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
punkty świetlne umieszczone na suficie oraz gniazda wtykowe zainstalowane w niezbędnych miejscach,
2)
izba dyżurna z otwieraną barierą drewnianą wyposażoną w instalację telefoniczną mającą połączenie wyłącznie z dyżurnymi jednostkami organizacji Policji,
3)
pokój lekarski wyposażony w umywalkę z dopływem ciepłej i zimnej wody,
4)
pokój do podgrzewania posiłków wyposażony w zlewozmywak dwukomorowy z dopływem ciepłej i zimnej wody oraz szafki kuchenne i lodówkę,
5)
w umywalni umywalki z dopływem ciepłej i zimnej wody oraz w miarę możliwości natrysk, wydzielony podobnie jak kabina ustępowa,
6)
ustęp wyposażony w umywalkę z dopływem ciepłej i zimnej wody oraz miski ustępowe spłukiwane za pomocą automatu ukrytego w ścianie,
7)
miski ustępowe umieszczone w kabinach oddzielonych przegrodami o wysokości 1 m, trwale przytwierdzonymi do podłogi i ściany, z drzwiami o górnej krawędzi 1 m i dolnej 30 cm nad podłogą,
8)
drzwi do ustępu i umywalni z natryskiem wyposażone w szybę z nietłukącego się szkła lub zwykłą szybę zabezpieczoną obustronnie siatką stalową,
9)
woda gorąca do umywalni i natrysku powinna być w miarę możliwości doprowadzana poprzez mieszacz zlokalizowany w miejscu niedostępnym dla zatrzymanych,
10)
na ścianach korytarzy, obok drzwi, zamocowane półki drewniane służące do stawiania naczyń z posiłkami.
§  9.
Stosowanie zamiennych materiałów i innych rozwiązań technicznych niż określone w §§ 6-8 jest dopuszczalne, po uzyskaniu zgody terenowego organu specjalistycznego nadzoru budowlanego, właściwego w dziedzinie bezpieczeństwa państwa.
§  10.
Pomieszczenia wyposażone są w instalację alarmową (dźwiękowo-świetlną):
1)
dzwonki alarmowe i punkty świetlne w pokoju dyżurnego jednostki lub innym miejscu, z którego sygnał alarmowy zapewnia natychmiastowe przybycie policjanta,
2)
przyciski dzwonków umieszczone:
a)
w izbie dyżurnej,
b)
na ścianach korytarza, przy drzwiach każdego pokoju,
c)
w pokoju lekarskim,
d)
w ustępie i umywalni,
e)
w pokoju do przygotowywania posiłków.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.