Określenie warunków, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia w jednostkach organizacyjnych Policji przeznaczone dla osób zatrzymanych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MSW.1996.8.50
Akt utracił moc Wersja od: 20 maja 1996 r.
ZARZĄDZENIE Nr 50
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 20 maja 1996 r.
w sprawie określenia warunków, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia w jednostkach organizacyjnych Policji przeznaczone dla osób zatrzymanych.
Na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Osobę zatrzymaną umieszcza się w specjalnie do tego przystosowanym pomieszczeniu jednostki organizacyjnej Policji, zwanym dalej "pomieszczeniem".§ 2.
1.
Pomieszczenie powinno być zlokalizowane w kondygnacji parterowej budynku lub wyższej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2.2.
Dopuszcza się lokalizację pomieszczenia w suterenie budynku pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego oraz zapewnienia: 1)
oświetlenia naturalnego, 2)
skutecznej izolacji przeciwwilgociowej, 3)
możliwości ewakuacji, 4)
sprawnej wentylacji grawitacyjnej lub mechanicznej.§ 3.
W skład pomieszczeń powinny wchodzić: 1)
izba dyżurna, 2)
pokoje dla osób zatrzymanych, 3)
pokój lekarski, 4)
pokój, w którym podgrzewa się i porcjuje posiłki oraz zmywa naczynia, 5)
magazyn do przechowywania pościeli i bielizny, z wyodrębnionym boksem, a w miarę możliwości oddzielonym magazynem na brudną pościel i bieliznę, 6)
magazyn do przechowywania rzeczy osób zatrzymanych, 7)
umywalnia, 8)
ustęp.§ 4.
Jeżeli ze względów technicznych nie jest możliwe wydzielenie w pomieszczeniach pokojów lub magazynów wymienionych w § 3 pkt 3-6, dopuszcza się ich lokalizację poza tymi pomieszczeniami, lecz w tym samym budynku jednostki organizacyjnej Policji.§ 5.
Tynki w pomieszczeniach powinny być wykonane z zaprawy cementowo-wapiennej, bielone farbą klejową lub emulsyjną, a od podłogi do wysokości 1,5 m malowane farbą olejną.§ 6.
Wszystkie wyjścia z pomieszczenia powinny posiadać kratę stalową i drzwi o silnej konstrukcji z atestowanymi zamkami.§ 7.
Pokoje dla zatrzymanych oraz ich wyposażenie powinny odpowiadać następującym warunkom: 1)
powierzchnia pokoju przypadająca na jedną osobę zatrzymaną powinna wynosić nie mniej niż 3 m2, a w przypadku zatrzymywania kobiet nie mniej niż 4 m2, 2)
podłoga zmywalna, trwała, ocieplana, 3)
okna uchylne w grubości ściany muru o powierzchni w stosunku do powierzchni podłogi nie mniejszej niż 1 : 8 z zainstalowaną na zewnątrz kratą z prętów lub płaskowników, a od wewnątrz siatką stalową, 4)
ogrzewanie zapewniające temperaturę nie mniejszą niż 20°C, zaś grzejniki zabezpieczone siatką stalową w taki sposób jak otwory okienne, 5)
ściany zewnętrzne i wewnętrzne powinny być wykonane z cegły pełnej na zaprawie cementowej, o grubości co najmniej 1,5 cegły lub innych materiałów o nie mniejszej wytrzymałości, 6)
natężenie oświetlenia elektrycznego umożliwiające czytanie i pisanie; punkty świetlne zabezpieczone siatką stalową lub nietłukącym się szkłem, 7)
przyciski do wzywania obsługi pomieszczeń (pod bezpiecznym napięciem elektrycznym), 8)
wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna zapewniająca półtorakrotną wymianę powietrza w ciągu godziny, z otworem wentylacyjnym zabezpieczonym siatką stalową, 9)
drzwi o silnej konstrukcji otwierane na zewnątrz z wizjerem stożkowym na wysokości 1,5 m, zabezpieczonym od strony pokoju szkłem hartowanym, i z drugiej strony ruchomą zasłoną z dwiema zasuwami i atestowanym zamkiem oraz łańcuchem zabezpieczającym, 10)
prycze pojedyncze oraz ławy i stoły drewniane bez ostrych krawędzi, przymocowane do podłogi lub ściany.§ 8.
Pokoje administracyjno-gospodarcze, korytarze pomieszczeń i ustępy oraz ich wyposażenie, powinny odpowiadać następującym warunkom: 1)
punkty świetlne umieszczone na suficie oraz gniazda wtykowe zainstalowane w niezbędnych miejscach, 2)
izba dyżurna z otwieraną barierą drewnianą wyposażoną w instalację telefoniczną mającą połączenie wyłącznie z dyżurnymi jednostkami organizacji Policji, 3)
pokój lekarski wyposażony w umywalkę z dopływem ciepłej i zimnej wody, 4)
pokój do podgrzewania posiłków wyposażony w zlewozmywak dwukomorowy z dopływem ciepłej i zimnej wody oraz szafki kuchenne i lodówkę, 5)
w umywalni umywalki z dopływem ciepłej i zimnej wody oraz w miarę możliwości natrysk, wydzielony podobnie jak kabina ustępowa, 6)
ustęp wyposażony w umywalkę z dopływem ciepłej i zimnej wody oraz miski ustępowe spłukiwane za pomocą automatu ukrytego w ścianie, 7)
miski ustępowe umieszczone w kabinach oddzielonych przegrodami o wysokości 1 m, trwale przytwierdzonymi do podłogi i ściany, z drzwiami o górnej krawędzi 1 m i dolnej 30 cm nad podłogą, 8)
drzwi do ustępu i umywalni z natryskiem wyposażone w szybę z nietłukącego się szkła lub zwykłą szybę zabezpieczoną obustronnie siatką stalową, 9)
woda gorąca do umywalni i natrysku powinna być w miarę możliwości doprowadzana poprzez mieszacz zlokalizowany w miejscu niedostępnym dla zatrzymanych, 10)
na ścianach korytarzy, obok drzwi, zamocowane półki drewniane służące do stawiania naczyń z posiłkami.§ 9.
Stosowanie zamiennych materiałów i innych rozwiązań technicznych niż określone w §§ 6-8 jest dopuszczalne, po uzyskaniu zgody terenowego organu specjalistycznego nadzoru budowlanego, właściwego w dziedzinie bezpieczeństwa państwa.§ 10.
Pomieszczenia wyposażone są w instalację alarmową (dźwiękowo-świetlną): 1)
dzwonki alarmowe i punkty świetlne w pokoju dyżurnego jednostki lub innym miejscu, z którego sygnał alarmowy zapewnia natychmiastowe przybycie policjanta, 2)
przyciski dzwonków umieszczone:a)
w izbie dyżurnej,b)
na ścianach korytarza, przy drzwiach każdego pokoju,c)
w pokoju lekarskim,d)
w ustępie i umywalni,e)
w pokoju do przygotowywania posiłków.§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.