Określenie podziału zadań służbowych policjantów wykonujących czynności w zakresie sporządzania i przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2009.1.4

Akt utracił moc
Wersja od: 12 stycznia 2009 r.

DECYZJA Nr 774
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 19 grudnia 2008 r.
w sprawie określenia podziału zadań służbowych policjantów wykonujących czynności w zakresie sporządzania i przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne

§  1.
Czynności w zakresie sporządzania i przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej wykonuje się:
1)
na zasadach i w sposób określony w art. 19 ustawy o Policji oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania prowadzonej przez Policję kontroli operacyjnej, przechowywania i przekazywania wniosków, zarządzeń i materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli, a także przetwarzania i niszczenia tych materiałów (Dz. U. Nr 24, poz. 252 oraz z 2008 r. Nr 20, poz. 122), zwanym dalej "rozporządzeniem";
2)
według określonego w niniejszej decyzji podziału zadań służbowych.
§  2.
Określenia użyte w decyzji oznaczają:
1)
komórka zlecająca - komórka organizacyjna Policji, w której jest prowadzona sprawa operacyjna z zastosowaniem kontroli operacyjnej;
2)
komórka realizacyjna - komórka organizacyjna Policji właściwa w zakresie realizacji zarządzonej kontroli operacyjnej;
3)
prowadzący - policjant prowadzący sprawę operacyjną z zastosowaniem kontroli operacyjnej;
4)
przedstawiciel organu Policji - policjant upoważniony pisemnie przez komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji lub Komendanta Głównego Policji, do przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej prokuratorowi i sądowi oraz do reprezentowania komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) lub Komendanta Głównego Policji podczas posiedzeń sądu dotyczących kontroli operacyjnej;
5)
stenogram - dosłowny pisemny przekład zapisu dźwięku utrwalonego na nośniku dźwięku;
6)
streszczenie - pisemna informacja o treści zapisu utrwalonego na nośniku informacji, ograniczona do danych istotnych ze względu na cel prowadzonej kontroli operacyjnej;
7)
notatka - pisemna informacja o istotnych warunkach i okolicznościach prowadzenia kontroli operacyjnej;
8)
komunikat - stenogram, streszczenie lub notatka;
9)
druk nr 1 - załącznik nr 1 do rozporządzenia;
10)
druk nr 2 - załącznik nr 2 do rozporządzenia;
11)
druk nr 5 - załącznik nr 5 do rozporządzenia;
12)
druk nr 6 - załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Rozdział  2.

Zadania wykonywane przez komórki zlecające

§  3.
1.
Jeżeli prowadzący uzna, że w sprawie operacyjnej zaistniały przesłanki kryminologiczne i prawne do prowadzenia kontroli operacyjnej, sporządza i przedkłada do akceptacji bezpośredniemu przełożonemu notatkę służbową, zawierającą syntetyczną analizę prowadzonej sprawy z opisem rezultatów wykonanych czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz wnioskiem o zastosowanie kontroli operacyjnej.
2.
W przypadku uzyskania akceptacji, o której mowa w ust. 1, prowadzący przygotowuje wniosek do komórki realizacyjnej o sprawdzenie możliwości technicznych prowadzenia kontroli operacyjnej w określonym miejscu i czasie.
3.
W przypadku potwierdzenia możliwości, o których mowa w ust. 2, prowadzący wykonuje kolejno następujące czynności:
1)
wypełnia w części dotyczącej Policji w trzech egzemplarzach druk nr 1, a w przypadku niecierpiącym zwłoki druk nr 2, celem przedłożenia do podpisu kierownikowi komórki organizacyjnej Policji prowadzącej sprawę operacyjną, w której kontrola operacyjna ma być stosowana;
2)
przedkłada drogą służbową trzy egzemplarze druku nr 1 lub nr 2, do podpisu według właściwości komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji albo Komendantowi Głównemu Policji;
3)
w przypadku uzyskania podpisu, o którym mowa w pkt 2, dokonuje rejestracji druku nr 1 lub druku nr 2 w rejestrze wniosków i zarządzeń dotyczących kontroli operacyjnej, prowadzonym w wyznaczonej do tego komórce organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji lub Komendy Głównej Policji.
§  4.
1.
Po rejestracji, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 3, przedstawiciel organu Policji przekazuje trzy egzemplarze druku nr 1 lub nr 2 według właściwości Prokuratorowi Generalnemu lub prokuratorowi okręgowemu, w celu uzyskania zgody na złożenie do sądu wniosku o zarządzenie kontroli operacyjnej lub w przypadku niecierpiącym zwłoki - zgody na zarządzenie kontroli operacyjnej przez organ Policji, a następnie odbiera wszystkie trzy egzemplarze druku nr 1 lub nr 2 po podjęciu decyzji przez prokuratora.
2.
W przypadku uzyskania zgody prokuratora, o której mowa w ust. 1, przedstawiciel organu Policji dostarcza do właściwego miejscowo sądu okręgowego trzy egzemplarze druku nr 1 lub nr 2, w celu uzyskania postanowienia sądu o zarządzeniu kontroli operacyjnej lub o wyrażeniu zgody na kontynuację kontroli operacyjnej zarządzonej przez organ Policji, a także uczestniczy w posiedzeniu sądu dotyczącym kontroli operacyjnej.
3.
W przypadku niecierpiącym zwłoki po uzyskaniu zgody prokuratora, o której mowa w ust. 1, oraz przed dostarczeniem egzemplarzy druku nr 2 do sądu, przekazuje się je komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub Komendantowi Głównemu Policji, w celu zarządzenia kontroli operacyjnej. Komórka zlecająca niezwłocznie informuje pisemnie komórkę realizacyjną o zarządzonej w tym trybie kontroli operacyjnej.
4.
O treści wydanego przez sąd postanowienia w przedmiocie zarządzenia kontroli operacyjnej lub kontynuacji kontroli operacyjnej zarządzonej przez organ Policji, przedstawiciel organu Policji informuje właściwego prokuratora poprzez dostarczenie drugiego egzemplarza druku nr 1 lub nr 2 i komórkę zlecającą poprzez dostarczenie trzeciego egzemplarza druku nr 1 lub nr 2. Komórka zlecająca niezwłocznie zawiadamia o tym komórkę realizacyjną, której przekazuje kopię trzeciego egzemplarza druku nr 1 lub nr 2.
5.
Jeżeli sąd wyda postanowienie o odmowie zarządzenia kontroli operacyjnej lub nie wyrazi zgody na kontynuację kontroli operacyjnej zarządzonej przez organ Policji, komórka zlecająca oprócz działań określonych w ust. 4 dokonuje również oceny tego postanowienia i w razie zakwestionowania jego zasadności sporządza projekt zażalenia, który przedkłada się drogą służbową do podpisu komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub Komendantowi Głównemu Policji. Przedstawiciel organu Policji niezwłocznie dostarcza podpisane zażalenie do sądu wydającego zaskarżone postanowienie.
§  5.
Kierownik komórki zlecającej jest obowiązany wyznaczyć pisemnie policjanta do ciągłego współdziałania z komórką realizującą.
§  6.
1.
Prowadzący wykonuje następujące zadania:
1)
dokumentację, o której mowa w § 1 ust. 3 rozporządzenia, gromadzi w teczkach prowadzonych odrębnie dla każdej kontroli operacyjnej;
2)
inną niż wymieniona w pkt 1 dokumentację kontroli operacyjnej gromadzi w teczkach spraw operacyjnych, w ramach których kontrola operacyjna jest stosowana;
3)
po zakończeniu kontroli operacyjnej:
a)
wypełnia w trzech egzemplarzach druk nr 5, który przedstawia do podpisu najpierw przełożonemu kierownikowi komórki organizacyjnej prowadzącej sprawę operacyjną, a następnie komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub Komendantowi Głównemu Policji;
b)
w przypadku zgromadzenia podczas stosowanej kontroli operacyjnej materiałów mogących stanowić dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego - sporządza się wniosek organu Policji do właściwego prokuratora o dowodowe wykorzystanie tych materiałów i przekazuje je w załączeniu do wniosku, wraz z pierwszym egzemplarzem druku nr 5;
c)
w przypadku, gdy materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli operacyjnej nie zawierają dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego - materiały te zwraca się do komórki realizacyjnej, z załączonym spisem i wykazem osób, które zapoznały się z materiałami, a pierwszy egzemplarz druku nr 5 dostarcza przedstawicielowi organu Policji w celu przekazania właściwemu prokuratorowi okręgowemu lub Prokuratorowi Generalnemu;
d)
przesyła komórce realizacyjnej trzeci egzemplarz druku nr 5, a w przypadku spraw operacyjnych prowadzonych w komórkach organizacyjnych Komendy Głównej Policji również zarządzenie Komendanta Głównego Policji w sprawie zniszczenia materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego.
2.
Dokumentację, o której mowa w § 1 ust. 3 rozporządzenia, przekazuje się prokuratorowi w formie zbiorów ponumerowanych i zszytych kart umieszczonych w teczkach, ze spisami zawartości i wykazem osób, które zapoznawały się z dokumentacją.
§  7.
W przypadku wnioskowania o przedłużenie kontroli operacyjnej w trybie art. 19 ust. 8 ustawy o Policji:
1)
prowadzący analizuje dotychczas zgromadzone materiały z kontroli operacyjnej i przedkłada kierownikowi komórki zlecającej wyniki analizy z wnioskami w zakresie dalszego prowadzenia kontroli operacyjnej;
2)
po akceptacji wniosku o przedłużenie kontroli operacyjnej przez kierownika, o którym mowa w pkt 1, prowadzący wypełnia w trzech egzemplarzach druk nr 1 w części dotyczącej Policji i przekazuje drogą służbową do podpisu komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub Komendantowi Głównemu Policji;
3)
wykonuje się w odpowiedni sposób zadania określone w § 3 ust. 3 pkt 3 i § 4.
§  8.
W przypadku wnioskowania o przedłużenie kontroli operacyjnej w trybie art. 19 ust. 9 ustawy o Policji:
1)
prowadzący analizuje dotychczas zgromadzone materiały z kontroli operacyjnej i przedkłada kierownikowi komórki zlecającej wyniki analizy z wnioskami w zakresie dalszego prowadzenia kontroli operacyjnej;
2)
po akceptacji wniosku o przedłużenie kontroli operacyjnej przez kierownika, o którym mowa w pkt 1, prowadzący wypełnia w 3 egzemplarzach druk nr 1 w części dotyczącej Policji i drogą służbową przekazuje do podpisu komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub kierownikowi prowadzącej sprawę operacyjną komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji;
3)
komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji za pośrednictwem dyrektora Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji lub kierownik prowadzącej sprawę operacyjną komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji bezpośrednio, przedkłada Komendantowi Głównemu Policji do podpisu trzy egzemplarze druku nr 1, z załączoną analizą sprawy operacyjnej uwzględniającą dotychczas zgromadzone materiały z kontroli operacyjnej;
4)
po uzyskaniu podpisu Komendanta Głównego Policji dokonuje się rejestracji druku nr 1 w rejestrze wniosków i zarządzeń dotyczących kontroli operacyjnej, prowadzonym w wyznaczonej do tego komórce organizacyjnej Komendy Głównej Policji;
5)
po rejestracji, o której mowa w ust. 4, trzy egzemplarze druku nr 1 przedstawiciel organu Policji przekazuje Prokuratorowi Generalnemu, w celu uzyskania zgody na złożenie wniosku do sądu, a następnie odbiera je po podjęciu decyzji przez Prokuratora Generalnego;
6)
w przypadku uzyskania zgody Prokuratora Generalnego na złożenie wniosku do sądu, trzy egzemplarze druku nr 1 z załączoną analizą, o której mowa w pkt 3, zwraca się komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub właściwemu kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, w celu spowodowania dostarczenia tych dokumentów do właściwego miejscowo sądu okręgowego przez przedstawiciela organu Policji, który uczestniczy w posiedzeniu sądu;
7)
wykonuje się w odpowiedni sposób czynności określone w § 4 ust. 4 i 5, z tym że zażalenie na postanowienie sądu przedstawia się do podpisu Komendantowi Głównemu Policji.

Rozdział  3.

Zadania wykonywane przez komórki realizacyjne

§  9.
Dokumenty związane z prowadzoną kontrolą operacyjną gromadzi się w teczkach przewidzianych w przepisach o pracy operacyjnej. Wśród tych dokumentów powinny być:
1)
odpowiednie egzemplarze druków nr 1, 2, 5 i 6;
2)
dokumenty dotyczące sprawdzenia, o którym mowa w § 3 ust. 2 oraz inne dokumenty dotyczące organizacyjnych, taktycznych i technicznych uwarunkowań prowadzenia kontroli operacyjnej.
§  10.
Przebieg i rezultaty kontroli operacyjnej dokumentuje się na właściwych nośnikach informacji oraz odpowiednimi komunikatami, a mianowicie:
1)
stenogramy sporządza się tylko z tych zapisów utrwalonych na nośniku dźwięku, które zawierają informacje mogące stanowić dowody, o których mowa w art. 19 ust. 15 ustawy o Policji;
2)
streszczenia sporządza się w celu udokumentowania zachowania się podmiotów objętych kontrolą operacyjną, jeżeli w toku kontroli operacyjnej nie uzyskano informacji, o których mowa w art. 19 ust. 15 ustawy o Policji;
3)
całkowity brak przekazu informacji ze strony podmiotu objętego kontrolą operacyjną lub do tego podmiotu, dokumentuje się notatkami nie rzadziej niż co 7 dni;
4)
formę sporządzanych komunikatów komórka realizacyjna uzgadnia z policjantem komórki zlecającej, o którym mowa w § 5.
§  11.
W przypadku, jeżeli komórką zlecającą jest komórka organizacyjna komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, komórka realizacyjna sporządza projekt zarządzenia w sprawie zniszczenia materiałów, o których mowa w art. 19 ust. 17 ustawy o Policji. Projekt ten przedkłada się do podpisu uprawnionemu organowi Policji niezwłocznie po zwrocie materiałów od komórki zlecającej.
§  12.
Rejestr wniosków i zarządzeń dotyczących kontroli operacyjnej według wzoru określonego w załączniku nr 9 do rozporządzenia prowadzi się:
1)
w komendzie wojewódzkiej (Stołecznej) Policji - w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach techniki operacyjnej;
2)
w Komendzie Głównej Policji - w Centralnym Biurze Śledczym.
§  13.
Komórka realizacyjna jest obowiązana współdziałać z komórką zlecającą, w szczególności w następujący sposób:
1)
komórce zlecającej przekazuje się niezwłocznie pisemne informacje istotne dla przebiegu kontroli operacyjnej, a zwłaszcza dotyczące daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia kontroli operacyjnej;
2)
komórce zlecającej przekazuje się niezwłocznie dane umożliwiające utrzymywanie nieprzerwanego kontaktu w sposób uniemożliwiający dostęp osób nieuprawnionych do informacji wymienianych w ramach współdziałania komórki realizacyjnej z komórką zlecającą;
3)
materiały uzyskiwane podczas kontroli operacyjnej oraz sporządzone na podstawie tych materiałów komunikaty przekazuje się niezłocznie komórce zlecającej, a także na jej żądanie umożliwia się bezpośrednie zapoznawanie się z treścią kontrolowanej korespondencji, zawartością kontrolowanych przesyłek lub innych przekazów informacji.

Rozdział  4.

Postanowienia końcowe

§  14.
W przypadkach uznanych za wymagające zapewnienia szczególnej ochrony niejawności prowadzenia kontroli operacyjnej, naczelnik wydziału w Biurze Spraw Wewnętrznych Komendy Głównej Policji może ograniczyć informacje przekazywane komórce realizacyjnej do niezbędnych dla podjęcia kontroli operacyjnej, bez przekazywania egzemplarzy druku nr 1 lub nr 2.
§  15.
1.
Organy Policji, o których mowa w art. 19 ustawy o Policji, wyznaczają w drodze decyzji policjantów upoważnionych do niszczenia materiałów zgromadzonych w wyniku stosowania kontroli operacyjnej.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych Policji, w których niszczy się materiały określone w art. 19 ust. 17 ustawy o Policji, tworzą spośród policjantów wyznaczonych w trybie określonym w ust. 1, co najmniej trzyosobowe komisje do dokonywania zniszczenia tych materiałów.
§  16.
Kierownicy komórek organizacyjnych Policji wymienionych w § 12 składają dyrektorowi Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji, w terminie do dnia 15 stycznia i 15 lipca, okresowe sprawozdania z realizacji kontroli operacyjnej, sporządzone według wzoru określonego w przepisach w sprawie sprawozdawczości i planowania w Policji.
§  17.
Komendanci wojewódzcy (Stołeczny) Policji wyznaczą wojewódzkich koordynatorów kontroli operacyjnej, do których zadań należy:
1)
monitorowanie problemów utrudniających sprawną i skuteczną kontrolę operacyjną oraz udzielanie jednostkom organizacyjnym Policji na obszarze województwa pomocy doradczej w zakresie wykonywania czynności związanych z kontrolą operacyjną;
2)
zapewnianie należytej znajomości przepisów regulujących wykonywanie kontroli operacyjnej i umiejętności ich praktycznego stosowania przez prowadzących pracę operacyjną policjantów jednostek organizacyjnych Policji z obszaru województwa.
§  18.
Za sprawowanie ogólnego nadzoru nad wykonywaniem przez wszystkie jednostki organizacyjne Policji zadań w zakresie kontroli operacyjnej jest odpowiedzialny właściwy rzeczowo zastępca dyrektora Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji.
§  19.
Traci moc decyzja nr 148 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie określenia obowiązków i uprawnień policjantów wykonujących czynności w zakresie sporządzania i przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej (Dz. Urz. KGP Nr 12, poz. 63 oraz z 2004 r. Nr 20, poz. 127).
§  20.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 57, poz. 390, Nr 120, poz. 818, Nr 140, poz. 981 i Nr 165, poz. 1170 oraz z 2008 r. Nr 86, poz. 521 i Nr 171, poz. 1065.