Określenie minimum wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej" i "edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych" oraz dla studiów licencjackich na kierunku "edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej" i "edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2001.2.10

Akt utracił moc
Wersja od: 15 maja 2001 r.

UCHWAŁA Nr 173/2000
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 14 grudnia 2000 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej" i "edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych" oraz dla studiów licencjackich na kierunku "edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej" i "edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych".

Działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.), Rada Główna uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich dla kierunków:

- "edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej",

- "edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych".

2.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach licencjackich dla kierunków:

- "edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej",

- "edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych".

3.
Wymagania, o których mowa w § 1 ust. 1-2 stanowią załączniki do niniejszej uchwały.
§  3.
Przekazuje się niniejszą uchwałę Ministrowi Edukacji Narodowej.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Minimalne wymagania programowe dla studiów magisterskich

Kierunek: EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ

I. WYMAGANIA OGÓLNE

Studia na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej trwają 5 lat (10 semestrów). Przyjmuje się, że łączny wymiar zajęć wynosi około 3300 godzin. Minimum programowe obejmuje łącznie 2040 godzin. Kandydaci na studia winni wykazać się wiedzą i umiejętnościami muzycznymi w zakresie odpowiadającym średniej szkole muzycznej. Uczelnia, w ramach potrzeb i możliwości kadrowych, prowadzi wybrane specjalności i specjalizacje. Absolwent studiów magisterskich otrzymuje tytuł magistra sztuki.

II. SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent posiadać będzie kwalifikacje artysty-muzyka i nauczyciela w zakresie szeroko pojętej artystycznej edukacji i animacji muzycznej oraz prowadzenia zespołów muzycznych. Będzie on posiadać muzyczną wiedzę teoretyczną i praktyczną odpowiednią - w zależności od ukończonych specjalności - do prowadzenia:

- zawodowych zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych,

- zespołów muzyki kościelnej,

- zespołów muzyki dawnej,

- zespołów w amatorskim ruchu muzycznym,

- zespołów muzyki jazzowej,

- zespołów folklorystycznych,

- działalności naukowej i dydaktycznej w szkołach wyższych i zakładach kształcenia nauczycieli prowadzących kierunek "edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej" i ewentualnie inne kierunki muzyczne,

- zajęć dydaktycznych w szkolnictwie muzycznym,

- zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji artystycznej szkolnej,

- działalności muzycznej w instytucjach kultury i w mediach (film, TV, radio),

- działalności w prowadzeniu i obsłudze festiwali, konkursów i imprez muzycznych oraz animacji kultury muzycznej w społeczeństwie.

Absolwenci będą posiadać określoną programem studiów wiedzę i umiejętności muzyczne i pedagogiczne, wzbogacone zasobem ogólnej wiedzy humanistycznej.

III. GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 420

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO 360

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 360

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 900

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 2040

IV. PRAKTYKI

Studenta obowiązuje minimum 150 godzin praktyki pedagogicznej. W ramach praktyk pedagogicznych należy uwzględnić także praktyki w zakresie metodyk kierunkowych:

1. Praktyka w zakresie teorii edukacji muzycznej 15

2. Praktyka w zakresie prowadzenia audycji muzycznych 15

3. Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego 30

4. Praktyka w zakresie zasad muzyki i nauki o muzyce 15

5. Praktyka w zakresie metodyki kształcenia słuchu 15

V. PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Przedmioty do wyboru, np. filozofia, historia kultury, estetyka, logika, etyka, przedmiot przyrodniczy itp. 120

2. Język obcy 120

3. Podstawy języka łacińskiego 30

4. Wiedza z zakresu sztuk plastycznych 60

5. Podstawy informatyki 30

6. Wychowanie fizyczne 60

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 420

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Psychologia z psychologią muzyki 60

2. Pedagogika z pedagogiką muzyczną 105

3. Metodyka i teoria edukacji muzycznej 120

4. Metodyka prowadzenia audycji muzycznych 15

5. Metodyka śpiewu zbiorowego 30

6. Metodyka zasad muzyki i nauki o muzyce 15

7. Metodyka kształcenia słuchu 15

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 360

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Fortepian 90

2. Harmonia klasyczna i podstawy harmonii współczesnej 60

3. Historia stylów muzycznych i technik kompozytorskich 90

4. Analiza dzieła muzycznego 60

5. Kształcenie słuchu 60

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 360

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Czytanie partytur 45

2. Dyrygowanie 90

3. Zespoły wokalne i instrum. dla praktyk dyrygenckich studentów 60

4. Specjalistyczna literatura muzyczna z ćwiczeniami 45

5. Emisja głosu indywidualna z metodyką nauczania 45

6. Improwizacja fortepianowa lub/i organowa 30

7. Propedeutyka kompozycji i aranżacji 30

8. Instrumentacja 30

9. Kontrapunkt 45

10. Praktyka chorału gregoriańskiego 30

11. Zespół chóralny lub orkiestra 150

12. Drugi instrument 30

13. Instrumenty szkolne 30

14. Ekspresja muzyczno-ruchowa 30

15. Zarys etnomuzykologii 30

16. Interpretacja tekstu literackiego z dykcją 15

17. Seminarium prelekcji i krytyki muzycznej 45

18. Promocja i marketing dobór kultury 45

19. Komunikacja społeczna i organizacja imprez 45

20. Integracja sztuk 30

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 900

VI. TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Przedmioty do wyboru (np. filozofia, historia kultury, estetyka, logika, etyka, przedmiot przyrodniczy - do wyboru przez studenta).

W procesie nauczania przyszłych magistrów sztuki stanowią niezbędny składnik kształcenia pełnej osobowości przyszłego artysty i pedagoga i jego wrażliwości aksjologicznej poprzez przyswojenie pojęć, teorii, koncepcji. Treści obejmują epoki historyczne od starożytności po współczesność, wskazują możliwości rozstrzygnięć dylematów egzystencjalnych, sytuują sztukę w szerokim kontekście kulturowym.

2. Język obcy.

Czynne opanowanie jednego języka nowożytnego w mowie i piśmie, w zakresie pozwalającym na swobodną konwersację oraz możliwość posługiwania się fachową literaturą, a także na nawiązywanie kontaktów artystycznych i edukacyjnych, dubbing muzyczny, obsługę imprez muzycznych za granicą etc.

3. Podstawy języka łacińskiego.

Opanowanie podstaw gramatycznych i leksykalnych, pozwalające na przekazywanie treści muzycznych utworów o tekstach łacińskich i włoskich, muzyki sakralnej i świeckiej. Fonetyka języka łacińskiego.

4. Wiedza z zakresu sztuk plastycznych.

Przyswojenie wiedzy o głównych kierunkach artystycznych poszczególnych epok historycznych. Analiza dzieł plastycznych. Współczesne kierunki w malarstwie, grafice i rzeźbie. Plakat artystyczny i fotografia artystyczna. Metody przybliżania różnych form sztuki plastycznej w powiązaniu z percepcją dzieł muzycznych danej epoki.

5. Podstawy informatyki.

Podstawy obsługi komputerów osobistych. Polecenia systemowe, obsługa plików i katalogów, polecenia konfiguracyjne, uruchomienie i obsługa programów. Zastosowanie w praktyce edukacyjnej.

6. Wychowanie fizyczne.

Zajęcia ruchowe kondycyjne, korekcyjne, rehabilitacyjne i zastosowanie ich w praktyce edukacyjnej. Sport i turystyka.

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO:

1. Psychologia z psychologią muzyki.

Zarys psychologii w zakresie wymagań określonych dla kierunków kształcących nauczycieli. Psychologia uzdolnień muzycznych. Psychologiczne uwarunkowania twórczości, percepcji i wykonawstwa muzyki. Psychologia sukcesu indywidualnego i zbiorowego. Metody pokonywania stresu.

2. Pedagogika z pedagogiką muzyczną.

Zarys pedagogiki w zakresie wymagań określonych dla kierunków kształcących nauczycieli. Rys historyczny i nowe koncepcje pedagogiczne. Teoria i organizacja kształcenia i wychowania z uwzględnieniem uwarunkowań kształcenia indywidualnego w dydaktyce muzycznej. Praktyka korzystania w procesie edukacji muzycznej ze środków technicznych. Media w nauczaniu muzyki.

3. Metodyka i teoria edukacji muzycznej.

Tradycje i współczesne założenia, formy i metody edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Metody Z. Kodaly’a, C. Orffa, E. Dalcroze’a. Przygotowanie studentów do pracy w szkołach ogólnokształcących: nauczanie zintegrowane, blokowe oraz w gimnazjum i liceum profilowanym, w szkołach muzycznych i zakładach kształcenia nauczycieli. Kształcenie umiejętności doskonalenia otaczającej rzeczywistości w zakresie kultury muzycznej, z podkreśleniem integracyjnej roli muzyki w życiu społecznym. Praktyczne formy edukacji muzycznej (śpiew, gra zespołowa, zajęcia muzyczno-ruchowe elementy tańca moderne, tworzenie muzyki, etc.).

4. Metodyka prowadzenia audycji muzycznych.

Metody. Literatura, obsługa sprzętu, metody socjotechniki, układanie programów (ćwiczenia).

5. Metodyka śpiewu zbiorowego.

Nabywanie umiejętności kształtowania techniki wokalnej, stopliwości brzmienia i barwy w zespole chóralnym oraz umiejętności nauczania emisji głosu. Emisja głosu dziecięcego i chłopięcego. Umiejętność rozwiązywania problemów wokalnych w małym zespole wokalnym.

6. Metodyka zasad muzyki i nauki o muzyce.

Omówienie kolejności wprowadzania pojęć i terminów muzycznych. Metody i formy przekazywania wiedzy o skalach, kluczach, systemie dur-moll, instrumentach muzycznych, zjawiskach akustyki muzycznej.

7. Metodyka kształcenia słuchu.

Zdobycie umiejętności potrzebnych do nauczania przedmiotu w szkołach muzycznych i w zakładach kształcenia nauczycieli. Optymalne metody. Umiejętności doboru ćwiczeń dla określonego celu dydaktycznego. Aktualne tendencje w kształceniu słuchu.

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Fortepian.

Dalsze rozwijanie u studentów środków pianistycznych służących do posługiwania się instrumentem w przyszłej pracy artystycznej i pedagogicznej przez opanowywanie zróżnicowanego stylistycznie i technicznie repertuaru. Rozwijanie umiejętności gry a vista w zróżnicowanych tempach i o różnym stopniu trudności pianistycznych. Praktyka akompaniamentu i gry zespołowej w zespołach kameralnych.

2. Harmonia klasyczna i podstawy harmonii współczesnej.

Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania nabytej wiedzy: pisemna i instrumentalna realizacja zadań harmonicznych w aspekcie estetycznym. Nabycie umiejętności doboru środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego przebiegu napięć harmonicznych i ekspresji oraz określonego kształtu formalnego. Ćwiczenia w zakresie modulacji. Kształcenie umiejętności układania zadań harmonicznych odpowiednio dla realizacji założonego problemu.

3. Historia stylów muzycznych i technik kompozytorskich.

Kształcenie sprawności w rozpoznawaniu form, gatunków, stylów, epok historycznych, zwłaszcza utworów z okresów o przełomowym znaczeniu w historii muzyki. Poznawanie wielkich form oratoryjnych i operowych w powiązaniu z historią wykonawstwa muzycznego. Omówienie najważniejszych technik kompozytorskich w przebiegu historycznym i ich ewolucji ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć polskiej awangardy po II wojnie światowej.

4. Analiza dzieła muzycznego.

Analiza struktury i cech określających styl dzieła muzycznego, reprezentatywnego dla danej epoki z uwzględnieniem historycznego procesu rozwojowego. Zaprezentowanie warsztatu analitycznego i wskazanie dróg interpretacji dzieła muzycznego. Analiza czołowych dzieł oratoryjnych i symfonicznych polskich kompozytorów współczesnych.

5. Kształcenie słuchu.

Dalsze rozwijanie umiejętności analizowania i klasyfikacji postrzeganych zjawisk dźwiękowych. Dyktanda 3- i 4-głosowe w różnych barwach instrumentalnych. Ćwiczenia refleksu i pamięci muzycznej. Rozwijanie słyszenia polifonicznego i harmonicznego. Czytanie nut głosem w starych kluczach, czytanie pionowe.

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Czytanie partytur.

Czytanie zróżnicowanych fakturalnie partytur chóralnych i instrumentalnych i wyrobienie nawyku realizacji na fortepianie partytur różnych stylów i epok. Przyswojenie umiejętności biegłego czytania w kluczach i transponowania, oraz czytania partytur współczesnej awangardy muzycznej. Czytanie w notacji menzuralnej.

2. Dyrygowanie.

Przyswojenie zasad techniki manualnej (schematy metryczne proste i złożone: 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12 oraz nieregularne, np. 5, 7, 11) i dyrygenckiej (dyrygowanie w różnych rodzajach artykulacji, dynamiki, ekspresji, tempa). Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-interpretacyjnych i techniki opanowywania partytur. Transpozycje w partyturze orkiestrowej. Różnice techniki dyrygenckiej w pracy z chórem i orkiestrą. Prowadzenie utworów wokalno-instrumentalnych. Opracowywanie wybranych pozycji polskiej i światowej literatury, z uwzględnieniem różnych stylów muzycznych i obsad wykonawczych.

3. Zespoły wokalne i instrumentalne dla praktyk dyrygenckich studentów.

Stworzenie możliwości sprawdzenia nabytych środków techniki dyrygenckiej i samodzielnej realizacji repertuaru. Przedmiot stanowi praktyczny warsztat wybranych problemów z zakresu emisji zbiorowej, metodyki prowadzenia chóru, instrumentacji.

4. Specjalistyczna literatura muzyczna z ćwiczeniami. Usystematyzowanie praktycznej znajomości wcześniej poznanej literatury muzycznej. Nabywanie umiejętności rozróżniania gatunków wokalnej i instrumentalnej muzyki dawnej - średniowiecza, renesansu i baroku. Liturgiczne formy muzyki sakralnej różnych wyznań. Gospels jako odmiana chorału protestanckiego. Przyswojenie systematyki współczesnej muzyki rozrywkowej (rozróżnienie: jazz, rock, beat, rap etc. i cech gatunków). Literatura chóralna romantyczna i współczesna.

5. Emisja głosu indywidualna z metodyką nauczania.

Zdobycie wiedzy o oddechu śpiewaczym, procesie fonacji, przyswojenie właściwego sposobu wydobywania dźwięku, umiejętności używania rezonatorów głosowych i stosowania rejestrów. Opracowanie pewnej liczby solowych utworów wokalnych i w małym zespole. Podstawy indywidualnego nauczania śpiewu.

6. Improwizacja instrumentalna (fortepian, organy)

Kształcenie umiejętności harmonizowania zadanej melodii oraz improwizacji na zadany temat w różnych konwencjach stylistycznych. Wyrobienie swobodnej realizacji funkcji akompaniatorskich i wertykalnego słyszenia. Gra liturgiczna. Transpozycje akompaniamentów zadanych i a vista. Technika bassocontinuo.

7. Propedeutyka kompozycji i aranżacji.

Podstawy nauki kompozycji. Skomponowanie utworu chóralnego i na dowolny zespół instrumentalny. Aranżacja utworów wokalnych na zespoły instrumentalne o różnym składzie i na zespół fletów prostych.

8. Instrumentacja.

Zapoznanie się z problemami technicznymi różnych instrumentów i zastosowanie nabytej wiedzy we własnej instrumentacji. Dostosowywanie środków instrumentacji do możliwości i potrzeb wykonawczych.

9. Kontrapunkt.

Przyswajanie wiedzy w zakresie swobodnej i ścisłej imitacji, potrzebnej do przeprowadzania analizy i interpretacji utworów polifonicznych z zespołami muzycznymi. Ćwiczenia w poszczególnych gatunkach kontrapunktowych. Rozwijanie "ścisłego" typu myślenia muzycznego przez naukę tworzenia fugi (wokalnej i instrumentalnej).

10. Praktyka chorału gregoriańskiego.

Paleografia i semiologia chorału. Metody interpretacji rytmicznej chorału gregoriańskiego. Praktyka wykonawcza akcentualnych i koncentualnych form chorału. Warsztat manualny w prowadzeniu scholi.

11. Zespół chóralny lub orkiestra.

Rozwijanie umiejętności śpiewu a vista w wielogłosie. Opanowywanie przez studenta głównych pozycji repertuaru instrumentalnego muzyki europejskiej. Rozwijanie i doskonalenie praktycznych umiejętności w pracy w zróżnicowanych składach instrumentalnych i wokalnych pod kierunkiem dyrygenta. Przyswojenie pewnej liczby partii instrumentalnych w utworach wok.-instrumentalnych i instrumentalnych oraz partii chóralnych w dziełach oratoryjnych.

12. Drugi instrument.

Opanowanie podstaw gry (lub kontynuacja) na wybranym, innym niż fortepian instrumencie, jak: gitara, akordeon, flet i.in. Przyswojenie techniki gry i podstawowej literatury instrumentu.

13. Instrumenty szkolne.

Zapoznanie z instrumentarium Orffa i z obsługą keyboardu.

Flet prosty - podstawy gry indywidualnej i zespołowej.

14. Ekspresja muzyczno-ruchowa.

Zastosowanie struktur metrorytmicznych muzyczno-ruchowych w rozwijaniu wrażliwości agogicznej i ekspresji przestrzenno-ruchowej studenta. Inspiracja do tworzenia własnych kompozycji przestrzennych w powiązaniu z zasadami estetyki i precyzji metrorytmicznej ruchu w celu wykorzystania nabytych umiejętności w pracy z zespołami dla rozwijania ich muzykalności.

15. Zarys etnomuzykologii.

Zarys historii polskiego folkloru muzycznego. Cechy polskiej muzyki ludowej. Klasyfikacja pieśni ludowych. Folklor dziecięcy. Instrumenty i kapele ludowe. Regionalne zróżnicowanie folkloru muzycznego. Muzyka ludowa, a muzyka narodowa. Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie - folklor widowiskowy, rodzaje zespołów folklorystycznych. Podstawowe zagadnienia związane z etnomuzyką kultur pozaeuropejskich. Słuchowa analiza materiałów muzycznych.

16. Interpretacja tekstu literackiego z dykcją.

Analiza wybranych dzieł poezji i prozy pod względem leksykalnym, stylu, możliwości interpretacyjnych. Ćwiczenia z mikrofonem. Adaptacja tekstów literackich do programów artystyczno-edukacyjnych.

17. Seminarium prelekcji i krytyki muzycznej.

Zasady konstrukcji wystąpienia publicznego. Zasady krytycznego opracowania tekstu muzycznego. Nauka obiektywnych kryteriów oceny. Krytyczna analiza wykonań różnych gatunków muzyki. Ćwiczenia w recenzowaniu różnych interpretacji dzieła muzycznego.

18. Promocja i marketing dóbr kultury.

Techniki sondażu społecznego. Zasady planowania kampanii reklamowej. Sponsoring muzyczny. Nauka o fundacjach. Media jako środek upowszechniania muzyki. Techniki przeprowadzania i udzielania wywiadu.

19. Komunikacja społeczna i organizacja imprez.

Zapoznanie z technikami kształtowania opinii publicznej. Optymalne metody organizowania pozytywnego image’u zespołu, solisty, instytucji artystycznej. Zasady organizacji przedsięwzięć artystycznych. Prawo autorskie. Terminologia i korespondencja handlowa. Technika organizowania konkursów, quizów etc.

20. Integracja sztuk.

Związki literatury z muzyką. Możliwość różnych środków ekspresji artystycznej, szukania podobieństw i różnic w użyciu środków wyrazowych muzyki, plastyki i sztuki literackiej. Teatr dziecięcy i jego środki inscenizacyjne (muzyka, słowo, scenografia, taniec).

VII. ZALECENIA

1. Zaleca się studiowanie jednocześnie na dwóch specjalnościach lub na specjalności i specjalizacji.

2. Egzamin dyplomowy opracowany pod opieką promotora składa się z:

- teoretycznej pracy magisterskiej pisemnej,

- artystycznego egzaminu magisterskiego - koncertu zespołów muzycznych lub/i twórczego zastosowania metod edukacyjnych w postaci artystycznego pokazu publicznego.

3. Następujące przedmioty podstawowe i kierunkowe mogą być prowadzone zbiorowo lub w grupach do 10 osób:

- Harmonia klasyczna i podstawy harmonii współczesnej

- Historia stylów muzycznych i technik kompozytorskich

- Analiza dzieła muzycznego

- Kształcenie słuchu

- Zespoły wokalne i instrumentalne dla praktyk dyrygenckich studentów

- Specjalistyczna literatura muzyczna z ćwiczeniami

- Kontrapunkt

- Praktyka chorału gregoriańskiego

- Zespół chóralny lub orkiestra

- Instrumenty szkolne

- Ekspresja muzyczno-ruchowa

- Zarys etnomuzykologii

- Interpretacja tekstu literackiego z dykcją

- Seminarium prelekcji i krytyki muzycznej

- Promocja i marketing dobór kultury

- Komunikacja społeczna i organizacja imprez

- Integracja sztuk

Pozostałe przedmioty powinny być prowadzone w trybie indywidualnym.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Minimalne wymagania programowe dla studiów magisterskich

Kierunek: EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNYCH

I. WYMAGANIA OGÓLNE

Studia magisterskie na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych trwają 5 lat (10 semestrów). Przyjmuje się, że łączna liczba godzin w czasie studiów wynosi około 3800, w tym 2425 godzin obejmują minimalne wymagania programowe. Kandydaci na studia winni posiadać przygotowanie artystyczne i teoretyczne umożliwiające przyjęcie na studia określone warunkami wstępnymi. Absolwent studiów magisterskich tego kierunku otrzymuje tytuł magistra sztuki.

II. SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych będzie posiadać kwalifikacje artysty sztuk pięknych i nauczyciela. Będzie świadomym i aktywnym uczestnikiem współczesnej kultury, łączącym pogłębioną ogólnohumanistyczną wiedzę z własnym doświadczeniem artystycznym.

Świadome i aktywne uczestniczenie absolwenta w obecnych realiach kulturowych uwarunkowane jest wykształceniem określonych predyspozycji i umiejętności. Oto one:

- Refleksyjny (poznawczy i krytyczny) stosunek do różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury;

- Umiejętność stymulowania i kierowania kreacyjną aktywnością innych;

- Własna, aktywna działalność twórcza w dziedzinie sztuk plastycznych ("czystych" i użytkowych);

- Umiejętność wielokierunkowej promocji sztuki i efektywnego funkcjonowania na rynku sztuki.

Powyższe predyspozycje i aktywność pozwalają absolwentowi kierunku edukacja artystyczna być czynnym artystą oraz podjąć pracę w charakterze:

- nauczyciela w zakresie edukacji artystycznej w szkołach ogólnokształcących (podstawowych, gimnazjach, liceach);

- pedagoga-artysty w średnim szkolnictwie artystycznym;

- animatora działań twórczych w placówkach pozaszkolnych (muzeach, ośrodkach kultury, ogniskach plastycznych itp.);

- promotora twórczości plastycznej na rynku sztuki (w galeriach, muzeach, aukcjach, czasopismach specjalistycznych);

- krytyka sztuki.

Absolwenci będą posiadać określoną programem studiów wiedzę i umiejętności artystyczne i pedagogiczne, wzbogacone dużym zasobem ogólnej wiedzy humanistycznej.

III. GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 420

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO 300

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 405

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 1300

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 2425

IV. PRAKTYKI

1. Praktyki pedagogiczne w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach lub w muzeach bądź innych ośrodkach upowszechniających sztuki plastyczne - minimum 150 godzin.

2. Warsztaty i plenery malarskie w wymiarze minimum 100 godzin.

V. PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Przedmiot do wyboru

np. historia kultury, estetyka, etyka, dzieje myśli chrześcijańskiej, przedmiot przyrodniczy itp. 30

2. Filozofia z logiką 60

3. Język obcy 120

4. Wykład monograficzny: wybrane zagadnienia z zakresu literatury, teatru i filmu 30

5. Informatyka 30

6. Edytory obrazu 30

7. Wiedza z zakresu kultury muzycznej 30

8. Integracja sztuk z elementami metodyki 30

9. Wychowanie fizyczne 60

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 420

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Pedagogika 90

2. Psychologia 90

3. Metodyka edukacji plastycznej 90

4. Metody upowszechniania kultury plastycznej 30

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 300

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Historia idei i doktryn estetycznych 60

2. Historia sztuki 150

3. Współczesna krytyka artystyczna 30

4. Socjologia sztuki 60

5. Problemy formy i wyobraźni artystycznej 60

- teoria dzieła i zamysłu twórczego

6. Marketing sztuki 45

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 405

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Malarstwo 150

2. Grafika 150

3. Rzeźba, kształtowanie przestrzeni 150

4. Rysunek 250

5. Projektowanie graficzne 150

6. Struktury wizualne i mechanizmy percepcji wzrokowej 90

7. Fotografia 90

8. Działania multimedialne 90

9. Kształtowanie otoczenia 60

10. Magisterska pracownia artystyczna 120

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 1300

VI. TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Przedmiot do wyboru (np. historia kultury, estetyka, etyka, dzieje myśli chrześcijańskiej, przedmiot przyrodniczy - do wyboru przez studenta).

Formowanie ogólnohumanistycznej świadomości intelektualnej służącej konkretyzacji postaw i umiejętności rozróżnień w wartościowaniu zjawisk. Pogłębienie wrażliwości etycznej.

2. Filozofia z logiką.

Poznanie historycznego zarysu europejskiej myśli filozoficznej, szczegółowej charakterystyki wybranych, głównych idei filozoficznych XX wieku. Wykształcenie podstawowych umiejętności myślenia logicznego.

3. Język obcy.

Biegłe opanowanie jednego języka obcego nowożytnego (w mowie i w piśmie) umożliwiające korzystanie z literatury fachowej i nawiązywanie międzyludzkich kontaktów.

4. Wykład monograficzny: wybrane zagadnienia z zakresu literatury, teatru i filmu.

Przygotowanie do samodzielnej analizy dzieł literatury, teatru i filmu w oparciu o wykłady literaturoznawców, teatrologów i teoretyków filmu. Kanwą dla dokonywanych analiz jest myśl filozoficzna (jej wybrane zagadnienia).

5. Informatyka.

Przyswojenie podstaw wiedzy o systemie komputerowym i jego działaniu. Poznanie kodu binarnego, asemblera i języków programowania, a także algorytmu, struktury programu, struktury pamięci komputera - logicznej i fizycznej, jej rodzajów i wykorzystania (pamięć stała, dyski). Opanowanie zasad rządzących siecią i praca w sieci, a także kształcenie sprawności obsługi i wykorzystania aplikacji systemowych. Rozpoznawanie zagrożeń systemu i zapobieganie im.

6. Edytory obrazu.

Poznanie podstawowej wiedzy z zakresu: grafiki bitowej i wektorowej - sposobów tworzenia i przetwarzania obrazu w zakresie koloru, struktury i kompozycji dwu i trójwymiarowej. Poszukiwanie środków ekspresji właściwych warsztatowi komputerowemu. Łączenie obrazów wektorowych i bitowych. Kształcenie umiejętności zapisu i wykorzystania plików graficznych w różnych formach prezentacji: druk, prezentacje ekranowe strony www.

7. Wiedza z zakresu kultury muzycznej.

Zdobycie elementarnej wiedzy z historii muzyki (wraz ze słuchaniem muzyki), a w szczególności dziejów polskiej muzyki, polskiej muzyki ludowej, podstawowych wiadomości z nauki o muzyce, elementów estetyki muzyki.

8. Integracja sztuk z elementami metodyki.

Poznanie możliwości integracji różnych dziedzin sztuki oraz twórczości w zakresie innych dziedzin np. techniki (wzornictwo podstawowe) i kształcenie umiejętności organizowania działań praktycznych (warsztaty).

9. Wychowanie fizyczne.

Utrzymanie i podnoszenie sprawności fizycznej studentów i pogłębianie potrzeb różnych form czynnej rekreacji.

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Pedagogika.

Zarys pedagogiki w zakresie wymagań określonych dla kierunków kształcących nauczycieli. Poznanie historii myśli pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem XX wieku oraz podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem metod i strategii realizacji treści edukacyjnych.

2. Psychologia.

Zarys psychologii w zakresie wymagań określonych dla kierunków kształcących nauczycieli. Nabycie wiedzy o podstawowych pojęciach psychologii. Główne koncepcje człowieka (teoria poznawcza, psychoanalityczna, neopsychoanalityczna, behawioralna). Problematyka psychologicznej teorii wychowania. Czynniki rozwoju człowieka. Przebieg głównych obszarów rozwoju psycho-fizycznego dzieci i młodzieży. Wpływ dziedziczności i środowiska na rozwój twórczy. Rozpoznanie sztuki i zjawiska twórczości z punktu widzenia szkół i teorii psychologicznych (psychologia postaci, psychoanaliza, psychologia humanistyczna). Problematyka osobowości twórczej, uzdolnień plastycznych, procesu twórczego oraz typologii postaw artystycznych i ocen estetycznych.

3. Metodyka edukacji plastycznej.

Nabycie wiedzy i doświadczeń z zakresu: grafo-percepcyjnych możliwości adresatów działań pedagogicznych, ich uzdolnień kierunkowych, kryzysów twórczych; przeszłych i współczesnych koncepcji edukacji artystycznej; doświadczeń warsztatowych w zakresie: umiejętności konstruowania autorskich programów edukacyjnych oraz samodzielnego projektowania i realizowania procesu edukacji artystycznej w szkołach i pozaszkolnych ośrodkach oświatowych.

4. Metody upowszechniania kultury plastycznej.

Pogłębianie wiedzy o różnych formach i strategiach upowszechniania sztuki w muzeach, galeriach, dokultury, ogniskach plastycznych itp., a także poprzez wytwory przemysłowe i udział wzornictwa w tworzeniu ich postaci wizualnej i użytkowej. Zapoznanie z upowszechniającą i promocyjną działalnością mediów.

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Historia idei i doktryn estetycznych.

Nabycie wiedzy związanej z ideami kulturotwórczymi, doktrynami estetycznymi mającymi bezpośredni związek ze sztuką. Kształcenie umiejętności gromadzenia i porównywania wszelkich przejawów myśli mających wpływ na twórczą działalność ludzką. Treści kształcenia stanowiąc uzupełnienie historii sztuki, winny podkreślać łączność teoretycznej refleksji i artystycznej praxis. Szczególne uwzględnienie refleksji aksjonormatywnej w zamierzeniach poznawczych winno odsłonić obszar samoświadomości estetycznej twórców i odbiorców sztuki. Rozpoznawanie teoretycznych założeń, mających wpływ na aktywność twórczą.

2. Historia sztuki.

Kształcenie umiejętności analizy utworów artystycznych w ścisłym powiązaniu z historią i doktrynami historycznymi. Śledzenie ciągłości problematycznej i zmian wynikających z uwarunkowań historycznych, socjologicznych, psychologicznych i filozoficznych. Przedmiot obejmuje ewolucję całokształtu działań twórczych od pierwszych przejawów aktywności artystycznej w kulturach prehistorycznych do sztuki współczesnej. Założenia metodologiczne wykładu określające charakter zajęć i sposób uporządkowania materiału zmierzają w stronę pokazania wielorakich uwikłań wytworu artystycznego w konteksty kulturowe. Tak ujęta historia sztuki, dzieł, stylów, środowisk twórczych pozwala wszechstronniej zrozumieć fenomen twórczości artystycznej i jej wytwory w historycznym ciągu. Wytwory interpretowane są nie tylko jako luźne zespoły faktów, ale jako "teksty kultury" w naturalnym powiązaniu z wielorakimi zjawiskami pozaartystycznymi motywującymi sensy i istotę dzieł sztuki.

3. Współczesna krytyka artystyczna.

Przyswajanie i pogłębianie wiedzy o uwarunkowaniach i kryteriach oceny twórczości artystycznej. Wykłady różnych krytyków sztuki przedstawiających swój światopogląd i warsztat pracy. Kształcenie i doskonalenie krytycznej analizy twórczości artystycznej w zakresie sztuk pięknych i użytkowych.

4. Socjologia sztuki.

Rozpoznawanie fenomenu sztuki od strony szerokich ram społecznego jej funkcjonowania. Problematyka społecznych obiegów sztuki (wysokiego i niskiego) oraz ich interferencji, społecznych lokalizacji i wytwarzania wartości sztuki. Komunikacyjny charakter sztuki. Perspektywa ta oznacza rozumienie sztuki jako dziedziny kultury symbolicznej tj. takiej, która zachowuje semiotyczny i aksjologiczny charakter.

5. Problemy formy i wyobraźni artystycznej - teoria dzieła i zamysłu twórczego.

Ukazywanie i analiza relacji pomiędzy wyobraźnią rozumianą jako cecha twórczości indywidualnej bądź zbiorowej a dziełem sztuki, w tym sztuki użytkowej i wzornictwa przemysłowego - będącym zespołem zróżnicowanych form podlegających ustawicznym przemianom. Kształcenie umiejętności odczytywania formy jako wyrazu dążeń stanowiących przesłanie znaczeniowe.

6. Marketing sztuki.

Poznanie metod i strategii promocji twórczości plastycznej. Zasady organizacji imprez artystycznych - wystaw, konkursów, plenerów, festiwali, aukcji itp. Prawa autorskie. Przygotowanie wystąpień publicznych, konferencji, seminariów.

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Malarstwo.

Kształcenie umiejętności budowy obrazu w oparciu o uznane wartości formalne, dostosowywane do indywidualnych możliwości i postaw studentów. Rozpoznawanie cech koloru, zasady tworzenia koloru, funkcje kontrastów, rola koloru w kompozycji obrazu. Praktyczne opanowanie podstawowych technik malarskich. Kształcenie umiejętności dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji środków, dzięki którym dochodzi do powstania obrazu. Śledzenie i analizowanie związków istniejących pomiędzy szeroko rozumianymi problemami treściowymi a środkami wyrazowymi umożliwiającymi powstanie obiektu artystycznego. Stymulowanie samodzielnych decyzji twórczych. Dogłębne poznanie techniki malarskiej, w której następuje realizacja dyplomu.

2. Grafika.

Proces kształcenia w zakresie grafiki warsztatowej służy opanowaniu umiejętności posługiwania się warsztatem graficznym do celów artystycznych. Wiedzę i umiejętności zdobywa się poprzez praktyczne poznanie różnego rodzaju technik graficznych (druku wypukłego, wklęsłodruku i druku płaskiego) oraz ich specyfiki. Kształcenie zmierza do nabycia umiejętności doboru środków i władania nimi w sposób umożliwiający wyrażenie idei, myśli, problemu artystycznego. Doświadczenie artystyczne i wiedza o warsztacie graficznym oraz stwarzane sytuacje kreacyjne służą kształtowaniu osobowości twórczej studenta i przenikają się wzajemnie w całym procesie kształcenia.

3. Rzeźba, kształtowanie przestrzeni.

Kształcenie umiejętności posługiwania się formą w uwarunkowaniach przestrzennych. W oparciu o studium natury na pierwszych latach, a później jej interpretację na latach starszych, doskonalenie umiejętności w posługiwaniu się językiem formy przestrzennej. Poznanie zagadnienia kontrastu, rytmu, zwartości i rozczłonkowania bryły oraz ażuru. Praktyczne opanowanie różnych technik rzeźbiarskich (kamień, drewno, ceramika, narzut, techniki nietypowe) oraz doświadczenie różnych form rzeźbiarskich (płaskorzeźba, rzeźba pełna, integracja rzeźby z otoczeniem). Poszerzenie rzeźbiarskich doświadczeń artystycznych oraz inspirowanie samodzielnych decyzji twórczych.

4. Rysunek.

Poznawanie i doskonalenie zasad i uzależnień istniejących pomiędzy postrzeganiem, intencją a prowadzeniem narzędzia przez rysującego. W początkowym etapie kształcenia obowiązuje studium modela z elementami anatomii i perspektywy. Kształcenie postrzegania i umiejętności interpretowania natury. Rozpoznawanie cech jakościowych kreski, zagadnień walorowych, przestrzennych, fakturalnych i światłocieniowych. Praktyczne opanowanie różnych technik rysunkowych. Pogłębienie zagadnień warsztatowych, a także kształtowanie umiejętności świadomego dysponowania szeroko rozumianymi wyrazowymi właściwościami rysunku.

5. Projektowanie graficzne.

Poznanie i opanowanie podstawowych zasad projektowania graficznego oraz komunikatu medialnego. Przygotowanie studenta do kompleksowych rozwiązań typu: opracowanie identyfikacji wizualnej (od znaku firmowego, poprzez druki reklamowe, do przestrzennych rozwiązań reklamowych i wystawienniczych). Przedmiot obejmuje projektowanie w zakresie grafiki edytorskiej oraz elementy graficznej prezentacji i projektowania obiektów użytkowych z uwzględnieniem problematyki komunikacji medialnej związanej z funkcją wyrazową, informacyjną, symboliczną czy też mimetyczną.

6. Struktury wizualne i mechanizmy percepcji wzrokowej.

Kształcenie zdolności analizy prostych struktur budujących obiekty artystyczne. Analiza świadomości wzrokowej - jej fizjologicznych i psychologicznych podstaw. Poznanie niezbędnej w działalności twórczej wiedzy o mechanizmach percepcji wzrokowej.

7. Fotografika.

Zdobycie wiedzy i doświadczeń w zakresie:

- technologii powstawania obrazu na nośnikach srebrowych

- organizowania planu zdjęciowego z uwzględnieniem: różnych sposobów i rodzajów oświetlenia, umiejętności konstruowania małej zabudowy scenograficznej studia fotograficznego, ubioru i makijażu dla potrzeb zdjęć.

Kształcenie umiejętności i sprawności właściwych fotografii kreacyjnej i użytkowej.

8. Działania multimedialne.

Teoretyczne i praktyczne poznanie podstawowych technik rejestracji i przetwarzania obrazu, przekazywania informacji audialnej i wizualnej (film, video, telewizja, radio, grafika i animacja komputerowa) w kreacji artystycznej.

9. Kształtowanie otoczenia.

Poznanie podstawowej problematyki kształtowania przestrzeni przy pomocy środków plastycznych, plastycznej organizacji szeroko rozumianego środowiska indywidualnego i społecznego funkcjonowania ludzi. Kształcenie świadomości ekologicznej.

10. Magisterska pracownia artystyczna.

Doskonalenie dyspozycji do samodzielnej pracy twórczej, w której wyrażony zostaje osobisty stosunek do podjętego tematu.

VII. ZALECENIA

1. Przyjmuje się, że łączna liczba godzin w czasie 5-letnich studiów magisterskich na przedmioty kształcenia artystycznego wynosi ok. 2000 godzin.

2. Za magisterską pracownię artystyczną można uznać dowolną pracownię, w której student realizuje swój program artystyczny, i w której studiował co najmniej 4 semestry (w tym przez 2 semestry dyplomowe).

3. W ramach godzin pozostających do dyspozycji uczelni mogą być realizowane indywidualne programy studiów łączące różne pracownie artystyczne.

4. Studentów obowiązuje udział w różnych formach życia kulturalnego.

5. Liczebność grup w pracowniach artystycznych powinna wynosić od 8 do 12 osób.

6. Egzamin magisterski jest dwuczłonowy. Składa się z obrony:

- pisemnej pracy magisterskiej,

- artystycznego egzaminu magisterskiego (prezentacji prac artystycznych zrealizowanych w pracowni magisterskiej na V roku studiów pod opieką promotora).

ZAŁĄCZNIK NR 3

Minimalne wymagania programowe dla studiów licencjackich

Kierunek: EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ

I. WYMAGANIA OGÓLNE

Studia licencjackie na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej trwają 3 lata (6 semestrów). Przyjmuje się, że łączny wymiar zajęć wynosi około 2500 godzin. Minimum programowe obejmuje łącznie 1740 godzin. Kandydaci na studia winni wykazać się wiedzą i umiejętnościami muzycznymi określonymi w warunkach wstępnych przez uczelnię. Absolwent studiów licencjackich na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej uzyskuje tytuł licencjata sztuki.

II. SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent posiadać będzie kwalifikacje muzyka i nauczyciela w zakresie edukacji i animacji muzycznej, kwalifikacje do prowadzenia zespołów muzycznych, a także muzyczną wiedzę teoretyczną i praktyczną odpowiednią do prowadzenia:

- zajęć dydaktycznych w zakresie szkolnej edukacji artystycznej na poziomie nauczania przedszkolnego i szkolnego do gimnazjum włącznie

- zajęć umuzykalniających w placówkach pozaszkolnych

- zespołów wokalnych oraz instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych w amatorskim ruchu muzycznym

- działalności muzycznej w instytucjach kultury

- działalności w prowadzeniu i obsłudze imprez muzycznych

- animacji kultury muzycznej w społeczeństwie.

Absolwenci będą posiadać określoną programem studiów licencjackich wiedzę i umiejętności muzyczne i pedagogiczne, oraz zasób ogólnej wiedzy humanistycznej.

III. GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 270

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO 300

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE KIERUNKOWE 1170

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 1740

IV. PRAKTYKI

1. 150 godzin praktyk pedagogicznych.

V. PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Język obcy 60

2. Podstawy informatyki 30

3. Przedmiot do wyboru 60

4. Wiedza o sztuce 60

5. Wychowanie fizyczne 60

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 270

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Metodyka nauczania muzyki 90

2. Muzyka w nauczaniu zintegrowanym 30

3. Muzyka w nauczaniu blokowym 30

4. Pedagogika z pedagogiką muzyczną 90

5. Psychologia z psychologią muzyki 60

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 300

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I KIERUNKOWE

1. Dyrygowanie z czytaniem partytur 90

2. Instrument główny 90

3. Drugi instrument 60

4. Elementy akompaniamentu i improwizacji fortepianowej 30

5. Instrumenty szkolne 15

6. Emisja głosu z dykcją 45

7. Zasady muzyki z instrumentoznawstwem 90

8. Kształcenie słuchu 120

9. Harmonia z ćwiczeniami 90

10. Historia muzyki 60

11. Literatura muzyczna z analizą dzieła muzycznego 90

12. Aktywizujące formy kontaktu z muzyką 30

13. Szkolne zespoły instrumentalne z metodyką 90

14. Zespół wokalny z metodyką 90

15. Propedeutyka instrumentacji i aranżacji 30

16. Rytmika i ekspresja ruchowa 60

17. Folklor muzyczny 30

18. Integracja sztuk 30

19. Promocja i marketing dóbr kultury 30

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 1170

VI. TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Język obcy.

Czynne opanowanie jednego języka obcego nowożytnego w mowie i w piśmie, pozwalające na korzystanie z fachowej literatury zagranicznej i nawiązywanie kontaktów międzyludzkich.

2. Podstawy informatyki.

Podstawy obsługi komputerów osobistych. Obsługa platformy systemowej. Podstawowe aplikacje narzędziowe. Edytory tekstowe. Arkusze kalkulacyjne. Aplikacje sieci wewnętrznych i rozległych (Intranet/Internet).

3. Przedmiot do wyboru.

W zależności od zainteresowań studenta możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy z filozofii, estetyki, etyki, historii kultury, przedmiotu przyrodniczego itp.

4. Wiedza o sztuce.

Poszerzenie podstawowej wiedzy studenta z zakresu formy i treści w dziele sztuki, jej analizy oraz interpretacji na podstawie wybranych okresów, stylów i kierunków w sztuce. Wskazanie podobieństw i różnic formalnych w dziełach sztuk plastycznych i muzycznych.

5. Wychowanie fizyczne.

Zajęcia ruchowe kondycyjne, korekcyjne, rehabilitacyjne. Sport i turystyka.

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Metodyka nauczania muzyki.

Wybrana problematyka z historii wychowania muzycznego, systemy i koncepcje wychowania muzycznego. Organizacja procesu kształcenia, zasady nauczania, ocena osiągnięć muzycznych. Formy aktywności muzycznej. Podstawy tworzenia programów autorskich.

2. Muzyka w nauczaniu zintegrowanym.

Istota koncepcji nauczania zintegrowanego. Muzyczna aktywność dziecka na tle innych przedmiotów. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu.

3. Muzyka w nauczaniu blokowym.

Ścieżki edukacyjne a muzyka. Integracja treści muzycznych, plastycznych i literackich, ekspresja muzyczna i plastyczna, rozwijanie wyobraźni i umiejętności muzyczno-plastycznych. Wybór, adaptacja i opracowanie programów nauczania.

4. Pedagogika z pedagogiką muzyczną.

Zarys pedagogiki w zakresie wymagań dla kierunków kształcących nauczycieli. Rys historyczny i nowe koncepcje pedagogiczne. Teoria i organizacja kształcenia i wychowania także w zakresie dydaktyki muzycznej. Kompetencje nauczyciela w obliczu przemian szkoły.

5. Psychologia z psychologią muzyki.

Zarys psychologii w zakresie wymagań dla kierunków kształcących nauczycieli. Elementy psychologii muzyki ze szczególnym uwzględnieniem psychologii twórczości. Mechanizmy psychiczne leżące u podstaw nauczania blokowego.

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I KIERUNKOWE

1. Dyrygowanie z czytaniem partytur.

Opracowanie prawidłowych ruchów dyrygenckich oraz schematów taktowania (metrum 2, 3, 4, 6, 1). Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów techniczno-interpretacyjnych i techniki opanowywania partytur. Realizacja różnych układów partytur ze szczególnym uwzględnieniem utworów na chóry dziecięce. Wybrane problemy wykonawcze muzyki różnych stylów. Czytanie i granie z partytur.

2. Instrument główny.

Opanowanie programu obejmującego różnorodne formy i gatunki muzyczne, dostosowanego do możliwości wykonawczych studenta. Kształcenie umiejętności szybkiego i bezbłędnego odczytywania tekstu nutowego.

3. Drugi instrument.

Opanowanie przynajmniej podstawowych umiejętności gry na wybranym instrumencie lub fortepianie, jeśli nie jest nim instrument główny.

4. Elementy akompaniamentu i improwizacji fortepianowej.

Praktyczne opanowanie podstawowych schematów harmonicznych. Rodzaje faktur fortepianowych. Umiejętność odczytywania i interpretowania funkcji harmonicznych z zapisu symbolicznego. Zasady tworzenia melodii i jej wariacyjne przekształcenia. Konstrukcja linii basowej. Wybrane skale muzyczne jako podstawa tonalna improwizacji.

5. Instrumenty szkolne.

Opanowanie podstawowych umiejętności gry na flecie podłużnym oraz instrumentarium Orffa.

6. Emisja głosu z dykcją.

Ćwiczenia ortofoniczne (wymowa głosek, sylab, ćwiczenia dykcyjne). Przyswojenie umiejętności posługiwania się postawionym głosem co najmniej w obrębie średnicy skali. Prawidłowe oddychanie. Zachowanie prawidłowej postawy w czasie śpiewu. Opanowanie miękkiego sposobu wysyłania dźwięku oraz zasadniczych rodzajów artykulacji muzycznej. Przyswojenie podstawowych wiadomości teoretycznych związanych z procesem kształcenia głosu, a głosu dziecka w szczególności. Higiena głosu. Sposoby rozwiązywania problemów emisyjnych w śpiewie zbiorowym.

7. Zasady muzyki z instrumentoznawstwem.

Dźwięk i jego cechy. Podstawowe elementy muzyczne: melodia, rytm, metrum, tempo. Notacja muzyczna. Skala, gama, tonacja. Interwały, konsonanse i dysonanse, rozwiązywanie dysonansów. Diatonika, chromatyka, enharmonia. Budowa akordów. Agogika. Dynamika. Artykulacja i frazowanie. Inne skale poza systemem dur-moll. Dzieło muzyczne i jego elementy. Budowa, możliwości techniczne, barwa instrumentów muzycznych.

8. Kształcenie słuchu.

Rozwijanie wrodzonych predyspozycji słuchowych (słuch wysokościowy, harmoniczny, poczucie rytmu, wyobraźnia muzyczna, pamięć muzyczna), umiejętności realizacji ćwiczeń rytmicznych i melodycznych, kształcenie koncentracji. Skale, gamy, interwały: analiza słuchowa, śpiewanie i zapis. Ćwiczenia melodyczne jedno- i wielogłosowe (określenie, zapis, śpiewanie a’vista, granie z pamięci), metro-rytmiczne, harmoniczne (analiza słuchowa i zapis zjawisk harmonicznych pojedynczych w kontekstach funkcyjnych, śpiewanie pionów akordowych z zapisu nutowego).

9. Harmonia z ćwiczeniami.

Akordy - ich układ, postać, pozycja. Łączenie trójdźwięków w triady. Harmonizowanie melodii w różnych odmianach majoru i minoru. Rodzaje kadencji. Dominanta septymowa i nonowa. Trójdźwięki poboczne. Czterodźwięki i pięciodźwięki na wszystkich stopniach. Progresja niemodulująca i modulująca. Modulacja diatoniczna, chromatyczna. Opanowanie umiejętności harmonizowania melodii.

10. Historia muzyki.

Podstawowe fakty z dziedziny historii muzyki w powiązaniu z historią powszechną, historią kultury oraz dziełami reprezentatywnymi dla różnych epok i stylów. Miejsce muzyki polskiej na tle muzyki innych narodów.

11. Literatura muzyczna z analizą dzieła muzycznego.

Zapoznanie z kanonem dzieł muzycznych wszystkich epok. Charakterystyka stylów i form na tle innych dziedzin sztuki. Analiza wybranych dzieł czołowych kompozytorów, kształcenie umiejętności pojmowania zjawisk muzycznych w ich powiązaniu oraz dostrzegania wzajemnych związków przyczynowych i genetycznych. Przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu właściwości różnych typów ukształtowań formalnych.

12. Aktywizujące formy kontaktu z muzyką.

Formy ekspresji artystycznej dziecka jako podstawa stymulacji rozumienia i emocjonalnego przeżywania muzyki artystycznej. Inscenizacje ruchowe, teatralizujące, ruch parataneczny, rysunek, malarstwo, opowiadanie, opis słowny, gra na instrumentach dziecięcych.

13. Szkolne zespoły instrumentalne z metodyką.

Przygotowanie do prowadzenia zespołów instrumentalnych o różnym składzie, mogących funkcjonować na terenie szkoły. Ćwiczenia praktyczne na zespole instrumentalnym grupy studentów. Propozycje interpretacji utworów, formy pracy oraz wykorzystanie własnych aranżacji utworów.

14. Zespół wokalny z metodyką.

Praktyczne i metodyczne przygotowanie do prowadzenia zespołów wokalnych w szkołach i placówkach pozaszkolnych. Rozwijanie i utrwalanie umiejętności dyrygenckich. Praktyczne wdrażanie zasad emisji zbiorowej. Samodzielne przygotowanie utworów wokalnych z uwzględnieniem doboru środków wyrazu artystycznego.

15. Propedeutyka instrumentacji i aranżacji.

Praktyczne wprowadzenie w zagadnienia zamiany środków wykonawczych w procesie opracowywania utworów muzycznych. Tworzenie partytur na zespoły szkolne (instrumentarium Orffa i inne składy mieszane), klasyczne składy kameralne (zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, składy mieszane), zespoły o profilu estradowym.

16. Rytmika i ekspresja ruchowa.

Realizacja ruchowa wartości i tematów rytmicznych, łańcuchy realizacji, uzupełnienia rytmiczne, przekształcenia metryczne tematów rytmicznych, polirytmia i polimetria, kanony rytmiczne. Ćwiczenia ruchowe: inhibicja i incytacja, ćwiczenia odzwierciedlające przebiegi dynamiczne, agogiczne, artykulacyjne, linie melodyczne, frazowanie i inne elementy formalne, ćwiczenia koordynacji ruchowej. Ruchowa interpretacja utworów muzycznych.

17. Folklor muzyczny.

Zarys historii polskiego folkloru muzycznego. Cechy polskiej muzyki ludowej. Klasyfikacja pieśni ludowych. Folklor dziecięcy. Instrumenty i kapele ludowe. Regionalne zróżnicowanie folkloru muzycznego. Muzyka ludowa, a muzyka narodowa.

18. Integracja sztuk.

Techniki malarskie, rysunkowe i przestrzenne wykorzystywane w ramach zajęć dydaktycznych w nauczaniu muzyki w połączeniu z elementami wiedzy o sztuce. Związki literatury z muzyką, ich genetyczne aspekty i genologiczne konsekwencje. Tworzywo muzyki, plastyki i sztuki literackiej (wspólnota, bliskość i pokrewieństwo).

Wskazanie możliwości wykorzystania różnych środków ekspresji artystycznej w kontaktach z muzyką, plastyką i literaturą w rozumieniu formy artystycznej, szukania podobieństw i różnic w ekspresyjności użytych środków wyrazowych, terminologii oraz wykorzystania ich w konkretnych działaniach dydaktycznych.

Rozpoznawanie właściwości muzyczno-wokalnych poezji lirycznej z kanonu lektur szkolnych. Muzyczność tekstów literackich jako rodzaj związków sztuki słowa z muzyką. Teatralne środki inscenizacyjne (scenografia, muzyka, choreografia).Teatr dziecięcy i teatr dla dzieci.

Teatr inspirowany zabawą dziecięcą. Interpretacja wiersza i prozy z elementami zadań aktorskich.

19. Promocja i marketing dóbr kultury.

Techniki sondażu społecznego. Zasady planowania kampanii reklamowych. Sponsoring muzyczny. Informacja o fundacjach. Media jako środek upowszechniania muzyki. Techniki przeprowadzania i udzielania wywiadu.

VII. ZALECENIA

Egzamin dyplomowy na 3-letnich studiach licencjackich przygotowany pod opieką promotora składa się z:

- pisemnej pracy dyplomowej,

- publicznego występu muzycznego lub pokazu artystyczno-edukacyjnego.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

Minimalne wymagania programowe dla studiów licencjackich

Kierunek: EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNYCH

I. WYMAGANIA OGÓLNE

Studia licencjackie na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych trwają 3 lata (6 semestrów). Przyjmuje się, że łączna liczba godzin w czasie studiów wynosi około 2700 godzin, w tym 1740 godzin obejmują minimalne wymagania programowe. Kandydaci na studia winni posiadać przygotowanie artystyczne i teoretyczne umożliwiające przyjęcie na studia określone warunkami wstępnymi. Absolwent studiów licencjackich tego kierunku otrzymuje tytuł licencjata sztuki.

II. SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent posiadać będzie kwalifikacje nauczyciela i artystyczne w zakresie sztuk plastycznych. Będzie świadomym i aktywnym uczestnikiem współczesnej kultury i sztuki ze szczególnym uwzględnieniem sztuk plastycznych. Wiedza i doświadczenie artystyczne umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych, w szkole i ośrodkach pozaszkolnych.

W szczególności absolwent studiów licencjackich może podjąć pracę w charakterze:

- nauczyciela w zakresie edukacji artystycznej w szkołach ogólnokształcących (podstawowych, gimnazjach),

- animatora działań twórczych w placówkach pozaszkolnych (muzeach, domach kultury, ogniskach plastycznych itp.),

- promotora twórczości plastycznej na rynku sztuki (w galeriach, muzeach, aukcjach).

Absolwenci będą posiadać określoną programem studiów licencjackich wiedzę i umiejętności artystyczne, pedagogiczne, oraz zasób ogólnej wiedzy humanistycznej.

III. GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 375

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO 300

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 270

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 795

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 1740

IV. PRAKTYKI

1. Praktyki pedagogiczne w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach lub w muzeach bądź innych ośrodkach upowszechniających sztuki plastyczne - minimum 150 godzin.

2. Warsztaty i plenery malarskie w wymiarze minimum 100 godzin.

V. PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Przedmiot do wyboru

np. historia kultury, estetyka, etyka, dzieje myśli chrześcijańskiej, przedmiot przyrodniczy itp. 30

2. Filozofia z logiką 60

3. Język obcy 120

4. Informatyka 30

5. Edytory obrazu 15

6. Wiedza z zakresu kultury muzycznej 30

7. Integracja sztuk z elementami metodyki 30

8. Wychowanie fizyczne 60

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 375

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Pedagogika 90

2. Psychologia 90

3. Metodyka edukacji plastycznej 90

4. Metody upowszechniania kultury plastycznej 30

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 300

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Historia idei i doktryn estetycznych 60

2. Historia sztuki 120

3. Socjologia sztuki 30

4. Problemy formy i wyobraźni artystycznej 30

- teoria dzieła i zamysłu twórczego

6. Marketing sztuki 30

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 270

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Malarstwo 90

2. Grafika 90

3. Rzeźba, kształtowanie przestrzeni 90

4. Rysunek 120

5. Projektowanie graficzne 90

6. Struktury wizualne i mechanizmy percepcji wzrokowej 60

7. Fotografia 60

8. Działania multimedialne 60

9. Kształtowanie otoczenia 45

10. Licencjacka pracownia artystyczna 90

ľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľľ

Razem: 795

VI. TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Przedmiot do wyboru (np. historia kultury, estetyka, etyka, dzieje myśli chrześcijańskiej, przedmiot przyrodniczy - do wyboru przez studenta).

Formowanie ogólnohumanistycznej świadomości intelektualnej służącej konkretyzacji postaw i umiejętności rozróżnień w wartościowaniu zjawisk. Pogłębienie wrażliwości etycznej.

2. Filozofia z logiką.

Poznanie historycznego zarysu europejskiej myśli filozoficznej, szczegółowej charakterystyki wybranych, głównych idei filozoficznych XX wieku. Wykształcenie podstawowych umiejętności myślenia logicznego.

3. Język obcy.

Biegłe opanowanie jednego języka obcego nowożytnego (w mowie i w piśmie) umożliwiające korzystanie z literatury fachowej i nawiązywanie międzyludzkich kontaktów.

4. Informatyka.

Przyswojenie podstaw wiedzy o systemie komputerowym i jego działaniu. Poznanie kodu binarnego, asemblera i języków programowania, a także algorytmu, struktury programu, struktury pamięci komputera - logicznej i fizycznej, jej rodzajów i wykorzystania (pamięć stała, dyski). Opanowanie zasad rządzących siecią i praca w sieci, a także kształcenie sprawności obsługi i wykorzystania aplikacji systemowych. Rozpoznawanie zagrożeń systemu i zapobieganie im.

5. Edytory obrazu.

Poznanie podstawowej wiedzy z zakresu: grafiki bitowej i wektorowej - sposobów tworzenia i przetwarzania obrazu w zakresie koloru, struktury i kompozycji. Poszukiwanie środków ekspresji właściwych warsztatowi komputerowemu. Łączenie obrazów wektorowych i bitowych. Kształcenie umiejętności zapisu i wykorzystania plików graficznych w różnych formach prezentacji: druk, prezentacje ekranowe strony www.

6. Wiedza z zakresu kultury muzycznej.

Zdobycie elementarnej wiedzy z historii muzyki (wraz ze słuchaniem muzyki), a w szczególności dziejów polskiej muzyki, polskiej muzyki ludowej, podstawowych wiadomości z nauki o muzyce, elementów estetyki muzyki.

7. Integracja sztuk z elementami metodyki.

Poznanie możliwości integracji różnych dziedzin sztuki i kształcenie umiejętności organizowania działań praktycznych (warsztaty).

8. Wychowanie fizyczne.

Utrzymanie i podnoszenie sprawności fizycznej studentów i pogłębianie potrzeb różnych form czynnej rekreacji.

B. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Pedagogika.

Zarys pedagogiki w zakresie wymagań określonych dla kierunków kształcących nauczycieli. Poznanie historii myśli pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem XX wieku oraz podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem metod i strategii realizacji treści edukacyjnych.

2. Psychologia.

Zarys psychologii w zakresie wymagań określonych dla kierunków kształcących nauczycieli. Nabycie wiedzy o podstawowych pojęciach psychologii. Główne koncepcje człowieka (teoria poznawcza, psychoanalityczna, neopsychoanalityczna, behawioralna). Problematyka psychologicznej teorii wychowania. Czynniki rozwoju człowieka. Przebieg głównych obszarów rozwoju psycho-fizycznego dzieci i młodzieży. Wpływ dziedziczności i środowiska na rozwój twórczy.

Rozpoznanie sztuki i zjawiska twórczości z punktu widzenia różnych szkół i teorii psychologicznych (psychologia postaci, psychoanaliza, psychologia humanistyczna). Problematyka osobowości twórczej, uzdolnień plastycznych, procesu twórczego oraz typologii postaw artystycznych i ocen estetycznych.

3. Metodyka edukacji plastycznej.

Nabycie wiedzy i doświadczeń z zakresu:

- grafo-percepcyjnych możliwości adresatów działań pedagogicznych, ich uzdolnień kierunkowych, kryzysów twórczych;

- przeszłych i współczesnych koncepcji edukacji artystycznej;

- projektowania lekcji szkolnej i jej realizacji;

- projektowania i realizacji różnych form edukacji artystycznej w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych.

4. Metody upowszechniania kultury plastycznej.

Pogłębianie wiedzy o różnorakich formach i strategiach upowszechniania sztuki w muzeach, galeriach, domach kultury, ogniskach plastycznych itp. Zapoznanie z upowszechniającą i promocyjną działalnością mediów.

C. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Historia idei i doktryn estetycznych.

Nabycie wiedzy związanej z ideami kulturotwórczymi, doktrynami estetycznymi mającymi bezpośredni związek ze sztuką. Kształcenie umiejętności gromadzenia i porównywania wszelkich przejawów myśli mających wpływ na twórczą działalność ludzką. Treści kształcenia stanowiąc uzupełnienie historii sztuki, winny podkreślać łączność teoretycznej refleksji i artystycznej praxis. Szczególne uwzględnienie refleksji aksjonormatywnej w zamierzeniach poznawczych winno odsłonić obszar samoświadomości estetycznej i ideowej twórców i odbiorców sztuki. Rozpoznawanie teoretycznych założeń, mających wpływ na aktywność twórczą.

2. Historia sztuki.

Kształcenie umiejętności analizy utworów artystycznych w ścisłym powiązaniu z historią i doktrynami estetycznymi. Śledzenie ciągłości problematycznej i zmian wynikających z uwarunkowań historycznych, socjologicznych, psychologicznych i filozoficznych. Przedmiot obejmuje ewolucję całokształtu działań twórczych od pierwszych przejawów aktywności artystycznej w kulturach prehistorycznych do sztuki współczesnej. Założenia metodologiczne wykładu określające charakter zajęć i sposób uporządkowania materiału zmierzają w stronę pokazania wielorakich uwikłań wytworu artystycznego w konteksty kulturowe. Tak ujęta historia sztuki, dzieł, stylów, środowisk twórczych pozwala wszechstronniej zrozumieć fenomen twórczości artystycznej i jej wytwory w historycznym ciągu. Wytwory interpretowane są nie tylko jako luźne zespoły faktów, ale jako "teksty kultury" w naturalnym powiązaniu z wielorakimi zjawiskami pozaartystycznymi motywującymi sensy i istotę dzieł sztuki.

3. Socjologia sztuki.

Rozpoznawanie fenomenu sztuki od strony szerokich ram społecznego jej funkcjonowania. Problematyka społecznych obiegów sztuki (wysokiego i niskiego) oraz ich interferencji, społecznych lokalizacji i wytwarzania wartości sztuki. Komunikacyjny charakter sztuki. Perspektywa ta oznacza rozumienie sztuki jako dziedziny kultury symbolicznej tj. takiej, która zachowuje swój semiotyczny i aksjologiczny charakter.

4. Problemy formy i wyobraźni artystycznej - teoria dzieła i zamysłu twórczego.

Ukazywanie i analiza relacji pomiędzy wyobraźnią rozumianą jako cecha twórczości indywidualnej bądź zbiorowej a dziełem sztuki, będącym zespołem zróżnicowanych form podlegających ustawicznym przemianom. Kształcenie umiejętności odczytywania formy jako wyrazu dążeń stanowiących przesłanie znaczeniowe.

5. Marketing sztuki.

Organizacja imprez artystycznych - wystaw, plenerów, festiwali, aukcji itp. Prawo autorskie. Promocja dzieł plastycznych.

D. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Malarstwo.

Kształcenie umiejętności budowy obrazu w oparciu o uznane wartości formalne, dostosowywane do indywidualnych możliwości i postaw studentów. Rozpoznawanie cech koloru, zasady tworzenia koloru, funkcje kontrastów, rola koloru w kompozycji obrazu. Praktyczne opanowanie podstawowych technik malarskich. Kształcenie umiejętności dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji środków, dzięki którym dochodzi do powstania obrazu.

2. Grafika.

Proces kształcenia w zakresie grafiki warsztatowej służy opanowaniu umiejętności posługiwania się warsztatem graficznym do celów artystycznych. Wiedzę i umiejętności zdobywa się poprzez praktyczne poznanie różnego rodzaju technik graficznych (druku wypukłego, wklęsłodruku i druku płaskiego) oraz ich specyfiki. Kształcenie zmierza do nabycia umiejętności doboru środków i władania nimi w sposób umożliwiający wyrażenie idei, myśli, problemu artystycznego.

3. Rzeźba, kształtowanie przestrzeni.

Kształcenie umiejętności posługiwania się formą w uwarunkowaniach przestrzennych. W oparciu o studium natury na pierwszych latach, a później jej interpretację na latach starszych, doskonalenie umiejętności w posługiwaniu się językiem formy przestrzennej. Poznanie zagadnienia kontrastu, rytmu, zwartości i rozczłonkowania bryły oraz ażuru. Praktyczne opanowanie różnych technik rzeźbiarskich (kamień, drewno, ceramika, narzut, techniki nietypowe) oraz doświadczenie różnych form rzeźbiarskich (płaskorzeźba, rzeźba pełna, integracja rzeźby z otoczeniem).

4. Rysunek.

Poznawanie i doskonalenie zasad i uzależnień istniejących pomiędzy postrzeganiem, intencją a prowadzeniem narzędzia przez rysującego. W początkowym etapie kształcenia obowiązuje studium modela z elementami anatomii i perspektywy. Kształcenie postrzegania i umiejętności interpretowania natury. Rozpoznawanie cech jakościowych kreski, zagadnień walorowych przestrzennych, fakturalnych i światłocieniowych. Praktyczne opanowanie różnych technik rysunkowych.

5. Projektowanie graficzne.

Rozpoznanie podstawowych zasad projektowania graficznego oraz elementów komunikatu medialnego. Przygotowanie do kompleksowych rozwiązań typu: opracowanie identyfikacji wizualnej, począwszy od prostego znaku firmowego, przez druki reklamowe, do przestrzennych rozwiązań wystawienniczych.

6. Struktury wizualne i mechanizmy percepcji wzrokowej.

Kształcenie zdolności analizy prostych i przestrzennie złożonych struktur budujących obiekty artystyczne. Poznanie świadomości wzrokowej - jej fizjologicznych i psychologicznych podstaw.

7. Fotografia.

Zdobycie wiedzy i doświadczeń w zakresie:

- technologii powstawania obrazu na nośnikach srebrowych;

- organizowania planu zdjęciowego z uwzględnieniem: różnych sposobów i rodzajów oświetlenia, umiejętności konstruowania małej zabudowy scenograficznej studia fotograficznego, ubioru i makijażu dla potrzeb zdjęć.

Kształcenie umiejętności i sprawności właściwych fotografii kreacyjnej i użytkowej.

8. Działania multimedialne.

Teoretyczne i praktyczne poznanie podstawowych technik rejestracji i przetwarzania obrazu, przekazywania informacji audialnej i wizualnej (film, video, telewizja, radio, grafika i animacja komputerowa) w kreacji artystycznej.

9. Kształtowanie otoczenia.

Poznanie podstawowej problematyki kształtowania przestrzeni przy pomocy środków plastycznych, plastycznej organizacji szeroko rozumianego środowiska indywidualnego i społecznego funkcjonowania ludzi. Kształcenie świadomości ekologicznej.

10. Licencjacka pracownia artystyczna.

Dyplom artystyczny stanowią prace wykonane w trakcie III roku studiów w wybranej pracowni, świadczące o nabytych umiejętnościach wyrażania językiem form właściwych poszczególnym dyscyplinom artystycznym.

VII. ZALECENIA

1. Za licencjacką pracownię artystyczną można uznać dowolną pracownię, w której student realizuje swój program artystyczny, i w której studiował co najmniej 2 semestry.

2. W ramach godzin pozostających do dyspozycji uczelni mogą być realizowane indywidualne programy studiów łączące różne pracownie artystyczne.

3. Studentów obowiązuje udział w różnych formach życia kulturalnego.

4. Liczebność grup w pracowniach artystycznych powinna wynosić od 8 do 12 studentów.

5. Egzamin dyplomowy na studiach licencjackich jest dwuczłonowy. Składa się z obrony:

- pisemnej pracy dyplomowej (licencjackiej),

- artystycznego egzaminu licencjackiego (prezentacji prac artystycznych zrealizowanych na III roku studiów).