Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "psychologia".
Dz.Urz.MEN.1999.4.39
Akt utracił mocUCHWAŁA
Nr 583/99 Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 28 października 1999 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "psychologia"
- "psychologia".
ZAŁĄCZNIK
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
I.
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA OGÓLNE
II.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SYLWETKA ABSOLWENTA
* pomocy psychologicznej w sytuacjach trudnych,
* zapobieganiu i korekcji przejawów patologii społecznej,
* negocjacji i mediacji oraz rozwiązywania konfliktów międzygrupowych,
* badania postaw i badania rynku,
* doboru kadry i motywowania pracowników.
Dobre przygotowanie merytoryczne i metodologiczne powinno być podstawą umiejętności planowania i realizacji własnych projektów poznawczych oraz planowania i realizacji interwencji psychologicznych dotyczących różnych dziedzin życia społecznego.
III.
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 405 |
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 330 |
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 450 |
Razem: | 1185 |
IV.
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. Filozofia z elementami logiki | 45 |
2. Biologiczne podstawy zachowania | 90 |
3. Języki nowożytne (w tym obowiązkowo angielski) | 180 |
4. Wychowanie fizyczne | 60 |
5. Przedmiot do wyboru (np. informatyka, historia sztuki, przedmiot przyrodniczy lub inny nie związany bezpośrednio z kierunkiem studiów) | 30 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
1. Wprowadzenie do psychologii | 60 |
2. Historia myśli psychologicznej | 30 |
3. Metodologia ze statystyką | 120 |
4. Psychometria i diagnoza psychologiczna | 120 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
1. Psychologia ogólna: procesy poznawcze | 90 |
2. Psychologia ogólna: emocje, motywacja | 60 |
3. Psychologia ogólna: osobowość | 60 |
4. Psychologia ogólna: różnice indywidualne | 60 |
5. Psychologia społeczna | 120 |
6. Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia | 60 |
V.
TREŚCI PROGRAMOWE
TREŚCI PROGRAMOWE
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Specyfika psychologii. Koncepcje psychologiczne i koncepcje człowieka w psychologii. Gromadzenie doświadczenia (percepcja i uczenie się). Przechowywanie doświadczenia. Przetwarzanie doświadczenia (myślenie, strukturalizacja itp.). Procesy dynamizujące zachowanie (emocje i motywacje). Człowiek jako osobowość. Człowiek jako istota społeczna. Rozwój w ciągu życia. Zastosowania psychologii. Etyczne problemy psychologii.
Filozoficzny rodowód psychologii. Tradycja helleńska w psychologii. Metafora maszyny w psychologii. Racjonalizm kartezjański. Wkład nauk przyrodniczych w psychologię. Dwudzielna psychologia Wundta (indywidualna psychologia eksperymentalna i psychologia historyczno-kulturowa). Szkoła würzburska i psychologia postaci. Narodziny i rozwój behawioryzmu. Psychoanaliza i jej odmiany. Psychologia humanistyczna. Polska myśl psychologiczna.
Metodologia: cele nauczania metodologii; psychologia jako nauka empiryczna: etapy badania naukowego (psychologicznego); zmienne; operacjonalizacja zmiennych; problemy i hipotezy badawcze; model eksperymentalny; model ex post facto; model wielokrotnej regresji; interakcja: "psycholog-osoba badana" jako źródło artefaktów; etyczne problemy badań naukowych; świadomość metodologiczna, praktyka społeczna a psychologia.
Statystyka: pomiar w psychologii; grupowanie danych; sposoby graficznego przedstawiania danych; opis statystyczny jednej zmiennej; rozkłady zmiennych losowych; korelacja i regresja; korelacja zmiennych porządkowych i nominalnych; próba jako reprezentacja populacji; etapy wnioskowania statystycznego; założenia niektórych testów statystycznych; testy dla danych interwałowych i ilorazowych; testy dla danych porządkowych i nominalnych; podstawy analizy wariancji; podstawy obsługi pakietów statystycznych (na przykładzie Statictica 5.1. lub SPSS 8.1 - wersja polska).
Diagnoza: pojęcie diagnozy (definicje: cecha - objaw - symptom; wartość diagnostyczna cech); diagnoza jako proces pobierania, agregacji i modelowania informacji o zachowaniu; typy diagnoz: diagnoza procesu i diagnoza interakcji; społeczny kontekst diagnozy; diagnoza i paradygmat teoretyczny (semantyka cech i reguły wnioskowania: model psychoanalityczny, behawioralny, poznawczy, humanistyczny); diagnoza jako integracja danych (interpretacja - diagnoza - orzeczenie, strategie empiryczne i teoretyczne), diagnoza jakościowa a diagnoza ilościowa, zastosowanie diagnozy jakościowej w opisie, klasyfikacji (typologii), wyjaśnianiu i interwencji psychologicznej.
Psychometria: test psychologiczny jako narzędzie pozyskiwania danych ilościowych będących podstawą diagnozy psychologicznej (problem obiektywności testu, standaryzacji, trafności, rzetelności i normalizacji); planowanie procesu diagnostycznego i formułowanie wniosków diagnostycznych; podstawowe umiejętności diagnozowania (obserwacja i rozmowa; techniki eksperymentalne; techniki kwestionariuszowe - na przykładzie MMPI; diagnozowanie poziomu funkcjonowania intelektualnego - na przykładzie WAIS-R(PL); techniki projekcyjne - na przykładzie testu Rorschacha i TAT; diagnoza grupy).
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Psychologia poznawcza - badania nad zachowaniem. Procesy spostrzegania. Rozpoznawanie struktur i kategoryzacja percepcyjna. Uwaga i mechanizmy selekcji informacji. Kontrola poznawcza i świadomość. Uczenie się. Pamięć - struktura i funkcje. Wyobrażeniowa i pojęciowa reprezentacja rzeczywistości. Myślenie i rozumowanie. Język i komunikacja. Procesy decyzyjne. Poznawcza psychologia stosowana.
Mechanizmy wzbudzania emocji. Teorie emocji. Popędy i afekty pierwotne. Popędy i afekty wtórne. Stany emocjonalne. Ekspresja emocjonalna. Poznanie i emocja. Regulacja i samokontrola emocji. Podstawowe podejścia do motywacji (etologiczne, socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne). Afektywne i poznawcze mechanizmy motywacyjne. Motywacje specyficznie ludzkie.
Podstawowe orientacje w psychologii osobowości. Teoria cech. Teoria uczenia się. Teorie psychodynamiczne. Poznawcze ujęcia osobowości. Psychologia JA. JA jako reprezentacja poznawcza. JA jako źródło motywacji. JA społeczne. Kontrola, samokontrola i samoregulacja. Regulacyjny potencjał osobowości.
Czynniki warunkujące powstawanie różnic indywidualnych. Podstawowe metody genetyki zachowania służące do oceny wkładu genetycznego i środowiskowego w wariancję zachowania. Podstawowe teorie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych. Metody pomiaru cech temperamentu i inteligencji ze szczególnym uwzględnieniem technik psychometrycznych. Wybitne zdolności, talent i twórczość. Funkcjonalne znaczenie inteligencji, temperamentu i zdolności, talent i twórczość. Funkcjonalne znaczenie inteligencji, temperamentu i stylów poznawczych. Rola cech indywidualnych jako współwyznaczników odporności na stres. Różnice indywidualne między ludźmi a zasada społecznej równości.
Specyfika psychologii społecznej. Małe grupy. Minimalny wpływ społeczny. Konformizm. Kary i nagrody. Dysonans poznawczy. Postawy i ich modyfikacja. Atrakcyjność interpersonalna. Schematowy charakter wiedzy społecznej. Percepcja społeczna. Oceny dotyczące ludzi. Procesy atrybucji. Wartości społeczne. Tożsamość społeczna. Stereotypy i uprzedzenia. Agresja. Zachowania prospołeczne. Konflikt społeczny.
Przedmiot psychologii rozwoju człowieka i jego ewolucja: od psychologii dzieci i młodzieży do psychologii rozwoju człowieka w pełnym cyklu życia. Pojęcie rozwoju, kryteria zmiany rozwojowej. Modele ujmowania rozwoju. Czynniki rozwoju - interakcja natury i kultury. Analiza porównawcza teorii rozwoju (ich rodowód, stawiane pytania, pojęcie rozwoju i determinujących go czynników, mechanizm zmiany rozwojowej). Strategie badań nad rozwojem. Czynniki uszkadzające trafność badań nad rozwojem. Podstawowe narzędzia badawcze. Problemy etyczne w badaniach nad rozwojem. Periodyzacja życia człowieka. Charakterystyka zjawisk kluczowych dla rozwoju w kolejnych fazach życia człowieka (od okresu prenatalnego po późną dorosłość) - dominujący typ aktywności, struktury umysłowe, organizacja osobowości, relacje osoby z otoczeniem.
VI.
ZALECENIA
ZALECENIA