Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "etnologia", "górnictwo i geologia", "politologia".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1999.1.11

Akt utracił moc
Wersja od: 26 kwietnia 1999 r.

Uchwała Nr 389/99
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 25 lutego 1999 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "etnologia", "górnictwo i geologia", "politologia".

Działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385 z późn. zm.), Rada Główna uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich dla kierunków studiów:

– "etnologia",

– "górnictwo i geologia",

– "politologia".

2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, stanowią załączniki do niniejszej uchwały.
§  2.
Przekazuje się niniejszą uchwałę Ministrowi Edukacji Narodowej.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK nr 1

Minimalne wymagania programowe

dla studiów magisterskich

Kierunek: ETNOLOGIA

I.

WYMAGANIA OGÓLNE

Studia magisterskie na kierunku etnologia trwają 5 lat (10 semestrów). Zakładana orientacyjna liczba godzin podczas studiów wynosi około 2500, w tym 1260 godzin objętych minimalnymi wymaganiami programowymi.

II.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Etnologia (używa się także terminów etnografia i antropologia kultury) w ogólnym rozumieniu jest nauką zajmującą się opisem, historią i teorią kultury w różnych jej aspektach. W wymiarze opisowym dokumentuje się lub rekonstruuje czasowe i przestrzenne zróżnicowanie kultur w skali globalnej lub regionalnej. W wymiarze teorii dokonuje się modelowego wyjaśnienia lub interpretacji znaczeniowych kultury. Od innych nauk o kulturze odróżnia się etnologię jej tradycyjny przedmiot badań: kultury plemienne, ludowe i nieelitarne.

Poprzez studia etnologiczne kształci się absolwenta umiejącego dostrzegać kulturowe podłoże każdej sytuacji społecznej, zdobywającego więc metodologiczne i antropologiczne przygotowanie do refleksji o człowieku i kulturze. Wykształcenie etnologiczne przygotowuje do pracy w uniwersytetach, Akademii Nauk i instytucjach naukowych, dalej w muzeach, skansenach, placówkach kulturalno-oświatowych, w ośrodkach kultury regionalnej i odpowiedniej administracji oraz wszędzie tam, gdzie potrzebne jest wykształcenie humanistyczne: w centrach badań opinii publicznej, w redakcjach, w reklamie, itp.

III.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 420
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 480
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 360
Razem: 1260

IV.

PRAKTYKI

Praktyki terenowe i/lub muzealne w wymiarze minimum 2 tygodni.

V.

PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1.Historia filozofii i filozofia kultury 60
2.Podstawy nauki o języku 30
3.Metodologia nauk społecznych z elementami logiki 60
4.Elementy historii i prahistorii 60
5.Przedmioty do wyboru 30
6.Języki obce 120
7.Wychowanie fizyczne 60

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1.Wstęp do etnologii 90
2.Historia etnologii 60
3.Metodyka badań etnograficznych i laboratorium danych empirycznych 150
4.Etnografia (kultura ludowa) Polski 60
5.Etnografia Europy 60
6.Etnografia krajów pozaeuropejskich 60

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1.Etnografia poszczególnych obszarów kulturowych świata 120
2.Metody interpretacji kultury 120
3.Folklorystyka i sztuka ludowa 120

VI.

TREŚCI PROGRAMOWE

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Wprowadzenie w zagadnienia ontologii kultury, w konteksty myśli o kulturze i w refleksje o podstawach istnienia człowieka w świecie wartości.

2. Podstawowe rozeznanie co do natury języka, jego roli kreacyjnej i komunikacyjnej w społecznych procesach interakcji. Wskazania na język jako bazę tradycji i akulturacji.

3. Metodologiczne wprowadzenie w zagadnienia struktury teorii społecznych i teorii kultury. Jest to podstawa wszelkich interpretacji jakich dokonuje się w etnologii.

4. Zapewnienie koniecznej erudycji o faktach społecznych i kulturowych w perspektywie historycznej oraz o podstawowych problemach jakimi zajmują się nauki historyczne.

5. W zależności od zainteresowań studenta możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy z nauk przyrodniczych, informatyki, podstaw ochrony własności intelektualnej lub innego przedmiotu nie związanego bezpośrednio z kierunkiem studiów.

6. Czynne opanowanie jednego języka nowożytnego w mowie i piśmie.

7. Uczestnictwo w zajęciach ruchowych: ogólnorozwojowych, korekcyjnych, rehabilitacyjnych, sportowych, turystycznych i rekreacyjnych.

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Zapoznanie z problemami terminologicznymi i pojęciowymi dyscypliny, określenie zakresu przedmiotowego etnologii i pogranicza z innymi naukami humanistycznymi.

2. Wprowadzenie w historię dyscypliny. Omówienie kierunków i postaci badaczy. Przegląd etnologii w perspektywie współczesnych trendów badawczych.

3. Nauka podstawowych sposobów i technik badawczych, przysposobienie do samodzielnych badań terenowych. Nauka opracowywania i wstępnych interpretacji wyników badań etnograficznych.

4, 5, 6. Przegląd kultur Polski, Europy i świata dający podstawową erudycję i kompetencje w rozpoznawaniu zróżnicowania kulturowego w Polsce i w różnych regionach świata, pozostających w rozmaitych konfiguracjach cywilizacyjnych.

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

Przedmioty kierunkowe są ofertą specjalistyczną przedstawianą przez każdy etnologiczny ośrodek uniwersytecki. Student powinien wysłuchać z wybranego zakresu co najmniej 4 wykładów (120 godzin), konserwatorium (60 godzin) i seminarium (120 godzin). Studenci mają możliwość dokonania wyboru przedmiotów głównych i uzupełniających w zależności od realizowanych tematów prac magisterskich.

1. Blok zajęć, których celem jest pogłębienie i ugruntowienie wiedzy dotyczącej etnologii różnych regionów świata. Zajęcia obejmują najważniejsze zagadnienia badawcze oraz osiągnięcia naukowe.

2. Zbiór przedmiotów, których celem jest osiągnięcie umiejętności analiz metatekstowych i umiejętności interpretacyjnych oraz sposobów artykułowania teorii jako koronnego stadium refleksji etnologicznej.

3. Blok przedmiotów zapewniających specjalizację i wymagających oprócz wiedzy etnologicznej specyficznej erudycji z pogranicza innych nauk humanistycznych (sztuka, literatura).

ZAŁĄCZNIK nr 2

Minimalne wymagania programowe

dla studiów magisterskich

Kierunek: GÓRNICTWO I GEOLOGIA

I.

WYMAGANIA OGÓLNE

Przyjmuje się, że łączna liczba godzin zajęć w czasie studiów wynosi około 3500, w tym około 400 godzin na wykonanie pracy magisterskiej. Minimum programowe obejmuje łącznie 1170 godzin.

II.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Studia magisterskie na kierunku górnictwo i geologia mają zapewnić wykształcenie specjalistów, którzy w oparciu o nabytą wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne powinni być przygotowani do pracy inżynierskiej i naukowej w górnictwie i geologii zgodnie z wymaganiami gospodarki zasobami ziemi i wymogami ochrony środowiska. W zależności od ukończonej specjalności absolwent kierunku górnictwo i geologia powinien być przygotowany do projektowania i prowadzenia ruchu zakładu górniczego, robót geologicznych i mierniczych, prowadzenia robót w celu ochrony terenów górniczych, projektowania i eksploatacji maszyn i urządzeń górniczych oraz urządzeń elektrycznych, organizowania różnorodnej działalności dla potrzeb górnictwa i geologii.

III.

GRUPY PRZEDMIOTÓW (OBSZARÓW WIEDZY) I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY NIETECHNICZNE 360
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 540
C. PRZEDMIOTY TECHNICZNE 270
Razem: 1070

IV.

PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIE GODZINOWE

A.

PRZEDMIOTY NIETECHNICZNE 360

1. Języki obce 150
2. Przedmioty ekonomiczno-społeczne 60
3. Przedmioty prawno-gospodarcze 60
4. Wychowanie fizyczne 90

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 540

1. Matematyka 180
2. Fizyka 120
3. Chemia 60
4. Informatyka 60
5. Geometria wykreślna i grafika inżynierska 45
6. Ochrona środowiska 45
7. Mechanika i wytrzymałość materiałów 30

C.

PRZEDMIOTY TECHNICZNE 270

V.

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW TECHNICZNYCH

1. Górnictwo Ogólne. 60

Podstawowe pojęcia. Udostępnianie złóż. Metody eksploatacji. Zakres technologii wydobycia poszczególnych surowców. Wykorzystanie surowców. Sposoby utrzymania i likwidacji wyrobisk. Zagrożenia naturalne i ich zwalczanie. Szkody powodowane działalnością górniczą.

2. Geologia. 60

Procesy geologiczne i ich produkty. Minerały i skały. Elementy stratygrafii i kartografii geologicznej. Geologiczne warunki występowania złóż. Podział genetyczny złóż i ich charakterystyka.

3. Geomechanika i geotechnika. 30

Własności skał i górotworów. Pierwotny stan naprężenia i odkształcenia w górotworze. Stan naprężenia i przemieszczenia górotworu wokół wyrobisk korytarzowych. Stan naprężenia w górotworze w sąsiedztwie wyrobisk eksploatacyjnych. Stateczność filarów oporowych. Zjawiska dynamiczne w górotworze. Wpływ eksploatacji na górotwór i powierzchnię terenu.

4. Wiertnictwo. 30

Metody wiercenia otworów. Osprzęt i narzędzia wiertnicze. Płuczki wiertnicze. Konstrukcje otworów. Pomiary i badania w otworach. Technika i technologia wiercenia otworów. Likwidacja otworów.

5. Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. 45

Zagrożenie człowieka w procesie pracy. Wypadki przy pracy, ich przyczyny, profilaktyka. Choroby zawodowe. Pomiary i ocena czynników szkodliwych. Wymagania prawne i normatywne. Projektowanie ergonomiczne.

6. Geodezja górnicza i metrologia. 45

Jednostki miar i rachunek błędów. Geodezyjne technologie pomiarowe i obliczeniowe. Mapy i układy odniesienia. Prace realizacyjne i inwentaryzacyjne w kopalniach. Ochrona terenów górniczych. Systemy pomiarowe wielkości mechanicznych i elektrycznych. Analogowe i cyfrowe przyrządy pomiarowe.

VI.

ZALECENIA

1. W całym okresie studiów zajęcia praktyczne (Laboratoria, ćwiczenia, projekty itp.) powinny stanowić łącznie nie mniej niż 40% ogólnej liczby godzin studiów.

2. Program studiów powinien przewidywać minimum 12 tygodni praktyki, w tym praktykę kierunkową i dyplomową.

3. Przy ustalaniu szczegółowego planu i programu studiów należy mieć na uwadze kryteria akredytacji kierunku w FEANI (przedmioty nietechniczne ok. 10%, przedmioty podstawowe ok. 35% i przedmioty techniczne ok. 55%).

ZAŁĄCZNIK nr 3

Minimalne wymagania programowe

dla studiów magisterskich

Kierunek: POLITOLOGIA

I.

WYMAGANIA OGÓLNE

Studia magisterskie na kierunku Politologia trwają 10 semestrów. Ogólny wymiar zajęć przewidziany dla studiów magisterskich na tym kierunku ustala się na poziomie około 3000 godzin, w tym terminie wymagania programowe obejmują łącznie 1530 godzin. Wymagania te obejmują trzy bloki przedmiotów: kształcenia ogólnego oraz przedmiotów podstawowych i kierunkowych.

II.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Program nauczania na kierunku studiów Politologia powinien być skonstruowany w taki sposób, aby zapewnić studentowi ogólne, humanistyczne wykształcenie uniwersyteckie, usystematyzowaną wiedzę z zakresu klasycznych przedmiotów politologicznych oraz wiedzę teoretyczną i praktyczną w obszarze wybranej specjalności. Dobór treści i form nauczania ma na celu wykształcenie umiejętności analizowania i podejmowania decyzji politycznych, zbierania i hierarchizowania informacji, dokonywania samodzielnej, pogłębionej i naukowo uargumentowanej analizy zjawisk oraz procesów zachodzących w życiu publicznym, dającej także możliwość prowadzenia pracy naukowej. Celem studiów jest również przekazanie pewnych umiejętności praktycznych związanych z przyszłą pracą zawodową w administracji państwowej, organach samorządowych, partiach politycznych, organizacjach gospodarczych i społecznych, szkolnictwie oraz w instytucjach i organizacjach międzynarodowych.

III.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 240
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 390
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 900
Razem: 1530

IV.

PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1.Język obcy 120
2.Wychowanie fizyczne 60
3.Informatyka 30
4.Przedmiot do wyboru (np. logika, antropologia, historia sztuki, przedmiot przyrodniczy lub inny zgodny z zainteresowaniem studenta) 30
Razem: 240

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1.Filozofia 60
2.Ekonomia 60
3.Socjologia ogólna 60
4.Psychologia społeczna 60
5.Historia powszechna XX wieku 60
6.Historia Polski XX wieku 60
7.Geografia polityczna 30
Razem: 390

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1.Myśl polityczna 120
2.Wstęp do nauki o państwie, prawie i polityce 60
3.Teoria polityki 60
4.Zarządzanie i komunikowanie społeczne 30
5.Współczesne systemy polityczne 120
6.Partie i systemy partyjne 60
7.System polityczny RP 120
8.Samorząd i wspólnoty lokalne 60
9.Polityka gospodarcza i społeczna 60
10.Stosunki międzynarodowe 120
11.Prawo wspólnotowe i integracja europejska 60
12Metodologia badań politologicznych 30
Razem: 900
UWAGA: Każdy z powyższych przedmiotów kierunkowych może być realizowany w formie kilku różnych przedmiotów.

V.

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

Program niżej wymienionych przedmiotów powinien obejmować problematykę przewidzianą dla studentów kierunków społecznych i humanistycznych. Przedmioty te powinny być wykładane z wyraźnym uwzględnieniem politologicznego kierunku studiów.

1. Filozofia.

W wykładzie z filozofii należy uwzględnić filozoficzne podstawy różnych nurtów myśli politycznej czy ruchów społecznych.

2. Ekonomia.

Na zajęciach z ekonomii należy położyć nacisk na związki między gospodarką i polityką.

3. Socjologia ogólna.

Na zajęciach z socjologii ogólnej, oprócz wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć i założeń metodologicznych należy zaakceptować problemy socjologii stosunków politycznych, antropologii kulturowej oraz dokonać charakterystyki współczesnego społeczeństwa polskiego.

4. Psychologia społeczna.

Przedmiotem wykładów z psychologii społecznej powinny być przede wszystkim psychologiczne mechanizmy zmian makrospołecznych oraz psychologiczne aspekty zachowań politycznych..

5. Historia powszechna XX wieku.

W procesie dydaktycznym historii powszechnej XX wieku należy umieścić główne etapy politycznego rozwoju dziejowego świata od schyłku XIX wieku.

6. Historia Polski XX wieku.

Celem wykładów z historii Polski XX wieku powinno być przedstawienie głównych etapów politycznego rozwoju Polski.

7. Geografia polityczna.

Problematyka wykładów z geografii politycznej winna się koncentrować wokół przestrzennego wymiaru wewnętrznych i międzynarodowych procesów politycznych.

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Myśl polityczna.

Myśl polityczna od antyku do czasów nowożytnych. Współczesna myśl polityczna. Historia doktryn i ruchów politycznych. Współczesne doktryny polityczne. Instytucje polityczne w myśli społecznej XX wieku (np. faszyzm, konserwatyzm, liberalizm, system realnego socjalizmu). Historia polskiej myśli politycznej oraz polskich ruchów politycznych.

2. Wstęp do nauki o państwie, prawie i polityce.

Relacje między wspólnotą ludzką a wspólnotą państwową. Cechy wspólnoty państwowej. Powstanie państwa. Legitymizacja władzy państwowej. Typy, formy i struktury terytorialne państwa. Demokratyczne państwo prawne oraz mechanizmy władzy współczesnego państwa. Norma prawna i stosunek prawny. Pojęcie, istota, źródła i wykładnia prawna. Podstawowe kategorie nauki o polityce. Pojęcie i typy kultury politycznej społeczeństw.

3. Teoria polityki.

Stan politologii w Polsce i na świecie. Wizje świata społecznego i koncepcje człowieka w teoriach polityki. Spory o metodologiczny model politologii. Filozofia polityki. Teoria polityki sensu largo a teoria decydowania politycznego. Systemowa teoria decydowania politycznego. Racjonalizm i irracjonalizm w decydowaniu politycznym. Podejmowanie decyzji przez wyborców.

4. Zarządzanie i komunikowanie społeczne.

Teoria oraz praktyka organizacji i zarządzania. Funkcjonowanie opinii politycznej. Środki masowego przekazu a polityka. Kształtowanie opinii publicznej i jej oddziaływanie na procesy decyzyjne. Podstawy marketingu politycznego. Organizacja kampanii wyborczych.

5. Współczesne systemy polityczne.

Historia instytucji politycznych. Politologiczna, prawnokonstytucyjna i socjologiczna analiza zagadnień współczesnych ustrojów politycznych. Zasady i idee, instytucje oraz mechanizmy kształtujące współczesne systemy polityczne. Zasady ustrojowe. Konstytucja i kontrola konstytucyjności. Systemy wyborcze. Władza ustawodawcza, wykonawcza, administracyjna i sądownicza. Typy reżimów politycznych. Współczesne organizacje i ruchy społeczne oraz polityczne.

6. Partie i systemy partyjne.

Politologiczna, prawnokonstytucyjna i socjologiczna analiza funkcjonowania współczesnych partii i systemów partyjnych. Definicja pojęć: "partia" i "system partyjny". Ewolucja partii politycznych i systemów partyjnych. Typy partii i systemów partyjnych. Baza społeczna (członkowie i wyborcy) współczesnych partii politycznych. Instytucjonalizacja prawna partii i systemów partyjnych. Struktury wewnętrzne partii politycznych i wewnątrzpartyjne procesy decyzyjne.

7. System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej.

Konstytucyjno-polityczny mechanizm władzy. Ewolucja systemu politycznego Polski od 1918 r. Struktura instytucji politycznych współczesnej Polski. Dynamika systemu instytucji politycznych, funkcjonowanie władzy państwowej w Polsce. Funkcjonowanie administracji publicznej w Polsce. Transformacja polskiego systemu politycznego i kształtowanie się demokratyczno-liberalnych zasad ustrojowych. Pojęcie systemu prawa RP. Podstawowe prawa i wolności człowieka. Zasady demokratycznego państwa prawnego. Charakterystyka poszczególnych gałęzi prawa RP. Podstawowe zagadnienia polityki gospodarczej i społecznej RP.

8. Samorząd i wspólnoty lokalne.

Historia samorządu lokalnego w Polsce i w Europie. Specyfika procesów politycznych i decyzyjnych na poziomie lokalnym. Pojęcie "samorząd". Modele samorządu lokalnego (brytyjski, amerykański, północnoeuropejski, południowoeuropejski). Samorząd terytorialny w Polsce – zasady podziału terytorialnego kraju, prawne podstawy funkcjonowania, finanse i gospodarka lokalna. Lokalna polityka społeczna. Samorządy zawodowe, gospodarcze i spółdzielcze.

9. Polityka gospodarcza i społeczna.

Pojęcie "polityka społeczna". Doktrynalne, historyczne i modelowe aspekty polityki społecznej i gospodarczej. Ekonomiczne, systemowe, demograficzne, polityczne, międzynarodowe i standardowe uwarunkowania polityki społecznej i gospodarczej w Polsce. Wybrane dziedziny szczegółowe polityki społecznej (rodzinna, mieszkaniowa, zatrudnienia, oświatowa, ochrony zdrowia, zabezpieczenia społecznego). Pojęcie "polityka gospodarcza", uwarunkowania, cele, działy, klasyfikacja instrumentów. Ewolucja polskiej polityki gospodarczej po 1989 r. Zasady spójnego i zrównoważonego rozwoju, ochrona środowiska naturalnego.

10. Stosunki międzynarodowe.

Historia i teoria stosunków międzynarodowych (aspekt metodologiczny, ontologiczny, aksjologiczny i prognostyczny). Międzynarodowe stosunki polityczne na poziomie globalnym, regionalnym i narodowym. Polska polityka zagraniczna. Międzynarodowe stosunki gospodarcze: gospodarka światowa i międzynarodowy podział pracy, przedsiębiorstwo międzynarodowe, mechanizm pieniężno-cenowy w międzynarodowej wymianie gospodarczej. Międzynarodowe stosunki militarne. Międzynarodowe stosunki kulturalne i międzycywilizacyjne. Prawo międzynarodowe publiczne. Organizacje międzynarodowe. Międzynarodowe bezpieczeństwo ekologiczne. Stosunki wyznaniowe i etniczne w Polsce oraz w świecie współczesnym.

11. Prawo wspólnotowe i integracja europejska.

Współczesna Europa – bariery i stymulatory rozwoju. Kulturowe źródła tożsamości europejskiej. Teorie integracji: np. federalizm, funkcjonalizm i neofunkcjonalizm. Ewolucja integracji europejskiej. Definicja, istota i źródła prawa Wspólnot Europejskich. Prawo pierwotne, prawo pochodne, ogólne zasady prawa. Prawo Wspólnot Europejskich a prawo krajowe: zasady supremacji i bezpośredniej skuteczności. Polityczne instytucje europejskie w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym. Charakterystyka procesu podejmowania decyzji. Europejskie instytucje sądowe. Funkcjonowanie pierwszego filaru Unii Europejskiej (pięć wolności i unia walutowa). Wspólne polityki (rolna, przemysłowa, transportowa itd.). Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa. Współpraca w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Polska a Unia Europejska.

12. Metodologia badań politologicznych.

Główne typy analizy politologicznej (historyczna, modelowa, systemowa, behawioralna itd.). Główne metody badań społecznych (kwestionariuszowa, biograficzna, monograficzna, socjometryczna, eksperymentalna, studium przypadku itd.). Zasady programowania, organizowania i realizowania badań empirycznych.

VI.

ZALECENIA

1. W programie studiów winny znaleźć się praktyki i ćwiczenia zawodowe dające możliwość wykształcenia umiejętności profesjonalnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym.

2. Wydziały powinny umożliwić studentom wybór przedmiotów fakultatywnych.