Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "archeologia".
Dz.Urz.MEN.1998.3.13
Akt utracił mocUchwała Nr 156/97
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 11 grudnia 1997 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "archeologia".
– "archeologia".
ZAŁĄCZNIK
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
WYMAGANIA OGÓLNE
Studia magisterskie na kierunku archeologia trwają 5 lat (10 semestrów). Zakładana orientacyjna liczba zajęć przewidziana dla tego typu studiów wynosi ok. 2000 lub ok. 2700 godzin dla studiów o podwójnej specjalności, w tym 900 godzin określonych w minimum programowym.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwenci kierunku archeologia uzyskują w trakcie studiów gruntowną i wszechstronną wiedzę w zakresie poszczególnych specjalności archeologii i jej nauk pomocniczych. Są oni przygotowani do pracy w placówkach naukowych, muzealnych i konserwatorskich otrzymując jednocześnie ogólne wykształcenie humanistyczne.
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. | Przedmioty ogólne | 300 |
B. | Przedmioty podstawowe | 300 |
C. | Przedmioty kierunkowe | 300 |
Razem: | 900 |
PRAKTYKI
Ćwiczenia i praktyki terenowe i/lub muzealne odpowiednie dla danej specjalności w wymiarze minimum 6 tygodni.
(Dla specjalności archeologia powszechna minimum 16 tygodni)
PRZEDMIOTY W GRUPACH I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. | Przedmioty humanistyczne: historia, filozofia, antropologia kulturowa, logika lub inny do wyboru | 60 |
2. | Języki obce nowożytne | 120 |
3. | Języki obce starożytne | 60 |
4. | Wychowanie fizyczne lub inne zajęcia typu sportowo-rekreacyjnego | 60 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
1. | Przedmioty propedeutyczne archeologii | 60 |
2. | Zarysy głównych działów archeologii | 240 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
1. | Archeologia poszczególnych rejonów i okresów | 300 |
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
W zależności od zainteresowania studenta i wybranej przez niego specjalności możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy w zakresie historii, filozofii, antropologii kulturowej, logiki itd.
Czynne opanowanie jednego języka nowożytnego w piśmie i mowie.
W zależności od obranej specjalności opanowanie jednego języka starożytnego.
Uczestnictwo w zajęciach ruchowych: ogólnorozwojowych, korekcyjnych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych, sportowych (do wyboru przez studenta lub zgodnie ze wskazaniami lekarskimi)
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Przedmioty propedeutyczne archeologii zawierają: podstawowe informacje dotyczące wstępu do archeologii, jej historii, miejsca archeologii w naukach humanistycznych, metodyki i metodologii badań, techniki prac archeologicznych, omówienie podstawowych nauk pomocniczych.
Zarys głównych działów archeologii obejmuje zapoznanie studentów z podstawową problematyką archeologii: prahistorycznej, protohistorycznej, średniowiecza i czasów nowożytnych oraz archeologii śródziemnomorskiej w tym: archeologii Grecji, Rzymu, Egiptu i Bliskiego Wschodu.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Blok zajęć obejmujący wykłady (w wymiarze co najmniej 60 godz.), ćwiczenia (w wymiarze co najmniej 60 godz.), konserwatoria, proseminaria i seminaria, których celem jest pogłębienie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej archeologii poszczególnych epok i stref kulturowych. Blok tworzą zajęcia o charakterze szczegółowym obejmujące najważniejsze zagadnienia w archeologii epoki kamienia, brązu, żelaza, średniowiecza, czasów nowożytnych, cywilizacji starożytnych europejskich i pozaeuropejskich oraz archeologii podwodnej i konserwatorstwa archeologicznego, w zależności od kierunków badawczych realizowanych w poszczególnych jednostkach uniwersyteckich. W ramach tego cyklu wprowadzane są najważniejsze problemy badawcze, metodyczne, metodologiczne i interpretacyjne oraz najnowsze osiągnięcia naukowe. Studenci mają możliwość dokonania wyboru przedmiotów głównych i uzupełniających w zależności od realizowanych tematów prac magisterskich i obieranej specjalności.