Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "archeologia".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1998.3.13

Akt utracił moc
Wersja od: 10 lutego 1998 r.

Uchwała Nr 156/97
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 11 grudnia 1997 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "archeologia".

Działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późniejszymi zmianami), Rada Główna uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich na kierunku:

– "archeologia".

2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Przekazuje się niniejszą uchwałę Ministrowi Edukacji Narodowej oraz rektorom szkół wyższych.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 1998 r.

ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich

Kierunek: ARCHEOLOGIA

WYMAGANIA OGÓLNE

Studia magisterskie na kierunku archeologia trwają 5 lat (10 semestrów). Zakładana orientacyjna liczba zajęć przewidziana dla tego typu studiów wynosi ok. 2000 lub ok. 2700 godzin dla studiów o podwójnej specjalności, w tym 900 godzin określonych w minimum programowym.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwenci kierunku archeologia uzyskują w trakcie studiów gruntowną i wszechstronną wiedzę w zakresie poszczególnych specjalności archeologii i jej nauk pomocniczych. Są oni przygotowani do pracy w placówkach naukowych, muzealnych i konserwatorskich otrzymując jednocześnie ogólne wykształcenie humanistyczne.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A.Przedmioty ogólne300
B.Przedmioty podstawowe300
C.Przedmioty kierunkowe300
Razem:900

PRAKTYKI

Ćwiczenia i praktyki terenowe i/lub muzealne odpowiednie dla danej specjalności w wymiarze minimum 6 tygodni.

(Dla specjalności archeologia powszechna minimum 16 tygodni)

PRZEDMIOTY W GRUPACH I OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1.Przedmioty humanistyczne: historia, filozofia, antropologia kulturowa, logika lub inny do wyboru60
2.Języki obce nowożytne120
3.Języki obce starożytne60
4.Wychowanie fizyczne lub inne zajęcia typu sportowo-rekreacyjnego60

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1.Przedmioty propedeutyczne archeologii60
2.Zarysy głównych działów archeologii240

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1.Archeologia poszczególnych rejonów i okresów300
TREŚCI PROGRAMOWE

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1.
Przedmioty humanistyczne

W zależności od zainteresowania studenta i wybranej przez niego specjalności możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy w zakresie historii, filozofii, antropologii kulturowej, logiki itd.

2.
Język obcy nowożytny

Czynne opanowanie jednego języka nowożytnego w piśmie i mowie.

3.
Język obcy starożytny

W zależności od obranej specjalności opanowanie jednego języka starożytnego.

4.
Wychowanie fizyczne lub inny przedmiot typu sportowo-rekreacyjnego

Uczestnictwo w zajęciach ruchowych: ogólnorozwojowych, korekcyjnych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych, sportowych (do wyboru przez studenta lub zgodnie ze wskazaniami lekarskimi)

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1.
Przedmioty propedeutyczne archeologii

Przedmioty propedeutyczne archeologii zawierają: podstawowe informacje dotyczące wstępu do archeologii, jej historii, miejsca archeologii w naukach humanistycznych, metodyki i metodologii badań, techniki prac archeologicznych, omówienie podstawowych nauk pomocniczych.

2.
Zarys głównych działów archeologii

Zarys głównych działów archeologii obejmuje zapoznanie studentów z podstawową problematyką archeologii: prahistorycznej, protohistorycznej, średniowiecza i czasów nowożytnych oraz archeologii śródziemnomorskiej w tym: archeologii Grecji, Rzymu, Egiptu i Bliskiego Wschodu.

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1.
Archeologia poszczególnych rejonów i okresów

Blok zajęć obejmujący wykłady (w wymiarze co najmniej 60 godz.), ćwiczenia (w wymiarze co najmniej 60 godz.), konserwatoria, proseminaria i seminaria, których celem jest pogłębienie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej archeologii poszczególnych epok i stref kulturowych. Blok tworzą zajęcia o charakterze szczegółowym obejmujące najważniejsze zagadnienia w archeologii epoki kamienia, brązu, żelaza, średniowiecza, czasów nowożytnych, cywilizacji starożytnych europejskich i pozaeuropejskich oraz archeologii podwodnej i konserwatorstwa archeologicznego, w zależności od kierunków badawczych realizowanych w poszczególnych jednostkach uniwersyteckich. W ramach tego cyklu wprowadzane są najważniejsze problemy badawcze, metodyczne, metodologiczne i interpretacyjne oraz najnowsze osiągnięcia naukowe. Studenci mają możliwość dokonania wyboru przedmiotów głównych i uzupełniających w zależności od realizowanych tematów prac magisterskich i obieranej specjalności.