Określenie minimalnych wymagań programowych dla kierunku pedagogika specjalna.
Dz.Urz.MEN.1996.6.30
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 289/96
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 20 czerwca 1996 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla kierunku pedagogika specjalna.
ZAŁĄCZNIK
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
WYMAGANIA ogólne
Studia na kierunku pedagogika specjalna trwają 5 lat (10 semestrów). Zakłada się, że łączny wymiar zajęć wynosi około 3400 godzin, w tym 2040 godzin określonych w minimum programowym.
SYLWETKA absolwenta
Po pięcioletnich studiach magisterskich obejmujących wiedzę z zakresu medycyny, psychologii, pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej, rehabilitacji, terapii oraz specjalizację praktyczną, po wykonaniu pracy magisterskiej i zdaniu egzaminu magisterskiego - absolwent powinien dysponować wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, dewiacji organicznych i społecznych oraz możliwości edukacyjnych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Powinien posiadać umiejętności w zakresie wybranej specjalności odpowiadającej typowi placówki specjalnej bądź rozwojowi odchylenia od normy. Ponadto opanowane metody stymulacji, usprawniania, terapii i kształcenia adekwatnego do możliwości psychofizycznych jednostek odchylonych od normy. Absolwent powinien znać język obcy umożliwiający korzystanie z literatury w zakresie pedagogiki specjalnej oraz mieć zdolność dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania problemów naukowych, edukacyjnych i rehabilitacyjnych, a także umiejętność przygotowania publikacji z zakresu swojej działalności.
GRUPY przedmiotów i obciążenia godzinowe
A. | Przedmioty kształcenia ogólnego | 300 |
B. | Przedmioty podstawowe | 390 |
C. | Przedmioty kierunkowe, zawodowe i specjalizacyjne | 1350 |
Łącznie | 2040 |
PRAKTYKI- minimalnie 3 miesiące
UWAGA: Pozostała liczba godzin musi stanowić uzupełnienie jednej, kilku lub wszystkich grup A, B, C - stosownie do decyzji wydziałów prowadzących studia na kierunku pedagogika specjalna.
PRZEDMIOTY w grupach
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. | FILOZOFIA | 60 |
2. | INFORMATYKA I TECHNICZNE ŚRODKI DYDAKT. | 30 |
3. | JĘZYK OBCY | 120 |
4. | SOCJOLOGIA | 30 |
5. | WYCHOWANIE FIZYCZNE | 60 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
1. | ANATOMIA I FIZJOLOGIA UKŁADU NERWOWEGO CZŁOWIEKA | 45 |
2. | AUKSOLOGIA | 30 |
3. | DYDAKTYKA OGÓLNA | 45 |
4. | GENETYKA | 30 |
5. | HISTORIA WYCHOWANIA | 60 |
6. | PEDAGOGIKA OGÓLNA | 60 |
7. | PSYCHOLOGIA OGÓLNA | 60 |
8. | PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA | 60 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE, ZAWODOWE I SPECJALIZACYJNE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE, ZAWODOWE I SPECJALIZACYJNE
1. | BIBLIOTERAPIA | 30 |
2. | DYDAKTYKA SPECJALNA | 45 |
3. | ERGOTERAPIA | 30 |
4. | HISTORIA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO | 30 |
5. | KINEZYTERAPIA | 30 |
6. | LOGOPEDIA | 30 |
7. | METODOLOGIA BADAŃ W PEDAGOGICE SPECJAL. | 30 |
8. | MUZYKOTERAPIA | 30 |
9. | PATOLOGIA OGÓLNA CZŁOWIEKA | 30 |
10. | PATOLOGIA SPOŁECZNA | 30 |
11. | PEDEUTOLOGIA | 30 |
12. | PEDAGOGIKA SPECJALNA | 90 |
13. | PSYCHIATRIA I PSYCHOPATOLOGIA DZIECI I MŁODZIEŻY | 30 |
14. | PSYCHOLOGIA KLINICZNA | 45 |
15. | PSYCHOTERAPIA | 30 |
16. | REHABILITACJA PRZEZ TWÓRCZOŚĆ | 30 |
17. | USTAWODAWSTWO SPOŁECZNE | 30 |
TREŚCI programowe i przedmioty w grupach.
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Hume, Kant, Hegel, Marks, Nietzsche, Husserl, Heidegger, Antropologia filozoficzna, filozofia krytyczna, filozofia postheidegerowska.
Nabycie umiejętności na poziomie elementarnym do korzystania ze współczesnych narzędzi informatycznych oraz współczesnych urządzeń audytywnych i wizualnych wykorzystywanych w procesie nauczania.
Czynne opanowanie jednego języka obcego w mowie i piśmie.
Podstawowe pojęcia i teorie współczesnej socjologii (funkcjonalizm i teoria ról społecznych), interakcjonizm symboliczny, etnometodologia, socjologia fenomenologiczna. Pojęcia filozofii społecznej: liberalizm, etatyzm, społeczeństwo obywatelskie.
Uczestnictwo w zajęciach ruchowych: ogólnorozwojowych, korekcyjnych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych, sportowych (do wyboru przez studenta lub wskazań lekarskich).
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Budowa i czynności neuronu. Rdzeń kręgowy. Gałęzie i sploty nerwowe rdzenia kręgowego. Układ nerwowy autonomiczny. Mózgowie (budowa i czynności poszczególnych części mózgu). Rola i znaczenie zmysłów. Możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym.
Prokreacja, rozwój zarodkowy człowieka, fazy rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem dojrzewania płciowego. Ruch jako czynnik rozwoju człowieka, pojęcie i zasady zdrowego trybu życia, ochrona zdrowia i zapobieganie chorobom cywilizacyjnym.
Programy nauczania: typy, struktura, zasady konstruowania i ewaluacji; organizacja procesu nauczania i uczenia się, metody i środki nauczania, style pracy nauczycieli i uczniów, pomiar i ocena osiągnięć szkolnych.
Rozwój genetyki. Udział czynników genetycznych w patogenezie chorób. Rodzaje dziedziczenia: autosomalne dominujące, autosomalne recesywne, sprzężone z płcią, poligenowe. Kliniczne zespoły aberracji chromosomowych. Organizacja poradnictwa genetycznego w Polsce.
Koncepcja wychowania w czasach antycznych, Komeński, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Dewey, Nowe Wychowanie. Instytucjonalizacja opieki nad dzieckiem, przemiany instytucji edukacyjnych (przedszkole, szkoła, uniwersytet).
Naturalizm, socjologizm, pedagogika chrześcijańska, pedagogika krytyczna, postmodernizm w pedagogice. Ideologie wychowawcze, teorie oddziaływań wychowawczych. Współczesne instytucje wychowawcze.
Procesy poznawcze (mechanizmy przetwarzania informacji i uczenia się, struktura inteligencji, zdolności umysłowe, mowa i porozumiewanie się), procesy emocjonalno-motywacyjne, psychologia różnic indywidualnych.
Główne teorie rozwoju człowieka (Freud, Piaget, Wygotski), czynniki sprzyjające i hamujące rozwój, stadia rozwojowe a możliwości i zadania wychowania.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Terapeutyczny wpływ książki w procesie leczenia, rekonwalescencji i rehabilitacji. Biblioterapia kliniczna i wychowawczo-humanistyczna. Proces biblioterapii: identyfikacja, projekcja, katharsis.
Dydaktyka ogólna a dydaktyka specjalna. Podział dydaktyki specjalnej (dydaktyka korekcyjna, dydaktyka resocjalizacyjna, dydaktyka terapeutyczna, oligofenodydaktyka, surdodydaktyka, tyflodydaktyka). Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym (w tzw. kształceniu integracyjnym). Specyfika procesu nauczania i uczenia się osób odchylonych od normy (w nauczaniu specjalnym). Metody i środki nauczania preferowane w kształceniu osób odchylonych od normy. Zagadnienie efektywności w nauczaniu specjalnym.
Podstawowe wiadomości z fizjologii i organizacji pracy. Kompensacyjny i terapeutyczny charakter pracy u osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Preferowane techniki w ergoterapii osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Ekonomiczne aspekty ergoterapii.
Stosunek do osób ułomnych (niepełnosprawnych) i "trudnych" od starożytności do XVIII wieku. Poglądy wybitnych osób na temat życia niepełnosprawnych. Rola i znaczenie haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej w kształtowaniu się poglądów na życie osób niepełnosprawnych. Rozwój instytucjonalnego kształcenia i opieki niepełnosprawnych i wykolejonych społecznie w XIX i XX wieku w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Kształcenie pedagogów specjalnych w Polsce od 1922 r. Czołowi pedagodzy specjalni w Polsce.
Odchylenia od normy w budowie ciała i postawie ciała. Systematyka i metodyka ćwiczeń korygujących poszczególne partie mięśniowe i funkcje organizmu. Próby wydolnościowe organizmu oraz sprawności fizycznej.
Budowa i czynności aparatu mowy. Kształtowanie się mowy dziecka w zależności od przebiegu rozwoju psychofizycznego dziecka. Etiologia i klasyfikacja zaburzeń mowy. Diagnostyka i terapia logopedyczna.
Swoiste cechy osób niepełnosprawnych (sytuacja, diagnoza, terapia, populacja) jako przedmiot badań naukowych. Elementy warsztatu empirycznego: typy badań empirycznych, rodzaje i techniki obserwacji, narzędzia pomiaru (ankieta, kwestionariusz, test), zasady ilościowej i jakościowej interpretacji wyników, podstawowe pojęcia statystyki opisowej i indukcyjnej. Studium indywidualnych przypadków jako źródło poznania rozwoju, rehabilitacji i karier osób niepełnosprawnych.
Rola terapeutyczna muzyki. Programy muzyczne o charakterze pobudzającym, tonizującym i relaksacyjnym. Konstrukcja i przebieg seansów muzykoterapeutycznych, w zależności od rodzaju choroby bądź niepełnosprawności.
Zdrowie a choroba, konsekwencje choroby dla człowieka, wyzdrowienie. Śmierć jako naturalna konsekwencja życia, prawo do godnego umierania. Patologia poszczególnych układów (organów). Zaburzenia przemiany węglowodanowej, tłuszczowej, białkowej, wodnej i mineralnej. Zmiany postępowe, zapalenia i nowotwory.
Rozwój cywilizacji a dewiacje społeczne. Bezrobocie jako problem społeczny. Determinanty oraz rozwój alkoholizmu i narkomanii w Polsce; prostytucja homoseksualna. Rozwody w Polsce i ich skutki społeczne. Człowiek w sytuacji trudnej; rozmiary samobójstw w Polsce.
Nauczyciel jako zawód (kształcenie, status prawny). Osobowość nauczyciela (struktura, potrzeby i poczucie kontroli). Pedagog specjalny (zadania, predyspozycje, kształcenie, osobowość). Problemy deontologiczne zawodu pedagoga specjalnego. Badania nad zawodem pedagoga specjalnego.
Przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi. Rozmiary niepełnosprawności w populacji generalnej i młodzieżowej. Zasady i metody pracy pedagogicznej z osobami odchylonymi od normy. System kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych państwach. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych (deontologia w praktyce), idea integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem. Problemy osób niepełnosprawnych dorosłych funkcjonujących samodzielnie, w rodzinach i wspólnotach.
Podstawowe dynamizmy życia psychicznego. Zaburzenia podstawowych procesów psychicznych. Etiologia i patogeneza chorób: nerwice, psychopatie, charakteropatie, psychozy, zespół wodogłowia, mózgowe porażenie dziecięce, padaczka, zespoły depresyjne, schizofrenia dziecięca. Zaburzenia zachowania dzieci szkolnych. Nerwice, psychozy i agresja w okresie dojrzewania.
Koncepcje związku między funkcjami ustrojowymi i psychicznymi. Koncepcje potrzeb, uczenia się, wymiany systemowe. Ego i warunki patologii jego rozwoju. Patologia osobowości w ujęciu humanistycznym. Zaburzenia funkcji percepcyjnych, emocjonalne, w kształceniu się funkcji "ja", w zachowaniu społecznym. Problemy w rozwoju seksualnym. Funkcje symptomów: przystosowawcza, komunikacyjna, katarktyczna , dekompensacyjna.
Zadania psychoterapii w zależności od stanu psychicznego, emocjonalnego i osobowości jednostki. Psychoterapia indywidualna i grupowa, derektywna i niederektywna, bezpośrednia i pośrednia, powierzchowna i głęboka.
Wykorzystanie możliwości rehabilitacyjnych tkwiących w procesie tworzenia dzieła oraz kontaków ze sztuką. Doskonalenie własnych sprawności jako technik kompensacyjno-terapeutycznych osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie.
Ustawodawstwo społeczne wśród innych norm prawnych. Deklaracja Praw Dziecka. Rodzice a dzieci oraz dzieci a rodzice w świetle kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Nieletni w świetle kodeksu karnego i kodeksu postępowania cywilnego. Regulacje prawne: o postępowaniu w sprawach nieletnich, o wychowaniu w trzeźwości i o zapobieganiu narkomanii.