Określenie minimalnych wymagań programowych dla kierunku pedagogika specjalna.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1996.6.30

Akt utracił moc
Wersja od: 3 września 1996 r.

UCHWAŁA Nr 289/96
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 20 czerwca 1996 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla kierunku pedagogika specjalna.

Działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385 z późniejszymi zmianami), Rada Główna uchwala co następuje:
§  1.
1.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich dla kierunku pedagogika specjalna.
2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1 stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Przekazuje się niniejszą uchwałę Ministrowi Edukacji Narodowej oraz rektorom uczelni pedagogicznych.

ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich

PEDAGOGIKA SPECJALNA

WYMAGANIA ogólne

Studia na kierunku pedagogika specjalna trwają 5 lat (10 semestrów). Zakłada się, że łączny wymiar zajęć wynosi około 3400 godzin, w tym 2040 godzin określonych w minimum programowym.

SYLWETKA absolwenta

Po pięcioletnich studiach magisterskich obejmujących wiedzę z zakresu medycyny, psychologii, pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej, rehabilitacji, terapii oraz specjalizację praktyczną, po wykonaniu pracy magisterskiej i zdaniu egzaminu magisterskiego - absolwent powinien dysponować wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, dewiacji organicznych i społecznych oraz możliwości edukacyjnych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Powinien posiadać umiejętności w zakresie wybranej specjalności odpowiadającej typowi placówki specjalnej bądź rozwojowi odchylenia od normy. Ponadto opanowane metody stymulacji, usprawniania, terapii i kształcenia adekwatnego do możliwości psychofizycznych jednostek odchylonych od normy. Absolwent powinien znać język obcy umożliwiający korzystanie z literatury w zakresie pedagogiki specjalnej oraz mieć zdolność dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania problemów naukowych, edukacyjnych i rehabilitacyjnych, a także umiejętność przygotowania publikacji z zakresu swojej działalności.

GRUPY przedmiotów i obciążenia godzinowe

A.Przedmioty kształcenia ogólnego 300
B.Przedmioty podstawowe 390
C.Przedmioty kierunkowe, zawodowe i specjalizacyjne1350
Łącznie 2040

PRAKTYKI- minimalnie 3 miesiące

UWAGA: Pozostała liczba godzin musi stanowić uzupełnienie jednej, kilku lub wszystkich grup A, B, C - stosownie do decyzji wydziałów prowadzących studia na kierunku pedagogika specjalna.

PRZEDMIOTY w grupach

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1.FILOZOFIA60
2.INFORMATYKA I TECHNICZNE ŚRODKI DYDAKT. 30
3.JĘZYK OBCY120
4.SOCJOLOGIA 30
5.WYCHOWANIE FIZYCZNE60

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1.ANATOMIA I FIZJOLOGIA UKŁADU NERWOWEGO CZŁOWIEKA45
2.AUKSOLOGIA30
3.DYDAKTYKA OGÓLNA45
4.GENETYKA30
5.HISTORIA WYCHOWANIA60
6.PEDAGOGIKA OGÓLNA60
7.PSYCHOLOGIA OGÓLNA60
8.PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA60

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE, ZAWODOWE I SPECJALIZACYJNE

1.BIBLIOTERAPIA 30
2.DYDAKTYKA SPECJALNA 45
3.ERGOTERAPIA 30
4.HISTORIA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO 30
5.KINEZYTERAPIA 30
6.LOGOPEDIA 30
7.METODOLOGIA BADAŃ W PEDAGOGICE SPECJAL. 30
8.MUZYKOTERAPIA30
9.PATOLOGIA OGÓLNA CZŁOWIEKA 30
10.PATOLOGIA SPOŁECZNA30
11.PEDEUTOLOGIA30
12.PEDAGOGIKA SPECJALNA90
13.PSYCHIATRIA I PSYCHOPATOLOGIA DZIECI I MŁODZIEŻY30
14.PSYCHOLOGIA KLINICZNA45
15.PSYCHOTERAPIA30
16. REHABILITACJA PRZEZ TWÓRCZOŚĆ30
17.USTAWODAWSTWO SPOŁECZNE30
UWAGA: Przedmioty specjalnościowe - 750 godz. - ustala Rada Wydziału.

TREŚCI programowe i przedmioty w grupach.

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.

1.
FILOZOFIA

Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Hume, Kant, Hegel, Marks, Nietzsche, Husserl, Heidegger, Antropologia filozoficzna, filozofia krytyczna, filozofia postheidegerowska.

2.
INFORMATYKA I TECHNICZNE ŚRODKI DYDAKTYCZNE

Nabycie umiejętności na poziomie elementarnym do korzystania ze współczesnych narzędzi informatycznych oraz współczesnych urządzeń audytywnych i wizualnych wykorzystywanych w procesie nauczania.

3.
JĘZYK OBCY.

Czynne opanowanie jednego języka obcego w mowie i piśmie.

4.
SOCJOLOGIA

Podstawowe pojęcia i teorie współczesnej socjologii (funkcjonalizm i teoria ról społecznych), interakcjonizm symboliczny, etnometodologia, socjologia fenomenologiczna. Pojęcia filozofii społecznej: liberalizm, etatyzm, społeczeństwo obywatelskie.

5.
WYCHOWANIE FIZYCZNE

Uczestnictwo w zajęciach ruchowych: ogólnorozwojowych, korekcyjnych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych, sportowych (do wyboru przez studenta lub wskazań lekarskich).

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1.
ANATOMIA I FIZJOLOGIA UKŁADU NERWOWEGO CZŁOWIEKA

Budowa i czynności neuronu. Rdzeń kręgowy. Gałęzie i sploty nerwowe rdzenia kręgowego. Układ nerwowy autonomiczny. Mózgowie (budowa i czynności poszczególnych części mózgu). Rola i znaczenie zmysłów. Możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym.

2.
AUKSOLOGIA

Prokreacja, rozwój zarodkowy człowieka, fazy rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem dojrzewania płciowego. Ruch jako czynnik rozwoju człowieka, pojęcie i zasady zdrowego trybu życia, ochrona zdrowia i zapobieganie chorobom cywilizacyjnym.

3.
DYDAKTYKA OGÓLNA

Programy nauczania: typy, struktura, zasady konstruowania i ewaluacji; organizacja procesu nauczania i uczenia się, metody i środki nauczania, style pracy nauczycieli i uczniów, pomiar i ocena osiągnięć szkolnych.

4.
GENETYKA

Rozwój genetyki. Udział czynników genetycznych w patogenezie chorób. Rodzaje dziedziczenia: autosomalne dominujące, autosomalne recesywne, sprzężone z płcią, poligenowe. Kliniczne zespoły aberracji chromosomowych. Organizacja poradnictwa genetycznego w Polsce.

5.
HISTORIA WYCHOWANIA

Koncepcja wychowania w czasach antycznych, Komeński, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Dewey, Nowe Wychowanie. Instytucjonalizacja opieki nad dzieckiem, przemiany instytucji edukacyjnych (przedszkole, szkoła, uniwersytet).

6.
PEDAGOGIKA OGÓLNA

Naturalizm, socjologizm, pedagogika chrześcijańska, pedagogika krytyczna, postmodernizm w pedagogice. Ideologie wychowawcze, teorie oddziaływań wychowawczych. Współczesne instytucje wychowawcze.

7.
PSYCHOLOGIA OGÓLNA

Procesy poznawcze (mechanizmy przetwarzania informacji i uczenia się, struktura inteligencji, zdolności umysłowe, mowa i porozumiewanie się), procesy emocjonalno-motywacyjne, psychologia różnic indywidualnych.

8.
PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA

Główne teorie rozwoju człowieka (Freud, Piaget, Wygotski), czynniki sprzyjające i hamujące rozwój, stadia rozwojowe a możliwości i zadania wychowania.

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1.
BIBLIOTERAPIA

Terapeutyczny wpływ książki w procesie leczenia, rekonwalescencji i rehabilitacji. Biblioterapia kliniczna i wychowawczo-humanistyczna. Proces biblioterapii: identyfikacja, projekcja, katharsis.

2.
DYDAKTYKA SPECJALNA

Dydaktyka ogólna a dydaktyka specjalna. Podział dydaktyki specjalnej (dydaktyka korekcyjna, dydaktyka resocjalizacyjna, dydaktyka terapeutyczna, oligofenodydaktyka, surdodydaktyka, tyflodydaktyka). Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym (w tzw. kształceniu integracyjnym). Specyfika procesu nauczania i uczenia się osób odchylonych od normy (w nauczaniu specjalnym). Metody i środki nauczania preferowane w kształceniu osób odchylonych od normy. Zagadnienie efektywności w nauczaniu specjalnym.

3.
ERGOTERAPIA

Podstawowe wiadomości z fizjologii i organizacji pracy. Kompensacyjny i terapeutyczny charakter pracy u osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Preferowane techniki w ergoterapii osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Ekonomiczne aspekty ergoterapii.

4.
HISTORIA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

Stosunek do osób ułomnych (niepełnosprawnych) i "trudnych" od starożytności do XVIII wieku. Poglądy wybitnych osób na temat życia niepełnosprawnych. Rola i znaczenie haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej w kształtowaniu się poglądów na życie osób niepełnosprawnych. Rozwój instytucjonalnego kształcenia i opieki niepełnosprawnych i wykolejonych społecznie w XIX i XX wieku w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Kształcenie pedagogów specjalnych w Polsce od 1922 r. Czołowi pedagodzy specjalni w Polsce.

5.
KINEZYTERAPIA

Odchylenia od normy w budowie ciała i postawie ciała. Systematyka i metodyka ćwiczeń korygujących poszczególne partie mięśniowe i funkcje organizmu. Próby wydolnościowe organizmu oraz sprawności fizycznej.

6.
LOGOPEDIA

Budowa i czynności aparatu mowy. Kształtowanie się mowy dziecka w zależności od przebiegu rozwoju psychofizycznego dziecka. Etiologia i klasyfikacja zaburzeń mowy. Diagnostyka i terapia logopedyczna.

7.
METODOLOGIA BADAŃ W PEDAGOGICE SPECJALNEJ

Swoiste cechy osób niepełnosprawnych (sytuacja, diagnoza, terapia, populacja) jako przedmiot badań naukowych. Elementy warsztatu empirycznego: typy badań empirycznych, rodzaje i techniki obserwacji, narzędzia pomiaru (ankieta, kwestionariusz, test), zasady ilościowej i jakościowej interpretacji wyników, podstawowe pojęcia statystyki opisowej i indukcyjnej. Studium indywidualnych przypadków jako źródło poznania rozwoju, rehabilitacji i karier osób niepełnosprawnych.

8.
MUZYKOTERAPIA

Rola terapeutyczna muzyki. Programy muzyczne o charakterze pobudzającym, tonizującym i relaksacyjnym. Konstrukcja i przebieg seansów muzykoterapeutycznych, w zależności od rodzaju choroby bądź niepełnosprawności.

9.
PATOLOGIA OGÓLNA

Zdrowie a choroba, konsekwencje choroby dla człowieka, wyzdrowienie. Śmierć jako naturalna konsekwencja życia, prawo do godnego umierania. Patologia poszczególnych układów (organów). Zaburzenia przemiany węglowodanowej, tłuszczowej, białkowej, wodnej i mineralnej. Zmiany postępowe, zapalenia i nowotwory.

10.
PATOLOGIA SPOŁECZNA

Rozwój cywilizacji a dewiacje społeczne. Bezrobocie jako problem społeczny. Determinanty oraz rozwój alkoholizmu i narkomanii w Polsce; prostytucja homoseksualna. Rozwody w Polsce i ich skutki społeczne. Człowiek w sytuacji trudnej; rozmiary samobójstw w Polsce.

11.
PEDEUTOLOGIA

Nauczyciel jako zawód (kształcenie, status prawny). Osobowość nauczyciela (struktura, potrzeby i poczucie kontroli). Pedagog specjalny (zadania, predyspozycje, kształcenie, osobowość). Problemy deontologiczne zawodu pedagoga specjalnego. Badania nad zawodem pedagoga specjalnego.

12.
PEDAGOGIKA SPECJALNA

Przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi. Rozmiary niepełnosprawności w populacji generalnej i młodzieżowej. Zasady i metody pracy pedagogicznej z osobami odchylonymi od normy. System kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych państwach. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych (deontologia w praktyce), idea integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem. Problemy osób niepełnosprawnych dorosłych funkcjonujących samodzielnie, w rodzinach i wspólnotach.

13.
PSYCHIATRIA I PSYCHOPATOLOGIA DZIECI I MŁODZIEŻY

Podstawowe dynamizmy życia psychicznego. Zaburzenia podstawowych procesów psychicznych. Etiologia i patogeneza chorób: nerwice, psychopatie, charakteropatie, psychozy, zespół wodogłowia, mózgowe porażenie dziecięce, padaczka, zespoły depresyjne, schizofrenia dziecięca. Zaburzenia zachowania dzieci szkolnych. Nerwice, psychozy i agresja w okresie dojrzewania.

14.
PSYCHOLOGIA KLINICZNA

Koncepcje związku między funkcjami ustrojowymi i psychicznymi. Koncepcje potrzeb, uczenia się, wymiany systemowe. Ego i warunki patologii jego rozwoju. Patologia osobowości w ujęciu humanistycznym. Zaburzenia funkcji percepcyjnych, emocjonalne, w kształceniu się funkcji "ja", w zachowaniu społecznym. Problemy w rozwoju seksualnym. Funkcje symptomów: przystosowawcza, komunikacyjna, katarktyczna , dekompensacyjna.

15.
PSYCHOTERAPIA

Zadania psychoterapii w zależności od stanu psychicznego, emocjonalnego i osobowości jednostki. Psychoterapia indywidualna i grupowa, derektywna i niederektywna, bezpośrednia i pośrednia, powierzchowna i głęboka.

16.
REHABILITACJA PRZEZ TWÓRCZOŚĆ

Wykorzystanie możliwości rehabilitacyjnych tkwiących w procesie tworzenia dzieła oraz kontaków ze sztuką. Doskonalenie własnych sprawności jako technik kompensacyjno-terapeutycznych osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie.

17.
USTAWODAWSTWO SPOŁECZNE

Ustawodawstwo społeczne wśród innych norm prawnych. Deklaracja Praw Dziecka. Rodzice a dzieci oraz dzieci a rodzice w świetle kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Nieletni w świetle kodeksu karnego i kodeksu postępowania cywilnego. Regulacje prawne: o postępowaniu w sprawach nieletnich, o wychowaniu w trzeźwości i o zapobieganiu narkomanii.