Określenie metod i form wykonywania w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym zadań w zakresie legislacji oraz pomocy i informacji prawnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2007.2.62

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2010 r.

DECYZJA Nr 43/07
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 9 listopada 2007 r.
w sprawie określenia metod i form wykonywania w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym zadań w zakresie legislacji oraz pomocy i informacji prawnej

.................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany nin. decyzji, wprowadzone przez § 1 decyzji nr 87/09 z dnia 16 października 2009 r. (Dz.Urz.CBA.10.1.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 października 2009 r., nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez nin. decyzję.

Zmiany nin. decyzji, wprowadzone przez § 11 decyzji Nr 201/10 z dnia 22 października 2010 r. - Przepisy zmieniające decyzje Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz.Urz.CBA.10.2.87), nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez nin. decyzję.

..................................................

Na podstawie § 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M. P. Nr 21, poz. 244), postanawia się, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Decyzja określa metody i formy opracowywania, opiniowania, ogłaszania i ewidencji aktów normatywnych i porozumień, a także metody i formy wykonywania pomocy prawnej oraz informacji prawnej w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, zwanym dalej "CBA".
2.
Decyzja nie dotyczy rozstrzygnięć wydawanych w indywidualnych sprawach na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego lub innych ustaw.
§  2.
Ilekroć w decyzji jest mowa o:
1)
akcie zewnętrznym - należy przez to rozumieć ustawy i rozporządzenia opracowywane lub opiniowane w CBA;
2)
akcie wewnętrznym - należy przez to rozumieć zarządzenia, regulaminy, decyzje, wytyczne i instrukcje opracowywane oraz opiniowane w CBA;
3)
Szefie CBA - należy przez to rozumieć Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
4)
zarządzeniu - należy przez to rozumieć akty normatywne wydawane na podstawie ustawy przez Szefa CBA;
5)
regulaminie - należy przez to rozumieć akty normatywne wydawane przez Szefa CBA w celu organizacji i określenia zadań jednostek organizacyjnych;
6)
decyzji - należy przez to rozumieć akty kierowania wydawane przez Szefa CBA w celu określenia zadań służbowych jednostek organizacyjnych;
7)
wytycznych i instrukcjach - należy przez to rozumieć akty nadzoru wydawane przez Szefa CBA w celu wyjaśnienia treści aktów normatywnych i instruktażu, dotyczącego sposobu ich stosowania;
8)
porozumieniach - należy przez to rozumieć porozumienia zawierane przez Szefa CBA z organami administracji publicznej i innymi podmiotami w celu wykonywania ustawowych zadań;
9)
opinii prawnej - należy przez to rozumieć pisma sporządzane w związku z konkretnymi problemami prawnymi, wyjaśniające i wskazujące propozycje ich rozwiązania;
10)
komórce merytorycznej - należy przez to rozumieć komórki opracowujące i uzgadniające projekt aktu wewnętrznego, zewnętrznego lub porozumienia, właściwe ze względu na zakres tematyczny i charakter projektu;
11)
jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, o której mowa w § 3 ust. 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu;
12)
funkcjonariuszu - należy przez to rozumieć funkcjonariuszy i pracowników CBA oraz doradców Szefa CBA.

Rozdział  II

Opracowywanie i opiniowanie projektów jawnych aktów zewnętrznych, wewnętrznych i porozumień

§  3.
1.
Projekt aktu zewnętrznego wraz z uzasadnieniem opracowuje Samodzielny Wydział Prawny CBA, zwany dalej "SWP CBA", na wniosek komórki merytorycznej lub z własnej inicjatywy.
2.
Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, komórka merytoryczna przesyła założenia projektu aktu zewnętrznego oraz wnioski i opinie, co do jego treści.
3.
Dyrektor SWP CBA parafuje projekt aktu zewnętrznego i potwierdza jego zgodność pod względem formalnoprawnym.
§  4.
W przypadku podjęcia dalszych prac legislacyjnych nad projektem, o którym mowa w § 3, funkcjonariusze SWP CBA i komórki merytorycznej biorą udział w uzgodnieniach międzyresortowych oraz w pracach Sejmu i Senatu.
§  5.
1.
Projekt aktu wewnętrznego opracowuje komórka merytoryczna albo zespół do opracowania i uzgodnienia projektu, zwany dalej "zespołem", powołany decyzją Szefa CBA, jeżeli projekt dotyczy zakresu działania kilku jednostek organizacyjnych.
2.
W uzasadnionych przypadkach komórka merytoryczna może zwrócić się do SWP CBA z wnioskiem o sporządzenie projektu aktu wewnętrznego.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać uzasadnienie potrzeby wprowadzenia aktu oraz główne założenia i wytyczne co do jego sporządzenia.
4.
W skład zespołu powoływany jest obligatoryjnie funkcjonariusz SWP CBA.
§  6.
1.
Komórka merytoryczna albo zespół przekazuje opracowany projekt aktu wewnętrznego wszystkim jednostkom organizacyjnym CBA celem zaopiniowania i przekazania uwag, ze wskazaniem terminu, w jakim uwagi mają być przekazane.
2.
Termin powinien być wyznaczany tak, aby umożliwić jednostkom opiniującym szczegółową analizę projektu.
§  7.
W przypadku powstania rozbieżności w toku uzgodnień nad projektem aktu wewnętrznego SWP CBA dąży do ich usunięcia w porozumieniu z komórką merytoryczną, zespołem lub innymi właściwymi jednostkami organizacyjnymi, w szczególności w drodze konferencji uzgodnieniowej. W razie nieuzgodnienia stanowiska przedstawia sprawę wraz z protokołem rozbieżności, do rozstrzygnięcia Szefowi CBA.
§  8.
1.
Uzgodniony projekt aktu wewnętrznego parafuje i podpisuje za zgodność pod względem formalnoprawnym Dyrektor SWP CBA, a następnie przekazuje Szefowi CBA do podpisu.
2.
Szef CBA podpisuje projekt aktu, o którym mowa w ust. 1, w dwóch egzemplarzach.
3.
Jeden egzemplarz aktu przechowywany jest w Gabinecie Szefa CBA, drugi - Gabinet Szefa CBA przesyła do komórki merytorycznej.
§  9.
Gabinet Szefa CBA prowadzi rejestr obowiązujących aktów wewnętrznych oraz przesyła ich kopie wszystkim jednostkom organizacyjnym, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3.
§  10.
1.
Do porozumień zawieranych przez Szefa CBA, których projekty opracowywane są w CBA przepisy § 5-7 oraz § 8 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
2.
Podpisane przez Szefa CBA porozumienie, po uzyskaniu podpisu wszystkich stron. Gabinet Szefa ewidencjonuje w rejestrze porozumień.
3.
Kopie zarejestrowanego porozumienia Gabinet Szefa CBA przesyła wszystkim jednostkom organizacyjnym.
§  11.
1.
Projekt aktu zewnętrznego przekazany CBA do rozpatrzenia lub uzgodnienia, w szczególności w ramach uzgodnień międzyresortowych, Gabinet Szefa CBA przekazuje do zaopiniowania SWP CBA, który może przekazać akt właściwym merytorycznie jednostkom organizacyjnym celem wyrażenia opinii.
2.
Do aktów zewnętrznych przekazanych do CBA celem zaopiniowania przepisy § 4 i 7 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  III

Opracowywanie i opiniowanie projektów niejawnych aktów zewnętrznych, wewnętrznych i porozumień

§  12.
1.
Do opracowywania i opiniowania projektów niejawnych aktów zewnętrznych, wewnętrznych i porozumień, § 4, 5, 7, 8 ust. 1 oraz § 11 stosuje się odpowiednio.
2.
Opracowywanie i opiniowanie projektów niejawnych aktów zewnętrznych, wewnętrznych i porozumień odbywa się z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.).
§  13.
1.
Podpisany niejawny akt wewnętrzny jest rejestrowany w Gabinecie Szefa CBA, a następnie przekazywany do SWP CBA oraz Wydziału I - Kancelaria Tajna Departamentu Ochrony CBA.
2.
Podpisane niejawne porozumienie, po uzyskaniu podpisów wszystkich stron, ewidencjonuje się w Gabinecie Szefa CBA, a następnie przekazuje do SWP CBA oraz Wydziału I - Kancelaria Tajna Departamentu Ochrony CBA.

Rozdział  IV

Pomoc prawna i informacja prawna

§  14.
1.
Zadania w zakresie pomocy prawnej oraz reprezentację procesową wykonują w CBA funkcjonariusze SWP CBA.
2.
Projekt pisma procesowego sporządza SWP CBA na wniosek komórki merytorycznej, właściwej ze względu na charakter i zakres sprawy.
§  15.
Wnioski o wydanie opinii prawnych, dyrektor właściwej jednostki organizacyjnej składa do SWP CBA nie później niż trzy dni przed wskazanym we wniosku terminem wydania opinii.
§  16.
Informacja prawna jest wydawana przez SWP CBA w sprawach indywidualnych z zakresu uprawnień i obowiązków funkcjonariuszy CBA, na wniosek ich bezpośredniego przełożonego.

Rozdział  V

Ogłaszania aktów wewnętrznych wydawanych w CBA oraz porozumień zawieranych przez CBA
§  17.
1.
Akty wewnętrzne i porozumienia podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanym dalej "Dziennikiem", wydawanym przez SWP CBA.
2.
W Dzienniku nie ogłasza się aktów wewnętrznych i porozumień oznaczonych klauzulą tajności.
3.
Akty wewnętrzne Szefa CBA obowiązujące okresowo lub incydentalnie oraz zawierające dane identyfikujące funkcjonariuszy CBA, publikuje się w Dzienniku w formie wykazu zawierającego tytuł aktu wewnętrznego i datę jego wejścia w życie.
§  18.
SWP CBA dokonuje sprostowań błędów pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych omyłek w opracowywanych, zaopiniowanych i podpisanych aktach wewnętrznych, przed ich ogłoszeniem w Dzienniku.
§  19.
1.
SWP CBA doręcza Dziennik:
1)
dyrektorom jednostek organizacyjnych;
2)
innym podmiotom, określonym w odrębnych przepisach.
2.
Dyrektorzy jednostek organizacyjnych zapewniają rozpowszechnianie Dziennika oraz środki finansowe i materiałowo-techniczne, niezbędne do jego kolportowania.
3.
Nakłady kolejnych numerów Dziennika określają odrębne decyzje Szefa CBA.
§  20.
Szef CBA może powierzyć realizację zadań, o których mowa w rozdziale V, profesjonalnemu wydawnictwu.

Rozdział  VI

Przepisy końcowe i dostosowujące

§  21.
SWP CBA dokona analizy aktów wewnętrznych obowiązujących w CBA w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji, ujednolici ich numeracje i przygotuje do publikacji.
§  22.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.