Określenie kryteriów małej i dużej organizacji w lotnictwie cywilnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2021.7

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 lutego 2021 r.

WYTYCZNE Nr 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie określenia kryteriów małej i dużej organizacji w lotnictwie cywilnym

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) ogłasza się, co następuje:
§  1. 
W celu określenia małej i dużej organizacji w lotnictwie cywilnym w zakresie wielkości, rodzaju i stopnia złożoności prowadzonej działalności, zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych.
§  2. 
Użyte w wytycznych określenia oraz skróty oznaczają:
1)
rozporządzenie (UE) nr 2018/1139 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);
2)
rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);
3)
rozporządzenie (UE) nr 965/2012 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.);
4)
rozporządzenie (UE) nr 2017/373 - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.);
5)
rozporządzenie (UE) nr 2015/340 - rozporządzenie Komisji (UE) 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
6)
rozporządzenie (UE) nr 139/2014 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1, z późn. zm.);
7)
rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.);
8)
ekwiwalent pełnego wymiaru czasu pracy (FTE - Full Time Equivalent) - 40 godzin liczonych w ciągu 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia przyjętego w organizacji okresu rozliczeniowego, uwzględniając wykonywanie czynności w ramach stosunku pracy, umów cywilnoprawnych oraz prowadzonej działalności gospodarczej na własny rachunek;
9)
liczba pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy - iloraz godzin przepracowanych przez pracowników organizacji i liczby godzin przewidzianych na jeden pełen etat, przy czym należy uwzględnić wykonywanie czynności w ramach stosunku pracy, umów cywilnoprawnych oraz działalności gospodarczej prowadzonej na własny rachunek;
10)
zaangażowanie w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego - wykonywanie obowiązków niezbędnych do prowadzenia, w ramach jednej organizacji, działalności w zakresie:
a)
szkolenia w zatwierdzonej organizacji szkolącej (ATO -Approved Training Organization), zgodnie z przepisami załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 (Part-ORA),
b)
zarobkowego przewozu lotniczego (CAT) samolotami i śmigłowcami, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 965/2012,
c)
zapewniania ATM/ANS w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz projektowania, produkcji, obsługi technicznej i eksploatacji systemów i części składowych wykorzystywanych w zapewnianiu tych ATM/ANS zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 2017/373,
d)
szkolenia w organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO - Air Traffic Controller Training Organisation) zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 2015/340,
e)
szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organization), zgodnie z przepisami części 147 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 (Part-147),
f)
zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organization), zgodnie z przepisami załącznika I, Vc i Vd do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 (Part-M/G, Part- CAMO, Part-CAO).
§  3. 
1. 
Wielkość organizacji prowadzącej działalność w zakresie określonym w § 2 pkt 10 lit. a, ustala się:
1)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań zgodnie z art. 10a, 10b oraz 10c rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
2)
każdorazowo po wprowadzeniu zmian w organizacji mających wpływ na kryteria, o których mowa w ust. 2 i 3.
2. 
Organizację uznaję się za dużą, jeżeli:
1)
zatrudnia ponad 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE zaangażowanych w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego;
2)
zatrudnia do 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE zaangażowanych w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego, w oparciu o ocenę następujących czynników:
a)
złożoność, zasięg i zakres zleconych czynności podlegających zatwierdzeniu,
b)
kryteria ryzyka, w przypadku występowania któregokolwiek z poniższych:
operacje wymagające specjalnych zatwierdzeń: nawigacja w oparciu o charakterystyki systemów (PBN), operacje przy małej widzialności (LVO), operacje o wydłużonym zasięgu wykonywane przez samoloty o dwóch jednostkach napędowych (ETOPS), operacje z ładunkiem podwieszanym na zaczepie zewnętrznym (HHO), operacje śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego (HEMS), system zobrazowania obrazu nocnego (NVIS) oraz materiały niebezpieczne (DG),
różne typy wykorzystywanych statków powietrznych,
środowisko (obszar przybrzeżny, górzysty itp.);
3)
niezależnie od kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2, jeżeli prowadzi szkolenia uwzględniające w swoim zakresie:
a)
pełne symulatory lotu (FFS - Full Flight Simulator),
b)
uprawnienie na typ z załogą wieloosobową (MPL - Multi-crew Pilot Licence),
c)
szkolenia niewymagające lotów na samolocie (ZFTT- Zero Flight Time Training),
d)
samoloty typu complex,
e)
różne kategorie statków powietrznych,
f)
certyfikaty instruktora dla statków powietrznych, o których mowaw lit. b i d,
g)
dwa lub więcej lotnisk albo miejsc operacji lotniczych.
3. 
Organizację uznaje się za małą, jeżeli:
1)
organizacja szkolenia (ATO), niezależnie od kryteriów wymienionych w ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzi szkolenia do uzyskania wyłącznie:
-
licencji pilota rekreacyjnego (LAPL),
-
licencji pilota turystycznego (PPL),
-
licencji pilota szybowcowego (SPL) lub licencji pilota balonowego (BPL) oraz związanych z nimi uprawnień i upoważnień;
2)
jest centrum medycyny lotniczej (AeMC).
§  4. 
1. 
Wielkość organizacji prowadzącej działalność w zakresie określonym w § 2 pkt 10 lit. b ustala się:
1)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań zgodnie z przepisami załącznika III (Part-ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012;
2)
każdorazowo po wprowadzeniu zmian w organizacji mających wpływ na kryteria, o których mowa w ust. 2 i 3.
2. 
Organizację uznaje się za dużą, jeżeli:
1)
zatrudnia ponad 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE zaangażowanych w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego;
2)
zatrudnia do 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE zaangażowanych w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego w oparciu o ocenę następujących czynników:
a)
pod względem złożoności, zasięgu i zakresu zleconych czynności podlegających zatwierdzeniu,
b)
pod względem kryteriów ryzyka, w zakresie:
operacji wymagających specjalnych zatwierdzeń: nawigacja w oparciu o charakterystyki systemów (PBN), operacje przy małej widzialności (LVO), operacje o wydłużonym zasięgu wykonywane przez samoloty o dwóch jednostkach napędowych (ETOPS), operacje z ładunkiem podwieszanym na zaczepie zewnętrznym (HHO), operacje śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego (HEMS), system zobrazowania obrazu nocnego (NVIS) oraz materiały niebezpieczne (DG), operacje śmigłowcowe na morzu (HOFO), operacje samolotem jednosilnikowym o napędzie turbinowym (SET-IMC),
zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka,
operacji wykorzystujących różne typy statków powietrznych,
operacji w trudnym środowisku (obszar przybrzeżny, górzysty itp.).
3. 
Organizację uznaje się za małą, jeżeli nie spełnia kryteriów określonych w ust. 2.
§  5. 
1. 
Wielkość organizacji prowadzącej działalność w zakresie określonym w § 2 pkt 10 lit. c ustala się:
1)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań oraz procesu wydania lub zmiany uzyskanego certyfikatu, zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) nr 2017/373;
2)
każdorazowo po wprowadzeniu zmian w organizacji mających wpływ na kryteria, o których mowa w ust. 2 i 3.
2. 
Organizację uznaje się za dużą, jeżeli jest to:
1)
instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, która nie kwalifikuje się do wystąpienia o wydanie certyfikatu w ograniczonym zakresie zgodnie z ATM/ANS.OR.A.010 lit. a rozporządzenia (UE) nr 2017/373;
2)
instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej inna niż instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego, która nie kwalifikuje się do wystąpienia o wydanie certyfikatu o ograniczonym zakresie zgodnie z ATM/ANS.OR.A.010 lit. b pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 2017/373;
3)
instytucja zapewniająca lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS), która nie kwalifikuje się do wystąpienia o wydanie certyfikatu w ograniczonym zakresie zgodnie z ATM/ANS.OR.010 lit. b pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 2017/373;
4)
instytucja zapewniająca służbę inną niż służba nawigacji (NAV), która zatrudnia ponad 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE zaangażowanych w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego.
3. 
Organizację uznaje się za małą, jeżeli jest to:
1)
instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, która jest uprawniona do otrzymania certyfikatu o ograniczonym zakresie zgodnie z ATM/ANS.OR.A.010 lit. a rozporządzenia (UE) nr 2017/373;
2)
instytucja zapewniająca służby łączności (CNS), służby meteorologiczne (MET) lub służby informacji lotniczej (AIS), która jest uprawniona do otrzymania certyfikatu o ograniczonym zakresie zgodnie z ATM/ANS.OR.A.010 lit. b pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 2017/373;
3)
instytucja zapewniająca lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS), która jest uprawniona do otrzymania certyfikatu o ograniczonym zakresie zgodnie z ATM/ANS.OR.A.010 lit. b pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 2017/373;
4)
instytucja zapewniająca zarządzanie przestrzenią powietrzną (ASM), zapewniająca zarządzanie przepływem ruchu lotniczego (ATFM) lub świadcząca usługi w zakresie danych (DAT), która zatrudnia do 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE.
§  6. 
1. 
Wielkość organizacji prowadzącej działalność w zakresie określonym w § 2 pkt 10 lit. d ustala się:
1)
podczas procesu oceny wymagań do uzyskania certyfikatu zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 2015/340;
2)
każdorazowo po wprowadzeniu zmian w organizacji mających wpływ na kryteria, o których mowa w ust. 2 i 3.
2. 
Organizację uznaje się za dużą, jeżeli:
1)
zatrudnia ponad 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE zaangażowanych w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego;
2)
zatrudnia do 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE zaangażowanych w działalność będącą przedmiotem rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 i przepisów wykonawczych do niego w oparciu o ocenę następujących czynników:
a)
stopnia i zakresu zleconych czynności objętych certyfikatem - pod względem złożoności,
b)
różnych rodzajów szkoleń - pod względem kryteriów ryzyka.
3. 
Organizację uznaje się za małą, jeżeli:
1)
nie spełnia kryteriów, o którym mowa w ust. 2;
2)
jest centrum medycyny lotniczej (AeMC).
§  7. 
1. 
Wielkość organizacji prowadzącej działalność w zakresie określonym w § 2 pkt 10 lit. e ustala się:
1)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań w celu ubiegania się o zatwierdzenie przeprowadzania szkoleń i egzaminów lub zmianę istniejącego zatwierdzenia zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014;
2)
każdorazowo po wprowadzeniu zmian w organizacji mających wpływ na kryteria, o których mowa w ust. 2 i 3.
2. 
Organizację uznaje się za dużą, jeżeli jest zdolna do przeprowadzenia jednego szkolenia dla 50 i więcej osób personelu technicznego.
3. 
Organizację uznaje się za małą, jeżeli jest zdolna do przeprowadzenia jednego szkolenia dla mniej niż 50 osób personelu technicznego.
§  8. 
1. 
Wielkość organizacji prowadzącej działalność w zakresie określonym w § 2 pkt 10 lit. f ustala się:
1)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań w celu otrzymania zatwierdzenia obsługi technicznej i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych i instalowanych w nich podzespołów oraz aby móc kontynuować wykonywanie tych działań, w przypadku gdy takie statki powietrzne nie są sklasyfikowane jako skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym i nie są wymienione w certyfikacie przewoźnika lotniczego posiadanym przez przewoźnika lotniczego koncesjonowanego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008;
2)
każdorazowo po wprowadzeniu zmian w organizacji mających wpływ na kryteria, o których mowa w ust. 2 i 3.
2. 
Organizację CAO uznaje się za dużą, jeżeli posiada uprawnienia w zakresie obsługi technicznej oraz zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, gdy jednocześnie jest:
1)
małą CAO (Combined Airworthiness Organisation) dla jednego przywileju,
2)
dużą CAO dla innego przywileju.
3. 
Organizację uznaje się za małą, jeżeli spełnia jeden z następujących warunków:
1)
zakres działalności CAO obejmuje jedynie statki powietrzne objęte częścią ML załącznika Vb do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014;
2)
zaangażowanie personelu CAO w obsługę techniczną nie przekracza 10 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE;
3)
zaangażowanie personelu CAO w zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu nie przekracza 5 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub FTE.
§  9. 
Kierownik odpowiedzialny organizacji objętej wytycznymi określa wielkość własnej organizacji na podstawie powyższych kryteriów w zakresie jego działalności lotniczej oraz składa Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w sposób właściwy dla prowadzonej działalności, pisemne oświadczenie o wielkości jego organizacji.
§  10. 
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może przeprowadzić własną analizę i uznać, w oparciu o ocenę czynników, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, w § 4 ust. 2 pkt 2 oraz w § 6 ust. 2 pkt 2, organizację za dużą, nawet jeżeli kierownik odpowiedzialny organizacji objętej wytycznymi, po przeprowadzeniu oceny czynników, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, w § 4 ust. 2 pkt 2 oraz w § 6 ust. 2 pkt 2, uznał organizację za małą.
§  11. 
Kierownik odpowiedzialny organizacji objętej wytycznymi zapewnia, że zmiany mające wpływ na kryteria, które stanowią podstawę do określenia wielkości organizacji, podlegają stałemu monitorowaniu.
§  12. 
Weryfikacja oświadczenia, o którym mowa w § 9, następuje podczas oceny wniosku o wydanie certyfikatu albo zezwolenia (wnioskowanego zakresu zatwierdzenia) lub w ramach prowadzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadzoru bieżącego nad organizacją.
§  13. 
Tracą moc wytyczne nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie określenia kryteriów małej i dużej organizacji.
§  14. 
Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.