Ogłoszenie wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - Doc 4444.
Dz.Urz.ULC.2022.40
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE Nr 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 czerwca 2022 r.
w sprawie ogłoszenia wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - Doc 4444
ZAŁĄCZNIK
Zarządzanie Ruchem Lotniczym
Zarządzanie Ruchem Lotniczym
ZMIANY | POPRAWKI | |||||||
Nr | Data wprowadzenia | Data wpisu | Wpisujący | Nr | Data wprowadzenia | Data wpisu | Wpisujący | |
Poprawki: 1-7-A- włączone do tego wydania. | ||||||||
7-B | 5/11/20 | - | ICAO | |||||
8 | 8/11/18 | 8/11/18 | ICAO | |||||
9 | 5/11/20 | - | ICAO | |||||
10 | 4/11/21 | - | ICAO | |||||
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA (vii)
ROZDZIAŁ 1. Definicje
ROZDZIAŁ 2. Zapewnienie bezpieczeństwa lotów przez ATS
2.1 Zasady ogólne
2.2 Cel
2.3 Przedsięwzięcia ATS związane z zarządzaniem bezpieczeństwem ATS
2.4 Monitorowanie poziomów bezpieczeństwa
2.5 Przeglądy bezpieczeństwa
2.6 Oceny bezpieczeństwa
2.7 Przedsięwzięcia zwiększające bezpieczeństwo
ROZDZIAŁ 3. Przepustowość systemu ATS i zarządzanie przepływem ruchu lotniczego
3.1 Zarządzanie przepustowością
3.2 Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego
ROZDZIAŁ 4. Ogólne przepisy dla służb ruchu lotniczego
4.1 Odpowiedzialność za zapewnienie służby kontroli ruchu lotniczego
4.2 Odpowiedzialność za zapewnienie służby informacji powietrznej i służby alarmowej
4.3 Podział odpowiedzialności za kontrolę między organami kontroli ruchu lotniczego
4.4 Plan lotu
4.5 Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego
4.6 Instrukcje dotyczące kontroli prędkości w locie poziomym
4.7 Instrukcje dotyczące kontroli prędkości pionowej
4.8 Przejście z lotu IFR do lotu VFR
4.9 Turbulencja w śladzie aerodynamicznym statków powietrznych
4.10 Procedury nastawiania wysokościomierzy
4.11 Meldunki pozycyjne
4.12 Podawanie informacji operacyjnych i meteorologicznych
4.13 Przedstawianie i uaktualnianie planu lotu i danych kontrolnych
4.14 Uszkodzenia i nieprawidłowości w pracy systemów wyposażenia
4.15 Procedury uruchamiania łączności za pomocą linii przesyłania danych
ROZDZIAŁ 5. Metody i minima separacji
5.1 Wstęp
5.2 Przepisy ogólne dotyczące separacji ruchu kontrolowanego
5.3 Separacja pionowa
5.4 Separacja pozioma
5.5 Separowanie statków powietrznych oczekujących podczas lotu
5.6 Minima separacji między statkami powietrznymi odlatującymi
5.7 Separacja między statkami powietrznymi odlatującymi a statkami powietrznymi przylatującymi
5.8 Minima separacji podłużnej na podstawie czasu przy turbulencji w śladzie aerodynamicznym
5.9 Zezwolenia na lot z utrzymywaniem własnej separacji w warunkach meteorologicznych dla lotów z widocznością
5.10 Informacje o ruchu zasadniczym
5.11 Zmniejszanie minimów separacji
ROZDZIAŁ 6 Separacja w pobliżu lotnisk
6.1 Zmniejszenie minimów separacji w pobliżu lotnisk
6.2 Lokalny ruch zasadniczy
6.3 Procedury dla odlatujących statków powietrznych
6.4 Informacje dla statków powietrznych odlatujących
6.5 Procedury dla przylatujących statków powietrznych
6.6 Informacje dla statków powietrznych przylatujących
6.7 Operacje na równoległych lub prawie równoległych drogach startowych
ROZDZIAŁ 7. Procedury dla służb kontroli lotniska
7.1 Zadania organów kontroli lotniska
7.2 Wybór drogi startowej do użycia
7.3 Nawiązanie pierwszego kontaktu radiowego z organem kontroli lotniska
7.4 Informacje podawane statkom powietrznym przez organ kontroli lotniska
7.5 Istotna informacja o warunkach na lotnisku
7.6 Kontrola ruchu lotniskowego
7.7 Kontrola ruchu w kręgu nadlotniskowym
7.8 Kolejność pierwszeństwa przylatujących i odlatujących statków powietrznych
7.9 Kontrola odlatujących statków powietrznych
7.10 Kontrola przylatujących statków powietrznych
7.11 Zmniejszone minima separacji na drogach startowych między statkami powietrznymi używają samej drogi startowej
7.12 Zastosowanie wzrokowego systemu dozorowania w służbie kontroli lotniska
7.13 Procedury dla operacji w warunkach ogranicznej widzialności
7.14 Zawieszanie wykonywania lotów według przepisów dla lotów z widocznością
7.15 Udzielanie zezwoleń na wykonywanie lotów specjalnych VFR
7.16 Naziemne światła lotnicze
7.17 Oznaczenie miejsca krytycznego (miejsc krytycznych)
ROZDZIAŁ 8. Służby dozorowania ATS
8.1 Możliwości systemów dozorowania ATS
8.2 Zobrazowanie sytuacji
8.3 Łączność
8.4 Zapewnianie służb dozorowania ATS
8.5 Wykorzystanie transponderów SSR i nadajników ADS-B
8.6 Procedury ogólne
8.7 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie kontroli ruchu lotniczego
8.8 Zagrożenia, niebezpieczne sytuacje i niesprawność wyposażenia
8.9 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie kontroli zbliżania
8.10 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie kontroli lotniska
8.11 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie informacji powietrznej
ROZDZIAŁ 9. Służby informacji powietrznej i służba alarmowa
9.1 Służba informacji powietrznej
9.2 Służba alarmowa
ROZDZIAŁ 10. Koordynacja
10.1 Koordynacja związana z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego
10.2 Koordynacja związana z zapewnianiem służby informacji powietrznej i służby alarmowej
10.3 Koordynacja związana z zapewnianiem służby doradczej ruchu lotniczego
10.4 Koordynacja między organami służb ruchu lotniczego i stacjami telekomunikacji lotniczej
ROZDZIAŁ 11. Depesze służb ruchu lotniczego
11.1 Kategorie depesz
11.2 Postanowienia ogólne
11.3 Metody wymiany depesz
11.4 Rodzaje depesz i ich stosowanie
ROZDZIAŁ 12. Frazeologia
12.1 Procedury łączności
12.2 Zasady ogólne
12.3 Frazeologia ATC
12.4 Frazeologia służby dozorowania ATS
12.5 Frazeologia związana z automatycznym zależnym dozorowaniem - kontrakt (ADS-C)
12.6 Frazeologia alarmowa
12.7 Frazeologia personelu naziemnego/załogi statku powietrznego
ROZDZIAŁ 13. Automatyczne zależne dozorowanie - kontrakt (ADS-C) - służby
13.1 Zasady ogólne
13.2 Możliwości naziemnego systemu ADS-C
13.3 Lotnicza informacja dotycząca ADS-C
13.4 Wykorzystanie ADS-C w procesie zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego
13.5 Wykorzystanie ADS-C przy stosowaniu minimów separacji
ROZDZIAŁ 14. Łączność kontroler-pilot za pomocą linii przesyłania danych (CPDLC)
14.1 Zasady ogólne
14.2 Ustanowienie CPDLC
14.3 Wymiana depesz operacyjnych CPDLC
ROZDZIAŁ 15. Procedury dotyczące zagrożeń, utraty łączności i nieprzewidzianych sytuacji
15.1 Procedury stosowane w przypadku zagrożenia
15.2 Specjalne procedury dla nieprzewidzianych sytuacji w locie w przestrzeni powietrznej nad oceanem..
15.3 Utrata łączności powietrze-ziemia
15.4 Pomoc statkom powietrznym wykonującym loty VFR
15.5 Inne szczególne sytuacje podczas lotu
15.6 Szczególne sytuacje w ATC
15.7 Inne szczególne procedury ATC
15.8 Procedury dla organów ATC, gdy zgłoszono występowanie chmury popiołów wulkanicznych lub jest taka
ROZDZIAŁ 16. Procedury różne
16.1 Odpowiedzialność odnośnie ruchu wojskowego
16.2 Odpowiedzialność dotycząca balonów wolnych bez załogi
16.3 Meldunek o nieprawidłowości w ruchu lotniczym
16.4 Stosowanie powtarzalnych planów lotu (RPL)
16.5 Procedury dotyczące strategicznych przesunięć bocznych (SLOP) w przestrzeni powietrznej nad oceanem i w oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej
16.6 Zawiadamianie o podejrzeniu chorób zakaźnych na pokładzie statku powietrznego lub innych zagrożeniach zdrowia publicznego
DODATKI
DODATEK 1. Instrukcje dla przekazywania meldunków z powietrza za pomocą łączności fonicznej
DODATEK 2. Plan lotu
DODATEK 3. Depesze służb ruchu lotniczego
DODATEK 4. Meldunek o nieprawidłowości w ruchu lotniczym
DODATEK 5. Łączność kontroler/pilot za pomocą linii przesyłania danych (CPDLC) - zestaw depesz
DODATEK 6. Depesze wymiany danych między urządzeniami służb ruchu lotniczego (AIDC)..