Ogłoszenie wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - Doc 4444.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2022.40

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 czerwca 2022 r.

OBWIESZCZENIE Nr 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 czerwca 2022 r.
w sprawie ogłoszenia wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - Doc 4444

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970, z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898 oraz z 2022 r. poz. 655) ogłasza się wymagania ustanowione przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Doc 4444 "Procedury służb żeglugi powietrznej - zarządzanie ruchem lotniczym" (PANS-ATM, ICAO Doc 4444), stanowiący załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Zarządzanie Ruchem Lotniczym

ZMIANY I POPRAWKI
ZMIANYPOPRAWKI
NrData wprowadzeniaData wpisuWpisującyNrData wprowadzeniaData wpisuWpisujący
Poprawki: 1-7-A- włączone do tego wydania.
7-B5/11/20-ICAO
88/11/188/11/18ICAO
95/11/20-ICAO
104/11/21-ICAO

SPIS TREŚCI

PRZEDMOWA (vii)

ROZDZIAŁ 1. Definicje

ROZDZIAŁ 2. Zapewnienie bezpieczeństwa lotów przez ATS

2.1 Zasady ogólne

2.2 Cel

2.3 Przedsięwzięcia ATS związane z zarządzaniem bezpieczeństwem ATS

2.4 Monitorowanie poziomów bezpieczeństwa

2.5 Przeglądy bezpieczeństwa

2.6 Oceny bezpieczeństwa

2.7 Przedsięwzięcia zwiększające bezpieczeństwo

ROZDZIAŁ 3. Przepustowość systemu ATS i zarządzanie przepływem ruchu lotniczego

3.1 Zarządzanie przepustowością

3.2 Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego

ROZDZIAŁ 4. Ogólne przepisy dla służb ruchu lotniczego

4.1 Odpowiedzialność za zapewnienie służby kontroli ruchu lotniczego

4.2 Odpowiedzialność za zapewnienie służby informacji powietrznej i służby alarmowej

4.3 Podział odpowiedzialności za kontrolę między organami kontroli ruchu lotniczego

4.4 Plan lotu

4.5 Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego

4.6 Instrukcje dotyczące kontroli prędkości w locie poziomym

4.7 Instrukcje dotyczące kontroli prędkości pionowej

4.8 Przejście z lotu IFR do lotu VFR

4.9 Turbulencja w śladzie aerodynamicznym statków powietrznych

4.10 Procedury nastawiania wysokościomierzy

4.11 Meldunki pozycyjne

4.12 Podawanie informacji operacyjnych i meteorologicznych

4.13 Przedstawianie i uaktualnianie planu lotu i danych kontrolnych

4.14 Uszkodzenia i nieprawidłowości w pracy systemów wyposażenia

4.15 Procedury uruchamiania łączności za pomocą linii przesyłania danych

ROZDZIAŁ 5. Metody i minima separacji

5.1 Wstęp

5.2 Przepisy ogólne dotyczące separacji ruchu kontrolowanego

5.3 Separacja pionowa

5.4 Separacja pozioma

5.5 Separowanie statków powietrznych oczekujących podczas lotu

5.6 Minima separacji między statkami powietrznymi odlatującymi

5.7 Separacja między statkami powietrznymi odlatującymi a statkami powietrznymi przylatującymi

5.8 Minima separacji podłużnej na podstawie czasu przy turbulencji w śladzie aerodynamicznym

5.9 Zezwolenia na lot z utrzymywaniem własnej separacji w warunkach meteorologicznych dla lotów z widocznością

5.10 Informacje o ruchu zasadniczym

5.11 Zmniejszanie minimów separacji

ROZDZIAŁ 6 Separacja w pobliżu lotnisk

6.1 Zmniejszenie minimów separacji w pobliżu lotnisk

6.2 Lokalny ruch zasadniczy

6.3 Procedury dla odlatujących statków powietrznych

6.4 Informacje dla statków powietrznych odlatujących

6.5 Procedury dla przylatujących statków powietrznych

6.6 Informacje dla statków powietrznych przylatujących

6.7 Operacje na równoległych lub prawie równoległych drogach startowych

ROZDZIAŁ 7. Procedury dla służb kontroli lotniska

7.1 Zadania organów kontroli lotniska

7.2 Wybór drogi startowej do użycia

7.3 Nawiązanie pierwszego kontaktu radiowego z organem kontroli lotniska

7.4 Informacje podawane statkom powietrznym przez organ kontroli lotniska

7.5 Istotna informacja o warunkach na lotnisku

7.6 Kontrola ruchu lotniskowego

7.7 Kontrola ruchu w kręgu nadlotniskowym

7.8 Kolejność pierwszeństwa przylatujących i odlatujących statków powietrznych

7.9 Kontrola odlatujących statków powietrznych

7.10 Kontrola przylatujących statków powietrznych

7.11 Zmniejszone minima separacji na drogach startowych między statkami powietrznymi używają samej drogi startowej

7.12 Zastosowanie wzrokowego systemu dozorowania w służbie kontroli lotniska

7.13 Procedury dla operacji w warunkach ogranicznej widzialności

7.14 Zawieszanie wykonywania lotów według przepisów dla lotów z widocznością

7.15 Udzielanie zezwoleń na wykonywanie lotów specjalnych VFR

7.16 Naziemne światła lotnicze

7.17 Oznaczenie miejsca krytycznego (miejsc krytycznych)

ROZDZIAŁ 8. Służby dozorowania ATS

8.1 Możliwości systemów dozorowania ATS

8.2 Zobrazowanie sytuacji

8.3 Łączność

8.4 Zapewnianie służb dozorowania ATS

8.5 Wykorzystanie transponderów SSR i nadajników ADS-B

8.6 Procedury ogólne

8.7 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie kontroli ruchu lotniczego

8.8 Zagrożenia, niebezpieczne sytuacje i niesprawność wyposażenia

8.9 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie kontroli zbliżania

8.10 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie kontroli lotniska

8.11 Stosowanie systemu dozorowania ATS w służbie informacji powietrznej

ROZDZIAŁ 9. Służby informacji powietrznej i służba alarmowa

9.1 Służba informacji powietrznej

9.2 Służba alarmowa

ROZDZIAŁ 10. Koordynacja

10.1 Koordynacja związana z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego

10.2 Koordynacja związana z zapewnianiem służby informacji powietrznej i służby alarmowej

10.3 Koordynacja związana z zapewnianiem służby doradczej ruchu lotniczego

10.4 Koordynacja między organami służb ruchu lotniczego i stacjami telekomunikacji lotniczej

ROZDZIAŁ 11. Depesze służb ruchu lotniczego

11.1 Kategorie depesz

11.2 Postanowienia ogólne

11.3 Metody wymiany depesz

11.4 Rodzaje depesz i ich stosowanie

ROZDZIAŁ 12. Frazeologia

12.1 Procedury łączności

12.2 Zasady ogólne

12.3 Frazeologia ATC

12.4 Frazeologia służby dozorowania ATS

12.5 Frazeologia związana z automatycznym zależnym dozorowaniem - kontrakt (ADS-C)

12.6 Frazeologia alarmowa

12.7 Frazeologia personelu naziemnego/załogi statku powietrznego

ROZDZIAŁ 13. Automatyczne zależne dozorowanie - kontrakt (ADS-C) - służby

13.1 Zasady ogólne

13.2 Możliwości naziemnego systemu ADS-C

13.3 Lotnicza informacja dotycząca ADS-C

13.4 Wykorzystanie ADS-C w procesie zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego

13.5 Wykorzystanie ADS-C przy stosowaniu minimów separacji

ROZDZIAŁ 14. Łączność kontroler-pilot za pomocą linii przesyłania danych (CPDLC)

14.1 Zasady ogólne

14.2 Ustanowienie CPDLC

14.3 Wymiana depesz operacyjnych CPDLC

ROZDZIAŁ 15. Procedury dotyczące zagrożeń, utraty łączności i nieprzewidzianych sytuacji

15.1 Procedury stosowane w przypadku zagrożenia

15.2 Specjalne procedury dla nieprzewidzianych sytuacji w locie w przestrzeni powietrznej nad oceanem..

15.3 Utrata łączności powietrze-ziemia

15.4 Pomoc statkom powietrznym wykonującym loty VFR

15.5 Inne szczególne sytuacje podczas lotu

15.6 Szczególne sytuacje w ATC

15.7 Inne szczególne procedury ATC

15.8 Procedury dla organów ATC, gdy zgłoszono występowanie chmury popiołów wulkanicznych lub jest taka

ROZDZIAŁ 16. Procedury różne

16.1 Odpowiedzialność odnośnie ruchu wojskowego

16.2 Odpowiedzialność dotycząca balonów wolnych bez załogi

16.3 Meldunek o nieprawidłowości w ruchu lotniczym

16.4 Stosowanie powtarzalnych planów lotu (RPL)

16.5 Procedury dotyczące strategicznych przesunięć bocznych (SLOP) w przestrzeni powietrznej nad oceanem i w oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej

16.6 Zawiadamianie o podejrzeniu chorób zakaźnych na pokładzie statku powietrznego lub innych zagrożeniach zdrowia publicznego

DODATKI

DODATEK 1. Instrukcje dla przekazywania meldunków z powietrza za pomocą łączności fonicznej

DODATEK 2. Plan lotu

DODATEK 3. Depesze służb ruchu lotniczego

DODATEK 4. Meldunek o nieprawidłowości w ruchu lotniczym

DODATEK 5. Łączność kontroler/pilot za pomocą linii przesyłania danych (CPDLC) - zestaw depesz

DODATEK 6. Depesze wymiany danych między urządzeniami służb ruchu lotniczego (AIDC)..

grafika