Ogłoszenie tekstu Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
Dz.Urz.ULC.2012.117
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE Nr 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 grudnia 2012 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
1) Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
ZAŁĄCZNIK
Eksploatacja Statków Powietrznych
Eksploatacja Statków Powietrznych
Załącznik 6
Do Konwencji
o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
___________
Część I
Międzynarodowy Zarobkowy
Transport Lotniczy - Samoloty
To wydanie obejmuje wszystkie zmiany
przyjęte przez Radę przed 27 lutego 2010 r.
oraz zastępuje, od dnia 18 listopada 2010 r., wszystkie poprzednie wydania
Części I Załącznika 6.
W celu uzyskania informacji dotyczących zastosowania
Norm i Zalecanych Metod Postępowania,
należy zapoznać się z treścią wstępu.
Wydanie dziewiąte
Lipiec 2010 r.
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
Opublikowane oddzielnie w wydaniach: angielskim, arabskim, chińskim,
francuskim, rosyjskim
i hiszpańskim przez
ORGANIZACJĘ MIĘDZYNARODOWĄ LOTNICTWA CYWILNEGO
999 University Street, Montreal, Quebec, Canada H3C 5H7
Informacje dotyczące zamówień i pełny wykaz agentów i sklepów
można znaleźć na stronie internetowej ICAO www.icao.int
Pierwsze wydanie 1969
Ósme wydanie 2001
Dziewiąte wydanie 2010
Załącznik 6, Eksploatacja Statków Powietrznych
Część I, Międzynarodowy Zarobkowy Transport Lotniczy - Samoloty
Numer zamówienia: AN 6-1
ISBN 978-92-9231-536-8
© ICAO 2010
Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej publikacji nie może być odtwarzana, przechowywana w systemie umożliwiającym odzyskiwanie lub przekazywana w żadnej formie lub jakikolwiek sposób bez uprzedniego uzyskania pisemnej zgody Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
ZMIANY
Wydanie zmian jest anonsowane w "Supplement to the Catalogue of ICAO Publications"; Katalog i jego dodatki dostępne są stronie internetowej ICAO www.icao.int. Poniżej przygotowano miejsca do zarejestrowania wprowadzonych zmian.
REJESTRACJA ZMIAN I POPRAWEK
ZMIANY | POPRAWKI | |||||||
Nr | Data stosowalności | Data wprowadzenia | Wprowadzono przez | Nr | Data stosowalności | Data wprowadzenia | Wprowadzono przez | |
1-34 | Wprowadzono do niniejszego wydania | |||||||
SPIS TREŚCI
Skróty i oznaczenia
Publikacje
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. Definicje
ROZDZIAŁ 2. Zastosowanie
ROZDZIAŁ 3. Postanowienia ogólne
3.1 Stosowanie praw, przepisów i procedur
3.2 Przestrzeganie przez zagranicznego operatora praw, przepisów i procedur państwa
3.3 Zarządzanie bezpieczeństwem
3.4 Ładunki niebezpieczne
3.5 Używanie substancji psychoaktywnych
ROZDZIAŁ 4. Użytkowanie w locie
4.1 Pomoce operacyjne
4.2 Certyfikacja i nadzór operatora
4.3 Przygotowanie lotu
4.4 Procedury w locie
4.5 Obowiązki pilota-dowódcy
4.6 Obowiązki pracownika nadzorującego operacje lotnicze/dyspozytora lotniczego
4.7 Dodatkowe wymagania dotyczące operacji o wydłużonym zasięgu wykonywanych przez samoloty z dwoma turbinowymi jednostkami napędowymi (ETOPS)
4.8 Bagaż podręczny
4.9 Dodatkowe wymagania dla lotów według wskazań przyrządów i w nocy w załodze jednoosobowej
ROZDZIAŁ 5. Ograniczenia użytkowe samolotu
5.1 Postanowienia ogólne
5.2 Stosowanie do samolotów certyfikowanych zgodnie z Częściami III A i III B Załącznika 8
5.3 Dane o przeszkodach
5.4 Dodatkowe wymagania dla lotów, w nocy i/lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według przyrządów (IMC), samolotami napędzanymi jednym silnikiem turbinowym.
ROZDZIAŁ 6. Przyrządy i wyposażenie pokładowe samolotu oraz dokumentacja lotnicza.
6.1 Postanowienia ogólne
6.2 Wszystkie samoloty podczas wszystkich lotów
6.3 Rejestratory lotu
6.4 Wszystkie samoloty użytkowane w lotach wg VFR
6.5 Wszystkie samoloty w lotach nad wodą
6.6 Wszystkie samoloty w lotach nad wyznaczonymi obszarami lądowymi
6.7 Wszystkie samoloty w lotach na dużej wysokości
6.8 Wszystkie samoloty w warunkach oblodzenia
6.9 Wszystkie samoloty użytkowane zgodnie z przepisami lotów wg wskazań przyrządów
6.10 Wszystkie samoloty podczas użytkowania w nocy
6.11 Samoloty z kabinami hermetyzowanymi podczas przewozu pasażerów-radar meteor
6.12 Wszystkie samoloty użytkowane na wysokościach powyżej 15 000 m (49 000 stóp) -wskaźnik promieniowania
6.13 Wszystkie samoloty spełniające normy certyfikatu hałasowego zawarte w Załączniku 16, Tom I
6.14 Wskaźnik liczby Macha
6.15 Samoloty wymagające wyposażenia w system ostrzegania o bliskości ziemi (GPWS).
6.16 Samoloty przewożące pasażerów - siedzenia personelu pokładowego
6.17 Awaryjny nadajnik lokalizacyjny (ELT)
6.18 Samoloty wymagające wyposażenia w system unikania kolizji w locie (ACAS II)
6.19 Wymagania dla transponderów przekazujących wysokość ciśnieniową
6.20 Mikrofony
6.21 Samoloty turboodrzutowe - system ostrzegawczy o uskoku wiatru przed samolotem.
6.22 Wszystkie samoloty z załogą jednoosobową w lotach według wskazań przyrządów (IFR) lub w nocy
6.23 Samoloty wyposażone w wyświetlacze HUD i/lub systemami polepszającymi widzenie (EVS)
ROZDZIAŁ 7. Wyposażenie samolotu w urządzenia łączności i nawigacyjne
7.1 Wyposażenie w urządzenia łączności
7.2 Wyposażenie w urządzenia nawigacyjne
7.3 Zabudowa
7.4 Zarządzanie elektronicznymi danymi nawigacyjnymi
ROZDZIAŁ 8. Obsługa techniczna samolotu
8.1 Odpowiedzialność operatora za obsługę techniczną samolotu
8.2 Instrukcja zarządzania obsługą techniczną u operatora
8.3 Program obsługi
8.4 Rejestry czynności obsługi technicznej
8.5 Informacja o ciągłości zdatności do lotu
8.6 Modyfikacje i naprawy
8.7 Zatwierdzona organizacja obsługowa
8.8 Poświadczenie obsługi technicznej
ROZDZIAŁ 9. Załoga lotnicza samolotu
9.1 Skład załogi
9.2 Członek załogi lotniczej w sytuacjach niebezpiecznych
9.3 Programy szkolenia członków załogi lotniczej
9.4 Kwalifikacje
9.5 Wyposażenie załogi lotniczej
9.6 Czas lotu, okresy pełnienia czynności lotniczych, okres służby i czasy wypoczynku dla zarządzania zmęczeniem
ROZDZIAŁ 10. Inspektor obsługi operacji lotniczych /dyspozytor lotniczy
ROZDZIAŁ 11. Instrukcje, dzienniki i rejestry
11.1 Instrukcja użytkowania w locie
11.2 Instrukcja obsługi technicznej u operatora
11.3 Program obsługi technicznej
11.4 Dziennik podróży
11.5 Rejestry przewożonego wyposażenia awaryjnego i ratowniczego
11.6 Zapisy rejestratorów lotu
ROZDZIAŁ 12. Personel pokładowy
12.1 Przydział obowiązków w niebezpieczeństwie
12.2 Personel pokładowy na stanowiskach
12.3 Zabezpieczenie personelu pokładowego podczas lotu
12.4 Szkolenie
12.5 Czas lotu, okresy pełnienia czynności lotniczych, okres służby i czasy wypoczynku dla zarządzania zmęczeniem
ROZDZIAŁ 13. Ochrona 13-1
13.1 Krajowe operacje zarobkowe
13.2 Ochrona pomieszczeń załogi lotniczej
13.3 Lista kontrolna w procedurze przeszukiwania samolotu
13.4 Programy szkolenia
13.5 Informowanie o aktach bezprawnej ingerencji
13.6 Różne
DODATEK 1. Światła zewnętrzne samolotu
1. Nazewnictwo
2. Światła nawigacyjne wymagane w powietrzu
3. Światła wymagane na wodzie
DODATEK 2. Układ i zawartość instrukcji operacyjnej
1. Układ
2. Zawartość
DODATEK 3. Dodatkowe wymagania przy wydawaniu zezwoleń na loty, w nocy i w warunkach dla lotów według wskazań przyrządów (IMC), jednosilnikowymi samolotami z napędem turbinowym
1. Niezawodność silnika turbinowego
2. Systemy i wyposażenie
3. Wykaz wyposażenia minimalnego
4. Informacje w instrukcji użytkowania statku powietrznego
5. Meldowanie zdarzeń
6. Planowanie operatora
7. Doświadczenie, szkolenie i sprawdziany załogi lotniczej
8. Ograniczenia trasowe nad obszarami wodnymi
9. Certyfikacja i utrzymywanie ważności certyfikatu
DODATEK 4. Wymagania dokładności systemów pomiaru wysokości w przestrzeni powietrznej RVSM
DODATEK 5. Nadzór nad operatorami lotniczymi
1. Główne ustawodawstwo lotnicze
2. Szczególne regulacje operacyjne
3. Struktura Władzy Lotniczej i obowiązki w odniesieniu do sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem
4. Wskazówki techniczne
5. Wykwalifikowany personel techniczny
6. Obowiązki licencjonowania i certyfikacji
7. Obowiązki ciągłego nadzoru
8. Rozwiązywanie kwestii bezpieczeństwa
DODATEK 6. Certyfikat operatora lotniczego
1. Cel i zakres
2. Szablon Certyfikatu Operatora Lotniczego
3. Specyfikacje operacyjne dla każdego typu statku powietrznego
DODATEK 7. Schemat systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS)
DODATEK 8. Rejestratory lotu
1. Wprowadzenie
2. Rejestrator danych o locie (FDR)
3. Rejestrator głosu w kabinie (CVR) systemów rejestratorów danych o locie oraz głosu w kabinie (CARS)
4. Rejestrator obrazów pokładowych (AIR)
5. Rejestrator łącza danych (DLR)
6. System rejestracji danych o locie (ADRS)
7. Inspekcje systemów rejestracji lotów
ZAŁĄCZNIK A. Materiał doradczy na temat opracowania przyszłych przepisów zarządzania zmęczeniem
1. Cel i zakres
2. Założenia operacyjne
3. Rodzaje ograniczeń
4. Wytyczne ustanawiania przyszłych przepisów zarządzania zmęczeniem
ZAŁĄCZNIK B. Wyposażenie medyczne
1. Rodzaje
2. Liczba zestawów pierwszej pomocy i zestawów ochronnych
3. Rozmieszczenie
4. Zawartość
ZAŁĄCZNIK C. Ograniczenia użytkowe samolotu
1. Cel i zakres
2. Definicje
3. Postanowienia ogólne
4. Ograniczenia osiągów samolotu podczas startu
5. Ograniczenia w zakresie bezpiecznej odległości od przeszkody podczas startu
6. Ograniczenia podczas przelotu
7. Ograniczenia podczas lądowania
Przykład 1
1. Cel i zakres
2. Prędkość przeciągnięcia - najmniejsza prędkość w locie ustalonym
3. Start
4. Przelot
5. Lądowanie
Dodatek do Przykładu 1
1. Postanowienia ogólne
2. Start
3. Lądowanie
Przykład 2
1. Cel i zakres
2. Start
3. Przelot
4. Lądowanie
Dodatek do przykładu 2
1. Postanowienia ogólne
2. Start
3. Lądowanie
ZAŁĄCZNIK D. Operacje o wydłużonym zasięgu, wykonywane przez samoloty o dwóch turbinowych jednostkach napędowych
1. Cel i zakres
2. Wyjaśnienie pojęć
3. Wymagania certyfikacyjne w zakresie zdatności do lotu dot. operacji o wydłużonym zasięgu
4. Dopracowanie i niezawodność układu napędowego
5. Wymagania w zakresie modyfikacji zdatności do lotu oraz programu obsługi
6. Wymagania w zakresie dyspozycji do lotu
7. Zasady użytkowania
8. Upoważnianie do użytkowania
ZAŁĄCZNIK E. Certyfikacja przewoźnika i utrzymywanie ważności certyfikatu
1. Cel i zakres
2. Wymagane techniczne oceny bezpieczeństwa
3. Procedury Zatwierdzeń
4. Czynności podejmowane przy akceptacji
5. Inne uwagi dotyczące zatwierdzeń i akceptacji
6. Uznawanie norm operacji
7. Zmiany w Certyfikacie Operatora Lotniczego
ZAŁĄCZNIK F. Wykaz wyposażenia minimalnego (MEL)
ZAŁĄCZNIK G. System dokumentów dotyczących bezpieczeństwa lotów
1. Wprowadzenie
2. Organizacja
3. Ważność
4. Układ
5. Dostępność
6. Wprowadzanie zmian
ZAŁĄCZNIK H. Dodatkowe wytyczne dotyczące wydawania zezwoleń na loty, w nocy i/lub w warunkach dla lotów według wskazań przyrządów (IMC), dla samolotów napędzanych jednym silnikiem turbinowym
1. Cel i zakres
2. Niezawodność silnika turbinowego
3. Instrukcja operacyjna
4. Certyfikacja lub utrzymywanie ważności certyfikatu
5. Wymagania eksploatacyjne i programów obsługi t technicznej
6. Ograniczenia trasowe nad obszarami wodnymi
ZAŁĄCZNIK I. Schemat krajowego programu bezpieczeństwa (SSP)
ZAŁĄCZNIK J. Samoloty wyposażone w wyświetlacze HUD i/lub systemami polepszającymi widzenie (EVS)
1. HUD
2. EVS