Ogłoszenie tekstu Załącznika 6 cz. I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2014.44

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 czerwca 2014 r.

OBWIESZCZENIE Nr 9
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 czerwca 2014 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 6 cz. I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 oraz art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) ogłasza się jako załącznik do obwieszczenia Załącznik 6 - "Eksploatacja statków powietrznych" (wydanie dziewiąte), część I - "Międzynarodowy zarobkowy transport lotniczy - samoloty", obejmujący poprawki od 1 do 36 - do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.), przyjęte przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.

ZAŁĄCZNIK

Eksploatacja Statków Powietrznych

I ZALECANE METODY POSTĘPOWANIA

grafika

Załącznik 6

do Konwencji

o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

Część I

Międzynarodowy Zarobkowy

Transport Lotniczy - Samoloty

To wydanie obejmuje wszystkie zmiany

przyjęte przez Radę przed 27 lutego 2010 r.

oraz zastępuje, od dnia 18 listopada 2010 r., wszystkie poprzednie wydania

Części I Załącznika 6.

W celu uzyskania informacji dotyczących zastosowania

Norm i Zalecanych Metod Postępowania,

należy zapoznać się z treścią wstępu.

Wydanie dziewiąte

Lipiec 2010r

Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego

Opublikowane oddzielnie w wydaniach: angielskim, arabskim, chińskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim przez

ORGANIZACJĘ MIĘDZYNARODOWĄ LOTNICTWA CYWILNEGO

999 University Street, Montreal, Quebec, Canada НЗС 5H7

Informacje dotyczące zamówień i pełny wykaz agentów i sklepów

można znaleźć na stronie internetowej ICAO www.icao.int

Pierwsze wydanie 1969

Ósme wydanie 2001

Dziewiąte wydanie 2010

Załącznik 6, Eksploatacja Statków Powietrznych

Część I, Międzynarodowy Zarobkowy Transport Lotniczy - Samoloty

Numer zamówienia: AN 6-1

ISBN 978-92-9231-536-8

© ICAO 2010

Wszystkie prawa zastrzeżone, Żadna część niniejszej publikacji nie może być odtwarzana, przechowywana w systemie umożliwiającym odzyskiwanie lub przekazywana w żadnej formie lub jakikolwiek sposób bez uprzedniego uzyskania pisemnej zgody Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.

ZMIANY

Wydanie zmian jest anonsowane w "Supplement to the Catalogue of ICAO Publications"; Katalog i jego dodatki dostępne są stronie internetowej ICAO www.icao.int. Poniżej przygotowano miejsca do zarejestrowania wprowadzonych zmian.

REJESTRACJA ZMIAN I POPRAWEK

ZMIANYPOPRAWKI
NrData stosowalnościData wprowadzeniaWprowadzono przezNrData stosowalnościData wprowadzeniaWprowadzono przez
3515/11/12-ICAO
3614/11/13-ICAO

SPIS TREŚCI

Skróty i oznaczenia

Publikacje

WSTĘP

grafika

ROZDZIAŁ 1. Definicje

grafika

ROZDZIAŁ 2. Zastosowanie

grafika

ROZDZIAŁ 3. Postanowienia ogólne

3.1 Stosowanie praw, przepisów i procedur

3.2 Przestrzeganie przez zagranicznego operatora praw, przepisów i procedur państwa

3.3 Zarządzanie bezpieczeństwem

3.4 Ładunki niebezpieczne

3.5 Używanie substancji psychoaktywnych

grafika

ROZDZIAŁ 4. Użytkowanie w locie

4.1 Pomoce operacyjne

4.2 Certyfikacja i nadzór operatora

4.3 Przygotowanie lotu

4.4 Procedury w locie

4.5 Obowiązki pilota-dowódcy

4.6 Obowiązki pracownika nadzoru operacyjnego /dyspozytora lotniczego

4.7 Dodatkowe wymagania dotyczące operacji wykonywanych z turbinowymi jednostkami napędowymi dłuższych niż 60 minut do trasowego lotniska zapasowego, włącznie z wydłużonym czasem zmiany kierunku (EDTO)

4.8 Bagaż podręczny

4.9 Dodatkowe wymagania dla lotów według wskazań przyrządów (IFR) i w nocy w załodze jednoosobowej

4.10 Zarządzanie zmęczeniem

grafika

ROZDZIAŁ 5. Ograniczenia użytkowe samolotu

5.1 Postanowienia ogólne

5.2 Stosowanie do samolotów certyfikowanych zgodnie z Częściami III A i III В Załącznika 8

5.3 Dane o przeszkodach

5.4 Dodatkowe wymagania dla lotów, w nocy i/lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według przyrządów (IMC), samolotami napędzanymi jednym silnikiem turbinowym

grafika

ROZDZIAŁ 6. Przyrządy i wyposażenie pokładowe samolotu oraz dokumentacja lotnicza

6.1 Postanowienia ogólne

6.2 Wszystkie samoloty podczas wszystkich lotów

6.3 Rejestratory lotu

6.4 Wszystkie samoloty użytkowane w lotach wg VFR

6.5 Wszystkie samoloty w lotach nad wodą

6.6 Wszystkie samoloty w lotach nad wyznaczonymi obszarami lądowymi

6.7 Wszystkie samoloty w lotach na dużej wysokości

6.8 Wszystkie samoloty w warunkach oblodzenia

6.9 Wszystkie samoloty użytkowane zgodnie z przepisami lotów wg wskazań przyrządów

6.10 Wszystkie samoloty podczas użytkowania w nocy

6.11 Samoloty z kabinami hermetyzowanymi podczas przewozu pasażerów-radar meteor

6.12 Wszystkie samoloty użytkowane na wysokościach powyżej 15 000 m (49 000 stóp) -wskaźnik promieniowania

6.13 Wszystkie samoloty spełniające normy certyfikatu hałasowego zawarte w Załączniku 16, Tom I

6.14 Wskaźnik liczby Macha

6.15 Samoloty wymagające wyposażenia w system ostrzegania o bliskości ziemi (GPWS)

6.16 Samoloty przewożące pasażerów - siedzenia personelu pokładowego

6.17 Awaryjny nadajnik lokalizacyjny (ELT)

6.18 Samoloty wymagające wyposażenia w system unikania kolizji w locie (ACAS II)

6.19 Wymagania dla transponderów przekazujących wysokość ciśnieniową

6.20 Mikrofony

6.21 Samoloty turboodrzutowe - system ostrzegawczy o uskoku wiatru przed samolotem.

6.22 Wszystkie samoloty z załogą jednoosobową w lotach według wskazań przyrządów (IFR) lub w nocy

6.23 Samoloty wyposażone w wyświetlacze HUD i/lub systemami polepszającymi widzenie (EVS)

grafika

ROZDZIAŁ 7. Wyposażenie samolotu w urządzenia łączności i nawigacyjne

7.1 Wyposażenie w urządzenia łączności

7.2 Wyposażenie w urządzenia nawigacyjne

7.3 Zabudowa

7.4 Zarządzanie elektronicznymi danymi nawigacyjnymi

grafika

ROZDZIAŁ 8. Obsługa techniczna samolotu

8.1 Odpowiedzialność operatora za obsługę techniczną samolotu

8.2 Instrukcja zarządzania obsługą techniczną u operatora

8.3 Program obsługi

8.4 Rejestry czynności obsługi technicznej

8.5 Informacja o ciągłości zdatności do lotu

8.6 Modyfikacje i naprawy

8.7 Zatwierdzona organizacja obsługowa

8.8 Poświadczenie obsługi technicznej

grafika

ROZDZIAŁ 9. Załoga lotnicza samolotu

9.1 Skład załogi

9.2 Członek załogi lotniczej w sytuacjach niebezpiecznych

9.3 Programy szkolenia członków załogi lotniczej

9.4 Kwalifikacje

9.5 Wyposażenie załogi lotniczej

grafika

ROZDZIAŁ 10. Pracownik nadzoru operacyjnego /dyspozytor lotniczy

grafika

ROZDZIAŁ 11. Instrukcje, dzienniki i rejestry

11.1 Instrukcja użytkowania w locie

11.2 Instrukcja obsługi technicznej u operatora

11.3 Program obsługi technicznej

11.4 Dziennik podróży

11.5 Rejestry przewożonego wyposażenia awaryjnego i ratowniczego

11.6 Zapisy rejestratorów lotu

grafika

ROZDZIAŁ 12. Personel pokładowy

12.1 Przydział obowiązków w niebezpieczeństwie

12.2 Personel pokładowy na stanowiskach

12.3 Zabezpieczenie personelu pokładowego podczas lotu

12.4 Szkolenie

grafika

ROZDZIAŁ 13. Ochrona

13.1 Krajowe operacje zarobkowe

13.2 Ochrona pomieszczeń załogi lotniczej

13.3 Lista kontrolna w procedurze przeszukiwania samolotu

13.4 Programy szkolenia

13.5 Informowanie o aktach bezprawnej ingerencji

13.6 Różne

grafika

DODATEK 1. Światła zewnętrzne samolotu

1. Nazewnictwo

2. Światła nawigacyjne wymagane w powietrzu

3. Światła wymagane na wodzie

grafika

DODATEK 2. Układ i zawartość instrukcji operacyjnej

1. Układ

2. Zawartość

grafika

DODATEK 3. Dodatkowe wymagania przy wydawaniu zezwoleń na loty, w nocy i w warunkach dla lotów według wskazań przyrządów (IMC), jednosilnikowymi samolotami z napędem turbinowym

1. Niezawodność silnika turbinowego

2. Systemy i wyposażenie

3. Wykaz wyposażenia minimalnego

4. Informacje w instrukcji użytkowania statku powietrznego

5. Meldowanie zdarzeń

6. Planowanie operatora

7. Doświadczenie, szkolenie i sprawdziany załogi lotniczej

8. Ograniczenia trasowe nad obszarami wodnymi

9. Certyfikacja i utrzymywanie ważności certyfikatu

grafika

DODATEK 4. Wymagania dokładności systemów pomiaru wysokości w przestrzeni powietrznej RVSM

grafika

DODATEK 5. Nadzór nad operatorami lotniczymi

1. Główne ustawodawstwo lotnicze

2. Szczególne regulacje operacyjne

3. Struktura Władzy Lotniczej i obowiązki w odniesieniu do sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem

4. Wskazówki techniczne

5. Wykwalifikowany personel techniczny

6. Obowiązki licencjonowania i certyfikacji

7. Obowiązki ciągłego nadzoru

8. Rozwiązywanie kwestii bezpieczeństwa

grafika

DODATEK 6. Certyfikat operatora lotniczego

1. Cel i zakres

2. Szablon Certyfikatu Operatora Lotniczego

3. Specyfikacje operacyjne dla każdego typu statku powietrznego

grafika

DODATEK 7. Schemat systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS)

grafika

DODATEK 8. Wymogi dotyczące systemu zarządzania ryzykiem zmęczenia

1. Polityka i dokumentacja FRMS

2. Proces zarządzania ryzykiem zmęczenia

3. Procesy zapewniania bezpieczeństwa systemu FRMS

4. Procesy wspierania systemu FRMS

grafika

DODATEK 9. Rejestratory lotu

1. Wymagania ogólne

2. Rejestrator danych o locie (FDR)

3. Rejestrator głosu w kabinie pilotów (CVR) system rejestracji dźwięku w kabinie pilotów (CARS)

4. Rejestrator obrazów pokładowych (AIR)

5. Rejestrator łącza danych (DLR)

6. System rejestracji danych o locie (ADRS)

7. Inspekcje systemów rejestracji lotów

grafika

ZAŁĄCZNIK A. Materiał doradczy na temat opracowania przyszłych przepisów zarządzania zmęczeniem

grafika

ZAŁĄCZNIK B. Wyposażenie medyczne

grafika

ZAŁĄCZNIK С. Ograniczenia użytkowe samolotu

grafika

ZAŁĄCZNIK D. Wytyczne dotyczące spełnienia operacji wykonywanych samolotami z turbinowymi jednostkami napędowymi dłuższych niż 60 minut do trasowego lotniska zapasowego, włącznie z wydłużonym czasem zmiany kierunku (EDTO)

grafika

ZAŁĄCZNIK E. Certyfikacja przewoźnika i utrzymywanie ważności certyfikatu

grafika

ZAŁĄCZNIK F. Wykaz wyposażenia minimalnego (MEL)

grafika

ZAŁĄCZNIK G. System dokumentów dotyczących bezpieczeństwa lotów

grafika

ZAŁĄCZNIK H. Dodatkowe wytyczne dotyczące wydawania zezwoleń na loty, w nocy i/lub w warunkach dla lotów według wskazań przyrządów (IMC), dla samolotów napędzanych jednym silnikiem turbinowym

grafika

ZAŁĄCZNIK I. Schemat krajowego programu bezpieczeństwa (SSP)

grafika

ZAŁĄCZNIK J. Samoloty wyposażone w wyświetlacze HUD i/lub systemami polepszającymi widzenie (EVS)

grafika

ZAŁĄCZNIK K Poziom usług ratowniczych i przeciwpożarowych (RFFS)

grafika

SKRÓTY I OZNACZENIA

(stosowane w tym Załączniku)

Skróty

ACPrąd zmienny
ACASSystem unikania kolizji w powietrzu
ADSAutomatyczny nadzór zależny
ADS-CAutomatyczny nadzór zależny - kontrakt
AFCSUkład automatycznego sterowania lotem
AGALotniska, drogi lotnicze i pomoce naziemne
AIGBadania wypadków i działania zapobiegawcze
AIRlotniczy rejestrator obrazu
AIRSlotniczy system nagrywania obrazu
AOCElektroniczny nadzór operacyjny
AOCCertyfikat operatora lotniczego
APUAgregat pomocniczy
ASDADostępna długość drogi startowej podczas startu przerwanego
ASEBłąd systemu pomiaru wysokości
ASIA/PACAzja/Pacyfik
АТСKontrola ruchu lotniczego
ATMZarządzanie ruchem lotniczym
ATSSłużby ruchu lotniczego
CARSSystem rejestracji dźwięku w kabinie pilotów
CASPoprawiona prędkość lotu
CAT IKategoria I
CAT IIKategoria II
CAT IIIKategoria III
CAT III AKategoria III A
CAT III ВKategoria III В
CAT III СKategoria III С
cmCentymetr
CDLWykaz odstępstw od konfiguracji
CFITZderzenie z ziemią w locie sterowanym
CPDLCŁączność kontroler ruchu - pilot przy pomocy łącz danych
CVRRejestrator głosu w kabinie pilotów
DAWysokość decyzji bezwzględna
DA/HWysokość decyzji bezwzględna/względna
DCKontrola urządzeń
D-FISSłużby informacji powietrznej przy wykorzystaniu łącz danych
DHWysokość decyzyjna względna
DMEDalmierz
DSTRKNakazana linia drogi
ECAMScentralizowany elektroniczny monitor statku powietrznego
EDTOOperacje o wydłużonym czasie zmiany kierunku
EFISSystem elektronicznych przyrządów pokładowych
EGTTemperatura gazów wylotowych
EICASSystem wskazań pracy silnika i ostrzegania załogi
ELTAwaryjny nadajnik lokalizacyjny
ELT(AD)Automatycznie uruchamiany awaryjny nadajnik lokalizacyjny
ELT(AF)Automatyczny stały awaryjny nadajnik lokalizacyjny
ELT(AP)Automatyczny przenośny awaryjny nadajnik lokalizacyjny
ELT(S)Ratowniczy awaryjny nadajnik lokalizacyjny
EPRStopień sprężania silnika
EUROCAEEuropejska Organizacja ds. Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego
EVSRozszerzone systemy widzialności
FDAUUrządzenie zbierające dane o locie
FDRRejestrator danych o locie
FLPoziom lotu
FMModulacja częstotliwości
ftStopa
ft/minStopa na minutę
gPrzyspieszenie ziemskie
GCASSystem unikania zderzenia z ziemią
GNSSGlobalny system nawigacji satelitarnej
GPWSSystem ostrzegania o bliskości ziemi
hPaHektopaskal
HUDWyświetlać HUD
IFRPrzepisy lotów wg wskazań przyrządów
ILSSystem lądowań wg wskazań przyrządów
IMCWarunki meteorologiczne lotów wg wskazań przyrządów
INSSystem nawigacji bezwładnościowej
ISAMiędzynarodowa atmosfera standard
kgKilogram
kg/m2Kilogram na metr kwadratowy
kmKilometr
km/hKilometr na godzinę
ktWęzeł
kt/sWęzeł na sekundę
lbFunt
LDADostępna długość lądowania
mMetr
MDAMinimalna bezwzględna wysokość zniżania
MDA/HMinimalna bezwzględna/względna wysokość zniżania
MDHMinimalna względna wysokość zniżania
MELWykaz wyposażenia minimalnego
MHzMegaherc
MLSMikrofalowy system lądowania
MMELGłówny wykaz wyposażenia minimalnego
MNPSZestawienie minimalnych wymagań nawigacyjnych
MOPSZestawienie minimalnych wymagań użytkowych
m/sMetr na sekundę
m/s2Metr na sekundę do kwadratu
NNewton (niuton)
N1Prędkość obrotowa sprężarki niskiego ciśnienia (kompresor dwu-fazowy); prędkość
wentylatora (kompresor trzy fazowy)
N2Prędkość obrotowa sprężarki wysokiego ciśnienia (kompresor dwu-fazowy); prędkość
obrotowa sprężarki pośredniej (kompresor trzy fazowy)
N3Prędkość obrotowa sprężarki wysokiego ciśnienia (kompresor trzy-fazowy)
NAVŻegluga
NMMila morska
OCABezwzględna wysokość przewyższenia nad przeszkodami
OCA/HBezwzględna/względna wysokość przewyższenia nad przeszkodami
OCHWzględna wysokość przewyższenia nad przeszkodami
OEIJednym silnikiem niepracującym
PANSProcedury dla lotniczych służb nawigacyjnych
PBNNawigacja w oparciu o charakterystyki systemów
RCPWymagana charakterystyka łączności
RNAVNawigacja obszarowa
RNPWymagane osiągi nawigacyjne
RVRZakres widzialności na drodze startowej
RVSMZredukowane minima separacji pionowej
SICASPZespół ds. usprawnień wtórnego radaru dozorowania i systemu zapobiegania kolizjom
SOPStandardowe procedury operacyjne
SSTTransport z prędkościami naddźwiękowymi
STOLKrótki start i lądowanie
TASRzeczywista prędkość lotu
TAWSSystem ostrzegania o terenie
TCASSystem ostrzegania o ruchu i unikania kolizji
TLAPołożenie dźwigni ciągu
TLSZałożony poziom bezpieczeństwa
TODADostępna długość drogi do startu
TORADostępna długość drogi do rozbiegu
TVECałkowity błąd pionowy
UTCUniwersalny czas skoordynowany
VFRPrzepisy do lotów z widocznością
VDProjektowa dopuszczalna prędkość nurkowania
VMCWarunki do lotów z widocznością
VMCMinimalna prędkość sterowania z niepracującym silnikiem krytycznym
VORRadiolatarnia ogólnokierunkowa bardzo wysokiej częstotliwości
VSOPrędkość przeciągnięcia lub minimalna prędkość lotu ustalonego w konfiguracji do
lądowania
VSIPrędkość przeciągnięcia lub minimalna prędkość lotu ustalonego w określonej konfiguracji
VTOLPionowy start i lądowanie
WXRRadar meteorologiczny
Oznaczenia
0CStopnie Celsjusza
%Procent

PUBLIKACJE

(przywoływane w tym Załączniku)

Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Doc 7300)

Europejska Organizacja ds. Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego (EUROCAE) Dokumenty ED55 i ED 56A

Międzynarodowe Przepisy Zapobiegania Kolizjom na Morzu

Zapisy i materiały przewodnie ws. Ekonomicznych uregulowań w międzynarodowym transporcie lotniczym (Doc 9587)

Protokół dotyczący zmiany w Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym (Artykuł 83 bis) (Doc 9318)

Załączniki do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

Załącznik 1 - Licencjonowanie personelu

Załącznik 2 - Przepisy ruchu lotniczego

Załącznik 3 - Służba Meteorologiczna dla Międzynarodowej Żeglugi Powietrznej

Załącznik 4 -Mapy lotnicze

Załącznik 5 - Jednostki miar do wykorzystania podczas operacji powietrznych i naziemnych

Załącznik 6 - Eksploatacja Statków Powietrznych

Część II - Międzynarodowe Lotnictwo Ogólne - Samoloty

Część III - Operacje Międzynarodowe - Śmigłowce

Załącznik 7 - Znaki przynależności państwowej oraz rejestracyjne

Załącznik 8 - Zdatność do lotu statków powietrznych

Załącznik 9 - Ułatwienia

Załącznik 10 - Łączność Lotnicza

Tom III (Część I - Cyfrowe systemy transmisji danych;

Część II - Systemy komunikacji głosowej)

Tom IV (Systemy dozorowania i unikania kolizji)

Załącznik 11 - Służby Ruchu Lotniczego

Załącznik 12 - Poszukiwania i Ratownictwo

Załącznik 13 - Badanie Wypadków i Incydentów Lotniczych

Załącznik 14 - Lotniska

Tom I - Projektowanie i eksploatacja lotnisk

Załącznik 15 - Służby informacji lotniczej

Załącznik 16 - Ochrona Środowiska

Tom I - Hałas statków powietrznych

Załącznik 18 - Bezpieczny transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną

Procedury Służb Żeglugi Powietrznej

ATM - Zarządzanie Ruchem Lotniczym (Doc 4444)

OPS - Operacje Statków Powietrznych (Doc 8168,)

Tom I - Procedury w locie

Tom II - Konstrukcja procedur w locie z widzialnością i wg przyrządów

TRG - Szkolenie (Doc 9868)

Regionalne procedury uzupełniające dla regionu Europa (Doc 7030)

Podręczniki

Podręcznik Służb Lotniskowych (Doc 9137)

Część 1 - Ratownictwo i zwalczenie pożarów

Część 8 - Służby Operacyjne Lotniska

Podręcznik zdatności do lotu (Doc 9760)

Podręcznik procedur odladzania i zapobiegania oblodzeniu na ziemi (Doc 9640)

Podręcznik operacji w każdych warunkach meteorologicznych (Doc 9365)

Podręcznik kryteriów kwalifikacji symulatorów lotu (Doc 9625)

Podręcznik procedur inspekcji operacyjnych, certyfikacji i ciągłego nadzoru (Doc 8335)

Podręcznik procedur ustanawiania państwowego systemu licencjonowania personelu (doc 9379)

Podręcznik minimum separacji pionowej 300 m (1000 stóp) pomiędzy poziomami lotu 290 i 410(Doc 9574)

Podręcznik wymaganej charakterystyki łączności (Doc 9869)

Podręcznik nawigacji osiągach oparciu o charakterystyki systemów (Doc 9613)

Opracowanie instrukcji operacyjnej (Doc 9376)

Podręcznik zaradzania bezpieczeństwem (Doc 9859)

Podręcznik nadzoru nad bezpieczeństwem (doc 9734)

Część A - Stworzenie i zarządzanie krajowym systemem zarządzania bezpieczeństwem

Podręcznik Szkolenia (Dok 7192)

Część D-3 - Oficer operacyjny / Dyspozytor Lotu

Okólniki

Materiały Przewodnie dotyczące operacji statków powietrznych w transporcie z prędkościami naddźwiękowymi (Okólnik 126)

Materiały przewodnie dotyczące implementacji Artykułu 83 bis Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Okólnik 295)