Ogłoszenie tekstu Załącznika 6 cz. I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944.
Dz.Urz.ULC.2014.44
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE Nr 9
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 czerwca 2014 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 6 cz. I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944
ZAŁĄCZNIK
Eksploatacja Statków Powietrznych
Eksploatacja Statków Powietrznych
Załącznik 6
do Konwencji
o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
Część I
Międzynarodowy Zarobkowy
Transport Lotniczy - Samoloty
To wydanie obejmuje wszystkie zmiany
przyjęte przez Radę przed 27 lutego 2010 r.
oraz zastępuje, od dnia 18 listopada 2010 r., wszystkie poprzednie wydania
Części I Załącznika 6.
W celu uzyskania informacji dotyczących zastosowania
Norm i Zalecanych Metod Postępowania,
należy zapoznać się z treścią wstępu.
Wydanie dziewiąte
Lipiec 2010r
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
Opublikowane oddzielnie w wydaniach: angielskim, arabskim, chińskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim przez
ORGANIZACJĘ MIĘDZYNARODOWĄ LOTNICTWA CYWILNEGO
999 University Street, Montreal, Quebec, Canada НЗС 5H7
Informacje dotyczące zamówień i pełny wykaz agentów i sklepów
można znaleźć na stronie internetowej ICAO www.icao.int
Pierwsze wydanie 1969
Ósme wydanie 2001
Dziewiąte wydanie 2010
Załącznik 6, Eksploatacja Statków Powietrznych
Część I, Międzynarodowy Zarobkowy Transport Lotniczy - Samoloty
Numer zamówienia: AN 6-1
ISBN 978-92-9231-536-8
© ICAO 2010
Wszystkie prawa zastrzeżone, Żadna część niniejszej publikacji nie może być odtwarzana, przechowywana w systemie umożliwiającym odzyskiwanie lub przekazywana w żadnej formie lub jakikolwiek sposób bez uprzedniego uzyskania pisemnej zgody Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
ZMIANY
Wydanie zmian jest anonsowane w "Supplement to the Catalogue of ICAO Publications"; Katalog i jego dodatki dostępne są stronie internetowej ICAO www.icao.int. Poniżej przygotowano miejsca do zarejestrowania wprowadzonych zmian.
REJESTRACJA ZMIAN I POPRAWEK
ZMIANY | POPRAWKI | |||||||
Nr | Data stosowalności | Data wprowadzenia | Wprowadzono przez | Nr | Data stosowalności | Data wprowadzenia | Wprowadzono przez | |
35 | 15/11/12 | - | ICAO | |||||
36 | 14/11/13 | - | ICAO | |||||
SPIS TREŚCI
Skróty i oznaczenia
Publikacje
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. Definicje
ROZDZIAŁ 2. Zastosowanie
ROZDZIAŁ 3. Postanowienia ogólne
3.1 Stosowanie praw, przepisów i procedur
3.2 Przestrzeganie przez zagranicznego operatora praw, przepisów i procedur państwa
3.3 Zarządzanie bezpieczeństwem
3.4 Ładunki niebezpieczne
3.5 Używanie substancji psychoaktywnych
ROZDZIAŁ 4. Użytkowanie w locie
4.1 Pomoce operacyjne
4.2 Certyfikacja i nadzór operatora
4.3 Przygotowanie lotu
4.4 Procedury w locie
4.5 Obowiązki pilota-dowódcy
4.6 Obowiązki pracownika nadzoru operacyjnego /dyspozytora lotniczego
4.7 Dodatkowe wymagania dotyczące operacji wykonywanych z turbinowymi jednostkami napędowymi dłuższych niż 60 minut do trasowego lotniska zapasowego, włącznie z wydłużonym czasem zmiany kierunku (EDTO)
4.8 Bagaż podręczny
4.9 Dodatkowe wymagania dla lotów według wskazań przyrządów (IFR) i w nocy w załodze jednoosobowej
4.10 Zarządzanie zmęczeniem
ROZDZIAŁ 5. Ograniczenia użytkowe samolotu
5.1 Postanowienia ogólne
5.2 Stosowanie do samolotów certyfikowanych zgodnie z Częściami III A i III В Załącznika 8
5.3 Dane o przeszkodach
5.4 Dodatkowe wymagania dla lotów, w nocy i/lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według przyrządów (IMC), samolotami napędzanymi jednym silnikiem turbinowym
ROZDZIAŁ 6. Przyrządy i wyposażenie pokładowe samolotu oraz dokumentacja lotnicza
6.1 Postanowienia ogólne
6.2 Wszystkie samoloty podczas wszystkich lotów
6.3 Rejestratory lotu
6.4 Wszystkie samoloty użytkowane w lotach wg VFR
6.5 Wszystkie samoloty w lotach nad wodą
6.6 Wszystkie samoloty w lotach nad wyznaczonymi obszarami lądowymi
6.7 Wszystkie samoloty w lotach na dużej wysokości
6.8 Wszystkie samoloty w warunkach oblodzenia
6.9 Wszystkie samoloty użytkowane zgodnie z przepisami lotów wg wskazań przyrządów
6.10 Wszystkie samoloty podczas użytkowania w nocy
6.11 Samoloty z kabinami hermetyzowanymi podczas przewozu pasażerów-radar meteor
6.12 Wszystkie samoloty użytkowane na wysokościach powyżej 15 000 m (49 000 stóp) -wskaźnik promieniowania
6.13 Wszystkie samoloty spełniające normy certyfikatu hałasowego zawarte w Załączniku 16, Tom I
6.14 Wskaźnik liczby Macha
6.15 Samoloty wymagające wyposażenia w system ostrzegania o bliskości ziemi (GPWS)
6.16 Samoloty przewożące pasażerów - siedzenia personelu pokładowego
6.17 Awaryjny nadajnik lokalizacyjny (ELT)
6.18 Samoloty wymagające wyposażenia w system unikania kolizji w locie (ACAS II)
6.19 Wymagania dla transponderów przekazujących wysokość ciśnieniową
6.20 Mikrofony
6.21 Samoloty turboodrzutowe - system ostrzegawczy o uskoku wiatru przed samolotem.
6.22 Wszystkie samoloty z załogą jednoosobową w lotach według wskazań przyrządów (IFR) lub w nocy
6.23 Samoloty wyposażone w wyświetlacze HUD i/lub systemami polepszającymi widzenie (EVS)
ROZDZIAŁ 7. Wyposażenie samolotu w urządzenia łączności i nawigacyjne
7.1 Wyposażenie w urządzenia łączności
7.2 Wyposażenie w urządzenia nawigacyjne
7.3 Zabudowa
7.4 Zarządzanie elektronicznymi danymi nawigacyjnymi
ROZDZIAŁ 8. Obsługa techniczna samolotu
8.1 Odpowiedzialność operatora za obsługę techniczną samolotu
8.2 Instrukcja zarządzania obsługą techniczną u operatora
8.3 Program obsługi
8.4 Rejestry czynności obsługi technicznej
8.5 Informacja o ciągłości zdatności do lotu
8.6 Modyfikacje i naprawy
8.7 Zatwierdzona organizacja obsługowa
8.8 Poświadczenie obsługi technicznej
ROZDZIAŁ 9. Załoga lotnicza samolotu
9.1 Skład załogi
9.2 Członek załogi lotniczej w sytuacjach niebezpiecznych
9.3 Programy szkolenia członków załogi lotniczej
9.4 Kwalifikacje
9.5 Wyposażenie załogi lotniczej
ROZDZIAŁ 10. Pracownik nadzoru operacyjnego /dyspozytor lotniczy
ROZDZIAŁ 11. Instrukcje, dzienniki i rejestry
11.1 Instrukcja użytkowania w locie
11.2 Instrukcja obsługi technicznej u operatora
11.3 Program obsługi technicznej
11.4 Dziennik podróży
11.5 Rejestry przewożonego wyposażenia awaryjnego i ratowniczego
11.6 Zapisy rejestratorów lotu
ROZDZIAŁ 12. Personel pokładowy
12.1 Przydział obowiązków w niebezpieczeństwie
12.2 Personel pokładowy na stanowiskach
12.3 Zabezpieczenie personelu pokładowego podczas lotu
12.4 Szkolenie
ROZDZIAŁ 13. Ochrona
13.1 Krajowe operacje zarobkowe
13.2 Ochrona pomieszczeń załogi lotniczej
13.3 Lista kontrolna w procedurze przeszukiwania samolotu
13.4 Programy szkolenia
13.5 Informowanie o aktach bezprawnej ingerencji
13.6 Różne
DODATEK 1. Światła zewnętrzne samolotu
1. Nazewnictwo
2. Światła nawigacyjne wymagane w powietrzu
3. Światła wymagane na wodzie
DODATEK 2. Układ i zawartość instrukcji operacyjnej
1. Układ
2. Zawartość
DODATEK 3. Dodatkowe wymagania przy wydawaniu zezwoleń na loty, w nocy i w warunkach dla lotów według wskazań przyrządów (IMC), jednosilnikowymi samolotami z napędem turbinowym
1. Niezawodność silnika turbinowego
2. Systemy i wyposażenie
3. Wykaz wyposażenia minimalnego
4. Informacje w instrukcji użytkowania statku powietrznego
5. Meldowanie zdarzeń
6. Planowanie operatora
7. Doświadczenie, szkolenie i sprawdziany załogi lotniczej
8. Ograniczenia trasowe nad obszarami wodnymi
9. Certyfikacja i utrzymywanie ważności certyfikatu
DODATEK 4. Wymagania dokładności systemów pomiaru wysokości w przestrzeni powietrznej RVSM
DODATEK 5. Nadzór nad operatorami lotniczymi
1. Główne ustawodawstwo lotnicze
2. Szczególne regulacje operacyjne
3. Struktura Władzy Lotniczej i obowiązki w odniesieniu do sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem
4. Wskazówki techniczne
5. Wykwalifikowany personel techniczny
6. Obowiązki licencjonowania i certyfikacji
7. Obowiązki ciągłego nadzoru
8. Rozwiązywanie kwestii bezpieczeństwa
DODATEK 6. Certyfikat operatora lotniczego
1. Cel i zakres
2. Szablon Certyfikatu Operatora Lotniczego
3. Specyfikacje operacyjne dla każdego typu statku powietrznego
DODATEK 7. Schemat systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS)
DODATEK 8. Wymogi dotyczące systemu zarządzania ryzykiem zmęczenia
1. Polityka i dokumentacja FRMS
2. Proces zarządzania ryzykiem zmęczenia
3. Procesy zapewniania bezpieczeństwa systemu FRMS
4. Procesy wspierania systemu FRMS
DODATEK 9. Rejestratory lotu
1. Wymagania ogólne
2. Rejestrator danych o locie (FDR)
3. Rejestrator głosu w kabinie pilotów (CVR) system rejestracji dźwięku w kabinie pilotów (CARS)
4. Rejestrator obrazów pokładowych (AIR)
5. Rejestrator łącza danych (DLR)
6. System rejestracji danych o locie (ADRS)
7. Inspekcje systemów rejestracji lotów
ZAŁĄCZNIK A. Materiał doradczy na temat opracowania przyszłych przepisów zarządzania zmęczeniem
ZAŁĄCZNIK B. Wyposażenie medyczne
ZAŁĄCZNIK С. Ograniczenia użytkowe samolotu
ZAŁĄCZNIK D. Wytyczne dotyczące spełnienia operacji wykonywanych samolotami z turbinowymi jednostkami napędowymi dłuższych niż 60 minut do trasowego lotniska zapasowego, włącznie z wydłużonym czasem zmiany kierunku (EDTO)
ZAŁĄCZNIK E. Certyfikacja przewoźnika i utrzymywanie ważności certyfikatu
ZAŁĄCZNIK F. Wykaz wyposażenia minimalnego (MEL)
ZAŁĄCZNIK G. System dokumentów dotyczących bezpieczeństwa lotów
ZAŁĄCZNIK H. Dodatkowe wytyczne dotyczące wydawania zezwoleń na loty, w nocy i/lub w warunkach dla lotów według wskazań przyrządów (IMC), dla samolotów napędzanych jednym silnikiem turbinowym
ZAŁĄCZNIK I. Schemat krajowego programu bezpieczeństwa (SSP)
ZAŁĄCZNIK J. Samoloty wyposażone w wyświetlacze HUD i/lub systemami polepszającymi widzenie (EVS)
ZAŁĄCZNIK K Poziom usług ratowniczych i przeciwpożarowych (RFFS)
SKRÓTY I OZNACZENIA
(stosowane w tym Załączniku)
Skróty
AC | Prąd zmienny |
ACAS | System unikania kolizji w powietrzu |
ADS | Automatyczny nadzór zależny |
ADS-C | Automatyczny nadzór zależny - kontrakt |
AFCS | Układ automatycznego sterowania lotem |
AGA | Lotniska, drogi lotnicze i pomoce naziemne |
AIG | Badania wypadków i działania zapobiegawcze |
AIR | lotniczy rejestrator obrazu |
AIRS | lotniczy system nagrywania obrazu |
AOC | Elektroniczny nadzór operacyjny |
AOC | Certyfikat operatora lotniczego |
APU | Agregat pomocniczy |
ASDA | Dostępna długość drogi startowej podczas startu przerwanego |
ASE | Błąd systemu pomiaru wysokości |
ASIA/PAC | Azja/Pacyfik |
АТС | Kontrola ruchu lotniczego |
ATM | Zarządzanie ruchem lotniczym |
ATS | Służby ruchu lotniczego |
CARS | System rejestracji dźwięku w kabinie pilotów |
CAS | Poprawiona prędkość lotu |
CAT I | Kategoria I |
CAT II | Kategoria II |
CAT III | Kategoria III |
CAT III A | Kategoria III A |
CAT III В | Kategoria III В |
CAT III С | Kategoria III С |
cm | Centymetr |
CDL | Wykaz odstępstw od konfiguracji |
CFIT | Zderzenie z ziemią w locie sterowanym |
CPDLC | Łączność kontroler ruchu - pilot przy pomocy łącz danych |
CVR | Rejestrator głosu w kabinie pilotów |
DA | Wysokość decyzji bezwzględna |
DA/H | Wysokość decyzji bezwzględna/względna |
DC | Kontrola urządzeń |
D-FIS | Służby informacji powietrznej przy wykorzystaniu łącz danych |
DH | Wysokość decyzyjna względna |
DME | Dalmierz |
DSTRK | Nakazana linia drogi |
ECAM | Scentralizowany elektroniczny monitor statku powietrznego |
EDTO | Operacje o wydłużonym czasie zmiany kierunku |
EFIS | System elektronicznych przyrządów pokładowych |
EGT | Temperatura gazów wylotowych |
EICAS | System wskazań pracy silnika i ostrzegania załogi |
ELT | Awaryjny nadajnik lokalizacyjny |
ELT(AD) | Automatycznie uruchamiany awaryjny nadajnik lokalizacyjny |
ELT(AF) | Automatyczny stały awaryjny nadajnik lokalizacyjny |
ELT(AP) | Automatyczny przenośny awaryjny nadajnik lokalizacyjny |
ELT(S) | Ratowniczy awaryjny nadajnik lokalizacyjny |
EPR | Stopień sprężania silnika |
EUROCAE | Europejska Organizacja ds. Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego |
EVS | Rozszerzone systemy widzialności |
FDAU | Urządzenie zbierające dane o locie |
FDR | Rejestrator danych o locie |
FL | Poziom lotu |
FM | Modulacja częstotliwości |
ft | Stopa |
ft/min | Stopa na minutę |
g | Przyspieszenie ziemskie |
GCAS | System unikania zderzenia z ziemią |
GNSS | Globalny system nawigacji satelitarnej |
GPWS | System ostrzegania o bliskości ziemi |
hPa | Hektopaskal |
HUD | Wyświetlać HUD |
IFR | Przepisy lotów wg wskazań przyrządów |
ILS | System lądowań wg wskazań przyrządów |
IMC | Warunki meteorologiczne lotów wg wskazań przyrządów |
INS | System nawigacji bezwładnościowej |
ISA | Międzynarodowa atmosfera standard |
kg | Kilogram |
kg/m2 | Kilogram na metr kwadratowy |
km | Kilometr |
km/h | Kilometr na godzinę |
kt | Węzeł |
kt/s | Węzeł na sekundę |
lb | Funt |
LDA | Dostępna długość lądowania |
m | Metr |
MDA | Minimalna bezwzględna wysokość zniżania |
MDA/H | Minimalna bezwzględna/względna wysokość zniżania |
MDH | Minimalna względna wysokość zniżania |
MEL | Wykaz wyposażenia minimalnego |
MHz | Megaherc |
MLS | Mikrofalowy system lądowania |
MMEL | Główny wykaz wyposażenia minimalnego |
MNPS | Zestawienie minimalnych wymagań nawigacyjnych |
MOPS | Zestawienie minimalnych wymagań użytkowych |
m/s | Metr na sekundę |
m/s2 | Metr na sekundę do kwadratu |
N | Newton (niuton) |
N1 | Prędkość obrotowa sprężarki niskiego ciśnienia (kompresor dwu-fazowy); prędkość |
wentylatora (kompresor trzy fazowy) | |
N2 | Prędkość obrotowa sprężarki wysokiego ciśnienia (kompresor dwu-fazowy); prędkość |
obrotowa sprężarki pośredniej (kompresor trzy fazowy) | |
N3 | Prędkość obrotowa sprężarki wysokiego ciśnienia (kompresor trzy-fazowy) |
NAV | Żegluga |
NM | Mila morska |
OCA | Bezwzględna wysokość przewyższenia nad przeszkodami |
OCA/H | Bezwzględna/względna wysokość przewyższenia nad przeszkodami |
OCH | Względna wysokość przewyższenia nad przeszkodami |
OEI | Jednym silnikiem niepracującym |
PANS | Procedury dla lotniczych służb nawigacyjnych |
PBN | Nawigacja w oparciu o charakterystyki systemów |
RCP | Wymagana charakterystyka łączności |
RNAV | Nawigacja obszarowa |
RNP | Wymagane osiągi nawigacyjne |
RVR | Zakres widzialności na drodze startowej |
RVSM | Zredukowane minima separacji pionowej |
SICASP | Zespół ds. usprawnień wtórnego radaru dozorowania i systemu zapobiegania kolizjom |
SOP | Standardowe procedury operacyjne |
SST | Transport z prędkościami naddźwiękowymi |
STOL | Krótki start i lądowanie |
TAS | Rzeczywista prędkość lotu |
TAWS | System ostrzegania o terenie |
TCAS | System ostrzegania o ruchu i unikania kolizji |
TLA | Położenie dźwigni ciągu |
TLS | Założony poziom bezpieczeństwa |
TODA | Dostępna długość drogi do startu |
TORA | Dostępna długość drogi do rozbiegu |
TVE | Całkowity błąd pionowy |
UTC | Uniwersalny czas skoordynowany |
VFR | Przepisy do lotów z widocznością |
VD | Projektowa dopuszczalna prędkość nurkowania |
VMC | Warunki do lotów z widocznością |
VMC | Minimalna prędkość sterowania z niepracującym silnikiem krytycznym |
VOR | Radiolatarnia ogólnokierunkowa bardzo wysokiej częstotliwości |
VSO | Prędkość przeciągnięcia lub minimalna prędkość lotu ustalonego w konfiguracji do |
lądowania | |
VSI | Prędkość przeciągnięcia lub minimalna prędkość lotu ustalonego w określonej konfiguracji |
VTOL | Pionowy start i lądowanie |
WXR | Radar meteorologiczny |
Oznaczenia | |
0C | Stopnie Celsjusza |
% | Procent |
PUBLIKACJE
(przywoływane w tym Załączniku)
Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Doc 7300)
Europejska Organizacja ds. Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego (EUROCAE) Dokumenty ED55 i ED 56A
Międzynarodowe Przepisy Zapobiegania Kolizjom na Morzu
Zapisy i materiały przewodnie ws. Ekonomicznych uregulowań w międzynarodowym transporcie lotniczym (Doc 9587)
Protokół dotyczący zmiany w Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym (Artykuł 83 bis) (Doc 9318)
Załączniki do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
Załącznik 1 - Licencjonowanie personelu
Załącznik 2 - Przepisy ruchu lotniczego
Załącznik 3 - Służba Meteorologiczna dla Międzynarodowej Żeglugi Powietrznej
Załącznik 4 -Mapy lotnicze
Załącznik 5 - Jednostki miar do wykorzystania podczas operacji powietrznych i naziemnych
Załącznik 6 - Eksploatacja Statków Powietrznych
Część II - Międzynarodowe Lotnictwo Ogólne - Samoloty
Część III - Operacje Międzynarodowe - Śmigłowce
Załącznik 7 - Znaki przynależności państwowej oraz rejestracyjne
Załącznik 8 - Zdatność do lotu statków powietrznych
Załącznik 9 - Ułatwienia
Załącznik 10 - Łączność Lotnicza
Tom III (Część I - Cyfrowe systemy transmisji danych;
Część II - Systemy komunikacji głosowej)
Tom IV (Systemy dozorowania i unikania kolizji)
Załącznik 11 - Służby Ruchu Lotniczego
Załącznik 12 - Poszukiwania i Ratownictwo
Załącznik 13 - Badanie Wypadków i Incydentów Lotniczych
Załącznik 14 - Lotniska
Tom I - Projektowanie i eksploatacja lotnisk
Załącznik 15 - Służby informacji lotniczej
Załącznik 16 - Ochrona Środowiska
Tom I - Hałas statków powietrznych
Załącznik 18 - Bezpieczny transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną
Procedury Służb Żeglugi Powietrznej
ATM - Zarządzanie Ruchem Lotniczym (Doc 4444)
OPS - Operacje Statków Powietrznych (Doc 8168,)
Tom I - Procedury w locie
Tom II - Konstrukcja procedur w locie z widzialnością i wg przyrządów
TRG - Szkolenie (Doc 9868)
Regionalne procedury uzupełniające dla regionu Europa (Doc 7030)
Podręczniki
Podręcznik Służb Lotniskowych (Doc 9137)
Część 1 - Ratownictwo i zwalczenie pożarów
Część 8 - Służby Operacyjne Lotniska
Podręcznik zdatności do lotu (Doc 9760)
Podręcznik procedur odladzania i zapobiegania oblodzeniu na ziemi (Doc 9640)
Podręcznik operacji w każdych warunkach meteorologicznych (Doc 9365)
Podręcznik kryteriów kwalifikacji symulatorów lotu (Doc 9625)
Podręcznik procedur inspekcji operacyjnych, certyfikacji i ciągłego nadzoru (Doc 8335)
Podręcznik procedur ustanawiania państwowego systemu licencjonowania personelu (doc 9379)
Podręcznik minimum separacji pionowej 300 m (1000 stóp) pomiędzy poziomami lotu 290 i 410(Doc 9574)
Podręcznik wymaganej charakterystyki łączności (Doc 9869)
Podręcznik nawigacji osiągach oparciu o charakterystyki systemów (Doc 9613)
Opracowanie instrukcji operacyjnej (Doc 9376)
Podręcznik zaradzania bezpieczeństwem (Doc 9859)
Podręcznik nadzoru nad bezpieczeństwem (doc 9734)
Część A - Stworzenie i zarządzanie krajowym systemem zarządzania bezpieczeństwem
Podręcznik Szkolenia (Dok 7192)
Część D-3 - Oficer operacyjny / Dyspozytor Lotu
Okólniki
Materiały Przewodnie dotyczące operacji statków powietrznych w transporcie z prędkościami naddźwiękowymi (Okólnik 126)
Materiały przewodnie dotyczące implementacji Artykułu 83 bis Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Okólnik 295)