Ogłoszenie tekstu Załącznika 17 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
Dz.Urz.ULC.2010.18.93
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE Nr 20
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 6 września 2010 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 17 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
2) Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 70, poz. 700 i 701.
ZAŁĄCZNIK
Metody Postępowania
Załącznik 17
do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
Ochrona
Ochrona Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji
Niniejsze wydanie zawiera wszystkie poprawki przyjęte przez Radę przed 1 grudnia 2005 r. i zastępuje, od dnia 1 lipca 2006 r., wszystkie wcześniejsze wydania Załącznika 17.
Informacja dotycząca zastosowania Norm i Zalecanych Metod Postępowania znajduje się w Przedmowie do niniejszego Załącznika.
Wydanie ósme
Kwiecień 2006 r.
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
POPRAWKI
Poprawki są regularnie ogłaszane w Dzienniku Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO oraz w Dodatku do Katalogu Publikacji i Audiowizualnych Pomocy Szkoleniowych ICAO, który stanowi punkt odniesienia dla czytelników niniejszej publikacji. Poniżej znajduje się miejsce przeznaczone do prowadzenia zapisów dotyczących poprawek.
WYKAZ POPRAWEK I ERRATA
POPRAWKI | ERRATA | |||||||
Nr | Dzień wejścia w życie | Wprowadzono dnia | Wprowadzono przez | Nr | Data wydania | Wprowadzono dnia | Wprowadzono przez | |
1-11 | Dołączono w tym wydaniu | |||||||
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
ROZDZIAŁ 1. DEFINICJE
ROZDZIAŁ 2. ZASADY OGÓLNE
2.1 Cele
2.2 Zastosowanie
2.3 Ochrona i ułatwienia
2.4 Współpraca międzynarodowa
2.5 Sprzęt i prace badawczo-rozwojowe
ROZDZIAŁ 3. ORGANIZACJA
3.1 Organizacja krajowa i właściwa władza lotnicza
3.2 Operacje portu lotniczego
3.3 Przewoźnicy lotniczy
3.4 Kontrola jakości
ROZDZIAŁ 4. ZAPOBIEGAWCZE ŚRODKI OCHRONY
4.1 Cel
4.2 Środki dotyczące kontroli dostępu
4.3 Środki ochrony statków powietrznych
4.4 Środki ochrony pasażerów i ich bagażu kabinowego
4.5 Środki ochrony bagażu rejestrowanego
4.6 Środki ochrony ładunków, poczty i innych towarów
4.7 Środki ochrony pasażerów specjalnych kategorii
ROZDZIAŁ 5. PROCEDURY ZARZĄDZANIA REAGOWANIEM NA AKTY BEZPRAWNEJ INGERENCJI
5.1 Zapobieganie
5.2 Reagowanie
5.3 Wymiana informacji i powiadamianie
ZAŁĄCZNIK DO ZAŁĄCZNIKA 17
Wyciągi z Załącznika 2 - Przepisy ruchu lotniczego
Wyciągi z Załącznika 6 - Operacje Statków Powietrznych,
Część 1 - Międzynarodowy Przewóz Lotniczy
- Samoloty
Wyciągi z Załącznika 8 - Zdatność statków powietrznych do lotu
Wyciągi z Załącznika 9 - Ułatwienia
Wyciągi z Załącznika 10 - Łączność lotnicza,
Tom IV (Radar Wtórny Dozorowania i Systemy Zapobiegania Kolizjom)
Wyciągi z Załącznika 11 - Służby Ruchu Lotniczego
Wyciągi z Załącznika 13 - Badanie Wypadków i Incydentów Lotniczych
Wyciągi z Załącznika 14 - Lotniska,
Tom I - Projektowanie Lotnisk i Operacje
Wyciągi z Załącznika 18 - Bezpieczny Transport Materiałów Niebezpiecznych Drogą Lotniczą
Wyciągi z Dok. 9284 - Instrukcje Techniczne dotyczące Bezpiecznego Transportu Materiałów Niebezpiecznych Drogą Lotniczą
Wyciągi z Procedur Służb Żeglugi Powietrznej
- Zarządzanie Ruchem Lotniczym (Dok. 4444)
Wyciągi z Procedur dotyczących Służb Żeglugi Powietrznej
- Operacje Statków Powietrznych (Dok. 8168)
Tom I - Procedury Lotu
PRZEDMOWA
Tło historyczne
Materiał stanowiący treść niniejszego Załącznika został opracowany przez Radę zgodnie z dwiema poniższymi rezolucjami Zgromadzenia:
Rezolucja A17-10: Wdrożenie przez Państwa Specyfikacji i Praktyk Ochrony przyjętych przez niniejsze Zgromadzenie oraz kontynuacja prac ICAO nad takimi Specyfikacjami i Praktykami.
ZGROMADZENIE:
(3) ZWRACA SIĘ DO RADY Z PROŚBĄ, by wraz z pomocą pozostałych podmiotów wchodzących w skład Organizacji, odpowiednio opracowała i inkorporowała materiał zawarty w Załącznikach do niniejszej Rezolucji jako Normy, Zalecane Metody Postępowania i Procedury w istniejących lub nowych Załącznikach lub innych dokumentach wykonawczych lub materiale pomocniczym Organizacji.
Rezolucja A18-10: Dodatkowe Środki Techniczne dla zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa Międzynarodowego Cywilnego Transportu Lotniczego.
ZGROMADZENIE:
(1) ZWRACA SIĘ DO RADY Z PROŚBĄ o zagwarantowanie w odniesieniu do technicznych aspektów bezpieczeństwa transportu powietrznego, że:
(a) zagadnienie ochrony transportu powietrznego nadal będzie skupiało odpowiednią uwagę Sekretarza Generalnego, z pierwszeństwem współmiernym z obecnym zagrożeniem dla ochrony w transporcie lotniczym;
W wyniku prac Komisji ds. Żeglugi Powietrznej, Komisji ds. Transportu Lotniczego oraz Komisji ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji, a także w konsekwencji komentarzy przekazanych przez Umawiające się Państwa oraz zainteresowanych Organizacji Międzynarodowych, pośród których rozprowadzone zostały projekty materiału, Normy i Zalecane Metody Postępowania w zakresie Ochrony, zostały przyjęte przez Radę w dniu 22 marca 1974 r., zgodnie z postanowieniami Artykułu 37 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz określone jako Załącznik 17 do tej Konwencji pod tytułem "Normy i Zalecane Metody Postępowania - Ochrona - Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji".
Tabela A ilustruje źródła kolejnych poprawek wraz z listą zasadniczych tematów, których one dotyczą oraz datami, kiedy Załącznik i poprawki te zostały przyjęte przez Radę, od kiedy weszły w życie i od kiedy mogą być stosowane.
Wprowadzenie
Aby umożliwić udostępnienie kompletnego dokumentu Państwom celem wdrożenia środków ochrony zalecanych przez niniejszy Załącznik - Załącznik do niego zawiera wyciągi z innych Załączników, Instrukcji Technicznych dotyczących Bezpiecznego Transportu Materiałów Niebezpiecznych Drogą Lotniczą (Dokument 9284), PANS-ATM oraz PANS-OPS, dotyczące działań, jakie mają zostać podjęte przez Państwa w celu zapobieżenia aktom bezprawnej ingerencji przeciwko lotnictwu cywilnemu lub gdyby został popełniony taki akt ingerencji.
Materiał pomocniczy
Podręcznik Ochrony Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji (Dokument 8973 - Zastrzeżone) zawiera szczegółowe procedury oraz wskazówki dotyczące aspektów ochrony lotnictwa i ma na celu wspieranie Państw we wdrażaniu ich własnych krajowych programów ochrony lotnictwa cywilnego, wymaganych na podstawie postanowień Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
Działania Umawiających się Państw
Zastosowanie. Postanowienia dokumentu Normy i Zalecane Metody Postępowania mają być stosowane przez Umawiające się Państwa.
Powiadomienie o rozbieżnościach. Zwraca się uwagę Umawiających się Państw na nałożony na nie przez Artykuł 38 Konwencji, obowiązek informowania Organizacji ICAO o jakichkolwiek rozbieżnościach pomiędzy ich krajowymi regulacjami prawnymi i stosowanymi Metodami Postępowania a Normami Międzynarodowymi, zawartymi w niniejszym Załączniku oraz o jakichkolwiek wprowadzonych do nich poprawkach. Umawiające się Państwa są proszone, by na bieżąco informowały Organizację ICAO o jakichkolwiek rozbieżnościach, które mogą występować, lub o wycofaniu rozbieżności wcześniej zgłoszonych. Szczególna prośba dotycząca zgłaszania rozbieżności zostanie przesłana do Umawiających się Państw natychmiast po przyjęciu każdej poprawki do niniejszego Załącznika.
Umawiające się Państwa zachęca się również do rozszerzenia obowiązku informowania o wszelkich rozbieżnościach od Zalecanych Metod Postępowania zawartych w niniejszym Załączniku, po wszelkie naniesione do nich poprawki, jeśli poinformowanie o takich różnicach jest istotne dla bezpieczeństwa żeglugi powietrznej.
Zwraca się również uwagę Umawiających się Państw na postanowienia Załącznika 15, związane z publikacją rozbieżności pomiędzy ich krajowymi regulacjami prawnymi i stosowanymi praktykami a odnoszącymi się do nich Normami i Zalecanymi Metodami Postępowania ICAO, z wykorzystaniem Lotniczej Służby Informacyjnej, jako dodatkowego obowiązku nałożonego na te Państwa na podstawie Artykułu 38 Konwencji.
Rozpowszechnianie informacji. Zaleca się, by informacje dotyczące wprowadzania i wycofywania jakichkolwiek zmian dokonanych w obiektach, usługach i procedurach - mających wpływ na wykonywane operacje statków powietrznych zgodnie z Normami i Zalecanymi Metodami Postępowania, określonymi w niniejszym Załączniku - były przekazywane i obowiązywały zgodnie z Załącznikiem 15.
Wykorzystanie tekstu Załącznika w krajowych regulacjach prawnych. Dnia 13 kwietnia 1948 r. Rada przyjęła rezolucję zwracającą uwagę Umawiających się Państw na potrzebę stosowania w ich krajowych uregulowaniach prawnych, w możliwie szerokim zakresie, języka Norm ICAO, które posiadają charakter normatywny oraz na potrzebę wskazywania odstępstw od tych Norm, włącznie z wszelkimi dodatkowymi krajowymi regulacjami prawnymi, istotnymi dla bezpieczeństwa lub prawidłowości żeglugi powietrznej. Tam, gdzie tylko to możliwe, postanowienia niniejszego Załącznika zostały spisane w taki sposób, by ułatwić ich wdrażanie do krajowej legislacji bez znaczących zmian tekstowych.
Informacje ogólne
Załącznik składa się z następujących części składowych, z których jednakże nie wszystkie muszą znaleźć się w każdym Załączniku. Posiadają one następujący status:
1. - Struktura stanowiąca właściwy tekst Załącznika:
Norma: Jest to każde postanowienie dotyczące charakterystyki fizycznej, konfiguracji, materiału, działania, personelu lub procedury, których jednorodne zastosowanie zostało uznane za konieczne dla bezpieczeństwa lub prawidłowości międzynarodowej żeglugi powietrznej i do których Umawiające się Państwa zastosują się w myśl Konwencji; w przypadku braku możliwości dostosowania się, zgodnie z postanowieniami Artykułu 38 Konwencji istnieje obowiązek powiadomienia o tym Rady.
Zalecane Metody Postępowania: Jest to każde postanowienie dotyczące charakterystyki fizycznej, konfiguracji, materiału, działania, personelu lub procedury, których ujednolicone zastosowanie zostało uznane za pożądane w interesie bezpieczeństwa, prawidłowości efektywności międzynarodowej żeglugi powietrznej i do których przestrzegania będą dążyły Umawiające się Państwa zgodnie z postanowieniami Konwencji.
2. - Materiał przyjęty przez Radę do publikacji w związku z Normami i Zalecanymi Metodami Postępowania:
Niniejszy Załącznik został przyjęty w sześciu językach - angielskim, arabskim, chińskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim. Uprasza się każde Umawiające się Państwo o wybór jednej z wyżej wymienionych wersji celem wdrożenia Aneksu na szczeblu krajowym oraz dla innych celów przewidzianych w Konwencji, albo poprzez bezpośrednie wykorzystanie tekstu albo przetłumaczenie go na język narodowy Państwa, oraz o poinformowanie o tym fakcie Organizacji ICAO.
Dla podkreślenia statusu każdego zdania przyjęto następującą zasadę: Normy zostały wydrukowane zwykłą czcionką (light face roman); Zalecane Metody Postępowania zostały wydrukowane kursywą (light face italics), a ich status został określony prefiksem Zalecenie; Uwagi zostały wydrukowane kursywą (light face italics), a ich status został określony prefiksem Uwaga.
Każde odniesienie do fragmentu niniejszego dokumentu, które jest oznaczone numerem, dotyczy wszystkich podpunktów należących do tego fragmentu.
Tabela A. Poprawki do Załącznika 17
Poprawka | Źródło (a) | Przedmiot | Data przyjęcia Data wejścia w życie Data obowiązywania |
(Wydanie 1) | Działanie Rady zgodne z Rezolucjami A17-10 i A18-10 Zgromadzenia | - | 22 marca 1974 22 sierpnia 1974 27 lutego 1975 |
1 | Działanie Rady zgodne z Rezolucją A21-23 Zgromadzenia | Zmiana w statusie punktów 3.1.2 i 5.1.2 Normy; zebranie i rozpowszechnianie informacji dotyczących statku powietrznego będącego obiektem bezprawnej ingerencji. | 31 marca 1976 31 lipca 1976 30 grudnia 1976 |
2 | Propozycje niektórych Państw oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A22-17 Zgromadzenia | Przeniesienie specyfikacji występujących w Rozdziale 9 Załącznika 9 - Ułatwienia (Wydanie siódme) do Załącznika 17; nowe postanowienie w Rozdziale 5 dotyczące środków, jakie należy podjąć w celu kontroli pasażerów transferowych i tranzytowych oraz ich bagażu kabinowego; oraz rozszerzenie uwagi do punktu 5.2.4 (Załącznik 17, Rozdział 5) dotyczącej środków i procedur zapobiegających dostępowi osób nieupoważnionych do określonych obszarów na terenie lotniska. | 15 grudnia 1977 15 kwietnia 1978 10 sierpnia 1978 |
3 | Propozycje niektórych Państw i Sekretariatu oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A22-17 Zgromadzenia | Dodano specyfikacje dotyczące dokonywanego przez Państwa przeglądu poziomu zagrożenia, opracowania programów szkoleniowych, izolacji pasażerów poddanych kontroli bezpieczeństwa, inspekcji statku powietrznego pod kątem ukrytej broni lub innych niebezpiecznych urządzeń oraz przyjęcia środków służących bezpieczeństwu pasażerów i załogi statku powietrznego, który bezprawnie zmienił kierunek lotu. Rozszerzono kilka specyfikacji, a status jednej zmieniono na Normę, w odniesieniu do separacji i specjalnej ochrony statku powietrznego narażonego na atak podczas przerw w podróży. | 13 grudnia 1978 13 kwietnia 1979 29 listopada 1979 |
4 (Wydanie 2) | Propozycje niektórych Państw i organizacji międzynarodowych oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A22-17 Zgromadzenia | Dodano specyfikację dotyczącą transportu osób zatrzymanych oraz dokonano korekty dwóch specyfikacji tak, by uwzględniały one dzierżawę, najem, czarter lub zamianę statku powietrznego. Status specyfikacji dotyczącej bezpieczeństwa pasażerów i załogi statku powietrznego, będących obiektem bezprawnej ingerencji zmieniono na Normę; rozszerzono postanowienia specyfikacji dotyczącej zapobiegania sabotażowi i usunięto Rozdział 1 - Zastosowanie. | 15 czerwca 1981 15 października 1981 26 listopada 1981 |
5 | Propozycje Komitetu ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A22-17 Zgromadzenia | Usunięto uwagę do Rozdziału 1 - Definicje. Zmodyfikowano specyfikację opisującą działanie wymagane w przypadku transportu broni na pokładzie statku powietrznego przez funkcjonariuszy ochrony porządku publicznego i inne upoważnione osoby. Dodano specyfikację dotyczącą przewozu broni we wszystkich innych przypadkach oraz wyjaśniono znaczenie uwagi do specyfikacji odnoszącej się do ochrony statków powietrznych pozostawionych bez nadzoru. | 30 listopada 1984 14 kwietnia 1985 21 listopada 1985 |
6 (Wydanie 3) | Propozycje Komitetu ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji wspieranego przez Tymczasową Grupę Ekspertów ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A22-17 Zgromadzenia | Na polecenie Rady, pilne prace nad niniejszą poprawką podjął Komitet ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji wsparty przez Tymczasową Grupę Ekspertów ds. Ochrony Lotnictwa, która została powołana na polecenie Rady. W konsekwencji do Załącznika wprowadzono 11 nowych specyfikacji, a 19 specyfikacji przyjęto jako Normy. | 19 grudnia 1985 19 marca 1986 19 maja 1986 |
Określone daty wejścia w życie i obowiązywania dla punktu 5.1.4 pokazano w kolumnie obok. | 19 października 1987 | ||
Rada poleciła, aby te Państwa, które mogą wdrożyć treść punktu 5.1.4, uczyniły to tak szybko jak tylko jest to możliwe przed datą ich obowiązywania. | 19 grudnia 1987 | ||
7 (Wydanie 4) | Propozycje Komitetu ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji wspieranego przez Panel ds. Ochrony Lotnictwa oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A26-7 Zgromadzenia | Niniejsza poprawka zawiera: a) reorganizację rozdziałów Załącznika ukierunkowaną na racjonalizację kolejności celów, zobowiązań i koniecznych działań związanych z organizacją, zapobiegawczymi środkami ochrony oraz procedurami zarządzania reagowaniem; b) wprowadzenie nowych ważnych postanowień odzwierciedlających rozwój wydarzeń oraz pomocnych dla Państw w konfrontacji z nowymi sytuacjami, które wyniknęły z poważnych aktów bezprawnej ingerencji przeciwko lotnictwu cywilnemu, od ostatniej aktualizacji Załącznika 17 w 1985 r.; oraz c) poprawkę lub dopracowanie istniejących postanowień wynikających z punktu a) i b), jak również w celu odzwierciedlenia doświadczenia zdobytego w procesie wdrażania takich środków. | 22 czerwca 1989 30 października 1989 16 listopada 1989 |
8 (Wydanie 5) | Propozycje Komitetu ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji wspieranego przez Panel ds. Ochrony Lotnictwa (AVSECP) oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A27-7 Zgromadzenia | Niniejsza poprawka zawiera wprowadzenie nowych istotnych postanowień związanych z kompleksową kontrolą bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, kontrolą bezpieczeństwa ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty, rozbieżności procedur związanych z programami ochrony, sprawdzenia międzynarodowych statków powietrznych przed odlotem oraz środków dotyczących wdrażania czynników związanych z ochroną do projektów lotnisk, w celu udzielenia Państwom pomocy w zwartym i jednorodnym w wdrażaniu tego typu środków. | 11 września 1992 16 grudnia 1992 1 kwietnia 1993 |
9 (Wydanie 6) | Propozycje Komitetu ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji wspieranego przez Panel ds. Ochrony Lotnictwa (AVSECP) oraz działanie Rady zgodne z Rezolucją A31-4 Zgromadzenia | Niniejsza poprawka wprowadza nowe postanowienia dotyczące sprawdzenia przeszłości poprzedzającego zatrudnienie oraz przydatności osób zaangażowanych w proces wdrażania kontroli bezpieczeństwa, odpowiedzialności za bagaż i przyjęcie go na pokład, wdrażania środków w odniesieniu do zaopatrzenia pokładowego oraz zaopatrzenia i dostaw przewoźników lotniczych, testów sprawdzających efektywność programu oraz konieczności powiadamiania Państwa, o którym wiadomo lub podejrzewa się, że może być miejscem docelowym uprowadzonego statku powietrznego. | 12 listopada 1996 31 marca 1997 1 sierpnia 1997 |
10 (Wydanie 7) | Propozycje Panelu ds. Ochrony Lotnictwa (AVSECP) i działanie Rady zgodne z Rezolucją A31-4 Zgromadzenia | Niniejsza poprawka wprowadza różne definicje i nowe postanowienia odnoszące się do zastosowania niniejszego Załącznika do operacji krajowych, współpracy międzynarodowej dotyczącej informowania o zagrożeniu, właściwej władzy lotniczej, Krajowego Komitetu Ochrony Lotnictwa, krajowej kontroli jakości, kontroli dostępu, pasażerów oraz ich bagażu kabinowego i rejestrowanego, wart ochronnych oraz zabezpieczania kabiny pilota, wspólnej obsługi pasażerów/wspólnych porozumień, Czynników Ludzkich oraz procedur zarządzania reagowaniem na akty bezprawnej ingerencji. Status kilku specyfikacji został zmieniony na Normy. | 7 grudnia 2001 15 kwietnia 2002 1 lipca 2002 |
11 (Wydanie 8) | Propozycje Komitetu ds. Aktów Bezprawnej Ingerencji wspieranego przez Panel ds. Ochrony Lotnictwa (AVSECP) oraz działanie Rady zgodnie z Rezolucją A35-9 Zgromadzenia | Niniejsza poprawka zawiera postanowienia związane z dalszym wyjaśnianiem sformułowań, dotyczących istniejących Norm i Zalecanych Metod Postępowania (SARPs), w celu ułatwienia zarówno ich jednolitej interpretacji przez Umawiające się Państwa, jak również ich kontrolowania w ramach Powszechnego Programu Audytów ICAO w zakresie Ochrony (USAP). Niniejsza poprawka dotyczy następujących kwestii: zastosowanie Załącznika 17; zaostrzanie postanowień krajowych programów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego; funkcjonariusze wart ochronnych pełniący funkcje na pokładach statków powietrznych (IFSO's); lotnictwo ogólne i prace lotnicze; koncepcja jednokrotnej kontroli bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu; koncepcja oceny ryzyka; ochrona operacji statków powietrznych przeznaczonych wyłącznie do transportu ładunków; oraz definicje. | 30 listopada 2005 10 kwietnia 2006 1 lipca 2006 |
ROZDZIAŁ 1.
DEFINICJE
DEFINICJE
* bezprawne zawładnięcie statku powietrznego w trakcie lotu,
* bezprawne zawładnięcie statku powietrznego na ziemi,
* wzięcie zakładników na pokładzie statku powietrznego lub na lotniskach,
* bezprawne wtargnięcie na pokład statku powietrznego, do portu lotniczego lub na teren obiektu lotniczego,
* wniesienie na pokład statku powietrznego lub na teren portu lotniczego broni lub niebezpiecznego urządzenia lub materiału, przeznaczonych do celów przestępczych,
* przekazanie nieprawdziwej informacji, mające na celu narażenie na niebezpieczeństwo statku powietrznego w trakcie lotu lub na ziemi, pasażerów, załóg lotniczych, personelu naziemnego lub ogółu społeczeństwa, w porcie lotniczym lub na terenie obiektu lotnictwa cywilnego.
Prace lotnicze. Operacja statku powietrznego, podczas której statek powietrzny jest wykorzystywany do specjalistycznych usług, takich jak rolnictwo, budowa, fotografowanie, obserwacje pomiarowe i patrolowe, poszukiwanie i ratownictwo, reklama lotnicza itd.
Sprawdzenie statku powietrznego. Inspekcja wnętrza statku powietrznego, do którego pasażerowie mogli mieć dostęp oraz inspekcja luku bagażowego w celu wykrycia podejrzanych przedmiotów, broni, materiałów wybuchowych lub innych niebezpiecznych urządzeń, artykułów i substancji.
Przeszukanie statku powietrznego. Szczegółowa inspekcja wnętrza i zewnętrznej części statku powietrznego w celu wykrycia podejrzanych przedmiotów, broni, materiałów wybuchowych lub innych niebezpiecznych urządzeń, artykułów i substancji.
Strefa operacyjna lotniska. Obszar lotniska, przyległy teren oraz budynki lub ich części, do których dostęp jest kontrolowany.
Sprawdzenie przeszłości. Kontrola tożsamości osoby i jej przeszłości, włącznie - tam, gdzie to prawnie dozwolone - z kontrolą pod kątem przeszłości kryminalnej; będąca częścią procesu oceny, czy dana osoba jest odpowiednią do wdrażania środków kontroli w zakresie ochrony i/lub czy może ona uzyskać dostęp do strefy zastrzeżonej bez eskorty.
Ładunek. Każda własność transportowana statkiem powietrznym inna niż poczta, zaopatrzenie oraz bagaż towarzyszący lub nieprawidłowo odprawiony.
Certyfikacja. Formalna ocena oraz potwierdzenie przez właściwy organ odpowiedzialny za ochronę lotnictwa lub w jego imieniu, że dana osoba posiada kompetencje niezbędne do wypełniania przydzielonych funkcji w stopniu akceptowalnym, jak to zostało określone przez właściwą władzę.
Lot handlowy. Operacja statku powietrznego, obejmująca transport pasażerów, ładunków lub poczty za wynagrodzeniem lub na wynajem.
Lotnictwo korporacyjne. Lot niehandlowy lub użycie statku powietrznego przez przedsiębiorstwo do przewozu pasażerów lub towarów, jako pomoc w prowadzeniu działalności przedsiębiorstwa, pilotowany przez zawodowego pilota zatrudnionego do pilotowania tego statku powietrznego. (Należy zauważyć, że lotnictwo korporacyjne jest częścią lotnictwa ogólnego).
Pasażer uciążliwy. Pasażer, który nie przestrzega zasad postępowania w porcie lotniczym lub na pokładzie statku powietrznego, lub nie postępuje według instrukcji personelu lotniska lub członków załogi, i tym samym zakłóca porządek i dyscyplinę w porcie lotniczym lub na pokładzie statku powietrznego.
Operacja lotnictwa ogólnego. Operacja statku powietrznego inna niż operacja lotu handlowego lub operacja związana z pracami lotniczymi.
Zasady Czynników Ludzkich. Zasady odnoszące się do projektowania, certyfikacji, szkoleń, operacji i obsługi technicznej, które mają za zadanie stworzenie bezpiecznej relacji pomiędzy ludźmi a innymi częściami składowymi systemu, poprzez odpowiednie uwzględnienie sprawności ludzkiej.
Sprawność ludzka. Możliwości i ograniczenia ludzkie mające wpływ na bezpieczeństwo, ochronę i efektywność operacji lotniczych.
Zarejestrowany agent. Agent, spedytor towarowy lub inny podmiot, prowadzący działalność wraz z przewoźnikiem lotniczym i zapewniający kontrolę bezpieczeństwa na poziomie akceptowanym lub wymaganym przez właściwe organy w odniesieniu do towarów, przesyłek kurierskich i ekspresowych lub poczty.
Kontrola bezpieczeństwa. Zastosowanie środków technicznych lub innych, które mają za zadanie zidentyfikowanie i/lub wykrycie broni, materiałów wybuchowych lub innych niebezpiecznych urządzeń, przedmiotów lub substancji, które mogą zostać użyte do popełnienia aktu bezprawnej ingerencji.
Uwaga. - Określone przedmioty niebezpieczne lub substancje zostały sklasyfikowane jako materiały niebezpieczne w Załączniku 18 oraz towarzyszącym mu dokumencie "Instrukcje Techniczne dotyczące Bezpiecznego Transportu Materiałów Niebezpiecznych Drogą Lotniczą (Dokument 9284) i muszą być transportowane zgodnie z tymi instrukcjami. Ponadto, Podręcznik Ochrony Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji (Dokument 8973 - Zastrzeżony) zawiera listę przedmiotów zabronionych, które nie mogą być przewożone w kabinie statku powietrznego.
Ochrona. Ochrona lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji. Cel ten jest osiągany poprzez kombinację środków oraz zasobów ludzkich i materialnych.
Audyt ochrony. Szczegółowa weryfikacja zgodności wszystkich aspektów wdrożenia krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego.
Środki kontroli w zakresie ochrony. Środki, za pomocą których można zapobiec wprowadzeniu broni, materiałów wybuchowych lub innych niebezpiecznych urządzeń, przedmiotów lub substancji, które mogłyby zostać użyte do popełnienia aktu bezprawnej ingerencji.
Inspekcja ochrony. Badanie stopnia wdrożenia odpowiednich wymogów krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego przez linię lotniczą, port lotniczy lub inny podmiot zaangażowany w kwestie związane z ochroną.
Strefa zastrzeżona. Obszary strefy operacyjnej lotniska, które są zidentyfikowane jako obszary największego ryzyka, gdzie poza kontrolą dostępu stosowane są inne środki kontroli w zakresie ochrony. Do obszarów takich należą zazwyczaj, między innymi, wszystkie strefy odlotów pasażerów lotnictwa handlowego, znajdujące się pomiędzy punktami kontroli bezpieczeństwa a statkiem powietrznym, rampą, sortowniami bagażowymi, włącznie z miejscami obsługi statków powietrznych oraz miejscami, gdzie znajdują się bagaże i ładunki po kontroli bezpieczeństwa, hangarami do składowania ładunków, centrami wysyłki poczty lotniczej, obiektami zaopatrzenia pokładowego oraz pomieszczeniami firm sprzątających statki powietrzne.
Przegląd ochrony. Ocena potrzeb ochrony, włącznie z identyfikacją obszarów podatnych na zagrożenie, które mogłyby być wykorzystane do popełnienia aktu bezprawnej ingerencji oraz zalecenie działań naprawczych.
Test ochrony. Niezapowiedziane lub zapowiedziane sprawdzenie efektywności środka ochrony lotnictwa, będące symulacją próby popełnienia aktu bezprawnej ingerencji.
Bagaż niezidentyfikowany. Bagaż znajdujący się w porcie lotniczym, z lub bez przywieszki bagażowej, który nie został odebrany lub zidentyfikowany przez pasażera.
ROZDZIAŁ 2.
ZASADY OGÓLNE
ZASADY OGÓLNE
2.1
Cele
Cele
Uwaga 1.- Materiał pomocniczy dotyczący realizacji celów ochrony lotnictwa cywilnego poprzez zastosowanie Norm i Zalecanych Metod Postępowania określonych w poniższych rozdziałach, można znaleźć w Podręczniku Ochrony Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji (Dokument 8973 - Zastrzeżony).
Uwaga 2.- Kompletny materiał szkoleniowy dotyczący ochrony lotnictwa, umożliwiający Państwom osiągnięcie celów dla realizacji zadań ochrony lotnictwa cywilnego, jest zawarty w Programie Szkolenia ICAO w zakresie Ochrony Lotnictwa Cywilnego, składającym się z cyklu Pakietów Szkoleniowych w zakresie Ochrony Lotnictwa (ASTPs).
2.2
Zastosowanie
Zastosowanie
2.3
Ochrona i ułatwienia
Ochrona i ułatwienia
2.4
Współpraca międzynarodowa
Współpraca międzynarodowa
2.5
Sprzęt i prace badawczo-rozwojowe
Sprzęt i prace badawczo-rozwojowe
Uwaga.- Materiał pomocniczy dotyczący zasad Czynników Ludzkich można znaleźć w podręczniku Czynniki Ludzkie w Operacjach Ochrony Lotnictwa Cywilnego (Dokument 9808) oraz w Części 1, Rozdział 4 Podręcznika Szkoleniowego nt. Czynników Ludzkich (Dokument 9683).
ROZDZIAŁ 3.
ORGANIZACJA
ORGANIZACJA
3.1
Organizacja krajowa i właściwa władza lotnicza
Organizacja krajowa i właściwa władza lotnicza
Uwaga. - Materiał pomocniczy dotyczący metodologii oceny zagrożenia i zarządzania ryzykiem można znaleźć w Podręczniku Ochrony Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji (Dokument 8973 - Zastrzeżony).
3.2
Operacje portu lotniczego
Operacje portu lotniczego
3.3
Przewoźnicy lotniczy
Przewoźnicy lotniczy
3.4
Kontrola jakości
Kontrola jakości
ROZDZIAŁ 4.
ZAPOBIEGAWCZE ŚRODKI OCHRONY
ZAPOBIEGAWCZE ŚRODKI OCHRONY
4.1
Cel
Cel
4.2
Środki kontroli dostępu
Środki kontroli dostępu
4.3
Środki ochrony statków powietrznych
Środki ochrony statków powietrznych
Uwaga - Zapisy dotyczące ochrony pomieszczeń przeznaczonych dla załóg kokpitu statków powietrznych obsługujących lotnictwo handlowe są zawarte w Załączniku 6, Część I, Rozdział 13, Część 13.2.
4.4
Środki ochrony pasażerów i ich bagażu kabinowego
Środki ochrony pasażerów i ich bagażu kabinowego
Uwaga. - Patrz materiał pomocniczy dotyczący tej kwestii w Podręczniku Ochrony Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji (Dokument 8973 - Zastrzeżony).
4.5
Środki ochrony bagażu rejestrowanego
Środki ochrony bagażu rejestrowanego
Uwaga - Patrz materiał pomocniczy dotyczący tej kwestii w Podręczniku Ochrony Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji (Dokument 8973 - Zastrzeżony).
4.6
Środki ochrony ładunków, poczty i innych towarów
Środki ochrony ładunków, poczty i innych towarów
4.7
Środki ochrony pasażerów specjalnych kategorii
Środki ochrony pasażerów specjalnych kategorii
Uwaga.- Patrz materiał pomocniczy dotyczący tej kwestii w Podręczniku Ochrony Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji (Dokument 8973 - Zastrzeżony).
ROZDZIAŁ 5.
PROCEDURY ZARZĄDZANIA REAGOWANIEM NA AKTY BEZPRAWNEJ INGERENCJI
PROCEDURY ZARZĄDZANIA REAGOWANIEM NA AKTY BEZPRAWNEJ INGERENCJI
5.1
Zapobieganie
Zapobieganie
5.2
Reagowanie
Reagowanie
a. obu wyżej wymienionych Państw;
b. każdego Państwa, którego obywatele ponieśli śmierć lub zostali ranni;
c. każdego Państwa, którego obywatele zostali zatrzymani jako zakładnicy;
d. każdego Umawiającego się Państwa, o którego obywatelach wiadomo, że znajdują się na pokładzie tego statku powietrznego; oraz
e. Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
5.3
Wymiana informacji i powiadamianie
Wymiana informacji i powiadamianie
ZAŁĄCZNIK DO ZAŁĄCZNIKA 17
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 2 - PRZEPISY RUCHU LOTNICZEGO |
ROZDZIAŁ 3.
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
3.7
Bezprawna ingerencja
Bezprawna ingerencja
Uwaga 1.- Odpowiedzialność organów ATS w sytuacjach bezprawnej ingerencji ujęta jest w Załączniku ICAO.
Uwaga 2.- Materiał pomocniczy dotyczący bezprawnej ingerencji i sytuacji, w której załoga statku powietrznego nie może zawiadomić organu ATS o tym fakcie, zawarty jest w Załączniku B do niniejszego Załącznika.
Uwaga 3.- Opis postępowania, jakie podejmują załogi statków powietrznych wyposażonych w SSR, ADS-B i ADS-C, będących przedmiotem aktu bezprawnej ingerencji, zawarty jest w Załączniku 11, PANS-ATM (Dok. 4444), oraz PANS-OPS (Dok. 8168).
Uwaga 4.- Opis postępowania, jakie podejmują załogi statków powietrznych wyposażonych w CPDLC, będących przedmiotem aktu bezprawnej ingerencji, zawarty jest w Załącznika 11, PANS-ATM (Dok. 4444), a materiał pomocniczy dotyczący tego zagadnienia zawarty jest w Podręczniku Służb Ruchu Lotniczego dotyczący Zastosowania Linii Przesyłania Danych (Dok. 9694).
ZAŁĄCZNIK B. BEZPRAWNA INGERENCJA
1.
Ustalenia ogólne
Ustalenia ogólne
2.
Procedury
Procedury
Uwaga.- Działania, jakie powinna podjąć załoga statku powietrznego, który zostaje przechwycony w czasie, gdy jest on przedmiotem bezprawnej ingerencji, zostały opisane w punkcie 3.8 niniejszego Załącznika.
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 6 - OPERACJE STATKÓW POWIETRZNYCH CZĘŚĆ I - MIĘDZYNARODOWY PRZEWÓZ LOTNICZY - SAMOLOTY |
ROZDZIAŁ 13.
OCHRONA*
OCHRONA*
13.1
Krajowe operacje handlowe
Krajowe operacje handlowe
13.2
Ochrona kokpitu
Ochrona kokpitu
13.3
Lista kontrolna przeszukania samolotu
Lista kontrolna przeszukania samolotu
13.4
Programy szkolenia
Programy szkolenia
13.5
Zgłaszanie aktów bezprawnej ingerencji
Zgłaszanie aktów bezprawnej ingerencji
13.6
Różne
Różne
______
* W kontekście tego Rozdziału, słowo "ochrona" jest stosowane w sensie ochrony przed bezprawnymi aktami przeciwko lotnictwu cywilnemu.
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 8 - ZDATNOŚĆ STATKÓW POWIETRZNYCH DO LOTU |
ROZDZIAŁ 11.
OCHRONA
OCHRONA
11.1
Samoloty wykorzystywane w krajowych operacjach lotnictwa handlowego
Samoloty wykorzystywane w krajowych operacjach lotnictwa handlowego
11.2
Miejsce najmniejszego ryzyka na pokładzie statku powietrznego
Miejsce najmniejszego ryzyka na pokładzie statku powietrznego
11.3
Ochrona kokpitu
Ochrona kokpitu
Uwaga. - Normy i Zalecane Metody Postępowania dotyczące wymogów jakie muszą spełniać drzwi do kabiny pilota we wszystkich samolotach handlowego przewozu lotniczego przewożących pasażerów zawarte są w Załączniku 6, Części I, Rozdział 13.
11.4
Projekt wnętrza samolotu
Projekt wnętrza samolotu
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 9 - UŁATWIENIA |
ROZDZIAŁ 2.
PRZYLOT I ODLOT STATKU POWIETRZNEGO
PRZYLOT I ODLOT STATKU POWIETRZNEGO
A.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
ROZDZIAŁ 3.
PRZYLOT I ODLOT OSÓB I ICH BAGAŻU
PRZYLOT I ODLOT OSÓB I ICH BAGAŻU
A.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
.........
Uwaga 1.- Specyfikacje dotyczące dokumentów odczytywanych komputerowo (Dokument 9303, Seria) nie zezwalają na zmianę daty ważności i innych danych w obszarze odczytywanym komputerowo.
Uwaga 2.- Państwa, których krajowe prawodawstwo zezwala obecnie na przedłużenie okresu ważności, powinny podjąć działania zmierzające do zmiany stosownych zapisów prawnych w rozsądnym okresie czasu.
.........
C.
Bezpieczeństwo dokumentów podróży
Bezpieczeństwo dokumentów podróży
D.
Dokumenty podróży
Dokumenty podróży
Uwaga. - Powyższy standard nie ma na celu wykluczenia możliwości wydawania w nagłych przypadkach paszportów, które nie są odczytywane komputerowo lub tymczasowych dokumentów podróży o ograniczonym okresie ważności.
.........
I.
Kontrola dokumentów podróży
Kontrola dokumentów podróży
.........
.........
K.
Procedury związane z przylotem oraz zakres odpowiedzialności
Procedury związane z przylotem oraz zakres odpowiedzialności
.........
N.
Identyfikacja i wejście załogi oraz innego personelu przewoźnika lotniczego
Identyfikacja i wejście załogi oraz innego personelu przewoźnika lotniczego
ROZDZIAŁ 4.
ODLOT I PRZYLOT ŁADUNKÓW I INNYCH ARTYKUŁÓW
ODLOT I PRZYLOT ŁADUNKÓW I INNYCH ARTYKUŁÓW
A.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
4.6 W stopniu, w jakim to możliwe, stosowane będą nowoczesne techniki kontroli bezpieczeństwa celem polepszenia sprawności i ułatwienia fizycznej kontroli towarów importowanych lub eksportowanych.
.........
ROZDZIAŁ 5.
OSOBY OBJĘTE ZAKAZEM WJAZDU ORAZ OSOBY DEPORTOWANE
OSOBY OBJĘTE ZAKAZEM WJAZDU ORAZ OSOBY DEPORTOWANE
B.
Osoby objęte zakazem wjazdu
Osoby objęte zakazem wjazdu
5.8 Umawiające się Państwa mające podstawę by twierdzić, że osoba objęta zakazem wjazdu może stawiać opór przy próbie jej wydalenia, poinformują o tym fakcie zainteresowanego przewoźnika lotniczego z możliwie dużym wyprzedzeniem przed planowanym odlotem tak, by przewoźnik ten mógł powziąć środki zapobiegawcze celem zapewnienia ochrony danego lotu.
.........
C.
Deportowani
Deportowani
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 10 - ŁĄCZNOŚĆ LOTNICZA, |
TOM IV (RADAR WTÓRNY I SYSTEMY ZAPOBIEGANIA KOLIZJOM) |
ROZDZIAŁ 2.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
2.1.
RADAR WTÓRNY DOZOROWANIA (SSR)
RADAR WTÓRNY DOZOROWANIA (SSR)
.........
.........
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 11 - SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO |
ROZDZIAŁ 2.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
2.22
Postępowanie w odniesieniu do statków powietrznych w sytuacji zagrożenia
Postępowanie w odniesieniu do statków powietrznych w sytuacji zagrożenia
Uwaga.- Dla zawiadomienia o stanie zagrożenia, statek powietrzny wyposażony w linię przesyłania danych i/lub transpondery SSR może:
i / lub
.........
ROZDZIAŁ 5.
SŁUŻBA ALARMOWA
SŁUŻBA ALARMOWA
5.1
Zastosowanie
Zastosowanie
.........
.........
5.2
Powiadamianie ośrodków koordynacji
Powiadamianie ośrodków koordynacji
.........
.........
istnieje dowód, który zmniejsza obawę co do bezpieczeństwa statku powietrznego i osób znajdujących się na jego pokładzie, lub gdy
5.5
Informacje dla przewoźnika lotniczego
Informacje dla przewoźnika lotniczego
Uwaga.- Jeśli statek powietrzny znajduje się w fazie niebezpieczeństwa, ośrodek koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego powinien być o tym niezwłocznie powiadomiony zgodnie z zapisami punktu 5.2.1.
5.6
Informacje dla statków powietrznych znajdujących się
Informacje dla statków powietrznych znajdujących się
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 13 - BADANIE WYPADKÓW I INCYDENTÓW LOTNICZYCH |
ROZDZIAŁ 5.
BADANIE
BADANIE
ORGANIZACJA I PROWADZENIE BADANIA
.........
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PAŃSTWA PROWADZĄCEGO BADANIE
.........
Informowanie organów ochrony lotnictwa
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 14 - LOTNISKA, |
TOM I - PROJEKTOWANIE LOTNISK I OPERACJE |
ROZDZIAŁ 3.
CHARAKTERYSTYKA FIZYCZNA
CHARAKTERYSTYKA FIZYCZNA
ROZDZIAŁ 5.
URZĄDZENIA NAWIGACYJNE
URZĄDZENIA NAWIGACYJNE
5.3 Oświetlenie
.........
Zastosowanie
Uwaga 1.- Tam, gdzie stanowisko do odladzania statków powietrznych jest zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie pasa startowego, a stałe oświetlenie mogłoby być mylące dla pilotów, mogą być wymagane inne środki oświetlenia tego urządzenia.
Uwaga 2.- Wyznaczenie miejsca parkowania izolowanego statku powietrznego określone zostało w punkcie 3.14.
Uwaga 3.- Wytyczne dotyczące oświetlenia płyty lotniska znajdują się w Podręczniku Projektowania Lotnisk, Część 4.
.........
ROZDZIAŁ 8.
SYSTEMY ELEKTRYCZNE
SYSTEMY ELEKTRYCZNE
8.1
Systemy zasilania energią elektryczną dla obiektów żeglugi powietrznej
Systemy zasilania energią elektryczną dla obiektów żeglugi powietrznej
Zastosowanie
.........
.........
e) Podstawowe oświetlenie wspomagające ochronę, jeśli zapewnione zgodnie z punktem 9.11.
.........
ROZDZIAŁ 9.
SŁUŻBY OPERACYJNE LOTNISKA, WYPOSAŻENIE I INSTALACJE
SŁUŻBY OPERACYJNE LOTNISKA, WYPOSAŻENIE I INSTALACJE
9.1
Lotniskowe plany postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych
Lotniskowe plany postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych
Nota wprowadzająca.- Planowanie postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych na lotnisku jest procesem przygotowywania lotniska do sprostania zagrożeniu, jakie może wystąpić na nim lub w jego sąsiedztwie. Celem planowania działań na wypadek sytuacji awaryjnych na lotnisku jest zminimalizowanie skutków zagrożenia, szczególnie w odniesieniu do ratowania życia i utrzymania operacji statków powietrznych. Lotniskowy plan postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych określa procedury koordynacji reagowania poszczególnych organizacji działających na lotnisku (lub służb) oraz organizacji w otaczającym środowisku, które mogłyby służyć pomocą w reagowaniu na zagrożenie. Materiał pomocniczy mający na celu wspomaganie właściwej władzy w ustanowieniu lotniskowych planów postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych znajduje się w Podręczniku Airport Services, Część 7.
Uwaga.- Przykłady sytuacji awaryjnych: sytuacje wyjątkowe z udziałem statków powietrznych, sabotaż włącznie z zagrożeniem bombowym, bezprawne przechwycenie statku powietrznego, przypadki występowania przedmiotów niebezpiecznych, pożary budynków i klęski żywiołowe.
Uwaga.- Przykłady organizacji:
- na lotnisku: organ kontroli ruchu lotniczego, służby ratowniczo-gaśnicze, zarząd lotniska, służby medyczne i sanitarne, przewoźnicy lotniczy, służby ochrony i Policja;
- poza lotniskiem: Straż Pożarna, Policja, służby medyczne i sanitarne, szpitale, patrole wojskowe i służby ochrony portów morskich lub służby ochrony wybrzeża.
.........
Centrum zarządzania na wypadek sytuacji awaryjnych i stanowisko dowodzenia
System łączności
Lotniskowe ćwiczenia w zakresie sytuacji awaryjnych
Uwaga. - W planie zawarte są wszystkie uczestniczące organizacje i towarzyszące im wyposażenie.
przeanalizowany następnie lub po zakończeniu faktycznej sytuacji awaryjnej, w celu usunięcia wszelkich uchybień wykrytych podczas takich ćwiczeń lub faktycznej sytuacji awaryjnej.
Uwaga.- Celem ćwiczeń kompleksowych jest zapewnienie adekwatności planu na okoliczność sprostania różnego rodzaju sytuacjom awaryjnym. Celem wycinkowych ćwiczeń jest zapewnienie adekwatności reagowania poszczególnych uczestniczących organizacji i części składowych planu, takich jak system łączności.
.........
Zastosowanie
.........
Uwaga 1.- Ma to obejmować ogrodzenie kanałów ściekowych, kanałów przewodowych, tuneli itd., tam gdzie to konieczne w celu zapobieżenia dostępowi.
Uwaga 2.- Mogą być wymagane specjalne środki w celu zapobieżenia dostępowi osób nieupoważnionych do pasów startowych lub dróg kołowania, które przebiegają ponad drogami publicznymi.
.........
.........
Lokalizacja
.........
9.11
Oświetlenie związane z ochroną lotnictwa cywilnego
Oświetlenie związane z ochroną lotnictwa cywilnego
WYCIĄGI Z ZAŁĄCZNIKA 18 - BEZPIECZNY TRANSPORT MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH DROGĄ LOTNICZĄ |
ROZDZIAŁ 2.
ZASTOSOWANIE
ZASTOSOWANIE
2.2
Instrukcje Techniczne dotyczące Materiałów Niebezpiecznych
Instrukcje Techniczne dotyczące Materiałów Niebezpiecznych
.........
ROZDZIAŁ 10.
USTANOWIENIE PROGRAMÓW SZKOLENIOWYCH
USTANOWIENIE PROGRAMÓW SZKOLENIOWYCH
WYCIĄGI Z DOKUMENTU 9284 - INSTRUKCJE TECHNICZNE DOTYCZĄCE BEZPIECZNEGO TRANSPORTU MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH DROGĄ LOTNICZĄ |
CZĘŚĆ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 4
SZKOLENIE
SZKOLENIE
4.1
USTANOWIENIE PROGRAMÓW SZKOLENIOWYCH
USTANOWIENIE PROGRAMÓW SZKOLENIOWYCH
.........
WYCIĄGI Z PROCEDUR SŁUŻB ŻEGLUGI POWIETRZNEJ - ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM (DOKUMENT 4444) |
ROZDZIAŁ 5.
MINIMA I METODY SEPARACJI
MINIMA I METODY SEPARACJI
5.2
PRZEPISY OGÓLNE DOTYCZĄCE SEPARACJI RUCHU KONTROLOWANEGO
PRZEPISY OGÓLNE DOTYCZĄCE SEPARACJI RUCHU KONTROLOWANEGO
Uwaga.- Bezprawna ingerencja względem statku powietrznego stanowi przypadek wyjątkowych okoliczności, które mogą wymagać zastosowania separacji większych niż określone minima, pomiędzy statkiem powietrznym będącym obiektem bezprawnej ingerencji a innymi statkami powietrznymi.
.........
ROZDZIAŁ 15.
PROCEDURY DOTYCZĄCE ZAGROŻEŃ, AWARII ŁĄCZNOŚCI I NIEPRZEWIDZIANYCH SYTUACJI
PROCEDURY DOTYCZĄCE ZAGROŻEŃ, AWARII ŁĄCZNOŚCI I NIEPRZEWIDZIANYCH SYTUACJI
15.1
PROCEDURY STOSOWANE W PRZYPADKU ZAGROŻENIA
PROCEDURY STOSOWANE W PRZYPADKU ZAGROŻENIA
Uwaga 1.- Dodatkowe procedury stosowane w sytuacjach zagrożenia lub zaistnienia nieprzewidzianych sytuacji podczas korzystania z systemu dozorowania ATS zawarte są w Rozdziale 8, pkt 8.8.1.
Uwaga 2.- Jeśli pilot statku powietrznego będącego w sytuacji zagrożenia otrzymał wcześniej od ATC polecenie włączenia ściśle określonego kodu, to jest on z reguły utrzymywany, chyba że w szczególnych okolicznościach pilot podejmie inną decyzję lub otrzyma inne polecenie. Gdy ATC nie zażądał ustawienia odpowiedniego kodu, pilot ustawi transponder na Mod A Kod 7700.
Uwaga.- Żądania od załogi kokpitu informacji zawartych w punkcie 15.1.1.2 e) będą kierowane jedynie wtedy, gdy informacji tych nie można uzyskać od użytkownika lub z innych źródeł, i będą one ograniczone do niezbędnych informacji.
15.1.2
Pierwszeństwo
Pierwszeństwo
15.1.3
Bezprawna ingerencja i zagrożenie bombowe
Bezprawna ingerencja i zagrożenie bombowe
Uwaga.- Uważa się, że statek powietrzny wyposażony w transponder radaru wtórnego ustawił go na Mod A kodu 7500 w celu zasygnalizowania, że jest on obiektem bezprawnej ingerencji. Statek powietrzny może ustawić transponder na Mod A Kod 7700 w celu wskazania, że grozi mu poważne i bliskie niebezpieczeństwo i że wymaga natychmiastowej pomocy. Statek powietrzny wyposażony w inne nadajniki systemu dozorowania, włącznie z ADS-B i ADS-C, może przesyłać sygnał o zagrożeniu i/lub pilności za pomocą wszelkich dostępnych środków.
Uwaga.- Stosując ten przepis należy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na postęp lotu, włącznie z posiadanym zapasem paliwa i możliwością nieoczekiwanych, nagłych zmian trasy przelotu i lotniska docelowego. Celem jest dostarczenie, z tak dużym wyprzedzeniem jak jest to możliwe w danych okolicznościach, każdemu organowi służby ruchu lotniczego odpowiednich informacji odnośnie przewidywanego lub prawdopodobnego wlotu statku powietrznego do obszaru podległego temu organowi.
1) użytkownika lub jego wyznaczonego przedstawiciela;
2) właściwe centrum koordynacji ratownictwa lotniczego zgodnie z odpowiednimi procedurami alarmowymi;
3) odpowiednią władzę wyznaczoną przez Państwo;
Uwaga.- Przyjmuje się, że wyznaczony organ władzy w zakresie ochrony i/lub użytkownik powiadomi kolejno inne zainteresowane podmioty, zgodnie z wcześniej ustalonymi procedurami.
Uwaga.- Do depesz tych zalicza się między innymi: początkowe depesze zgłaszające incydent; depesze zawierające decyzje powzięte przez odpowiednie organy; depesze o przekazaniu odpowiedzialności; depesze o przyjęciu odpowiedzialności; depesze wskazujące, że jednostka nie uczestniczy dłużej w incydencie; oraz depesze zamykające incydent.
Wszelkie żądania załogi lotniczej wznoszenia lub obniżania pułapu lotu w celu wyrównania lub zmniejszenia różnic pomiędzy zewnętrznym ciśnieniem powietrzna a ciśnieniem powietrza w kabinie będą zaakceptowane tak szybko jak to tylko możliwe.
Uwaga.- patrz Aneks 14, Tom I, Rozdział 3.
WYCIĄGI Z PROCEDUR DOTYCZĄCYCH SŁUŻB ŻEGLUGI POWIETRZNEJ - OPERACJE STATKÓW POWIETRZNYCH (DOKUMENT 8168), TOM I - PROCEDURY LOTU |
CZĘŚĆ VIII.
PROCEDURY UŻYTKOWANIA TRANSPONDERA WTÓRNEGO RADARU DOZOROWANIA (SSR)
PROCEDURY UŻYTKOWANIA TRANSPONDERA WTÓRNEGO RADARU DOZOROWANIA (SSR)
Rozdział 1
POSŁUGIWANIE SIĘ TRANSPONDERAMI
POSŁUGIWANIE SIĘ TRANSPONDERAMI
1.4
PROCEDURY NA WYPADEK ZAISTNIENIA SYTUACJI AWARYJNEJ
PROCEDURY NA WYPADEK ZAISTNIENIA SYTUACJI AWARYJNEJ
.........
1.6
BEZPRAWNA INGERENCJA W ODNIESIENIU DO STATKU POWIETRZNEGO W TRAKCIE LOTU
BEZPRAWNA INGERENCJA W ODNIESIENIU DO STATKU POWIETRZNEGO W TRAKCIE LOTU
Uwaga.- Brak odpowiedzi pilota będzie traktowany przez służby ruchu lotniczego (ATC) jako wskazanie, że użycie Kodu 7500 nie jest skutkiem nieumyślnego wybrania niewłaściwego kodu.
PUBLIKACJE ICAO I INNE PRODUKTY
Z DZIEDZINY TRANSPORTU LOTNICZEGO
Poniższe podsumowanie przedstawia i opisuje różne publikacje i inne produkty z dziedziny transportu lotniczego wydane przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego:
* Międzynarodowe Normy i Zalecane Metody Postępowania (SARPs) przyjęte przez Radę zgodnie z Artykułami 37, 54 i 90 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, dla wygody opracowane jako Załączniki do tej Konwencji. Załącznik 9 - Ułatwienia - zawiera SARPs dotyczące ceł, kwarantanny, kontroli paszportów i spraw zdrowotnych w zakresie międzynarodowej żeglugi powietrznej. Załącznik 17 - Ochrona - składa się z SARPs dotyczących wszelkich kwestii związanych z ochroną lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji. O jakiekolwiek różnicach pomiędzy krajowymi uregulowaniami prawnymi i praktykami Państwa, a tym, co zostało określone przez Międzynarodową Normę, musi być informowana Rada zgodnie z Artykułem 38 Konwencji. Rada zachęciła również Umawiające się Państwa do powiadamiania o różnicach dotyczących postanowień zawartych w Zalecanych Metodach Postępowania.
* Polityki ICAO dotyczące ustalania przepisów międzynarodowego transportu lotniczego, opłat dla portów lotniczych i służb żeglugi powietrznej oraz opodatkowania w dziedzinie międzynarodowego transportu lotniczego.
* Specyfikacje techniczne dotyczące dokumentów podróży odczytywanych komputerowo (MRTDs).
* Taryfy dla portów lotniczych i służb żeglugi powietrznej, włącznie z opłatami nakładanymi na użytkowników w ponad 180 Państwach.
* Podręczniki dostarczające Umawiającym się Państwom informacji lub wytycznych dotyczących takich kwestii jak ustalanie przepisów międzynarodowego transportu lotniczego, zarządzania finansowego portów lotniczych i służb żeglugi powietrznej, metod prognozowania ruchu lotniczego i zgodności z postanowieniami Załącznika 17.
* Okólniki dostarczające Umawiającym się Państwom specjalistycznych informacji. Zawierają one studia nad średnio- i długoterminowymi trendami w przemyśle transportu lotniczego na poziomie globalnym i regionalnym oraz specjalistyczne studia o charakterze ogólnoświatowym, obejmujące takie kwestie jak ekonomiczne i finansowe aspekty wdrażania systemów CNS/ATM, regionalne różnice w ekonomice operacyjnej linii lotniczych, ekonomiczny udział lotnictwa cywilnego, prywatyzacja portów lotniczych i służb żeglugi powietrznej oraz implikacje prawne przydziału slotów.
* Pakiety Szkoleniowe w dziedzinie Ochrony Lotnictwa (ASTPs) i kursy w zakresie różnorodnej tematyki, opracowane w celu wspomagania ekspertów w dziedzinie ochrony, menadżerów i personelu w wypracowaniu bardziej wszechstronnego zrozumienia SARPs, jak również w celu zaoferowania praktycznej specjalistycznej ekspertyzy w procesie wdrażania i monitorowania środków i postanowień zgodnie z miejscowymi programami. Więcej informacji na ten temat można uzyskać pod adresem avsec(@icao.int lub zapoznać się z częścią dotyczącą szkoleń na stronie internetowej ICAO AVSEC: www.icao.int/avsec.
* Publikacje w formie elektronicznej w formie baz danych oraz w formie interaktywnej, takie jak światowe umowy o usługach lotniczych oraz wzory ICAO-wskich umów dotyczących usług lotniczych. Do statystyk z dziedziny lotnictwa cywilnego można uzyskać dostęp wykupując roczną prenumeratę na jedną lub więcej serii danych dystrybuowanych przez ICAO, za pośrednictwem komercyjnej strony internetowej tej organizacji, pod adresem www.icaodata.com. Pytania dotyczące statystyk ICAO lub specjalne zamówienia na dane statystyczne należy wysyłać na adres: sta(@icao.int.
* Raporty z posiedzeń w dziedzinie transportu lotniczego włącznie z raportami z posiedzeń grup dotyczącymi Ułatwień i Statystyk oraz raportami dotyczącymi konferencji w dziedzinie ochrony lotnictwa, przepisów z zakresu międzynarodowego transportu lotniczego oraz ekonomiki portów lotniczych i służb żeglugi powietrznej.