Ogłoszenie tekstu Załącznika 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
Dz.Urz.ULC.2014.47
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE Nr 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 czerwca 2014 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
ZAŁĄCZNIK
SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO
SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO
Załącznik 11
do Konwencji o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym
Służba kontroli ruchu lotniczego
Służba informacji powietrznej
Służba alarmowa
Niniejsze wydanie obejmuje wszystkie zmiany przyjęte
przez Radę przed dniem 10 marca 2008 r. i, z dniem 20 listopada 2008 r.,
zastępuje wszystkie poprzednie wydania Załącznika 11.
W celu uzyskania informacji na temat zastosowania Norm
i Zalecanych Metod Postępowania, patrz Przedmowa.
Wydanie trzynaste
Lipiec 2001 r.
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
ZMIANY I POPRAWKI
O wprowadzeniu zmian regularnie podawane są zawiadomienia w Dzienniku ICAO i w comiesięcznym uzupełnieniu do Katalogu wydawnictw i środków audiowizualnych ICAO, które zaleca się wykorzystywać w celach informacyjnych. Poniżej umieszczono tabelę służącą do rejestracji zmian i poprawek.
REJESTRACJA ZMIAN I POPRAWEK
ZMIANY | POPRAWKI | |||||||
Nr | Data, od kiedy obowiązuje | Data wprowadzenia | Kto wprowadził | Nr | Data wydania | Data wprowadzenia | Kto wprowadził | |
1-40 | Wprowadzone do niniejszego wydania | 1 | 27/11/2003 | 27/11/2003 | ICAO | |||
41 | 28/11/2002 | 2/10/2002 | ICAO | |||||
42 | 27/11/2003 | 27/11/2003 | ICAO | |||||
43 | 24/11/2005 | 25/11/2005 | ICAO | |||||
44 | 23/11/2006 | 23/11/2006 | ICAO | |||||
45 | 22/11/2007 | 22/11/2007 | ICAO | |||||
46 | 20/11/2008 | 10/03/2008 | ICAO | |||||
47-A | 19/11/2009 | 19/11/2009 | ICAO | |||||
47-B | 18/11/2010 | 18/11/2010 | ICAO | |||||
48 | 15/11/2012 | 15/11/2012 | ICAO | |||||
49 | 15/07/2013 | 14/11/2013 | ICAO | |||||
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
ROZDZIAŁ 1. DEFINICJE
ROZDZIAŁ 2. PRZEPISY OGÓLNE
2.1 Ustalenie odpowiedzialności
2.2 Cel służb ruchu lotniczego
2.3 Podział służb mchu lotniczego
2.4 Określenie potrzeby ustanowienia służb ruchu lotniczego
2.5 Wyznaczanie części przestrzeni powietrznej i lotnisk kontrolowanych, gdzie będą zapewniane służby ruchu lotniczego
2.6 Klasyfikacja przestrzeni powietrznych
2.7 Operacje przy nawigacji opartej o charakterystyki systemu (PBN)
2.8 Wymagana charakterystyka łączności (RCP)
2.9 Ustanawianie i wyznaczanie organów zapewniających służby ruchu lotniczego.
2.10 Szczegółowe opisy rejonów informacji powietrznej, obszarów kontrolowanych i stref kontrolowanych
2.11 Oznaczenia organów służb ruchu lotniczego i przestrzeni powietrznych
2.12 Ustalanie i oznaczanie tras ATS
2.13 Ustalanie punktów zmiany namiaru
2.14 Ustalanie i oznaczanie znaczących punktów nawigacyjnych
2.15 Ustalanie i oznaczanie standardowych dróg kołowania statków powietrznych
2.16 Współpraca między użytkownikiem a służbami ruchu lotniczego
2.17 Koordynacja między władzami wojskowymi a służbami ruchu lotniczego
2.18 Koordynacja działalności mogącej zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych
2.19 Dane lotnicze
2.20 Koordynacja między władzami meteorologicznymi a władzami służb ruchu lotniczego
2.21 Koordynacja między organami służby informacji lotniczej a władzami służb ruchu lotniczego
2.22 Minimalne wysokości bezwzględne lotu
2.23 Postępowanie w stosunku do statków powietrznych w sytuacji zagrożenia
2.24 Szczególne sytuacje podczas lotu
2.25 Czas w służbach ruchu lotniczego
2.26 Ustalenie wymagań dotyczących wyposażenia i wykorzystania transponderów przekazujących barometryczną wysokość bezwzględną
2.27 Zarządzanie bezpieczeństwem
2.28 Wspólne systemy odniesienia
2.29 Biegła znajomość języków
2.30 Plany awaryjne
2.31 Określanie i wyznaczanie stref niebezpiecznych, ograniczonych i zakazanych
ROZDZIAŁ 3. SŁUŻBA KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO
3.1 Zastosowanie
3.2 Zapewnianie służby kontroli ruchu lotniczego
3.3 Zakres działania służby kontroli ruchu lotniczego
3.4 Minima separacji
3.5 Odpowiedzialność za kontrolę
3.6 Przekazywanie odpowiedzialności za kontrolę
3.7 Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego
3.8 Kontrola ruchu osób i pojazdów na lotnisku
3.9 Wykorzystanie radaru i ADS-B
3.10 Wykorzystanie radaru ruchu naziemnego (SMR)
ROZDZIAŁ 4. SŁUŻBA INFORMACJI POWIETRZNEJ
4.1 Stosowanie
4.2 Zakres służby informacji powietrznej
4.3 Rozgłaszanie operacyjnej służby informacji powietrznej
4.4 Służba rozgłaszania VOLMET i służba DVOLMET
ROZDZIAŁ 5. SŁUŻBA ALARMOWA
5.1 Stosowanie
5.2 Zawiadamianie ośrodków koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego
5.3 Wykorzystywanie środków łączności
5.4 Nanoszenie na mapie pozycji zagrożonego statku powietrznego
5.5 Informacje dla użytkowników statku powietrznego
5.6 Informacje dla statków powietrznych lecących w pobliżu zagrożonego statku powietrznego
ROZDZIAŁ 6. POTRZEBY SŁUŻB RUCHU LOTNICZEGO W ZAKRESIE ŁĄCZNOŚCI
6.1 Lotnicza służba ruchoma (łączność powietrze-ziemia)
6.2 Lotnicza służba stała (łączność ziemia-ziemia)
6.3 Służba kontroli ruchu naziemnego
6.4 Służba radionawigacji lotniczej
ROZDZIAŁ 7. POTRZEBY SŁUŻB RUCHU LOTNICZEGO W ZAKRESIE INFORMACJI
7.1 Informacje meteorologiczne
7.2 Informacje o stanie lotnisk i o stanie operacyjnym urządzeń z nimi związanych
7.3 Informacje o stanie operacyjnym służb nawigacyjnych
7.4 Informacje o balonach wolnych bezzałogowych
7.5 Informacje dotyczące aktywności wulkanicznej
7.6 Informacje dotyczące chmur materiałów radioaktywnych i chemicznie toksycznych
DODATKI
DODATEK 1. ZASADY OZNACZANIA SPECYFIKACJI NAWIGACYJNYCH I TRAS ATS INNYCH NIŻ STANDARDOWE TRASY ODLOTU I DOLOTU
1. Oznaczniki tras ATS i specyfikacji nawigacyjnych
2. Układ oznacznika
3. Przydzielanie podstawowych oznaczników
4. Stosowanie oznaczników w łączności
DODATEK 2. ZASADY USTALANIA I OZNACZANIA ZNACZĄCYCH PUNKTÓW NAWIGACYJNYCH
1. Ustalanie znaczących punktów nawigacyjnych
2. Oznaczniki znaczących punktów nawigacyjnych, wyznaczonych w miejscu zainstalowania pomocy radionawigacyjnej
3. Oznaczniki znaczących punktów nawigacyjnych, wyznaczonych w miejscach, w których nie zainstalowano pomocy radionawigacyjnej
4. Stosowanie oznaczników łączności
5. Znaczące punkty nawigacyjne wykorzystywane dla celów meldowania
DODATEK 3. ZASADY OZNACZANIA STANDARDOWYCH TRAS ODLOTU I DOLOTU ORAZ ZWIĄZANYCH Z NIMI PROCEDUR
1. Oznaczniki standardowych tras odlotu i dolotu oraz związanych z nimi procedur
2. Układ oznaczników
3. Przydzielanie oznaczników
4. Przydzielanie wskaźników aktualności
5. Przykłady oznaczników w pełnym brzmieniu i oznaczników kodowych
6. Układ oznaczników dla procedur podejścia według MLS/RNAV
7. Stosowanie oznaczników w łączności
8. Przedstawianie informacji o trasach i procedurach dla potrzeb kontroli ruchu lotniczego
DODATEK 4. KLASY PRZESTRZENI POWIETRZNEJ ATS - ZAPEWNIANE SŁUŻBY I WYMAGANIA DOTYCZĄCE LOTÓW
DODATEK 5. WYMAGANIA ODNOSZĄCE SIĘ CO DO JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK A. MATERIAŁ DOTYCZĄCY SPOSOBU USTALANIA TRAS ATS OKREŚLANYCH ZA POMOCĄ VOR
1. Wstęp
2. Określanie charakterystyk systemu VOR
3. Określanie chronionej przestrzeni powietrznej wzdłuż tras wyposażonych w VOR
4. Odstępy między równoległymi trasami wyposażonymi w VOR
5. Odstępy między sąsiadującymi nierównoległymi trasami wyposażonymi w VOR
6. Punkty zmiany namiaru dla VOR
7. Obliczanie promienia zakrętu
ZAŁĄCZNIK B. ROZGŁASZANIE INFORMACJI O RUCHU PRZEZ STATKI POWIETRZNE (TIBA) ORAZ ODPOWIEDNIE PROCEDURY OPERACYJNE
1. Wstęp i zastosowanie rozgłaszania
2. Szczegóły dotyczące rozgłaszania
3. Odnośne procedury postępowania
ZAŁĄCZNIK C. MATERIAŁ DOTYCZĄCY PLANOWANIA W SYTUACJACH AWARYJNYCH
1. Wstęp
2. Status planów awaryjnych
3. Obowiązek opracowania, publikacji i wdrożenia planów awaryjnych
4. Działania przygotowawcze
5. Koordynacja
6. Opracowanie, publikacja i zastosowanie planów awaryjnych