Ogłoszenie statutu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2004.15.144

Akt utracił moc
Wersja od: 19 czerwca 2012 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 października 2004 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Na podstawie art. 116 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152 oraz z 2004 r. Nr 26, poz. 225 i Nr 96, poz. 959) ogłasza się - na wniosek Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych - statut Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego zatwierdzony decyzją Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych z dnia 18 sierpnia 2004 r., w brzmieniu ustalonym w załączniku do obwieszczenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT UBEZPIECZENIOWEGO FUNDUSZU GWARANCYJNEGO

Rozdział  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 1
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, zwany dalej "Funduszem", działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", oraz na podstawie postanowień niniejszego Statutu.
§  2.
Fundusz jest instytucją wykonującą zadania określone w ustawie i posiada osobowość prawną.
§  3.
Siedzibą Funduszu jest miasto stołeczne Warszawa.

Rozdział  II

CZŁONKOWIE FUNDUSZU

§  4.
1. 2
Członkami Funduszu są krajowe i zagraniczne zakłady ubezpieczeń, wykonujące działalność ubezpieczeniową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym także przez oddział lub w inny sposób, na zasadzie swobody świadczeń usług ubezpieczeniowych, w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych i obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników.
2.
Zakład ubezpieczeń, wymieniony w ust. 1, staje się członkiem Funduszu z chwilą zawarcia pierwszej umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy. O zawarciu pierwszej umowy zakład ubezpieczeń zawiadamia Fundusz niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od daty zawarcia takiej umowy.
3.
Zakład ubezpieczeń, wykonujący działalność ubezpieczeniową w dziale I według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (ubezpieczenia na życie), staje się członkiem Funduszu na podstawie art. 97 ust. 3 ustawy w przypadkach określonych w art. 98 ust. 2 ustawy.
4.
Zakład ubezpieczeń posiadający zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w grupach obejmujących ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 pkt 3 i 4 ustawy, nie będący członkiem Funduszu, staje się jego członkiem na podstawie art. 97 ust. 4 i 5 ustawy w przypadkach określonych w art. 98 ust. 2 ustawy.
5.
Członkostwo Funduszu, o którym mowa w ust. 1 i 2, ustaje z upływem roku kalendarzowego, w którym zakład ubezpieczeń nie zawarł umowy ubezpieczenia obowiązkowego, określonego w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy.

Wcześniejsze ustanie członkostwa zakładu ubezpieczeń, wymienionego w ust. 1, następuje z dniem:

a)
cofnięcia przez organ nadzoru zezwolenia na wykonywanie przez zakład ubezpieczeń działalności w zakresie ubezpieczeń, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
b)
zarządzenia przez organ nadzoru likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń,
c)
podjęcia przez zakład ubezpieczeń uchwały o likwidacji,
d)
ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń.
6.
Członkostwo zakładów ubezpieczeń, o których mowa w ust. 3-4, ustaje z dniem zakończenia postępowania upadłościowego. W przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń lub umorzenia postępowania upadłościowego, jeżeli majątek dłużnika oczywiście nie wystarcza nawet na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego albo w przypadku zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń, jeżeli roszczenia osób uprawnionych nie mogą być pokryte z aktywów stanowiących pokrycie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, członkostwo zakładów ustaje z dniem zakończenia przez Fundusz ustalania wysokości odszkodowań i świadczeń z umów ubezpieczeń, w trybie określonym w art. 114 ustawy.
7.
Wcześniejsze ustanie członkostwa zakładu ubezpieczeń spośród zakładów ubezpieczeń, określonych w ust. 6 następuje z dniem:
a)
cofnięcia przez organ nadzoru zezwolenia na wykonywanie przez zakład ubezpieczeń działalności w dziale I, według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (ubezpieczenia na życie),
b)
cofnięcia przez organ nadzoru zezwolenia na wykonywanie przez zakład ubezpieczeń działalności ubezpieczeniowej w grupach obejmujących ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 pkt 3 i 4 ustawy,
c)
zarządzenia przez organ nadzoru likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń.
d)
podjęcia przez zakład ubezpieczeń uchwały o likwidacji,
e)
ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń.
§  5.
1.
Zarząd Funduszu prowadzi Księgę Członków (rejestr), do której są wpisane i aktualizowane:
1)
nazwa i siedziba zakładu ubezpieczeń,
2)
data uzyskania i ustania członkostwa,
3)
data wpisu.
2.
Członek Funduszu ma prawo wglądu w Księgę Członków.
§  6.
1.
Członek Funduszu ma prawo:
1)
uczestniczyć w Zgromadzeniu Członków Funduszu z prawem głosu, przy czym członkom przysługuje jeden głos. Członkom, których udział w rynku:
a) 3
ubezpieczeń obowiązkowych, wymienionych w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, określony za poprzedni rok kalendarzowy, przekroczył 20% przysługują 2 głosy.

Udział w rynku, ustalony raz w roku, mierzony jest składką przypisaną brutto z ubezpieczeń obowiązkowych, według stanu na koniec roku poprzedniego, na podstawie danych uzyskanych z organu nadzoru i danych przekazanych Funduszowi przez członków Funduszu, wykonujących działalność ubezpieczeniową na zasadzie swobody świadczenia usług ubezpieczeniowych. Ustalenie procentowego udziału w rynku, opracowane przez Zarząd Funduszu, zatwierdza drugie Zwyczajne Zgromadzenie Członków,

b) 4
ubezpieczeń z działu I, według załącznika do ustawy ubezpieczeniowej (ubezpieczenia na życie), określony za poprzedni rok kalendarzowy, przekroczył 20% przysługują 2 głosy.

Udział w rynku mierzony jest składką przypisaną brutto z ubezpieczeń na życie, według stanu na koniec roku poprzedniego, na podstawie danych uzyskanych z organu nadzoru i danych przekazanych Funduszowi przez członków Funduszu wykonujących działalność ubezpieczeniową na zasadzie swobody świadczenia usług ubezpieczeniowych. Ustalenie procentowego udziału w rynku, opracowane przez Zarząd Funduszu, zatwierdza Zgromadzenie Członków Funduszu, zwołane w trybie określonym w § 12 ust. 2 niniejszego Statutu.

2)
zwracać się do Zarządu Funduszu o wyjaśnienia i informacje dotyczące w szczególności:
a)
działalności Funduszu,
b)
zaspokajania roszczeń osób poszkodowanych i uprawnionych,
c)
gospodarki finansowej Funduszu,
3)
zgłaszać organom Funduszu uwagi i propozycje dotyczące jego działalności.
2.
Członek Funduszu jest obowiązany:
1)
przestrzegać postanowień Statutu,
2)
terminowo dokonywać, na rzecz Funduszu, wpłat składek, wynikających z art. 117 ust. 3 oraz art. 112 ust. 1 ustawy, w wysokości określonej przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych,
3)
współdziałać z organami Funduszu w rozwiązywaniu spraw z zakresu jego działalności, a w szczególności w zakresie obsługi likwidacji szkód.

Rozdział  III

ORGANY FUNDUSZU

§  7.
Zadania Funduszu realizowane są poprzez jego organy, w ramach uprawnień nadanych ustawowo oraz szczegółowo określonych w niniejszym Statucie.
§  8.
Organami Funduszu są: Zgromadzenie Członków Funduszu, Rada Funduszu i Zarząd Funduszu.

1.

Zgromadzenie Członków Funduszu

§  9.
1.
Zgromadzenie Członków Funduszu, zwane dalej "Zgromadzeniem", tworzą przedstawiciele zakładów ubezpieczeń, określonych w § 4, po jednym z każdego zakładu.
2.
Zgromadzenia mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.
3.
Zakład ubezpieczeń jest reprezentowany przez osobę fizyczną pisemnie upełnomocnioną do reprezentowania zakładu ubezpieczeń w Zgromadzeniu. Osoby uprawnione do jednoosobowego reprezentowania zakładu ubezpieczeń składają do protokołu wyłącznie wypis z Krajowego Rejestru Sądowego.
§  10.
Do kompetencji Zgromadzenia należy:
1) 5
uchwalanie Statutu Funduszu i jego zmian oraz wnioskowanie do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych o jego zatwierdzenie,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznego sprawozdania z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wraz ze sprawozdaniem finansowym,
3)
rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznego sprawozdania Rady Funduszu,
4)
udzielanie Radzie Funduszu i Zarządowi absolutorium z wykonania przez te organy obowiązków,
5)
powoływanie i odwoływanie członków Rady Funduszu,
6)
określanie zasad wynagradzania członków Rady Funduszu,
7)
zatwierdzanie regulaminu Rady Funduszu i jego zmian,
8)
proponowanie właściwym organom wysokości składki, wnoszonej przez zakłady ubezpieczeń na rzecz Funduszu,
9)
podejmowanie uchwał w innych sprawach, wnoszonych przez Zarząd, Radę Funduszu lub Członków Funduszu,
10)
rozpatrywanie innych spraw będących podstawą zwołania Zgromadzenia,
11) 6
podejmowanie uchwał w sprawie przekazania nadwyżki bilansowej Funduszu na fundusz statutowy lub pokrycia strat bilansowych.
§  11.
Zarząd, Zgromadzenia Zwyczajne zwołuje 2 razy w roku, przy czym pierwsze do końca drugiego kwartału, a drugie w ostatnim kwartale.
§  12.
1.
Zgromadzenie Nadzwyczajne Zarząd zwołuje z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Rady lub na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków Funduszu. Wnioski te powinny zawierać uzasadnienie i proponowany porządek obrad. Zarząd zwołuje Zgromadzenie Nadzwyczajne najpóźniej w terminie 30 dni od daty złożenia wniosków.
2.
W razie ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, prowadzącego działalność ubezpieczeniową w dziale I, według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (ubezpieczenia na życie), Zarząd zwołuje Zgromadzenie Nadzwyczajne najpóźniej w terminie 30 dni od ogłoszenia upadłości.
§  13.
Zarząd jest obowiązany:
1)
zawiadomić Członków Funduszu, co najmniej 25 dni przed terminem Zgromadzenia, poprzez nadanie listów poleconych, o dniu, godzinie i miejscu odbycia Zgromadzenia oraz proponowanym porządku obrad,
2)
umieścić, na wniosek Członka Funduszu, określone sprawy w porządku obrad Zgromadzenia, jeżeli wniosek taki został złożony na co najmniej dwadzieścia dni przed terminem Zgromadzenia,
3) 7
zawiadomić Członków Funduszu, co najmniej 14 dni przed terminem Zgromadzenia, poprzez nadanie listów poleconych, o porządku obrad, przesyłając równocześnie materiały objęte porządkiem obrad.
§  14.
1.
Rada Funduszu zwołuje Zgromadzenie Zwyczajne, jeżeli Zarząd nie uczynił tego w terminie określonym w § 11, przy zachowaniu trybu określonego w § 13.
2.
Rada Funduszu zwołuje Zgromadzenie Nadzwyczajne jeżeli Zarząd nie uczynił tego w terminie określonym w § 12 najpóźniej w terminie 14 dni, po upływie terminów określonych w § 12, zawiadamiając jednocześnie Członków Funduszu o porządku obrad.
§  15.
Sprawy nie objęte porządkiem obrad nie mogą być rozpatrywane przez Zgromadzenie.
§  16.
1.
Zgromadzenie jest ważne, jeżeli uczestniczą w nim przedstawiciele co najmniej 50% Członków Funduszu.
2.
Uczestnictwo w Zgromadzeniu jest stwierdzone listą obecności przedstawicieli Członków Funduszu wraz z ich podpisami.
§  17.
Zgromadzenie otwiera przewodniczący Rady Funduszu, a pod jego nieobecność wiceprzewodniczący a w razie jego nieobecności członek Rady, a następnie spośród przedstawicieli Członków Funduszu wybiera się przewodniczącego Zgromadzenia zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
§  18.
Przewodniczący Zgromadzenia nie ma prawa zmiany kolejności porządku obrad Zgromadzenia.
§  19.
1.
Uchwały Zgromadzenia zapadają zwykłą większością oddanych ważnych głosów. Uchwały w sprawie przyjęcia lub zmiany Statutu zapadają większością 2/3 oddanych ważnych głosów.
2.
Uchwały są podejmowane w drodze jawnego głosowania. Tajne głosowanie przeprowadza się przy powołaniu i odwołaniu członków Rady Funduszu, jak również we wszystkich innych sprawach, w których co najmniej pięciu Członków złoży wniosek o przeprowadzenie tajnego głosowania.
§  20.
1.
Przebieg Zgromadzenia oraz treść podjętych uchwał są protokołowane, z tym, że uchwały w sprawie przyjęcia lub zmiany Statutu Funduszu powinny być zaprotokołowane przez notariusza pod rygorem nieważności.
2.
Do protokołu Zgromadzenia należy dołączyć:
1)
dowody powiadomienia Członków Funduszu o zwołaniu Zgromadzenia,
2)
listę obecności z podpisami przedstawicieli Członków Funduszu,
3)
pełnomocnictwa udzielone przez Członków Funduszu, chyba że zachowują ważność pełnomocnictwa wcześniej złożone. W protokole umieszcza się wzmiankę o ważności pełnomocnictw złożonych wcześniej,
4)
wypisy z Krajowego Rejestru Sądowego,
5)
materiały, które zgodnie z porządkiem obrad były przedłożone do rozpatrzenia przez Zgromadzenie,
6)
wystąpienia, oświadczenia, zdania odrębne złożone do protokołu na piśmie.
3.
Protokół i uchwały Zgromadzenia podpisują przewodniczący Zgromadzenia i protokolant, a w przypadkach określonych w ust. 1 przewodniczący Zgromadzenia i notariusz.
4.
Protokół wraz z załącznikami wymienionymi w ust. 2, Zarząd przechowuje w księdze protokołów.
5.
Księgę protokołów prowadzi Zarząd.
6.
Protokoły Zgromadzeń Zarząd przesyła do wiadomości wszystkim Członkom Funduszu w terminie 30 dni od daty odbycia Zgromadzenia.
7.
Członkowie Funduszu mają prawo wglądu do księgi protokołów.

2.

Rada Funduszu

§  21.
1.
Rada Funduszu składa się z 5-7 członków, powoływanych przez Zgromadzenie.
2. 8
Stałymi członkami Rady są przedstawiciele ministra właściwego do spraw instytucji finansowych oraz organu nadzoru, delegowani przez te instytucje:
3.
Członkiem Rady może być osoba, która spełnia łącznie następujące wymagania:
1)
posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
2)
posiada wyższe wykształcenie,
3)
nie była skazana za umyślne przestępstwo, stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu,
4)
posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie działalności ubezpieczeniowej.
4.
Członkowie Rady Funduszu powoływani są przez Zgromadzenie spośród kandydatów rekomendowanych w formie pisemnej przez zakłady ubezpieczeń będące Członkami Funduszu.
5.
Skład Rady Funduszu ulega zwiększeniu w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, prowadzącego działalność w dziale I, według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (ubezpieczenia na życie), o dwóch przedstawicieli zakładów ubezpieczeń prowadzących taką działalność, do czasu zakończenia postępowania upadłościowego.
6.
W przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, prowadzącego działalność w dziale I według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (ubezpieczenia na życie), lub umorzenia postępowania upadłościowego, jeżeli majątek dłużnika oczywiście nie wystarcza nawet na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego albo w przypadku likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń, jeżeli roszczenia osób uprawnionych nie mogą być pokryte z aktywów stanowiących pokrycie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, zwiększenie składu Rady Funduszu o dwóch przedstawicieli zakładów ubezpieczeń, prowadzących taką działalność trwa do czasu zakończenia przez Fundusz ustalania wysokości odszkodowań i świadczeń z umów ubezpieczeń, w trybie określonym w art. 114 ustawy.
7.
Członków Rady Funduszu, wymienionych w ust. 5 i 6, powołuje Zgromadzenie na najbliższym posiedzeniu zwołanym w trybie przewidzianym w § 12 ust. 2 lub § 14 ust. 2.
8.
Szczegółowy tryb powołania i odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady Funduszu, reguluje Regulamin Rady.
9.
Członkowie Rady Funduszu wykonują swoje obowiązki osobiście.
§  22.
Rada Funduszu odbywa posiedzenia przynajmniej 6 razy do roku.
§  23.
1. 9
Mandat członka Rady Funduszu trwa 3 lata. Ograniczenie to nie dotyczy członków Rady - przedstawiciela ministra właściwego do spraw instytucji finansowych oraz organu nadzoru.
2.
Mandat członka Rady Funduszu wygasa przed upływem kadencji:
1)
wskutek rezygnacji złożonej na piśmie na ręce przewodniczącego Rady,
2)
wskutek odwołania przez Zgromadzenie,
3)
w razie śmierci,
4)
w razie ogłoszenia upadłości lub przymusowej likwidacji zakładu ubezpieczeń oraz cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej, w odniesieniu do zakładu ubezpieczeń, którego jest członkiem władz statutowych.
3.
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Funduszu przed upływem kadencji, uzupełnienie składu Rady Funduszu następuje poprzez wybór członka do końca okresu, na który przypadał jego mandat.
4.
Odwołanie członka Rady Funduszu przez Zgromadzenie Członków Funduszu przed upływem kadencji następuje na wniosek członka Funduszu, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
5.
Skład Rady Funduszu podlega uzupełnieniu na pierwszym Zgromadzeniu, po dacie wygaśnięcia mandatu członka Rady.
6. 10
Członkowie Rady, będący przedstawicielami ministra właściwego do spraw instytucji finansowych oraz organu nadzoru, mogą być odwołani w każdym czasie przez instytucje, które ich do Rady delegowały. W takim przypadku instytucje te delegują jednocześnie do Rady innego przedstawiciela.
§  24.
1.
Przewodniczący Rady Funduszu zwołuje i prowadzi posiedzenie Rady Funduszu. W razie nieobecności przewodniczącego zastępuje go wiceprzewodniczący Rady Funduszu. Jeżeli w posiedzeniu nie uczestniczy przewodniczący ani wiceprzewodniczący, członkowie Rady Funduszu wybierają spośród siebie osobę prowadzącą obrady.
2.
Posiedzenia Rady Funduszu są protokołowane. W protokole z posiedzenia Rady stwierdza się porządek obrad, imiona i nazwiska obecnych członków Rady Funduszu oraz osób zaproszonych na posiedzenie, brzmienie przyjętych uchwał, liczbę głosów oddanych za poszczególnymi uchwałami oraz zdania odrębne. Protokół jest podpisywany przez wszystkich członków Rady Funduszu, biorących udział w posiedzeniu.
§  25.
1.
Rada Funduszu podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 50% członków Rady Funduszu. W razie równego rozkładu głosów decyduje głos osoby prowadzącej obrady. Każdy członek Rady ma jeden głos.
2.
Uchwały, których przedmiotem jest powołanie lub odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków, Rada Funduszu podejmuje w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej 2/3 członków Rady. Uchwały w tym przedmiocie podejmowane są zwykłą większością głosów.
3.
Uchwały, których przedmiotem jest uchwalenie bądź zmiana Regulaminu, o którym mowa w § 45, podejmowane są większością 2/3 głosów ogólnej liczby członków Rady.
§  26.
Osoby wchodzące w skład Rady Funduszu nie mogą pozostawać z Funduszem w stosunku pracy.
§  27.
1.
Rada Funduszu wykonuje stały nadzór nad działalnością Funduszu.
2.
Rada Funduszu, jak i poszczególni jej członkowie, działając z upoważnienia Rady mają w szczególności prawo:
1)
wglądu w akta i dokumenty Funduszu,
2)
żądania wyjaśnień od Zarządu,
3)
przeprowadzania kontroli działalności Funduszu.
§  28.
1.
Do kompetencji Rady Funduszu należy:
1)
zatwierdzanie rocznego planu finansowego Funduszu,
2)
rozpatrywanie i rekomendowanie Zgromadzeniu Członków rocznych sprawozdań Funduszu,
3)
uchwalanie regulaminu Rady Funduszu,
4)
ustalanie zasad, warunków i trybu udzielania zwrotnej pomocy finansowej zakładom ubezpieczeń, wynikającej z art. 99 ust. 1 ustawy oraz wydawanie opinii w sprawie udzielania pożyczek przekraczających 5 mln złotych,
5)
ustalanie zasad nabywania i zbywania wierzytelności, o których mowa w art. 100 ust. 2 ustawy,
6)
ustalanie szczegółowych warunków, zasad i trybu postępowania przy umarzaniu wierzytelności Funduszu i udzielaniu ulg w spłacie,
7)
zatwierdzanie kwartalnych sprawozdań z działalności Funduszu, sporządzanych w razie upadłości zakładu ubezpieczeń w trybie art. 98 ust. 5 ustawy,
8)
zatwierdzanie regulaminu Zarządu,
9)
powoływanie i odwoływanie Prezesa i pozostałych członków Zarządu,
10)
określanie zasad wynagradzania Prezesa i pozostałych członków Zarządu,
11)
rozpatrywanie i rekomendowanie Zgromadzeniu Członków wniosku Zarządu w sprawie wysokości składki wnoszonej przez zakłady ubezpieczeń,
12)
ustalanie zasad i polityki lokacyjnej Funduszu,
13)
wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Funduszu.
2.
Rada Funduszu może:
1)
zawiesić wykonanie uchwały Zarządu do czasu ponownego rozpatrzenia przez Zarząd sprawy, będącej przedmiotem uchwały, jednakże na okres nie dłuższy niż do najbliższego Zgromadzenia Członków,
2)
uchwalić zalecenia dla Zarządu, zwłaszcza w razie stwierdzenia uchybień w działalności Funduszu lub nieprawidłowego wykonania zadań Zarządu.

3.

Zarząd

§  29.
1.
Zarząd składa się z 3-5 członków, w tym prezesa i dwóch wiceprezesów.
2.
Kadencja Zarządu trwa 4 lata od dnia powołania i upływa z dniem odbycia Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie z działalności i sprawozdanie finansowe Funduszu za ostatni rok obrotowy.
3.
Członkiem Zarządu może być osoba, która łącznie spełnia następujące wymagania:
-
posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
-
posiada wykształcenie wyższe,
-
posiada co najmniej 4-letnie doświadczenie w działalności ubezpieczeniowej na samodzielnych stanowiskach kierowniczych,
-
nie była skazana za umyślne przestępstwo stwierdzone prawomocnym wyrokiem Sądu,
-
daje rękojmię prowadzenia spraw Funduszu w sposób należyty.
4.
Członkowie Zarządu wykonują swoje czynności w ramach stosunku pracy.
§  30.
1.
Zarząd jest organem wykonawczym Funduszu, uprawnionym do jego reprezentowania.
2.
Sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów Funduszu należą do zakresu działania Zarządu.
3.
Zarząd określa w regulaminie organizacyjnym Funduszu strukturę organizacyjną i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Funduszu.
4.
Zarząd może udzielać pełnomocnictw.
5.
Zarząd ustala zakładowy plan kont.
6.
Zarząd rozpatruje wnioski i udziela zakładom ubezpieczeń pożyczek, zgodnie z treścią art. 99-101 ustawy.
§  31.
Prezes Zarządu jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy.
§  32.
1.
Do składania oświadczeń woli w imieniu Funduszu uprawnieni są:

działający łącznie dwaj Członkowie Zarządu.

2.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub poszczególnych czynności mogą być ustanawiani pełnomocnicy, działający samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego im przez Zarząd umocowania.
§  33.
1.
Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności upoważniony wiceprezes Zarządu.
2.
Posiedzenia Zarządu są protokołowane, postanowienia § 24 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
Szczegółowy tryb działania Zarządu określa regulamin Zarządu, uchwalony przez Zarząd i zatwierdzony przez Radę Funduszu.
§  34.
W stosunkach między Funduszem i członkami Zarządu Fundusz jest reprezentowany przez Radę Funduszu. Uchwały w tym przedmiocie podejmuje Rada Funduszu, a stosowne dokumenty w imieniu Rady podpisuje jej przewodniczący lub wiceprzewodniczący.

Rozdział  IV

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ

§  35.
1.
Fundusz prowadzi gospodarkę finansową, zgodnie z obowiązującymi przepisami na podstawie rocznych planów finansowych, sporządzanych przez Zarząd i zatwierdzanych przez Radę Funduszu.
2.
Fundusz pokrywa zobowiązania oraz koszty działalności z uzyskanych dochodów.
3.
Rokiem obrotowym Funduszu jest rok kalendarzowy.
§  36.
Dochodami Funduszu są:
1)
wpłaty zakładów ubezpieczeń wykonujących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
2)
wpłaty zakładów ubezpieczeń prowadzących ubezpieczenia w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń wykonującego działalność ubezpieczeniową w tym zakresie,
3)
wpłaty zakładów ubezpieczeń wykonujących działalność ubezpieczeniową w grupie obejmującej ubezpieczenie obowiązkowe, o którym mowa w art. 4 pkt 3 i 4 ustawy, w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń, wykonującego działalność ubezpieczeniową w tym zakresie,
4)
wpływy z tytułu opłat za niespełnienie obowiązku zawarcia umów ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
5)
wpływy z tytułu roszczeń regresowych,
6)
zwroty zakładu ubezpieczeń przejmującego portfel upadłego zakładu ubezpieczeń, o których mowa w art. 98 ust. 4 ustawy,
7)
wpłaty uzyskane z podziału masy upadłości, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy,
8)
zwroty świadczeń, o których mowa w art. 114 ust. 4 ustawy, wypłaconych przez Fundusz z umów ubezpieczenia na życie i z umów ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 ustawy,
9)
przychody z oprocentowania pożyczek, o których mowa w art. 99 ust. 2 ustawy,
10)
przychody z lokat środków Funduszu dokonywanych według zasad określonych w ustawie o działalności ubezpieczeniowej,
11)
inne dochody.
§  37. 11
Środki Funduszu mogą być przeznaczone na realizację zadań Funduszu związanych z:
1)
wypłatą odszkodowań i świadczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, zgodnie z zadaniami określonymi w art. 98 ust. 1 i 1 a ustawy,
2)
wypłatą odszkodowań i świadczeń w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń zgodnie z zadaniami określonymi w art. 98 ust. 2 ustawy,
3)
kosztami administracyjnymi Funduszu,
4)
innymi kosztami wynikającymi z ustawowej i statutowej działalności Funduszu.
§  38.
1.
Fundusz tworzy następujące fundusze własne:
1) 12
fundusz statutowy tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu oraz zapewnienia środków na pokrycie ewentualnych strat bilansowych,
2)
fundusz pomocowy tworzony w celu udzielania zwrotnej pomocy finansowej zakładom ubezpieczeń, na podstawie z art. 99-101 ustawy. Na fundusz pomocowy składają się środki wpłacane przez Członków Funduszu w ramach wydzielonej na ten cel składki, w trybie określonym w art. 117 ust. 5 ustawy. Spłaty, udzielonej w formie pożyczek pomocy finansowej oraz przychody z lokat funduszu pomocowego, wpływają na rachunek tego funduszu,
3)
inne fundusze, jeżeli obowiązek ich tworzenia wynika z obowiązujących przepisów.
2.
Zasady tworzenia i wykorzystywania funduszy, o których mowa w ust. 1 określają obowiązujące przepisy.
§  39. 13
 
1.
Nadwyżka bilansowa Funduszu w danym roku powiększa fundusz statutowy tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu.
2.
Nadwyżka bilansowa Funduszu może zostać przekazana na fundusz statutowy, tworzony w celu zapewnienia środków na pokrycie ewentualnych strat bilansowych.
§  40.
1.
Zarząd dokonuje analizy ekonomiczno-finansowej działalności i finansów Funduszu i w razie potrzeby sporządza wniosek do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych o ustalenie procentu składki wnoszonej przez zakłady ubezpieczeń, o której mowa w art. 117 ust. 3 ustawy. Analiza wraz z wnioskiem jest równocześnie przedkładana organowi nadzoru.
2.
Zarząd dokonuje oceny ekonomiczno-finansowej funduszu pomocowego i w razie potrzeby sporządza wniosek do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych o ustalenie procentu składki wnoszonej przez zakłady ubezpieczeń z przeznaczeniem na fundusz pomocowy.
3.
Wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2, Zarząd przedkłada do zaopiniowania Radzie Funduszu, następnie Zgromadzeniu Członków a po akceptacji Zgromadzenia, występuje do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, który w sprawie tej wydaje stosowne rozporządzenie.
§  41.
1.
W przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność ubezpieczeniową w dziale I, według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (ubezpieczenia na życie), albo zakładu ubezpieczeń wykonującego działalność ubezpieczeniową w grupach obejmujących ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 pkt 3 i 4 ustawy albo w przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń lub umorzenia postępowania upadłościowego, jeżeli majątek dłużnika oczywiście nie wystarcza nawet na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego albo w przypadku zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń minister właściwy do spraw instytucji finansowych, zgodnie z art. 112 ustawy, określa w drodze rozporządzenia wysokość procentu składki, którą są obowiązane wnieść na rzecz Funduszu pozostałe zakłady ubezpieczeń.
2.
Fundusz wyodrębnia rachunki na które są wnoszone składki, o których mowa w ust. 1, z których są zaspokajane roszczenia.
3.
Środki pozostałe po zaspokojeniu roszczeń, Fundusz zwraca zakładom ubezpieczeń, proporcjonalnie do wysokości wniesionej składki.
§  42.
1.
Fundusz prowadzi księgi rachunkowe na zasadach ogólnie obowiązujących, zgodnie z zakładowym planem kont ustalonym przez Zarząd.
2.
Zarząd Funduszu jest obowiązany, w terminie 4 miesięcy od zakończenia roku obrotowego, sporządzić roczne sprawozdanie finansowe i z działalności, które podlegają badaniu przez biegłego rewidenta.
3.
Zgromadzenie Członków Funduszu zatwierdza sprawozdania, o których mowa w ust. 2 w terminie 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego.
4.
Zatwierdzone przez Zgromadzenie Członków Funduszu sprawozdanie z działalności Fundusz przedstawia niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych oraz organowi nadzoru.

Rozdział  V

UDZIELANIE ZAKŁADOM UBEZPIECZEŃ ZWROTNEJ POMOCY FINANSOWEJ

§  43.
Fundusz może udzielać zwrotnej pomocy finansowej - w formie pożyczki zakładowi ubezpieczeń przejmującemu portfel ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, jeżeli posiadane przez niego środki własne w wysokości co najmniej marginesu wypłacalności oraz aktywa na pokrycie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych nie gwarantują w pełni wypłacalności tego zakładu ubezpieczeń.
§  44.
Pomoc finansowa w formie pożyczki zwrotnej nie może przekroczyć wysokości rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, wynikających z przejmowanego portfela ubezpieczeń i może być przeznaczona tylko na zaspokajanie roszczeń wynikających z umów ubezpieczeń przejmowanego portfela.
§  45.
Szczegółowe zasady, formy, warunki i tryb udzielania zwrotnej pomocy finansowej oraz zasady nabywania i zbywania wierzytelności, reguluje Regulamin uchwalony przez Radę Funduszu.
§  46.
Fundusz udziela zwrotnej pożyczki finansowej na warunkach korzystniejszych od ogólnie stosowanych.
§  47.
Szczegółowe warunki udzielania pożyczki określane są w umowach pomiędzy Funduszem a zakładem ubezpieczeń, któremu udzielono pomocy.
§  48.
Fundusz kontroluje prawidłowość wykorzystania pożyczki pod względem celowości i efektywności, zgodności z prawem i postanowieniami umowy, w tym w zakresie terminowości spłat oraz stanu zabezpieczeń.
§  49.
Decyzję w sprawie udzielenia pożyczki, zgodnie z uchwalonym przez Radę szczegółowym Regulaminem, podejmuje Zarząd Funduszu w formie uchwały. Uchwała w szczególności powinna określać wysokość pożyczki, wartość, formę i zakres zabezpieczenia oraz inne warunki na jakich pomoc zostanie udzielona.
§  50.
Fundusz ma prawo nabywać wierzytelności zakładu ubezpieczeń korzystającego z pomocy finansowej do wysokości udzielonej pomocy. Wierzytelności te mogą być przez Fundusz zbywane, a uzyskane z tego tytułu środki wpływają na rachunek funduszu pomocowego.

Rozdział  VI

POSTĘPOWANIE W SPRAWACH DOCHODZENIA ROSZCZEŃ Z TYTUŁU OPŁAT I REGRESÓW

§  51.
Fundusz dochodzi roszczeń z tytułu opłat i regresów, o których mowa w art. 88 ust. 1 i art. 110 ust. 1 ustawy.
§  52.
1.
Fundusz po otrzymaniu, od ustawowo obowiązanych i uprawnionych organów kontrolnych, zawiadomienia o niespełnieniu obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy lub po przeprowadzeniu działań kontrolnych we własnym zakresie, wzywa do uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1 ustawy, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.
2.
Opłata staje się wymagalna następnego dnia po upływie terminu określonego w ust. 1 chyba, że zostanie udokumentowane spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego lub nieistnienie takiego obowiązku albo wniesienie powództwa do sądu powszechnego, zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy.
3.
W razie nie wniesienia opłaty w trybie dobrowolnym Fundusz podejmuje czynności egzekucyjne, zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4.
Zarzuty wniesione przez dłużnika w postępowaniu egzekucyjnym rozpatruje Zarząd Funduszu, wydając postanowienia.
5.
Zażalenie dłużnika na postanowienia Zarządu rozpatruje Rada Funduszu, wydając postanowienia ostateczne.
§  53.
Zgodnie z zapisami art. 110 ust. 1 ustawy, Fundusz po wypłacie odszkodowania za szkody wyrządzone przez osoby nie posiadające ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, wzywa sprawcę szkody i osobę, która nie dopełniła obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, do zwrotu wypłaconego odszkodowania.

Jeżeli osoby te nie dokonują zwrotu wypłaconego odszkodowania w trybie dobrowolnym, Fundusz może dochodzić tych roszczeń na drodze postępowania sądowego.

§  54.
Zgodnie z art. 94 ustawy, na wniosek dłużnika, Fundusz może umorzyć opłatę, o której mowa w § 52, w całości lub w części bądź udzielić ulgi w jej spłacie.
§  55.
Zgodnie z art. 110 ust. 2 ustawy, na wniosek dłużnika, Fundusz może umorzyć roszczenie, o którym mowa w § 53, w całości lub w części bądź udzielić ulgi w spłacie tego roszczenia.
§  56.
1.
Wnioski w sprawie umorzenia bądź ograniczenia roszczeń Funduszu w sprawach opłat i regresów rozpatruje, powołana przez Zarząd, Komisja, która przedstawia Zarządowi wnioski do decyzji.
2.
Przy rozpatrywaniu wniosku dłużnika, Komisja każdorazowo dokonuje oceny realnych przesłanek umożliwiających prowadzenie dalszego postępowania windykacyjnego oraz możliwości płatniczych dłużnika. Dochodzenie roszczeń od osoby fizycznej nie może skutkować pozbawieniem niezbędnych środków do życia zarówno dłużnika jak i osób prowadzących wspólne gospodarstwo albo pozostających na jego utrzymaniu. Komisja każdorazowo bada sytuację materialną i majątkową dłużnika. Bada także jego sytuację życiową.
3.
Przy dokonywaniu oceny możliwości spełnienia przez dłużnika roszczenia, Fundusz uwzględnia w szczególności dochód uzyskiwany przez dłużnika oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, stan majątkowy dłużnika (majątek ruchomy i nieruchomy), stan rodzinny, realne możliwości zatrudnienia w miejscu zamieszkania dłużnika, sytuację zdrowotną dłużnika i osób bliskich, podejmowane przez dłużnika starania w celu spełnienia roszczenia oraz inne czynniki mające istotny wpływ na ocenę możliwości płatniczych dłużnika.
4.
Dane dotyczące sytuacji materialnej, majątkowej i życiowej dłużników pozyskuje się przede wszystkim z ośrodków pomocy społecznej i zakładów pracy.
5.
Zasady i tryb postępowania Komisji określa Zarząd.
§  57.
Decyzje w sprawie umorzenia całości roszczeń Funduszu bądź ich ograniczenia, na wniosek Komisji, podejmuje Zarząd Funduszu.
§  58.
Szczegółowe warunki i tryb postępowania przy umarzaniu roszczeń Funduszu, ich ograniczaniu oraz udzielaniu ulg w spłacie, określa regulamin uchwalony przez Radę Funduszu.

Regulamin określa także warunki i tryb umarzania i ograniczania roszczeń oraz udzielania ulg, dokonywanych w innym trybie niż przewidziany w § 56 i 57 na podstawie stosownych pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Zarząd członkom Zarządu i kierownikom wydziałów realizujących windykację roszczeń z tytułu opłat i regresów.

Rozdział  VII

POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§  59.
.1. Fundusz przejął prawa i obowiązki oraz majątek i dokumentację Funduszu Ochrony Ubezpieczonych na zasadach określonych w art. 8 przepisów przejściowych do ustawy z 8 czerwca 1995 r. o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej, o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - Kodeks handlowy oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
2.
Roszczenia osób uprawnionych do odszkodowań i świadczeń z tytułu ubezpieczenia w ZU WESTA S.A. i ZU WESTA Life S.A. zaspokajane są według zasad obowiązujących przed wejściem w życie ustawy określonej w ust. 1.
§  60.
1. 14
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii organu nadzoru zatwierdza, w drodze decyzji, Statut Funduszu i jego zmiany. Statut Funduszu i jego zmiany ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.
2.
Statut obowiązuje od następnego dnia po jego ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.
1 Załącznik § 1 zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.9.54) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 30 sierpnia 2007 r.
2 Załącznik § 4 ust. 1 zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.9.54) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 30 sierpnia 2007 r.
3 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 1 lit. a) zmieniona przez pkt 3 obwieszczenia z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.9.54) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 30 sierpnia 2007 r.
4 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 1 lit. b) zmieniona przez pkt 1 obwieszczenia z dnia 25 maja 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.5.28) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 28 maja 2007 r.
5 Załącznik § 10 pkt 1 zmieniony przez pkt 4 obwieszczenia z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.9.54) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 30 sierpnia 2007 r.
6 Załącznik § 10 pkt 11 dodany przez pkt 1 obwieszczenia z dnia 18 czerwca 2012 r. (Dz.Urz.MF.12.31) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 19 czerwca 2012 r.
7 Załącznik § 13 pkt 3 zmieniony przez pkt 5 obwieszczenia z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.9.54) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 30 sierpnia 2007 r.
8 Załącznik § 21 ust. 2 zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia z dnia 25 maja 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.5.28) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 28 maja 2007 r.
9 Załącznik § 23 ust. 1 zmieniony przez pkt 3 obwieszczenia z dnia 25 maja 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.5.28) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 28 maja 2007 r.
10 Załącznik § 23 ust. 6 zmieniony przez pkt 4 obwieszczenia z dnia 25 maja 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.5.28) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 28 maja 2007 r.
11 Załącznik § 37 zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia z dnia 18 czerwca 2012 r. (Dz.Urz.MF.12.31) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 19 czerwca 2012 r.
12 Załącznik § 38 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez pkt 3 obwieszczenia z dnia 18 czerwca 2012 r. (Dz.Urz.MF.12.31) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 19 czerwca 2012 r.
13 Załącznik § 39 zmieniony przez pkt 4 obwieszczenia z dnia 18 czerwca 2012 r. (Dz.Urz.MF.12.31) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 19 czerwca 2012 r.
14 Załącznik § 60 ust. 1 zmieniony przez pkt 6 obwieszczenia z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.Urz.MF.07.9.54) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 30 sierpnia 2007 r.