Ogłoszenie programu "Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej - EDYCJA 2020".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSpor.2020.10

Akt utracił moc
Wersja od: 26 marca 2020 r.

DECYZJA Nr 8
MINISTRA SPORTU 1
z dnia 11 lutego 2020 r.
w sprawie ogłoszenia programu "Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej - EDYCJA 2020"

Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 i 1495) i § 5 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 1638) ustala się, co następuje:
§  1. 
Ogłasza się program "Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej - EDYCJA 2020", stanowiący załącznik do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

grafika

Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej EDYCJA 2020

Spis treści

I. WSTĘP

II. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

III. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA W RAMACH PROGRAMU

IV. RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

V. WYSOKOŚĆ UDZIELANEGO DOFINANSOWANIA

VI. TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW

VII. TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

VIII. ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

IX. TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

X. WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

XI. UWAGI KOŃCOWE

XII. ZAŁĄCZNIKI

I. 

WSTĘP

Celem programu "Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej", jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych dotyczących obiektów sportowych na terenie całego kraju. Dofinansowaniem mogą zostać objęte obiekty ogólnodostępne, umożliwiające masowe uprawianie sportu. Z uwagi na ogólny charakter Programu, rodzaje zadań inwestycyjnych, o dofinansowanie których można starać się w ramach niniejszego Programu, zostały podzielone na trzy grupy.
1.
Pierwszą grupę stanowią zadania inwestycyjne mające na celu poprawę stanu przyszkolnej infrastruktury sportowej, przeznaczonej na potrzeby realizacji zajęć wychowania fizycznego, służącej jednocześnie lokalnym społecznościom do aktywnego spędzania czasu wolnego, jak również - w miarę możliwości - umożliwiającej współzawodnictwo sportowe. Mając na uwadze fakt, że obiekty przyszkolne pełnią funkcje, nie tylko związane z poprawą warunków realizacji zajęć wychowania fizycznego, ale również powinny stanowić sieć podstawowych obiektów sportowych, ogólnodostępnych dla każdego, obiekty tego typu zasługują na szczególną uwagę w niniejszym Programie.
2.
Drugą grupą zadań są zadania, których celem jest poprawa warunków treningowych dla sportowców, w tym przeciwdziałanie procesom utraty wartości użytkowej obiektów sportowych, znajdujących się w niedostatecznym stanie techniczno-funkcjonalnym, służących przede wszystkim uprawianiu sportów olimpijskich, jak również obiektów umożliwiających szerokie upowszechnianie sportu. W tej grupie wsparcie finansowe będą mogły otrzymać zadania dotyczące przebudowy lub remontu już istniejącej infrastruktury sportowej. Obiekty dofinansowywane w tej grupie zadań, dedykowane są w szczególności klubom sportowym, mogącym poszczycić się wymiernymi sukcesami sportowymi, jak i również tym, dla których zrealizowanie zadania inwestycyjnego będzie silnym bodźcem do rozwoju obecnej działalności.
3.
Trzecią grupą zadań, są zadania dotyczące budowy nowej (nieprzyszkolnej) infrastruktury sportowej, dającej możliwość aktywnego spędzania czasu wolnego, stanowiącej ważny element profilaktyki zdrowotnej oraz umożliwiającej współzawodnictwo sportowe. Ministerstwo Sportu zachęca do tego, aby nowo tworzona baza infrastrukturalna uzyskiwała uprzednio aprobatę społeczną oraz korelowała ze sportami uprawianymi na terenie oddziaływania inwestycji.

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU

Program jest ogłoszony na podstawie:

1. art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 i 1495),

2. § 5 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 12 sierpnia 2019 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U., poz. 1638).

SŁOWNIK POJĘĆ

Minister - Minister Sportu,

Ministerstwo - Ministerstwo Sportu,

Fundusz - Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,

Program - Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej,

zadanie inwestycyjne - zadanie z zakresu przebudowy, remontów lub budowy obiektu sportowego,

dofinansowanie - dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu,

wnioskodawca - podmiot ubiegający się o dofinansowanie i realizujący zadanie inwestycyjne przy udziale dofinansowania ze środków Funduszu,

wniosek inwestycyjny - wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego.

II. 

WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

Wstępna wysokość środków finansowych, planowana do przyznania w ramach umów podpisanych w Programie - Edycja 2020:

200 mln zł

W przypadku zwiększenia środków na realizację programu, możliwe będzie uzyskanie dofinansowania przez większą liczbę wnioskodawców, bez konieczności publikowania nowego ogłoszenia o programie.

III. 

WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA W RAMACH PROGRAMU

O dofinansowanie zadań inwestycyjnych w ramach Programu mogą się ubiegać:
1.
jednostki sektora finansów publicznych określone w art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), posiadające osobowość prawną i prowadzące działalność w dziedzinie kultury fizycznej;
2.
stowarzyszenia, fundacje i inne posiadające osobowość prawną podmioty, powstałe najpóźniej w dniu 31 grudnia 2016 r. (w szczególnie uzasadnionych przypadkach Minister może wyrazić zgodę na odstąpienie od tego wymogu), prowadzące działalność w zakresie kultury fizycznej, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników;
3.
spółki prawa handlowego posiadające osobowość prawną, utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

IV. 

RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

ZASADY OGÓLNE

Dofinansowaniem w ramach Programu "Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej - edycja 2020", mogą być objęte zadania inwestycyjne dotyczące budowy, przebudowy lub remontu niemalże wszystkich rodzajów obiektów sportowych.

Z uwagi na systemowy i komplementarny charakter powiązań poszczególnych programów ogłaszanych przez Ministra, co do zasady odrzucane będą projekty, o dofinansowanie których można się ubiegać w pozostałych programach.

Należy pamiętać, że wszystkie zadania inwestycyjne (powstałe obiekty sportowe), bez względu na to, w której grupie wyróżnionych zadań się znajdują, muszą mieć charakter ogólnodostępny. Dodatkowo w przypadku obiektów zewnętrznych, wnioskodawcy powinni dołożyć wszelkich starań, aby dostęp do nich, w szczególności dla dzieci i młodzieży, był nieodpłatny.

Ogólnodostępność nie wyklucza pobierania opłat za użytkowanie w umiarkowanej wysokości. Natomiast obiektami ogólnodostępnymi nie są takie, które są stale zarezerwowane dla niewielkiej zamkniętej grupy użytkowników. Kryterium tego nie spełniają na przykład zadania polegające na wymianie murawy na głównych płytach piłkarskich, w szczególności w wyższych klasach rozgrywkowych.

W ramach Programu możliwe jest złożenie wniosku dotyczącego realizacji kilku zadań należących do tej samej grupy inwestycji (np. 2 boiska przy 2 różnych szkołach lub remont dwóch różnych obiektów, użytkowanych przez różne kluby). Nie jest natomiast możliwe złożenie jednego wniosku zawierającego zadania inwestycyjne przypisane do różnych grup zadań (np. budowa przyszkolnej sali gimnastycznej i remont zaplecza klubu). W takich przypadkach Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia dwóch odrębnych (lub większej ilości) wniosków o dofinansowanie - osobnego dla każdej z ww. grup.

Zaleca się, aby przy budowanych/przebudowywanych/remontowanych obiektach, instalować stojaki lub wiaty rowerowe.

GRUPY ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

W związku z ogólnym charakterem niniejszego Programu, jak również różnorodnością potencjalnych zadań inwestycyjnych, Ministerstwo zdecydowało o wyodrębnieniu trzech ścieżek aplikowania o dofinansowanie, dedykowanych trzem grupom zadań inwestycyjnych:

1.
Budowa, przebudowa lub remont szkolnej infrastruktury sportowej.

W tej grupie zadań inwestycyjnych, dofinansowaniem mogą być objęte zadania dotyczące budowy, przebudowy lub remontu szkolnych obiektów sportowych, tj. obiektów sportowych o charakterze przyszkolnym, zlokalizowanych na terenie szkoły bądź w jej najbliższym sąsiedztwie, połączonych z nią bezpiecznym ciągiem pieszym, łącznikiem itp. Katalog zadań inwestycyjnych, możliwych do dofinansowania w ramach tej grupy zadań, obejmuje w szczególności:

1)
budowę pełnowymiarowych sal gimnastycznych 2  lub hal sportowych 3  - w uzasadnionych przypadkach (np. uwarunkowania architektoniczno-terenowe lub inwestycje, których realizację rozpoczęto przed złożeniem wniosku o dofinansowanie) Minister może odstąpić od tej zasady i przyjąć do dofinansowania sale gimnastyczne o mniejszych wymiarach. Wymóg nie dotyczy adaptacji na cele sportowe istniejących obiektów oraz remontów istniejących sal gimnastycznych;
2)
budowę boisk - wielkość i technologia wykonania boisk powinna odpowiadać planowanej formule użytkowania (wiodące sporty, liczba użytkowników szkolnych i pozaszkolnych). Należy mieć na uwadze, że boiska piłkarskie z trawy naturalnej, choć bardziej przyjazne dla użytkowników, wymagają większych nakładów na utrzymanie oraz mają mniejszą pojemność sportową. Wyposażenie boisk w oświetlenie pozwoli wydłużyć czas funkcjonowania obiektu, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Warto pamiętać, że dobrze zaprojektowane ogrodzenie i piłkochwyty nie tylko zwiększają komfort użytkowników boisk, ale również wpływają na bezpieczeństwo i komfort osób postronnych (spacerowicze, mieszkańcy sąsiednich posesji, uczestnicy ruchu drogowego);
3)
budowę kortów tenisowych (o nawierzchni akrylowej lub z mączki ceglanej, ewentualnie poliuretanowej lub z trawy syntetycznej dla kortów o funkcji rekreacyjno-sportowej) i badmintonowych;
4)
budowę tzw. terenowych urządzeń sportowych, przez co rozumie się np. budowę boisk do sportów plażowych i streetballa, skate parków, ścianek wspinaczkowych itp., siłownie, urządzenia sprawnościowe dla dzieci;
5)
budowa kompleksów lub urządzeń lekkoatletycznych, takich jak: bieżnie proste i okrężne, skocznie i rzutnie;
6)
przebudowę i remont przyszkolnych obiektów sportowych.
2.
Modernizacja infrastruktury sportowej, służącej klubom sportowym.

W ramach tej grupy zadań inwestycyjnych, mogą być realizowane inwestycje w zakresie ogólnodostępnych obiektów sportowych służących klubom sportowym, w szczególności dotyczących sportów olimpijskich oraz umożliwiających masowe uprawianie sportu. Zadanie inwestycyjne może polegać na przebudowie i/lub remoncie (w tym dostosowaniu do potrzeb sportu osób niepełnosprawnych) takich obiektów sportowych, jak w szczególności:

1)
sale sportowe (sale gimnastyczne, siłownie, sale do sportów walki, hale sportowe);
2)
kryte pływalnie;
3)
kryte lodowiska stałe oraz tory lodowe;
4)
boiska sportowe;
5)
kompleksy lekkoatletyczne;
6)
korty tenisowe (o docelowej nawierzchni akrylowej lub z mączki ceglanej, ewentualnie o nawierzchni poliuretanowej lub ze sztucznej trawy dla kortów o funkcji rekreacyjno-sportowej) i badmintonowe;
7)
przystanie kajakowe, wioślarskie, żeglarskie;
8)
tory kolarskie, wrotkarskie;
9)
sportowe trasy narciarskie, nartorolkowe i wrotkarskie;
10)
strzelnice sportowe 4 , tory łucznicze;
11)
obiekty dla sportów jeździeckich;
12)
zaplecza szatniowo-sanitarne dla ww. obiektów (w przypadku braku przy istniejących obiektach sportowych istotnego elementu funkcjonalnego, jakim jest zaplecze sanitarno-szatniowe lub gdy istniejące zaplecze nie spełnia określonych wymagań bądź gdy nadaje się jedynie do rozbiórki, możliwa jest również budowa zaplecza).
3.
Budowa ogólnodostępnej infrastruktury sportowej.

W trzeciej grupie zadań inwestycyjnych, możliwe jest uzyskanie dofinansowania na budowę obiektów, dających możliwość tworzenia warunków do rozwoju sportów olimpijskich, uwzględniających jednocześnie preferencje społeczne oraz potencjał w zakresie upowszechniania sportu i aktywności ruchowej. W ramach tej grupy możliwe jest również pozyskanie środków na przebudowę, remont lub modernizację obiektów sportowych, o ile nie służą przeważająco klubom sportowym i nie wpisują się w drugą grupę zadań.

Zadania inwestycyjne, o których dofinansowanie można ubiegać się w ramach ścieżki dotyczącej budowy ogólnodostępnej infrastruktury sportowej, to w szczególności:

1)
budowa treningowych sal gimnastycznych i hal sportowych;
2)
budowa krytych lodowisk - preferowane będą lodowiska o wymiarach umożliwiających trening sportowy (ok. 60 x 30 m). Możliwe jest również uzyskanie dofinansowania na zadaszenie lodowiska pod warunkiem zastosowania stałej konstrukcji;
3)
budowa krytych pływalni na obszarach pozbawionych tego typu obiektu - preferowane będą pływalnie 25 m, planowane do realizacji na obszarze tych powiatów, które nie posiadają na swoim terenie tego typu obiektu. Możliwe jest również dofinansowanie pływalni niepełnowymiarowych, realizowanych w gminach, na terenie których brak jest krytej pływalni 5 ;
4)
budowa wielkich boisk do gier zespołowych;
5)
budowa kompleksów lekkoatletycznych - podstawowe wymogi dotyczące obiektów lekkoatletycznych, zawarte są w załączniku do Programu "Budowa i przebudowa obiektów lekkoatletycznych. Wytyczne dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej" (załącznik nr 2 do Programu) 6 .

Ponadto w ramach Programu możliwe będzie dofinansowanie pozostałych obiektów sportowych, takich jak: boiska inne niż wcześniej wymienione, hale tenisowe, strzelnice sportowe 7  i tory łucznicze czy obiekty dla sportów jeździeckich.

Obiekty te powinny być wykonane w technologii zapewniającej bezpieczeństwo użytkowników. Przyjęte rozwiązania techniczno-funkcjonalne powinny odpowiadać istniejącym standardom.

NIE PRZEWIDUJE SIĘ DOFINANSOWANIA:

1)
budowy, przebudowy i remontów obiektów sportowych, w wyniku których powstają nawierzchnie z materiałów urazogennych, np.: asfaltowych, asfaltobetonowych, z żużla itp. Powyższy wymóg nie dotyczy obiektów, których specyfika sportowa uzasadnia zastosowanie takich nawierzchni (skate parki, trasy rowerowe i nartorolkowe, ścianki treningowe do tenisa);
2)
budowy, przebudowy i remontów przekryć balonowych (pneumatycznych bez stałej konstrukcji) 8 . Możliwe jest dofinansowanie lekkiego przekrycia obiektów sportowych pod warunkiem zastosowania stałej konstrukcji.
3)
wniosków dotyczących jedynie elementów funkcjonalnych obiektów sportowych, takich jak: ogrodzenie, piłkochwyty, oświetlenie itp.
4)
budowy, przebudowy i remontów odkrytych pływalni.

V. 

WYSOKOŚĆ UDZIELANEGO DOFINANSOWANIA

Maksymalna procentowa wysokość udzielanego dofinansowania, jest uzależniona od rodzaju zadania inwestycyjnego.
1.
Dofinansowanie inwestycji wpisujących się w pierwszą (obiekty przyszkolne) i trzecią (infrastruktura ogólnodostępna) grupę zadań, może wynieść:
1)
do 33% wydatków kwalifikowanych zadania - w przypadku jego realizacji na terenie gminy, której wskaźnik G przekracza 80% wskaźnika Gg, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 23),
2)
do 50 % wydatków kwalifikowanych zadania - w przypadku jego realizacji na terenie gminy, której wskaźnik G nie przekracza 80% wskaźnika Gg;
3)
do 70 % wydatków kwalifikowanych zadania - w przypadku jego realizacji na terenie gminy, której wskaźnik G nie przekracza 40% wskaźnika Gg;
4)
do 70% wydatków kwalifikowanych zadania - w przypadku, gdy dotyczy ono budowy pełnowymiarowej sali gimnastycznej w gminie, na terenie której nie istnieje taki obiekt. Fakt nieposiadania przez gminę pełnowymiarowej sali gimnastycznej, wnioskodawca potwierdza w formie pisemnego oświadczenia,
5)
do 80% wydatków kwalifikowanych zadania - w przypadku, gdy dotyczy ono obiektu sportowego uszkodzonego lub zniszczonego w wyniku działania żywiołu, zlokalizowanego w miejscowości ujętej w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1345 z późn. zm.),
6)
do 50% wydatków kwalifikowanych zadania w przypadku, gdy jest ono realizowane przez powiat (z wyłączeniem gmin na prawach powiatu), którego wskaźnik P nie przekracza 75% wskaźnika Pp, o którym mowa w art. 22 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Powiat, którego wskaźnik P przekracza 75% wskaźnika Pp, może otrzymać dofinansowanie na poziomie do 33% wydatków kwalifikowanych zadania.
2.
Dofinansowanie zadań należących do drugiej grupy (modernizacja obiektów służących klubom sportowym), może wynieść do 50% wydatków kwalifikowanych - bez względu na wskaźnik G, nie więcej jednak niż 3,5 min zł w przypadku pływalni lub lodowiska oraz nie więcej niż 2,5 mln zł w przypadku innych obiektów.
3.
Niezależnie od maksymalnej procentowej wysokości dofinansowania pojedynczego zadania inwestycyjnego, obowiązują również ograniczenia kwotowe (w mln zł), zgodnie z wartościami ujętymi w poniższej tabeli (odnosi się ona wyłącznie do zadań z grupy pierwszej i trzeciej):
Maksymalna wysokość dofinansowania dla poszczególnych wariantów dochodowych wg. wskaźnika G lub P (w mln zł)
33%50%70%
Typ obiektu* Budowa pierwszej na terenie gminy pełnowymiarowej sali gimnastycznej/hali sportowej--6
* Budowa przyszkolnego obiektu kubaturowego (np. sale sportowe)34,56
* Budowa przyszkolnego obiektu zewnętrznego1,31,82,3
* Budowa pierwszej w powiecie krytej pływalni 25 m678
* Budowa krytego lodowiska o wymiarach ok. 60x30m

* Budowa kolejnej w powiecie krytej pływalni o długości 25 m

* Budowa niepełnowymiarowej krytej pływalni o długości min. 16 m

3,556
* Budowa nieprzyszkolnej sali/hali sportowej

* Budowa krytego lodowiska 40x20m

356
* Budowa wieloobiektowych kompleksów sportowych234
* Budowa pełnowymiarowego boiska piłkarskiego

* Budowa kompleksów lekkoatletycznych

* Budowa innych obiektów sportowych m. in.: boiska wielofunkcyjne i plażowe, pumptrack, skate park1,31,82,3
* Modernizacja krytej pływalni lub krytego lodowiska2,53,54,5
* Modernizacja pozostałych obiektów sportowych1,52,53,5
4.
W przypadku gdy zakres zadania dotyczy większej liczby odrębnych obiektów/kompleksów, wysokość dofinansowania oblicza się dla tych obiektów oddzielnie. Tak obliczona łączna wartość dofinansowania, nie może przekroczyć kwoty 6 mln zł.
5.
Aby wniosek podlegał ocenie, minimalna wartość wydatków kwalifikowanych w nim ujętych musi wynieść:
1)
600 tys. zł dla zadań z pierwszej i trzeciej grupy zadań inwestycyjnych;
2)
300 tys. zł dla zadań z drugiej grupy zadań inwestycyjnych.

VI. 

TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW

1. 9
 Wniosek inwestycyjny należy złożyć w terminie do 30 kwietnia 2020 r.
2.
Minister może ogłosić dodatkowy termin naboru wniosków inwestycyjnych.
3.
Wniosek inwestycyjny składa się do Ministerstwa za pomocą systemu elektronicznego AMODIT, dostępnego na stronie internetowej pod adresem:

https://wnioski.msit.gov.pl/

4. 10
 W przypadku uzyskania wstępnej pozytywnej oceny wniosku inwestycyjnego, wnioskodawca zostanie poinformowany o tym fakcie za pośrednictwem adresu mailowego osoby odpowiedzialnej za kontakt, wskazanego przez wnioskodawcę we wniosku inwestycyjnym. W takim przypadku wniosek inwestycyjny należy niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni kalendarzowych od otrzymania z Ministerstwa ww. informacji, wydrukować, podpisać i przesłać (decyduje data stempla pocztowego) lub złożyć wraz z załącznikami o których mowa w pkt 5 na adres:

Departament Infrastruktury Sportowej

ul. Senatorska 14

00-082 Warszawa

5.
Do wniosku inwestycyjnego należy załączyć:
1)
dokumenty potwierdzające umocowanie osób składających wniosek inwestycyjny do działania w imieniu wnioskodawcy (o ile dotyczy);
2)
dokumenty potwierdzające przygotowanie zadania inwestycyjnego do realizacji:
a)
decyzja o pozwoleniu na budowę, jeżeli jej uzyskanie jest wymagane odrębnymi przepisami dla zakresu zadania inwestycyjnego objętego wnioskiem inwestycyjnym lub zgłoszenie budowy we właściwym organie administracji architektoniczno-budowlanej przy czym przedmiotowe dokumenty muszą być uzyskane przed upływem terminu składania wniosków o dofinansowanie (w przypadku pozytywnej oceny wniosku i zakwalifikowania go do dofinansowania, wnioskodawca zobowiązany będzie, przed podpisaniem umowy, dostarczyć do Ministerstwa ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenie budowy we właściwym organie administracji architektoniczno-budowlanej z zaświadczeniem o braku sprzeciwu wydanym przez ww. organ);
b)
podstawowe elementy dokumentacji technicznej (plan zagospodarowania terenu, główne rzuty poziome i przekroje, opis techniczny przedsięwzięcia lub ewentualnie inne niezbędne szkice i rysunki umożliwiające analizę poprawności przyjętych rozwiązań projektowych),
c)
zbiorcze zestawienie kosztów oraz harmonogram rzeczowo - finansowy zadania inwestycyjnego,
d)
dokumentacja zdjęciowa na nośniku elektronicznym, obrazująca stan istniejącego obiektu - tylko w przypadku zadań polegających na modernizacji;
3)
oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (W przypadku gdy prawo to nie wynika z prawa własności, lecz ze stosunku zobowiązaniowego, do wniosku należy załączyć poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię stosownej umowy - np. umowy dzierżawy lub najmu, zawierającej zgodę właściciela na wykonywanie stosownych robót budowlanych. Przedmiotowa umowa musi obowiązywać przez okres nie krótszy niż 10 lat od dnia planowanego zakończenia zadania);
4)
dokumenty potwierdzające posiadanie lub zapewnienie otrzymania przez wnioskodawcę środków finansowych, innych niż dofinansowanie, w wysokości umożliwiającej zrealizowanie zadania inwestycyjnego w terminie określonym we wniosku inwestycyjnym tj. w szczególności:
a)
pisemne oświadczenie o zabezpieczeniu środków własnych na finansowanie zadania inwestycyjnego (w przypadku pozytywnej oceny wniosku i zakwalifikowania go do dofinansowania, wnioskodawca zobowiązany będzie, przed podpisaniem umowy, potwierdzić złożone oświadczenie o zabezpieczeniu środków własnych, przedkładając stosowne dokumenty - w przypadku jednostek samorządu terytorialnego: budżet/wieloletni plan finansowy; w przypadku innych podmiotów: plan finansowy);
b)
umowa zawarta przez wnioskodawcę z bankiem lub pożyczkodawcą, bądź też wydane przez nie dokumenty potwierdzające zapewnienie udzielenia kredytu lub pożyczki,
c)
dokumenty potwierdzające przyznanie dofinansowania (dotacji) z innych źródeł albo zapewnienia ich przyznania;
5)
oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT (dostępne w systemie AMODIT), w przypadku odliczania podatku VAT odliczeniu podlega 100% jego wartości;
6)
w przypadku wnioskodawcy niebędącego jednostką sektora finansów publicznych, dodatkowo należy złożyć:
a)
dokument potwierdzający ustanowienie zabezpieczenia roszczeń w przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonywania umowy o dofinansowanie, do wysokości otrzymanego dofinansowania, wraz z odsetkami;
b)
statut, umowę lub akt założycielski przewidziany dla prowadzenia działalności wnioskodawcy;
c)
zaświadczenie lub informację sporządzoną na podstawie ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy wraz z oświadczeniem potwierdzającym zgodność i aktualność danych na dzień składania wniosku inwestycyjnego;
d)
sprawozdanie finansowe za ostatnie dwa lata;
7)
zarchiwizowaną elektronicznie pełną dokumentacja wniosku (nośnik: CD/DVD, wyklucza się pendrive).
6. 11
 Wszystkie użyte w tekście programu frazy "na dzień składania wniosku inwestycyjnego" należy rozumieć jako dzień złożenia wniosku w systemie Amodit.

Należy dołączać do wniosku wyłącznie dokumenty niezbędne, zgodnie z wymogami przedstawionymi powyżej, jak również te załączniki, które są wskazane w formularzu wniosku.

Nadmiarowe dokumenty bardzo często pogarszają przejrzystość dokumentacji.

Nie należy dołączać również całej dokumentacji wykonawczej, czy innych niewymaganych dokumentów bądź załączników. Wymagane są tylko rzuty i przekroje pozwalające na weryfikację poszczególnych wymiarów, podstawowych technologii itp. Zbędne są szczegółowe projekty wykonawcze poszczególnych branż instalacyjnych.

Zaleca się przekazywanie dokumentacji w segregatorze, co również zwiększa przejrzystość wniosku.

VII. 

TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

1.
Wstępny termin oceny wniosków przez Ministerstwo to 3 miesiące od upływu terminu ich naboru, nie później jednak niż do końca roku kalendarzowego, w którym złożono wniosek.
2.
Ocena dokonywana w Ministerstwie dzieli się na formalną oraz merytoryczną. Ocena merytoryczna dzieli się na ekonomiczną, techniczną i potencjału sportowego.
3.
W przypadku stwierdzenia we wniosku inwestycyjnym braków lub błędów, Ministerstwo wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia bądź korekty wniosku inwestycyjnego, określając termin ich dokonania. Podstawowym kanałem przekazywania uwag jest poczta elektroniczna - adres mailowy osoby odpowiedzialnej za kontakt, wskazany przez wnioskodawcę we wniosku. Po stronie wnioskodawcy leży obowiązek poinformowania Ministerstwa o zmianie nieaktualnych danych kontaktowych.
4.
Pod względem merytorycznym oceniane są jedynie kompletne wnioski inwestycyjne, tzn. takie, które spełniają formalne wymogi określone w rozporządzeniu oraz niniejszym Programie.
5.
Zadaniami o charakterze priorytetowym będą wnioski dotyczące budowy pierwszej pełnowymiarowej sali gimnastycznej w gminie, pierwszej pływalni o długości 25 m w powiecie lub pierwszej pływalni o długości min. 16 m w gminie.
6.
Przy ocenie wniosku inwestycyjnego pod kątem merytorycznym, brane będą pod uwagę następujące kryteria:
1)
kryteria oceny technicznej, w tym m. in.: zgodność zadania inwestycyjnego z Programem, w szczególności w zakresie rzeczowym i kwalifikowalności wydatków;
2)
kryteria oceny ekonomicznej w tym m. in.: ocena sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy/otoczenia wnioskodawcy (wysokość wskaźnika G 12 ) oraz częstotliwość korzystania ze środków Funduszu w ostatnich 5 latach;
3)
kryteria oceny potencjału sportowego - odrębne dla każdej z grup zadań inwestycyjnych.

VIII. 

ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

Dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego, może zostać przeznaczone wyłącznie na pokrycie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikowanych, to jest wydatków, wskazanych w § 12 ust. 2 pkt 7 rozporządzenia.

WYDATKI KWALIFIKOWANE

1.
Wydatki kwalifikowane stanowią wydatki dotyczące elementów zadania inwestycyjnego związanych z funkcją sportową obiektu i niezbędne do poniesienia w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, w tym przykładowo: przyłącza, piłkochwyty i bezpośrednie ogrodzenie boiska, monitoring obiektu, automatyka, systemy sterujące, oświetlenie areny sportowej, stojaki i wiaty rowerowe oraz koszt wykonania podstawowej dokumentacji technicznej.
2.
W przypadku zadania o funkcjach mieszanych, np. sportowo-dydaktycznych lub sportowo-widowiskowych/rekreacyjnych, dofinansowanie objąć może wyłącznie elementy obiektu dotyczące jego funkcji sportowej.
3.
W wydatkach kwalifikowanych, mogą być uwzględnione koszty wykonania elementów dodatkowych, takich jak: drogi technologiczne i pożarowe wraz z ich oświetleniem, parkingi, zagospodarowanie terenu w tym jego ogrodzenie oraz inne elementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania obiektu sportowego - w wysokości do 10% wydatków kwalifikowanych zadania inwestycyjnego i o wartości nie większej niż 300.000 zł brutto (w przypadku wniosków przewidujących realizację większej ilości zadań, limit procentowy 10% obliczany jest dla każdego zadania odrębnie).
4.
Kwalifikowane są wydatki dotyczące zakupu sprzętu do utrzymania sportowej funkcjonalności obiektu, takie jak rolba, odkurzacz basenowy czy sprzęt do pielęgnacji boisk, jednak wniosek musi zawierać stosowną analizę potwierdzającą korzyści ekonomiczne wynikające z zakupu urządzeń w stosunku do rozwiązania alternatywnego, jakim jest zakup danej usługi. Przedmiotowa analiza poza kosztem zakupu sprzętu, musi uwzględniać również wydatki dotyczące wynagrodzeń dedykowanego personelu wraz z kosztem specjalistycznych szkoleń.
5.
Do wydatków kwalifikowanych dotyczących obsługi inwestorskiej, zalicza się również dodatkowe czynności wspierające inwestora w procesie odbioru obiektów - w tym np. tzw. badania obiektowe wykonywane w przypadku realizacji obiektów wymagających uzyskania certyfikacji/licencji (np. wymienione w normie PN-EN 14877:2014), w łącznej kwocie do 30 tys. zł 13 .
6.
Dofinansowane ze środków Funduszu mogą być tylko te wydatki, które będą poniesione nie wcześniej niż od 1 stycznia 2020 roku. Wcześniejsze wydatki są wliczane do kwalifikowanych, jednak nie mogą być dofinansowane ze środków Funduszu.

WYDATKI NIEKWALIFIKOWANE

1Niekwalifikowane są wszelkie wydatki związane z pozyskaniem działki budowlanej, w tym w szczególności:

* koszt zakupu i podziału nieruchomości gruntowej,

* koszt wykupu obiektów znajdujących się na nieruchomości gruntowej,

* koszt dzierżawy terenów i obiektów na okres budowy,

* koszt przekwaterowania użytkowników obiektów z zakupionej nieruchomości,

* koszty budownictwa zastępczego dla przekwaterowanych użytkowników.

2Niekwalifikowane są wydatki dotyczące uzbrojenia terenu poza granicami opracowania wg projektu zagospodarowania terenu:

* przyłącza wod.-kan.,

* przyłącza c.o.,

* przyłącza elektryczne,

* inne.
3Niekwalifikowane są wydatki związane z pomieszczeniami niezwiązanymi ze sportem, np.:

* pomieszczenia dydaktyczne, biblioteki, czytelnie, świetlice oraz inne pomieszczenia niezwiązane z funkcją sportową obiektu, pomieszczenia noclegowe, internatowe,

* pomieszczenia wraz z zapleczem przewidziane na prowadzenie działalności gastronomicznej, handlowej, usługowej (np. restauracje, kawiarnie, bary, sklepy, gabinety masażu, spa),

* pomieszczenia dla solarium.

4Niekwalifikowane są wydatki dotyczące następujących obiektów pomocniczych:

* obiekty małej architektury takie jak pomniki, altany i fontanny,

* obiekty pomocnicze kubaturowe niezwiązane z funkcją sportową obiektu,

* obiekty pomocnicze inżynieryjne np. drogi dojazdowe.

5Niekwalifikowane są wydatki dotyczące urządzeń ruchomych takich jak:

* urządzenia komputerowe,

* urządzenia sekretarskie,

* urządzenia audiowizualne,

* meble,

o ile nie są związane z funkcją sportową obiektu (np. zapleczem szatniowo-sanitarnym) lub zaprojektowanymi pomieszczeniami służącymi niekomercyjnym celom szkoleniowym.

6Niekwalifikowane są również wydatki dotyczące:

* kosztów kredytów inwestycyjnych, obsługa rachunków,

* kosztów serwisu obiektu,

* jak również ewentualne koszty zaplanowanej rezerwy,

* kosztu ustanowienia inwestora zastępczego,

* promocji (z wyłączeniem kosztu wykonania tablicy informacyjnej).

1.
Ponadto nie są kwalifikowane wydatki, dotyczące widowni, w tym trybun, ich zadaszenia oraz siedzisk. Wyjątkiem są trybuny stanowiące element konstrukcyjny zaplecza, jednak wysokość wydatków kwalifikowanych jest wyliczana wskaźnikowo, jako iloczyn powstałej powierzchni użytkowej oraz przyjętej średniej ceny m2 (w oparciu o wyliczenia własne Ministerstwa).
2.
Wysokość wydatków niekwalifikowanych wg tabeli wydatki niekwalifikowane - pkt 3, wyliczana jest co do zasady na podstawie ceny 1m2 powierzchni użytkowej, obliczonej na podstawie kosztu całkowitego całego obiektu.
3.
Szczegółowe uregulowanie niniejszego zagadnienia znajduje się we wzorze umowy, będącej załącznikiem do niniejszego Programu (załącznik nr 1).

IX. 

TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

1.
Planowany harmonogram realizacji zadania inwestycyjnego składany wraz z wnioskiem, musi przewidywać rozpoczęcie robót budowlanych i finansowanie ich ze środków Funduszu nie później niż w 2021 r.
2.
Wnioskodawca zobowiązany jest ogłosić przetarg na realizację zadania inwestycyjnego nie później niż do 30 czerwca 2021 r. W przypadku niedotrzymania powyższego terminu przez wnioskodawcę, Minister odstąpi od zawarcia umowy, co skutkować będzie utratą dofinansowania.
3.
Dofinansowaniem objęte mogą być jedynie zadania inwestycyjne planowane do realizacji lub realizowane według stanu na dzień składania wniosku inwestycyjnego. Nie ma możliwości uzyskania dofinansowania na zakończone zadanie inwestycyjne.
4.
Za termin zakończenia zadania inwestycyjnego uznaje się datę uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - jeśli decyzja nie jest wymagana -datę podpisania protokołu odbioru końcowego.
5.
W przypadku uzyskania decyzji o częściowym pozwoleniu na użytkowanie, zadanie inwestycyjne traktuje się za zakończone w zakresie, o jakim mowa w tej decyzji.
6.
Planując harmonogram wykonywania robót, w szczególności nawierzchni syntetycznych, należy wziąć pod uwagę zalecenia dotyczące warunków prowadzenia robót, określonych przez producentów, w szczególności w zakresie dotyczącym minimalnej temperatury oraz dopuszczalnego poziomu wilgotności powietrza.

X. 

WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

1.
Pozytywna ocena wniosku inwestycyjnego, dokonana przez powołany przez Ministra Zespół ds. oceny wniosków o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków Funduszu i zatwierdzona przez Ministra, jest podstawą do sporządzenia umowy o dofinansowanie.
2.
Ministerstwo wysyła do wnioskodawcy 3 egzemplarze umowy o dofinansowanie.
3.
Wnioskodawca uzupełnia w umowie brakujące informacje oraz podpisuje wszystkie egzemplarze, po czym odsyła je do Ministerstwa.
4.
Wnioskodawca zobowiązany jest niezwłocznie odesłać uzupełnione i podpisane egzemplarze umowy wraz z ewentualnymi dokumentami uzupełniającymi.
5.
W przypadku nieodesłania umowy przez Wnioskodawcę, w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania druków umowy, Minister odstąpi od zawarcia umowy, co skutkować będzie utratą dofinansowania.
6.
Dniem zawarcia umowy o dofinansowanie, jest dzień podpisania jej przez Ministra.
7.
Jeden egzemplarz umowy jest odsyłany do wnioskodawcy.
8.
Umowa o dofinansowanie określa szczegółowo tryb i warunki przekazywania i rozliczania dofinansowania oraz zasady realizacji zadania inwestycyjnego, w tym:
1)
obowiązki wnioskodawcy;
2)
sposób i warunki przekazania dofinansowania;
3)
zasady dotyczące wykorzystania dofinansowania;
4)
sposób rozliczenia dofinansowania;
5)
zwroty dofinansowania;
6)
zasady dotyczące informacji i promocji;
7)
monitoring realizacji zadania inwestycyjnego w tym obowiązki sprawozdawcze;
8)
tryb i zasady kontroli realizacji zadania inwestycyjnego;
9)
zasady dotyczące trwałości zadania inwestycyjnego.
9.
Wskazana w umowie nazwa zadania jest formułowana przez Ministerstwo, zgodnie z przyjętą nomenklaturą.
10.
Wzór umowy o dofinansowanie zadania inwestycyjnego, stanowi załącznik nr 1 do Programu.

XI. 

UWAGI KOŃCOWE

1.
W przypadku wątpliwości w rozumieniu/stosowaniu niniejszego Programu, należy kontaktować się z pracownikami Departamentu Infrastruktury Sportowej w Ministerstwie.
2.
Wszelkie odstępstwa od zapisów niniejszego Programu, wymagają pisemnej zgody Ministra.
3.
Ostateczna interpretacja niniejszego Programu należy do wyłącznej kompetencji Ministra.

XII. 

ZAŁĄCZNIKI

-
Zał. nr 1 - wzór umowy o dofinansowanie (dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/sport/program-sportowa-polska).
-
Zał. nr 2 - Wytyczne dla obiektów lekkoatletycznych, w szczególności:
-
Budowa i przebudowa obiektów lekkoatletycznych. Wytyczne dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (dokumenty dostępne są na stronie Ministerstwa w zakładce Infrastruktura/wytyczne techniczne/obiekty lekkoatletyczne https://www.gov.pl/web/sport/obiektv-lekkoatletyczne)
1 Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej kultura fizyczna na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).
2 Przez pełnowymiarową salę gimnastyczną, rozumie się obiekt posiadający pomieszczenie jednoprzestrzenne o następujących gabarytach:

- wymiarach poziomego rzutu budowlanego ograniczonego elementami ścian, słupów lub innych stałych przeszkód konstrukcji bądź wyposażenia stałego niebędącego wyposażeniem sportowym: nie mniejszych niż 12,0 m x 24,0 m;

- wysokości pomieszczenia w najniższym jego punkcie nie mniejszej niż 6,0 m - liczonej od wykończonej płaszczyzny posadzki do najniższego elementu konstrukcji dachu, stropu, sufitu podwieszonego lub innego elementu wyposażenia stałego, niebędącego wyposażeniem sportowym.

3 Przez halę sportową rozumie się obiekt posiadający pomieszczenie jednoprzestrzenne o następujących gabarytach:

- wymiarach poziomego rzutu budowlanego ograniczonego elementami ścian, słupów lub innych stałych przeszkód konstrukcji bądź wyposażenia stałego niebędącego wyposażeniem sportowym: nie mniejszych niż 19,0 m x 36,0 m, co umożliwia rozgrywki piłki siatkowej, koszykówki, tenisa itp., z zachowaniem regulacji umożliwiających przeprowadzenie rozgrywek sportowych rangi mistrzowskiej lub ogólnopolskiej;

- wysokości pomieszczenia w najniższym jego punkcie nie mniejszej niż 7,0 m - liczonej od wykończonej płaszczyzny posadzki do najniższego elementu konstrukcji dachu, stropu, sufitu podwieszonego lub innego elementu wyposażenia stałego, niebędącego wyposażeniem sportowym.

4 W przedmiocie strzelnic warto zwrócić uwagę na programy Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym program "Strzelnica w powiecie" z dofinansowaniem do 80% (https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/otwarte-konkursy-ofert).
5 W przypadku budowy niepełnowymiarowej krytej pływalni, Ministerstwo Sportu rekomenduje realizację wariantu niecki opisanego w opracowaniu zleconym przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego pn. Analiza funkcjonalno-użytkowa małych przyszkolnych krytych pływalni w ramach programu "Dolnośląski Delfinek", dostępne pod adresemhttps://www.gov.pl/attachment/1dbf73f5-17eb-49b3-a1e2-5037fa5d5ed5
6 szczegółowe parametry poszczególnych urządzeń lekkoatletycznych wraz z ilustracjami, znajdują się w następujących dokumentach:

a) Wytyczne IAAF "Track and Field Facilities Manual": 2008 (https://www.pzla.pl/aktualnosci/10791-podrecznik-iaaf-dotyczacy-budowy-infrastruktury-lekkoatletycznej)

b) Wytyczne PZLA "Założenia dla projektantów stadionów LA" (https://www.pzla.pl/aktualnosci/7729-stadion-lekkoatletyczny-zalozenia-dla-projektantow).

7 W przedmiocie strzelnic warto zwrócić uwagę na programy Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym program "Strzelnica w powiecie" z dofinansowaniem do 80% (https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/otwarte-konkursy-ofert).
8 Dofinansowanie przekryć boisk pełnowymiarowych możliwe jest w odrębnym programie Ministra Sportu ("Program budowy zadaszeń boisk piłkarskich").
9  Rozdział 6 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 18 z dnia 25 marca 2020 r. (Dz.Urz.MSpor.2020.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 marca 2020 r.
10  Rozdział 6 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 18 z dnia 25 marca 2020 r. (Dz.Urz.MSpor.2020.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 marca 2020 r.
11  Rozdział 6 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 3 decyzji nr 18 z dnia 25 marca 2020 r. (Dz.Urz.MSpor.2020.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 marca 2020 r.
12 Wskaźnik G dochodów podatkowych gminy, w której zlokalizowane jest zadanie inwestycyjne.
13 Kwota 30 tys. zł to nie stanowi limitu finansowego na prace inspektora nadzoru, lecz jest dodatkowym limitem na ewentualne badania laboratoryjne, ekspertyzy, wsparcie techniczne etc. w tym zakresie.