Ogłoszenie Programu "Skaut" w 2019 r. w ramach rozwijania sportu poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu dzieci i młodzieży.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2019.51

Akt utracił moc
Wersja od: 22 lipca 2019 r.

DECYZJA Nr 30
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 22 lipca 2019 r.
w sprawie ogłoszenia Programu "Skaut" w 2019 r. w ramach rozwijania sportu poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu dzieci i młodzieży

Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 25 września 2017 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 1801) ustala się, co następuje:
§  1. 
Ogłasza się Program "Skaut" w 2019 r. w ramach rozwijania sportu poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu dzieci i młodzieży, stanowiący załącznik do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

grafika

PROGRAM "SKAUT"

w ramach rozwijania sportu poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu dzieci i młodzieży

Warszawa, .......... 2019 r.

I. WSTĘP

II. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU

III. ZADANIA OBJĘTE DOFINANSOWANIEM

IV. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA

V. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU

VI. OPIS, TERMINY I WARUNKI REALIZACJ ZADAŃ

VII. WARUNKI UDZIELENIA DOFINANSOWANIA

VIII. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW

IX. TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW

X. TERMIN ROZPATRZENIA WNIOSKÓW

XI. PROCEDURA OCENY ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW

XII. ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY

I. 

WSTĘP

Aktywność fizyczna jest warunkiem niezbędnym dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka - od lat jej niezastąpiony wpływ na zdrowie podkreśla Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization - WHO) w swoich oficjalnych wytycznych. W strategii dotyczącej aktywności fizycznej dla regionu Europy na lata 2016 - 2025, WHO zwraca uwagę, że aktywność fizyczna pełni funkcję profilaktyczną we wszystkich grupach wieku - od małych dzieci po osoby starsze 2 .

Liczne badania naukowe potwierdzają wpływ aktywności fizycznej na ograniczenie występowania tzw. chorób cywilizacyjnych: otyłości, cukrzycy, czy chorób układu krążenia. Ponadto aktywność fizyczna ma również znaczenie dla wzmacniania zdrowia psychicznego. Osoby uprawiające sport mają m.in. wyższe poczucie własnej wartości, mniej się stresują oraz mają lepsze relacje społeczne. Szczególnie istotną rolę aktywność fizyczna odgrywa również w kształtowaniu stylu życia oraz nawyków zdrowotnych młodych ludzi, wpływając na ich dobre samopoczucie oraz będąc inwestycją w przyszłe zdrowie 3 .

Przesłanki te nabierają znaczenia kluczowych zmiennych strategicznych dla polityk publicznych w tym zakresie w sytuacji, gdy poziom aktywności fizycznej znacznej części populacji w Polsce jest bardzo niski. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród dzieci i młodzieży, co w perspektywie długoletniej, może mieć wpływ na kondycję polskiego społeczeństwa i związany z tym poziom wydatków na profilaktykę i ochronę zdrowia oraz świadczeń finansowanych przez instytucje typu NFZ czy ZUS, które będą odwrotnie proporcjonalne do nakładów przeznaczonych na upowszechnianie aktywności fizycznej wśród najmłodszych.

Zgodnie z zaleceniami WHO 4 , dzieci i młodzież w wieku 5-17 lat powinny podejmować aktywność fizyczną o charakterze tlenowym i umiarkowanej intensywności trwającej co najmniej 60 minut codziennie - jej celem jest zaspokojenie podstawowych potrzeb rozwojowych i zdrowotnych.

Pomimo powszechnie uznanej ochronnej roli aktywności fizycznej dla zdrowia, odsetek młodych osób spełniających rekomendacje WHO okresowo się zmniejsza. Porównując dane uzyskane w dwóch ostatnich rundach badań HBSC, z lat 2014 i 2018 stwierdzono statystycznie istotne różnice w poziomie aktywności fizycznej młodzieży. Zaznaczył się w tym okresie wyraźny negatywny trend, czyli zmniejszenie odsetka młodzieży spełniającej zalecenia WHO co do umiarkowanej aktywności fizycznej, z 24,2% w 2014 r. do 17,2% w 2018 r. 5

Potwierdzają to wyniki międzynarodowego raportu Global Matrix 3.0 opracowanego przez Active Healthy Kids Global Alliance (AHKGA - organizację zrzeszającą naukowców, ekspertów ds. zdrowia i z innych dziedzin, działających na rzecz poprawy aktywności fizycznej najmłodszych) 6  - jedynie 20% dzieci w naszym kraju spełnia kryteria WHO dotyczące codziennej aktywności fizycznej, która powinna trwać co najmniej godzinę.

Ogólna sprawność fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce (w pięciostopniowej skali ocen od A do F) została oceniona na D-. Wśród 17 europejskich krajów biorących udział w najnowszym badaniu Polska zajęła wraz z Niemcami, Danią i Estonią przedostatnie miejsce, wyprzedzając jedynie Szkocję, która uzyskała najgorszy wynik.

Współczesny styl życia - wydłużenie czasu spędzanego przed ekranami, rosnąca urbanizacja społeczności oraz wzrost automatyzacji wcześniejszych zadań manualnych - przyczyniają się do powszechnego problemu zdrowia publicznego, który należy uznać za priorytet globalny, a negatywne trendy wśród najmłodszych mają bezpośrednie przełożenie na aktywność fizyczną dorosłej populacji.

Według badań Eurobarometru 7 , w 2017 r. aż 56% Polaków (wzrost o 4 p. proc. w porównaniu z 2013 r.) odpowiedziało, że nigdy nie ćwiczy, ani nie uprawia sportu, przy średniej dla ogółu krajów członkowskich wynoszącej 46%. Eurobarometr wskazuje, że regularną aktywność w Polsce podejmuje 23% osób (spadek o 4 p. proc. w porównaniu z 2013 r.), co daje miejsce w ostatniej szóstce Unii Europejskiej.

Dane GUS 8  potwierdzają wyniki badania europejskiego. Regularne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych 9  lub rekreacji ruchowej 10  zadeklarowało 22% Polaków, zaś 25% - jedynie sporadyczne uczestnictwo. Oznacza to, że ponad połowa Polaków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej w czasie wolnym. Wśród osób w wieku 15-64 lat, 54% nie uprawia żadnej formy sportu ani ćwiczeń fizycznych 11 .

Równie niepokojące są wyniki badań realizowanych przez władze samorządowe na szczeblu lokalnym. W roku 2016 władze Lidzbarka Warmińskiego uruchomiły projekt "Lidzbark Warmiński bez wad postawy", akcję profilaktyczną, która miała na celu przebadanie kręgosłupów i stóp wszystkich dzieci w przedszkolach i szkołach podstawowych, a następnie przeprowadzenie działań zapobiegawczych 12 . Zgodnie z uzyskanymi wynikami, wszystkie przebadane dzieci miały wady postawy i wymagały zajęć korekcyjnych, a niemal połowa z nich rehabilitacji.

Wyniki cytowanych badań jednoznacznie wskazują na pogłębiające się tendencje spadkowe dotyczące sprawności fizycznej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. W szeroko rozumianym obszarze polityk publicznych, wymaga to rozwijania kompleksowych programów powszechnej promocji aktywności fizycznej, obejmujących możliwie szerokie spektrum odziaływań, takich jak zorganizowane zajęcia sportowe, promowanie aktywnego transportu i spontanicznej aktywności fizycznej, czy wspomagających proces identyfikacji talentów sportowych.

Działania te muszą mieć charakter prewencyjny, edukacyjny i wychowawczy. Istniejące obecnie rozwiązania w zakresie rozpoznawania poziomu rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, oceniane choćby przez pryzmat szkolnego wychowania fizycznego, poziomu codziennej systematycznej aktywności fizycznej uczniów, powstawania kilkudekadowych negatywnych trendów (epidemia otyłości i nadwagi wśród dzieci, drastyczne obniżenie poziomu sprawności fizycznej, nasilenie występowania wśród dzieci i młodzieży występowania przypadków chorób charakterystycznych dla dorosłości i starzenia się) czy wzmożonej absencji uczniów na lekcjach wychowania fizycznego, należy ocenić jako niezadowalające.

Szkoła i klub to dwa główne środowiska interwencji, które powinny i mogą prowadzić działania aktywizacyjne wśród dzieci i młodzieży. Większość dzieci ze szkół podstawowych nie ma dostępu do zorganizowanych form aktywności fizycznej, w szczególności prowadzonych przez klub sportowy. W trakcie realizacji programu KLUB stwierdzono, że w klubach uczestniczących w programie, w zajęciach uczestniczy jedynie ok. 150 tyś dzieci i młodzieży, natomiast biorąc pod uwagę inne programy MSiT o charakterze zajęciowym, to aktywizowanych jest ponad 600 tyś dzieci i młodzieży.

W świetle negatywnych trendów, niezbędne są powszechne działania aktywizujące w tym zakresie, dlatego wskazane jest dotarcie do dzieci i młodzieży klas IV-VIII w 100% polskich szkół podstawowych, (tj. ponad 2 mln uczniów).

Liczba uczniów szkół podstawowych wg. Systemu Informacji Oświatowej z dnia 30 września 2018 r.

grafika

Wiele z podejmowanych w ostatnich latach działań MSiT obejmuje realizację kompleksowych programów szerokiej promocji aktywności fizycznej (np. programy SKS, Klub, Sport Akademicki, Sport dla Wszystkich, Sport Wszystkich Dzieci, Program Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych czy też wydarzenia związane z Europejskim Tygodniem Sportu), z których część realizowana jest w szkołach.

W chwili obecnej nie ma jednak mechanizmów badających w szkołach efektywność realizacji zajęć obejmujących aktywność fizyczną. W podstawie programowej wychowania fizycznego brak jest jednoznacznego zestawu testów sprawności fizycznej dla poszczególnych etapów edukacyjnych. Z uwagi na to, uzasadnione wydaje się wdrożenie efektywnego mechanizmu badania pomiarów sprawności sformułowanych w podstawie programowej oraz gromadzenia danych w tym zakresie. Brakuje również usystematyzowanych form oraz narzędzi dla nauczycieli wychowania fizycznego, w szczególności posiadających uprawnienia szkoleniowe oraz prowadzących zajęcia sportowe w tych klubach, do prowadzenia naboru do sekcji klubowych.

Inicjatywa opracowania i wdrożenia programu "SKAUT" jest wynikiem analizy opisanego stanu potrzeb i oczekiwań oraz oceny aktualnej sytuacji w sferze identyfikacji i wspierania rozwoju sportowego dzieci i młodzieży. Każdy uczeń ma potencjalnie wiele nieodkrytych talentów, a wykonanie kilku podstawowych testów sprawności fizycznych, pozwoli uzyskać obiektywne spojrzenie na poziom sprawności dziecka. Umożliwi to stworzenie optymalnych warunków do kształtowania rozwoju sportowego uczniów charakteryzujących się potwierdzonymi zdolnościami.

Proces identyfikacji osób młodych o szczególnych predyspozycjach do osiągania sukcesów w sporcie jest trudny ze względu na złożoność pojęcia "sukces" oraz nieoczywiste kryteria oceny wyników sportowych osiąganych w poszczególnych obszarach, które mogą wpływać na proces osiągnięcia "sukcesu sportowego". W Polsce brak jest profesjonalnego systemu identyfikacji talentów sportowych oraz kierowania dzieci do klubów sportowych, które są kuźnią przyszłych mistrzów.

Strategiczne działania w tym obszarze powinny służyć wdrożeniu efektywnego procesu identyfikacji poziomu sprawności motorycznej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, w tym osób o wyróżniających się zdolnościach, tj. uruchomieniu i prowadzeniu ogólnopolskiej sieci skautów - trenerów, instruktorów, nauczycieli wychowania fizycznego, których rolą będzie przeprowadzenie stosownych pomiarów stanu sprawności fizycznej oraz aktywna identyfikacja uzdolnionych sportowo dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych w ramach systematycznej diagnozy rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży w Polsce.

Podniesienie efektywności procesów identyfikacji może nastąpić poprzez zwiększenie liczby dzieci i młodzieży objętych obserwacją, dobór trafnych, rzetelnych i znormalizowanych pomiarów testowych, realizację pomiarów powtarzanych (zamiast pojedynczych) oraz uwzględnienie zmienności cech ze względu na tempo rozwoju osobniczego.

Naturalnym obszarem poszukiwania talentów sportowych wśród najmłodszych jest przede wszystkim lekkoatletyka, która jest pierwszym sportem dla każdego dziecka (biegi, skoki i rzuty to naturalne czynności dla każdego młodego człowieka). Określenie potencjału motorycznego dzieci w klasach IV-VIII szkół podstawowych, pozwoli na uzyskanie unikalnych w skali światowej informacji na temat stanu sprawności ruchowej dzieci, co w konsekwencji może pozwolić na precyzyjne planowanie kierunków interwencji publicznej w tym obszarze. Działania te mają mieć charakter uniwersalny, dzięki odpowiedniej selekcji, ścieżka sportowa dla każdego dziecka zostaje otwarta. Skauci będą w stanie prawidłowo ocenić potencjał sportowy dziecka oraz w razie potrzeby skierować do innego sportu, aby dalej rozwijać jego talent.

W wymiarze sportowym, uzyskana wiedza pozwoli na optymalizację prowadzonego w szkole lub klubie procesu szkoleniowego, prognozowanie rozwoju, zapewnienie warunków i efektywnej alokacji zasobów wspierających proces szkoleniowy oraz ewaluację postępów, która umożliwi ewentualne korekty aktywności szkoleniowej. Nie bez znaczenia jest również element strukturalny takich działań, tj. wykonanie czynności pomiarowych i analitycznych na rzecz szkół, klubów i polskich związków sportowych, ukierunkowanych na poprawę efektywności doboru dzieci i młodzieży do konkretnego sportu oraz komunikacyjny - pozwalający na informowanie rodziców/opiekunów prawnych o potencjale dzieci.

W optymalnym procesie rozwoju sportowego nie można stawiać na przypadkowość. Bardzo ważne jest by brali w nim udział ci, których doświadczenie, wiedza i pasja pozwolą na zbudowanie filarów piramidy szkoleniowej, skutecznie nawiązujących do tradycji sukcesów odnoszonych przez Polaków na światowych arenach sportowych zmagań. Działania te mają również za zadanie wsparcia tych trenerów, instruktorów i nauczycieli, którzy są w stanie zaangażować się w poszukiwanie nowych, nieodkrytych jeszcze uzdolnionych dzieci ale będą także promować zdrowy styl życia, zaszczepiać aktywność fizyczną wśród dzieci i młodzieży, aby przeciwdziałać niekorzystnym trendom nadwagi i otyłości oraz wad postawy. Program "SKAUT" jest również konsekwentną realizacją priorytetów rządu dotyczących rozwoju sportu dzieci i młodzieży. Stanowi kolejny etap efektywnego wykorzystania środków dostępnych w innych programach upowszechniających sport dzieci i młodzieży.

Projekt "SKAUT" polega na utworzeniu unikalnej ogólnopolskiej sieci kompetentnych ekspertów posiadających doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, którzy swoją działalnością obejmą docelowo 100% szkół podstawowych w Polsce oraz będą uczestniczyć w procesie gromadzenia danych dotyczących poziomu sprawności dzieci i młodzieży oraz aktywnie wskazywać drogę dalszego rozwoju sportowego.

W dalekosiężnej perspektywie, podejmowane działania mają na celu wzrost sprawności i aktywności fizycznej polskiego społeczeństwa, poprawę stanu jego zdrowia oraz kształtowanie nawyków podejmowania aktywności wśród dzieci i młodzieży, stanowiących podstawę przyszłych sukcesów sportowych.

Potwierdzeniem tych założeń są zgromadzone w programie Narodowa Baza Talentów wyniki bieżących przesiewowych badań dzieci i młodzieży oraz wyniki ich prób sprawności (część młodej populacji, która podejmuje systematyczną aktywność fizyczną w zorganizowanych formach zainicjowanych w ramach programów Ministerstwa Sportu i Turystyki - Klub, SKS, Sport Wszystkich Dzieci i innych), które przeczą negatywnym tendencjom obserwowanym w badaniach ogólnopolskich związanym z nadmiernymi przyrostami masy ciała i obniżeniem poziomu sprawności fizycznej młodego pokolenia.

Uzyskany w programie korzystny obraz rozwoju, a zwłaszcza sprawności fizycznej chłopców i dziewcząt (tych bardziej aktywnych na tle swych rówieśników) jest dowodem na skuteczność podejmowanych działań, a uzyskane wyniki mogą być referencyjne w diagnostyce osób szczególnie uzdolnionych ruchowo. Analiza danych zgromadzonych w Narodowej Bazie Talentów wskazuje na wystąpienie pozytywnych zmian w rozwoju fizycznym i sprawności fizycznej młodego pokolenia, które mogą prognozować dobrą kondycję biologiczną polskiego społeczeństwa pierwszej połowy XXI wieku, pod warunkiem co najmniej utrzymania systemowego wsparcia aktywizacyjnego implementowanego przez administrację rządową.

Główne cele programu:

1)
wsparcie uczestnictwa dzieci i młodzieży w sporcie,
2)
stworzenie systemu komunikacji między środowiskiem szkolnym a klubami sportowymi,
3)
wsparcie klubów sportowych w pozyskiwaniu dzieci i młodzieży do sportu niezależnie od statusu materialnego rodziców/opiekunów prawnych,
4)
uzyskanie informacji o statusie sprawności fizycznej uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych,
5)
przeprowadzenie testów prób sprawności fizycznej,
6)
aktywizacja lokalnych struktur samorządu terytorialnego w zakresie działań aktywizujących w obszarze sportu dzieci i młodzieży,
7)
identyfikacja jednostek uzdolnionych ruchowo poprzez stosowanie narządzi badawczych oraz obserwacji lekcji wychowania fizycznego i zawodów sportowych dzieci i młodzieży,
8)
promocja aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży.

II. 

PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU

1)
Art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847), zwanej dalej "ustawą";
2)
§ 8 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 25 września 2017 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1801), zwanego dalej "rozporządzeniem".

III. 

ZADANIE OBJĘTE DOFINANSOWANIEM:

Program "SKAUT" jest działaniem systemowym skierowanym do uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, bez względu na wiek, płeć oraz sprawność fizyczną.

W roku 2019 programu będzie realizowany w formie pilotażu na terenie 4 województw: śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego oraz podlaskiego.

Poniższa tabela prezentuje liczbę uczniów, szkół oraz skautów w województwach objętych pilotażem.

wg. Systemu Informacji Oświatowej z dnia 30 września 2018 r.

WojewództwoLiczba uczniów w klasach IV-VIII w SPLiczba szkół podstawowychLiczba skautów
małopolskie185 4101 468316
podlaskie60 596407141
śląskie237 2941 311313
świętokrzyskie62 098530132
razem545 3983 716902

Jednocześnie, prowadzone działania programowe będą obejmowały organizację i obsługę systemu ogólnopolskiej sieci skautów - trenerów, instruktorów, nauczycieli wychowania fizycznego, wykonujących działania potwierdzające predyspozycje dzieci do osiągania sukcesu w określonym sporcie/grupie sportów. Ich istotą jest wdrożenie modelu, w którym zakłada się istnienie określonego zbioru czynników potwierdzających uzdolnienia do określonego rodzaju aktywności, a dzięki analizie wartości uzyskanych danych weryfikuje się te założenia, np. w oparciu o dwustopniowe pomiary testowe - uproszczone, mniej specyficzne pomiary w pierwszym etapie, zaawansowane testy o większej trafności i specyfice - w drugim etapie. Potwierdzenie predyspozycji powinno odbywać się w sposób, który pozwala obserwować te same osoby wielokrotnie, na przestrzeni wielu lat.

W ramach realizacji projektu "SKAUT" w 2019 r. realizator opracowuje pełną koncepcję programu w wymiarze ogólnopolskim (dla 16 województw), na poziomie gmin w odniesieniu do liczby szkół, dzieci oraz skautów - w oparciu o sieć wszystkich szkół podstawowych gmin poszczególnych województw, a dotacja przeznaczona jest na finansowanie działań realizatora w zakresie opracowanej koncepcji (z uwzględnieniem ewentualnego przeniesienia przez realizującego zadanie obowiązków na osoby trzecie, realizujące zadania na poziomie wojewódzkim/regionalnym).

IV. 

WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA

Program adresowany jest do podmiotów posiadających osobowość prawną, które w ramach swojej podstawowej działalności statutowej realizują zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży oraz prowadzą działalność o zasięgu ogólnopolskim.

V. 

WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU

Program jest finansowany ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (FRKF), którego dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki. Na realizację Programu w 2019 r. przeznacza się kwotę 2 000 000 zł. Ostateczna wysokość środków finansowych może ulec zmianie w zależności od wysokości przychodów FRKF lub w przypadku dokonania zmian w planie rzeczowo-finansowym wydatków ze środków Funduszu na rok 2019.

VI. 

OPIS, TERMINY i WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ

W ramach procedury naboru wniosków na realizację niniejszego zadania Minister Sportu i Turystyki wyłoni podmiot realizujący zadanie. W zależności od przedstawionej przez podmiot koncepcji programu, możliwe jest przeniesienie przez realizującego zadanie określonych w koncepcji zadań realizującego na osoby trzecie realizujące zadania na poziomie wojewódzkim/regionalnym.

W projekcie "SKAUT" mogą uczestniczyć osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje: nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy, instruktorzy, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa dotyczącymi kwalifikacji wymaganych od trenerów, instruktorów oraz nauczycieli.

Wymagane są pisemne referencje organów prowadzących szkoły, na terenie których działać ma skaut, które powinny obejmować również deklarację wsparcia dla wskazanego do udziału w projekcie skauta (w szczególności w zakresie zadań określonych w ust. 2) oraz deklaracja skauta o współpracy z klubami prowadzącymi szkolenia w określonych sportach.

1.
Do zadań podmiotu realizującego zadanie należeć będzie:
1)
opracowanie koncepcji programu w wymiarze ogólnopolskim;
2)
utworzenie sieci skautów w oparciu o sieć wszystkich szkół podstawowych poszczególnych województw;
3)
opracowanie systemu (algorytmu) wynagradzania skautów - cztery stawki finansowania proporcjonalnie do liczby szkół i uczniów;
4)
przeprowadzenie rekrutacji uczestników projektu (przy współpracy z organami prowadzącymi szkoły);
5)
zatrudnienie skautów (zawarcie stosownych umów);
6)
bieżąca współpraca, koordynacja, nadzór i kontrola pracy skautów;
7)
zapewnienie skautom dostępu do obiektów sportowych oraz sprzętu sportowego (przy współpracy z organem prowadzącym szkoły);
8)
prowadzenie bieżącego monitoringu (w tym wizytowanie działań realizowanych przez skautów);
9)
nadzór merytoryczny i finansowy nad realizacją zadania zgodnie z warunkami określonymi w programie,
10)
nadzór nad organizacją oraz transferem wyników testów sprawnościowych, przeprowadzonych przez skautów do elektronicznej bazy danych Narodowej Bazy Talentów wskazanej w umowie dotacyjnej.
11)
prowadzenie sprawozdawczości realizacji zadania z możliwością prezentacji wszystkich danych w przekrojach terytorialnych (województwo, powiat, gmina), obejmującej w szczególności następujące informacje:
a.
liczba uczniów objętych programem;
b.
liczba skautów (baza imienna zawierająca informacje o posiadanych kwalifikacjach szkoleniowych z podziałem na szkoły i stawkę wynagrodzenia);
c.
liczba szkół;
d.
liczba przeprowadzonych testów (w podziale na kategorie);
e.
liczba dzieci rekomendowanych przez skauta do klubów sportowych (lista wraz z wykazem klubów);
f.
stan bieżących i zaległych zobowiązań finansowych dotyczących wypłat wynagrodzeń dla skautów;
12)
przygotowanie raportu sprawozdawczo-ewaluacyjnego podsumowującego realizację zadania, prezentującego analizę danych (w tym graficzną - wykresy oraz mapy) wymienionych w ust. 11;
13)
przygotowywanie comiesięcznych raportów sprawozdawczo-ewaluacyjnych z realizacji zadania (w tym graficznych - w oparciu o dane wymienione w ust. 11);
14)
opracowanie i wdrożenie elektronicznego dziennika skauta;
15)
stworzenie i prowadzenie strony internetowej zadania oraz profilu zadania na serwisach społecznościowych Facebook, itp.;
16)
opracowanie i wykonanie materiałów promocyjnych na potrzeby programu;
17)
prowadzenie działań promujących program.
2.
Do podstawowych zadań skauta należy:
1)
Przeprowadzanie prób sprawnościowych i wprowadzanie wyników do centralnej bazy danych (w określonej liczbie).
2)
Przeprowadzanie wizytacji zajęć wychowania fizycznego w przydzielonych szkołach w zakresie monitorowania populacji uczniów w kontekście ich poziomu sprawności (zadanie ciągłe).
3)
Przeprowadzanie wizytacji szkolnych/międzyszkolnych oraz lokalnych zawodów sportowych i tworzenie raportów wizytacyjnych (w liczbie 1 na miesiąc).
4)
Rekomendacja uczniów do uczestnictwa w zajęciach w klubach sportowych prowadzących szkolenie dzieci i młodzieży z gminy będącej terenem działalności skauta.
3.
Główne warunki realizacji:
1)
program może być realizowany wyłącznie w okresie od 1 sierpnia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku; skauci realizują swoje zadania do 30 listopada 2019 roku;
2)
uczestnikami zadania mogą być wyłącznie uczniowie szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży;
3)
pilotaż programu może być realizowany w województwach śląskim, małopolskim, świętokrzyskim oraz podlaskim;
4)
skautem może być osoba, wskazana przez organ prowadzący szkoły, która posiada odpowiednie wiedzę, doświadczenie, umiejętności, kwalifikacje i uprawnienia, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa dotyczącymi kwalifikacji trenerów, instruktorów oraz nauczycieli;
5)
organy prowadzące szkoły wskazują osoby, przypisane do określonych szkół w liczbie odpowiadającej sieci skautów opracowanych przez realizatora zadania, w oparciu o sieć wszystkich szkół podstawowych poszczególnych województw;
6)
szczegółowy zakres obowiązków skauta ustala realizator zadania;
7)
wymagane jest, aby realizator przedstawiając kompleksową ofertę realizacji projektu, posiadał doświadczenie w realizacji przedsięwzięć o podobnym charakterze z udziałem środków publicznych; we wniosku należy je wymienić oraz szczegółowo scharakteryzować, m.in. datę realizacji, liczbę i wiek uczestników, zakres zadania, itp.;
8)
realizator zadania, jako administrator danych osobowych, uzyskuje od skautów zgody na gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie ich danych osobowych w celu dokumentowania, monitorowania oraz ewaluacji realizacji zadania dofinansowanego ze środków publicznych;
9)
oświadczenie, o którym mowa w pkt 8 zawiera także informację o wyrażeniu zgody przez osoby prowadzące zajęcia na wprowadzanie do Narodowej Bazy Talentów (www.narodowabazatalentow.pl) oraz przetwarzanie w tej Bazie ich danych przez realizatora, w celu dokumentowania przeprowadzenia testów sprawnościowych, ich monitoringu oraz ewaluacji wyników;
10)
skauci uzyskują od wszystkich uczestników oraz od ich rodziców/opiekunów prawnych oświadczenia o wyrażeniu zgody na gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie danych osobowych uczestnika, a także na wprowadzanie tych danych do systemów informatycznych, przez podmiot realizujący zadanie, w celu dokumentowania, monitorowania oraz ewaluacji realizacji zadania dofinansowanego ze środków publicznych;
11)
uczestnicy programu nie mogą ponosić żadnych kosztów uczestnictwa w zajęciach.
4.
Finansowanie programu:

Wnioskodawca opracowuje system (algorytm) wynagradzania skautów - cztery stawki finansowania proporcjonalnie do liczby szkół i uczniów - od minimalnej kwoty 300 zł do maksymalnej 800 zł miesięcznie.

5.
Istotne informacje dotyczące zadań realizowanych w ramach programu.
1.
Szczegółowe warunki dofinansowania i rozliczania zadania, będą uregulowane w umowach zawartych pomiędzy Ministrem Sportu i Turystyki, a wyłonionym w ramach powyżej opisanej procedury, wnioskodawcą.
2.
Realizacja programu musi mieć charakter niekomercyjny - nie może zakładać osiągnięcia dochodu.
3.
Program może być realizowany wyłącznie na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
4.
Wnioskodawca, z którym Minister Sportu i Turystyki zawrze umowę o dofinansowanie realizacji zadania, zobowiązany jest do dysponowania majątkowymi prawami autorskimi do utworów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231) powstałych w związku z realizacją zadań realizowanych w ramach niniejszego programu. Wnioskodawca, o którym mowa powyżej zobowiązany będzie do przekazania ww. praw Ministrowi Sportu i Turystyki na warunkach określonych w umowie.

VII. 

WARUNKI UDZIELENIA DOFINANSOWANIA

Kosztorys zadania, o dofinansowanie którego ubiega się wnioskodawca, musi przewidywać udział środków własnych lub środków pochodzących z innych źródeł nie mniejszy niż 1% planowanych kosztów całkowitych zadania dofinansowanego przez MSiT. Wkład własny może być pokryty w formie finansowej bądź niefinansowej (np. udostępnianej infrastruktury - na podstawie stosownej umowy z określeniem kwoty usługi). Wkład własny może być pokryty np. ze środków jednostek samorządu terytorialnego dowolnego szczebla, Unii Europejskiej, sponsorów lub własnych (w tym w postaci pracy wolontariuszy - na podstawie stosownej umowy z wyceną świadczenia). Wkładu własnego nie można finansować ze środków przekazanych przez MSiT (np. otrzymanych w ramach innych naborów i konkursów).

Środki finansowe (w zakresie dotacji z MSiT) związane z pokryciem kosztów bezpośrednich można przeznaczyć na:

1)
finansowanie skautów (finansowanie osób trzecich realizujących zadania na poziomie wojewódzkim/regionalnym w przypadku przedstawienia przez realizującego zadanie takiej koncepcji);
2)
promocję przedsięwzięcia, działania marketingowe, usługi wydawnicze;
3)
obsługę techniczną (w tym prace informatyczne);
4)
koszty prowadzenia monitoringu, kontroli i nadzoru nad realizacją zadania;
5)
inne koszty bezpośrednie (niezbędne do realizacji zadania, które należy określić w preliminarzu finansowym) - do akceptacji Ministra Sportu i Turystyki.

Ze środków MSiT można pokryć koszty pośrednie w wysokości do 10% sumy kosztów bezpośrednich.

Koszty pośrednie mogą być przeznaczone wyłącznie na:

1)
pokrycie kosztów wynajmu lokalu biurowego;
2)
zakup niezbędnego sprzętu, materiałów i urządzeń biurowych;
3)
pokrycie kosztów łączności (połączeń telefonicznych), Internetu i korespondencji;
4)
opłaty bankowe;
5)
opłaty za nośniki energii;
6)
koszty realizacji zamówień publicznych;
7)
koszty niezbędnych podróży służbowych, np. wizytacji, kontroli w zakresie realizowanej umowy itp.;
8)
wynagrodzenie osób obsługujących zadanie np. obsługi księgowej, koordynatora projektu.

Ze środków MSiT nie można dofinansować kosztów pośrednich w zakresie:

1)
remontów biura;
2)
wyposażenia biura w meble;
3)
badań i ubezpieczeń pracowniczych;
4)
doszkalania pracowników;
5)
odpraw, trzynastej pensji, nagród, premii;
6)
funduszu socjalnego;
7)
ryczałtów samochodowych.

VIII. 

KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW

Kryteria stosowane przy wyborze wniosków:
1)
spełnienie wymogów formalnych, o których mowa w rozporządzeniu oraz zgodność z założeniami programu;
2)
zgodność zakresu merytorycznego z założeniami i warunkami realizacji Programu;
3)
zasięg terytorialny Programu - w szczególności utworzenie sieci skautów w oparciu o sieć wszystkich szkół podstawowych poszczególnych województw;
4)
cele statutowe wnioskodawcy ukierunkowane na realizację zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej;
5)
stan zasobów kadrowych, rzeczowych oraz doświadczenie wnioskodawcy dotyczące realizacji zadań o podobnym charakterze, wskazujące na możliwość prawidłowej realizacji zadania;
6)
oszczędność i racjonalność kalkulacji kosztów realizacji zadania, z uwzględnieniem środków własnych;
7)
rzetelność i terminowość rozliczeń oraz efekty uzyskane w wyniku realizacji podobnych zadań w latach poprzednich (o ile zadania były realizowane).

W zakresie naboru odrzuceniu podlegać będą wnioski:

1)
sporządzone nieprawidłowo, na niewłaściwych formularzach lub niekompletne;
2)
podpisane przez osoby nieuprawnione do reprezentowania wnioskodawcy lub nieopatrzone podpisem;
3)
dotyczące zadań innych niż wymienione w ogłoszeniu programu;
4)
dotyczące zadań wykraczających poza cele statutowe wnioskodawcy;
5)
złożone przez wnioskodawców nieuprawnionych do udziału w naborze;
6)
zawierające błędy rachunkowe.

Zadanie powinno być realizowane z najwyższą starannością, w sposób i w terminach określonych w umowie oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

IX. 

TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW

1.
Wnioski o dofinansowanie na realizację zadania należy nadsyłać do dnia 16 sierpnia 2019 r.
2.
Wniosek wraz z załącznikami musi być sporządzony na formularzach, które będą dostępne na stronie internetowej MSiT i w BIP. Wniosek wraz z załącznikami należy wysłać pocztą (lub złożyć w siedzibie MSiT) na adres: Ministerstwo Sportu i Turystyki, Departament Sportu dla Wszystkich, 00-082 Warszawa, ul. Senatorska 14 z dopiskiem na kopercie "Program SKAUT 2019 r.".
3.
Datą złożenia wniosku o dofinansowanie jest data dostarczenia do siedziby MSiT (w przypadku złożenia wniosku osobiście) lub data stempla pocztowego (w przypadku wysłania pocztą) albo data nadania przesyłki kurierskiej.
4.
Wnioski muszą być podpisane przez osoby uprawnione/upoważnione (należy załączyć stosowne upoważnienie) do działania w imieniu wnioskodawcy.
5.
Wszystkie kserokopie dokumentów muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osoby wymienione w ust. 4.
6.
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w jednym egzemplarzu.
7.
Wszystkie rubryki formularza wniosku oraz stosownych załączników powinny być wypełnione w sposób wyczerpujący.

Wymagane dokumenty:

1.
Wniosek wraz z załącznikami:
1)
załącznik 1 - zakres rzeczowy zadania;
2)
załącznik 2 - preliminarz kosztów bezpośrednich;
3)
załącznik 3 - preliminarz kosztów pośrednich;
4)
załącznik 4 - program zadania (wykaz sieci skautów wraz z całościową analizą koncepcji projektu w wymiarze ogólnopolskim na poziomie gmin w odniesieniu do liczby szkół, dzieci oraz skautów - w oparciu o sieć wszystkich szkół podstawowych gmin poszczególnych województw);
5)
załącznik 5 - harmonogram zadania.
2.
Zaświadczenie lub informacja sporządzona na podstawie ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy wraz z oświadczeniem potwierdzającym zgodność i aktualność danych na dzień składania wniosku o dofinansowanie.
3.
Statut, umowa lub akt założycielski przewidziany dla prowadzenia działalności wnioskodawcy opatrzony potwierdzeniem jego zgodności z oryginałem.

Pouczenie

1.
Wszystkie pola wniosku muszą zostać czytelnie i wyczerpująco wypełnione.
2.
Wniosek, wszystkie oświadczenia i inne dokumenty załączone do wniosku muszą zostać podpisane przez osoby uprawnione/upoważnione do reprezentowania danego wnioskodawcy i składania oświadczeń woli w jego imieniu.
3.
Jeżeli osoby uprawnione nie dysponują pieczątkami imiennymi, podpis musi być złożony pełnym imieniem i nazwiskiem (czytelnie) z zaznaczeniem pełnionej funkcji.
4.
W przypadku wystawienia przez ww. osoby upoważnień do podpisywania dokumentów (lub określonych rodzajów dokumentów), upoważnienia muszą być dołączone do wniosku.
5.
W przypadku złożenia załącznika w formie wydruku komputerowego, musi być on podpisany jak oryginał i opatrzony datą.
6.
W razie zaistnienia zmian upoważnień w trakcie procedury wyłaniania wniosków do realizacji należy niezwłocznie, w formie pisemnej, poinformować o tym fakcie MSiT.

X. 

TERMIN ROZPATRZENIA WNIOSKÓW

Rozpatrzenie wniosków o dofinansowanie nastąpi nie później niż do dnia 30 sierpnia 2019 r. Minister Sportu i Turystyki zastrzega sobie prawo do zmniejszenia przyznanych środków finansowych w sytuacji, gdy wielkość środków finansowych będących w dyspozycji Ministra będzie mniejsza od zaplanowanych wpływów FRKF.

XI. 

PROCEDURA OCENY ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW

Ocena wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym jest dokonywana przez członków komisji oceniającej powołanej przez Ministra Sportu i Turystyki. Decyzję o udzieleniu dofinansowania podejmuje Minister Sportu i Turystyki w formie pisemnej, po zapoznaniu się z wynikami prac komisji oceniającej.

Decyzja o przyznaniu dofinansowania nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego i nie służy od niej odwołanie.

Rozstrzygnięcie naboru publikowane jest na stronie internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa. O przyznaniu dotacji wnioskodawca będzie powiadomiony również pisemnie.

Wnioskodawca, którego wniosek zostanie zakwalifikowany do realizacji i otrzyma dofinansowanie, zobowiązany jest wykonywać powierzone mu zadania w ramach programu "SKAUT" zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem i w oparciu o zasady ustalone w drodze umowy z Ministrem Sportu i Turystyki, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 25 września 2017 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz niniejszym programem.

Ostateczna interpretacja zapisów niniejszego programu należy do Ministra Sportu i Turystyki.

XII. 

ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY

1.
Przekazanie dofinansowania na realizację danego zadania następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Ministrem Sportu i Turystyki a wnioskodawcą. W przypadku przyznania dofinansowania w kwocie mniejszej niż wnioskowana, wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia korekty kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania, z uwzględnieniem różnicy pomiędzy wnioskowaną a przyznaną kwotą dofinansowania oraz stanowiskiem w tym zakresie Ministra Sportu i Turystyki.
2.
Szczegółowe warunki dofinansowania i rozliczania zadania reguluje umowa o dofinansowanie zadania.
3.
Środki na realizację zadania mogą być przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie kosztów określonych w programie, umowie i załącznikach do umowy.
4.
Przekazywanie środków finansowych odbywać się będzie w formie transz, zgodnie z harmonogramem ich przekazywania zawartym w umowie.
5.
Wnioskodawca, zobowiązany jest do poddania się kontroli w zakresie objętym umową oraz udostępnienia na wniosek Ministra wszystkich niezbędnych dokumentów dotyczących realizowanego zadania - na warunkach określonych w umowie.
6.
Dokumenty niezbędne do rozliczenia umowy:
1)
załącznik 6 - rozliczenie rzeczowo-finansowe kosztów zadania;
2)
załącznik 7 - rozliczenie finansowe kosztów pośrednich;
3)
załącznik 8 - sprawozdanie merytoryczne z realizacji zadania;
4)
załącznik 9 - deklaracja rozliczająca dotację;
5)
załącznik 10 - zestawienie finansowe na podstawie dowodów księgowych.
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2318).
2 WHO. (2015). Physical Activity Strategy for WHO European Region, http://www.euro.who.int/.
3 Instytut Matki i Dziecka, Zdrowie uczniów w 2018 r. na tle nowego modelu badań HBSC, Warszawa 2018, http://www.imid.med.pl/files/imid/Aktualnosci/Aktualnosci/raport%20HBSC%202018.pdf
4 Global Recommendations on Physical Activity for Health, World Health Organization 2010, http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44399/1/9789241599979_eng.pdf
5 Instytut Matki i Dziecka, Zdrowie uczniów w 2018 r. na tle nowego modelu badań HBSC, Warszawa 2018,
6 Global Matrix 3.0 2018 Active Healthy Kids Global Alliance, https://www.activehealthykids.org/global-matrix/; http://activehealthykids.pl/;
7 Sport and Physical Activity, Special Eurobarometer 472, Bruksela 2018 https://ec.europa.eu/sport/news/2018/new-eurobarometer-sport-and-physical-activity_en
8 Główny Urząd Statystyczny, Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2016 r., Warszawa 2017 r.
9 Za osoby regularnie uczestniczące uznano członków gospodarstw domowych deklarujących podejmowanie ćwiczeń min. 1 w tygodniu. Dane dot. młodzieży szkolnej z wyłączeniem aktywności na obowiązkowych lekcjach wychowania fizycznego.
10 Termin "rekreacja ruchowa" jest stosowany przez GUS, stąd jego obecność w analizie wyników badania. "Rekreacja ruchowa" obejmuje niezorganizowane formy aktywności fizycznej, w opozycji do "zajęć sportowych", rozumianych jako zorganizowana forma aktywności fizycznej.
11 Badanie Diagnoza Społeczna 2015, Warszawa 2015