Ogłoszenie "Programu modernizacji infrastruktury sportowej - edycja 2017".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2017.4

Akt utracił moc
Wersja od: 6 stycznia 2017 r.

DECYZJA Nr 1
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 5 stycznia 2017 r.
w sprawie ogłoszenia "Programu modernizacji infrastruktury sportowej - edycja 2017"

Na podstawie art 86 ust. 4 i 6 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. 2016 r. poz. 471) i § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 2252) ustala się, co następuje:
§  1. 
Ogłasza się "Program modernizacji infrastruktury sportowej - edycja 2017" stanowiący załącznik do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Program Modernizacji Infrastruktury Sportowej

Edycja 2017

WSTĘP

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU

SŁOWNIK POJĘĆ

I. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

II. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA W RAMACH PROGRAMU

III. RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

IV. WYSOKOŚĆ I WARUNKI UDZIELANIA DOFINANSOWANIA

V. TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

VI. TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

VII. ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

WYDATKI KWALIFIKOWANE

WYDATKI NIEKWALIFIKOWANE

VIII. TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

IX. WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

UMOWA O DOFINANSOWANIE

X. UWAGI KOŃCOWE

Wstęp

Celem programu jest poprawa warunków treningowych dla sportowców, w tym przeciwdziałanie procesom utraty wartości użytkowej obiektów sportowych znajdujących się w niedostatecznym stanie techniczno-funkcjonalnym, służących przede wszystkim uprawianiu sportów olimpijskich, jak również obiektów umożliwiających szerokie upowszechnianie sportu.

Program zakłada wsparcie finansowe modernizacji infrastruktury sportowej służącej dobrze funkcjonującym szkoleniowo klubom sportowym, to jest takim, w których istnieje profesjonalna kadra trenersko-instruktorska, szeroka podstawa piramidy szkoleniowej oraz wymierne sukcesy sportowe.

Wsparcie dotyczy przebudowy lub remontu istniejących obiektów sportowych, a w zakresie wskazanym w niniejszym programie również na budowie obiektów sportowych oraz doposażenia tych obiektów w sprzęt sportowy.

Najwyżej punktowane typy zadań w ujęciu rzeczowym to modernizacje dotyczące przede wszystkim:

- treningowych boisk piłkarskich/rugby;

- aren w halach sportowych;

- niecek na pływalniach;

- przystani wioślarskich, kajakarskich i żeglarskich;

- baz sportowych dla klubów kolarskich;

- tras narciarskich;

- lodowisk, torów lodowych;

- kortów tenisowych;

- ponadto baz sportowych dla klubów w olimpijskich sportach walki, gimnastycznych, wspinaczkowych, strzeleckich, jeździeckich, łuczniczych.

Celem uniknięcia nieoptymalnych rozwiązań promowane w procesie oceny będą te wnioski, które były konsultowane z interesariuszami, tj. ze środowiskiem sportowców, trenerów, nauczycieli wychowania fizycznego, polskimi związkami sportowymi, przyszłymi zarządcami oraz grupami lub ogółem mieszkańców.

Z uwagi na duże zaangażowanie środków resortu w dofinansowania obiektów piłkarskich dofinansowanie w tym zakresie będą dotyczyły przede wszystkim boisk treningowych oraz racjonalnie zaprojektowanych zapleczy (adekwatnych w sferze kosztowo-metrażowej do skali działalności klubu/klubów).

Wnioski dotyczące obiektów wykorzystywanych przez niewielkie kluby, nie posiadające wysokiego poziomu zaplecza kadrowego oraz szerokiej oferty szkoleniowej nie będą dofinansowywane w ramach niniejszego programu.

Wynika to z metodyki oceny, która w sposób jednoznaczny preferuje prężne kluby, posiadające liczną kadrę zawodniczą i szkoleniową oraz odnoszące sukcesy sportowe. Beneficjenci ubiegający się o dofinansowanie tego typu zadań, powinni się ubiegać o dofinansowanie w ramach innych programów MSiT.

Dofinansowywane są przede wszystkim wydatki dotyczące bezpośredniej funkcjonalności sportowej (obiekty i sprzęt). Niekwalifikowane są wydatki dotyczące części widowiskowej.

Możliwe i rekomendowane jest dofinansowanie wniosków wieloobiektowych (np. 2 boiska przy 2 różnych szkołach oraz wyposażenie siłowni w budynku klubu sportowego, itd.).

Zasady opisane w przedmiotowym dokumencie odzwierciedlają politykę realizowaną przez dysponenta środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, tj. Ministra Sportu i Turystyki.

Podstawy prawne programu

Program realizowany jest na podstawie:

1. Art. 86 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471).

2. § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 2252), zwanego dalej "Rozporządzeniem".

Słownik pojęć

Minister - Minister Sportu i Turystyki,

Ministerstwo - Ministerstwo Sportu i Turystyki,

Fundusz - Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,

Program - Program modernizacji infrastruktury sportowej,

zadanie inwestycyjne - zadanie dotyczące modernizacji infrastruktury sportowej służącej klubom sportowym, polegającej na przebudowie lub remoncie istniejących obiektów sportowych, a w zakresie wskazanym w niniejszym programie również na budowie obiektów sportowych,

dofinansowanie - dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu,

wnioskodawca - podmiot ubiegający się o dofinansowanie i realizujący zadanie inwestycyjne przy udziale dofinansowania ze środków Funduszu,

wniosek inwestycyjny - wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego.

I. 

WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

Wstępna wysokość środków finansowych planowana

do wydatkowania na realizację Programu

w roku 2017 wynosi około 65 mln zł 2

II. 

WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA W RAMACH PROGRAMU

1) O dofinansowanie zadań inwestycyjnych w ramach Programu ubiegać mogą się następujące podmioty posiadające obiekt służący klubowi sportowemu 3 : jednostki sektora finansów publicznych określone w art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870) posiadające osobowość prawną i prowadzące działalność w dziedzinie kultury fizycznej;

2) stowarzyszenia, fundacje i inne posiadające osobowość prawną podmioty prowadzące działalność w zakresie kultury fizycznej, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

III. 

RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

1. W ramach Programu realizowane mogą być zadania inwestycyjne dotyczące ogólnodostępnych obiektów sportowych służących klubom sportowym, w szczególności obiekty dotyczące sportów olimpijskich, oraz umożliwiających masowe uprawianie sportu 4 .

2. Profil funkcjonalny obiektu sportowego, którego dotyczy Zadanie inwestycyjne, musi odpowiadać specyfice (treningowej, najlepiej bezpośredniej) sportu uprawianego w klubie sportowym, który to klub jest wskazanym we wniosku jako bezpośredni adresat podejmowanych działań modernizacyjnych 5 .

3. Zadanie inwestycyjne może polegać na przebudowie i/lub remoncie (w tym dostosowaniu do potrzeb sportu osób niepełnosprawnych) takich obiektów sportowych, jak w szczególności:

1) sale sportowe (sale gimnastyczne, siłownie, sale do sportów walki, hale sportowe);

2) kryte pływalnie;

3) lodowiska stałe oraz tory lodowe;

4) boiska sportowe;

5) korty tenisowe (o docelowej nawierzchni akrylowej lub z mączki ceglanej, ewentualnie o nawierzchni poliuretanowej lub ze sztucznej trawy dla kortów o funkcji rekreacyjno-sportowej) i badmintonowe;

6) przystanie kajakowe, wioślarskie, żeglarskie;

7) tory kolarskie, wrotkarskie;

8) sportowe trasy narciarskie, nartorolkowe i wrotkarskie;

9) strzelnice sportowe, tory łucznicze;

10) obiekty dla sportów jeździeckich;

11) zaplecza szatniowo-sanitarne do ww. obiektów.

4. Należy mieć na uwadze, że kompleksy lub urządzenia lekkoatletyczne, takie jak: bieżnie proste i okrężne, skocznie i rzutnie, będą dofinansowane przez MSiT przede wszystkim w odrębnym programie (Program rozwoju infrastruktury lekkoatletycznej). W niniejszym programie będzie możliwe ich dofinansowanie raczej jako uzupełnienie wniosków wieloobiektowych lub w przypadku realizacji innych wariantów niż przewidziane w Programie rozwoju infrastruktury lekkoatletycznej. Niezmiennym wymogiem pozostaje zgodność z dokumentem MSiT pn. Budowa i przebudowa obiektów lekkoatletycznych. Wytyczne dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego Programu. W przypadku kompleksów lekkoatletycznych z bieżnią okrężną o obwodzie min. 300m istnieje możliwość uprzedniej konsultacji z MSiT założeń projektowych dla zadania 6 ;

5. Poprzez obiekt sportowy rozumie się obiekt lub zespół obiektów, który służy uprawianiu określonego sportu, np.: boisko wraz z przynależną infrastrukturą towarzyszącą (np. zapleczem sanitarno - szatniowym, ogrodzeniem, oświetleniem i piłkochwytami).

6. W przypadku braku przy istniejących obiektach sportowych istotnego elementu funkcjonalnego np. zaplecza sanitarno-szatniowego (lub ogrodzenia, oświetlenia itp.) lub gdy istniejące zaplecze nie spełnia określonych wymagań, bądź gdy nadaje się jedynie do rozbiórki, możliwa jest również budowa zaplecza (odpowiednio ogrodzenia, oświetlenia itp.).

7. Możliwe jest dofinansowanie lekkiego przekrycia obiektów sportowych pod warunkiem zastosowania stałej konstrukcji. Nie przewiduje się dofinansowania budowy, przebudowy i remontów obiektów sportowych z przekryciem balonowym (pneumatycznym bez stałej konstrukcji) za wyjątkiem przekrycia syntetycznych boisk piłkarskich o wymiarach minimalnych około 30x60 m.

8. W przypadku naprawy/wymiany nawierzchni boisk dofinansowanych uprzednio ze środków Ministra Sportu i Turystyki należy dołączyć do wniosku dokumentację dotyczącą dotychczasowego sposobu pielęgnacji i utrzymania nawierzchni (dokumenty księgowe związane z zakupem stosownej usługi, kopię książki ewidencji prac pielęgnacyjnych na obiekcie, etc.).

9. Nie przewiduje się dofinansowania bieżni lekkoatletycznych o nawierzchni z mączki ceglanej oraz innych nawierzchni niezgodnych ze specyfiką poszczególnych sportów (np. nawierzchnia trawiasta do koszykówki itp.).

10. Nie przewiduje się dofinansowania budowy, przebudowy i remontów obiektów sportowych w wyniku których powstają nawierzchnie z materiałów urazogennych, np.: asfaltowych, asfaltobetonowych, z żużla. Powyższy wymóg nie dotyczy obiektów, których specyfika sportowa uzasadnia zastosowanie takich nawierzchni (skate parki, trasy nartorolkowe, ścianki treningowe do tenisa).

11. Wniosek inwestycyjny może dotyczyć większej liczby obiektów sportowych, również zlokalizowanych w różnych miejscowościach. Przykładowo może to być wniosek dotyczący przebudowy boiska przy jednej szkole i wyposażenia siłowni przy innej szkole, itd. W przypadku zadań o mniejszej wartości pozwoli to na osiągnięcie progu MSiT dotyczącego minimalnej wartości zadania (minimum 300 tys. zł wydatków kwalifikowanych).

12. Zaleca się, aby przy modernizowanych obiektach instalować stojaki lub wiaty rowerowe.

13. Zaleca się przeprowadzenie konsultacji dotyczących przedkładanych inwestycji oraz udokumentowanie ich przebiegu i wyników, w celu:

- optymalizacji zakresu rzeczowego oraz układu funkcjonalnego obiektu;

- uzyskania akceptacji społecznej dla realizowanego przedsięwzięcia, w szczególności w gronie odbiorców końcowych (zawodników, trenerów, uczniów, przyszłych zarządzających pozostałych użytkowników) oraz mieszkańców znajdujących się w strefie bezpośredniego oddziaływania obiektu.

Zakres i skala takich konsultacji powinny być uzależnione m.in. od wielkości inwestycji, oraz możliwych wariantów alternatywnych (w układzie funkcjonalnym, kosztowym, technicznym i lokalizacyjnym). Doświadczenie wskazuje, że inwestycje omówione z grupą interesariuszy są z reguły inwestycjami bardziej zoptymalizowanymi.

Formą konsultacji może być ankieta w internecie, spotkanie w gminie, rozmowy z delegacją z klubu/szkoły itd. Istotą jest nie forma konsultacji, lecz pozyskanie informacji pozwalającej na poszerzenie spektrum wiedzy na temat planowanego do realizacji przedsięwzięcia.

W kolejnych latach MSiT planuje położyć większy nacisk na tą kwestię, włączając to zagadnienie do kwestii obligatoryjnych.

IV. 

WYSOKOŚĆ I WARUNKI UDZIELANIA DOFINANSOWANIA

1. Dofinansowanie w ramach Programu może wynieść do 50% wydatków kwalifikowanych zadania, jednak nie więcej niż 3 mln zł w przypadku krytej pływalni lub krytego lodowiska oraz 2 mln zł w przypadku pozostałych zadań.

2. W przypadku gdy zakres zadania dotyczy większej ilości odrębnych obiektów/kompleksów 7  wysokość dofinansowania oblicza się dla tych obiektów oddzielnie 8 . Tak obliczona łączna wartość dofinansowania nie może przekroczyć kwoty 4 mln zł.

3. Planowana minimalna wartość wydatków kwalifikowanych zadania inwestycyjnego, które zostanie dofinansowane przez Ministra, nie może być niższa niż 300 tys. zł.

V. 

TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

1. Wniosek inwestycyjny należy złożyć w okresie od 1 do 28 lutego 2017 r. (dla wniosków przesyłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego).

2. Minister może ogłosić dodatkowy termin naboru wniosków inwestycyjnych.

3. Wniosek inwestycyjny składa się do Ministerstwa za pomocą systemu elektronicznego AMODIT:

https://wnioski.msit.gov.pl/

4. Wypełniony formularz elektroniczny wniosku inwestycyjnego należy przesłać do Ministerstwa w systemie AMODIT, a po wysłaniu formularza, należy go wydrukować, podpisać i przesłać/złożyć wraz z załącznikami na adres:

Ministerstwo Sportu i Turystyki

Departament Infrastruktury Sportowej

ul. Senatorska 14

00-082 Warszawa

5. Do wniosku inwestycyjnego należy załączyć:

1) dokumenty potwierdzające powołanie osób upoważnionych do działania w imieniu wnioskodawcy (o ile dotyczy);

2) dokumenty potwierdzające przygotowanie zadania inwestycyjnego do realizacji:

a) ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę, jeżeli jej uzyskanie jest wymagane odrębnymi przepisami dla zakresu zadania inwestycyjnego objętego wnioskiem inwestycyjnym lub zgłoszenie budowy we właściwym organie administracji architektoniczno-budowlanej z zaświadczeniem o braku sprzeciwu wydanym przez ww. organ. Decyzja o pozwoleniu na budowę musi być ostateczna przed upływem terminu składania wniosków. W przypadku zadań realizowanych na tzw. zgłoszenie stosowne zaświadczenie o braku wniesienia sprzeciwu musi być również wystawione przed upływem terminu składania wniosków. Dokumenty opatrzone datą późniejszą nie będą akceptowane,

b) podstawowe elementy dokumentacji technicznej (plan zagospodarowania terenu, główne rzuty poziome i przekroje, opis techniczny przedsięwzięcia lub ewentualnie inne niezbędne szkice i rysunki umożliwiające analizę poprawności przyjętych rozwiązań projektowych, w szczególności dotyczy to boisk oraz urządzeń lekkoatletycznych - dla których wskazane jest dołączenie do wniosków podstawowych rysunków dokumentacji wykonawczej),

c) zbiorcze zestawienie kosztów oraz harmonogram rzeczowo - finansowy zadania inwestycyjnego,

d) dokumentacja zdjęciowa na nośniku elektronicznym, obrazująca stan obiektu;

3) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (w przypadku umowy dzierżawy należy dołączyć kopię stosownej umowy, która musi obowiązywać na okres nie krótszy niż 10 lat od dnia złożenia wniosku);

4) dokumenty potwierdzające posiadanie lub zapewnienie otrzymania przez wnioskodawcę środków finansowych, innych niż dofinansowanie, w wysokości umożliwiającej zrealizowanie zadania inwestycyjnego w terminie określonym we wniosku inwestycyjnym tj. w szczególności:

a) pisemne oświadczenie o zabezpieczeniu środków własnych na finansowanie zadania inwestycyjnego 9 ,

b) umowa zawarta przez wnioskodawcę z bankiem lub pożyczkodawcą, bądź też wydane przez nie dokumenty potwierdzające zapewnienie udzielenia kredytu lub pożyczki,

c) dokumenty potwierdzające przyznanie dofinansowania (dotacji) z innych źródeł albo zapewnienia ich przyznania;

5) w przypadku wnioskodawcy niebędącego jednostką sektora finansów publicznych dodatkowo należy złożyć:

a) dokument potwierdzający ustanowienie zabezpieczenia roszczeń w przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonywania umowy o dofinansowanie, do wysokości otrzymanego dofinansowania, wraz z odsetkami,

b) statut, umowę lub akt założycielski przewidziany dla prowadzenia działalności wnioskodawcy,

c) aktualny odpis lub wydruk komputerowy z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie bądź informację sporządzoną na podstawie ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy, wraz z oświadczeniem potwierdzającym zgodność i aktualność danych zawartych w powyższym dokumencie rejestracyjnym na dzień składania wniosku inwestycyjnego;

d) dokumenty potwierdzające powołanie osób upoważnionych do działania w imieniu wnioskodawcy (o ile dotyczy);

6) dokumenty potwierdzające działalność sportową klubu:

a) dokument potwierdzający działalność klubu w okresie przynajmniej 1 roku przed dniem ogłoszenia niniejszego programu oraz dokument potwierdzający korzystanie z obiektu będącego przedmiotem inwestycji przez ww. klub sportowy,

b) opis działalności bieżącej ze szczególnym uwzględnieniem sukcesów klubu sportowego oraz historii tego klubu wraz z największymi sukcesami historycznymi (należy przedstawić tylko wybrane - największe osiągnięcia sportowe),

c) wyszczególnienie liczby sekcji sportowych, kategorii wiekowych, liczby trenujących zawodników;

7) zarchiwizowana elektronicznie pełna dokumentacja wniosku (nośnik: CD/DVD, wyklucza się pen-drive).

Należy dołączać do wniosku tylko dokumenty niezbędne, zgodnie z wymogami przedstawionymi powyżej. Niepożądana jest praktyka wielu wnioskodawców polegająca na przesyłaniu pełnych uchwał budżetowych, statutów gminnych, wzorów legitymacji radnego, zapisów nutowych hymnu gminy, wszelkich monografii i opracowań nie dotyczących wprost specyfiki wnioskowanego zadania inwestycyjnego. Wyżej wymienione dokumenty bardzo często pogarszają przejrzystość dokumentacji, a to z kolei wpływa ujemnie na ocenę danego wniosku (przejrzystość wniosku jest punktowanym elementem jego oceny).

Nie należy dołączać również całej dokumentacji wykonawczej czy innych niewymaganych dokumentów bądź załączników. Wymagane są tylko rzuty i przekroje pozwalające na weryfikację poszczególnych wymiarów, podstawowych technologii etc. Zbędne są szczegółowe projekty wykonawcze poszczególnych branż instalacyjnych.

W przypadku przedstawiania informacji o działalności sportowej klubu należy skupić się na 5 - 10 największych osiągnięciach sportowych, nie należy przedstawiać wszystkich obecnych i historycznych osiągnięć.

Zaleca się przekazywanie dokumentacji w segregatorze, co również zwiększa przejrzystość wniosku.

VI. 

TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

1. Przewidywany okres oceny wniosków przez Ministerstwo to 3 miesiące od upływu terminu naboru.

2. Ocena dokonywana w Ministerstwie dzieli się na formalną oraz merytoryczną. Ocena merytoryczna dzieli się na sportową, ekonomiczną i techniczną.

3. W przypadku stwierdzenia we wniosku inwestycyjnym braków formalnych lub błędów, Ministerstwo wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia bądź korekty wniosku inwestycyjnego, określając termin ich dokonania. Podstawowym kanałem przekazywania uwag jest adres mailowy osoby odpowiedzialnej za kontakt wskazany przez wnioskodawcę we wniosku.

4. Pod względem merytorycznym oceniane są jedynie kompletne wnioski inwestycyjne, tzn. takie, które spełniają formalne wymogi określone w Rozporządzeniu oraz niniejszym Programie.

5. Przy ocenie wniosku inwestycyjnego pod kątem merytorycznym brane są pod uwagę w szczególności następujące kryteria:

1) Kryteria oceny sportowej klubu korzystającego z przedmiotowego obiektu sportowego (łącznie do uzyskania do 50 pkt);

a) ranga sportu - stopień zgodności z Programem Rozwoju Sportu do 2020 r. 10 ;

b) szerokość oferty klubowej - liczba sekcji/kategorii wiekowych/płeć/etc.;

c) sukcesy zawodników klubu sportowego;

d) skala działalności klubowej - liczba osób trenujących w klubie sportowym;

e) historia klubu sportowego (tradycja, sukcesy historyczne - osiągnięte co najmniej 8 lat wstecz);

f) relacja pomiędzy specjalizacją klubu sportowego, a zadaniem inwestycyjnym.

2) Kryteria oceny techniczno-funkcjonalnej (łącznie do uzyskania do 25 pkt):

a) wzrost funkcjonalności sportowej obiektu po modernizacji;

b) nieodzowność modernizacji w obiekcie - stan obiektu;

c) wiek obiektu.

3) Kryteria oceny ekonomicznej (łącznie do uzyskania do 15 pkt):

a) wysokość wskaźnika G 11 ;

b) dotychczasowa częstotliwość korzystania z dofinansowania z Funduszu 12 .

4) Kryteria opcjonalnie, stosowane wyjątkowo w przypadku szczególnie wyróżniających się pozytywnie lub negatywnie wniosków (łącznie do uzyskania do 10 pkt):

a) punkty dodatnie - w szczególności w takich kategoriach jak sposób i zakres konsultacji zadania, forma zarządzania obiektem, zakres udostępniania obiektu, wyjątkowe walory techniczno-funkcjonalne obiektu, projakościowy i zobiektywizowany sposób doboru pozacenowych kryteriów wyboru oferty, unikalny w skali kraju walor sportowy obiektu;

b) punkty ujemne - za rażącą nierównowagę w ujęciu koszt inwestycji/efekt sportowy, za opis przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, inne istotne błędy w dokumentacji projektowej, w tym deficyty funkcjonalne.

5) Przejrzystość i staranność przygotowania dokumentacji (łącznie do uzyskania do 10 pkt).

VII. 

ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

1. Dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego może zostać przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków kwalifikowanych, to jest wydatków faktycznie poniesionych, w zakresie wskazanym w § 7 Rozporządzenia.

Wydatki kwalifikowane

2. Wydatki kwalifikowane stanowią wydatki dotyczące elementów zadania inwestycyjnego związanych z funkcją sportową obiektu i niezbędne do poniesienia w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, w tym przyłącza, piłkochwyty i bezpośrednie ogrodzenie boiska, monitoring obiektu, automatyka, systemy sterujące, oświetlenie areny sportowej, stojaki i wiaty rowerowe.

3. W przypadku zadania o funkcjach mieszanych, np. sportowo-dydaktycznych lub sportowo-widowiskowych dofinansowanie objąć może wyłącznie elementy obiektu dotyczące jego funkcji sportowej.

4. W wydatkach kwalifikowanych mogą być uwzględnione koszty wykonania elementów dodatkowych, takich jak drogi technologiczne i pożarowe wraz z ich oświetleniem, parkingi, zagospodarowanie terenu w tym jego ogrodzenie oraz inne elementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania obiektu sportowego w wysokości do 10% wydatków kwalifikowanych zadania inwestycyjnego i o wartości nie większej niż 300.000 zł.

5. W wydatkach kwalifikowanych mogą być uwzględnione należące do kategorii wymienionej w § 7 pkt 2 Rozporządzenia koszty ruchomego wyposażenia sportowego oraz koszty wyposażenia służącego do utrzymania obiektu w wysokości nieprzekraczającej 40% wydatków kwalifikowanych zadania inwestycyjnego 13 .

W szczególności uwzględnione mogą być koszty następującego wyposażenia sportowego: atlasów, ergometrów, specjalistycznych materaców, sztang, rowerów stacjonarnych, bieżni ruchomych, stepperów, trenażerów.

6. Kwalifikowane są również wydatki dotyczące zakupu sprzętu do utrzymania sportowej funkcjonalności obiektu tj. rolba, odkurzacz basenowy czy sprzęt do pielęgnacji boisk, jednak dokumentacja musi zawierać stosowną analizę potwierdzającą korzyści ekonomiczne wynikające z zakupu urządzeń w stosunku do rozwiązania alternatywnego, jakim jest zakup danej usługi. Przedmiotowa analiza poza kosztem zakupu sprzętu musi uwzględniać również wydatki dotyczące wynagrodzeń dedykowanego personelu wraz z kosztem specjalistycznych szkoleń.

7. Dofinansowane ze środków Funduszu mogą być tylko te wydatki, które będą poniesione nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2017 roku. Wcześniejsze wydatki są wliczane do kwalifikowanych, jednak nie mogą być opłacone ze środków Funduszu.

Wydatki niekwalifikowane

1.Niekwalifikowane są wszelkie wydatki związane z pozyskaniem działki budowlanej, w tym w szczególności:

* koszt zakupu i podziału nieruchomości gruntowej,

* koszt wykupu obiektów znajdujących się na nieruchomości gruntowej,

* koszt dzierżawy terenów i obiektów na okres budowy,

* koszt przekwaterowania użytkowników obiektów z zakupionej nieruchomości,

* koszty budownictwa zastępcze dla przekwaterowanych użytkowników.

2.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące uzbrojenia terenu poza granicami opracowania wg projektu zagospodarowania terenu:

* przyłącza wod-kan,

* przyłącza c.o.,

* przyłącza elektryczne,

* inne.

3.Niekwalifikowane są wydatki związane z pomieszczeniami niezwiązanymi ze sportem np.:

* pomieszczenia dydaktyczne, biblioteki, czytelnie, świetlice oraz inne pomieszczenia niezwiązane z funkcją sportową obiektu, pomieszczenia noclegowe, internatowe,

* pomieszczenia wraz z zapleczem przewidziane na prowadzenie działalności gastronomicznej, handlowej, usługowej (np. restauracje, kawiarnie, bary, sklepy),

* pomieszczenia dla solarium,

4.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące następujących obiektów pomocniczych:

* obiekty małej architektury takie jak pomniki, altany i fontanny,

* obiekty pomocnicze kubaturowe niezwiązane z funkcją sportową obiektu,

* obiekty pomocnicze inżynieryjne np. drogi dojazdowe poza granicami opracowania.

5.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące urządzeń ruchomych takich jak:

* urządzenia komputerowe,

* urządzenia sekretarskie,

* urządzenia audiowizualne,

* meble,

o ile nie są związane z funkcją sportową obiektu (np. zapleczem szatniowo-sanitarnym).

6.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące drobnego sprzętu ruchomego tj. piłki, ciężarki, rakiety, rakietki, szarfy, lotki itp.
7.Niekwalifikowane są również wydatki dotyczące:

* kosztów kredytów inwestycyjnych, obsługa rachunków,

* kosztów serwisu obiektu,

* jak również ewentualne koszty zaplanowanej rezerwy.

8. Nie są kwalifikowane wydatki dotyczące budowy bądź modernizacji oświetlenia pod kątem dostosowania do transmisji telewizyjnych, jak również wydatki ponoszone wyłącznie w związku z wymogami licencyjnymi poszczególnych organizatorów współzawodnictwa sportowego w danym sporcie, jak również wydatki dotyczące monitoringu CCTV w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa imprez masowych.

9. Ponadto nie są kwalifikowane wydatki dotyczące widowni, w tym trybuny, ich zadaszenie oraz siedziska. Wyjątkiem są trybuny stanowiące element konstrukcyjny zaplecza, jednak wysokość wydatków kwalifikowanych jest wyliczana wskaźnikowo jako iloczyn powstałej powierzchni użytkowej oraz przyjętej średniej ceny m2 (w oparciu o wyliczenia własne ministerstwa)

10. Wysokość wydatków niekwalifikowanych wg tabeli wydatki niekwalifikowane pkt 3 obliczana jest co do zasady na podstawie ceny 1 m2 powierzchni użytkowej obliczonej na podstawie kosztu całkowitego całego obiektu.

11. Szczegółowe uregulowanie niniejszego zagadnienia znajduje się w projekcie umowy, będącej załącznikiem do niniejszego Programu.

VIII. 

TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

1. Planowany harmonogram realizacji zadania inwestycyjnego musi przewidywać rozpoczęcie zadania nie później niż w 2018 r.

2. Dofinansowaniem objęte mogą być jedynie zadania inwestycyjne planowane do realizacji lub realizowane według stanu na dzień składania wniosku inwestycyjnego. Nie ma możliwości uzyskania dofinansowania na zakończone zadanie inwestycyjne.

3. Za termin zakończenia zadania inwestycyjnego uznaje się datę uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu sportowego, a jeśli nie jest wymagana, to datę odbioru końcowego tego obiektu sportowego. W przypadku uzyskania decyzji o częściowym pozwoleniu na użytkowanie, zadanie inwestycyjne traktuje się za zakończone w zakresie, o jakim mowa w tej decyzji.

4. Planując wykonywanie robót, w szczególności nawierzchni syntetycznych, należy wziąć pod uwagę zalecenia dotyczące warunków prowadzenia robót, określonych przez producentów, w szczególności w zakresie dotyczącym minimalnej temperatury oraz dopuszczalnego poziomu wilgotności powietrza.

IX. 

WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

Umowa o dofinansowanie

1. Pozytywna ocena wniosku inwestycyjnego dokonana przez powołany przez Ministra Zespół ds. oceny wniosków o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków Funduszu i zatwierdzona przez Ministra, jest podstawą do sporządzenia umowy o dofinansowanie.

* Ministerstwo wysyła do wnioskodawcy 3 egzemplarze umowy o dofinansowanie.

* Wnioskodawca uzupełnia w umowie brakujące informacje oraz podpisuje wszystkie egzemplarze, po czym odsyła je do Ministerstwa.

2. Dniem zawarcia umowy o dofinansowanie jest dzień jej podpisania przez Ministra.

3. Jeden egzemplarz umowy jest odsyłany do wnioskodawcy.

4. Umowa o dofinansowanie określa szczegółowo tryb i warunki przekazywania i rozliczania dofinansowania oraz zasady realizacji zadania inwestycyjnego, w tym:

1) obowiązki wnioskodawcy;

2) sposób i warunki przekazania dofinansowania;

3) zasady dotyczące wykorzystania dofinansowania;

4) sposób rozliczenia dofinansowania;

5) zwroty dofinansowania;

6) zasady dotyczące informacji i promocji;

7) monitoring realizacji zadania inwestycyjnego w tym obowiązki sprawozdawcze;

8) zasady kontroli realizacji zadania inwestycyjnego;

9) zasady dotyczące trwałości zadania inwestycyjnego.

5. Projekt umowy o dofinansowanie zadania inwestycyjnego stanowi załącznik nr 2 do Programu.

X. 

UWAGI KOŃCOWE

1. W przypadku wątpliwości w rozumieniu/stosowaniu niniejszego Programu należy kontaktować się z pracownikami Departamentu Infrastruktury Sportowej w Ministerstwie.

2. Wszelkie odstępstwa od zapisów niniejszego Programu wymagają pisemnej zgody Ministra.

3. Ostateczna interpretacja niniejszego Programu należy do wyłącznej kompetencji Ministra.

4. Traci ważność Program modernizacji infrastruktury sportowej (edycja 2016), za wyjątkiem zadań inwestycyjnych dofinansowanych w 2016 r.

ZAŁĄCZNIKI (do pobrania ze strony http://www.msport.gov.pl/infrastruktura):

- Zał. nr 1 Budowa i przebudowa zewnętrznych obiektów lekkoatletycznych. Wytyczne dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej

- Zał. nr 2 - wzór umowy o dofinansowanie.

1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. 2015 poz. 1911).
2 W tym na dofinansowanie kontynuowanych zadań inwestycyjnych wydatkowane będzie ok. 48 mln zł. Przedmiotowe kwoty dotyczą jedynie transzy na 2017 r. a nie pełnej alokacji środków angażowanych najczęściej w zadania wieloletnie.
3 W rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2016 r., poz. 175, z późn. zm.)
4 Ogólnodostępność nie wyklucza pobierania opłat za użytkowanie w umiarkowanej wysokości. Natomiast obiektami ogólnodostępnymi nie są takie, które są stale zarezerwowane dla niewielkiej zamkniętej grupy użytkowników. Kryterium tego nie spełniają na przykład zadania polegające na wymianie murawy na głównych płytach piłkarskich, w szczególności w wyższych klasach rozgrywkowych.
5 Oznacza to przykładowo, że dobra drużyna piłkarska nie będzie punktowała w procesie oceny wniosku polegającego na modernizacji strzelnicy sportowej w tym samym klubie, oraz że będzie punktowała w ograniczonym stopniu przy modernizacji pływalni.
6 Konsultacje z MSiT pozwolą wnioskodawcy uniknąć istotnych błędów projektowych, które dość często powodują negatywna ocenę wniosku
7 Takim odrębnym obiektem/kompleksem jest np. stadion (a nie osobno boisko, zaplecze, oświetlenie, ogrodzenie, itd.) lub pływalnia (a nie osobno niecka oraz instalacje itd.).
8 PRZYKŁADY wyliczenia wysokości podstawy dofinansowania oraz dofinansowania:

1) Wniosek obejmuje modernizacje pływalni za 7 mln zł oraz przebudowę boiska za 1 mln zł. Prawdopodobna wysokość dofinansowania wyniesie: 3 mln zł na pływalnię ( limit PLN na taki obiekt) i 0,5 mln zł na boisko (czyli 50%). Razem 3,5 mln zł FRKF, co mieści się w limitach dofinansowania (PLN i %).

2) Wniosek obejmuje: modernizację hali o wartości 5 mln zł, przebudowę boiska z oświetleniem i zapleczem o wartości 6 mln zł, zakup wyposażenia lodowiska o wartości 0,5 mln zł. Prawdopodobna wysokość podstawy dofinansowania wyniesie: 2 mln zł hala (limit PLN na taki obiekt), 2 mln zł na boisko (limit PLN na taki obiekt), 0,25 mln zł lodowisko (czyli 50%). Razem 4,25 mln zł, obniżone do 4 mln zł - maksymalna wysokość dotacji w ramach Programu.

9 Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania należy potwierdzić złożone oświadczenie o zabezpieczeniu środków własnych, przedkładając stosowne dokumenty.
10 Premiowane są przede wszystkim sporty olimpijskie (promocja Polski na arenie międzynarodowej) oraz te o masowym charakterze (te o największym potencjale w zakresie upowszechniania aktywności fizycznej).
11 Wskaźnik G dochodów podatkowych gminy, w której zlokalizowane jest zadanie inwestycyjne.
12 Dla potrzeb programu brana jest pod uwagę częstotliwość korzystania z dofinansowania z Funduszu na zadania inwestycyjne wnioskodawców z terenu gminy, w której zlokalizowane jest zadanie inwestycyjne objęte złożonym wnioskiem (wyższa punktacja dla wnioskodawców z gmin, w których w ciągu ostatnich 5 lat częstotliwość wykorzystania dofinansowania była niższa).
13 Za wyjątkiem wyposażenia wskazanego w pkt 5 tabeli: Wydatki niekwalifikowane.