Ogłoszenie "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu - edycja 2020".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSpor.2020.27

Akt utracił moc
Wersja od: 16 kwietnia 2020 r.

DECYZJA Nr 22
MINISTRA SPORTU 1
z dnia 16 kwietnia 2020 r.
w sprawie ogłoszenia "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu - edycja 2020"

Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284) i § 5 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 12 sierpnia 2019 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 1638) ustala się, co następuje:
§  1. 
Ogłasza się "Program inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu - edycja 2020" stanowiący załącznik do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Program inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu

EDYCJA 2020

Dotyczy planowania, wydatkowania oraz rozliczania środków

z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, przeznaczonych na dofinansowanie

przebudowy, remontów i inwestycji obiektów sportowych

o szczególnym znaczeniu dla sportu.

Spis treści

I. WSTĘP

II. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

III. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA

IV. RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

V. WYSOKOŚĆ UDZIELANEGO DOFINANSOWANIA

VI. ZASADY I TRYB UBIEGANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE

VII. ZASADY I KRYTERIA KWALIFIKOWANIA ZADAŃ

VIII. TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW

IX. TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

X. TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

XI. ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

XII. WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

XIII. UWAGI KOŃCOWE

XIV. ZAŁĄCZNIKI

I. 

WSTĘP

Celem "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu" jest rozwój bazy obiektów sportowych, służących polskiemu sportowi wyczynowemu, zapewniających odpowiednie warunki dla szkolenia i treningu sportowców, przygotowania kadry narodowej oraz organizacji zawodów. Inwestycje dotyczą budowy, przebudowy lub remontów obiektów specjalistycznych, spełniających standardy międzynarodowe, mogących stać się areną ważnych zawodów i imprez sportowych rangi ogólnopolskiej, europejskiej czy światowej. Program obejmuje w szczególności inwestycje w miejscach, gdzie prowadzone będą szkolenia centralne, w tym inwestycje Centralnego Ośrodka Sportu, inwestycje w dużych aglomeracjach miejskich, umożliwiające zawodnikom równoległe prowadzenie szkolenia sportowego i edukacji lub pracy, a także zadania inwestycyjne Instytutu Sportu - Państwowego Instytutu Badawczego oraz Polskiego Laboratorium Antydopingowego.

Zasady opisane w przedmiotowym dokumencie odzwierciedlają politykę realizowaną przez dysponenta środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, tj. Ministra Sportu.

Zasady te skierowane są do wnioskodawców, tj. podmiotów, które zabiegają o realizację zadania inwestycyjnego przy dofinansowaniu ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU

Program jest ogłoszony na podstawie:
1.
art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847, z późn. zm.),
2.
§ 5 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 12 sierpnia 2019 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 1638).

SŁOWNIK POJĘĆ

Minister- Minister Sportu,

Ministerstwo - Ministerstwo Sportu,

Fundusz - Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,

Program - Program inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu,

Rozporządzenie - rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 12 sierpnia 2019 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 1638),

Plan Wieloletni - perspektywiczny, koncepcyjny wieloletni plan realizacji zadań inwestycyjnych w zakresie rozwoju inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu, będących na etapie wstępnego przygotowania,

Plan Roczny - zestawienie zadań inwestycyjnych kontynuowanych, których dofinansowanie rozpoczęło się w latach poprzednich oraz nowych zadań inwestycyjnych zaplanowanych

do dofinansowania, które są uprawnione do złożenia wniosku o dofinansowanie oraz których rozpoczęcie dofinansowania 2  zaplanowane jest w danym roku,

zadanie inwestycyjne - zadanie z zakresu przebudowy, remontów lub budowy obiektu sportowego,

dofinansowanie - dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu,

wnioskodawca - podmiot ubiegający się o dofinansowanie i realizujący zadanie inwestycyjne przy udziale dofinansowania ze środków Funduszu,

zgłoszenie - formularz stanowiący załącznik nr 1 do Programu, wymagany w I etapie aplikowania, wniosek inwestycyjny - wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego.

II. 

WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

Wstępna wysokość środków finansowych, planowana do wydatkowania na realizację

Programu w roku 2020 wynosi:

157 mln zł 3 .

W przypadku zwiększenia środków na realizację programu, możliwe będzie uzyskanie dofinansowania przez większą liczbę wnioskodawców, bez konieczności publikowania nowego ogłoszenia o programie.

III. 

WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA W RAMACH PROGRAMU

O dofinansowanie zadań inwestycyjnych w ramach Programu, mogą się ubiegać:
1.
jednostki sektora finansów publicznych określone w art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.), posiadające osobowość prawną i prowadzące działalność w dziedzinie kultury fizycznej;
2.
stowarzyszenia, fundacje i inne posiadające osobowość prawną podmioty, powstałe najpóźniej w dniu 31 grudnia 2016 r. (w szczególnie uzasadnionych przypadkach Minister może wyrazić zgodę na odstąpienie od tego wymogu), prowadzące działalność w zakresie kultury fizycznej;
3.
spółki prawa handlowego posiadające osobowość prawną, utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

IV. 

RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

1.
Dofinansowaniem w ramach Programu objęte mogą być zadania inwestycyjne polegające na przebudowie, remoncie lub inwestycjach obiektów sportowych w ramach następujących obszarów:
1)
inwestycje realizowane na potrzeby sportów włączonych do programu igrzysk olimpijskich;
2)
baza sportowa Centralnego Ośrodka Sportu (Ośrodki Przygotowań Olimpijskich), jako główne zaplecze szkoleniowo-treningowe dla kadry narodowej;
3)
baza sportowa polskich związków sportowych, służąca realizacji programu centralnego szkolenia sportowego oraz organizacji imprez sportowych rangi mistrzowskiej;
4)
infrastruktura sportowa szkół mistrzostwa sportowego w zakresie obiektów zgodnych z profilem sportowym szkoły oraz innych obiektów sportowych, niezbędnych dla prowadzonego szkolenia;
5)
infrastruktura sportowa akademii wychowania fizycznego w zakresie obiektów specjalistycznych, umożliwiających szkolenie zawodników oraz przygotowanie kadry instruktorsko-trenerskiej;
6)
zadania inwestycyjne Instytutu Sportu - Państwowego Instytutu Badawczego;
7)
zadania inwestycyjne Polskiego Laboratorium Antydopingowego;
8)
inne obiekty infrastruktury sportowej ważne dla rozwoju bazy sportu wyczynowego, w szczególności realizowane w dużych aglomeracjach miejskich, umożliwiające zawodnikom równoległe prowadzenie szkolenia sportowego i edukacji lub pracy.
2.
Zaleca się przeprowadzenie konsultacji społecznych 4  dotyczących planowanych zadań inwestycyjnych oraz udokumentowanie ich przebiegu i wyników, w celu:
1)
optymalizacji zakresu rzeczowego oraz układu funkcjonalnego obiektu,
2)
uzyskania akceptacji społecznej dla realizowanego przedsięwzięcia, w szczególności w gronie odbiorców końcowych (zawodników, trenerów, uczniów, przyszłych zarządzających obiektem, pozostałych użytkowników).

V. 

WYSOKOŚĆ UDZIELANEGO DOFINANSOWANIA

1.
Dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego w ramach Programu, może wynieść do 50% wydatków kwalifikowanych zadania, z wyjątkiem:
1)
zadań inwestycyjnych dotyczących szkoły mistrzostwa sportowego, w zakresie obiektów sportowych niezbędnych dla prowadzonego szkolenia sportowego - do 70% wydatków kwalifikowanych,
2)
zadań inwestycyjnych realizowanych przez akademie wychowania fizycznego - do 70% wydatków kwalifikowanych,
3)
zadań inwestycyjnych realizowanych przez instytucję gospodarki budżetowej - Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe - do 99% wydatków kwalifikowanych.
2.
Warunkiem uzyskania dofinansowania w ramach Programu, jest zakwalifikowanie zadania do Planu Rocznego i akceptacja przez Ministra złożonego do Ministerstwa wniosku inwestycyjnego.
3.
Minimalna kwota dofinansowania w ramach Programu wynosi 1,0 mln zł. W przypadku, gdy inwestorem jest Centralny Ośrodek Sportu, minimalna kwota dofinansowania ze środków Funduszu wynosi 200 tys. zł. Minimalna kwota dofinansowania wynosi 150 tys. zł, gdy inwestorem jest Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy, Polskie Laboratorium Antydopingowe lub w przypadku pokrycia wydatków kwalifikowanych w zakresie wskazanym w § 12 ust. 2 pkt 7 lit. b rozporządzenia.
4.
Możliwe jest uzyskanie dofinansowania na realizację zadania inwestycyjnego tylko w ramach jednego programu realizowanego ze środków Funduszu.
5.
W przypadku ubiegania się przez wnioskodawcę o zwiększenie dofinansowania zadania inwestycyjnego kontynuowanego (na które zawarto umowę dotacji w ramach Programu w latach poprzednich), całkowita wysokość dofinansowania nie może przekroczyć maksymalnego wskaźnika określonego w ust. 1 - w stosunku do pierwotnej podstawy określenia wysokości dofinansowania wyliczonej w umowie dotacji 5 .
6.
W przypadku deklarowanego we wniosku inwestycyjnym odzyskiwania podatku VAT przez wnioskodawcę, cały podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowanym. W sytuacji, gdy wnioskodawca w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego zdecyduje się na odzyskanie podatku VAT, dokonane zostanie ponowne określenie wydatków kwalifikowanych w odniesieniu do podatku VAT. Przeliczenie to może dotyczyć tylko tych zadań, gdzie nie zostały jeszcze uruchomione środki Funduszu.

VI. 

ZASADY I TRYB UBIEGANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE

1.
Procedura ubiegania się o dofinansowanie jest dwuetapowa, w zależności od stanu przygotowania zadania inwestycyjnego do realizacji:
1)
dla zadań inwestycyjnych będących w planach do realizacji (np. prace koncepcyjne lub etap opracowywania dokumentacji projektowej) obowiązują dwa etapy (I etap - Plan Wieloletni i II etap - Plan Roczny) ubiegania się o dofinansowanie,
2)
dla zadań przygotowanych do realizacji obowiązuje tylko II etap - Plan Roczny.
2.
Zakwalifikowanie zadania inwestycyjnego do Planu Rocznego jest warunkiem niezbędnym do uzyskania dofinansowania w ramach Programu.

ETAP - ZGŁOSZENIE DO PLANU WIELOLETNIEGO

1.
Wnioskodawca składa do Ministerstwa zgłoszenie zadania inwestycyjnego (załącznik nr 1). Formularz zgłoszenia podzielony jest na dwie części:
1)
część I, którą wypełnia wnioskodawca, a następnie przesyła do właściwego polskiego związku sportowego z prośbą o wypełnienie części II dla zgłaszanego zadania inwestycyjnego 6 ;
2)
część II, którą wypełnia polski związek sportowy, a następnie odsyła ją do wnioskodawcy;
2.
Do zgłoszenia należy dołączyć:
1)
oświadczenie inwestora o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
2)
projekt koncepcyjny lub program funkcjonalnoużytkowy,
3)
w przypadku zadań inwestycyjnych polegających na modernizacji istniejącego obiektu sportowego - dokumentację zdjęciową obrazująca stan obiektu,
4)
w zależności od stanu przygotowania inwestycji do realizacji dodatkowe załączniki.
3.
Obydwie części zgłoszenia wraz z załącznikami Wnioskodawca przesyła do Ministerstwa.
4.
Po przeprowadzeniu analizy i oceny zgłoszenia Wnioskodawca zostaje poinformowany pisemnie lub w drodze komunikacji elektronicznej, na adres e-mail podany w zgłoszeniu, o zakwalifikowaniu zadania inwestycyjnego do Planu Wieloletniego lub o niezakwalifikowaniu zadania do Programu.
5.
Wprowadzenie inwestycji do Planu Wieloletniego, oznacza możliwość przyznania przez Ministra dofinansowania na realizację tego zadania w ciągu 3 lat (licząc zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego) od momentu wprowadzenia inwestycji do Planu Wieloletniego.
6.
Nabór zgłoszeń do Planu Wieloletniego prowadzony jest przez cały rok.
7.
W celu uzyskania dofinansowania na zadanie inwestycyjne wpisane do Planu Wieloletniego, Wnioskodawca zobowiązany jest do aktualizacji zgłoszenia zgodnie z wymogami obowiązującymi dla zgłoszenia do Planu Rocznego.
8.
W celu prawidłowego przygotowania zadania inwestycyjnego do realizacji, zaleca się prowadzenie przez Wnioskodawcę konsultacji z polskim związkiem sportowym już na wczesnym etapie prac koncepcyjnych, jak również z Departamentem Infrastruktury Sportowej Ministerstwa Sportu - m.in. celem uniknięcia nieoptymalnych rozwiązań.

II 

ETAP - ZGŁOSZENIE DO PLANU ROCZNEGO

1.
W terminie do 15 maja 2020 r. wnioskodawca składa zgłoszenie zadania inwestycyjnego gotowego do realizacji bądź uzupełnia zgłoszenie zadania inwestycyjnego, które zostało zakwalifikowane do Planu Wieloletniego, przedstawiając Ministrowi dokumenty potwierdzające przygotowanie zadania inwestycyjnego do realizacji, tj.:
1)
oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. (W przypadku gdy prawo to nie wynika z prawa własności, lecz ze stosunku zobowiązaniowego, do wniosku należy załączyć poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię stosownej umowy - np. umowy dzierżawy lub najmu, zawierającej zgodę właściciela na wykonywanie stosownych robót budowlanych. Przedmiotowa umowa musi obowiązywać przez okres nie krótszy niż 10 lat od dnia planowanego zakończenia zadania);
2)
kopię decyzji o pozwoleniu na budowę (lub dokumentu równoważnego) lub informację na jakim etapie jest jej uzyskanie 7 ;
3)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji zadania;
4)
dokumenty potwierdzające posiadanie przez wnioskodawcę środków innych niż środki Funduszu na realizację zadania, w podziale na planowane lata realizacji inwestycji lub informację o terminie ich zabezpieczenia (np. termin uchwalenia budżetu, a w przypadku środków zewnętrznych - planowany termin podpisania umowy dotacji/kredytu itp.);
5)
oświadczenie o uzgodnieniu z polskim związkiem sportowym projektu budowlanego zadania inwestycyjnego (załącznik nr 2) 8 ;
6)
oświadczenie wnioskodawcy, że w przypadku otrzymania dotacji w ramach Programu, podpisane zostanie porozumienie pomiędzy wnioskodawcą a polskimi związkami sportowymi, które rekomendowały realizację inwestycji, nie później niż do dnia zakończenia realizacji zadania (załącznik nr 3) 9 :

Wymagania dotyczące porozumienia z polskimi związkami sportowymi

Porozumienie winno być zawarte na co najmniej 10 lat od dnia faktycznego zakończenia zadania i zawierać następujące elementy:

a)
zasady udostępniania obiektu sportowego danemu polskiemu związkowi sportowemu,
b)
potwierdzenie preferencyjnych warunków odpłatności na poziomie kosztów własnych, na których dany polski związek sportowy będzie korzystał z obiektu,
c)
zakres szkolenia centralnego i wzajemne zobowiązania w zakresie jego realizacji;
7)
w przypadku wystąpienia zmian w stosunku do informacji przedstawionych na I etapie - zgłoszenie do Planu Wieloletniego, należy zaktualizować część I zgłoszenia.
2.
Dokumentacja przedłożona po 15 maja 2020 r. podlega, co do zasady, analizie w następnym roku. Jednakże, w miarę posiadanych środków FRKF dopuszcza się analizę dokumentacji złożonej po tym terminie w roku bieżącym.
3.
Wnioskodawca zostaje poinformowany pisemnie lub w drodze komunikacji elektronicznej, na adres e-mail podany w zgłoszeniu, o zakwalifikowaniu zadania inwestycyjnego do Planu Rocznego, o niezakwalifikowaniu zadania do Programu lub pozostawieniu zadania w Planie Wieloletnim.
4.
Minister zastrzega sobie prawo do zakwalifikowania zadania inwestycyjnego zgłoszonego do Planu Rocznego do Planu Wieloletniego.
5.
Możliwe jest ubieganie się przez wnioskodawcę o zwiększenie dofinansowania w sytuacji gdy przyznany pierwotnie poziom dofinansowania nie przekracza poziomu określonego w części V pkt 1. Wnioskodawca w toku realizacji inwestycji może uzyskać zwiększanie dofinansowania tylko jeden raz 10 .
6.
Procedura ubiegania się o zwiększenie dofinansowania jest analogiczna do procedury zgłoszenia inwestycji do Planu Rocznego.

VII. 

ZASADY I KRYTERIA KWALIFIKOWANIA ZADAŃ

1.
Ostatecznego wyboru zadań inwestycyjnych oraz ustalenia kwoty dofinansowania na ich realizację, dokonuje Minister, na podstawie rekomendacji Komisji do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu.
2.
Komisja do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu jest organem opiniodawczo-doradczym Ministra, tj. opiniuje zgłoszenia do Programu i rekomenduje Ministrowi propozycje ujęcia zadań inwestycyjnych w Planie Wieloletnim i w Planie Rocznym wraz z wysokością dofinansowania na ich realizację (określenie planowanej wysokości dofinansowania ma miejsce tylko w przypadku zadań ujętych w Planie Rocznym).
3.
Przy rekomendacji zadań inwestycyjnych Komisja w szczególności bierze pod uwagę:
1)
kategorię sportu, na potrzeby którego realizowane jest zadanie inwestycyjne (priorytet dla sportów olimpijskich) oraz zapotrzebowanie na obiekt danego typu w regionie/kraju (stopień nasycenia obiektami dla danego sportu oraz we wskazanej lokalizacji);
2)
potencjał sportowy lokalizacji (funkcjonujące kluby sportowe, liczebność zawodników, ilość grup szkoleniowych, trenerów, instruktorów, osiągnięcia sportowe zawodników i trenerów, położenie geograficzne/odległość od ośrodków akademickich);
3)
koncepcję wnioskodawcy w zakresie późniejszego zarządzania, użytkowania, i utrzymania obiektu;
4)
stosunek wysokości kosztu inwestycji do zaplanowanego efektu sportowego, przyjęte rozwiązania funkcjonalne obiektu w odniesieniu do zapotrzebowania i sytuacji społeczno-ekonomicznej danej lokalizacji;
5)
terminarz przyznanych lub planowanych do organizacji w Polsce zawodów najwyższej rangi;
6)
wytyczne programowo-funkcjonalne dla obiektów sportowych, uwzględniające aktualne kryteria określone przez międzynarodowe federacje sportowe w danym sporcie;
7)
wpływ zadania inwestycyjnego na promocję i popularyzację danego sportu oraz zgodność z ogólnymi celami Ministerstwa, dotyczącymi upowszechniania aktywności fizycznej;
8)
planowany montaż finansowy zadania inwestycyjnego oraz stopień zaawansowania przygotowań formalno-prawnych do rozpoczęcia realizacji zadania;
9)
wysokość środków Funduszu oraz priorytety inwestycyjne Ministerstwa.

VIII. 

TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW

1.
Po otrzymaniu informacji o zakwalifikowaniu zadania do Planu Rocznego, wnioskodawca składa do Ministra wniosek inwestycyjny.
2.
Kwota wnioskowanych środków Funduszu nie może być wyższa niż przyznana przy zakwalifikowaniu zadania inwestycyjnego do Planu Rocznego.
3.
W informacji o zakwalifikowaniu zadania do Planu Rocznego, przesyłanej do każdego wnioskodawcy indywidualnie, wskazany zostanie termin złożenia wniosku (dla wniosków przesyłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego).
4.
W szczególnie uzasadnionych i wyjątkowych przypadkach, Minister może wyrazić zgodę na przedłużenie wyznaczonego terminu złożenia wniosku inwestycyjnego, jednakże nie później niż do 30 listopada 2020 r.
5.
Wniosek inwestycyjny składa się do Ministerstwa za pomocą systemu elektronicznego AMODIT, dostępnego na stronie internetowej pod adresem:

https://wnioski.msit.gov.pl/

6.
Wypełniony formularz elektroniczny wniosku inwestycyjnego należy przesłać do Ministerstwa w systemie AMODIT, a następnie należy go wydrukować, podpisać i przesłać (z zachowaniem terminu składania wniosków) lub złożyć wraz z załącznikami na adres:

Ministerstwo Sportu

Departament Infrastruktury Sportowej

ul. Senatorska 14

00-082 Warszawa

7.
Oceniane będą wyłącznie te wnioski, które przesłane zostały w wyznaczonym terminie zarówno drogą elektroniczną, jak i pocztową. W pozostałych przypadkach, wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych i nie będzie podlegał ocenie, a zadanie inwestycyjne zostanie wykreślone z Planu Rocznego.
8.
Wymogi formalne wniosku inwestycyjnego określa § 7 Rozporządzenia.
9.
Do wniosku inwestycyjnego należy załączyć:
1)
dokumenty określające status prawny wnioskodawcy (nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego, Centralnego Ośrodka Sportu, Instytutu Sportu - Państwowego Instytutu Badawczego i Polskiego Laboratorium Antydopingowego);
2)
dokumenty potwierdzające powołanie osób upoważnionych do działania w imieniu wnioskodawcy (o ile dotyczy);
3)
dokumenty potwierdzające przygotowanie zadania inwestycyjnego do realizacji:
a)
decyzja o pozwoleniu na budowę, jeżeli jej uzyskanie jest wymagane odrębnymi przepisami dla zakresu zadania inwestycyjnego objętego wnioskiem inwestycyjnym lub zgłoszenie budowy we właściwym organie administracji architektoniczno-budowlanej, przy czym przedmiotowe dokumenty muszą być uzyskane przed upływem terminu składania wniosków o dofinansowanie (w przypadku pozytywnej oceny wniosku i zakwalifikowania go do dofinansowania, wnioskodawca zobowiązany będzie, przed podpisaniem umowy, dostarczyć do Ministerstwa ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenie budowy we właściwym organie administracji architektonicznobudowlanej z zaświadczeniem o braku sprzeciwu wydanym przez ww. organ),
b)
program funkcjonalnoużytkowy, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1129) - w odniesieniu do zadań inwestycyjnych, realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe w przypadku niedysponowania dokumentami, o których mowa w lit. a,
c)
podstawowe elementy dokumentacji technicznej (plan zagospodarowania terenu, główne rzuty poziome i przekroje, opis techniczny przedsięwzięcia lub ewentualnie inne niezbędne szkice i rysunki) uzgodnione z właściwym polskim związkiem sportowym,
d)
zbiorcze zestawienie kosztów oraz harmonogram rzeczowo - finansowy zadania, a w przypadku wyłonionego wykonawcy zadania inwestycyjnego należy przesłać także kopię zawartej umowy wraz z wyciągiem ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) dotyczącym szczegółowego zakresu robót objętych przetargiem;
4)
dokumenty potwierdzające posiadanie lub zapewnienie otrzymania przez wnioskodawcę środków finansowych, innych niż dofinansowanie, w wysokości umożliwiającej zrealizowanie zadania inwestycyjnego w terminie określonym we wniosku inwestycyjnym, tj. w szczególności:
a)
wyciąg z budżetu na dany rok kalendarzowy (dla jednostek samorządu terytorialnego) - wydatki inwestycyjne wraz z wieloletnim programem inwestycyjnym i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o prognozie długu,
b)
plan finansowy wnioskodawcy (dla podmiotów innych niż jednostki samorządu terytorialnego) na lata realizacji inwestycji lub dokument równoważny,
c)
umowę zawartą przez wnioskodawcę z bankiem lub pożyczkodawcą bądź też wydane przez te podmioty dokumenty, potwierdzające zapewnienie udzielenia kredytu lub pożyczki 11 ,
d)
dokumenty potwierdzające przyznanie dofinansowania (dotacji) z innych źródeł albo zapewnienia ich przyznania,
e)
w przypadkach o których mowa w pkt. c) i d), gdy pożyczkodawcą jest przedsiębiorstwo lub osoba fizyczna, należy złożyć dodatkowe dokumenty określające status prawny i finansowy pożyczkodawcy;
5)
oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT (dostępne w systemie AMODIT). W przypadku odliczania podatku VAT, odliczeniu podlega 100% jego wartości;
6)
w przypadku wnioskodawcy niebędącego jednostką sektora finansów publicznych dodatkowo należy złożyć:
a)
propozycję zabezpieczenia roszczeń Ministra w przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonywania umowy o dofinansowanie, do wysokości otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami. Minister zastrzega sobie prawo wyboru rodzaju zabezpieczenia,
b)
statut, umowę lub akt założycielski przewidziany dla prowadzenia działalności wnioskodawcy,
c)
zaświadczenie lub informację sporządzoną na podstawie ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy wraz z oświadczeniem potwierdzającym zgodność i aktualność danych na dzień składania wniosku inwestycyjnego,
d)
sprawozdanie finansowe za ostatnie dwa lata 12 .

Należy dołączać do wniosku wyłącznie dokumenty niezbędne, zgodnie z wymogami przedstawionymi powyżej, jak również te załączniki, które są wskazane w formularzu wniosku.

Nadmiarowe dokumenty bardzo często pogarszają przejrzystość dokumentacji.

Nie należy dołączać również całej dokumentacji wykonawczej, czy innych niewymaganych dokumentów bądź załączników. Wymagane są tylko rzuty i przekroje pozwalające na weryfikację poszczególnych wymiarów, podstawowych technologii itp. Zbędne są szczegółowe projekty wykonawcze poszczególnych branż instalacyjnych.

Zaleca się przekazywanie dokumentacji w segregatorze, co również zwiększa przejrzystość wniosku.

IX. 

TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

1.
Wstępny termin oceny wniosków przez Ministerstwo to 3 miesiące od upływu terminu ich naboru.
2.
Ocena dokonywana w Ministerstwie dzieli się na formalną oraz merytoryczną. Ocena merytoryczna dzieli się na ekonomiczną i techniczną.
3.
W przypadku stwierdzenia we wniosku inwestycyjnym braków formalnych lub błędów, Ministerstwo wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia bądź korekty wniosku inwestycyjnego, określając termin ich dokonania. Podstawowym kanałem przekazywania uwag jest poczta elektroniczna - adres mailowy osoby odpowiedzialnej za kontakt, wskazany przez wnioskodawcę we wniosku. Po stronie wnioskodawcy leży obowiązek poinformowania Ministerstwa o zmianie nieaktualnych danych kontaktowych.
4.
Pod względem merytorycznym oceniane są jedynie kompletne wnioski inwestycyjne, tzn. takie, które spełniają formalne wymogi określone w rozporządzeniu oraz niniejszym Programie.
5.
Przy ocenie wniosku inwestycyjnego pod kątem merytorycznym, brane są pod uwagę w szczególności następujące kryteria:
1)
zgodność zadania inwestycyjnego z Programem, w tym w zakresie rzeczowym i kwalifikowalności wydatków;
2)
przygotowanie formalno-prawne i finansowe zadania inwestycyjnego do realizacji;
3)
prawidłowość zaplanowanego montażu finansowego zadania inwestycyjnego.
6.
W uzasadnionych przypadkach, np. takich, które wynikają z oceny wniosku inwestycyjnego, Minister ma prawo dokonać zmian wysokości i podziału transz dofinansowania w stosunku do zaplanowanych w Planie Rocznym.

X. 

TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

1.
Okres realizacji zadania inwestycyjnego nie powinien co do zasady przekraczać 4 lat.
2.
Dofinansowaniem objęte mogą być jedynie zadania inwestycyjne planowane do realizacji lub realizowane według stanu na dzień składania wniosku inwestycyjnego. Nie ma możliwości uzyskania dofinansowania na zakończone zadanie inwestycyjne.
3.
Za termin zakończenia zadania inwestycyjnego, uznaje się datę uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu sportowego, a w przypadku, gdy nie jest ona wymagana - datę odbioru końcowego tego obiektu sportowego. Dla zadań wieloobiektowych, terminem zakończenia Zadania inwestycyjnego będzie data uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie lub odbioru końcowego ostatniego elementu inwestycji.

XI. 

ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

Dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego, może zostać przeznaczone wyłącznie na pokrycie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikowanych, to jest wydatków, wskazanych w § 12 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia.

WYDATKI KWALIFIKOWANE

1.
Wydatki kwalifikowane stanowią wydatki, dotyczące elementów zadania inwestycyjnego związanych z funkcją sportową obiektu i niezbędne do poniesienia w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, w tym przykładowo: przyłącza, monitoring, automatyka, systemy sterujące, ogrodzenie i oświetlenie.
2.
W przypadku zadania o funkcjach mieszanych, np. sportowo-dydaktycznych lub sportowo widowiskowych/rekreacyjnych, dofinansowanie objąć może wyłącznie elementy obiektu dotyczące jego funkcji sportowej 13 .
3.
Dofinansowaniem objęte mogą być koszty pomieszczeń odnowy biologicznej, pomieszczeń przeznaczonych na diagnostykę i laboratoria sportowe, a w przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, także bloki żywieniowe.
4.
W wydatkach kwalifikowanych mogą być uwzględnione koszty wykonania elementów dodatkowych, takich jak: drogi technologiczne i pożarowe wraz z ich oświetleniem, parkingi, zagospodarowanie terenu oraz inne elementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania obiektu sportowego - w wysokości do 10% wydatków kwalifikowanych zadania inwestycyjnego.
5.
W wydatkach kwalifikowanych mogą być uwzględnione koszty ruchomego wyposażenia sportowego oraz koszty wyposażenia służącego do utrzymania obiektu - w wysokości nieprzekraczającej 20% 14  wydatków kwalifikowanych zadania inwestycyjnego:
1)
przez ruchome wyposażenie rozumie się w szczególności koszty wyposażenia sportowego, takiego jak: atlasy, ergometry, specjalistyczne materace, sztangi, rowery stacjonarne, bieżnie ruchome, steppery, trenażery oraz sprzęt do utrzymania obiektu tj. rolba, odkurzacz basenowy czy sprzęt do pielęgnacji nawierzchni syntetycznych, boisk o nawierzchni z trawy naturalnej lub sztucznej;
2)
dofinansowaniem może być objęty zakup wyposażenia ruchomego, za wyjątkiem tego, którego wartość początkowa nie przekracza uprawniającej do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego kwoty określonej w art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.).
6.
Dofinansowaniem objęte mogą być koszty obsługi inwestycyjnej, dotyczącej zadania inwestycyjnego określonego we wniosku o dofinansowanie, tj. koszty przygotowania inwestycji do realizacji, w szczególności: wykonania dokumentacji technicznej, nadzoru autorskiego, nadzoru inwestorskiego oraz uzyskania dokumentacji niezbędnej do użytkowania.
7.
Dofinansowane ze środków Funduszu mogą być tylko te wydatki, które będą poniesione nie wcześniej niż od 1 stycznia 2020 roku. Wcześniejsze wydatki są wliczane do kwalifikowanych, jednak nie mogą być dofinansowane ze środków Funduszu.
8.
W przypadku gdy rzeczywista całkowita wartość wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego okaże się niższa, niż określona w umowie o dofinansowanie, nie dopuszcza się zagospodarowania powstałej oszczędności na rozszerzenie zakresu rzeczowego zadania inwestycyjnego - za wyjątkiem zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu.

WYDATKI NIEKWALIFIKOWANE

Do wydatków/kosztów niekwalifikowanych zalicza się w szczególności:
1.Pozyskanie działki budowlanej
* zakup lub podział nieruchomości gruntowej,

* wykup obiektów znajdujących się na nieruchomości gruntowej,

* dzierżawa terenów i obiektów na okres budowy,

* przekwaterowanie użytkowników obiektów z zakupionej nieruchomości,

* budownictwo zastępcze dla przekwaterowanych użytkowników.

2.Przygotowanie terenu i przyłącza do sieci
uzbrojenie terenu poza granicami opracowania wg projektu zagospodarowania terenu:

* przyłącza wod.-kan.,

* przyłącza c.o.,

* przyłącza elektryczne,

* inne.

3. i 4.Budowa obiektów podstawowych i instalacje
wydatki związane z pomieszczeniami niezwiązanymi ze sportem np.:

* pomieszczenia dydaktyczne, biblioteki, czytelnie, świetlice oraz inne pomieszczenia niezwiązane z funkcją sportową obiektu, pomieszczenia noclegowe, internatowe 15 ,

* pomieszczenia wraz z zapleczem przewidziane na prowadzenie działalności gastronomicznej, handlowej, usługowej (np. restauracje, kawiarnie, bary, sklepy),

* pomieszczenia dla solarium,

* rekreacyjna infrastruktura basenowa.

4.Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
* obiekty małej architektury takie jak posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

* obiekty pomocnicze kubaturowe, niezwiązane z funkcją sportową obiektu,

* obiekty pomocnicze inżynieryjne np. drogi dojazdowe poza granicami opracowania,

* nasadzenia drzew, krzewów i zieleni ozdobnej 16  z wyłączeniem nasadzeń nakazanych decyzją po wycince drzew i krzewów dla niezbędnej realizowanej inwestycji.

5.Wyposażenie
1) koszty wyposażenia ruchomego i urządzeń ruchomych, takich jak:

* meble,

* urządzenia komputerowe,

* urządzenia sekretarskie,

* urządzenia audiowizualne,

o ile nie są związane z funkcją sportową obiektu,

2) koszty elementów wyposażenia siłowni oraz urządzeń rekreacyjnych, takich jak: drobny sprzęt ruchomy tj. piłki, ciężarki, rakiety, rakietki, szarfy, lotki itp.

6.Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska oraz ewentualne szkolenia i rozruch
* koszty kredytów inwestycyjnych, obsługa rachunków, obsługi prawnej,

* koszty osobowe, wynagrodzeń etc. - w podmiocie realizującym zadanie inwestycyjne,

* koszty serwisu obiektu,

* ewentualne koszty zaplanowanej rezerwy.

Wysokość wydatków niekwalifikowanych wg tabeli wydatki niekwalifikowane pkt 3 i 4, obliczana jest na podstawie ceny 1m2 powierzchni całkowitej, obliczonej na podstawie kosztu całkowitego całego obiektu.

XII. 

WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

1.
Pozytywna ocena wniosku inwestycyjnego, dokonana przez powołany przez Ministra Zespół ds. oceny wniosków o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i zatwierdzona przez Ministra, jest podstawą do sporządzenia umowy o dofinansowanie.
2.
Ministerstwo wysyła do wnioskodawcy 3 egzemplarze umowy o dofinansowanie.
3.
Wnioskodawca uzupełnia w umowie brakujące informacje oraz podpisuje wszystkie egzemplarze, po czym odsyła je do Ministerstwa.
4.
Wnioskodawca zobowiązany jest niezwłocznie odesłać uzupełnione i podpisane egzemplarze umowy wraz z ewentualnymi dokumentami uzupełniającymi.
5.
W przypadku nieodesłania umowy przez Wnioskodawcę, w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania druków umowy, Minister odstąpi od zawarcia umowy, co skutkować będzie utratą dofinansowania.
6.
Dniem zawarcia umowy o dofinansowanie jest dzień podpisania jej przez Ministra.
7.
Jeden egzemplarz umowy jest odsyłany do Wnioskodawcy.
8.
Umowa o dofinansowanie określa szczegółowo tryb i warunki przekazywania i rozliczania dofinansowania oraz zasady realizacji zadania inwestycyjnego, w tym:
1)
obowiązki wnioskodawcy;
2)
sposób i warunki przekazania dofinansowania;
3)
zasady dotyczące wykorzystania dofinansowania;
4)
sposób rozliczenia dofinansowania;
5)
zwroty dofinansowania;
6)
zasady dotyczące informacji i promocji;
7)
monitoring realizacji zadania inwestycyjnego, w tym obowiązki sprawozdawcze;
8)
tryb i zasady kontroli realizacji zadania inwestycyjnego;
9)
zasady dotyczące trwałości zadania inwestycyjnego.
9.
Wskazana w umowie nazwa zadania jest formułowana przez Ministerstwo, zgodnie z przyjętą nomenklaturą.
10.
Wzór umowy o dofinansowanie zadania inwestycyjnego stanowi załącznik nr 4 do Programu.

XIII. 

UWAGI KOŃCOWE

1.
W przypadku wątpliwości w rozumieniu/stosowaniu niniejszego Programu należy kontaktować się z pracownikami Departamentu Infrastruktury Sportowej w Ministerstwie.
2.
Wszelkie odstępstwa od postanowień niniejszego Programu wymagają pisemnej zgody Ministra.
3.
Ostateczna interpretacja niniejszego Programu należy do wyłącznej kompetencji Ministra.

XIV. 

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIKI (do pobrania ze strony https://www.gov.pl/web/sport/infrastruktura):

Załącznik nr 1 - Zgłoszenie zadania inwestycyjnego do "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu".

Załącznik nr 1A - Zgłoszenie zadania inwestycyjnego do "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu" - dla Centralnego Ośrodka Sportu.

Załącznik nr 2 - Oświadczenie o uzgodnieniu z polskim związkiem sportowym projektu budowlanego zadania inwestycyjnego.

Załącznik nr 3 - Oświadczenie o porozumieniu z polskim związkiem sportowym.

Załącznik nr 4 - Wzór umowy o dofinansowanie.

Załącznik Nr  1

Zgłoszenie zadania inwestycyjnego do "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu"

Załącznik Nr  1A

Zgłoszenie zadania inwestycyjnego do "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu" Centralny Ośrodek Sportu

Załącznik Nr  2

OŚWIADCZENIE O UZGODNIENIU PROJEKTU BUDOWLANEGO

Załącznik Nr  3

OŚWIADCZENIE O POROZUMIENIU Z POLSKIM ZWIĄZKIEM SPORTOWYM

1 Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej kultura fizyczna na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).
2 Przez rozpoczęcie dofinansowania rozumie się moment podpisania umowy o dofinansowanie.
3 Kwota ta dotyczy środków wypłaconych w 2020 r. na realizację inwestycji w ramach umów kontynuowanych oraz umów podpisanych w roku bieżącym.
4 Nie dotyczy zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe.
5 Nie dotyczy zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe.
6 W przypadku zadania inwestycyjnego realizowanego przez:

- Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe - do Ministerstwa przesyłana jest tylko część I zgłoszenia,

- Centralny Ośrodek Sportu - obowiązuje załącznik nr 1A.

7 Z wyjątkiem zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe, które mogą załączyć program funkcjonalno-użytkowy.
8 Nie dotyczy zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe.
9 Nie dotyczy zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe.
10 Nie dotyczy zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe.
11 W przypadku gdy pożyczkodawcą jest osoba fizyczna lub instytucja niebędąca bankiem, musi ona udokumentować posiadanie środków na udzielenie pożyczki.
12 Nie dotyczy Polskiego Laboratorium Antydopingowego.
13 Z wyjątkiem zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe.
14 Nie dotyczy Polskiego Laboratorium Antydopingowego.
15 Z wyjątkiem zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centralny Ośrodek Sportu, Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy lub Polskie Laboratorium Antydopingowe.
16 Chyba, że mieszczą się w 10% dopuszczalnego zagospodarowania terenu.