Ogłoszenie decyzji Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna o normalizację rachunkowości.
Dz.Urz.MIiR.2015.46
Akt indywidualnyKOMUNIKAT
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 24 sierpnia 2015 r.
w sprawie ogłoszenia decyzji Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna o normalizację rachunkowości
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
DECYZJA
DECYZJA
DTK-IV-460-1/2014
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.), art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, z późn. zm.), zwanego dalej: "Rozporządzeniem Nr 1192/69" oraz w związku z § 2 ust. 1 pkt 6 Umowy z dnia 16 lutego 2012 r. o rekompensatę przyznaną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za okres od 1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2012 r., zawartej pomiędzy Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej a PKP Polskie Linie Kolejowe SA., na podstawie Rozporządzenia Nr 1192/69, po rozpatrzeniu wniosku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 30 sierpnia 2013 r. (Nr IKO3-31111-BP/19-2/13) o normalizację rachunkowości Spółki PLK SA, złożonego na podstawie przepisów Rozporządzenia Nr 1192/69,
określam końcową wartość rekompensaty
na kwotę 68.650.000,00 zł (słownie: sześćdziesiąt osiem milionów sześćset pięćdziesiąt tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji).
Jednocześnie mając na uwadze fakt, iż ostateczną decyzją Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r., została przyznana, a na podstawie ww. Umowy wypłacona szacunkowa kwota rekompensaty w wysokości 32.706,00 tysięcy złotych (trzydzieści dwa miliony siedemset sześć tysięcy złotych), to w roku 2014, z tytułu określenia końcowej kwoty rekompensaty przyznane i wypłacone zostanie 35.944.000,00 zł (słownie: trzydzieści pięć milionów dziewięćset czterdzieści cztery tysięcy złotych).
UZASADNIENIE
Zarząd Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (PLK SA) w dniu 30 sierpnia 2013 r. pismem Nr IKO3-31111-BP/19-2/13 wystąpił do ministra właściwego ds. transportu z wnioskiem o normalizację rachunkowości Spółki w zakresie określenia, przyznania i wypłacenia końcowych wydatków, które zostały poniesione w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji, opisanej w załączniku IV Rozporządzenia Nr 1192/69, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d przedmiotowego rozporządzenia, tj. kosztów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych.
W toku przeprowadzonego postępowania w sprawie ustalono co następuje.
Rozporządzenie Nr 1192/69 zostało przyjęte przez Radę EWG w dniu 26 czerwca 1969 r. Zgodnie z prawem unijnym ma ono zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z art. 3 tego aktu PLK SA została wprowadzona wprost na listę podmiotów, dla których ma zastosowanie Rozporządzenie Nr 1192/69, tym samym PLK SA nabyła możliwość ubiegania się, począwszy od 1 maja 2004 r., o roszczenie do Skarbu Państwa o dokonanie rekompensaty, po spełnieniu warunków określonych w tym rozporządzeniu. Roszczenie PLK SA o wypłatę rekompensaty jest uprawnieniem o charakterze indywidualnym, skutecznym bezpośrednio względem państwa członkowskiego i wykonywanym wprost na podstawie przepisów samego Rozporządzenia Nr 1192/69.
Na wniosek PKP PLK S.A. Nr IEK5-31111-BP/15-6/11 z dnia 24 marca 2011 r. została wydana decyzja Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r. określająca szacunkową wartość rekompensaty na kwotę 32.706,00 tysięcy złotych (słownie: trzydzieści dwa miliony siedemset sześć tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie obciążeń ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategoria IV normalizacji).
Powyższa decyzja stwierdzała, iż określona została wyłącznie szacunkowa wielkość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA oraz stwierdzała, że kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami obliczania, określonymi w załączniku IV do Rozporządzenia Nr 1192/69. Jednocześnie metoda obliczenia szacunkowej kwoty rekompensaty kosztów związanych z obowiązkiem utrzymywania przez PLK SA przejazdów kolejowo-drogowych została sporządzona i przeprowadzona przez Wnioskodawcę zgodnie z przepisami ww. Rozporządzenia i stanowiła załącznik do decyzji Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r.
Umowa o rekompensatę przyznaną PLK SA za okres od 1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2012 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69 została zawarta przez prawidłowo umocowane strony i stanowi dla stron źródło praw i obowiązków związanych z określeniem i wypłatą kwot z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA.
Minister Infrastruktury i Rozwoju rozpatrując wniosek z dnia 30 sierpnia 2013 r. (Nr IKO3-31111-BP/19-2/13) stwierdził, iż na podstawie przepisów prawa polskiego spółka PLK SA prawidłowo wskazała, że obowiązek utrzymywania przejazdów kolejowo - drogowych w 2012 r. został na nią nałożony przepisami art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 metrów od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei. Tym samym, zgodnie z argumentacją Wnioskodawcy, zostały na niego nałożone obowiązki w zakresie finansowania zadań, które nie znajdują się w grupie oferowanych przez niego usług lub nie są związane z profilem jego działalności, a obciążenie nimi Wnioskodawcy - zarządcy infrastruktury kolejowej - nie ma uzasadnienia gospodarczego ani celowościowego, związanego z jego przedmiotem działalności. Koszty te, zdaniem zarówno PLK SA jak i ministra właściwego do spraw transportu, objęte normalizacją rachunkowości, określone są w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 w ramach kategorii IV normalizacji i podlegają rekompensacie, w sposób przewidziany w przepisach przedmiotowego rozporządzenia.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia 1192/69 oraz § 2 ust. 1 pkt 6 Umowy z dnia 16 lutego 2012 r. o rekompensatę przyznaną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za okres od 1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2012 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69, niniejsza decyzja określa końcową wielkość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA w zakresie obciążeń finansowych należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji) oraz stwierdza, iż kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r. (sposób wyliczenia został przedstawiony w tabeli nr 1).
Tabela nr 1.
Wyliczenie kwoty podlegającej normalizacji [tys. zł] | |||
Wyszczególnienie | Plan na 2012 r. (wg wniosku z 2011 r.) | Wykonanie 2012 r. (wg wniosku z 2013 r.) | Różnica |
Koszty przejazdów podlegające normalizacji (K) | 211 225,16 | 276 730,31 | 65 505,15 |
Koszty przejazdów pokryte z wpływów od przewoźników (Ks) | 145 811,93 | 139 429,19 | -6 382,74 |
K-Ks | 65 413,23 | 137 301,12 | 71 887,89 |
Kwota podlegająca normalizacji (K-Ks)/2 | 32 706,62 | 68 650,56 | 35 943,95 |
Kwota podlegająca normalizacji (K-Ks)/2 po zaokrągleniu w dół | 32 706,00 | 68 650,00 | 35 944,00 |
Po sprawdzeniu danych, na podstawie których został sporządzony wniosek, w szczególności po:
- ustaleniu przyczyny różnicy w wysokości ponad 65 milionów zł w wykazywanych kwotach kosztów przejazdów jednopoziomowych w zakresie wysokości prognozowanych (211 225,17 tys. zł) i wykonanych (276 730,31 tys. zł), tj. wskazaniu przez PLK SA, że:
* w wyniku błędu popełnionego przez zarządcę w prognozowanej wysokości kosztów wykazano koszty rzeczywiście planowane pomniejszone o planowaną wysokość środków z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego przeznaczonych na finansowanie kosztów przejazdów jednopoziomowych (41 633,63 tys. zł),
* w stosunku do planu koszty wzrosły o 23 871,52 tys. zł (w szczególności był to wzrost kosztów usług obcych o 57% oraz wynagrodzeń o 8%);
- ustaleniu, że końcowa kwota rekompensaty nie przekracza połowy kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,
- ustaleniu, że suma przychodów z opłat pobieranych od przewoźników, środków z dotacji budżetowej i z Funduszu Kolejowego przeznaczonych na remonty i eksploatację przejazdów jednopoziomowych oraz środków, które mają być przekazane w ramach rekompensaty przyznanej na podstawie niniejszej decyzji, nie przekroczy sumarycznych kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,
Minister Infrastruktury i Rozwoju odstąpił od uprawnień wynikających z art. 8 ust. 2 Rozporządzenia Nr 1192/69.
Wyliczenia dotyczące przyczyny różnicy prognozy kosztów i ich wykonania zostały zaprezentowane w tabeli nr 2.
Tabela nr 2.
PLANOWANE KOSZTY UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2012 r. (tys. zł) | |||||||||
Lp. | Kategoria wydatków | Plan na 2012 r. | Amortyzacja | Zużycie materiałów i paliw | Zużycie energii | Usługi obce | Wynagrodzenia i pochodne | Pozostałe koszty rodzajowe | Podatki i opłaty |
1. | Przejazdy kolejowe | 39.970,64 | 14,73 | 5.185,45 | 9.408,36 | 15.455,75 | 9.873,54 | 7,77 | 25,04 |
2. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E | 31.319,02 | 15.823,17 | 5.946,01 | 171,98 | 3.864,74 | 5.505,26 | 7,83 | 0,02 |
3. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C | 64.510,13 | 37.976,90 | 7.075,81 | 368,97 | 7.236,05 | 11.813,11 | 36,66 | 2,63 |
4. | Dróżnicy przejazdowi | 117.059,01 | 0,00 | 117,34 | 0,00 | 620,00 | 116.130,67 | 190,98 | 0,00 |
5. | RAZEM (koszty utrzymania przejazdów kolejowych) | 252.858,79 | 53.814,80 | 18.324,61 | 9.949,31 | 27.176,55 | 143.322,59 | 243,24 | 27,69 |
6. | Prognozowana dotacja | 41.633,63 | 0,00 | 8.501,23 | 7.360,97 | 9.444,26 | 16.327,18 | 0,00 | 0,00 |
7. | RAZEM (koszty utrzymania przejazdów kolejowych pomniejszone o prognozowaną dotację) | 211.225,16 | 53.814,80 | 9.823,39 | 2.588,34 | 17.732,29 | 126.995,41 | 243,24 | 27,69 |
WYKONANIE KOSZTÓW UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2012 r. (tys. zł) | |||||||||
Lp. | Kategoria wydatków | Wykonanie 2012 r. | Amortyzacja | Zużycie materiałów i paliw | Zużycie energii | Usługi obce | Wynagrodzenia i pochodne | Pozostałe koszty rodzajowe | Podatki i opłaty |
1. | Przejazdy | 51.346,42 | 0,00 | 6.672,45 | 8.937,79 | 26.543,01 | 9.136,83 | 9,89 | 46,45 |
2. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E | 34.841,95 | 15.737,15 | 6.338,58 | 146,20 | 6.416,64 | 6.195,47 | 7,85 | 0,05 |
3. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C | 63.748,62 | 32.354,11 | 8.334,00 | 307,33 | 9.004,42 | 13.713,18 | 34,27 | 1,32 |
4. | Dróżnicy przejazdowi | 126.793,32 | 0,00 | 70,71 | 0,00 | 638,25 | 125.897,34 | 187,02 | 0,00 |
5. | RAZEM koszty utrzymania przejazdów kolejowych | 276.730,31 | 48.091,26 | 21.415,74 | 9.391,32 | 42.602,32 | 154.942,82 | 239,02 | 47,83 |
6. | ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU [TYS. ZŁ] | 23.871,52 | -5.723,55 | 3.091,12 | -557,99 | 15.425,78 | 11.620,23 | -4,22 | 20,14 |
7. | ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU [%] | 9% | -11% | 17% | -6% | 57% | 8% | -2% | 73% |
Końcowa kwota rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości zostanie wypłacona ze środków budżetu państwa, część 39 - transport.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak na wstępie.
POUCZENIE
Strona niezadowolona z niniejszej decyzji może złożyć wniosek do Ministra Infrastruktury i Rozwoju o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3 K.p.a.).
Otrzymuje:
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
ZAŁĄCZNIK Nr 2
DECYZJA
DECYZJA
DTK.II.4604.1.AG.2015.9
NK:190873/15
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.), art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, s. 8, z późn. zm.), zwanego dalej: "Rozporządzeniem Nr 1192/69" oraz w związku z § 2 ust. 1 pkt 6 "Umowy o rekompensatę przyznaną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za okres od 1 stycznia 2013 r. - 31 grudnia 2013 r. na podstawie Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, s. 8, z późn. zm.)" zawartej w dniu 29 maja 2013 r., pomiędzy Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej a PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 13 sierpnia 2014 r. (Nr IKO3-31111-BP/23-2/13) o normalizację rachunkowości Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
określam końcową kwotę rekompensaty
na kwotę 56.735.000,00 (słownie: pięćdziesiąt sześć milionów siedemset trzydzieści pięć tysięcy) złotych z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji).
Jednocześnie mając na uwadze fakt, iż:
1) ostateczną decyzją Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r., została przyznana, i na podstawie ww. Umowy z dnia 29 maja 2013 r. wypłacona szacunkowa kwota rekompensaty w wysokości 31.892.000,00 (słownie: trzydzieści jeden milionów osiemset dziewięćdziesiąt dwa tysiące) złotych,
2) we wniosku z dnia 13 sierpnia 2014 r. (Nr IKO3-31111-BP/23-2/13) Spółka wskazała, iż kwotę rekompensaty należy pomniejszyć o część kosztów stanowiących zysk dla Spółki w wysokości 2.264.000,00 (słownie: dwa miliony dwieście sześćdziesiąt cztery tysiące) złotych,
w roku 2015, z tytułu określenia końcowej kwoty rekompensaty przyznane i wypłacone zostanie 22.579.000,00 (słownie: dwadzieścia dwa miliony pięćset siedemdziesiąt dziewięć tysięcy) złotych.
UZASADNIENIE
Zarząd Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (dalej: PLK SA lub Spółka) w dniu 13 sierpnia 2014 r. pismem Nr IKO3-31111-BP/23-2/14 wystąpił do ministra właściwego ds. transportu z wnioskiem o normalizację rachunkowości Spółki w zakresie określenia, przyznania i wypłacenia końcowych wydatków, które zostały poniesione w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji, opisanej w załączniku IV Rozporządzenia Nr 1192/69, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d przedmiotowego rozporządzenia, tj. kosztów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych.
W toku przeprowadzonego postępowania w sprawie ustalono co następuje.
Rozporządzenie Nr 1192/69 zostało przyjęte przez Radę EWG w dniu 26 czerwca 1969 r. Zgodnie z prawem unijnym ma ono zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z art. 3 tego aktu PLK SA została wprowadzona wprost na listę podmiotów, dla których ma zastosowanie Rozporządzenie Nr 1192/69, tym samym PLK SA nabyła możliwość ubiegania się, począwszy od 1 maja 2004 r., o roszczenie do Skarbu Państwa o dokonanie rekompensaty, po spełnieniu warunków określonych w tym rozporządzeniu. Roszczenie PLK SA o wypłatę rekompensaty jest uprawnieniem o charakterze indywidualnym, skutecznym bezpośrednio względem państwa członkowskiego i wykonywanym wprost na podstawie przepisów samego Rozporządzenia Nr 1192/69.
Na wniosek PLK S.A. Nr IEK5-31111-BP/19-3/12 z dnia 27 marca 2012 r. została wydana decyzja Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r. określająca szacunkową kwotę rekompensaty na kwotę 31.892.000,00 (słownie: trzydzieści jeden milionów osiemset dziewięćdziesiąt dwa tysiące) złotych z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. w zakresie obciążeń ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategoria IV normalizacji).
Powyższa decyzja stwierdzała, iż określona została wyłącznie szacunkowa wartość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA oraz stwierdzała, że kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami obliczania, określonymi w załączniku IV do Rozporządzenia Nr 1192/69. Jednocześnie metoda obliczenia szacunkowej kwoty rekompensaty kosztów związanych z obowiązkiem utrzymywania przez PLK SA przejazdów kolejowo-drogowych została sporządzona i przeprowadzona przez Wnioskodawcę zgodnie z przepisami ww. Rozporządzenia i stanowiła załącznik do decyzji Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r.
Umowa o rekompensatę przyznaną PLK SA za okres od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69 została zawarta przez prawidłowo umocowane strony i stanowi dla stron źródło praw i obowiązków związanych z określeniem i wypłatą kwot z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA.
Minister Infrastruktury i Rozwoju rozpatrując wniosek Spółki stwierdził, iż na podstawie przepisów polskiego prawa PLK SA prawidłowo wskazała, że obowiązek utrzymywania przejazdów kolejowo - drogowych w 2013 r. został na nią nałożony przepisami art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. Nr 260, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 metrów od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei. Tym samym, zgodnie z argumentacją Wnioskodawcy, zostały na niego nałożone obowiązki w zakresie finansowania zadań, które nie znajdują się w grupie oferowanych przez niego usług lub nie są związane z profilem jego działalności, a obciążenie nimi Wnioskodawcy - zarządcy infrastruktury kolejowej - nie ma uzasadnienia gospodarczego ani celowościowego, związanego z jego przedmiotem działalności. Koszty te, zdaniem zarówno PLK SA jak i ministra właściwego do spraw transportu, objęte normalizacją rachunkowości, określone są w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 w ramach kategorii IV normalizacji i podlegają rekompensacie, w sposób przewidziany w przepisach przedmiotowego rozporządzenia.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia 1192/69 oraz § 2 ust. 1 pkt 6 Umowy z dnia 29 maja 2013 r. o rekompensatę przyznaną PLK SA za okres od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69, niniejsza decyzja określa końcową wartość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA w zakresie obciążeń finansowych należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji) oraz stwierdza, iż kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r. (sposób wyliczenia został przedstawiony w tabeli nr 1).
Tabela nr 1.
Wyliczenia kwoty podlegającej normalizacji (tys. zł) | |||
Wyszczególnienie | Plan na 2013 r. (wg wniosku z 2012 r.) | Wykonanie 2013 r. (wg wniosku z 2014 r.) | Różnica |
Koszty przejazdów podlegające normalizacji (K) | 209 413,44 | 242 894,50 | 33 481,06 |
Koszty przejazdów pokryte z wpływów od przewoźników (Ks) | 145 628,67 | 129 423,30 | -16 205,37 |
K - Ks | 63 784,77 | 113 471,20 | 49 686,43 |
Kwota podlegająca normalizacji (K - Ks)/2 | 31 892,39 | 56 735,60 | 24 843,21 |
Kwota podlegająca normalizacji (K - Ks)/2 po zaokrągleniu w dół | 31 892,00 | 56 735,00 | 24 843,00 |
Po sprawdzeniu danych, na podstawie których został sporządzony wniosek, w szczególności po:
1) ustaleniu przyczyny różnicy w wysokości ponad 33 milionów zł w wykazywanych kwotach kosztów przejazdów jednopoziomowych w zakresie wysokości prognozowanych (209 413,44 tys. zł) i wykonanych (242 894,50 tys. zł), tj. wskazaniu przez PLK SA, że powstała różnica była wynikiem:
a) mniejszych niż szacowano przychodów z opłaty podstawowej głównie z niższej pracy przewozowej głównych przewoźników kolejowych;
b) wyższych od planowanych kosztów poniesionych na utrzymanie przejazdów (w szczególności był to wzrost kosztów usług obcych o 94% oraz zużycia materiałów i paliw o 74%),
2) ustaleniu, że końcowa kwota rekompensaty nie przekracza połowy kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,
3) ustaleniu, że suma przychodów z opłat pobieranych od przewoźników, środków z dotacji budżetowej i z Funduszu Kolejowego przeznaczonych na remonty i eksploatację przejazdów jednopoziomowych oraz środków, które mają być przekazane w ramach rekompensaty przyznanej na podstawie niniejszej decyzji, nie przekroczy sumarycznych kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,
Minister Infrastruktury i Rozwoju odstąpił od uprawnień wynikających z art. 8 ust. 2 Rozporządzenia Nr 1192/69.
Wyliczenia dotyczące przyczyny różnicy prognozy kosztów i ich wykonania zostały zaprezentowane w tabeli nr 2.
Tabela nr 2.
PLAN KOSZTÓW UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2013 r. (tys. zł) | ||||||||
L.p. | Kategoria wydatków | Plan na 2013 r. | Amortyzacja | Zużycie materiałów i paliw | Usługi obce | Wynagrodzenia i pochodne | Pozostałe koszty rodzajowe | Podatki i opłaty |
1. | Przejazdy kolejowe | 23 660,56 | 0,0 | 4 828,62 | 16 923,41 | 1 763,21 | 8,75 | 136,57 |
2. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E | 21 843,58 | 15 976,58 | 2 468,58 | 2 210,12 | 1 180,72 | 7,13 | 0,45 |
3. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C | 41 529,67 | 32 424,44 | 2 888,69 | 3 250,50 | 2 942,06 | 23,42 | 0,56 |
4. | Dróżnicy przejazdowi | 122 379,63 | 0,0 | 63,96 | 695,67 | 121 484,61 | 135,39 | 0,0 |
5. | RAZEM (koszty utrzymania przejazdów kolejowych) | 209 413,44 | 48 401,02 | 10 249,85 | 23 079,70 | 127 370,60 | 174,69 | 137,58 |
WYKONANIE KOSZTÓW UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2013 r. (tys. zł) | ||||||||
Lp. | Kategoria wydatków | Wykonanie 2013 r. | Amortyzacja | Zużycie materiałów i paliw | Usługi obce | Wynagrodzenia i pochodne | Pozostałe koszty rodzajowe | Podatki i opłaty |
1. | Przejazdy kolejowe | 45 690,95 | 0,0 | 5 223,53 | 30 613,87 | 9 793,20 | 12,52 | 47,83 |
2. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E | 24 846,27 | 7 423,37 | 5472,75 | 5 582,39 | 6 358,35 | 9,27 | 0,14 |
3. | Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C | 43 205,36 | 14 075,59 | 7 061,15 | 8 146,07 | 13 883,56 | 37,96 | 1,03 |
4. | Dróżnicy przejazdowi | 129 151,91 | 0,0 | 82,35 | 462,07 | 128 518,62 | 88,86 | 0,0 |
5. | RAZEM (koszty utrzymania przejazdów kolejowych) | 242 894,49 | 21 498,96 | 17 839,78 | 44 804,41 | 158 553,73 | 148,61 | 49,00 |
6. | ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU (TYS. ZŁ) | 33 481,05 | -26 902,06 | 7 589,93 | 21 724,71 | 31 183,13 | -26,08 | -88,58 |
7. | ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU (%) | 16% | -56% | 74% | 94% | 24% | -15% | -64% |
Końcowa kwota rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości zostanie wypłacona ze środków budżetu państwa, część 39 - transport.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak na wstępie.
POUCZENIE
Strona niezadowolona z niniejszej decyzji może złożyć wniosek do Ministra Infrastruktury i Rozwoju o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3 K.p.a.).
Otrzymuje:
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa,
- a/a