Ogłoszenie decyzji Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna o normalizację rachunkowości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MIiR.2015.46

Akt indywidualny
Wersja od: 31 sierpnia 2015 r.

KOMUNIKAT
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 24 sierpnia 2015 r.
w sprawie ogłoszenia decyzji Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna o normalizację rachunkowości

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2015 r. poz. 1045) i art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L. 156 z 28.6.1969, s. 8, z późn. zm. Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 26) ogłasza się decyzje Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
1)
nr DTK-IV-460-1/2014 z dnia 27 listopada 2014 r. w sprawie złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna wniosku o normalizację rachunkowości w zakresie określenia końcowej kwoty rekompensaty, w zakresie ponoszonych przez Wnioskodawcę, w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., obciążeń finansowych wynikających z obowiązku utrzymania przejazdów kolejowo-drogowych, stanowiącą załącznik nr 1 do komunikatu;
2)
nr DTK.II.4604.1.AG.2015.9 z dnia 14 lipca 2015 r. w sprawie złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna wniosku o normalizację rachunkowości w zakresie określenia końcowej kwoty rekompensaty, w zakresie ponoszonych przez Wnioskodawcę, w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., obciążeń finansowych wynikających z obowiązku utrzymania przejazdów kolejowo-drogowych, stanowiącą załącznik nr 2 do komunikatu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DECYZJA

INFRASTRUKTURY I ROZWOJU Warszawa, 27 listopada 2014 r.

DTK-IV-460-1/2014

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.), art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, z późn. zm.), zwanego dalej: "Rozporządzeniem Nr 1192/69" oraz w związku z § 2 ust. 1 pkt 6 Umowy z dnia 16 lutego 2012 r. o rekompensatę przyznaną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za okres od 1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2012 r., zawartej pomiędzy Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej a PKP Polskie Linie Kolejowe SA., na podstawie Rozporządzenia Nr 1192/69, po rozpatrzeniu wniosku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 30 sierpnia 2013 r. (Nr IKO3-31111-BP/19-2/13) o normalizację rachunkowości Spółki PLK SA, złożonego na podstawie przepisów Rozporządzenia Nr 1192/69,

określam końcową wartość rekompensaty

na kwotę 68.650.000,00 zł (słownie: sześćdziesiąt osiem milionów sześćset pięćdziesiąt tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji).

Jednocześnie mając na uwadze fakt, iż ostateczną decyzją Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r., została przyznana, a na podstawie ww. Umowy wypłacona szacunkowa kwota rekompensaty w wysokości 32.706,00 tysięcy złotych (trzydzieści dwa miliony siedemset sześć tysięcy złotych), to w roku 2014, z tytułu określenia końcowej kwoty rekompensaty przyznane i wypłacone zostanie 35.944.000,00 zł (słownie: trzydzieści pięć milionów dziewięćset czterdzieści cztery tysięcy złotych).

UZASADNIENIE

Zarząd Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (PLK SA) w dniu 30 sierpnia 2013 r. pismem Nr IKO3-31111-BP/19-2/13 wystąpił do ministra właściwego ds. transportu z wnioskiem o normalizację rachunkowości Spółki w zakresie określenia, przyznania i wypłacenia końcowych wydatków, które zostały poniesione w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji, opisanej w załączniku IV Rozporządzenia Nr 1192/69, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d przedmiotowego rozporządzenia, tj. kosztów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych.

W toku przeprowadzonego postępowania w sprawie ustalono co następuje.

Rozporządzenie Nr 1192/69 zostało przyjęte przez Radę EWG w dniu 26 czerwca 1969 r. Zgodnie z prawem unijnym ma ono zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z art. 3 tego aktu PLK SA została wprowadzona wprost na listę podmiotów, dla których ma zastosowanie Rozporządzenie Nr 1192/69, tym samym PLK SA nabyła możliwość ubiegania się, począwszy od 1 maja 2004 r., o roszczenie do Skarbu Państwa o dokonanie rekompensaty, po spełnieniu warunków określonych w tym rozporządzeniu. Roszczenie PLK SA o wypłatę rekompensaty jest uprawnieniem o charakterze indywidualnym, skutecznym bezpośrednio względem państwa członkowskiego i wykonywanym wprost na podstawie przepisów samego Rozporządzenia Nr 1192/69.

Na wniosek PKP PLK S.A. Nr IEK5-31111-BP/15-6/11 z dnia 24 marca 2011 r. została wydana decyzja Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r. określająca szacunkową wartość rekompensaty na kwotę 32.706,00 tysięcy złotych (słownie: trzydzieści dwa miliony siedemset sześć tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie obciążeń ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategoria IV normalizacji).

Powyższa decyzja stwierdzała, iż określona została wyłącznie szacunkowa wielkość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA oraz stwierdzała, że kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami obliczania, określonymi w załączniku IV do Rozporządzenia Nr 1192/69. Jednocześnie metoda obliczenia szacunkowej kwoty rekompensaty kosztów związanych z obowiązkiem utrzymywania przez PLK SA przejazdów kolejowo-drogowych została sporządzona i przeprowadzona przez Wnioskodawcę zgodnie z przepisami ww. Rozporządzenia i stanowiła załącznik do decyzji Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r.

Umowa o rekompensatę przyznaną PLK SA za okres od 1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2012 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69 została zawarta przez prawidłowo umocowane strony i stanowi dla stron źródło praw i obowiązków związanych z określeniem i wypłatą kwot z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA.

Minister Infrastruktury i Rozwoju rozpatrując wniosek z dnia 30 sierpnia 2013 r. (Nr IKO3-31111-BP/19-2/13) stwierdził, iż na podstawie przepisów prawa polskiego spółka PLK SA prawidłowo wskazała, że obowiązek utrzymywania przejazdów kolejowo - drogowych w 2012 r. został na nią nałożony przepisami art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 metrów od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei. Tym samym, zgodnie z argumentacją Wnioskodawcy, zostały na niego nałożone obowiązki w zakresie finansowania zadań, które nie znajdują się w grupie oferowanych przez niego usług lub nie są związane z profilem jego działalności, a obciążenie nimi Wnioskodawcy - zarządcy infrastruktury kolejowej - nie ma uzasadnienia gospodarczego ani celowościowego, związanego z jego przedmiotem działalności. Koszty te, zdaniem zarówno PLK SA jak i ministra właściwego do spraw transportu, objęte normalizacją rachunkowości, określone są w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 w ramach kategorii IV normalizacji i podlegają rekompensacie, w sposób przewidziany w przepisach przedmiotowego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia 1192/69 oraz § 2 ust. 1 pkt 6 Umowy z dnia 16 lutego 2012 r. o rekompensatę przyznaną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za okres od 1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2012 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69, niniejsza decyzja określa końcową wielkość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA w zakresie obciążeń finansowych należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji) oraz stwierdza, iż kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r. (sposób wyliczenia został przedstawiony w tabeli nr 1).

Tabela nr 1.

Wyliczenie kwoty podlegającej normalizacji [tys. zł]
WyszczególnieniePlan na 2012 r. (wg wniosku z 2011 r.)Wykonanie 2012 r. (wg wniosku z 2013 r.)Różnica
Koszty przejazdów podlegające normalizacji (K)211 225,16276 730,3165 505,15
Koszty przejazdów pokryte z wpływów od przewoźników (Ks)145 811,93139 429,19-6 382,74
K-Ks65 413,23137 301,1271 887,89
Kwota podlegająca normalizacji (K-Ks)/232 706,6268 650,5635 943,95
Kwota podlegająca normalizacji (K-Ks)/2 po zaokrągleniu w dół32 706,0068 650,0035 944,00

Po sprawdzeniu danych, na podstawie których został sporządzony wniosek, w szczególności po:

- ustaleniu przyczyny różnicy w wysokości ponad 65 milionów zł w wykazywanych kwotach kosztów przejazdów jednopoziomowych w zakresie wysokości prognozowanych (211 225,17 tys. zł) i wykonanych (276 730,31 tys. zł), tj. wskazaniu przez PLK SA, że:

* w wyniku błędu popełnionego przez zarządcę w prognozowanej wysokości kosztów wykazano koszty rzeczywiście planowane pomniejszone o planowaną wysokość środków z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego przeznaczonych na finansowanie kosztów przejazdów jednopoziomowych (41 633,63 tys. zł),

* w stosunku do planu koszty wzrosły o 23 871,52 tys. zł (w szczególności był to wzrost kosztów usług obcych o 57% oraz wynagrodzeń o 8%);

- ustaleniu, że końcowa kwota rekompensaty nie przekracza połowy kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,

- ustaleniu, że suma przychodów z opłat pobieranych od przewoźników, środków z dotacji budżetowej i z Funduszu Kolejowego przeznaczonych na remonty i eksploatację przejazdów jednopoziomowych oraz środków, które mają być przekazane w ramach rekompensaty przyznanej na podstawie niniejszej decyzji, nie przekroczy sumarycznych kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,

Minister Infrastruktury i Rozwoju odstąpił od uprawnień wynikających z art. 8 ust. 2 Rozporządzenia Nr 1192/69.

Wyliczenia dotyczące przyczyny różnicy prognozy kosztów i ich wykonania zostały zaprezentowane w tabeli nr 2.

Tabela nr 2.

PLANOWANE KOSZTY UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2012 r. (tys. zł)
Lp.Kategoria wydatkówPlan na 2012 r.AmortyzacjaZużycie materiałów i paliwZużycie energiiUsługi obceWynagrodzenia i pochodnePozostałe koszty rodzajowePodatki i opłaty
1.Przejazdy kolejowe39.970,6414,735.185,459.408,3615.455,759.873,547,7725,04
2.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E31.319,0215.823,175.946,01171,983.864,745.505,267,830,02
3.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C64.510,1337.976,907.075,81368,977.236,0511.813,1136,662,63
4.Dróżnicy przejazdowi117.059,010,00117,340,00620,00116.130,67190,980,00
5.RAZEM

(koszty utrzymania przejazdów kolejowych)

252.858,7953.814,8018.324,619.949,3127.176,55143.322,59243,2427,69
6.Prognozowana dotacja41.633,630,008.501,237.360,979.444,2616.327,180,000,00
7.RAZEM

(koszty utrzymania przejazdów kolejowych pomniejszone o prognozowaną dotację)

211.225,1653.814,809.823,392.588,3417.732,29126.995,41243,2427,69
WYKONANIE KOSZTÓW UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2012 r. (tys. zł)
Lp.Kategoria wydatkówWykonanie 2012 r.AmortyzacjaZużycie materiałów i paliwZużycie energiiUsługi obceWynagrodzenia i pochodnePozostałe koszty rodzajowePodatki i opłaty
1.Przejazdy51.346,420,006.672,458.937,7926.543,019.136,839,8946,45
2.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E34.841,9515.737,156.338,58146,206.416,646.195,477,850,05
3.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C63.748,6232.354,118.334,00307,339.004,4213.713,1834,271,32
4.Dróżnicy przejazdowi126.793,320,0070,710,00638,25125.897,34187,020,00
5.RAZEM koszty utrzymania przejazdów kolejowych276.730,3148.091,2621.415,749.391,3242.602,32154.942,82239,0247,83
6.ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU [TYS. ZŁ]23.871,52-5.723,553.091,12-557,9915.425,7811.620,23-4,2220,14
7.ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU [%]9%-11%17%-6%57%8%-2%73%

Końcowa kwota rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości zostanie wypłacona ze środków budżetu państwa, część 39 - transport.

Mając na względzie powyższe orzeczono jak na wstępie.

POUCZENIE

Strona niezadowolona z niniejszej decyzji może złożyć wniosek do Ministra Infrastruktury i Rozwoju o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3 K.p.a.).

Otrzymuje:

PKP Polskie Linie Kolejowe SA

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DECYZJA

INFRASTRUKTURY I ROZWOJU Warszawa, 14 lipca 2015 r.

DTK.II.4604.1.AG.2015.9

NK:190873/15

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.), art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, s. 8, z późn. zm.), zwanego dalej: "Rozporządzeniem Nr 1192/69" oraz w związku z § 2 ust. 1 pkt 6 "Umowy o rekompensatę przyznaną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za okres od 1 stycznia 2013 r. - 31 grudnia 2013 r. na podstawie Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, s. 8, z późn. zm.)" zawartej w dniu 29 maja 2013 r., pomiędzy Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej a PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 13 sierpnia 2014 r. (Nr IKO3-31111-BP/23-2/13) o normalizację rachunkowości Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

określam końcową kwotę rekompensaty

na kwotę 56.735.000,00 (słownie: pięćdziesiąt sześć milionów siedemset trzydzieści pięć tysięcy) złotych z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji).

Jednocześnie mając na uwadze fakt, iż:

1) ostateczną decyzją Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r., została przyznana, i na podstawie ww. Umowy z dnia 29 maja 2013 r. wypłacona szacunkowa kwota rekompensaty w wysokości 31.892.000,00 (słownie: trzydzieści jeden milionów osiemset dziewięćdziesiąt dwa tysiące) złotych,

2) we wniosku z dnia 13 sierpnia 2014 r. (Nr IKO3-31111-BP/23-2/13) Spółka wskazała, iż kwotę rekompensaty należy pomniejszyć o część kosztów stanowiących zysk dla Spółki w wysokości 2.264.000,00 (słownie: dwa miliony dwieście sześćdziesiąt cztery tysiące) złotych,

w roku 2015, z tytułu określenia końcowej kwoty rekompensaty przyznane i wypłacone zostanie 22.579.000,00 (słownie: dwadzieścia dwa miliony pięćset siedemdziesiąt dziewięć tysięcy) złotych.

UZASADNIENIE

Zarząd Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (dalej: PLK SA lub Spółka) w dniu 13 sierpnia 2014 r. pismem Nr IKO3-31111-BP/23-2/14 wystąpił do ministra właściwego ds. transportu z wnioskiem o normalizację rachunkowości Spółki w zakresie określenia, przyznania i wypłacenia końcowych wydatków, które zostały poniesione w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji, opisanej w załączniku IV Rozporządzenia Nr 1192/69, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d przedmiotowego rozporządzenia, tj. kosztów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych.

W toku przeprowadzonego postępowania w sprawie ustalono co następuje.

Rozporządzenie Nr 1192/69 zostało przyjęte przez Radę EWG w dniu 26 czerwca 1969 r. Zgodnie z prawem unijnym ma ono zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z art. 3 tego aktu PLK SA została wprowadzona wprost na listę podmiotów, dla których ma zastosowanie Rozporządzenie Nr 1192/69, tym samym PLK SA nabyła możliwość ubiegania się, począwszy od 1 maja 2004 r., o roszczenie do Skarbu Państwa o dokonanie rekompensaty, po spełnieniu warunków określonych w tym rozporządzeniu. Roszczenie PLK SA o wypłatę rekompensaty jest uprawnieniem o charakterze indywidualnym, skutecznym bezpośrednio względem państwa członkowskiego i wykonywanym wprost na podstawie przepisów samego Rozporządzenia Nr 1192/69.

Na wniosek PLK S.A. Nr IEK5-31111-BP/19-3/12 z dnia 27 marca 2012 r. została wydana decyzja Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r. określająca szacunkową kwotę rekompensaty na kwotę 31.892.000,00 (słownie: trzydzieści jeden milionów osiemset dziewięćdziesiąt dwa tysiące) złotych z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. w zakresie obciążeń ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategoria IV normalizacji).

Powyższa decyzja stwierdzała, iż określona została wyłącznie szacunkowa wartość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA oraz stwierdzała, że kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami obliczania, określonymi w załączniku IV do Rozporządzenia Nr 1192/69. Jednocześnie metoda obliczenia szacunkowej kwoty rekompensaty kosztów związanych z obowiązkiem utrzymywania przez PLK SA przejazdów kolejowo-drogowych została sporządzona i przeprowadzona przez Wnioskodawcę zgodnie z przepisami ww. Rozporządzenia i stanowiła załącznik do decyzji Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r.

Umowa o rekompensatę przyznaną PLK SA za okres od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69 została zawarta przez prawidłowo umocowane strony i stanowi dla stron źródło praw i obowiązków związanych z określeniem i wypłatą kwot z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA.

Minister Infrastruktury i Rozwoju rozpatrując wniosek Spółki stwierdził, iż na podstawie przepisów polskiego prawa PLK SA prawidłowo wskazała, że obowiązek utrzymywania przejazdów kolejowo - drogowych w 2013 r. został na nią nałożony przepisami art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. Nr 260, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 metrów od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei. Tym samym, zgodnie z argumentacją Wnioskodawcy, zostały na niego nałożone obowiązki w zakresie finansowania zadań, które nie znajdują się w grupie oferowanych przez niego usług lub nie są związane z profilem jego działalności, a obciążenie nimi Wnioskodawcy - zarządcy infrastruktury kolejowej - nie ma uzasadnienia gospodarczego ani celowościowego, związanego z jego przedmiotem działalności. Koszty te, zdaniem zarówno PLK SA jak i ministra właściwego do spraw transportu, objęte normalizacją rachunkowości, określone są w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 w ramach kategorii IV normalizacji i podlegają rekompensacie, w sposób przewidziany w przepisach przedmiotowego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 i art. 9 Rozporządzenia 1192/69 oraz § 2 ust. 1 pkt 6 Umowy z dnia 29 maja 2013 r. o rekompensatę przyznaną PLK SA za okres od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Nr 1192/69, niniejsza decyzja określa końcową wartość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA w zakresie obciążeń finansowych należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji) oraz stwierdza, iż kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Nr TK-4-460-6/2012 z dnia 7 września 2012 r. (sposób wyliczenia został przedstawiony w tabeli nr 1).

Tabela nr 1.

Wyliczenia kwoty podlegającej normalizacji (tys. zł)
WyszczególnieniePlan na 2013 r. (wg wniosku z 2012 r.)Wykonanie 2013 r. (wg wniosku z 2014 r.)Różnica
Koszty przejazdów podlegające normalizacji (K)209 413,44242 894,5033 481,06
Koszty przejazdów pokryte z wpływów od przewoźników (Ks)145 628,67129 423,30-16 205,37
K - Ks63 784,77113 471,2049 686,43
Kwota podlegająca normalizacji (K - Ks)/231 892,3956 735,6024 843,21
Kwota podlegająca normalizacji (K - Ks)/2 po zaokrągleniu w dół31 892,0056 735,0024 843,00

Po sprawdzeniu danych, na podstawie których został sporządzony wniosek, w szczególności po:

1) ustaleniu przyczyny różnicy w wysokości ponad 33 milionów zł w wykazywanych kwotach kosztów przejazdów jednopoziomowych w zakresie wysokości prognozowanych (209 413,44 tys. zł) i wykonanych (242 894,50 tys. zł), tj. wskazaniu przez PLK SA, że powstała różnica była wynikiem:

a) mniejszych niż szacowano przychodów z opłaty podstawowej głównie z niższej pracy przewozowej głównych przewoźników kolejowych;

b) wyższych od planowanych kosztów poniesionych na utrzymanie przejazdów (w szczególności był to wzrost kosztów usług obcych o 94% oraz zużycia materiałów i paliw o 74%),

2) ustaleniu, że końcowa kwota rekompensaty nie przekracza połowy kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,

3) ustaleniu, że suma przychodów z opłat pobieranych od przewoźników, środków z dotacji budżetowej i z Funduszu Kolejowego przeznaczonych na remonty i eksploatację przejazdów jednopoziomowych oraz środków, które mają być przekazane w ramach rekompensaty przyznanej na podstawie niniejszej decyzji, nie przekroczy sumarycznych kosztów bieżących remontów i eksploatacji przejazdów jednopoziomowych,

Minister Infrastruktury i Rozwoju odstąpił od uprawnień wynikających z art. 8 ust. 2 Rozporządzenia Nr 1192/69.

Wyliczenia dotyczące przyczyny różnicy prognozy kosztów i ich wykonania zostały zaprezentowane w tabeli nr 2.

Tabela nr 2.

PLAN KOSZTÓW UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2013 r. (tys. zł)
L.p.Kategoria wydatkówPlan na 2013 r.AmortyzacjaZużycie materiałów i paliwUsługi obceWynagrodzenia i pochodnePozostałe koszty rodzajowePodatki i opłaty
1.Przejazdy kolejowe23 660,560,04 828,6216 923,411 763,218,75136,57
2.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E21 843,5815 976,582 468,582 210,121 180,727,130,45
3.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C41 529,6732 424,442 888,693 250,502 942,0623,420,56
4.Dróżnicy przejazdowi122 379,630,063,96695,67121 484,61135,390,0
5.RAZEM (koszty utrzymania przejazdów kolejowych)209 413,4448 401,0210 249,8523 079,70127 370,60174,69137,58
WYKONANIE KOSZTÓW UTRZYMANIA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH w 2013 r. (tys. zł)
Lp.Kategoria wydatkówWykonanie 2013 r.AmortyzacjaZużycie materiałów i paliwUsługi obceWynagrodzenia i pochodnePozostałe koszty rodzajowePodatki i opłaty
1.Przejazdy kolejowe45 690,950,05 223,5330 613,879 793,2012,5247,83
2.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E24 846,277 423,375472,755 582,396 358,359,270,14
3.Urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii B i C43 205,3614 075,597 061,158 146,0713 883,5637,961,03
4.Dróżnicy przejazdowi129 151,910,082,35462,07128 518,6288,860,0
5.RAZEM (koszty utrzymania przejazdów kolejowych)242 894,4921 498,9617 839,7844 804,41158 553,73148,6149,00
6.ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU (TYS. ZŁ)33 481,05-26 902,067 589,9321 724,7131 183,13-26,08-88,58
7.ZMIANA W STOSUNKU DO PLANU (%)16%-56%74%94%24%-15%-64%

Końcowa kwota rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości zostanie wypłacona ze środków budżetu państwa, część 39 - transport.

Mając na względzie powyższe orzeczono jak na wstępie.

POUCZENIE

Strona niezadowolona z niniejszej decyzji może złożyć wniosek do Ministra Infrastruktury i Rozwoju o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3 K.p.a.).

Otrzymuje:

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie

ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa,

- a/a

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).