Obowiązki sprawozdawcze z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna".
Dz.Urz.MZiOS.1987.8.49
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 kwietnia 1987 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna"
MZ-01x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna", według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do zarządzenia,
Mz-91x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.
Załączniki Nr 1 i 2 do zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 14 kwietnia 1987 r. zostały ogłoszone odrębnie i rozesłane do zainteresowanych jednostek.
.................................................
Notka Wydawnictwa Prawniczego "LEX"
Zmiana załącznika nr 1 i 2 wynikająca z § 1 pkt 2 i 3 zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie nie została naniesiona na tekst. Powyższa zmiana jest dostępna za pośrednictwem powołanego zarządzenia.
.................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Wypełniaj resortowe | Zatwierdzono | |
formularze sprawozdawcze | ® | dnia 1987.04.14 GUS |
tylko z tym nadrukiem | za Nr VIII/91/1i |
sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna" (na form. Mz-01x)
Sporządzający sprawozdanie powinien posiadać dobrą znajomość odpowiedniego działu wewnętrznego systemu ewidencyjno-informacyjnego, którego prowadzenie ma zapewnić każda jednostka sprawozdawcza stosowanie do art. 19 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58),
Jednostki sprawozdawcze
– z budżetu centralnego (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki działalności ze środków specjalnych lub funduszów celowych, jednostki prowadzące działalność kliniczną w instytutach naukowo-badawczych,
– z budżetu terenowego - wojewódzkiego - (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki finansowane ze środków specjalnych lub funduszów celowych, przedsiębiorstwa (zakłady DDD),
Terminarz i rozdzielnik sprawozdań
– sprawozdania ze szpitali klinicznych, gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej np. ze środków specjalnych przy tych szpitalach należy przesyłać w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym w 1 egz. do właściwej akademii medycznej,
– akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej np. ze środków specjalnych wg poszczególnych typów), Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka, Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemiologicznych oraz pozostałe zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane z budżetu centralnego przesyłają sprawozdania w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego,
– Zarząd Główny Zrzeszenia Katolików "Caritas", Rada Naczelna PKPS, Zarząd Główny PCK, Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Stowarzyszenie Chorych na Cukrzycę PRL, Polskie Towarzystwo Przyjaciół Serca i Życia, Fundacja im. W. Jakuba Potockiego przesyłają sprawozdania w ciągu 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego Urzędu Statystycznego odrębnie dla działalności zleconej i statutowej.
Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym.
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej z działu "ochrona zdrowia i opieka społeczna" przesyłają sprawozdania w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym do wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego,
– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich sporządzają sprawozdania łącznie i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Departamentu Ekonomicznego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
Termin sporządzenia sprawozdań przez jednostki podległe ustalają resorty koordynowane we własnym zakresie z tym, że termin przekazywania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 10 dni po okresie sprawozdawczym,
– jednostki naczelne sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej oraz Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Epidemiologicznych przesyłają sprawozdania w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej -Departament Ekonomiczny i do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,
– szpitale kliniczne przesyłają sprawozdania w 1 egz. do właściwej akademii medycznej w terminie 18 dni po roku sprawozdawczym. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka i akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych według poszczególnych typów) przesyłają sprawozdania w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,
– Zarząd Główny PCK, Rada Naczelna PKPS, Zarząd Główny Zrzeszenia Katolików "Caritas", Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Stowarzyszenie Chorych na Cukrzycę PRL, Polskie Towarzystwo Przyjaciół Serca i Życia, Fundacja im. W. Jakuba Potockiego przesyłają sprawozdania zbiorcze w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich Urzędów Statystycznych (odrębnie dla działalności zleconej i statutowej). Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane bezpośrednio z budżetu wojewódzkiego przesyłają sprawozdania w terminie 18 dni po okresie sprawozdawczym do wydziałów zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich,
– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich na podstawie jednostkowych sprawozdań z zakładów finansowanych z budżetu wojewódzkiego opracowują sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny i właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
Termin sporządzenia sprawozdań przez jednostki podległe ustalają resorty koordynowane we własnym zakresie, z tym, że termin przekazywania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 28 dni po roku sprawozdawczym,
– jednostki naczelne sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego,
Zakres informacji objętych sprawozdaniem
- każdej gałęzi gospodarki narodowej, wymienionej w poz. 3 części tytułowo-adresowej formularza,
- każdego rodzaju jednostek (formy finansowania), wymienionego w pozycji 4 części tytułowo-adresowej formularza.
I. działu - ochrona zdrowia i opieka społeczna,
II. gałęzi - ochrona zdrowia zbiorczo,
III. gałęzi - opieka społeczna zbiorczo,
IV. Ponadto z pkt. I-II należy wyodrębnić sferę finansowaną z budżetu Państwa tzn. sporządzić oddzielne sprawozdania zbiorcze, a ponadto odrębne sprawozdania dla jednostek na rozrachunku gospodarczym i odrębne dla jednostek na narzutach,
a) wydziały zdrowia i opieki społecznej zobowiązane są do przekazywania Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentowi Ekonomicznemu następujących zestawień zbiorczych:
I. wg rozdziałów budżetowych, ponadto do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,
II. dział ochrona zdrowia i opieka społeczna zbiorczo,
III. gałąź ochrona zdrowia zbiorczo - z tego:
- jednostki budżetowe - zbiorczo,
- zakłady budżetowe - zbiorczo oraz wg poszczególnych rodzajów,
- przedsiębiorstwa - zbiorczo,
- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,
- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,
- jednostki na narzutach - zbiorczo,
IV. gałąź opieka społeczna zbiorczo - z tego:
- jednostki budżetowe - zbiorczo,
- zakłady budżetowe - zbiorczo
- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,
- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,
- organizacje społeczne dotowane - działalność zlecona,
b) Ministerstwo Transportu, Żeglugi i Łączności zobowiązane jest do przekazania sprawozdań za 4 kwartały do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Departament Ekonomiczny według rozdziałów budżetowych oraz zbiorczo "ochrona zdrowia", z tego jednostki budżetowe - zbiorczo i zakłady budżetowe - zbiorczo (żłobki - zbiorczo),
c) pozostałe resorty koordynowane przekazują sprawozdania zbiorcze według zasad ustalonych w pkt. 7a.
d) Ministerstwo Transportu, Żeglugi i Łączności oraz wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich przekazują do wojewódzkich urzędów statystycznych następujące sprawozdania zbiorcze:
- dział ochrona zdrowia i opieka społeczna - zbiorczo,
- gałąź ochrona zdrowia - zbiorczo,
- gałąź opieka społeczna - zbiorczo,
Część tytułowo-adresowa
W punkcie tym nie należy wpisywać nazwy terenowego organu administracji państwowej, któremu podporządkowana jest bezpośrednio jednostka sporządzająca sprawozdanie, np.: jednostki podporządkowane wydziałom zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich wpisują: Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej,
Na sprawozdaniach sporządzanych przez jednostkę prowadzącą scentralizowaną ewidencję finansowo-księgową należy zakreślić formę finansowania, właściwą dla jednorodnej grupy jednostek objętych sprawozdaniem.
Symbol 09 dotyczy działalności leczniczej prowadzonej przez instytuty naukowo-badawcze - organizacji społecznych dotowanych.
- 01 - finansowana z budżetu centralnego - dotyczy to jednostek Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i Ministerstwa Transportu, Żeglugi i Łączności finansowanych z budżetu centralnego oraz PAN,
- 02 - finansowana z budżetu terenowego - dotyczy to jednostek finansowanych z budżetu terenowego,
- 03 - pozabudżetowa - nie finansowana z budżetu Państwa np.: przedsiębiorstwa, organizacje społeczne itp.
Wskazówki metodyczne
A. Zatrudnienie w zakresie służby zdrowia i opieki społecznej.
Do zatrudnionych należy zaliczyć również:
- uczestników zorganizowanych grup roboczych, tj. uczestników Ochotniczych Hufców Pracy (z wyjątkiem młodzieży odbywającej w Ochotniczych Hufcach Pracy naukę zawodu), żołnierzy i skazanych (pracujących na podstawie zbiorowej umowy o pracę z zakładem pracy) i junaków oddziałów obrony cywilnej w OHP a także osoby odbywające w zakładach pracy wstępną służbę poborowych,
- osoby odbywające wstępny staż pracy,
- kobiety w okresie urlopu macierzyńskiego.
Do zatrudnionych nie należy zaliczać m. in.:
- osób pobierających wynagrodzenia bezosobowe,
- osób korzystających z urlopów wychowawczych,
- słuchaczy odbywających w zakładzie praktyki wakacyjne.
Pracownicy delegowani czasowo do innej jednostki powinni być wykazywani w sprawozdawczości tej jednostki, która wypłaca wynagrodzenie tym pracownikom.
Pracownicy pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni.
Do pracowników pełnozatrudnionych zalicza się osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zakładzie oraz osoby, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pracują w skróconym (np. z tytułu warunków szkodliwych dla zdrowia) lub przedłużonym czasie pracy (np. pilnujących mienia).
Do pracowników niepełnozatrudnionych zalicza się osoby, których czas pracy - zgodnie z zawartą umową o pracę jest krótszy od normalnego czasu pracy obowiązującego w danym zakładzie pracy.
Przeciętne zatrudnienie.
Przeciętne zatrudnienie, jest to wielkość zatrudnienia obliczona w badanym okresie (np. w miesiącu, kwartale, roku) na podstawie ewidencyjnego stanu zatrudnienia.
Przeciętną liczbę pełnozatrudnionych w okresach sprawozdawczych, tj. od początku roku do końca I, II, III i IV kwartału, należy obliczać w sposób następujący:
- dodać liczbę pełnozatrudnionych według stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego,
- otrzymaną sumę podzielić przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przez 3, 6, 9 lub 12).
Przeciętną liczbę pracowników niepełnozatrudnionych w osobach stanowi liczba pracowników (osób fizycznych) wg stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego podzielona przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przez 3, 6, 9 lub 12).
Pracownicy działalności podstawowej - wypełniać zgodnie z tabelą stanowisk pracowników działalności podstawowej podaną w załączniku Nr 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 1986 r. (Dz. U. Nr 15, poz. 84).
B. Klasyfikacja Zatrudnionych w Gospodarce Uspołecznionej.
Zgodnie z § 5 wyżej wymienionego zarządzenia jednostki gospodarki uspołecznionej zobowiązane są do stosowania KZGU w wewnętrznych systemach ewidencyjno-informacyjnych.
W sprawozdaniach sporządzanych na podstawie niniejszej instrukcji stosuje się pierwszy i czwarty szczebel podziału zatrudnienia, tzn.:
- w pierwszym szczeblu podziału pracownicy dzielą się na zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy) oraz na zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych,
- w czwartym szczeblu podziału (według charakteru wykonywanych czynności) pracownicy dzielą się na następujące grupy:
- pracownicy medyczni,
- pracownicy techniczni,
- pracownicy ekonomiczni,
- pracownicy administracyjni i gospodarczy.
W sprawozdaniach MZ-01x podział zatrudnionych według KZGU występuje w Dziale 1.
Wiersze 03 i 05 - dotyczą pierwszego szczebla podziału według KZGU.
Informacje w tych wierszach należy podawać w sprawozdaniach co kwartał.
Wiersz 06, 08 i od 15 do 17 - dotyczą czwartego szczebla podziału.
W wierszu 03 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy).
Do kategorii "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" zalicza się w służbie zdrowia:
- niższy personel działalności podstawowej: sanitariusze (noszowi), gipsiarze, salowe, łazienkowe, kąpielowe, fasowaczki, pomoc laboratoryjna, sterylizatorzy, przyuczone rejestratorki medyczne, siostry PCK,
- pracowników gospodarczych i obsługi: pracowników zaplecza technicznego i gospodarczego zatrudnionych w komórkach organizacyjnych (w warsztatach, pracowniach, kuchniach, pralniach, ogrodnictwie, kotłowniach c.o. i innych) w zawodach ślusarza, mechanika, elektromontera, elektromechanika, hydraulika, murarza, malarza, kucharza, pracza, ogrodnika, palacza kotłów parowych i wodnych, pomocnika palacza i innych pracowników obsługi woźnych, szatniarzy, dźwigowych, sprzątaczki, gońców, pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (dozorców, portierów itp.).
W wierszu 05 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych.
Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód. Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze, nie mające charakteru kierowniczego, lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym albo wysokiego poziomu umiejętności twórczych lub artystycznych, jak również stanowisku na którym wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowe i gospodarcze wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.
W wierszach 06, 08 i od 15 do 17 - należy pogrupować zatrudnionych i wynagrodzenia pracowników na stanowiskach nierobotniczych wykazywanych w wierszu 05 kierując się następującymi wskazówkami.
W wierszu 06 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia ścisłego kierownictwa samodzielnie bilansującej jednostki sprawozdawczej [przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych), jednostek i zakładów budżetowych], tj. dyrektora lub kierownika (i równorzędnych) oraz ich zastępców. Do kierownictwa należy zaliczyć również głównych księgowych przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych) oraz głównych księgowych jednostek lub zakładów budżetowych, w których stanowisko to zostało uznane za równorzędne stanowisku zastępcy dyrektora.
Kierownictwo w służbie zdrowia:
- dyrektorzy zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,
- zastępcy dyrektorów do spraw lecznictwa i innej działalności zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,
- dyrektorzy wojewódzkich przychodni specjalistycznych, przemysłowych, stacji krwiodawstwa, stacji pogotowia ratunkowego, państwowi wojewódzcy, terenowi i portowi inspektorzy sanitarni oraz dyrektorzy pozostałych samodzielnych zakładów służby zdrowia,
- zastępcy dyrektorów placówek służby zdrowia wymienionych w odnośniku wyżej.
Kierownictwo w opiece społecznej;
- dyrektorzy domów pomocy społecznej,
- zastępcy dyrektorów domów pomocy społecznej.
UWAGA:
pracowników ujętych w grupie "kierownictwo" (wiersze 06, 07) nie należy wykazywać w pozostałych grupach zawodowych.
W wierszu 08 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników medycznych. Do grupowania "pracownicy medyczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje ochronę zdrowia i opiekę społeczną, tj.:
- lekarze naczelni szpitali, ordynatorzy oddziałów (i ich zastępcy) w szpitalach i innych jednostkach lecznictwa stacjonarnego,
- naczelne pielęgniarki, przełożone pielęgniarek, położne szpitali, oddziałowe pielęgniarki (i ich zastępczynie),
- kierownicy (i ich zastępcy) aptek szpitalnych itp.,
- kierownicy działów w zespołach opieki zdrowotnej i jednostkach równorzędnych, przychodniach oraz kierownicy innych wewnętrznych komórek działalności podstawowej (oprócz aptek) w jednostkach służby zdrowia,
- kierownicy (i ich zastępcy) oddziałów w ramach domów pomocy społecznej, domów małych dzieci, żłobków itp. zakładów opiekuńczych,
- kierownicy (i ich zastępcy) wewnętrznych komórek działalności podstawowej jednostek opieki społecznej,
- lekarze medycyny (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),
- lekarze stomatolodzy (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),
- farmaceuci i pokrewni (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),
- biolodzy, mikrobiolodzy, analitycy medyczni i pokrewni na stanowiskach specjalistów i asystentów,
- inspektorzy d/s orzecznictwa lekarskiego, d/s stomatologii, d/s farmacji, higieny i pielęgniarstwa, instruktorzy i kontrolerzy sanitarni, dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji, higieny, oświaty zdrowotnej i pokrewni,
- felczerzy, pielęgniarki, położne,
- pracownicy socjalni w służbie zdrowia, opiekunowie społeczni, psycholodzy w służbie zdrowia,
- technicy medyczni, dentystyczni, farmaceutyczni, laboranci medyczni, instruktorzy zajęć terapeutycznych i pokrewni.
UWAGA:
lekarzy naczelnych szpitali pełniących funkcję dyrektora należy zaliczyć do ścisłego kierownictwa i traktować równorzędnie ze stanowiskiem dyrektorów zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i innych równorzędnych placówek leczniczych.
W wierszu 15 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników technicznych. Do grupy "pracownicy techniczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje techniczne przygotowanie pracowników produkcyjnych (usługowych) oraz nadzór merytoryczny nad ich realizacją, wymagające kwalifikacji inżyniera lub technika.
W wierszu 16 - należy wpisać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników ekonomicznych. Do grup "pracownicy ekonomiczni" zaliczani są pracownicy, którzy wykonują prace planistyczne, sprawozdawcze, analityczne, finansowo-księgowe oraz w zakresie organizacji pracy i płac (np.: specjaliści planowania, analiz ekonomicznych, organizacji zarządzania, kalkulacji i wycen, statystycy itp.) - stosownie do zasad określonych w Klasyfikacji zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (Zeszyty Metodyczne Głównego Urzędu Statystycznego Nr 1 Warszawa 1984 r.).
W wierszu 17 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników administracyjnych i gospodarczych. Do grupy "pracownicy administracyjni i gospodarczy" zaliczani są pracownicy wykonujący prace administracyjne i gospodarcze (np.: specjaliści do spraw pracowniczych, socjalnych).
C. Wynagrodzenia
Wynagrodzenia obejmują wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostki gospodarki uspołecznionej, stanowiące wydatki tej jednostki, ponoszone na opłacenie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródeł finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy bądź innego stosunku prawnego lub czynności prawnej, na których podstawie jest świadczona praca.
Do wynagrodzeń wykazanych za dany okres sprawozdawczy (miesiąc, kwartał, rok) wlicza się należności za prace wykonywane lub zakończone w tym okresie oraz za prace wykonywane w ubiegłych okresach, rozliczone do terminu zamykającego dany okres sprawozdawczy. Za termin zamykający dany okres sprawozdawczy uważa się obowiązujący termin sporządzenia sprawozdania na formularzu Głównego Urzędu Statystycznego. Należności nie rozliczone do terminu zamykającego dany okres sprawozdawczy wlicza się do wynagrodzeń tego okresu, w którym dokument płatniczy przekazano do wypłaty (np. wyrównanie z tytułu omyłek, opuszczonych kart robotniczych itp.).
W jednostkach sprawozdawczych, w których pobory wypłaca się pracownikom z góry (np. nauczycielom) w sprawozdaniu za dany okres należy ujmować tylko wypłaty należne za już wykonaną pracę w tym okresie.
Na przykład w sprawozdaniu za I kwartał, sporządzonym w kwietniu ujmuje się wypłaty wynagrodzeń za styczeń, luty i marzec, a wynagrodzenia za kwiecień, nawet jeśli zostały wypłacone przed terminem złożenia sprawozdania za I kwartał, ujmuje się w sprawozdaniu za II kwartał.
Zakres składników wynagrodzeń określa uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M.P. Nr 15, poz. 85), obowiązująca od dnia 1 stycznia 1984 r.
Wynagrodzenia obejmują wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostkę gospodarki uspołecznionej, stanowiące wydatki tej jednostki ponoszone na opłacenie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródła finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy.
Do wynagrodzeń nie zalicza się w szczególności:
- świadczeń finansowanych przez ZUS,
- wartości świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów dotyczących bhp, w tym posiłków profilaktycznych raz ekwiwalentów za te świadczenia, a także ekwiwalentów za pranie i reperację odzieży roboczej, ekwiwalentu za przedłużenie używalności odzieży roboczej, za używanie odzieży własnej zamiast odzieży roboczej, za nie wydane pracownikom przysługujące im środki higieny osobistej,
- wartości posiłków regeneracyjno-wzmacniających oraz innych środków wydawanych niektórym grupom do spożycia wyłącznie w czasie wykonywania pracy m. in. w zakładach gastronomicznych, placówkach żywienia przyzakładowego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach dla nieletnich, służbie zdrowia, domach wczasowych oraz dodatków kalorycznych wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów,
- wypłat należności z tytułu podróży służbowych, a także dodatków i ryczałtów za rozłąkę, strawnego,
- ryczałtów i ekwiwalentów za używanie do celów służbowych prywatnych samochodów,
- wypłat należności obliczanych od wielkości efektów uzyskanych przez zastosowanie pracowniczego efektu wynalazczego, nagród za wynalazczość, a także nagród za prace badawcze i wdrożeniowe wypłacane z funduszu efektów wdrożeniowych,
- nagród o charakterze szczególnym (nagrody państwowe, resortowe, o charakterze nagród państwowych, konkursowe, za szczególne osiągnięcia w zakresie prac badawczych, dla wyróżniających się w pracy aktywistów społecznych, dla krwiodawców, za upowszechnianie kultury),
- stypendiów fundowanych, pracowniczych i dla sportowców,
- rekompensat z tytułu wzrostu cen detalicznych, wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów osobom korzystającym z urlopów wychowawczych.
Wyżej ujęto podstawowe tytuły wypłat nie zaliczonych do wynagrodzeń: pełny ich wykaz zawiera powołana wyżej Uchwała Nr 33 Rady Ministrów.
Wynagrodzenia dzielą się na:
Wynagrodzenia osobowe obejmują wynagrodzenia i inne świadczenia z tytułu pracy, wypłacane lub wydawane w naturze (odpowiednio przeliczone) pracownikom.
Ponadto do wynagrodzeń osobowych zaliczono:
- wartość robocizny wykonywanej przez jednostki wojskowe i zorganizowane grupy robocze,
- wypłaty za czynności wykonywane w ramach terapii zajęciowej przez chorych oraz przez pensjonariuszy domów pomocy społecznej.
W skład wynagrodzeń osobowych wchodzą następujące elementy:
- wynagrodzenia zasadnicze ustalone na podstawie obowiązującej stawki za jednostkę pracy (np.: godzinowej, miesięcznej, akordowej, prowizyjnej),
- dodatki przyznawane ze względu na szkodliwe dla zdrowia i uciążliwe warunki pracy, pełnienie funkcji kierowniczych, staż pracy, za pracę w nocy, na 2 i 3 zmianie, za szczególne kwalifikacje itp.,
- premie wypłacane periodycznie oraz prowizje niesamodzielne,
- wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,
- wynagrodzenia płatne dodatkowo za pracę wykonywaną w ramach obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy, ale przekraczające normalne obowiązki lub normatywy (np. wynagrodzenia za szkolenia wewnątrzzakładowe, za kierowanie praktykami itp.),
- wynagrodzenia za czynności wykonywane poza obowiązującym pracownika wymiarem czasu pracy (np. za pełnienie dyżuru pogotowia technicznego),
- dodatki wyrównawcze (np. do poziomu najniższego wynagrodzenia),
- wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy (np. za czas przestoju, urlopu),
- zasiłki chorobowe w okresie trwania stosunku pracy - wypłacane ze środków zakładu pracy,
- świadczenia deputatowe (np. deputaty węglowe, umundurowanie),
- dodatkowe wynagrodzenia i świadczenia wynikające ze szczególnych przywilejów kart pracowniczych,
- wynagrodzenia o charakterze nieperiodycznym (np. nagrody jubileuszowe, odprawy wypłacane przy przejściu na emeryturę, premie za oszczędności paliw, energii itp., ekwiwalent za niewykorzystany urlop),
- świadczenia odszkodowawcze,
- wynagrodzenia i świadczenia wypłacane w złotych pracownikom polskim zatrudnionym za granicą.
Wypłaty wynagrodzeń osobowych należy wykazywać łącznie z wypłatami z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach.
Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe obejmują:
- wynagrodzenia wynikające z podstawowych zasad wynagradzania (stawek godzinowych, miesięcznych, akordowych, prowizyjnych) łącznie z dopłatami, dodatkami i innymi wypłatami z tytułu pracy przewidzianymi w układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach o wynagrodzeniu:
- za pracę przekraczającą dobową i tygodniową normę czasu pracy oraz za nadliczbową pracę w niedziele i ustawowe dni świąteczne wolne od pracy,
- za pracę w dodatkowych dniach wolnych od pracy,
- zryczałtowane wynagrodzenia za wykonywanie czynności wchodzących w zakres obowiązków objętych umową o pracę - w czasie przekraczającym obowiązującą normę czasu pracy.
Wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach obejmują:
- nagrody i premie wypłacane z funduszu załogi tworzonego na podstawie odrębnych przepisów z zysku do podziału w przedsiębiorstwach państwowych i innych jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym także wypłaty z funduszu premiowego tworzonego z tych środków w przedsiębiorstwach gospodarki rolnej. Dotyczy przedsiębiorstw państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) i ich zrzeszeń.
Dotyczy również gospodarstw pomocniczych w służbie zdrowia:
- wypłaty z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach stanowiące premie i nagrody dla członków będących pracownikami i pracowników spółdzielni, a w spółdzielniach pracy - także wypłaty dla członków z tytułu wkładu pracy.
Nagrody z zakładowego funduszu nagród obejmują wyłącznie nagrody wypłacane z tego funduszu tworzonego na podstawie ustawy z dnia 10 lipca 1985 roku o roboczych nagrodach z zakładowego funduszu nagród w państwowych jednostkach organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami państwowymi (Dz. U. Nr 23, poz. 141).
Nagrody te nie występują w przedsiębiorstwach państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26 lutego 1982 roku o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54), i ich zrzeszeniach spółdzielniach oraz w jednostkach organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą, które nie tworzyły zakładowego funduszu nagród.
Wynagrodzenia bezosobowe obejmują: wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów o dzieło (nie będące wyodrębnionymi honorariami) lub umów zlecenia, wynagrodzenia wypłacane na podstawie odrębnych przepisów osobom, które wykonują określone czynności na polecenie właściwych organów (np. biegłych w postępowaniu sądowym) oraz wynagrodzenia wypłacane za udział w komisjach, radach naukowych itp.
Wynagrodzenia bezosobowe należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.
Honoraria obejmują: wynagrodzenia za prace twórcze, autorskie i realizatorskie, należące do podstawowej (statutowej) działalności jednostek gospodarki uspołecznionej wypłacających te wynagrodzenia, jeżeli prace te są wykonywane przez pracowników własnych lub przez inne osoby fizyczne na podstawie umów zlecenia lub umowy o dzieło.
Szczegółowy wykaz wynagrodzeń zaliczanych do honorariów zawiera uchwała Nr 33 Rady Ministrów.
Honoraria należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.
Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne obejmują wynagrodzenia za wykonane na podstawie umowy agencyjnej zlecane czynności, opłacane od dokonywanych transakcji kupna lub sprzedaży oraz wykonywanych usług według określonej wysokości stawki prowizyjnej.
Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne należy wykazywać w kwotach netto, bez podatku.
ZAŁOŻENIA DO KONTROLI RACHUNKOWEJ.
Po sporządzeniu sprawozdań należy sprawdzić zgodność rachunkową liczb podanych w sprawozdaniu według:
Dział 1
rubr. 4 ł rubr. 5; rubr. 8 > rubr. 9; rubr. 10 ł rubr. 11;
wiersz 06 ł wiersz 07 (roczne)
wiersz 12 ł wiersz 13
Dział 2
rubr. 1ł 2
Dział 3
wiersz 02 ł wiersz 03 + wiersz 04
wiersz 09 ł wiersz 10 + wiersz 11
dotyczy sprawozdań za I półrocze i rok.
Załącznik Nr 1
WYKAZ
WYKAZ
Lp. | Nazwa i adres jednostki sprawozdawczej | Jednostki budżet. (rozdziały) | Gospodarstwa pomocnicze (typy) | Środki specjalne (typy) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | GAŁĄŹ 85 - Ochrona zdrowia | 8512 | 11 | - |
Akademia Medyczna | ||||
w Warszawie, ul. Filtrowa 30 | ||||
2 | Akademia Medyczna | 8512 | 05 | 01 |
w Krakowie, ul. Św. Anny 12 | ||||
3 | Akademia Medyczna | 8512 | - | - |
w Łodzi, ul. Kościuszki 4 | ||||
4 | Akademia Medyczna | 8512 | 05 i 11 | - |
w Poznaniu, ul. Fredry 10 | ||||
5 | Akademia Medyczna | 8512 | 05 | 01 |
we Wrocławiu, ul. Pasteura 1 | ||||
6 | Akademia Medyczna | 8512 | - | 01 |
w Białymstoku, ul. Kilińskiego 1 | ||||
7 | Akademia Medyczna | 8512 | 01, 05 i 11 | 01 |
w Gdańsku, ul. Curie-Skłodowskiej 3a | ||||
8 | Akademia Medyczna | 8512 | 01 (2 gosp.) 04 05-11 (2 gosp.) | 01 |
w Katowicach, ul. Poniatowskiego 15 | ||||
9 | Akademia Medyczna | 8512 | 05, 11 | - |
w Lublinie, ul. Cicha 4 | ||||
10 | Akademia Medyczna | 8512 | - | - |
w Bydgoszczy, ul. Curie-Skłodowskiej | ||||
11 | Akademia Medyczna | 8512 | 01, 05 | 01 |
w Szczecinie, ul. Rybacka 1 | ||||
12 | Centrum Medyczne Kształcenia | 8512 | 04, 11 | 01 |
Podyplomowego | ||||
Warszawa, ul. Marymoncka 99 | ||||
13 | Instytut Psychiatrii i Neurologii | 8594 | - | Fund. cel. |
Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9 | ||||
14 | Lecznica MZiOS | 8513 | - | 01 |
Warszawa, ul. Emilii Plater 18 | ||||
15 | Międzyzakładowa Przychodnia Pracownicza | 8513 | - | |
Warszawa, ul. Mazowiecka 6/8 | ||||
16 | Pracownicza Przychodnia Zdrowia URM | 8313 | - | - |
Warszawa, Al. Ujazdowskie 1/3 | ||||
17 | Specjalistyczny Zespół Opieki Zdrowotnej - Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka | 8512 | 11 i 05 | 01 14 |
Warszawa-Międzylesie, ul. Dzieci Polskich 20 | ||||
18 | Profilaktyczny Dom Zdrowia | 8517 | - | - |
w Łebie, woj. słupskie | ||||
19 | Profilaktyczny Dom Zdrowia | 8517 | - | - |
w Juracie, woj. gdańskie | ||||
20 | Profilaktyczny Dom Zdrowia | 8517 | - | |
w Wiśle, woj. bielskie | ||||
21 | Profilaktyczny Dom Zdrowia | 8517 | - | - |
w Rabce. woj. nowosądeckie | ||||
22 | Profilaktyczny Dom Zdrowia | 8517 | - | - |
w Wólce Przybojewskiej, woj. płockie | ||||
23 | Zespół Profilaktycznych Domów Zdrowia | 8517 | - | - |
w Zakopanem, woj. nowosądeckie | ||||
24 | Centralna Przychodnia Sportowo-Lekarska | 8511 | - | - |
w Warszawie, ul. Konopnickiej 6 | ||||
25 | Centralny Zespól Lotnictwa Sanitarnego | 8511 | - | 02 |
w Warszawie, ul. Księżycowa 5 | ||||
26 | Zarząd Inwestycji Centralnych jednostka na narzutach | - | - | - |
w Warszawie, ul. Kasprzaka 17 | ||||
27 | Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych | 8695 | - | - |
w Zduńskiej Woli, ul. Łaska 13 | ||||
28 | Zarząd Artykułów Sanitarnych | 8983 | - | - |
Warszawa, ul. Flory 3 | ||||
29 | Biuro Pełnomocnika do Spraw Pomocy Finansowej Ofiarom Eksperymentów Pseudomedycznych | 8995 | - | - |
Warszawa, Al. Jerozolimskie 91 | ||||
1 | Działalność Kliniczna | |||
Centrum Onkologii - Instytut | ||||
Warszawa, ul. Wawelska 15 | ||||
2 | Centrum Onkologii - Instytut | |||
Oddział w Gliwicach | ||||
Gliwice, ul. Armii Czerwonej 15 | ||||
3 | Centrum Onkologii - Instytut | |||
Oddział w Krakowie | ||||
Kraków, ul. Garncarska 11 | ||||
4 | Instytut Reumatologiczny | |||
Warszawa, ul. Spartańska 1 | ||||
5 | Instytut Kardiologii | |||
Warszawa, ul. Alpejska 42 | ||||
6 | Instytut Hematologii | |||
Warszawa, ul. Chocimska ó | ||||
7 | Instytut Gruźlicy | |||
Warszawa, ul. Płocka 26 | ||||
8 | Instytut Matki i Dziecka | |||
Warszawa, ul. Kasprzaka 17 | ||||
9 | Instytut Matki i Dziecka Oddział Terenowy w Rabce | |||
Rabka, ul. Polna 3 | ||||
10 | Instytut Żywności i Żywienia | |||
Warszawa, ul. Powsińska 61/63 | ||||
11 | Instytut Psychiatrii i Neurologii | |||
Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9 | ||||
12 | Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym | |||
Łódź, ul. Teresy 8 | ||||
13 | Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Węglowym i Hutniczym | |||
Sosnowiec, ul. Bieruta 20 | ||||
14 | Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej | |||
Gdynia, ul. Starowiejska 50 | ||||
15 | Instytut Medycyny Uzdrowiskowej | * | ||
Poznań, ul. Szamarzewskiego 84 | ||||
1 | GAŁĄŹ 86 - Opieka Społeczna | 8611 | - | - |
Dom Weteranów Ruchu Robotniczego | ||||
Warszawa, ul. Komarowa 139 | ||||
2 | Dom Wysłużonego Pracownika Służby Zdrowia | 3611 | - | - |
w Warszawie, ul. Elekcyjna 37 | ||||
3 | Zrzeszenie Katolików "Caritas" | 3621 | - | - |
Zarząd Główny | ||||
w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 62 | ||||
4 | Polski Czerwony Krzyż | |||
Zarząd Główny | ||||
w Warszawie, ul. Mokotowska 14 | ||||
5 | Polski Komitet Pomocy Społecznej | |||
Rada Naczelna | ||||
w Warszawie, ul. Senatorska 13/15 | ||||
6 | Polski Związek Niewidomych | |||
Zarząd Główny | ||||
w Warszawę, ul. Konwiktorska 9 | ||||
7 | Polski Związek Głuchych | |||
Zarząd Główny | ||||
w Warszawie, ul. Podwale 23 | ||||
8 | Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy | |||
Zarząd Główny | ||||
w Warszawie, ul. Kopernika 36/40 | ||||
9 | Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc | |||
Zarząd Główny | ||||
w Warszawie, ul. Kryniczna 12/14 | ||||
10 | Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar" | |||
Zarząd Główny | ||||
w Warszawie, ul. Hoża 37 | ||||
11 | Towarzystwo Rozwoju Rodziny | |||
Zarząd Główny | ||||
w Warszawie, ul. Karowa 31 |
Załącznik Nr 2
Wojewódzkie Urzędy Statystyczne
Wojewódzkie Urzędy Statystyczne
Lp. | Województwo | Adres | |
1 | st. warszawskie | Pl. Dzierżyńskiego 3/5 00-930 Warszawa | |
2 | bialskopodlaskie | ul. Międzyrzecka 2 21-300 Radzyń Podlaski | |
3 | białostockie | ul. Krakowska 13 15-873 Białystok | |
4 | bielskie | ul. R. Luksemburg 30 43-300 Bielsko-Biała | |
5 | bydgoskie | ul. Konarskiego 1/3 85-950 Bydgoszcz | |
6 | chełmskie | ul. Katedralna 7 22-100 Chełm | |
7 | ciechanowskie | ul. Niechodzka 14a 06-400 Ciechanów | |
8 | częstochowskie | ul. Żyzna 16b 42-201 Częstochowa | |
9 | elbląskie | ul. K. Świerczewskiego 7 82-109 Nowy Dwór Gdański | |
10 | gdańskie | ul. Danusi 4 80-932 Gdańsk | |
II | gorzowskie | ul. Jagiellończyka 10 66-409 Gorzów Wielkopolski | |
12 | jeleniogórskie | ul. 1 Maja 1 58-500 Jelenia Góra | |
13 | kaliskie | ul. Kolegialna 4 62-300 Kalisz | |
14 | katowickie | ul. Owocowa 3 40-157 Katowice | |
15 | kieleckie | ul. Wróblewskiego 2 25-953 Kielce | |
16 | konińskie | ul. Słowackiego 5 62-500 Konin | |
17 | koszalińskie | Al. A. Zawadzkiego 4 75-412 Koszalin | |
18 | m. krakowskie | ul. Lubicz 25 30-960 Kraków | |
19 | krośnieńskie | ul. Naftowa 18 38-400 Krosno | |
20 | legnickie | ul. Grunwaldzka 22 59-220 Legnica | |
21 | leszczyńskie | ul. Kościuszki 22 64-000 Kościan | |
22 | lubelskie | ul. Leszczyńskiego 48 20-950 Lublin | |
23 | łomżyńskie | ul. Senatorska 50 18-100 Łomża | |
24 | m. łódzkie | Al. Kościuszki 83 90-950 Łódź | |
25 | nowosądeckie | ul. Orkana 3 34-000 Limanowa | |
26 | olsztyńskie | ul. Kościuszki 78/82 10-950 Olsztyn | |
27 | opolskie | ul. Krakowska 53 45-951 Opole | |
28 | ostrołęckie | ul. Bartosza Głowackiego 39 07-400 Ostrołęka | |
29 | pilskie | ul. Buczka 68 64-920 Piła | |
30 | piotrkowskie | ul. Wronia 65 97-300 Piotrków Trybunalski | |
31 | płockie | ul. Kobylińskiego 14 09-400 Płock | |
32 | poznańskie | ul. Wojska Polskiego 27/29 60-610 Poznań | |
33 | przemyskie | ul. Katedralna 5 37-700 Przemyśl | |
34 | radomskie | ul. Boh. Stalingradu 39/45 26-600 Radom | |
35 | rzeszowskie | ul. M. Fornalskiej 1 35-959 Rzeszów | |
36 | siedleckie | ul. Świerczewskiego 68 08-110 Siedlce. | |
37 | sieradzkie | ul. XX-lecia Polski Ludowej 2 98-200 Sieradz | |
38 | skierniewickie | ul. Sienkiewicza 14 96-140 Brzeziny | |
39 | słupskie | ul. Boh. Westerplatte 4 76-200 Słupsk | |
40 | suwalskie | ul. Noniewicza 23 16-400 Suwałki | |
41 | szczecińskie | ul. Roosevelta 1/2 70-325 Szczecin | |
42 | tarnobrzeskie | ul. Sienkiewicza 37 39-400 Tarnobrzeg | |
43 | tarnowskie | Pl. Kazimierza Wielkiego 2 33-100 Tarnów | |
44 | toruńskie | Pl. Armii Czerwonej 2 87-100 Toruń | |
45 | wałbrzyskie | ul. 1 Maja 1 58-200 Wałbrzych | |
46 | włocławskie | ul. Łęgska 54a 87-800 Włocławek 1 | |
47 | wrocławskie | ul. Oławska 31 50-930 Wrocław | |
48 | zamojskie | ul. Podgroble 1 22-400 Zamość | |
49 | zielonogórskie | ul. Spokojna 1 65-954 Zielona Góra |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
Wypełniaj resortowe | Zatwierdzono | |
formularze sprawozdawcze | ® | dnia 1987.04.14 GUS |
tylko z tym nadrukiem | za Nr VIII/91/2i |
sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym (na formularzu Mz-91x)
PRZEPISY OGÓLNE
– rejestrze zatrudnionych w przedsiębiorstwie, listach obecności,
– kartach zarobkowych oraz listach płac,
– Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,
– Wojewódzki Urząd Statystyczny - wyłącznie sprawozdania za II kwartały i rok,
oraz jeden egzemplarz pozostaje w aktach jednostki sprawozdawczej (przedsiębiorstwa).
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE
W sprawozdaniach za I kwartał należy wypełniać:
Dział 1. Zatrudnienie i wynagrodzenia
Wiersze:
- wiersz 01 - ogółem
- wiersz 02 - pracownicy na stanowiskach robotniczych i pokrewnych
- wiersz 08 - pracownicy na stanowiskach nierobotniczych
- wiersz 11 - pracownicy medyczni
- wiersz 21 - pracownicy działalności podstawowej
- wiersz 22 - w tym: wynagradzani wg rozporządzenia Rady Ministrów
- wiersz 23 - zasiłki macierzyńskie i opiekuńcze finansowane przez ZUS wypłacane pracownikom pełnozatrudnionym
Rubryki:
- rubr. 2 i od 4 do 8.
Dział 2. Pozostałe wynagrodzenia
Wiersze wszystkie.
Rubryki wszystkie.
W sprawozdaniu za I półrocze i 3 kwartały należy wypełnić:
dział 1 - wszystkie rubryki i wiersze,
dział 2 - wszystkie rubryki i wiersze
Wytyczne Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 17 stycznia 1983 r. w sprawie czasu pracy i dodatkowych dni wolnych od pracy oraz rozkładu czasu pracy (Dz. Urz. MZiOS Nr 2, poz. 16 z 1983 r.) określają nominalny czas pracy dla poszczególnych grup zawodowych.
Przykład przeliczenia ilości zatrudnionych osób w niepełnym wymiarze czasu pracy na pełne etaty, dla których nominalny czas pracy w pełnym wymiarze czasu pracy wynosi 42 godziny tygodniowo:
stan zatrudnienia na koniec miesiąca 30 osób, z tego:
- na 1/4etatu tj. 10,5 godz. tygodniowo 4 osoby
- na 1/2 etatu tj. 21 godz. tygodniowo 16 osób
- na 3/4 etatu tj. 31,5 godz. tygodniowo 6 osób
- po 36 godzin tygodniowo 4 osoby
Współczynnik przeliczeniowy wyniesie wówczas kolejno
Następnie mnożąc obliczone współczynniki przez liczę zatrudnionych o jednakowym czasie pracy uzyskujemy obliczenie etatu. I tak:
4 | x | 0,25 | = | 1 | etat |
16 | x | 0,50 | = | 8 | etatów |
6 | x | 0,75 | = | 5 | etatów |
4 | x | 0,86 | = | 3 | etaty |
razem | 17 | etatów |
Tak więc 30 osób zatrudnionych w różnym niepełnym wymiarze czasu pracy, dla których normalny czas pracy wynosi 42 godz. tygodniowo, stanowi 17 etatów.
Powyższy tryb obliczeń należy stosować odpowiednio przy obliczaniu etatów w przypadku zatrudnienia osób, których zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, normalny czas pracy wynosi 40 godzin tygodniowo, 31 godz. i 30 minut tygodniowo itp.
Pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych należy skwalifikować jako:
Kryterium decydującym o zakwalifikowaniu poszczególnych osób zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej do jednej z powyższych kategorii jest charakter wykonywanej pracy względnie zajmowane stanowisko.
Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" obejmuje zarówno:
- pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, na których wykonywane są czynności składające się na proces technologiczny wytwarzania produkcji (zdrojowej, budowlanej itp.) jak i
- pracowników na stanowiskach pokrewnych robotniczych, na których wykonywane są czynności mające charakter prac pomocniczych i obsługowych (świadczonych na rzecz kuracjuszy).
Do tej kategorii należy zaliczyć:
W wierszu 03 - działu I | niższy personel działalności podstawowej tj. salowe, łazienkowe, kąpielowe, pomoce laboratoryjne, pracowników pijalni nie zaliczonych do detalu, |
w wierszu 04 - | robotników wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych zatrudnionych w brygadach budowlanych wynagradzanych wg przepisów budowlanych, |
w wierszu 05 - | wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostkach obrotu towarowego szczebla detalu tj. w klubach kuracjusza, kawiarniach, pijalniach wód mineralnych (sklepach) oraz muzyków, |
w wierszu 06 - | robotników zatrudnionych bezpośrednio lub pośrednio przy produkcji zdrojowej i warsztatowej, |
w wierszu 07 - | kierowców, pomocników kierowców, robotników zaplecza technicznego transportu, |
suma wierszy od - 03 do 07 będzie mniejsza od danych w wierszu 02 o: | robotników zatrudnionych w hurtowniach, podhurtowniach, pracowników wodociągów i kanalizacji, warsztatów mechanicznych, stolarni, pralni, szwalni, eksploatacji borowiny, gospodarstw rolnych, grup konserwacyjno-remontowych, pracowników punktów żywienia (kuchmistrzów, kucharki, pomoce kuchenne, podające), sprzątaczki, portierów, windziarzy, palaczy, dozorców nocnych, magazynierów. |
Kategoria "pracownicy na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód.
Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze nie mające charakteru kierowniczego lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym, jak również stanowiska, na których wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowo i gospodarczo wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.
Do tej kategorii pracowników należy zaliczyć:
- kierownictwo przedsiębiorstwa,
- pracowników: technicznych,
ekonomicznych,
administracyjnych,
medycznych (z wyjątkiem wymienionych w wierszu 03 działu I sprawozdania).
Do średniego personelu medycznego zalicza się: felczerów, pielęgniarki, techników medycznych, laborantów medycznych, opiekunki dziecięce, masażystów, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej posiadających dyplom ukończenia szkoły medycznej, pomoce dentystyczne.
Przez "kierownictwo" należy rozumieć dyrektora przedsiębiorstwa, zastępców dyrektorów i głównego księgowego.
Do grupy "pozostali pracownicy medyczni" należy zaliczyć magistrów wychowania fizycznego i innych z wyższym wykształceniem nie wymienionych w wierszach 12-14 działu I sprawozdania, a wynagradzanych wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia.
Przez "pracowników technicznych" należy rozumieć pracowników kierowniczych, technicznych, specjalistów technicznych, pracowników technicznych tj. np. kierownika i pracowników inżynieryjno-technicznych wydziału budowlanego, rozlewni wód mineralnych, warsztatów, mistrzów, specjalistów d/s ochrony źródeł, kierowników oraz pracowników zakładu balneologicznego i ruchu, kierowników oraz pracowników działu inwestycji i remontów, zakładowego inspektora bhp, kierownika punktu żywienia, kierownika zakładu żywienia i hotelarstwa, główny specjalista d/s samoobrony.
Pracownicy administracyjni to: sekretarka, maszynistka, kierownicy administracyjni szpitali i sanatoriów, kierownicy administracyjny pralni, kawiarni, kierownicy i pracownicy działu administracyjno-gospodarczego, magazynierzy, kierownicy i pracownicy biura skierowań, kontroler zakładowy itp.
Pracownicy ekonomiczni to: kierownik i pracownicy działu: d/s pracowniczych, finansowo-księgowych, gospodarki materiałowej, specjalista d/s organizacji i zarządzania, kierownik i pracownicy działu ekonomicznego itp.
Pracownicy działalności podstawowej wyliczani już w poszczególnych kategoriach pracowników na stanowiskach robotniczych bądź nierobotniczych występują w całości w wierszu 22 jako pozycja ewidencyjna.
Do pracowników działalności podstawowej zalicza się wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego (szpitale uzdrowiskowe, sanatoria, przychodnie, pracownie analityczno-diagnostyczne, zakłady przyrodolecznicze i inne), a więc: lekarzy, lekarzy dentystów, biologów, farmaceutów, magistrów wychowania fizycznego, średni personel medyczny, niższy personel medyczny oraz samodzielnych inspektorów d/s ochrony źródeł, pracowników kulturalno-oświatowych, kierowników i pracowników punktów żywienia, pracowników obsługujących pomieszczenia zakładów lecznictwa uzdrowiskowego (sprzątaczki, portierów, recepcjonistów, windziarzy), a ponadto: kierowników i z-ców kierowników administracyjnych zakładów lecznictwa uzdrowiskowego itp. mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej.
Analogicznie należy klasyfikować pracowników niepełnozatrudnionych.
Szczegółowy podział wynagrodzeń określa uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M. P. Nr 15, poz. 85) oraz zarządzenie Nr 21 Prezesa GUS z dnia 18 maja 1984 r. w sprawie klasyfikacji składników wynagrodzeń (Dz. Urz. GUS Nr 3, poz. 6).
Przez "pozostałe składniki wynagrodzeń" należy rozumieć np.:
- dodatki funkcyjne,
- dodatki nocne,
- nagrody,
- premie,
- wypłaty z zysku do podziału,
- zasiłki chorobowe.
Do sprawozdania należy dołączyć kopię deklaracji dotyczącej rozliczenia wpłat podatku od ponadnormatywnych wynagrodzeń złożonej w Izbie Skarbowej.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. g) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 7 października 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 października 1988 r.