Obowiązki sprawozdawcze z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1987.8.49

Akt utracił moc
Wersja od: 7 października 1988 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 kwietnia 1987 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna"

Na podstawie art. 4 i art. 17 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna" na formularzach oznaczonych symbolami:

MZ-01x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna", według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do zarządzenia,

Mz-91x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.

§  2.
1.
Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzu oznaczonym Mz-01x dotyczy:
1)
jednostek resortu zdrowia i opieki społecznej zaliczonych do działu ochrona zdrowia i opieka społeczna bez państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych,
2) 1
jednostek zaliczonych do działu "ochrona zdrowia i opieka społeczna" podległych: Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności, Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Pracy (lekarskie spółdzielnie pracy, sanatoria i ośrodki sanatoryjno-wypoczynkowe), Centralnemu Związkowi Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" (dom rencisty oraz ośrodek sanatoryjno-wczasowy), Centralnemu Związkowi Spółdzielni Mleczarskich, Centralnemu Związkowi Spółdzielni Inwalidów (sanatoria uzdrowiskowe i przychodnia), Polskiej Akademii Nauk (dom rencisty) oraz Dyrekcji Naczelnej Funduszu Wczasów Pracowniczych,
3) 2
organizacji społecznych dotowanych przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej: Zrzeszenie Katolików "Caritas", Zarząd Główny PCK, Rada Naczelna PKPS, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Polski Związek Głuchych, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Stowarzyszenie Chorych na Cukrzycę PRL, Polskie Towarzystwo Przyjaciół Serca i Życia, Fundacja im. W. Jakuba Potockiego - w zakresie działalności statutowej oraz działalności zleconej, tj. prowadzenie zakładów opieki społecznej, opieki nad chorym w domu itp. (o ile taką działalność prowadzą).
2.
Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzu oznaczonym symbolem Mz-91x dotyczy państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych.
§  3.
1.
Sposób wykonania obowiązków sprawozdawczych i terminy przekazywania sprawozdań na formularzu oznaczonym symbolem Mz-01x przez jednostki, o których mowa w § 2 ust. 1 określa instrukcja sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna", stanowiąca załącznik Nr 3 do zarządzenia.
2.
Sposób wykonania obowiązków sprawozdawczych i terminy przekazywania sprawozdań na formularzu oznaczonym symbolem Mz-91x przez jednostki, o których mowa w § 2 ust. 2 określa instrukcja sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym, stanowiąca załącznik Nr 4 do zarządzenia.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 kwietnia 1986 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna" (Dz. Urz. MZiOS Nr 6, poz. 21).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1987 r.
ZAŁĄCZNIKI

Załączniki Nr 1 i 2 do zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 14 kwietnia 1987 r. zostały ogłoszone odrębnie i rozesłane do zainteresowanych jednostek.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "LEX"

Zmiana załącznika nr 1 i 2 wynikająca z § 1 pkt 2 i 3 zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie nie została naniesiona na tekst. Powyższa zmiana jest dostępna za pośrednictwem powołanego zarządzenia.

.................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Wypełniaj resortoweZatwierdzono
formularze sprawozdawcze®dnia 1987.04.14 GUS
tylko z tym nadrukiemza Nr VIII/91/1i
INSTRUKCJA NR VIII/91/1i

sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna" (na form. Mz-01x)

§  1.
PRZEPISY OGÓLNE
1.
Przy wykonywaniu obowiązków sprawozdawczych jednostki sprawozdawcze stosują następujące zasady ogólne:
1)
zgodność danych statystycznych ze stanem faktycznym:
a)
dane liczbowe powinny być opracowane zgodnie z przepisami instrukcji, względnie zeszytu metodycznego jak również z ustalonymi klasyfikacjami, nomenklaturami i kodami, po szczegółowym zapoznaniu się z dokumentami tego rodzaju przed przystąpieniem do opracowania danych,
b)
dane liczbowe powinny wynikać z prawidłowo prowadzonych w jednostce sprawozdawczej dokumentów i ewidencji podstawowej, a dane szacunkowe mogą być zamieszczone wyłącznie w przypadkach, gdy wyraźnie przewidziano to w instrukcji.

Sporządzający sprawozdanie powinien posiadać dobrą znajomość odpowiedniego działu wewnętrznego systemu ewidencyjno-informacyjnego, którego prowadzenie ma zapewnić każda jednostka sprawozdawcza stosowanie do art. 19 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58),

c)
po sporządzeniu sprawozdania należy przeprowadzić kontrolę merytoryczną i rachunkową oraz kontrolę zgodności danych zawartych w działach sprawozdania lub innych sprawozdaniach,
d)
w przypadku stwierdzenia, że złożone sprawozdanie zawiera błędy lub usterki, jednostka sprawozdawcza niezwłocznie wysyła sprawozdanie do wszystkich odbiorców - stosownie do przepisów instrukcji,
2)
poprawności formalnej sprawozdania:
a)
wszystkie pozycje sprawozdań wypełnia się przez wpisanie odpowiednich danych liczbowych; pozycji, w których umieszczono znak "x" wypełniać nie należy,
b)
stosuje się jednostki miary wymienione na formularzach lub odpowiednim wykazie (nomenklaturze) podanym w instrukcji lub dołączonym do niej; dane liczbowe należy podawać z dokładnością ustaloną w szczegółowych objaśnieniach instrukcji bądź uwidoczniona na formularzu,
c)
przy wykazywaniu danych w liczbach całkowitych (bez znaku po przecinku) lub w agregacjach większych aniżeli występujące w dokumentacji źródłowej należy dokonać zaokrąglenia według następującej zasady: ułamki od 0,01 do 0,49 odrzuca się, a od 0,50 do 0,99 zaokrągla się w górę do 1,
d)
sumowanie danych w wierszach lub rubrykach sprawozdawczych powinno być starannie sprawdzone, a sumy liczb podanych w pozycjach objętych nagłówkiem "w tym" nie mogą być większe od liczby występującej w pozycji poprzedzającej ("ogółem" lub "razem"), stanowią one bowiem część tej liczby,
e)
sprawozdania należy wypełniać czytelnie (na maszynie lub długopisem) zwracając uwagę, aby poszczególne dane nie wykraczały poza miejsce przeznaczenia do ich wpisania, ani nie zbiegły się ze sobą; ewentualne korekty powinny być również naniesione w sposób czytelny i nie mogą wykraczać poza linie rubryk wierszy,
f)
na wszystkich sprawozdaniach statystycznych, w odpowiednim polu części tytułowo-adresowej, odciska się w sposób wyraźny pieczątkę z numerem statystycznym jednostki sprawozdawczej według systemu REGON, ustalonym przez Główny Urząd Statystyczny; ten sam numer należy podawać w korespondencji, w sprawach sprawozdawczości statystycznej,
g)
w części końcowej sprawozdania, oprócz wymaganych podpisów należy umieścić pieczęć jednostki sprawozdawczej oraz datę sporządzenia sprawozdania, a także numer telefonu osoby odpowiedzialnej za opracowanie sprawozdania,
3)
uwzględniania zmian organizacyjnych zaistniałych w danym roku:
a)
w przypadku przekazania (lub przejęcia) jednostki samodzielnie bilansującej, dane od początku roku do momentu przekazania (przejęcia) koryguje się przez odjęcie (lub dodanie) danych dotyczących jednostki przekazującej (przejętej),
b)
w przypadku przekazania (przejęcia) jednostki nie bilansującej samodzielnie, dane za okresy od początku roku do momentu przekazania (przejęcia) tej jednostki nie są korygowane,
4)
przestrzeganie zasady legalności:
a)
stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy o statystyce państwowej sporządzanie sprawozdań na formularzach nie zatwierdzonych przez Główny Urząd Statystyczny jest zabronione, z wyjątkiem danych zbiorczych do celów innych aniżeli badania statystyczne podane w § 3 lub w trybie podanym w § 11 ust. 3,
b)
przypadki nakładania obowiązków sprawozdawczych na formularzach nie zatwierdzonych przez GUS zgłasza się organom statystyki państwowej, tj. Głównemu Urzędowi Statystycznemu i wojewódzkim urzędom statystycznym,
2.
Zgodność danych liczbowych z dokumentacją i ewidencją podstawową oraz prawidłowość składanych sprawozdań stwierdzają podpisami dyrektorzy (kierownicy) jednostek sprawozdawczych oraz osoba sporządzająca sprawozdanie.
3.
Sprawozdania przekazuje się w sposób określony w akcie normatywnym lub w instrukcji i w ustalonych terminach, przy czym:
1)
ustalony termin jest ostatecznym terminem wysłania lub doręczenia sprawozdania,
2)
przesyłając sprawozdanie pocztą należy na kopercie umieścić napis (odcisk pieczątki) "PILNE STATYSTYKA",
3)
pierwszy egzemplarz sprawozdania przesyła się do odbiorcy wskazanego w akcie normatywnym, wprowadzającym obowiązek sprawozdawczy.
§  2.
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE

Jednostki sprawozdawcze

1.
Sprawozdania na formularzu Mz-01x sporządzają:
a)
jednostki zarejestrowane w systemie REGON podległe Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej zaliczone do działu "ochrona zdrowia i opieka społeczna" finansowanie:

– z budżetu centralnego (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki działalności ze środków specjalnych lub funduszów celowych, jednostki prowadzące działalność kliniczną w instytutach naukowo-badawczych,

– z budżetu terenowego - wojewódzkiego - (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki finansowane ze środków specjalnych lub funduszów celowych, przedsiębiorstwa (zakłady DDD),

b) 3
(skreślona),
c) 4
jednostki zarejestrowane w systemie REGON i zaliczone do działu "ochrona zdrowia i opieka społeczna" podległe resortom koordynowanym: Ministerstwu Transportu, Żeglugi i Łączności, Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Pracy, Centralnemu Związkowi Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" (dom rencisty oraz ośrodek sanatoryjno-wczasowy), Centralnemu Związkowi Spółdzielni Mleczarskich, Centralnemu Związkowi Spółdzielni Inwalidów (sanatoria uzdrowiskowe i przychodnia), Polskiej Akademii Nauk (dom rencisty) oraz Dyrekcji Naczelnej Funduszu Wczasów Pracowniczych,
d) 5
organizacje społeczne dotowane przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, Zrzeszenie Katolików "Caritas", Zarząd Główny PCK, Rada Naczelna PKPS, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Polski Związek Głuchych, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Stowarzyszenie Chorych na Cukrzycę PRL, Polskie Towarzystwo Przyjaciół Serca i Życia, Fundacja im. W. Jakuba Potockiego - w zakresie działalności statutowej oraz działalności zleconej, tj. prowadzenia zakładów opieki społecznej, opieki nad chorym w domu itp. (o ile taką działalność prowadzą).
2.
Imienny wykaz jednostek sprawozdawczych limitowanych z budżetu centralnego zawiera załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji. Podobne wykazy w zakresie obowiązku sprawozdawczego jednostek finansowanych z budżetu terenowego (wojewódzkiego) powinny znajdować się w wydziale zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego.

Terminarz i rozdzielnik sprawozdań

3.
Przy sporządzaniu sprawozdań za I kwartał, I półrocze i 3 kwartały obowiązują następujące terminy i rozdzielniki sprawozdań:
a) 6
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu centralnego:

– sprawozdania ze szpitali klinicznych, gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej np. ze środków specjalnych przy tych szpitalach należy przesyłać w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym w 1 egz. do właściwej akademii medycznej,

– akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej np. ze środków specjalnych wg poszczególnych typów), Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka, Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemiologicznych oraz pozostałe zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane z budżetu centralnego przesyłają sprawozdania w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego,

– Zarząd Główny Zrzeszenia Katolików "Caritas", Rada Naczelna PKPS, Zarząd Główny PCK, Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Stowarzyszenie Chorych na Cukrzycę PRL, Polskie Towarzystwo Przyjaciół Serca i Życia, Fundacja im. W. Jakuba Potockiego przesyłają sprawozdania w ciągu 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego Urzędu Statystycznego odrębnie dla działalności zleconej i statutowej.

Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym.

b)
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu terenowego (wojewódzkiego):

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej z działu "ochrona zdrowia i opieka społeczna" przesyłają sprawozdania w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym do wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego,

– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich sporządzają sprawozdania łącznie i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Departamentu Ekonomicznego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego,

c)
w zakresie jednostek podległych resortom koordynowanym:

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.

Termin sporządzenia sprawozdań przez jednostki podległe ustalają resorty koordynowane we własnym zakresie z tym, że termin przekazywania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 10 dni po okresie sprawozdawczym,

– jednostki naczelne sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,

d) 7
sprawozdań zbiorczych za I i III kwartały nie należy przesyłać do wojewódzkich urzędów statystycznych.
4.
Przy sporządzaniu sprawozdania za 4 kwartały obowiązują następujące terminy i rozdzielniki sprawozdań:
a) 8
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu centralnego:

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej oraz Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Epidemiologicznych przesyłają sprawozdania w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej -Departament Ekonomiczny i do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,

– szpitale kliniczne przesyłają sprawozdania w 1 egz. do właściwej akademii medycznej w terminie 18 dni po roku sprawozdawczym. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka i akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych według poszczególnych typów) przesyłają sprawozdania w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,

– Zarząd Główny PCK, Rada Naczelna PKPS, Zarząd Główny Zrzeszenia Katolików "Caritas", Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Stowarzyszenie Chorych na Cukrzycę PRL, Polskie Towarzystwo Przyjaciół Serca i Życia, Fundacja im. W. Jakuba Potockiego przesyłają sprawozdania zbiorcze w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich Urzędów Statystycznych (odrębnie dla działalności zleconej i statutowej). Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym,

b)
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu terenowego:

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane bezpośrednio z budżetu wojewódzkiego przesyłają sprawozdania w terminie 18 dni po okresie sprawozdawczym do wydziałów zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich,

– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich na podstawie jednostkowych sprawozdań z zakładów finansowanych z budżetu wojewódzkiego opracowują sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny i właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,

c)
w zakresie jednostek podległych resortom koordynowanym:

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.

Termin sporządzenia sprawozdań przez jednostki podległe ustalają resorty koordynowane we własnym zakresie, z tym, że termin przekazywania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 28 dni po roku sprawozdawczym,

– jednostki naczelne sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 28 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego,

d) 9
(skreślona).
5.
Wykaz wojewódzkich urzędów statystycznych zawiera załącznik Nr 2 do niniejszej instrukcji.

Zakres informacji objętych sprawozdaniem

6.
Sprawozdanie na formularzu oznaczonym Mz-01x podległe jednostki sprawozdawcze sporządzają oddzielnie dla:

- każdej gałęzi gospodarki narodowej, wymienionej w poz. 3 części tytułowo-adresowej formularza,

- każdego rodzaju jednostek (formy finansowania), wymienionego w pozycji 4 części tytułowo-adresowej formularza.

7. 10
Po sprawdzeniu sprawozdań i odpowiednim ich skorygowaniu nadrzędne jednostki sprawozdawcze (tzn. wydziały zdrowia i resorty koordynowane) mogą przystąpić do opracowania sprawozdań zbiorczych:
a)
sprawozdania za I kwartał, I półrocze i 3 kwartały należy sporządzić dla:

I. działu - ochrona zdrowia i opieka społeczna,

II. gałęzi - ochrona zdrowia zbiorczo,

III. gałęzi - opieka społeczna zbiorczo,

IV. Ponadto z pkt. I-II należy wyodrębnić sferę finansowaną z budżetu Państwa tzn. sporządzić oddzielne sprawozdania zbiorcze, a ponadto odrębne sprawozdania dla jednostek na rozrachunku gospodarczym i odrębne dla jednostek na narzutach,

b)
przy sporządzaniu sprawozdań za 4 kwartały:

a) wydziały zdrowia i opieki społecznej zobowiązane są do przekazywania Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentowi Ekonomicznemu następujących zestawień zbiorczych:

I. wg rozdziałów budżetowych, ponadto do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,

II. dział ochrona zdrowia i opieka społeczna zbiorczo,

III. gałąź ochrona zdrowia zbiorczo - z tego:

- jednostki budżetowe - zbiorczo,

- zakłady budżetowe - zbiorczo oraz wg poszczególnych rodzajów,

- przedsiębiorstwa - zbiorczo,

- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,

- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,

- jednostki na narzutach - zbiorczo,

IV. gałąź opieka społeczna zbiorczo - z tego:

- jednostki budżetowe - zbiorczo,

- zakłady budżetowe - zbiorczo

- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,

- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,

- organizacje społeczne dotowane - działalność zlecona,

b) Ministerstwo Transportu, Żeglugi i Łączności zobowiązane jest do przekazania sprawozdań za 4 kwartały do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Departament Ekonomiczny według rozdziałów budżetowych oraz zbiorczo "ochrona zdrowia", z tego jednostki budżetowe - zbiorczo i zakłady budżetowe - zbiorczo (żłobki - zbiorczo),

c) pozostałe resorty koordynowane przekazują sprawozdania zbiorcze według zasad ustalonych w pkt. 7a.

d) Ministerstwo Transportu, Żeglugi i Łączności oraz wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich przekazują do wojewódzkich urzędów statystycznych następujące sprawozdania zbiorcze:

- dział ochrona zdrowia i opieka społeczna - zbiorczo,

- gałąź ochrona zdrowia - zbiorczo,

- gałąź opieka społeczna - zbiorczo,

8.
Wyżej wymienione zestawienia stanowią komplet sprawozdań dla każdego województwa. Wykaz rozdziałów obowiązujących jednostki sprawozdawcze budżetu centralnego zawiera załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji.
9. 11
Jednostki sporządzające sprawozdania za 1 kwartał wypełniają wyłącznie dział 1 "Zatrudnienie i wynagrodzenia" - wszystkie rubryki i wiersze. Jednostki sporządzające sprawozdania za 3 kwartały wypełniają dział 1 - wszystkie rubryki i wiersze i dział 2 - "Pozostałe wynagrodzenia" - wszystkie rubryki i wiersze.
10. 12
W sprawozdaniach za I półrocze należy wypełnić wyłącznie dział 1 i 2, w dziale 1 wiersze: 01, 03, 05, 08, 18, 19, rubryki: 2 i 4 do 11, w dziale 2 - wszystkie wiersze i rubryki.
11.
W sprawozdaniach za 4 kwartały należy wypełnić wszystkie wiersze i rubryki poszczególnych działów formularza Mz-01x.

Część tytułowo-adresowa

12.
W pozycji 1 należy wpisać nazwę województwa, którego dotyczy sprawozdanie.
13.
W pozycji 2 należy wpisać nazwę jednostki naczelnej, zgodnie z następującymi wyjaśnieniami:
a)
jednostki państwowe wpisują nazwę właściwego ministerstwa, urzędu centralnego lub innej jednostki równorzędnej w strukturze resortowej: dotyczy to również jednostek bezpośrednio podporządkowanych urzędowi terenowej administracji państwowej oraz samych urzędów terenowej administracji państwowej sporządzających sprawozdania.

W punkcie tym nie należy wpisywać nazwy terenowego organu administracji państwowej, któremu podporządkowana jest bezpośrednio jednostka sporządzająca sprawozdanie, np.: jednostki podporządkowane wydziałom zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich wpisują: Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej,

b)
jednostki spółdzielcze wpisują nazwę właściwego centralnego związku spółdzielczego,
c)
jednostki organizacji społecznych (w zakresie wyodrębnionej działalności) wpisują nazwę zarządu głównego właściwej organizacji społecznej.
14.
W pozycji 3 - należy zakreślić jedną nazwę gałęzi gospodarki narodowej wraz z symbolem, do której zaliczana jest jednostka objęta sprawozdaniem. Na sprawozdaniach sporządzanych przez jednostki prowadzące scentralizowaną ewidencję finansowo-księgową należy zakreślić nazwę gałęzi gospodarki narodowej wraz z symbolem, do której zaliczane są jednostki objęte sprawozdaniem.
15.
W pozycji 4 - należy zakreślić jedną z podanych form finansowania wraz z symbolem - właściwą dla jednostki (zadania), której dotyczy sprawozdanie.

Na sprawozdaniach sporządzanych przez jednostkę prowadzącą scentralizowaną ewidencję finansowo-księgową należy zakreślić formę finansowania, właściwą dla jednorodnej grupy jednostek objętych sprawozdaniem.

Symbol 09 dotyczy działalności leczniczej prowadzonej przez instytuty naukowo-badawcze - organizacji społecznych dotowanych.

16. 13
W pozycji 5 - przy udzielaniu odpowiedzi należy zakreślić odpowiedź:

- 01 - finansowana z budżetu centralnego - dotyczy to jednostek Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i Ministerstwa Transportu, Żeglugi i Łączności finansowanych z budżetu centralnego oraz PAN,

- 02 - finansowana z budżetu terenowego - dotyczy to jednostek finansowanych z budżetu terenowego,

- 03 - pozabudżetowa - nie finansowana z budżetu Państwa np.: przedsiębiorstwa, organizacje społeczne itp.

17.
W pozycji 6 - należy wpisać nazwę i symbol rozdziału budżetowego zgodnie z klasyfikacją budżetową.

Wskazówki metodyczne

A. Zatrudnienie w zakresie służby zdrowia i opieki społecznej.

18.
Do pracowników zatrudnionych w zakładach służby zdrowia należy zaliczać - pracowników ujętych w ewidencji personalnej, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, tj. umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania, otrzymujących wynagrodzenia za pracę, z wyjątkiem uczniów z uwzględnieniem zarówno obecnych jak i nieobecnych w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy, urlopu wypoczynkowego, wyjazdu na podstawie delegacji służbowej itp.

Do zatrudnionych należy zaliczyć również:

- uczestników zorganizowanych grup roboczych, tj. uczestników Ochotniczych Hufców Pracy (z wyjątkiem młodzieży odbywającej w Ochotniczych Hufcach Pracy naukę zawodu), żołnierzy i skazanych (pracujących na podstawie zbiorowej umowy o pracę z zakładem pracy) i junaków oddziałów obrony cywilnej w OHP a także osoby odbywające w zakładach pracy wstępną służbę poborowych,

- osoby odbywające wstępny staż pracy,

- kobiety w okresie urlopu macierzyńskiego.

Do zatrudnionych nie należy zaliczać m. in.:

- osób pobierających wynagrodzenia bezosobowe,

- osób korzystających z urlopów wychowawczych,

- słuchaczy odbywających w zakładzie praktyki wakacyjne.

Pracownicy delegowani czasowo do innej jednostki powinni być wykazywani w sprawozdawczości tej jednostki, która wypłaca wynagrodzenie tym pracownikom.

Pracownicy pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni.

Do pracowników pełnozatrudnionych zalicza się osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zakładzie oraz osoby, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pracują w skróconym (np. z tytułu warunków szkodliwych dla zdrowia) lub przedłużonym czasie pracy (np. pilnujących mienia).

Do pracowników niepełnozatrudnionych zalicza się osoby, których czas pracy - zgodnie z zawartą umową o pracę jest krótszy od normalnego czasu pracy obowiązującego w danym zakładzie pracy.

Przeciętne zatrudnienie.

Przeciętne zatrudnienie, jest to wielkość zatrudnienia obliczona w badanym okresie (np. w miesiącu, kwartale, roku) na podstawie ewidencyjnego stanu zatrudnienia.

Przeciętną liczbę pełnozatrudnionych w okresach sprawozdawczych, tj. od początku roku do końca I, II, III i IV kwartału, należy obliczać w sposób następujący:

- dodać liczbę pełnozatrudnionych według stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego,

- otrzymaną sumę podzielić przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przez 3, 6, 9 lub 12).

Przeciętną liczbę pracowników niepełnozatrudnionych w osobach stanowi liczba pracowników (osób fizycznych) wg stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego podzielona przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przez 3, 6, 9 lub 12).

Pracownicy działalności podstawowej - wypełniać zgodnie z tabelą stanowisk pracowników działalności podstawowej podaną w załączniku Nr 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 1986 r. (Dz. U. Nr 15, poz. 84).

B. Klasyfikacja Zatrudnionych w Gospodarce Uspołecznionej.

19.
Zarządzeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Nr 39 z dnia 14 sierpnia 1984 r. w sprawie ustalenia Klasyfikacji Zatrudnionych w Gospodarce Uspołecznionej (KZGU) wprowadzony został z dniem 1 stycznia 1985 r. do stosowania w planowaniu i statystyce jednolity system klasyfikacji zatrudnionych dla wszystkich działów gospodarki uspołecznionej, grupujący zatrudnionych w czteroszczeblowej strukturze klasyfikacyjnej.

Zgodnie z § 5 wyżej wymienionego zarządzenia jednostki gospodarki uspołecznionej zobowiązane są do stosowania KZGU w wewnętrznych systemach ewidencyjno-informacyjnych.

W sprawozdaniach sporządzanych na podstawie niniejszej instrukcji stosuje się pierwszy i czwarty szczebel podziału zatrudnienia, tzn.:

- w pierwszym szczeblu podziału pracownicy dzielą się na zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy) oraz na zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych,

- w czwartym szczeblu podziału (według charakteru wykonywanych czynności) pracownicy dzielą się na następujące grupy:

- pracownicy medyczni,

- pracownicy techniczni,

- pracownicy ekonomiczni,

- pracownicy administracyjni i gospodarczy.

W sprawozdaniach MZ-01x podział zatrudnionych według KZGU występuje w Dziale 1.

Wiersze 03 i 05 - dotyczą pierwszego szczebla podziału według KZGU.

Informacje w tych wierszach należy podawać w sprawozdaniach co kwartał.

Wiersz 06, 08 i od 15 do 17 - dotyczą czwartego szczebla podziału.

W wierszu 03 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy).

Do kategorii "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" zalicza się w służbie zdrowia:

- niższy personel działalności podstawowej: sanitariusze (noszowi), gipsiarze, salowe, łazienkowe, kąpielowe, fasowaczki, pomoc laboratoryjna, sterylizatorzy, przyuczone rejestratorki medyczne, siostry PCK,

- pracowników gospodarczych i obsługi: pracowników zaplecza technicznego i gospodarczego zatrudnionych w komórkach organizacyjnych (w warsztatach, pracowniach, kuchniach, pralniach, ogrodnictwie, kotłowniach c.o. i innych) w zawodach ślusarza, mechanika, elektromontera, elektromechanika, hydraulika, murarza, malarza, kucharza, pracza, ogrodnika, palacza kotłów parowych i wodnych, pomocnika palacza i innych pracowników obsługi woźnych, szatniarzy, dźwigowych, sprzątaczki, gońców, pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (dozorców, portierów itp.).

W wierszu 05 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych.

Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód. Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze, nie mające charakteru kierowniczego, lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym albo wysokiego poziomu umiejętności twórczych lub artystycznych, jak również stanowisku na którym wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowe i gospodarcze wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.

W wierszach 06, 08 i od 15 do 17 - należy pogrupować zatrudnionych i wynagrodzenia pracowników na stanowiskach nierobotniczych wykazywanych w wierszu 05 kierując się następującymi wskazówkami.

W wierszu 06 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia ścisłego kierownictwa samodzielnie bilansującej jednostki sprawozdawczej [przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych), jednostek i zakładów budżetowych], tj. dyrektora lub kierownika (i równorzędnych) oraz ich zastępców. Do kierownictwa należy zaliczyć również głównych księgowych przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych) oraz głównych księgowych jednostek lub zakładów budżetowych, w których stanowisko to zostało uznane za równorzędne stanowisku zastępcy dyrektora.

Kierownictwo w służbie zdrowia:

- dyrektorzy zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,

- zastępcy dyrektorów do spraw lecznictwa i innej działalności zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,

- dyrektorzy wojewódzkich przychodni specjalistycznych, przemysłowych, stacji krwiodawstwa, stacji pogotowia ratunkowego, państwowi wojewódzcy, terenowi i portowi inspektorzy sanitarni oraz dyrektorzy pozostałych samodzielnych zakładów służby zdrowia,

- zastępcy dyrektorów placówek służby zdrowia wymienionych w odnośniku wyżej.

Kierownictwo w opiece społecznej;

- dyrektorzy domów pomocy społecznej,

- zastępcy dyrektorów domów pomocy społecznej.

UWAGA:

pracowników ujętych w grupie "kierownictwo" (wiersze 06, 07) nie należy wykazywać w pozostałych grupach zawodowych.

W wierszu 08 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników medycznych. Do grupowania "pracownicy medyczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje ochronę zdrowia i opiekę społeczną, tj.:

- lekarze naczelni szpitali, ordynatorzy oddziałów (i ich zastępcy) w szpitalach i innych jednostkach lecznictwa stacjonarnego,

- naczelne pielęgniarki, przełożone pielęgniarek, położne szpitali, oddziałowe pielęgniarki (i ich zastępczynie),

- kierownicy (i ich zastępcy) aptek szpitalnych itp.,

- kierownicy działów w zespołach opieki zdrowotnej i jednostkach równorzędnych, przychodniach oraz kierownicy innych wewnętrznych komórek działalności podstawowej (oprócz aptek) w jednostkach służby zdrowia,

- kierownicy (i ich zastępcy) oddziałów w ramach domów pomocy społecznej, domów małych dzieci, żłobków itp. zakładów opiekuńczych,

- kierownicy (i ich zastępcy) wewnętrznych komórek działalności podstawowej jednostek opieki społecznej,

- lekarze medycyny (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),

- lekarze stomatolodzy (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),

- farmaceuci i pokrewni (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),

- biolodzy, mikrobiolodzy, analitycy medyczni i pokrewni na stanowiskach specjalistów i asystentów,

- inspektorzy d/s orzecznictwa lekarskiego, d/s stomatologii, d/s farmacji, higieny i pielęgniarstwa, instruktorzy i kontrolerzy sanitarni, dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji, higieny, oświaty zdrowotnej i pokrewni,

- felczerzy, pielęgniarki, położne,

- pracownicy socjalni w służbie zdrowia, opiekunowie społeczni, psycholodzy w służbie zdrowia,

- technicy medyczni, dentystyczni, farmaceutyczni, laboranci medyczni, instruktorzy zajęć terapeutycznych i pokrewni.

UWAGA:

lekarzy naczelnych szpitali pełniących funkcję dyrektora należy zaliczyć do ścisłego kierownictwa i traktować równorzędnie ze stanowiskiem dyrektorów zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i innych równorzędnych placówek leczniczych.

W wierszu 15 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników technicznych. Do grupy "pracownicy techniczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje techniczne przygotowanie pracowników produkcyjnych (usługowych) oraz nadzór merytoryczny nad ich realizacją, wymagające kwalifikacji inżyniera lub technika.

W wierszu 16 - należy wpisać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników ekonomicznych. Do grup "pracownicy ekonomiczni" zaliczani są pracownicy, którzy wykonują prace planistyczne, sprawozdawcze, analityczne, finansowo-księgowe oraz w zakresie organizacji pracy i płac (np.: specjaliści planowania, analiz ekonomicznych, organizacji zarządzania, kalkulacji i wycen, statystycy itp.) - stosownie do zasad określonych w Klasyfikacji zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (Zeszyty Metodyczne Głównego Urzędu Statystycznego Nr 1 Warszawa 1984 r.).

W wierszu 17 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników administracyjnych i gospodarczych. Do grupy "pracownicy administracyjni i gospodarczy" zaliczani są pracownicy wykonujący prace administracyjne i gospodarcze (np.: specjaliści do spraw pracowniczych, socjalnych).

C. Wynagrodzenia

20.
Podstawę ustalenia danych podanych w sprawozdaniu stanowią listy płac i inne dokumenty wypłat wynagrodzeń.

Wynagrodzenia obejmują wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostki gospodarki uspołecznionej, stanowiące wydatki tej jednostki, ponoszone na opłacenie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródeł finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy bądź innego stosunku prawnego lub czynności prawnej, na których podstawie jest świadczona praca.

Do wynagrodzeń wykazanych za dany okres sprawozdawczy (miesiąc, kwartał, rok) wlicza się należności za prace wykonywane lub zakończone w tym okresie oraz za prace wykonywane w ubiegłych okresach, rozliczone do terminu zamykającego dany okres sprawozdawczy. Za termin zamykający dany okres sprawozdawczy uważa się obowiązujący termin sporządzenia sprawozdania na formularzu Głównego Urzędu Statystycznego. Należności nie rozliczone do terminu zamykającego dany okres sprawozdawczy wlicza się do wynagrodzeń tego okresu, w którym dokument płatniczy przekazano do wypłaty (np. wyrównanie z tytułu omyłek, opuszczonych kart robotniczych itp.).

W jednostkach sprawozdawczych, w których pobory wypłaca się pracownikom z góry (np. nauczycielom) w sprawozdaniu za dany okres należy ujmować tylko wypłaty należne za już wykonaną pracę w tym okresie.

Na przykład w sprawozdaniu za I kwartał, sporządzonym w kwietniu ujmuje się wypłaty wynagrodzeń za styczeń, luty i marzec, a wynagrodzenia za kwiecień, nawet jeśli zostały wypłacone przed terminem złożenia sprawozdania za I kwartał, ujmuje się w sprawozdaniu za II kwartał.

21.
Dane dotyczące wynagrodzeń należy podawać w wielkościach netto.
22.
Wynagrodzenia ogółem

Zakres składników wynagrodzeń określa uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M.P. Nr 15, poz. 85), obowiązująca od dnia 1 stycznia 1984 r.

Wynagrodzenia obejmują wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostkę gospodarki uspołecznionej, stanowiące wydatki tej jednostki ponoszone na opłacenie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródła finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy.

Do wynagrodzeń nie zalicza się w szczególności:

- świadczeń finansowanych przez ZUS,

- wartości świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów dotyczących bhp, w tym posiłków profilaktycznych raz ekwiwalentów za te świadczenia, a także ekwiwalentów za pranie i reperację odzieży roboczej, ekwiwalentu za przedłużenie używalności odzieży roboczej, za używanie odzieży własnej zamiast odzieży roboczej, za nie wydane pracownikom przysługujące im środki higieny osobistej,

- wartości posiłków regeneracyjno-wzmacniających oraz innych środków wydawanych niektórym grupom do spożycia wyłącznie w czasie wykonywania pracy m. in. w zakładach gastronomicznych, placówkach żywienia przyzakładowego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach dla nieletnich, służbie zdrowia, domach wczasowych oraz dodatków kalorycznych wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów,

- wypłat należności z tytułu podróży służbowych, a także dodatków i ryczałtów za rozłąkę, strawnego,

- ryczałtów i ekwiwalentów za używanie do celów służbowych prywatnych samochodów,

- wypłat należności obliczanych od wielkości efektów uzyskanych przez zastosowanie pracowniczego efektu wynalazczego, nagród za wynalazczość, a także nagród za prace badawcze i wdrożeniowe wypłacane z funduszu efektów wdrożeniowych,

- nagród o charakterze szczególnym (nagrody państwowe, resortowe, o charakterze nagród państwowych, konkursowe, za szczególne osiągnięcia w zakresie prac badawczych, dla wyróżniających się w pracy aktywistów społecznych, dla krwiodawców, za upowszechnianie kultury),

- stypendiów fundowanych, pracowniczych i dla sportowców,

- rekompensat z tytułu wzrostu cen detalicznych, wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów osobom korzystającym z urlopów wychowawczych.

Wyżej ujęto podstawowe tytuły wypłat nie zaliczonych do wynagrodzeń: pełny ich wykaz zawiera powołana wyżej Uchwała Nr 33 Rady Ministrów.

Wynagrodzenia dzielą się na:

1)
wynagrodzenia osobowe,
2)
wynagrodzenia bezosobowe,
3)
honoraria,
4)
wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne,
5)
nagrody z zakładowego funduszu nagród,
6)
wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach.

Wynagrodzenia osobowe obejmują wynagrodzenia i inne świadczenia z tytułu pracy, wypłacane lub wydawane w naturze (odpowiednio przeliczone) pracownikom.

Ponadto do wynagrodzeń osobowych zaliczono:

- wartość robocizny wykonywanej przez jednostki wojskowe i zorganizowane grupy robocze,

- wypłaty za czynności wykonywane w ramach terapii zajęciowej przez chorych oraz przez pensjonariuszy domów pomocy społecznej.

W skład wynagrodzeń osobowych wchodzą następujące elementy:

- wynagrodzenia zasadnicze ustalone na podstawie obowiązującej stawki za jednostkę pracy (np.: godzinowej, miesięcznej, akordowej, prowizyjnej),

- dodatki przyznawane ze względu na szkodliwe dla zdrowia i uciążliwe warunki pracy, pełnienie funkcji kierowniczych, staż pracy, za pracę w nocy, na 2 i 3 zmianie, za szczególne kwalifikacje itp.,

- premie wypłacane periodycznie oraz prowizje niesamodzielne,

- wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

- wynagrodzenia płatne dodatkowo za pracę wykonywaną w ramach obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy, ale przekraczające normalne obowiązki lub normatywy (np. wynagrodzenia za szkolenia wewnątrzzakładowe, za kierowanie praktykami itp.),

- wynagrodzenia za czynności wykonywane poza obowiązującym pracownika wymiarem czasu pracy (np. za pełnienie dyżuru pogotowia technicznego),

- dodatki wyrównawcze (np. do poziomu najniższego wynagrodzenia),

- wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy (np. za czas przestoju, urlopu),

- zasiłki chorobowe w okresie trwania stosunku pracy - wypłacane ze środków zakładu pracy,

- świadczenia deputatowe (np. deputaty węglowe, umundurowanie),

- dodatkowe wynagrodzenia i świadczenia wynikające ze szczególnych przywilejów kart pracowniczych,

- wynagrodzenia o charakterze nieperiodycznym (np. nagrody jubileuszowe, odprawy wypłacane przy przejściu na emeryturę, premie za oszczędności paliw, energii itp., ekwiwalent za niewykorzystany urlop),

- świadczenia odszkodowawcze,

- wynagrodzenia i świadczenia wypłacane w złotych pracownikom polskim zatrudnionym za granicą.

Wypłaty wynagrodzeń osobowych należy wykazywać łącznie z wypłatami z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach.

Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe obejmują:

- wynagrodzenia wynikające z podstawowych zasad wynagradzania (stawek godzinowych, miesięcznych, akordowych, prowizyjnych) łącznie z dopłatami, dodatkami i innymi wypłatami z tytułu pracy przewidzianymi w układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach o wynagrodzeniu:

- za pracę przekraczającą dobową i tygodniową normę czasu pracy oraz za nadliczbową pracę w niedziele i ustawowe dni świąteczne wolne od pracy,

- za pracę w dodatkowych dniach wolnych od pracy,

- zryczałtowane wynagrodzenia za wykonywanie czynności wchodzących w zakres obowiązków objętych umową o pracę - w czasie przekraczającym obowiązującą normę czasu pracy.

Wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach obejmują:

- nagrody i premie wypłacane z funduszu załogi tworzonego na podstawie odrębnych przepisów z zysku do podziału w przedsiębiorstwach państwowych i innych jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym także wypłaty z funduszu premiowego tworzonego z tych środków w przedsiębiorstwach gospodarki rolnej. Dotyczy przedsiębiorstw państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) i ich zrzeszeń.

Dotyczy również gospodarstw pomocniczych w służbie zdrowia:

- wypłaty z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach stanowiące premie i nagrody dla członków będących pracownikami i pracowników spółdzielni, a w spółdzielniach pracy - także wypłaty dla członków z tytułu wkładu pracy.

Nagrody z zakładowego funduszu nagród obejmują wyłącznie nagrody wypłacane z tego funduszu tworzonego na podstawie ustawy z dnia 10 lipca 1985 roku o roboczych nagrodach z zakładowego funduszu nagród w państwowych jednostkach organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami państwowymi (Dz. U. Nr 23, poz. 141).

Nagrody te nie występują w przedsiębiorstwach państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26 lutego 1982 roku o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54), i ich zrzeszeniach spółdzielniach oraz w jednostkach organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą, które nie tworzyły zakładowego funduszu nagród.

Wynagrodzenia bezosobowe obejmują: wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów o dzieło (nie będące wyodrębnionymi honorariami) lub umów zlecenia, wynagrodzenia wypłacane na podstawie odrębnych przepisów osobom, które wykonują określone czynności na polecenie właściwych organów (np. biegłych w postępowaniu sądowym) oraz wynagrodzenia wypłacane za udział w komisjach, radach naukowych itp.

Wynagrodzenia bezosobowe należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.

Honoraria obejmują: wynagrodzenia za prace twórcze, autorskie i realizatorskie, należące do podstawowej (statutowej) działalności jednostek gospodarki uspołecznionej wypłacających te wynagrodzenia, jeżeli prace te są wykonywane przez pracowników własnych lub przez inne osoby fizyczne na podstawie umów zlecenia lub umowy o dzieło.

Szczegółowy wykaz wynagrodzeń zaliczanych do honorariów zawiera uchwała Nr 33 Rady Ministrów.

Honoraria należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.

Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne obejmują wynagrodzenia za wykonane na podstawie umowy agencyjnej zlecane czynności, opłacane od dokonywanych transakcji kupna lub sprzedaży oraz wykonywanych usług według określonej wysokości stawki prowizyjnej.

Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne należy wykazywać w kwotach netto, bez podatku.

ZAŁOŻENIA DO KONTROLI RACHUNKOWEJ.

Po sporządzeniu sprawozdań należy sprawdzić zgodność rachunkową liczb podanych w sprawozdaniu według:

a)
wskazówek zamieszczonych w formularzu
b)
poniższych wskazówek.

Dział 1

rubr. 4 ł rubr. 5; rubr. 8 > rubr. 9; rubr. 10 ł rubr. 11;

wiersz 06 ł wiersz 07 (roczne)

wiersz 12 ł wiersz 13

Dział 2

rubr. 1ł 2

Dział 3

wiersz 02 ł wiersz 03 + wiersz 04

wiersz 09 ł wiersz 10 + wiersz 11

dotyczy sprawozdań za I półrocze i rok.

Załącznik  Nr 1

WYKAZ

jednostek limitowanych z budżetu centralnego zobowiązanych do sporządzania sprawozdania na formularzu Mz-01x
Lp.Nazwa i adres jednostki sprawozdawczejJednostki budżet. (rozdziały)Gospodarstwa pomocnicze (typy)Środki specjalne (typy)
12345
1GAŁĄŹ 85 - Ochrona zdrowia851211-
Akademia Medyczna
w Warszawie, ul. Filtrowa 30
2Akademia Medyczna85120501
w Krakowie, ul. Św. Anny 12
3Akademia Medyczna8512--
w Łodzi, ul. Kościuszki 4
4Akademia Medyczna851205 i 11-
w Poznaniu, ul. Fredry 10
5Akademia Medyczna85120501
we Wrocławiu, ul. Pasteura 1
6Akademia Medyczna8512-01
w Białymstoku, ul. Kilińskiego 1
7Akademia Medyczna851201, 05 i 1101
w Gdańsku, ul. Curie-Skłodowskiej 3a
8Akademia Medyczna851201 (2 gosp.)

04

05-11

(2 gosp.)

01
w Katowicach, ul. Poniatowskiego 15
9Akademia Medyczna851205, 11-
w Lublinie, ul. Cicha 4
10Akademia Medyczna8512--
w Bydgoszczy, ul. Curie-Skłodowskiej
11Akademia Medyczna851201, 0501
w Szczecinie, ul. Rybacka 1
12Centrum Medyczne Kształcenia851204, 1101
Podyplomowego
Warszawa, ul. Marymoncka 99
13Instytut Psychiatrii i Neurologii8594-Fund. cel.
Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9
14Lecznica MZiOS8513-01
Warszawa, ul. Emilii Plater 18
15Międzyzakładowa Przychodnia Pracownicza8513-
Warszawa, ul. Mazowiecka 6/8
16Pracownicza Przychodnia Zdrowia URM8313--
Warszawa, Al. Ujazdowskie 1/3
17Specjalistyczny Zespół Opieki Zdrowotnej - Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka851211 i 0501

14

Warszawa-Międzylesie, ul. Dzieci Polskich 20
18Profilaktyczny Dom Zdrowia8517--
w Łebie, woj. słupskie
19Profilaktyczny Dom Zdrowia8517--
w Juracie, woj. gdańskie
20Profilaktyczny Dom Zdrowia8517-
w Wiśle, woj. bielskie
21Profilaktyczny Dom Zdrowia8517--
w Rabce. woj. nowosądeckie
22Profilaktyczny Dom Zdrowia8517--
w Wólce Przybojewskiej, woj. płockie
23Zespół Profilaktycznych Domów Zdrowia8517--
w Zakopanem, woj. nowosądeckie
24Centralna Przychodnia Sportowo-Lekarska8511--
w Warszawie, ul. Konopnickiej 6
25Centralny Zespól Lotnictwa Sanitarnego8511-02
w Warszawie, ul. Księżycowa 5
26Zarząd Inwestycji Centralnych jednostka na narzutach---
w Warszawie, ul. Kasprzaka 17
27Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych8695--
w Zduńskiej Woli, ul. Łaska 13
28Zarząd Artykułów Sanitarnych8983--
Warszawa, ul. Flory 3
29Biuro Pełnomocnika do Spraw Pomocy Finansowej Ofiarom Eksperymentów Pseudomedycznych8995--
Warszawa, Al. Jerozolimskie 91
1Działalność Kliniczna
Centrum Onkologii - Instytut
Warszawa, ul. Wawelska 15
2Centrum Onkologii - Instytut
Oddział w Gliwicach
Gliwice, ul. Armii Czerwonej 15
3Centrum Onkologii - Instytut
Oddział w Krakowie
Kraków, ul. Garncarska 11
4Instytut Reumatologiczny
Warszawa, ul. Spartańska 1
5Instytut Kardiologii
Warszawa, ul. Alpejska 42
6Instytut Hematologii
Warszawa, ul. Chocimska ó
7Instytut Gruźlicy
Warszawa, ul. Płocka 26
8Instytut Matki i Dziecka
Warszawa, ul. Kasprzaka 17
9Instytut Matki i Dziecka Oddział Terenowy w Rabce
Rabka, ul. Polna 3
10Instytut Żywności i Żywienia
Warszawa, ul. Powsińska 61/63
11Instytut Psychiatrii i Neurologii
Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9
12Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym
Łódź, ul. Teresy 8
13Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Węglowym i Hutniczym
Sosnowiec, ul. Bieruta 20
14Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej
Gdynia, ul. Starowiejska 50
15Instytut Medycyny Uzdrowiskowej*
Poznań, ul. Szamarzewskiego 84
1GAŁĄŹ 86 - Opieka Społeczna8611--
Dom Weteranów Ruchu Robotniczego
Warszawa, ul. Komarowa 139
2Dom Wysłużonego Pracownika Służby Zdrowia3611--
w Warszawie, ul. Elekcyjna 37
3Zrzeszenie Katolików "Caritas" 3621--
Zarząd Główny
w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 62
4Polski Czerwony Krzyż
Zarząd Główny
w Warszawie, ul. Mokotowska 14
5Polski Komitet Pomocy Społecznej
Rada Naczelna
w Warszawie, ul. Senatorska 13/15
6Polski Związek Niewidomych
Zarząd Główny
w Warszawę, ul. Konwiktorska 9
7Polski Związek Głuchych
Zarząd Główny
w Warszawie, ul. Podwale 23
8Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy
Zarząd Główny
w Warszawie, ul. Kopernika 36/40
9Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc
Zarząd Główny
w Warszawie, ul. Kryniczna 12/14
10Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar"
Zarząd Główny
w Warszawie, ul. Hoża 37
11Towarzystwo Rozwoju Rodziny
Zarząd Główny
w Warszawie, ul. Karowa 31

Załącznik  Nr 2

Wojewódzkie Urzędy Statystyczne

Lp.WojewództwoAdres
1st. warszawskiePl. Dzierżyńskiego 3/5

00-930 Warszawa

2bialskopodlaskieul. Międzyrzecka 2

21-300 Radzyń Podlaski

3białostockieul. Krakowska 13

15-873 Białystok

4bielskieul. R. Luksemburg 30

43-300 Bielsko-Biała

5bydgoskieul. Konarskiego 1/3

85-950 Bydgoszcz

6chełmskieul. Katedralna 7

22-100 Chełm

7ciechanowskieul. Niechodzka 14a

06-400 Ciechanów

8częstochowskieul. Żyzna 16b

42-201 Częstochowa

9elbląskieul. K. Świerczewskiego 7

82-109 Nowy Dwór Gdański

10gdańskieul. Danusi 4

80-932 Gdańsk

IIgorzowskieul. Jagiellończyka 10

66-409 Gorzów Wielkopolski

12jeleniogórskieul. 1 Maja 1

58-500 Jelenia Góra

13kaliskieul. Kolegialna 4

62-300 Kalisz

14katowickieul. Owocowa 3

40-157 Katowice

15kieleckieul. Wróblewskiego 2

25-953 Kielce

16konińskieul. Słowackiego 5

62-500 Konin

17koszalińskieAl. A. Zawadzkiego 4

75-412 Koszalin

18m. krakowskieul. Lubicz 25

30-960 Kraków

19krośnieńskieul. Naftowa 18

38-400 Krosno

20legnickieul. Grunwaldzka 22

59-220 Legnica

21leszczyńskieul. Kościuszki 22

64-000 Kościan

22lubelskieul. Leszczyńskiego 48

20-950 Lublin

23łomżyńskieul. Senatorska 50

18-100 Łomża

24m. łódzkieAl. Kościuszki 83

90-950 Łódź

25nowosądeckieul. Orkana 3

34-000 Limanowa

26olsztyńskieul. Kościuszki 78/82

10-950 Olsztyn

27opolskieul. Krakowska 53

45-951 Opole

28ostrołęckieul. Bartosza Głowackiego 39

07-400 Ostrołęka

29pilskieul. Buczka 68

64-920 Piła

30piotrkowskieul. Wronia 65

97-300 Piotrków Trybunalski

31płockieul. Kobylińskiego 14

09-400 Płock

32poznańskieul. Wojska Polskiego 27/29

60-610 Poznań

33przemyskieul. Katedralna 5

37-700 Przemyśl

34radomskieul. Boh. Stalingradu 39/45

26-600 Radom

35rzeszowskieul. M. Fornalskiej 1

35-959 Rzeszów

36siedleckieul. Świerczewskiego 68

08-110 Siedlce.

37sieradzkieul. XX-lecia Polski Ludowej 2

98-200 Sieradz

38skierniewickieul. Sienkiewicza 14

96-140 Brzeziny

39słupskieul. Boh. Westerplatte 4

76-200 Słupsk

40suwalskieul. Noniewicza 23

16-400 Suwałki

41szczecińskieul. Roosevelta 1/2

70-325 Szczecin

42tarnobrzeskieul. Sienkiewicza 37

39-400 Tarnobrzeg

43tarnowskiePl. Kazimierza Wielkiego 2

33-100 Tarnów

44toruńskiePl. Armii Czerwonej 2

87-100 Toruń

45wałbrzyskieul. 1 Maja 1

58-200 Wałbrzych

46włocławskieul. Łęgska 54a

87-800 Włocławek 1

47wrocławskieul. Oławska 31

50-930 Wrocław

48zamojskieul. Podgroble 1

22-400 Zamość

49zielonogórskieul. Spokojna 1

65-954 Zielona Góra

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Wypełniaj resortoweZatwierdzono
formularze sprawozdawcze®dnia 1987.04.14 GUS
tylko z tym nadrukiemza Nr VIII/91/2i
INSTRUKCJA NR VIII/91/2i

sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym (na formularzu Mz-91x)

PRZEPISY OGÓLNE

§  1.
Jednostkami sprawozdawczymi dla sporządzania sprawozdań na formularzu Mz-91x są przedsiębiorstwa państwowe uzdrowiskowe, dla których organem założycielskim jest Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  2.
1.
Przy wykonywaniu obowiązków sprawozdawczych jednostki sprawozdawcze stosują następujące zasady ogólne:
1)
zgodność danych statystycznych ze stanem faktycznym:
a)
dane liczbowe powinny być opracowane zgodnie z przepisami instrukcji i oparte na danych zawartych we właściwych dokumentach podstawowych tj.:

– rejestrze zatrudnionych w przedsiębiorstwie, listach obecności,

– kartach zarobkowych oraz listach płac,

b)
po sporządzeniu sprawozdania należy przeprowadzić kontrolę merytoryczną i rachunkową oraz kontrolę zgodności danych zawartych w różnych działach sprawozdania,
c)
w przypadku stwierdzenia, że złożone sprawozdanie zawiera błędy lub usterki, jednostka sprawozdawcza niezwłocznie wysyła sprawozdanie do wszystkich odbiorców - stosownie do przepisów instrukcji,
2)
poprawności formalnej sprawozdania:
a)
wszystkie pozycje sprawozdań wypełnia się zgodnie z instrukcją przez wpisanie odpowiednich danych liczbowych, z wyjątkiem pozycji określonych znakiem "x", a w pozycjach, w których dane nie występują należy wpisać znak "-",
b)
stosuje się jednostki miary wymienione na formularzu,
c)
dane należy podawać w liczbach całkowitych (bez znaku po przecinku); zaokrąglenia należy dokonywać według następujących zasad: ułamki od 0,01 do 0,49 odrzuca się, a od 0,50 do 0,99 zaokrągla się w górę do 1,
d)
sumowanie danych w rubrykach i w wierszach powinno być starannie sprawdzone,
e)
sprawozdanie należy wypełniać czytelnie (na maszynie lub długopisem) ze zwróceniem uwagi, aby poszczególne dane nie wykraczały poza miejsce przeznaczenia do ich wpisania, ani też zbiegały się ze sobą; ewentualne korekty powinny być naniesione również w sposób czytelny i nie mogą wykraczać poza linie rubryk wierszy,
f)
na wszystkich sprawozdaniach statystycznych, w odpowiednim polu części tytułowo-adresowej, odciska się w sposób wyraźny pieczątkę z numerem statystycznym jednostki sprawozdawczej według systemu REGON, ustalonym przez Główny Urząd Statystyczny, ten sam numer należy podawać w korespondencji w sprawozdawczości statystycznej,
g)
w części końcowej sprawozdania, oprócz wymaganych podpisów, należy umieścić pieczęć jednostki sprawozdawczej oraz datę sporządzenia sprawozdania, a także numer telefonu osoby odpowiedzialnej za opracowanie sprawozdania,
3)
przestrzegać zasady legalności:
a)
stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy o statystyce państwowej sporządzanie sprawozdań na formularzach nie zatwierdzonych przez Główny rząd Statystyczny jest zabronione,
b)
przypadki nakładania obowiązków sprawozdawczych na formularzach nie zatwierdzonych przez Główny Urząd Statystyczny zgłasza się organom statystyki państwowej tj. Głównemu Urzędowi Statystycznemu i wojewódzkim urzędom statystycznym.
2.
Sprawozdanie przekazuje się w sposób określony w akcie normatywnym lub w instrukcji i w ustalonych terminach, przy czym:
1)
ustalony termin jest ostatecznym terminem wysłania lub doręczenia sprawozdania,
2)
przesyłając sprawozdanie pocztą należy na kopercie umieścić napis (odcisk pieczątki) "PILNE STATYSTYKA",
3)
pierwszy egzemplarz sprawozdania przesyła się zawsze do odbiorcy wskazanego w akcie normatywnym wprowadzającym obowiązek sprawozdawczy.
4)
terminarz i rozdzielnik sprawozdań:
a) 14
termin przesyłania sprawozdania ustala się na 15 dzień po okresie sprawozdawczym,
b) 15
sprawozdanie sporządza się w 3 egzemplarzach, z tego po 1 egz. otrzymują:

– Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,

– Wojewódzki Urząd Statystyczny - wyłącznie sprawozdania za II kwartały i rok,

oraz jeden egzemplarz pozostaje w aktach jednostki sprawozdawczej (przedsiębiorstwa).

PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE

§  3.
1. 16
Sprawozdanie Mz-91x sporządza się w rachunku narastającym od początku roku za I, II i III kwartał oraz rok.

W sprawozdaniach za I kwartał należy wypełniać:

Dział 1. Zatrudnienie i wynagrodzenia

Wiersze:

- wiersz 01 - ogółem

- wiersz 02 - pracownicy na stanowiskach robotniczych i pokrewnych

- wiersz 08 - pracownicy na stanowiskach nierobotniczych

- wiersz 11 - pracownicy medyczni

- wiersz 21 - pracownicy działalności podstawowej

- wiersz 22 - w tym: wynagradzani wg rozporządzenia Rady Ministrów

- wiersz 23 - zasiłki macierzyńskie i opiekuńcze finansowane przez ZUS wypłacane pracownikom pełnozatrudnionym

Rubryki:

- rubr. 2 i od 4 do 8.

Dział 2. Pozostałe wynagrodzenia

Wiersze wszystkie.

Rubryki wszystkie.

W sprawozdaniu za I półrocze i 3 kwartały należy wypełnić:

dział 1 - wszystkie rubryki i wiersze,

dział 2 - wszystkie rubryki i wiersze

2. 17
(skreślony).
3.
W sprawozdaniach za rok należy wypełnić wszystkie wiersze i rubryki poszczególnych działów.
§  4.
1.
Wskazówki metodyczne
a)
Do zatrudnionych należy zaliczać pracowników ujętych w ewidencji personalnej przedsiębiorstwa, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy (umowy o pracę) otrzymujących wynagrodzenia za pracę z uwzględnieniem zarówno obecnych, jak i nieobecnych w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy, urlopu, wyjazdu służbowego.
b)
Do pełnozatrudnionych należy zaliczać również osoby, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pracują w skróconym czasie pracy (np. radiolodzy).
c)
Średnią liczbę niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty oblicza się dokonując przemnożenia współczynników wyrażających stosunek liczby godzin pracy osób niepełnozatrudnionych do liczby godzin pracy pełnozatrudnionych przez liczbę osób niepełnozatrudnionych.

Wytyczne Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 17 stycznia 1983 r. w sprawie czasu pracy i dodatkowych dni wolnych od pracy oraz rozkładu czasu pracy (Dz. Urz. MZiOS Nr 2, poz. 16 z 1983 r.) określają nominalny czas pracy dla poszczególnych grup zawodowych.

Przykład przeliczenia ilości zatrudnionych osób w niepełnym wymiarze czasu pracy na pełne etaty, dla których nominalny czas pracy w pełnym wymiarze czasu pracy wynosi 42 godziny tygodniowo:

stan zatrudnienia na koniec miesiąca 30 osób, z tego:

- na 1/4etatu tj. 10,5 godz. tygodniowo 4 osoby

- na 1/2 etatu tj. 21 godz. tygodniowo 16 osób

- na 3/4 etatu tj. 31,5 godz. tygodniowo 6 osób

- po 36 godzin tygodniowo 4 osoby

Współczynnik przeliczeniowy wyniesie wówczas kolejno

Następnie mnożąc obliczone współczynniki przez liczę zatrudnionych o jednakowym czasie pracy uzyskujemy obliczenie etatu. I tak:

4x0,25=1etat
16x0,50=8etatów
6x0,75=5etatów
4x0,86=3etaty
razem17etatów

Tak więc 30 osób zatrudnionych w różnym niepełnym wymiarze czasu pracy, dla których normalny czas pracy wynosi 42 godz. tygodniowo, stanowi 17 etatów.

Powyższy tryb obliczeń należy stosować odpowiednio przy obliczaniu etatów w przypadku zatrudnienia osób, których zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, normalny czas pracy wynosi 40 godzin tygodniowo, 31 godz. i 30 minut tygodniowo itp.

2.
Grupowanie zatrudnionych

Pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych należy skwalifikować jako:

1)
pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych oraz
2)
pracowników zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych.

Kryterium decydującym o zakwalifikowaniu poszczególnych osób zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej do jednej z powyższych kategorii jest charakter wykonywanej pracy względnie zajmowane stanowisko.

Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" obejmuje zarówno:

- pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, na których wykonywane są czynności składające się na proces technologiczny wytwarzania produkcji (zdrojowej, budowlanej itp.) jak i

- pracowników na stanowiskach pokrewnych robotniczych, na których wykonywane są czynności mające charakter prac pomocniczych i obsługowych (świadczonych na rzecz kuracjuszy).

Do tej kategorii należy zaliczyć:

W wierszu 03 - działu Iniższy personel działalności podstawowej tj. salowe, łazienkowe, kąpielowe, pomoce laboratoryjne, pracowników pijalni nie zaliczonych do detalu,
w wierszu 04 -robotników wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych zatrudnionych w brygadach budowlanych wynagradzanych wg przepisów budowlanych,
w wierszu 05 -wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostkach obrotu towarowego szczebla detalu tj. w klubach kuracjusza, kawiarniach, pijalniach wód mineralnych (sklepach) oraz muzyków,
w wierszu 06 -robotników zatrudnionych bezpośrednio lub pośrednio przy produkcji zdrojowej i warsztatowej,
w wierszu 07 -kierowców, pomocników kierowców, robotników zaplecza technicznego transportu,
suma wierszy od - 03 do 07 będzie mniejsza od danych w wierszu 02 o:robotników zatrudnionych w hurtowniach, podhurtowniach, pracowników wodociągów i kanalizacji, warsztatów mechanicznych, stolarni, pralni, szwalni, eksploatacji borowiny, gospodarstw rolnych, grup konserwacyjno-remontowych, pracowników punktów żywienia (kuchmistrzów, kucharki, pomoce kuchenne, podające), sprzątaczki, portierów, windziarzy, palaczy, dozorców nocnych, magazynierów.

Kategoria "pracownicy na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód.

Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze nie mające charakteru kierowniczego lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym, jak również stanowiska, na których wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowo i gospodarczo wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.

Do tej kategorii pracowników należy zaliczyć:

- kierownictwo przedsiębiorstwa,

- pracowników: technicznych,

ekonomicznych,

administracyjnych,

medycznych (z wyjątkiem wymienionych w wierszu 03 działu I sprawozdania).

Do średniego personelu medycznego zalicza się: felczerów, pielęgniarki, techników medycznych, laborantów medycznych, opiekunki dziecięce, masażystów, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej posiadających dyplom ukończenia szkoły medycznej, pomoce dentystyczne.

Przez "kierownictwo" należy rozumieć dyrektora przedsiębiorstwa, zastępców dyrektorów i głównego księgowego.

Do grupy "pozostali pracownicy medyczni" należy zaliczyć magistrów wychowania fizycznego i innych z wyższym wykształceniem nie wymienionych w wierszach 12-14 działu I sprawozdania, a wynagradzanych wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia.

Przez "pracowników technicznych" należy rozumieć pracowników kierowniczych, technicznych, specjalistów technicznych, pracowników technicznych tj. np. kierownika i pracowników inżynieryjno-technicznych wydziału budowlanego, rozlewni wód mineralnych, warsztatów, mistrzów, specjalistów d/s ochrony źródeł, kierowników oraz pracowników zakładu balneologicznego i ruchu, kierowników oraz pracowników działu inwestycji i remontów, zakładowego inspektora bhp, kierownika punktu żywienia, kierownika zakładu żywienia i hotelarstwa, główny specjalista d/s samoobrony.

Pracownicy administracyjni to: sekretarka, maszynistka, kierownicy administracyjni szpitali i sanatoriów, kierownicy administracyjny pralni, kawiarni, kierownicy i pracownicy działu administracyjno-gospodarczego, magazynierzy, kierownicy i pracownicy biura skierowań, kontroler zakładowy itp.

Pracownicy ekonomiczni to: kierownik i pracownicy działu: d/s pracowniczych, finansowo-księgowych, gospodarki materiałowej, specjalista d/s organizacji i zarządzania, kierownik i pracownicy działu ekonomicznego itp.

Pracownicy działalności podstawowej wyliczani już w poszczególnych kategoriach pracowników na stanowiskach robotniczych bądź nierobotniczych występują w całości w wierszu 22 jako pozycja ewidencyjna.

Do pracowników działalności podstawowej zalicza się wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego (szpitale uzdrowiskowe, sanatoria, przychodnie, pracownie analityczno-diagnostyczne, zakłady przyrodolecznicze i inne), a więc: lekarzy, lekarzy dentystów, biologów, farmaceutów, magistrów wychowania fizycznego, średni personel medyczny, niższy personel medyczny oraz samodzielnych inspektorów d/s ochrony źródeł, pracowników kulturalno-oświatowych, kierowników i pracowników punktów żywienia, pracowników obsługujących pomieszczenia zakładów lecznictwa uzdrowiskowego (sprzątaczki, portierów, recepcjonistów, windziarzy), a ponadto: kierowników i z-ców kierowników administracyjnych zakładów lecznictwa uzdrowiskowego itp. mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej.

Analogicznie należy klasyfikować pracowników niepełnozatrudnionych.

3.
Wynagrodzenia - są to wszelkie dochody oraz wartości pieniężne świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikowi lub innym osobom fizycznym przez jednostkę gospodarki uspołecznionej, stanowiące wydatki tej jednostki ponoszone na opłacanie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródeł finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy bądź innego stosunku prawnego lub czynności prawnej, na których podstawie jest świadczona praca.

Szczegółowy podział wynagrodzeń określa uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M. P. Nr 15, poz. 85) oraz zarządzenie Nr 21 Prezesa GUS z dnia 18 maja 1984 r. w sprawie klasyfikacji składników wynagrodzeń (Dz. Urz. GUS Nr 3, poz. 6).

Przez "pozostałe składniki wynagrodzeń" należy rozumieć np.:

- dodatki funkcyjne,

- dodatki nocne,

- nagrody,

- premie,

- wypłaty z zysku do podziału,

- zasiłki chorobowe.

4.
Godziny nadliczbowe i wypłaty za te godziny dotyczą wszystkich godzin nadliczbowych, a nie tylko opłacanych ze zwyżką 50% lub 100%.
5.
Premia pracowników działalności podstawowej jest to premia utworzona w przedsiębiorstwie na podstawie postanowień § 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 1986 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów,
6.
Postanowienia końcowe

Do sprawozdania należy dołączyć kopię deklaracji dotyczącej rozliczenia wpłat podatku od ponadnormatywnych wynagrodzeń złożonej w Izbie Skarbowej.

1 § 2 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
3 Załącznik nr 3 § 2 ust. 1 lit. a) skreślona przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
4 Załącznik nr 3 § 2 ust. 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 4 lit. c) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
5 Załącznik nr 3 § 2 ust. 1 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
6 Załącznik nr 3 § 2 ust. 3 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 4 lit. c) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
7 Załącznik nr 3 § 2 ust. 3 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 4 lit. d) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
8 Załącznik nr 3 § 2 ust. 4 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 4 lit. c) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
9 Załącznik nr 3 § 2 ust. 4 lit. d) skreślona przez § 1 pkt 4 lit. e) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
10 Załącznik nr 3 § 2 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. f) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
11 Załącznik nr 3 § 2 ust. 9:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. g) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 7 października 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 października 1988 r.

12 Załącznik nr 3 § 2 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. g) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
13 Załącznik nr 3 § 2 ust. 16 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
14 Załącznik nr 4 § 2 ust. 2 pkt 4 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 5 lit. a) tiret pierwsze zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
15 Załącznik nr 4 § 2 ust. 2 pkt 4 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 5 lit. a) tiret drugie zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
16 Załącznik nr 4 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 7 października 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 października 1988 r.
17 Załącznik nr 4 § 3 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia z dnia 10 maja 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.