Obowiązki sprawozdawcze z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1986.6.21

Akt utracił moc
Wersja od: 20 czerwca 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 29 kwietnia 1986 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna".

Na podstawie art. 4 i art. 17 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych w zakresie zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna" na formularzach oznaczonych symbolami:

Mz-01x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale ochrona zdrowia i opieka społeczna, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do zarządzenia,

Mz-91x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.

§  2.
1.
Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzu oznaczonym symbolem Mz-01x dotyczy:
1)
jednostek resortu zdrowia i opieki społecznej zaliczonych do działu ochrona zdrowia i opieka społeczna bez państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych,
2)
jednostek zaliczonych do działu ochrona zdrowia i opieka społeczna podległych: Ministrowi Komunikacji, Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Pracy, Centralnemu Związkowi Spółdzielni Rolniczych "Samopomoc Chłopska" (dom rencisty), Centralnemu Zarządowi Związków Spółdzielni Mleczarskich, Centrali Spółdzielni Ogrodniczych i Pszczelarskich, Centralnemu Związkowi Spółdzielni Inwalidów Polskiej Akademii Nauk oraz Dyrekcji Naczelnej Funduszu Wczasów Pracowniczych,
3)
organizacji społecznych dotowanych przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej: Zrzeszenie Katolików "Caritas", Zarząd Główny PCK, Rada Naczelna PKPS, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Polski Związek Głuchych, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "MONAR", Towarzystwo Rozwoju Rodziny - w zakresie działalności statutowej oraz w zakresie działalności zleconej, tj. prowadzenie zakładów opieki społecznej, opieki nad chorym w domu itp. (o ile taką działalność prowadzą).
2.
Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzu oznaczonym symbolem Mz-91x dotyczy państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych.
§  3.
1.
Sposób wykonywania obowiązków sprawozdawczych i terminy przekazywania sprawozdań na formularzu oznaczonym symbolem Mz-01x przez jednostki, o których mowa w § 2 ust. 1 określa instrukcja sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale ochrona zdrowia i opieka społeczna stanowiąca załącznik Nr 3 do zarządzenia.
2.
Sposób wykonania obowiązków sprawozdawczych i terminy przekazywania sprawozdań na formularzu oznaczonym symbolem Mz-91x przez jednostki, o których mowa w § 2 ust. 2 określa instrukcja sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach o państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym, stanowiąca załącznik Nr 4 do zarządzenia.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Wypełniaj resortowe formularzeZatwierdzono
sprawozdawczednia 1986.04.29 GUS
tylko z tym nadrukiemza Nr VIII/91/1i
INSTRUKCJA

sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna" (na form. Mz-01x)

§  1.
PRZEPISY OGÓLNE
1.
Formularze (dokumenty wprowadzające obowiązki) dostarczane są jednostkom sprawozdawczym przez wydziały zdrowia i opieki społecznej. W przypadku nie wystarczającej ilości formularzy jednostka sprawozdawcza powinna zwrócić się do wydziału zdrowia i opieki społecznej właściwego dla siedziby jednostki.

Sporządzanie sprawozdań na formularzach wykonanych (odręcznie lub na maszynie) przez jednostkę sprawozdawczą we własnym zakresie jest zabronione.

2.
W sprawozdaniach statystycznych mogą być zamieszczone wyłącznie dane liczbowe odpowiadające stanowi faktycznemu wynikające z prawidłowo prowadzonej dokumentacji podstawowej i ewidencji.
3.
Sprawozdania należy wypełniać czytelnie na maszynie lub długopisem, zwracając szczególną uwagę, aby poszczególne dane liczbowe nie wykraczały poza miejsce przeznaczone do ich wpisywania i nie łączyły się ze sobą.
4.
Wszystkie pozycje sprawozdań powinny być wypełnione przez wpisanie odpowiednich danych liczbowych. W przypadku, gdy w okresie sprawozdawczym nie wystąpiła cecha podlegająca wykazaniu w sprawozdaniu, wówczas w odpowiedniej pozycji należy wpisać poziomą kreskę "-".
5.
W przypadku konieczności wprowadzenia poprawek do sprawozdań, należy dokonać tego czerwonym kolorem, przekreślając niewłaściwe dane i wpisując nad nimi, w sposób czytelny dane właściwe.

Każda wprowadzona poprawka powinna być potwierdzona własnoręcznym podpisem osoby, która jej dokonała.

6.
W przypadku stwierdzenia, że wysłane już sprawozdania zawierają błędy lub usterki, jednostka sprawozdawcza powinna niezwłocznie wysłać sprostowanie do wszystkich odbiorców sprawozdań.
7.
Sprawozdania podpisują: sporządzający, główny księgowy (księgowy) i dyrektor (kierownik) zakładu.

Odpowiedzialność za wykroczenia określone ustawą w statystyce państwowej.

8.
Zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) kierownicy jednostek organizacyjnych, w których sporządzane są sprawozdania oraz osoby sporządzające sprawozdanie odpowiedzialni są za legalność, terminowość, rzetelność i prawidłowość sprawozdań statystycznych.
9.
Osoby popełniające wykroczenia wymienione w art. 26 ustawy o statystyce państwowej, o której mowa w ust. 8, polegające w szczególności na odmowie wykonywania obowiązków sprawozdawczych, niewypełnianiu ich prawidłowo i w wyznaczonym terminie, wprowadzaniu obowiązków sprawozdawczych w trybie nie przewidzianym w wymienionej ustawie podlegają karze grzywny do 50.000 zł w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie (z uwzględnieniem zmian wprowadzonych postanowieniami art. 2 § 2 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o wykroczeniach - Dz. U. Nr 10, poz. 125) oraz art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 1985 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o wykroczeniach (Dz. U. Nr 23, poz. 100).
§  2.
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE

Jednostki sprawozdawcze

1.
Sprawozdania na formularzu Mz-01x sporządzają:
a)
jednostki resortu zaliczone do działu ochrona zdrowia i opieka społeczna finansowane:

– z budżetu centralnego (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki działalności ze środków specjalnych lub funduszów celowych, jednostki prowadzące działalność kliniczną w instytutach naukowo-badawczych,

– z budżetu terenowego - wojewódzkiego - (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki finansowane ze środków specjalnych lub funduszów celowych, przedsiębiorstwa (zakłady DDD),

b)
Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego z przedsiębiorstw uzdrowiskowych,
c)
jednostki zaliczone do działu ochrona zdrowia i opieka społeczna podległe: Ministrowi Komunikacji, Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Pracy, Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Rolniczych "Samopomoc Chłopska" (dom rencisty), Centralnemu Związkowi Spółdzielni Mleczarskich, Centrali Spółdzielni Ogrodniczych i Pszczelarskich, Centralnemu Związkowi Spółdzielni Inwalidów, Polskiej Akademii Nauk oraz Dyrekcji Naczelnej Funduszu Wczasów Pracowniczych,
d)
organizacje społeczne dotowane przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej: Zrzeszenie Katolików "Caritas", Zarząd Główny PCK, Rada Naczelna PKPS, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Polski Związek Głuchych, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar", Towarzystwo Rozwoju Rodziny - w zakresie działalności statutowej oraz w zakresie działalności zleconej, tj. prowadzenie zakładów opieki społecznej, opieki nad chorym w domu itp. (o ile taką działalność prowadzą).
2.
Imienny wykaz jednostek sprawozdawczych limitowanych z budżetu centralnego zawiera załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji. Podobne wykazy w zakresie obowiązku sprawozdawczego jednostek finansowanych z budżetu terenowego (wojewódzkiego) powinny znajdować się w wydziale zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego.

Terminarz i rozdzielnik sprawozdań

Uwaga: Sprawozdanie za 4 kwartały sporządzone będzie w dwóch terminach: w pierwszym terminie opracowywane będzie wg danych wstępnych, w drugim - ostatecznych.

3.
Przy sporządzaniu sprawozdań za I kwartał, I półrocze, 3 kwartały i 4 kwartały (roczne - wstępne) obowiązują następujące terminy i rozdzielniki sprawozdań:
a)
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu centralnego:

– sprawozdania ze szpitali klinicznych, gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej ze środków specjalnych przy tych szpitalach należy przesyłać w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym w 1 egz. do właściwej akademii medycznej,

– akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej ze środków specjalnych wg poszczególnych typów), Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka, Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemiologicznych oraz pozostałe zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane z budżetu centralnego przesyłają sprawozdania w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.

– Zarząd Główny Zrzeszenia Katolików "Caritas", Rada Naczelna PKPS, Zarząd Główny PCK, Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Przesyłają sprawozdania w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.

Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym,

b)
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu terenowego (wojewódzkiego):

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej z działu ochrona zdrowia i opieka społeczna przesyłają sprawozdania w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym do wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego,

– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich sporządzają sprawozdania łączne i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Departamentu Ekonomicznego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego,

c)
w zakresie jednostek o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c)

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.

Termin sporządzenia sprawozdań przez jednostki podległe ustalają jednostki naczelne we własnym zakresie z tym, że termin przekazania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 10 dni po okresie sprawozdawczym,

– jednostki naczelne sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,

d)
Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego przekazuje sprawozdanie na formularzu Mz-01x w terminie 24 dni po okresie sprawozdawczym do Departamentu Ekonomicznego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.
4.
Przy sporządzaniu sprawozdania za 4 kwartały (roczne - ostateczne) obowiązują następujące terminy i rozdzielniki sprawozdań:
a)
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu centralnego:

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej oraz Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych przesyłają sprawozdania w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny i do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,

– szpitale kliniczne przesyłają sprawozdania w 1 egz. do właściwej akademii medycznej w terminie 20 dni po roku sprawozdawczym. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka i akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych wg poszczególnych typów) przesyłają sprawozdania w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,

– Zarząd Główny PCK, Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar", Towarzystwo Rozwoju Rodziny przesyłają sprawozdania zbiorcze w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych. Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym,

b)
w zakresie zakładów finansowanych z budżetu terenowego:

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane bezpośrednio z budżetu wojewódzkiego przesyłają sprawozdania w terminie 20 dni po okresie sprawozdawczym do wydziałów zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich,

– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich na podstawie jednostkowych sprawozdań z zakładów finansowanych z budżetu wojewódzkiego opracowują sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego i właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,

c)
w zakresie jednostek o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c)

– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.

Termin sporządzania sprawozdań przez jednostki podległe ustalają jednostki naczelne we własnym zakresie, z tym, że termin przekazania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 31 dni po roku sprawozdawczym,

– jednostki naczelne sporządzają sprawozdanie zbiorcze i przesyłają w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego,

d)
w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym przekazuje również do Departamentu Ekonomicznego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - 1 egzemplarz sprawozdania - Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego.
5.
Wykaz wojewódzkich urzędów statystycznych zawiera załącznik Nr 2 do niniejszej instrukcji.

Zakres informacji objętych sprawozdaniem

6.
Sprawozdanie na formularzu oznaczonym Mz-01x podległe jednostki sprawozdawcze sporządzają oddzielnie dla:

- każdej gałęzi gospodarki narodowej, wymienionej w poz. 3 części tytułowo-adresowej formularza,

- każdego rodzaju jednostek (formy finansowania), wymienionego w pozycji 4 części tytułowo-adresowej formularza.

7.
Po sprawdzeniu sprawozdań i odpowiednim ich skorygowaniu nadrzędne jednostki sprawozdawcze mogą przystąpić do opracowania sprawozdań zbiorczych:
a)
sprawozdania za I kwartał, I półrocze, 3 kwartały i 4 kwartały (roczne - wstępne) należy sporządzić dla:

I. działu ochrona zdrowia i opieka społeczna zbiorczo,

II. gałęzi 85 - ochrona zdrowia zbiorczo,

III. gałęzi 86 - opieka społeczna zbiorczo,

IV. ponadto z pkt. I-II należy wyodrębnić sferę finansową z budżetu Państwa tzn. sporządzić oddzielnie sprawozdania zbiorcze,

b)
przy sporządzaniu sprawozdania za 4 kwartały (roczne - ostateczne) nadrzędne jednostki sprawozdawcze (wydziały zdrowia i opieki społecznej) zobowiązane są do przekazania Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentowi Ekonomicznemu oraz właściwym wojewódzkim urzędom statystycznym następujących zestawień zbiorczych:

I. wg rozdziałów budżetowych, ponadto do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,

II. dział ochrona zdrowia i opieka społeczna zbiorczo,

III. gałąź 85 ochrona zdrowia zbiorczo - z tego:

- jednostki budżetowe - zbiorczo,

- zakłady budżetowe - zbiorczo,

- przedsiębiorstwa - zbiorczo,

- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,

- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,

- jednostki na narzutach - zbiorczo,

- jednostki dotowane - zbiorczo,

IV. gałąź 86 opieka społeczna zbiorczo - z tego:

- jednostki budżetowe - zbiorczo,

- zakłady budżetowe - zbiorczo,

- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,

- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,

- organizacje społeczne dotowane - działalność statutowa - zbiorczo,

- organizacje społeczne dotowane - działalność zlecona - zbiorczo,

V. ponadto z pkt. II-III należy wyodrębnić sferę finansową z budżetu Państwa, tzn. sporządzić oddzielne sprawozdania zbiorcze.

8.
Wyżej wymienione zestawienia stanowią komplet sprawozdań dla każdego województwa.

Wykaz rozdziałów obowiązujących jednostki sprawozdawcze budżetu centralnego zawiera załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji.

9.
W sprawozdaniach za I kwartał i 3 kwartały należy wypełniać w poszczególnych działach następujące wiersze i rubryki:

Dział 1 - Zatrudnienie i wynagrodzenia - obejmują zatrudnienie pracowników pełnozatrudnionych, wynagrodzenia - pracowników pełnozatrudnionych, niepełnozatrudnionych i obcych.

Wiersze:

- wiersz 01 - ogółem,

- wiersz 02 - pracownicy na stanowiskach robotniczych i pokrewnych,

- wiersz 06 - pracownicy na stanowiskach nierobotniczych,

- wiersz 09 - pracownicy medyczni,

- wiersz 20 - pracownicy działalności podstawowej,

- wiersz 21 - uczniowie,

- wiersz 22 - zasiłki macierzyńskie i opiekuńcze finansowane przez ZUS wypłacane pracownikom pełnozatrudnionym.

Rubryki:

- rubryki od 2 do 14.

Dział 2. Pozostałe wynagrodzenia

Wiersze:

- wiersz 01 - wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach (dotyczy również gospodarstw pomocniczych w służbie zdrowia),

- wiersz 02 - rekompensaty pracownicze,

- wiersz 03 - wypłaty za dyżury,

- wiersz 04 - wypłaty za dyżury w pomocy doraźnej,

- wiersz 05 - ryczałty,

- wiersz 06 - fundusz motywacyjny,

- wiersz 07 - nagrody naliczane od funduszu wynagrodzeń osobowych,

- wiersz 08 - wynagrodzenia pracowników obcych,

- wiersz 09 - wynagrodzenia bezosobowe,

- wiersz 10 - honoraria,

- wiersz 11 - wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne,

- wiersz 12 - podatek od wynagrodzeń bezosobowych,

- wiersz 13 - podatek od honorariów,

- wiersz 14 - podatek od wynagrodzeń agencyjno-prowizyjnych,

Rubryki:

- rubryki 1, 2.

10.
W sprawozdaniach za I półrocze i za 4 kwartały (roczne - wstępne) w stosunku do sprawozdań podanych powyżej, należy rozszerzyć zakres wypełnianych informacji o:

- wiersz 07 - kierownictwo,

- wiersz 17 - pracownicy techniczni,

- wiersz 18 - pracownicy ekonomiczni,

- wiersz 19 - pracownicy administracyjni i gospodarczy.

11.
W sprawozdaniach za 4 kwartały (roczne - ostateczne) należy wypełniać wszystkie wiersze i rubryki poszczególnych działów formularza Mz-01x.

Część tytułowa-adresowa

12.
W pozycji 1 należy wpisać nazwę województwa, którego dotyczy sprawozdanie.
13.
W pozycji 2 należy wpisać nazwę jednostki gospodarczej, zgodnie z następującymi wyjaśnieniami:
a)
jednostki państwowe wpisują nazwę właściwego ministerstwa, urzędu centralnego lub innej jednostki równorzędnej w strukturze resortowej: dotyczy to również jednostek bezpośrednio podporządkowanych urzędowi terenowej administracji państwowej oraz samych urzędów terenowej administracji państwowej sporządzających sprawozdania. W punkcie tym nie należy wpisać nazwy terenowego organu administracji państwowej, któremu podporządkowana jest bezpośrednio jednostka sporządzająca sprawozdanie np.: jednostki podporządkowane wydziałom zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich wpisują: Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej,
b)
jednostki spółdzielcze wpisują nazwę właściwego centralnego związku spółdzielczego,
c)
jednostki organizacji społecznych (w zakresie wyodrębnionej działalności) wpisują nazwę zarządu głównego właściwej organizacji społecznej.
14.
W pozycji 3 - należy skreślić jedną nazwę gałęzi gospodarki narodowej wraz z symbolem, do której zaliczana jest jednostka objęta sprawozdaniem. Na sprawozdaniach sporządzanych przez jednostki prowadzące scentralizowaną ewidencję finansowo-księgową należy zakreślić nazwę gałęzi gospodarki narodowej wraz z symbolem, do której zaliczane są jednostki objęte sprawozdaniem.
15.
W pozycji 4 - należy skreślić jedną z podanych form finansowania wraz z symbolem - właściwą dla jednostki (zadania), której dotyczy sprawozdanie.

Na sprawozdaniach sporządzanych przez jednostkę prowadzącą scentralizowaną ewidencję finansowo-księgową należy zakreślić formę finansowania, właściwą dla jednorodnej grupy jednostek objętych sprawozdaniem.

16.
W pozycji 5 - przy udzielaniu odpowiedzi należy zakreślić odpowiedź:

- 01 - finansowana z budżetu centralnego - dotyczy to jednostek finansowanych z budżetu centralnego,

- 02 - finansowana z budżetu terenowego - dotyczy to jednostek finansowanych z budżetu terenowego,

- 03 - pozabudżetowa - nie finansowana z budżetu Państwa np.: przedsiębiorstwa, organizacje społeczne itp.,

- finansowana z budżetów jednostek o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c) - dotyczy jednostek finansowanych z budżetu Ministerstwa Komunikacji oraz PAN.

17.
W pozycji 6 - należy wpisać nazwę i symbol rozdziału budżetowego zgodnie z kwalifikacją budżetową.

Wskazówki metodyczne

A. Zatrudnienie w zakresie służby zdrowia i opieki społecznej.

18.
Do pracowników zatrudnionych w zakładach służby zdrowia należy zaliczać - pracowników ujętych w ewidencji personalnej, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, tj. umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania, otrzymujących wynagrodzenia za pracę, z wyjątkiem uczniów z uwzględnieniem zarówno obecnych jak i nieobecnych w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy, urlopu wypoczynkowego, wyjazdu na podstawie delegacji służbowej itp.

Do zatrudnionych należy zaliczyć również:

- uczestników zorganizowanych grup roboczych, tj. uczestników Ochotniczych Hufców Pracy (z wyjątkiem młodzieży odbywającej w Ochotniczych Hufcach Pracy naukę zawodu), żołnierzy i skazanych (pracujących na podstawie zbiorowej umowy o pracę z zakładem pracy) i junaków oddziałów obrony cywilnej w OHP a także osoby odbywające w zakładach pracy wstępną służbę poborowych,

- osoby odbywające wstępny staż pracy,

- kobiety w okresie urlopu macierzyńskiego.

Do zatrudnionych nie należy zaliczać m. in.:

- osób pobierających wynagrodzenia bezosobowe,

- osób korzystających z urlopów wychowawczych,

- słuchaczy szkół odbywających w zakładzie praktyki wakacyjne.

Pracownicy delegowani czasowo do innej jednostki powinni być wykazywani w sprawozdawczości tej jednostki, która wypłaca wynagrodzenia tym pracownikom.

Pracownicy pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni

Do pracowników pełnozatrudnionych zalicza się osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zakładzie oraz osoby, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pracują w skróconym (np. z tytułu warunków szkodliwych dla zdrowia) lub przedłużonym czasie pracy (np. pilnujący mienia).

Do pracowników niepełnozatrudnionych zalicza się osoby, których czas pracy - zgodnie z zawartą umową o pracę jest krótszy od normalnego czasu pracy obowiązującego w danym zakładzie pracy.

Przeciętne zatrudnienie

Przeciętne zatrudnienie, jest to wielkość zatrudnienia obliczona w badanym okresie (np. w miesiącu, kwartale, roku) na podstawie ewidencyjnego stanu zatrudnienia.

Przeciętną liczbę pełnozatrudnionych w okresach sprawozdawczych, tj. od początku roku do końca I, II, III i IV kwartału, należy obliczać w sposób następujący:

- dodać liczbę pełnozatrudnionych według stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego,

- otrzymaną sumę podzielić przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przed 3, 6, 9 lub 12).

Przeciętną liczbę pracowników niepełnozatrudnionych w osobach stanowi suma pracowników (osób fizycznych) wg stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego podzielona przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przez 3, 6, 9 lub 12).

Pracownicy działalności podstawowej - wypełniać zgodnie z tabelą stanowisk pracowników działalności podstawowej podaną w załączniku Nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 86).

B. Klasyfikacja Zatrudnionych w Gospodarce Uspołecznionej

19.
Zarządzeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Nr 39 z dnia 14 sierpnia 1984 r. w sprawie ustalenia Klasyfikacji Zatrudnionych w Gospodarce Uspołecznionej (KZGU) wprowadzony został z dniem 1 stycznia 1985 r. do stosowania w planowaniu i statystyce jednolity system klasyfikacji zatrudnionych dla wszystkich działów gospodarki uspołecznionej, grupujący zatrudnionych w czteroszczeblowej strukturze klasyfikacyjnej.

Zgodnie z § 5 wyżej wymienionego zarządzenia jednostki gospodarki uspołecznionej zobowiązane są do stosowania KZGU w wewnętrznych systemach ewidencyjno-informacyjnych.

W sprawozdaniach sporządzanych na podstawie niniejszej instrukcji stosuje się pierwszy i czwarty szczebel podziału zatrudnionych, tzn.:

- w pierwszym szczeblu podziału pracownicy dzielą się na zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy) oraz na zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych,

- w czwartym szczeblu podziału (według charakteru wykonywanych czynności) pracownicy dzielą się na następujące grupy:

- kierownictwo,

- pracownicy medyczni,

- pracownicy techniczni,

- pracownicy ekonomiczni,

- pracownicy administracyjni i gospodarczy.

W sprawozdaniach Mz-01x podział zatrudnionych według KZGU występuje w Dziale 1.

Wiersze 02 i 06 - dotyczą pierwszego szczebla podziału według KZGU. Informacje w tych wierszach należy podawać w sprawozdaniach co kwartał. Wiersz 07, 09 i od 17 do 19 - dotyczą czwartego szczebla podziału.

W wierszu 02 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy).

Do kategorii "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" zalicza się w służbie zdrowia:

- niższy personel medyczny, sanitariusze (noszowi), gipsiarze, salowe, łazienkowe, kąpielowe, fasowaczki, pomoc laboratoryjna, sterylizatorzy, przyuczone rejestratorki medyczne,

- pracowników gospodarczych i obsługi, pracowników zaplecza technicznego i gospodarczego zatrudnionych w komórkach organizacyjnych (w warsztatach, pracowniach, kuchniach, pralniach, ogrodnictwie, kotłowniach c.o. i innych) w zawodach ślusarza, mechanika, elektromontera, elektromechanika, hydraulika, murarza, malarza, kucharza, pracza, ogrodnika, palacza kotłów parowych i wodnych, pomocnika palacza i innych pracowników obsługi, woźnych, szatniarzy, dźwigowych, sprzątaczki, gońców, pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (dozorców, portierów itp.).

W wierszu 06 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych.

Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód. Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze, nie mające charakteru kierowniczego, lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym albo wysokiego poziomu umiejętności twórczych lub artystycznych, jak również stanowisku na którym wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowe i gospodarcze wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.

W wierszach 07, 09 i od 17 do 19 - należy pogrupować zatrudnionych i wynagrodzenia pracowników na stanowiskach nierobotniczych wykazywanych w wierszu 06 kierując się następującymi wskazówkami:

W wierszu 07 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia ścisłego kierownictwa samodzielnie bilansującej jednostki sprawozdawczej [przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych), jednostek i zakładów budżetowych], tj. dyrektora lub kierownika (i równorzędnych) oraz ich zastępców. Do kierownictwa należy zaliczyć również głównych księgowych przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych) oraz głównych księgowych jednostek lub zakładów budżetowych, w których stanowisko to zostało uznane za równorzędne stanowisku zastępcy dyrektora.

Kierownictwo w służbie zdrowia

- dyrektorzy zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,

- zastępcy dyrektorów do spraw lecznictwa i innej działalności, zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,

- dyrektorzy wojewódzkich przychodni specjalistycznych, przemysłowych, stacji krwiodawstwa, stacji pogotowia ratunkowego, państwowi wojewódzcy, terenowi i portowi inspektorzy sanitarni oraz dyrektorzy pozostałych samodzielnych zakładów służby zdrowia,

- zastępcy dyrektorów placówek służby zdrowia wymienionych w odnośniku wyżej.

Kierownictwo w opiece społecznej

- dyrektorzy domów pomocy społecznej,

- zastępcy dyrektorów domów pomocy społecznej.

Uwaga: pracowników ujętych w grupie "kierownictwo" (wiersze 07, 08) nie należy wykazywać w pozostałych grupach zawodowych.

W wierszu 09 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników medycznych. Do grupy "pracownicy medyczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje ochronę zdrowia i opiekę społeczną, tj.:

- lekarze naczelni szpitali, ordynatorzy oddziałów (i ich zastępcy) w szpitalach i innych jednostkach lecznictwa stacjonarnego,

- naczelne pielęgniarki, przełożone pielęgniarek, położne szpitali, oddziałowe pielęgniarki (i ich zastępczynie),

- kierownicy (i ich zastępcy) aptek szpitalnych, itp.,

- kierownicy działów w zespołach opieki zdrowotnej i jednostkach równorzędnych, przychodniach oraz kierownicy innych wewnętrznych komórek działalności podstawowej (oprócz aptek) w jednostkach służby zdrowia,

- kierownicy (i ich zastępcy) oddziałów w ramach pomocy społecznej, domów małych dzieci, żłobków itp. zakładów opiekuńczych,

- kierownicy (i ich zastępcy) wewnętrznych komórek działalności podstawowej jednostek opieki społecznej,

- lekarze medycyny (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),

- lekarze stomatolodzy (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),

- farmaceuci i pokrewni (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),

- biolodzy, mikrobiolodzy, analitycy medyczni i pokrewni na stanowiskach specjalistów i asystentów,

- inspektorzy d/s orzecznictwa lekarskiego, d/s stomatologii, d/s farmacji, higieny i pielęgniarstwa, instruktorzy i kontrolerzy sanitarni, dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji, higieny, oświaty zdrowotnej i pokrewni,

- felczerzy, pielęgniarki, położne,

- pracownicy socjalni w służbie zdrowia, opiekunowie społeczni, psycholodzy w służbie zdrowia,

- technicy medyczni, dentystyczni, farmaceutyczni, laboranci medyczni, instruktorzy zajęć terapeutycznych i pokrewni.

Uwaga: lekarzy naczelnych szpitali pełniących funkcję dyrektora należy zaliczać do ścisłego kierownictwa i traktować równorzędnie ze stanowiskiem dyrektorów zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i innych równorzędnych placówek leczniczych.

W wierszu 17 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników technicznych. Do grupy "pracownicy techniczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje techniczne przygotowanie procesów produkcyjnych (usługowych) oraz nadzór merytoryczny nad ich realizacją, wymagające kwalifikacji inżyniera lub technika.

W wierszu 18 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników ekonomicznych. Do grupy "pracownicy ekonomiczni" zaliczani są pracownicy, którzy wykonują prace planistyczne, sprawozdawcze, analityczne, finansowo-księgowe oraz w zakresie organizacji i płac (np.: specjaliści planowania, analiz ekonomicznych, organizacji, zarządzania, kalkulacji i wycen, statystycy itp.) - stosownie do zasad określonych w Klasyfikacji zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (Zeszyty Metodyczne Głównego Urzędu Statystycznego Nr 1, Warszawa 1984 r.).

W wierszu 19 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzeni pracowników administracyjnych i gospodarczych. Do grupy "pracownicy administracyjni i gospodarczy" zaliczani są pracownicy wykonujący prace administracyjne i gospodarcze (np.: specjaliści do spraw pracowniczych, socjalnych).

C. Wynagrodzenia

20.
Podstawę ustalenia danych podanych w sprawozdaniu stanowią listy płac i inne dokumenty wypłat wynagrodzeń. Do wynagrodzeń w danym okresie sprawozdawczym należy zaliczać należności z tytułu pracy wykonywanej w tym okresie i rozliczanej do terminu złożenia sprawozdania.

Wynagrodzenia wypłacane z góry powinny być zaliczone do kwartału którego dotyczą bez względu na wcześniejszą obsługę kasową tych wypłat, np.: wypłaty dokonywane w grudniu 1985 r. za styczeń 1986 r. należy wykazać w sprawozdaniu za I kwartał 1986 r., wypłaty dokonane w marcu 1986 roku za kwiecień 1986 r., należy wykazać w sprawozdaniu za I półrocze itd.

21.
Dane dotyczące wynagrodzeń należy podawać w wielkościach netto.
22.
Wynagrodzenia ogółem.

Zakres składników wynagrodzeń określa Uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M. P. Nr 15, poz. 85), obowiązująca od 1 stycznia 1984 roku.

Wynagrodzenia obejmują wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostkę gospodarki uspołecznionej, stanowiące wydatki tej jednostki ponoszone na opłacenie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródła finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy.

Do wynagrodzeń nie zalicza się w szczególności:

- świadczeń finansowanych przez ZUS,

- wartości świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów dotyczących bhp, w tym posiłków profilaktycznych oraz ekwiwalentów za te świadczenia, a także ekwiwalentów za pranie i reperację odzieży roboczej, ekwiwalentu za przedłużenie używalności odzieży roboczej, za używanie odzieży własnej zamiast odzieży roboczej, za nie wydane pracownikom przysługujące im środki higieny osobistej,

- wartości posiłków regeneracyjno-wzmacniających oraz innych środków wydawanych niektórym grupom do spożycia wyłącznie w czasie wykonywania pracy m. in. w zakładach gastronomicznych, placówkach żywienia przyzakładowego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach dla nieletnich, służbie zdrowia, domach wczasowych oraz dodatków kalorycznych wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów,

- wypłat należności z tytułu podróży służbowych, a także dodatków i ryczałtów za rozłąkę, strawnego,

- ryczałtów i ekwiwalentów za używanie do celów służbowych prywatnych samochodów,

- wypłat należności obliczanych od wielkości efektów uzyskanych przez zastosowanie pracowniczego projektu wynalazczego, nagród za wynalazczość, a także nagród za prace badawcze i wdrożeniowe, wypłacane z funduszu efektów wdrożeniowych,

- nagród o charakterze szczególnym (nagrody państwowe, resortowe, o charakterze nagród państwowych, konkursowe, za szczególne osiągnięcia w zakresie prac badawczych, dla wyróżniających się w pracy aktywistów społecznych, dla krwiodawców, za upowszechnienie kultury),

- stypendiów fundowanych, pracowniczych i dla sportowców,

- rekompensat z tytułu wzrostu cen detalicznych, wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów osobom korzystających z urlopów wychowawczych.

Wyżej ujęto podstawowe tytuły wypłat nie zaliczonych do wynagrodzeń; pełny ich wykaz zawiera powołana wyżej Uchwała Nr 33 Rady Ministrów.

Wynagrodzenia dzielą się na:

1)
wynagrodzenia osobowe,
2)
wynagrodzenia bezosobowe,
3)
honoraria,
4)
wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne,
5)
nagrody z zakładowego funduszu nagród,
6)
wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach,
7)
rekompensaty pieniężne z tytułu wzrostu cen detalicznych.

Wynagrodzenia osobowe obejmują wynagrodzenia i inne świadczenia z tytułu pracy, wypłacane lub wydawane w naturze (odpowiednio przeliczone) pracownikom.

Ponadto do wynagrodzeń osobowych zaliczono:

- wartość robocizny wykonywanej przez jednostki wojskowe i zorganizowane grupy robocze,

- wypłaty za czynności wykonywane w ramach terapii zajęciowej przez chorych oraz przez pensjonariuszy domów pomocy społecznej.

W skład wynagrodzeń osobowych wchodzą następujące elementy:

- wynagrodzenia zasadnicze ustalone na podstawie obowiązującej stawki za jednostkę pracy (np.: godzinowej, miesięcznej, akordowej, prowizyjnej),

- dodatki przyznawane ze względu na szkodliwe dla zdrowia i uciążliwe warunki pracy, pełnienie funkcji kierowniczych, staż pracy, za pracę w nocy, na 2 i 3 zmianie, za szczególne kwalifikacje itp.,

- premie wypłacane periodycznie oraz prowizje niesamodzielne,

- wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

- wynagrodzenia płatne dodatkowo za pracę wykonywaną w ramach obowiązującego pracownik wymiaru czasu pracy, ale przekraczającego normalne obowiązki lub normatywy (np. wynagrodzenia za szkolenie wewnątrzzakładowe, za kierowanie praktykami itp.),

- wynagrodzenia za czynności wykonywane poza obowiązującym pracownika wymiaru czasu pracy (np. za pełnienie dyżuru pogotowia technicznego),

- dodatki wyrównawcze (np. do poziomu najniższego wynagrodzenia),

- wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy (np. za czas przestoju, urlopu),

- zasiłki chorobowe w okresie trwania stosunku pracy - wypłacane ze środków zakładu pracy,

- świadczenia deputatowe (np. deputaty węglowe, umundurowanie),

- dodatkowe wynagrodzenia i świadczenia wynikające ze szczególnych przywilejów kart pracowniczych,

- wynagrodzenia o charakterze nieperiodycznym (np. nagrody jubileuszowe, odprawy wypłacane przy przejściu na emeryturę, premie za oszczędność paliw, energii itp., ekwiwalent za niewykorzystany urlop),

- świadczenia odszkodowawcze,

- wynagrodzenia świadczenia wypłacane w złotych pracownikom polskim zatrudnionym za granicą.

Wypłaty wynagrodzeń osobowych należy wykazywać łącznie z rekompensatami pracowniczymi oraz wypłatami z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach.

Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe obejmują:

- wynagrodzenia wynikające z podstawowych zasad wynagrodzenia (stawek godzinowych, miesięcznych, akordowych, prowizyjnych), łącznie z dopłatami, dodatkami i innymi wypłatami z tytułu pracy przewidzianymi w układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach o wynagrodzeniu:

- za pracę przekraczającą dobową i tygodniową normę czasu pracy oraz za nadliczbową pracę w niedzielę i ustawowe dni świąteczne wolne od pracy,

- za pracę w dodatkowych dniach wolnych od pracy,

- zryczałtowane wynagrodzenia za wykonywanie czynności wchodzących w zakres obowiązków objętych umową o pracę - w czasie przekraczającym obowiązującą normę czasu pracy.

Wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach obejmują:

- nagrody i premie wypłacane z funduszu załogi tworzonego na podstawie odrębnych przepisów z zysku do podziału w przedsiębiorstwach państwowych i innych jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym także wypłaty z funduszu premiowego tworzonego z tych środków w przedsiębiorstwach gospodarki rolnej. Dotyczy przedsiębiorstw państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26.II.1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) i ich zrzeszeń. Dotyczy również gospodarstw pomocniczych w służbie zdrowia.

- wypłaty z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach stanowiące premie i nagrody dla członków będących pracownikami i pracowników spółdzielni, a w spółdzielniach pracy - także wypłaty dla członków z tytułu wkładu pracy.

Rekompensaty pieniężne z tytułu wzrostu cen detalicznych obejmują dokonywane na podstawie odrębnych przepisów wypłaty dla:

- pracowników,

- uczniów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,

- osób wykonujących pracę na podstawie umowy zleconej (umowy o dzieło) i umowy agencyjnej.

Rekompensaty pieniężne obejmują wypłaty z tytułu wzrostu cen detalicznych wprowadzone:

- uchwałą Nr 187 Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1981 r. w sprawie podwyższenia cen detalicznych niektórych artykułów żywnościowych (M. P. Nr 32, poz. 200 zm. M. P. Nr 2, poz. 11 z 1984 r.),

- uchwałą Nr 24 Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 1982 r. w sprawie rekompensat pieniężnych z tytułu wprowadzenia z dniem 1 lutego 1982 r. nowych cen detalicznych podstawowych artykułów żywnościowych, opału i energii (tekst jednolity M. P. Nr 3, poz. 29 z 1984 r.),

- oraz ewentualnie inne później wprowadzone przepisy.

Rekompensaty należy ujmować w sprawozdaniu zgodnie z rzeczywistymi terminami wypłat, za okres którego dotyczą wynagrodzenia objęte daną listą płac. Np. w sprawozdaniu za I kwartał rekompensaty płatne z góry ujmuje się za okres - luty - kwiecień.

Jednostki sprawozdawcze, w których rekompensaty zostały włączone do stawek osobistego zaszeregowania wykazują w osobnym wierszu kwoty tych rekompensat wypłacane do momentu włączenia ich do płac zasadniczych (kwoty te należy wykazać do końca roku sprawozdawczego).

W sprawozdaniach dotyczących wynagrodzeń nie należy ujmować rekompensat dla członków rodzin pracowników oraz dla osób przebywających na urlopach wychowawczych w celu sprawowania opieki nad dzieckiem.

Nagrody z zakładowego funduszu nagród obejmują wyłącznie nagrody wypłacane z tego funduszu tworzonego na podstawie ustawy z dnia 10 lipca 1985 r. o rocznych nagrodach z zakładowego funduszu nagród w państwowych jednostkach organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami państwowymi (Dz. U. Nr 23, poz. 141).

Nagrody te nie występują w przedsiębiorstwach państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) i ich zrzeszeniach, spółdzielniach oraz w jednostkach organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą, które nie tworzyły zakładowego funduszu nagród.

Wynagrodzenia bezosobowe obejmują: wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów o dzieło (nie będące wyodrębnionymi honorariami) lub umów zlecenia, wynagrodzenia wypłacane na podstawie odrębnych przepisów osobom, które wykonują określone czynności na polecenie właściwych organów (np. biegłych w postępowaniu sądowym) oraz wynagrodzenia wypłacane za udział w komisjach, radach naukowych itp.

Wynagrodzenia bezosobowe należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.

Honoraria obejmują: wynagrodzenia za prace twórcze, autorskie i realizatorskie należące do podstawowej (statutowej) działalności jednostek gospodarki uspołecznionej wypłacających te wynagrodzenia, jeżeli prace te są wykonywane przez pracowników własnych lub przez inne osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Szczegółowy wykaz wynagrodzeń zaliczanych do honorariów zawiera uchwała Nr 33 Rady Ministrów.

Honoraria należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.

Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne obejmują wynagrodzenia za wykonywane na podstawie umowy agencyjnej zlecane czynności, opłacane od dokonywanych transakcji kupna lub sprzedaży oraz wykonywanych usług według określonej wysokości stawki prowizyjnej.

Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne należy wykazywać w kwotach netto, bez podatku.

ZAŁOŻENIA DO KONTROLI RACHUNKOWEJ

Po sporządzeniu sprawozdań należy sprawdzić zgodność rachunkową liczb podanych w sprawozdaniu według:

a) wskazówek zamieszczonych na formularzu,

b) poniższych wskazówek.

Dział 1

rubr. ł rubr. 8; rubr. 6 ł rubr. 10; rubr. 11 > rubr. 12; rubr. 5 ł rubr. 9; rubr. 7 ł rubr. 11; rubr. 13 ł rubr. 14

wiersz06>wiersz09-dotyczy sprawozdań za I i III kwartały
wiersz03łwiersz04)
wiersz07łwiersz08}dotyczy sprawozdań za IV kwartały (roczne -
wiersz10łwiersz11}ostateczne)
wiersz14łwiersz15)

Dział 2

rubr. 1 ł rubr. 2

wiersz 03 ł wiersz 04

Dział 3

wiersz02łwiersz03+wiersz 04)
wiersz05łwiersz06}dotyczy sprawozdań za IV kwartały (roczne ostateczne)
wiersz09łwiersz10+wiersz 11 )

Załącznik  Nr 1

WYKAZ

jednostek limitowanych z budżetu centralnego zobowiązanych do sporządzania sprawozdania na formularzu Mz-01x
Lp.Nazwa i adres jednostki sprawozdawczejJednostki budżetowe (rozdziały)Gospodarstwa pomocnicze (typy)Środki specjalne (typy)
12345
1GAŁĄŹ 85 - Ochrona Zdrowia Akademia Medyczna

w Warszawie, ul. Filtrowa 30

851211-
2Akademia Medyczna

w Krakowie, ul. Św. Anny 12

85120504
3Akademia Medyczna

w Łodzi, ul. Kościuszki 4

8512--
4Akademia Medyczna

w Poznaniu, ul. Fredry 10

851205 i 11-
5Akademia Medyczna

we Wrocławiu, ul. Pasteura 1

85120501
6Akademia Medyczna

w Białymstoku, ul. Kilińskiego 11

8512-01
7Akademia Medyczna

w Gdańsku, ul. Curie-Skłodowskiej 3a

851201, 05 i 1101
8Akademia Medyczna

w Katowicach, ul. Poniatowskiego 15

851201/2 gosp./ 04

05-11

/2 gosp./

-
9Akademia Medyczna

w Lublinie, ul. Cicha 4

851205, 11-
10Akademia Medyczna

w Szczecinie, ul. Rybacka 1

851201, 05-
11Instytut Psychoneurologiczny

Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9

8594-Fund. cel.
12Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego

Warszawa, ul. Marymoncka 99

851204, 1101
13Lecznica MZiOS

Warszawa, ul. Emilii Plater 18

8513-6
14Międzyzakładowa Przychodnia Pracownicza

Warszawa, ul. Mazowiecka 6/8

8513--
15Specjalistyczny Zespół Opieki Zdrowotnej - Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka

Warszawa-Międzylesie, ul. Dzieci Polskich 20

851211 i 0501

14

16Profilaktyczny Dom Zdrowia

w Łebie, woj. słupskie

8517--
17Profilaktyczny Dom Zdrowia

w Juracie, woj. gdańskie

8517--
18Profilaktyczny Dom Zdrowia

w Wiśle, woj. bielskie

8517--
19Profilaktyczny Dom Zdrowia

w Rabce, woj. nowosądeckie

8517--
20Profilaktyczny Dom Zdrowia w Wólce Przybojewskiej

woj. płockie

8517--
21Zespół Profilaktycznych Domów Zdrowia

w Zakopanem, woj. nowosądeckie

8517--
22Centralna Przychodnia Sportowo-Lekarska

w Warszawie, ul. Konopnickiej 6

8511--
23Centralny Zespół Lecznictwa Sanitarnego

w Warszawie, ul. Księżycowa 5

8511-02
24Zarząd Inwestycji Centralnych jednostka na narzutach

Warszawa, ul. Kasprzaka 17

---
25Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych

w Zduńskiej Woli, ul. Łaska 13

8595--
26Zarząd Artykułów Sanitarnych

Warszawa, ul. Flory 3

8983--
27Akademia Medyczna

w Bydgoszczy, ul. Curie-Skłodowskiej 9

8512--
12345
1Centrum Onkologii - Instytut

Warszawa, ul. Wawelska 15

2Centrum Onkologii - Instytut Oddział w Gliwicach

Gliwice, ul. Armii Czerwonej 15

3Centrum Onkologii - Instytut Oddział w Krakowie

Kraków, ul. Garncarska 11

4Instytut Reumatologiczny

Warszawa, ul. Spartańska 1

5Instytut Kardiologii

Warszawa, ul. Alpejska 42

6Instytut Hematologii

Warszawa, ul. Chocimska 5

7Instytut Gruźlicy

Warszawa, ul. Płocka 26

8Instytut Matki i Dziecka

Warszawa, ul. Kasprzaka 17

9Instytut Matki i Dziecka Oddział Terenowy w Rabce

Rabka, ul. Polna 3

10Instytut Żywności i Żywienia

Warszawa, ul. Powsińska 61/63

11Instytut Psychoneurologiczny

Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9

12Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym

Łódź, ul. Teresy 8

13Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Węglowym i Hutniczym

Sosnowiec, ul. Bieruta 20

14Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej

Gdynia, ul. Starowiejska 50

15Instytut Balneoklimatyczny

Poznań, ul. Szamarzewskiego 84

12345
1GAŁĄŹ 86 - Opieka społeczna

Dom Weteranów Ruchu Robotniczego

w Warszawie, ul. Komarowa 139

8611--
2Dom Wysłużonego Pracownika Służby Zdrowia

w Warszawie, ul. Elekcyjna 37

8611--
3Zrzeszenie Katolików "Caritas"

Zarząd Główny

w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 62

--
4Polski Czerwony Krzyż

Zarząd Główny

Warszawa, ul. Mokołowska 14

5Polski Komitet Pomocy Społecznej Rada Naczelna

Warszawa, ul. Senatorska 13/15

--
6Polski Związek Niewidomych

Zarząd Główny

Warszawa, ul. Konwiktorska 9

7Polski Związek Głuchych

Zarząd Główny

Warszawa, ul. Podwale 23

8Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy Zarząd Główny

Warszawa, ul. Kopernika 36/40

9Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc Zarząd Główny

Warszawa, ul. Kryniczna 12/14

10Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar" Zarząd Główny

Warszawa, ul. Hoża 57

11Towarzystwo Rozwoju Rodziny Zarząd Główny

Warszawa, ul. Karowa 31

Załącznik  Nr 2

Wojewódzkie Urzędy Statystyczne
Lp.WojewództwoAdres
1st. warszawskiePl. Dzierżyńskiego 3/5

00-950 Warszawa

2bialskopodlaskieul. Międzyrzecka 2

21-300 Radzyń Podlaski

3białostockieul. Krakowska 13

15-875 Białystok

4bielskieul. R. Luksemburg 30

43-300 Bielsko-Biała

5bydgoskieul. Konarskiego 1/3

85-950 Bydgoszcz

6chełmskieul. Katedralna 7

22-100 Chełm

7ciechanowskieul. Niechodzka 14a

06-400 Ciechanów

8częstochowskieul. Żyzna 16b

42-201 Częstochowa

9elbląskieul. K. Świerczewskiego 7

82-100 Nowy Dwór Gdański

10gdańskieul. Danusi 4

80-952 Gdańsk

11gorzowskieul. Dzieci Wrzesińskich 16

66-400 Gorzów Wielkopolski

12jeleniogórskieul. 1 Maja 1

58-500 Jelenia Góra

13kaliskieul. Kolegialna 4

62-800 Kalisz

14katowickieul. Owocowa 3

40-157 Katowice

15kieleckieul. Wróblewskiego 2

25-953 Kielce

16konińskieul. Słowackiego 5

62-500 Konin

17koszalińskieAl. A. Zawadzkiego 4

75-412 Koszalin

18m. krakowskieul. Lubicz 25

30-960 Kraków

19krośnieńskieul. Naftowa 18

38-400 Krosno

20legnickieul. Grunwaldzka 22

59-220 Legnica

21leszczyńskieul. Kościuszki 22

64-000 Kościan

22lubelskieul. Leszczyńskiego 48

20-950 Lublin

23łomżyńskieul. Senatorska 50

18-400 Łomża

24m. łódzkieAl. Kościuszki 83

90-950 Łódź

25nowosądeckieul. Orkana 8

34-600 Limanowa

26olsztyńskieul. Kościuszki 78/82

10-950 Olsztyn

27opolskieul. Krakowska 53

45-951 Opole

28ostrołęckieul. Bartosza Głowackiego 39

07-400 Ostrołęka

29pilskieul. Buczka 68

64-920 Piła

30piotrkowskieul. Krajowej Rady Narodowej 10

97-300 Piotrków Trybunalski

31płockieul. Kobylińskiego 14

09-400 Płock

32poznańskieul. Wojska Polskiego 27/29

60-610 Poznań

33przemyskieul. Katedralna 5

37-700 Przemyśl

34radomskieul. Bohaterów Stalingradu 39/45

26-600 Radom

35rzeszowskieul. M. Fornalskiej 1

35-959 Rzeszów

36siedleckieul. Świerczewskiego 68

08-110 Siedlce

37sieradzkieul. Nenckiego 39/43

98-200 Sieradz

38skierniewickieul. Sienkiewicza 14

96-140 Brzeziny

39słupskieul. Bohaterów Westerplatte 4

76-200 Słupsk

40suwalskieul. Noniewicza 23

16-400 Suwałki

41szczecińskieul. Roosevelta 1/2

70-325 Szczecin

42tarnobrzeskieul. Sienkiewicza 37

39-400 Tarnobrzeg

43tarnowskiePl. Kazimierza Wielkiego 2

33-100 Tarnów

44toruńskiePl. Armii Czerwonej 2

87-100 Toruń

45wałbrzyskieul. 1-go Maja 1

58-300 Wałbrzych

46włocławskieul. Łęgska 54a

87-800 Włocławek 1

47wrocławskieul. Oławska 31

50-950 Wrocław

48zamojskieul. Łukasińskiego 2d

22-400 Zamość

49zielonogórskieul. Spokojna 1

65-954 Zielona Góra

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Wypełniaj resortowe formularzeZatwierdzono
sprawozdawczednia 1986.04.29 GUS
tylko z tym nadrukiemza Nr VIII/91/2i
INSTRUKCJA

sporządzania sprawozdań na formularzu o symbolu Mz-91x

Kwartalno-roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym

Grupowanie zatrudnionych

Pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych należy sklasyfikować jako:

1. pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych oraz

2. pracowników zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych.

Kryterium decydującym o zakwalifikowaniu poszczególnych osób zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej do jednej z powyższych kategorii jest charakter wykonywanej pracy względnie zajmowane stanowisko.

Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" obejmuje zarówno

- pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, na których wykonywane są czynności składające się na proces technologiczny wytwarzania produkcji (zdrojowej, budowlanej itp.) jak i

- pracowników na stanowiskach pokrewnych robotniczych, na których wykonywane są czynności mające charakter prac pomocniczych i obsługowych (świadczonych na rzecz kuracjuszy).

Do tej kategorii należy zaliczyć:

W wierszu 03 działu 1 - niższy personel medyczny, tj. salowe, łazienkowe, kąpielowe, pomoce laboratoryjne, pracowników pijalni nie zaliczonych do detalu.

W wierszu 05 - robotników wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych zatrudnionych w brygadach budowlanych wynagradzanych wg przepisów budowlanych.

W wierszu 06 - wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostkach obrotu towarowego szczebla detalu, tj. w klubach kuracjusza, kawiarniach, pijalniach wód mineralnych (sklepach) oraz muzyków.

W wierszu 07 - robotników zatrudnionych bezpośrednio lub pośrednio przy produkcji zdrojowej i warsztatowej.

W wierszu 08 - kierowców, pomocników kierowców, robotników zaplecza technicznego transportu zorganizowanego.

W wierszu 09 - robotników zatrudnionych w hurtowniach, podhurtowniach, pracowników wodociągów i kanalizacji, warsztatów mechanicznych, stolarni, pralni, szwalni, eksploatacji borowiny, gospodarstw rolnych, grup konserwacyjno-remontowych, pracowników punktów żywienia, (kuchmistrzów, kucharki, pomoce kuchenne, podające), sprzątaczki, portierów, windziarzy, palaczy, dozorców nocnych, magazynierów.

Kategoria "pracownicy na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód.

Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze nie mające charakteru kierowniczego, lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym, jak również stanowiska, na których wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowe i gospodarcze wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.

Do tej kategorii pracowników należy zaliczyć:

- kierownictwo przedsiębiorstwa,

- pracowników:

technicznych,

ekonomicznych,

administracyjnych,

medycznych (z wyjątkiem wymienionych w wierszu 03 działu 1 sprawozdania).

Do średniego personelu medycznego zalicza się: felczerów, pielęgniarki, techników medycznych, laborantów medycznych, opiekunki dziecięce, masażystów, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej posiadających dyplom ukończenia szkoły medycznej, pomoce dentystyczne.

Przez "kierownictwo" należy rozumieć dyrektora przedsiębiorstwa, zastępców dyrektorów i głównego księgowego.

Do grupy "pozostali pracownicy medyczni" należy zaliczyć magistrów wychowania fizycznego i innych z wyższym wykształceniem nie wymienionych w wierszach 14-16 działu 1 sprawozdania, a wynagradzanych wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażania pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Poprzez "pracowników technicznych" należy rozumieć pracowników kierowniczych, technicznych, specjalistów technicznych, pracowników technicznych, tj. np. kierownika i pracowników inżynieryjno-technicznych wydziału budowlanego, rozlewni wód mineralnych, warsztatów, mistrzów, specjalistów d/s ochrony źródeł kierowników oraz pracowników zakładu balneotechniki, ruchu kierowników oraz pracowników działu inwestycji i remontów, zakładowego inspektora bhp, kierownika punktu żywienia, kierownika zakładu żywienia i hotelarstwa, główny specjalista d/s samoobrony.

Pracownicy administracyjni to: sekretarka, maszynistka, kierownicy administracyjni szpitali i sanatoriów, kierownicy administracyjni pralni, kawiarni, kierownicy, pracownicy działu administracyjno-gospodarczego, magazynierzy, kierownicy i pracownicy biura skierowań, kontroler zakładowy itp.

Pracownicy ekonomiczni to: kierownik i pracownicy działu: d/s pracowniczych, finansowo-księgowego, gospodarki materiałowej, specjalista d/s organizacji i zarządzania, kierownik i pracownicy działu ekonomicznego itp.

W grupie "pracowników pozostałych" (wiersz 23) należy ująć radców prawnych i pracowników kulturalno-oświatowych oraz innych nie wymienionych wyżej.

Pracownicy działalności podstawowej wyliczani już w poszczególnych kategoriach pracowników na stanowiskach robotniczych, bądź nierobotniczych występują w całości w wierszu 24 jako pozycja ewidencyjna.

Do pracowników działalności podstawowej zalicza się wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego (szpitale uzdrowiskowe, sanatoria, przychodnie, pracownie analityczno-diagnostyczne, zakłady przyrodolecznicze i inne), a więc lekarzy, lekarzy dentystów, biologów, farmaceutów, magistrów wychowania fizycznego, średni personel medyczny, niższy personel medyczny oraz samodzielnych inspektorów d/s ochrony źródeł, pracowników kulturalno-oświatowych, kierowników pracowników punktów żywienia, pracowników obsługujących pomieszczenia zakładów lecznictwa uzdrowiskowego (sprzątaczki, portierów, recepcjonistów, windziarzy), a ponadto: kierowników i z-ców kierowników administracyjnych zakładów lecznictwa uzdrowiskowego itp. mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej.

Analogicznie należy klasyfikować pracowników niepełnozatrudnionych.

Wynagrodzenia - są to wszelkie dochody oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostkę gospodarki uspołecznionej stanowiące wydatki tej jednostki ponoszone za opłacanie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródeł finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy bądź innego stosunku prawnego lub czynności prawnej, na której podstawie jest świadczona praca.

Szczegółowy podział wynagrodzeń określa uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M. P. Nr 15, poz. 85) oraz zarządzenie Nr 21 Prezesa GUS z dnia 18 maja 1984 r. w sprawie klasyfikacji składników wynagrodzeń (Dz. Urz. GUS Nr 3, poz. 6).

Przez "pozostałe składniki wynagrodzeń" należy rozumieć np.:

- dodatki funkcyjne,

- dodatki stażowe,

- dodatki nocne,

- nagrody,

- premie,

- rekompensaty (pracowników wydziału budowlanego, transportu i muzyków),

- zasiłki chorobowe,

Godziny nadliczbowe i wypłaty za te godziny dotyczą wszystkich godzin nadliczbowych, a nie tylko opłacanych ze zwyżką 50% lub 100%.

Fundusz motywacyjny jest to fundusz utworzony w przedsiębiorstwie na podstawie § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Wynagrodzenia pracowników obcych - należy podać wartość wypłat dokonanych w okresie sprawozdawczym na rzecz osób nie będących pracownikami jednostki sprawozdawczej, np. osób, którym umowa o pracę wygasła w ubiegłym roku, a przysługuje im zaległe wynagrodzenie.

Uwaga ogólna!

Do sprawozdania należy dołączyć kopię deklaracji dotyczącej należności z tytułu obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej złożonej w Izbie Skarbowej.

Sprawozdanie Mz-91x należy sporządzać narastająco od początku roku w okresach kwartalnych, na podstawie:

- rejestru zatrudnionych w przedsiębiorstwie w okresie sprawozdawczym i ich

- kart zarobkowych oraz list płac,

w 4-ch egzemplarzach, w 13 dni po okresie sprawozdawczym.

Adresatami są:

1)
Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej - Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego,
2)
właściwy oddział banku finansującego,
3)
Wojewódzki Urząd Statystyczny,
4)
a/a jednostki macierzystej.