Obowiązki sprawozdawcze z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna".
Dz.Urz.MZiOS.1986.6.21
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 29 kwietnia 1986 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna".
Mz-01x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale ochrona zdrowia i opieka społeczna, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do zarządzenia,
Mz-91x Kwartalne, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Wypełniaj resortowe formularze | Zatwierdzono | ||
sprawozdawcze | → | dnia 1986.04.29 GUS | |
tylko z tym nadrukiem | za Nr VIII/91/1i |
sporządzania sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale "ochrona zdrowia i opieka społeczna" (na form. Mz-01x)
Sporządzanie sprawozdań na formularzach wykonanych (odręcznie lub na maszynie) przez jednostkę sprawozdawczą we własnym zakresie jest zabronione.
Każda wprowadzona poprawka powinna być potwierdzona własnoręcznym podpisem osoby, która jej dokonała.
Odpowiedzialność za wykroczenia określone ustawą w statystyce państwowej.
Jednostki sprawozdawcze
– z budżetu centralnego (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki działalności ze środków specjalnych lub funduszów celowych, jednostki prowadzące działalność kliniczną w instytutach naukowo-badawczych,
– z budżetu terenowego - wojewódzkiego - (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych), jednostki utrzymywane z narzutów, jednostki finansowane ze środków specjalnych lub funduszów celowych, przedsiębiorstwa (zakłady DDD),
Terminarz i rozdzielnik sprawozdań
Uwaga: Sprawozdanie za 4 kwartały sporządzone będzie w dwóch terminach: w pierwszym terminie opracowywane będzie wg danych wstępnych, w drugim - ostatecznych.
– sprawozdania ze szpitali klinicznych, gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej ze środków specjalnych przy tych szpitalach należy przesyłać w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym w 1 egz. do właściwej akademii medycznej,
– akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i działalności finansowanej ze środków specjalnych wg poszczególnych typów), Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka, Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemiologicznych oraz pozostałe zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane z budżetu centralnego przesyłają sprawozdania w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
– Zarząd Główny Zrzeszenia Katolików "Caritas", Rada Naczelna PKPS, Zarząd Główny PCK, Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar", Towarzystwo Rozwoju Rodziny Przesyłają sprawozdania w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny oraz do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej z działu ochrona zdrowia i opieka społeczna przesyłają sprawozdania w terminie 4 dni po okresie sprawozdawczym do wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego,
– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich sporządzają sprawozdania łączne i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Departamentu Ekonomicznego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
Termin sporządzenia sprawozdań przez jednostki podległe ustalają jednostki naczelne we własnym zakresie z tym, że termin przekazania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 10 dni po okresie sprawozdawczym,
– jednostki naczelne sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 10 dni po okresie sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej oraz Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych przesyłają sprawozdania w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny i do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,
– szpitale kliniczne przesyłają sprawozdania w 1 egz. do właściwej akademii medycznej w terminie 20 dni po roku sprawozdawczym. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Zdrowia Dziecka i akademie medyczne (po sporządzeniu sprawozdań łącznych ze szpitali klinicznych oraz łącznych z gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych wg poszczególnych typów) przesyłają sprawozdania w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,
– Zarząd Główny PCK, Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc, Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar", Towarzystwo Rozwoju Rodziny przesyłają sprawozdania zbiorcze w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego oraz do właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych. Zarządy główne organizacji społecznych mogą zlecić przekazywanie sprawozdań do wojewódzkich urzędów statystycznych odpowiednim jednostkom podległym,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej finansowane bezpośrednio z budżetu wojewódzkiego przesyłają sprawozdania w terminie 20 dni po okresie sprawozdawczym do wydziałów zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich,
– wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich na podstawie jednostkowych sprawozdań z zakładów finansowanych z budżetu wojewódzkiego opracowują sprawozdania zbiorcze i przesyłają w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego i właściwych wojewódzkich urzędów statystycznych,
– zakłady służby zdrowia i opieki społecznej podległe bezpośrednio jednostkom naczelnym sporządzają sprawozdania w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają do jednostki naczelnej, drugi do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
Termin sporządzania sprawozdań przez jednostki podległe ustalają jednostki naczelne we własnym zakresie, z tym, że termin przekazania sprawozdań do wojewódzkiego urzędu statystycznego nie może przekraczać 31 dni po roku sprawozdawczym,
– jednostki naczelne sporządzają sprawozdanie zbiorcze i przesyłają w terminie 31 dni po roku sprawozdawczym do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departamentu Ekonomicznego,
Zakres informacji objętych sprawozdaniem
- każdej gałęzi gospodarki narodowej, wymienionej w poz. 3 części tytułowo-adresowej formularza,
- każdego rodzaju jednostek (formy finansowania), wymienionego w pozycji 4 części tytułowo-adresowej formularza.
I. działu ochrona zdrowia i opieka społeczna zbiorczo,
II. gałęzi 85 - ochrona zdrowia zbiorczo,
III. gałęzi 86 - opieka społeczna zbiorczo,
IV. ponadto z pkt. I-II należy wyodrębnić sferę finansową z budżetu Państwa tzn. sporządzić oddzielnie sprawozdania zbiorcze,
I. wg rozdziałów budżetowych, ponadto do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - Departament Ekonomiczny,
II. dział ochrona zdrowia i opieka społeczna zbiorczo,
III. gałąź 85 ochrona zdrowia zbiorczo - z tego:
- jednostki budżetowe - zbiorczo,
- zakłady budżetowe - zbiorczo,
- przedsiębiorstwa - zbiorczo,
- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,
- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,
- jednostki na narzutach - zbiorczo,
- jednostki dotowane - zbiorczo,
IV. gałąź 86 opieka społeczna zbiorczo - z tego:
- jednostki budżetowe - zbiorczo,
- zakłady budżetowe - zbiorczo,
- gospodarstwa pomocnicze - zbiorczo,
- finansowane ze środków specjalnych i funduszów celowych - zbiorczo,
- organizacje społeczne dotowane - działalność statutowa - zbiorczo,
- organizacje społeczne dotowane - działalność zlecona - zbiorczo,
V. ponadto z pkt. II-III należy wyodrębnić sferę finansową z budżetu Państwa, tzn. sporządzić oddzielne sprawozdania zbiorcze.
Wykaz rozdziałów obowiązujących jednostki sprawozdawcze budżetu centralnego zawiera załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji.
Dział 1 - Zatrudnienie i wynagrodzenia - obejmują zatrudnienie pracowników pełnozatrudnionych, wynagrodzenia - pracowników pełnozatrudnionych, niepełnozatrudnionych i obcych.
Wiersze:
- wiersz 01 - ogółem,
- wiersz 02 - pracownicy na stanowiskach robotniczych i pokrewnych,
- wiersz 06 - pracownicy na stanowiskach nierobotniczych,
- wiersz 09 - pracownicy medyczni,
- wiersz 20 - pracownicy działalności podstawowej,
- wiersz 21 - uczniowie,
- wiersz 22 - zasiłki macierzyńskie i opiekuńcze finansowane przez ZUS wypłacane pracownikom pełnozatrudnionym.
Rubryki:
- rubryki od 2 do 14.
Dział 2. Pozostałe wynagrodzenia
Wiersze:
- wiersz 01 - wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach (dotyczy również gospodarstw pomocniczych w służbie zdrowia),
- wiersz 02 - rekompensaty pracownicze,
- wiersz 03 - wypłaty za dyżury,
- wiersz 04 - wypłaty za dyżury w pomocy doraźnej,
- wiersz 05 - ryczałty,
- wiersz 06 - fundusz motywacyjny,
- wiersz 07 - nagrody naliczane od funduszu wynagrodzeń osobowych,
- wiersz 08 - wynagrodzenia pracowników obcych,
- wiersz 09 - wynagrodzenia bezosobowe,
- wiersz 10 - honoraria,
- wiersz 11 - wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne,
- wiersz 12 - podatek od wynagrodzeń bezosobowych,
- wiersz 13 - podatek od honorariów,
- wiersz 14 - podatek od wynagrodzeń agencyjno-prowizyjnych,
Rubryki:
- rubryki 1, 2.
- wiersz 07 - kierownictwo,
- wiersz 17 - pracownicy techniczni,
- wiersz 18 - pracownicy ekonomiczni,
- wiersz 19 - pracownicy administracyjni i gospodarczy.
Część tytułowa-adresowa
Na sprawozdaniach sporządzanych przez jednostkę prowadzącą scentralizowaną ewidencję finansowo-księgową należy zakreślić formę finansowania, właściwą dla jednorodnej grupy jednostek objętych sprawozdaniem.
- 01 - finansowana z budżetu centralnego - dotyczy to jednostek finansowanych z budżetu centralnego,
- 02 - finansowana z budżetu terenowego - dotyczy to jednostek finansowanych z budżetu terenowego,
- 03 - pozabudżetowa - nie finansowana z budżetu Państwa np.: przedsiębiorstwa, organizacje społeczne itp.,
- finansowana z budżetów jednostek o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c) - dotyczy jednostek finansowanych z budżetu Ministerstwa Komunikacji oraz PAN.
Wskazówki metodyczne
A. Zatrudnienie w zakresie służby zdrowia i opieki społecznej.
Do zatrudnionych należy zaliczyć również:
- uczestników zorganizowanych grup roboczych, tj. uczestników Ochotniczych Hufców Pracy (z wyjątkiem młodzieży odbywającej w Ochotniczych Hufcach Pracy naukę zawodu), żołnierzy i skazanych (pracujących na podstawie zbiorowej umowy o pracę z zakładem pracy) i junaków oddziałów obrony cywilnej w OHP a także osoby odbywające w zakładach pracy wstępną służbę poborowych,
- osoby odbywające wstępny staż pracy,
- kobiety w okresie urlopu macierzyńskiego.
Do zatrudnionych nie należy zaliczać m. in.:
- osób pobierających wynagrodzenia bezosobowe,
- osób korzystających z urlopów wychowawczych,
- słuchaczy szkół odbywających w zakładzie praktyki wakacyjne.
Pracownicy delegowani czasowo do innej jednostki powinni być wykazywani w sprawozdawczości tej jednostki, która wypłaca wynagrodzenia tym pracownikom.
Pracownicy pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni
Do pracowników pełnozatrudnionych zalicza się osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zakładzie oraz osoby, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pracują w skróconym (np. z tytułu warunków szkodliwych dla zdrowia) lub przedłużonym czasie pracy (np. pilnujący mienia).
Do pracowników niepełnozatrudnionych zalicza się osoby, których czas pracy - zgodnie z zawartą umową o pracę jest krótszy od normalnego czasu pracy obowiązującego w danym zakładzie pracy.
Przeciętne zatrudnienie
Przeciętne zatrudnienie, jest to wielkość zatrudnienia obliczona w badanym okresie (np. w miesiącu, kwartale, roku) na podstawie ewidencyjnego stanu zatrudnienia.
Przeciętną liczbę pełnozatrudnionych w okresach sprawozdawczych, tj. od początku roku do końca I, II, III i IV kwartału, należy obliczać w sposób następujący:
- dodać liczbę pełnozatrudnionych według stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego,
- otrzymaną sumę podzielić przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przed 3, 6, 9 lub 12).
Przeciętną liczbę pracowników niepełnozatrudnionych w osobach stanowi suma pracowników (osób fizycznych) wg stanu na koniec poszczególnych miesięcy danego okresu sprawozdawczego podzielona przez liczbę miesięcy w danym okresie sprawozdawczym (odpowiednio przez 3, 6, 9 lub 12).
Pracownicy działalności podstawowej - wypełniać zgodnie z tabelą stanowisk pracowników działalności podstawowej podaną w załączniku Nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 86).
B. Klasyfikacja Zatrudnionych w Gospodarce Uspołecznionej
Zgodnie z § 5 wyżej wymienionego zarządzenia jednostki gospodarki uspołecznionej zobowiązane są do stosowania KZGU w wewnętrznych systemach ewidencyjno-informacyjnych.
W sprawozdaniach sporządzanych na podstawie niniejszej instrukcji stosuje się pierwszy i czwarty szczebel podziału zatrudnionych, tzn.:
- w pierwszym szczeblu podziału pracownicy dzielą się na zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy) oraz na zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych,
- w czwartym szczeblu podziału (według charakteru wykonywanych czynności) pracownicy dzielą się na następujące grupy:
- kierownictwo,
- pracownicy medyczni,
- pracownicy techniczni,
- pracownicy ekonomiczni,
- pracownicy administracyjni i gospodarczy.
W sprawozdaniach Mz-01x podział zatrudnionych według KZGU występuje w Dziale 1.
Wiersze 02 i 06 - dotyczą pierwszego szczebla podziału według KZGU. Informacje w tych wierszach należy podawać w sprawozdaniach co kwartał. Wiersz 07, 09 i od 17 do 19 - dotyczą czwartego szczebla podziału.
W wierszu 02 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych (robotnicy).
Do kategorii "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" zalicza się w służbie zdrowia:
- niższy personel medyczny, sanitariusze (noszowi), gipsiarze, salowe, łazienkowe, kąpielowe, fasowaczki, pomoc laboratoryjna, sterylizatorzy, przyuczone rejestratorki medyczne,
- pracowników gospodarczych i obsługi, pracowników zaplecza technicznego i gospodarczego zatrudnionych w komórkach organizacyjnych (w warsztatach, pracowniach, kuchniach, pralniach, ogrodnictwie, kotłowniach c.o. i innych) w zawodach ślusarza, mechanika, elektromontera, elektromechanika, hydraulika, murarza, malarza, kucharza, pracza, ogrodnika, palacza kotłów parowych i wodnych, pomocnika palacza i innych pracowników obsługi, woźnych, szatniarzy, dźwigowych, sprzątaczki, gońców, pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (dozorców, portierów itp.).
W wierszu 06 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych.
Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód. Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze, nie mające charakteru kierowniczego, lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym albo wysokiego poziomu umiejętności twórczych lub artystycznych, jak również stanowisku na którym wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowe i gospodarcze wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.
W wierszach 07, 09 i od 17 do 19 - należy pogrupować zatrudnionych i wynagrodzenia pracowników na stanowiskach nierobotniczych wykazywanych w wierszu 06 kierując się następującymi wskazówkami:
W wierszu 07 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenia ścisłego kierownictwa samodzielnie bilansującej jednostki sprawozdawczej [przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych), jednostek i zakładów budżetowych], tj. dyrektora lub kierownika (i równorzędnych) oraz ich zastępców. Do kierownictwa należy zaliczyć również głównych księgowych przedsiębiorstw (jednostek równorzędnych) oraz głównych księgowych jednostek lub zakładów budżetowych, w których stanowisko to zostało uznane za równorzędne stanowisku zastępcy dyrektora.
Kierownictwo w służbie zdrowia
- dyrektorzy zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,
- zastępcy dyrektorów do spraw lecznictwa i innej działalności, zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i równorzędnych placówek leczniczych,
- dyrektorzy wojewódzkich przychodni specjalistycznych, przemysłowych, stacji krwiodawstwa, stacji pogotowia ratunkowego, państwowi wojewódzcy, terenowi i portowi inspektorzy sanitarni oraz dyrektorzy pozostałych samodzielnych zakładów służby zdrowia,
- zastępcy dyrektorów placówek służby zdrowia wymienionych w odnośniku wyżej.
Kierownictwo w opiece społecznej
- dyrektorzy domów pomocy społecznej,
- zastępcy dyrektorów domów pomocy społecznej.
Uwaga: pracowników ujętych w grupie "kierownictwo" (wiersze 07, 08) nie należy wykazywać w pozostałych grupach zawodowych.
W wierszu 09 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników medycznych. Do grupy "pracownicy medyczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje ochronę zdrowia i opiekę społeczną, tj.:
- lekarze naczelni szpitali, ordynatorzy oddziałów (i ich zastępcy) w szpitalach i innych jednostkach lecznictwa stacjonarnego,
- naczelne pielęgniarki, przełożone pielęgniarek, położne szpitali, oddziałowe pielęgniarki (i ich zastępczynie),
- kierownicy (i ich zastępcy) aptek szpitalnych, itp.,
- kierownicy działów w zespołach opieki zdrowotnej i jednostkach równorzędnych, przychodniach oraz kierownicy innych wewnętrznych komórek działalności podstawowej (oprócz aptek) w jednostkach służby zdrowia,
- kierownicy (i ich zastępcy) oddziałów w ramach pomocy społecznej, domów małych dzieci, żłobków itp. zakładów opiekuńczych,
- kierownicy (i ich zastępcy) wewnętrznych komórek działalności podstawowej jednostek opieki społecznej,
- lekarze medycyny (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),
- lekarze stomatolodzy (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),
- farmaceuci i pokrewni (st. asystenci, asystenci, mł. asystenci),
- biolodzy, mikrobiolodzy, analitycy medyczni i pokrewni na stanowiskach specjalistów i asystentów,
- inspektorzy d/s orzecznictwa lekarskiego, d/s stomatologii, d/s farmacji, higieny i pielęgniarstwa, instruktorzy i kontrolerzy sanitarni, dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji, higieny, oświaty zdrowotnej i pokrewni,
- felczerzy, pielęgniarki, położne,
- pracownicy socjalni w służbie zdrowia, opiekunowie społeczni, psycholodzy w służbie zdrowia,
- technicy medyczni, dentystyczni, farmaceutyczni, laboranci medyczni, instruktorzy zajęć terapeutycznych i pokrewni.
Uwaga: lekarzy naczelnych szpitali pełniących funkcję dyrektora należy zaliczać do ścisłego kierownictwa i traktować równorzędnie ze stanowiskiem dyrektorów zespołów opieki zdrowotnej, uzdrowisk, szpitali zespolonych, szpitali klinicznych, sanatoriów i innych równorzędnych placówek leczniczych.
W wierszu 17 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników technicznych. Do grupy "pracownicy techniczni" zaliczani są pracownicy, których zakres prac obejmuje techniczne przygotowanie procesów produkcyjnych (usługowych) oraz nadzór merytoryczny nad ich realizacją, wymagające kwalifikacji inżyniera lub technika.
W wierszu 18 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników ekonomicznych. Do grupy "pracownicy ekonomiczni" zaliczani są pracownicy, którzy wykonują prace planistyczne, sprawozdawcze, analityczne, finansowo-księgowe oraz w zakresie organizacji i płac (np.: specjaliści planowania, analiz ekonomicznych, organizacji, zarządzania, kalkulacji i wycen, statystycy itp.) - stosownie do zasad określonych w Klasyfikacji zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (Zeszyty Metodyczne Głównego Urzędu Statystycznego Nr 1, Warszawa 1984 r.).
W wierszu 19 - należy wykazać zatrudnienie i wynagrodzeni pracowników administracyjnych i gospodarczych. Do grupy "pracownicy administracyjni i gospodarczy" zaliczani są pracownicy wykonujący prace administracyjne i gospodarcze (np.: specjaliści do spraw pracowniczych, socjalnych).
C. Wynagrodzenia
Wynagrodzenia wypłacane z góry powinny być zaliczone do kwartału którego dotyczą bez względu na wcześniejszą obsługę kasową tych wypłat, np.: wypłaty dokonywane w grudniu 1985 r. za styczeń 1986 r. należy wykazać w sprawozdaniu za I kwartał 1986 r., wypłaty dokonane w marcu 1986 roku za kwiecień 1986 r., należy wykazać w sprawozdaniu za I półrocze itd.
Zakres składników wynagrodzeń określa Uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M. P. Nr 15, poz. 85), obowiązująca od 1 stycznia 1984 roku.
Wynagrodzenia obejmują wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostkę gospodarki uspołecznionej, stanowiące wydatki tej jednostki ponoszone na opłacenie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródła finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy.
Do wynagrodzeń nie zalicza się w szczególności:
- świadczeń finansowanych przez ZUS,
- wartości świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów dotyczących bhp, w tym posiłków profilaktycznych oraz ekwiwalentów za te świadczenia, a także ekwiwalentów za pranie i reperację odzieży roboczej, ekwiwalentu za przedłużenie używalności odzieży roboczej, za używanie odzieży własnej zamiast odzieży roboczej, za nie wydane pracownikom przysługujące im środki higieny osobistej,
- wartości posiłków regeneracyjno-wzmacniających oraz innych środków wydawanych niektórym grupom do spożycia wyłącznie w czasie wykonywania pracy m. in. w zakładach gastronomicznych, placówkach żywienia przyzakładowego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach dla nieletnich, służbie zdrowia, domach wczasowych oraz dodatków kalorycznych wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów,
- wypłat należności z tytułu podróży służbowych, a także dodatków i ryczałtów za rozłąkę, strawnego,
- ryczałtów i ekwiwalentów za używanie do celów służbowych prywatnych samochodów,
- wypłat należności obliczanych od wielkości efektów uzyskanych przez zastosowanie pracowniczego projektu wynalazczego, nagród za wynalazczość, a także nagród za prace badawcze i wdrożeniowe, wypłacane z funduszu efektów wdrożeniowych,
- nagród o charakterze szczególnym (nagrody państwowe, resortowe, o charakterze nagród państwowych, konkursowe, za szczególne osiągnięcia w zakresie prac badawczych, dla wyróżniających się w pracy aktywistów społecznych, dla krwiodawców, za upowszechnienie kultury),
- stypendiów fundowanych, pracowniczych i dla sportowców,
- rekompensat z tytułu wzrostu cen detalicznych, wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów osobom korzystających z urlopów wychowawczych.
Wyżej ujęto podstawowe tytuły wypłat nie zaliczonych do wynagrodzeń; pełny ich wykaz zawiera powołana wyżej Uchwała Nr 33 Rady Ministrów.
Wynagrodzenia dzielą się na:
Wynagrodzenia osobowe obejmują wynagrodzenia i inne świadczenia z tytułu pracy, wypłacane lub wydawane w naturze (odpowiednio przeliczone) pracownikom.
Ponadto do wynagrodzeń osobowych zaliczono:
- wartość robocizny wykonywanej przez jednostki wojskowe i zorganizowane grupy robocze,
- wypłaty za czynności wykonywane w ramach terapii zajęciowej przez chorych oraz przez pensjonariuszy domów pomocy społecznej.
W skład wynagrodzeń osobowych wchodzą następujące elementy:
- wynagrodzenia zasadnicze ustalone na podstawie obowiązującej stawki za jednostkę pracy (np.: godzinowej, miesięcznej, akordowej, prowizyjnej),
- dodatki przyznawane ze względu na szkodliwe dla zdrowia i uciążliwe warunki pracy, pełnienie funkcji kierowniczych, staż pracy, za pracę w nocy, na 2 i 3 zmianie, za szczególne kwalifikacje itp.,
- premie wypłacane periodycznie oraz prowizje niesamodzielne,
- wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,
- wynagrodzenia płatne dodatkowo za pracę wykonywaną w ramach obowiązującego pracownik wymiaru czasu pracy, ale przekraczającego normalne obowiązki lub normatywy (np. wynagrodzenia za szkolenie wewnątrzzakładowe, za kierowanie praktykami itp.),
- wynagrodzenia za czynności wykonywane poza obowiązującym pracownika wymiaru czasu pracy (np. za pełnienie dyżuru pogotowia technicznego),
- dodatki wyrównawcze (np. do poziomu najniższego wynagrodzenia),
- wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy (np. za czas przestoju, urlopu),
- zasiłki chorobowe w okresie trwania stosunku pracy - wypłacane ze środków zakładu pracy,
- świadczenia deputatowe (np. deputaty węglowe, umundurowanie),
- dodatkowe wynagrodzenia i świadczenia wynikające ze szczególnych przywilejów kart pracowniczych,
- wynagrodzenia o charakterze nieperiodycznym (np. nagrody jubileuszowe, odprawy wypłacane przy przejściu na emeryturę, premie za oszczędność paliw, energii itp., ekwiwalent za niewykorzystany urlop),
- świadczenia odszkodowawcze,
- wynagrodzenia świadczenia wypłacane w złotych pracownikom polskim zatrudnionym za granicą.
Wypłaty wynagrodzeń osobowych należy wykazywać łącznie z rekompensatami pracowniczymi oraz wypłatami z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach.
Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe obejmują:
- wynagrodzenia wynikające z podstawowych zasad wynagrodzenia (stawek godzinowych, miesięcznych, akordowych, prowizyjnych), łącznie z dopłatami, dodatkami i innymi wypłatami z tytułu pracy przewidzianymi w układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach o wynagrodzeniu:
- za pracę przekraczającą dobową i tygodniową normę czasu pracy oraz za nadliczbową pracę w niedzielę i ustawowe dni świąteczne wolne od pracy,
- za pracę w dodatkowych dniach wolnych od pracy,
- zryczałtowane wynagrodzenia za wykonywanie czynności wchodzących w zakres obowiązków objętych umową o pracę - w czasie przekraczającym obowiązującą normę czasu pracy.
Wypłaty z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach obejmują:
- nagrody i premie wypłacane z funduszu załogi tworzonego na podstawie odrębnych przepisów z zysku do podziału w przedsiębiorstwach państwowych i innych jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym także wypłaty z funduszu premiowego tworzonego z tych środków w przedsiębiorstwach gospodarki rolnej. Dotyczy przedsiębiorstw państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26.II.1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) i ich zrzeszeń. Dotyczy również gospodarstw pomocniczych w służbie zdrowia.
- wypłaty z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach stanowiące premie i nagrody dla członków będących pracownikami i pracowników spółdzielni, a w spółdzielniach pracy - także wypłaty dla członków z tytułu wkładu pracy.
Rekompensaty pieniężne z tytułu wzrostu cen detalicznych obejmują dokonywane na podstawie odrębnych przepisów wypłaty dla:
- pracowników,
- uczniów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,
- osób wykonujących pracę na podstawie umowy zleconej (umowy o dzieło) i umowy agencyjnej.
Rekompensaty pieniężne obejmują wypłaty z tytułu wzrostu cen detalicznych wprowadzone:
- uchwałą Nr 187 Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1981 r. w sprawie podwyższenia cen detalicznych niektórych artykułów żywnościowych (M. P. Nr 32, poz. 200 zm. M. P. Nr 2, poz. 11 z 1984 r.),
- uchwałą Nr 24 Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 1982 r. w sprawie rekompensat pieniężnych z tytułu wprowadzenia z dniem 1 lutego 1982 r. nowych cen detalicznych podstawowych artykułów żywnościowych, opału i energii (tekst jednolity M. P. Nr 3, poz. 29 z 1984 r.),
- oraz ewentualnie inne później wprowadzone przepisy.
Rekompensaty należy ujmować w sprawozdaniu zgodnie z rzeczywistymi terminami wypłat, za okres którego dotyczą wynagrodzenia objęte daną listą płac. Np. w sprawozdaniu za I kwartał rekompensaty płatne z góry ujmuje się za okres - luty - kwiecień.
Jednostki sprawozdawcze, w których rekompensaty zostały włączone do stawek osobistego zaszeregowania wykazują w osobnym wierszu kwoty tych rekompensat wypłacane do momentu włączenia ich do płac zasadniczych (kwoty te należy wykazać do końca roku sprawozdawczego).
W sprawozdaniach dotyczących wynagrodzeń nie należy ujmować rekompensat dla członków rodzin pracowników oraz dla osób przebywających na urlopach wychowawczych w celu sprawowania opieki nad dzieckiem.
Nagrody z zakładowego funduszu nagród obejmują wyłącznie nagrody wypłacane z tego funduszu tworzonego na podstawie ustawy z dnia 10 lipca 1985 r. o rocznych nagrodach z zakładowego funduszu nagród w państwowych jednostkach organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami państwowymi (Dz. U. Nr 23, poz. 141).
Nagrody te nie występują w przedsiębiorstwach państwowych objętych działaniem ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) i ich zrzeszeniach, spółdzielniach oraz w jednostkach organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą, które nie tworzyły zakładowego funduszu nagród.
Wynagrodzenia bezosobowe obejmują: wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów o dzieło (nie będące wyodrębnionymi honorariami) lub umów zlecenia, wynagrodzenia wypłacane na podstawie odrębnych przepisów osobom, które wykonują określone czynności na polecenie właściwych organów (np. biegłych w postępowaniu sądowym) oraz wynagrodzenia wypłacane za udział w komisjach, radach naukowych itp.
Wynagrodzenia bezosobowe należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.
Honoraria obejmują: wynagrodzenia za prace twórcze, autorskie i realizatorskie należące do podstawowej (statutowej) działalności jednostek gospodarki uspołecznionej wypłacających te wynagrodzenia, jeżeli prace te są wykonywane przez pracowników własnych lub przez inne osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
Szczegółowy wykaz wynagrodzeń zaliczanych do honorariów zawiera uchwała Nr 33 Rady Ministrów.
Honoraria należy wykazać w kwotach netto, bez podatku.
Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne obejmują wynagrodzenia za wykonywane na podstawie umowy agencyjnej zlecane czynności, opłacane od dokonywanych transakcji kupna lub sprzedaży oraz wykonywanych usług według określonej wysokości stawki prowizyjnej.
Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne należy wykazywać w kwotach netto, bez podatku.
ZAŁOŻENIA DO KONTROLI RACHUNKOWEJ
Po sporządzeniu sprawozdań należy sprawdzić zgodność rachunkową liczb podanych w sprawozdaniu według:
a) wskazówek zamieszczonych na formularzu,
b) poniższych wskazówek.
Dział 1
rubr. ł rubr. 8; rubr. 6 ł rubr. 10; rubr. 11 > rubr. 12; rubr. 5 ł rubr. 9; rubr. 7 ł rubr. 11; rubr. 13 ł rubr. 14
wiersz | 06 | > | wiersz | 09 | - | dotyczy sprawozdań za I i III kwartały |
wiersz | 03 | ł | wiersz | 04 | ) | |
wiersz | 07 | ł | wiersz | 08 | } | dotyczy sprawozdań za IV kwartały (roczne - |
wiersz | 10 | ł | wiersz | 11 | } | ostateczne) |
wiersz | 14 | ł | wiersz | 15 | ) |
Dział 2
rubr. 1 ł rubr. 2
wiersz 03 ł wiersz 04
Dział 3
wiersz | 02 | ł | wiersz | 03 | + | wiersz 04 | ) | |
wiersz | 05 | ł | wiersz | 06 | } | dotyczy sprawozdań za IV kwartały (roczne ostateczne) | ||
wiersz | 09 | ł | wiersz | 10 | + | wiersz 11 | ) |
Załącznik Nr 1
WYKAZ
WYKAZ
Lp. | Nazwa i adres jednostki sprawozdawczej | Jednostki budżetowe (rozdziały) | Gospodarstwa pomocnicze (typy) | Środki specjalne (typy) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | GAŁĄŹ 85 - Ochrona Zdrowia Akademia Medyczna w Warszawie, ul. Filtrowa 30 | 8512 | 11 | - |
2 | Akademia Medyczna w Krakowie, ul. Św. Anny 12 | 8512 | 05 | 04 |
3 | Akademia Medyczna w Łodzi, ul. Kościuszki 4 | 8512 | - | - |
4 | Akademia Medyczna w Poznaniu, ul. Fredry 10 | 8512 | 05 i 11 | - |
5 | Akademia Medyczna we Wrocławiu, ul. Pasteura 1 | 8512 | 05 | 01 |
6 | Akademia Medyczna w Białymstoku, ul. Kilińskiego 11 | 8512 | - | 01 |
7 | Akademia Medyczna w Gdańsku, ul. Curie-Skłodowskiej 3a | 8512 | 01, 05 i 11 | 01 |
8 | Akademia Medyczna w Katowicach, ul. Poniatowskiego 15 | 8512 | 01/2 gosp./ 04 05-11 /2 gosp./ | - |
9 | Akademia Medyczna w Lublinie, ul. Cicha 4 | 8512 | 05, 11 | - |
10 | Akademia Medyczna w Szczecinie, ul. Rybacka 1 | 8512 | 01, 05 | - |
11 | Instytut Psychoneurologiczny Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9 | 8594 | - | Fund. cel. |
12 | Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego Warszawa, ul. Marymoncka 99 | 8512 | 04, 11 | 01 |
13 | Lecznica MZiOS Warszawa, ul. Emilii Plater 18 | 8513 | - | 6 |
14 | Międzyzakładowa Przychodnia Pracownicza Warszawa, ul. Mazowiecka 6/8 | 8513 | - | - |
15 | Specjalistyczny Zespół Opieki Zdrowotnej - Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka Warszawa-Międzylesie, ul. Dzieci Polskich 20 | 8512 | 11 i 05 | 01 14 |
16 | Profilaktyczny Dom Zdrowia w Łebie, woj. słupskie | 8517 | - | - |
17 | Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie, woj. gdańskie | 8517 | - | - |
18 | Profilaktyczny Dom Zdrowia w Wiśle, woj. bielskie | 8517 | - | - |
19 | Profilaktyczny Dom Zdrowia w Rabce, woj. nowosądeckie | 8517 | - | - |
20 | Profilaktyczny Dom Zdrowia w Wólce Przybojewskiej woj. płockie | 8517 | - | - |
21 | Zespół Profilaktycznych Domów Zdrowia w Zakopanem, woj. nowosądeckie | 8517 | - | - |
22 | Centralna Przychodnia Sportowo-Lekarska w Warszawie, ul. Konopnickiej 6 | 8511 | - | - |
23 | Centralny Zespół Lecznictwa Sanitarnego w Warszawie, ul. Księżycowa 5 | 8511 | - | 02 |
24 | Zarząd Inwestycji Centralnych jednostka na narzutach Warszawa, ul. Kasprzaka 17 | - | - | - |
25 | Centralna Baza Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych w Zduńskiej Woli, ul. Łaska 13 | 8595 | - | - |
26 | Zarząd Artykułów Sanitarnych Warszawa, ul. Flory 3 | 8983 | - | - |
27 | Akademia Medyczna w Bydgoszczy, ul. Curie-Skłodowskiej 9 | 8512 | - | - |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Centrum Onkologii - Instytut Warszawa, ul. Wawelska 15 | |||
2 | Centrum Onkologii - Instytut Oddział w Gliwicach Gliwice, ul. Armii Czerwonej 15 | |||
3 | Centrum Onkologii - Instytut Oddział w Krakowie Kraków, ul. Garncarska 11 | |||
4 | Instytut Reumatologiczny Warszawa, ul. Spartańska 1 | |||
5 | Instytut Kardiologii Warszawa, ul. Alpejska 42 | |||
6 | Instytut Hematologii Warszawa, ul. Chocimska 5 | |||
7 | Instytut Gruźlicy Warszawa, ul. Płocka 26 | |||
8 | Instytut Matki i Dziecka Warszawa, ul. Kasprzaka 17 | |||
9 | Instytut Matki i Dziecka Oddział Terenowy w Rabce Rabka, ul. Polna 3 | |||
10 | Instytut Żywności i Żywienia Warszawa, ul. Powsińska 61/63 | |||
11 | Instytut Psychoneurologiczny Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9 | |||
12 | Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym Łódź, ul. Teresy 8 | |||
13 | Instytut Medycyny Pracy w Przemyśle Węglowym i Hutniczym Sosnowiec, ul. Bieruta 20 | |||
14 | Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej Gdynia, ul. Starowiejska 50 | |||
15 | Instytut Balneoklimatyczny Poznań, ul. Szamarzewskiego 84 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | GAŁĄŹ 86 - Opieka społeczna Dom Weteranów Ruchu Robotniczego w Warszawie, ul. Komarowa 139 | 8611 | - | - |
2 | Dom Wysłużonego Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie, ul. Elekcyjna 37 | 8611 | - | - |
3 | Zrzeszenie Katolików "Caritas" Zarząd Główny w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 62 | - | - | |
4 | Polski Czerwony Krzyż Zarząd Główny Warszawa, ul. Mokołowska 14 | |||
5 | Polski Komitet Pomocy Społecznej Rada Naczelna Warszawa, ul. Senatorska 13/15 | - | - | |
6 | Polski Związek Niewidomych Zarząd Główny Warszawa, ul. Konwiktorska 9 | |||
7 | Polski Związek Głuchych Zarząd Główny Warszawa, ul. Podwale 23 | |||
8 | Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy Zarząd Główny Warszawa, ul. Kopernika 36/40 | |||
9 | Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc Zarząd Główny Warszawa, ul. Kryniczna 12/14 | |||
10 | Młodzieżowy Ruch na Rzecz Przeciwdziałania Narkomanii "Monar" Zarząd Główny Warszawa, ul. Hoża 57 | |||
11 | Towarzystwo Rozwoju Rodziny Zarząd Główny Warszawa, ul. Karowa 31 |
Załącznik Nr 2
Lp. | Województwo | Adres |
1 | st. warszawskie | Pl. Dzierżyńskiego 3/5 00-950 Warszawa |
2 | bialskopodlaskie | ul. Międzyrzecka 2 21-300 Radzyń Podlaski |
3 | białostockie | ul. Krakowska 13 15-875 Białystok |
4 | bielskie | ul. R. Luksemburg 30 43-300 Bielsko-Biała |
5 | bydgoskie | ul. Konarskiego 1/3 85-950 Bydgoszcz |
6 | chełmskie | ul. Katedralna 7 22-100 Chełm |
7 | ciechanowskie | ul. Niechodzka 14a 06-400 Ciechanów |
8 | częstochowskie | ul. Żyzna 16b 42-201 Częstochowa |
9 | elbląskie | ul. K. Świerczewskiego 7 82-100 Nowy Dwór Gdański |
10 | gdańskie | ul. Danusi 4 80-952 Gdańsk |
11 | gorzowskie | ul. Dzieci Wrzesińskich 16 66-400 Gorzów Wielkopolski |
12 | jeleniogórskie | ul. 1 Maja 1 58-500 Jelenia Góra |
13 | kaliskie | ul. Kolegialna 4 62-800 Kalisz |
14 | katowickie | ul. Owocowa 3 40-157 Katowice |
15 | kieleckie | ul. Wróblewskiego 2 25-953 Kielce |
16 | konińskie | ul. Słowackiego 5 62-500 Konin |
17 | koszalińskie | Al. A. Zawadzkiego 4 75-412 Koszalin |
18 | m. krakowskie | ul. Lubicz 25 30-960 Kraków |
19 | krośnieńskie | ul. Naftowa 18 38-400 Krosno |
20 | legnickie | ul. Grunwaldzka 22 59-220 Legnica |
21 | leszczyńskie | ul. Kościuszki 22 64-000 Kościan |
22 | lubelskie | ul. Leszczyńskiego 48 20-950 Lublin |
23 | łomżyńskie | ul. Senatorska 50 18-400 Łomża |
24 | m. łódzkie | Al. Kościuszki 83 90-950 Łódź |
25 | nowosądeckie | ul. Orkana 8 34-600 Limanowa |
26 | olsztyńskie | ul. Kościuszki 78/82 10-950 Olsztyn |
27 | opolskie | ul. Krakowska 53 45-951 Opole |
28 | ostrołęckie | ul. Bartosza Głowackiego 39 07-400 Ostrołęka |
29 | pilskie | ul. Buczka 68 64-920 Piła |
30 | piotrkowskie | ul. Krajowej Rady Narodowej 10 97-300 Piotrków Trybunalski |
31 | płockie | ul. Kobylińskiego 14 09-400 Płock |
32 | poznańskie | ul. Wojska Polskiego 27/29 60-610 Poznań |
33 | przemyskie | ul. Katedralna 5 37-700 Przemyśl |
34 | radomskie | ul. Bohaterów Stalingradu 39/45 26-600 Radom |
35 | rzeszowskie | ul. M. Fornalskiej 1 35-959 Rzeszów |
36 | siedleckie | ul. Świerczewskiego 68 08-110 Siedlce |
37 | sieradzkie | ul. Nenckiego 39/43 98-200 Sieradz |
38 | skierniewickie | ul. Sienkiewicza 14 96-140 Brzeziny |
39 | słupskie | ul. Bohaterów Westerplatte 4 76-200 Słupsk |
40 | suwalskie | ul. Noniewicza 23 16-400 Suwałki |
41 | szczecińskie | ul. Roosevelta 1/2 70-325 Szczecin |
42 | tarnobrzeskie | ul. Sienkiewicza 37 39-400 Tarnobrzeg |
43 | tarnowskie | Pl. Kazimierza Wielkiego 2 33-100 Tarnów |
44 | toruńskie | Pl. Armii Czerwonej 2 87-100 Toruń |
45 | wałbrzyskie | ul. 1-go Maja 1 58-300 Wałbrzych |
46 | włocławskie | ul. Łęgska 54a 87-800 Włocławek 1 |
47 | wrocławskie | ul. Oławska 31 50-950 Wrocław |
48 | zamojskie | ul. Łukasińskiego 2d 22-400 Zamość |
49 | zielonogórskie | ul. Spokojna 1 65-954 Zielona Góra |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
Wypełniaj resortowe formularze | Zatwierdzono | ||
sprawozdawcze | → | dnia 1986.04.29 GUS | |
tylko z tym nadrukiem | za Nr VIII/91/2i |
sporządzania sprawozdań na formularzu o symbolu Mz-91x
Kwartalno-roczne sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w państwowym przedsiębiorstwie uzdrowiskowym
Grupowanie zatrudnionych
Pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych należy sklasyfikować jako:
1. pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i pokrewnych oraz
2. pracowników zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych.
Kryterium decydującym o zakwalifikowaniu poszczególnych osób zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej do jednej z powyższych kategorii jest charakter wykonywanej pracy względnie zajmowane stanowisko.
Kategoria "pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych i pokrewnych" obejmuje zarówno
- pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, na których wykonywane są czynności składające się na proces technologiczny wytwarzania produkcji (zdrojowej, budowlanej itp.) jak i
- pracowników na stanowiskach pokrewnych robotniczych, na których wykonywane są czynności mające charakter prac pomocniczych i obsługowych (świadczonych na rzecz kuracjuszy).
Do tej kategorii należy zaliczyć:
W wierszu 03 działu 1 - niższy personel medyczny, tj. salowe, łazienkowe, kąpielowe, pomoce laboratoryjne, pracowników pijalni nie zaliczonych do detalu.
W wierszu 05 - robotników wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych zatrudnionych w brygadach budowlanych wynagradzanych wg przepisów budowlanych.
W wierszu 06 - wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostkach obrotu towarowego szczebla detalu, tj. w klubach kuracjusza, kawiarniach, pijalniach wód mineralnych (sklepach) oraz muzyków.
W wierszu 07 - robotników zatrudnionych bezpośrednio lub pośrednio przy produkcji zdrojowej i warsztatowej.
W wierszu 08 - kierowców, pomocników kierowców, robotników zaplecza technicznego transportu zorganizowanego.
W wierszu 09 - robotników zatrudnionych w hurtowniach, podhurtowniach, pracowników wodociągów i kanalizacji, warsztatów mechanicznych, stolarni, pralni, szwalni, eksploatacji borowiny, gospodarstw rolnych, grup konserwacyjno-remontowych, pracowników punktów żywienia, (kuchmistrzów, kucharki, pomoce kuchenne, podające), sprzątaczki, portierów, windziarzy, palaczy, dozorców nocnych, magazynierów.
Kategoria "pracownicy na stanowiskach nierobotniczych" obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach nie określonych jako robotnicze, bez względu na wyuczony zawód.
Są to przykładowo: stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne samodzielne lub wykonawcze nie mające charakteru kierowniczego, lecz wymagające gruntownego specjalistycznego przygotowania na poziomie wyższym lub średnim zawodowym, jak również stanowiska, na których wykonywane są czynności pomocnicze (o charakterze manipulacyjnym) biurowe i gospodarcze wspomagające działalność prowadzoną na wyżej wymienionych stanowiskach.
Do tej kategorii pracowników należy zaliczyć:
- kierownictwo przedsiębiorstwa,
- pracowników:
technicznych,
ekonomicznych,
administracyjnych,
medycznych (z wyjątkiem wymienionych w wierszu 03 działu 1 sprawozdania).
Do średniego personelu medycznego zalicza się: felczerów, pielęgniarki, techników medycznych, laborantów medycznych, opiekunki dziecięce, masażystów, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej posiadających dyplom ukończenia szkoły medycznej, pomoce dentystyczne.
Przez "kierownictwo" należy rozumieć dyrektora przedsiębiorstwa, zastępców dyrektorów i głównego księgowego.
Do grupy "pozostali pracownicy medyczni" należy zaliczyć magistrów wychowania fizycznego i innych z wyższym wykształceniem nie wymienionych w wierszach 14-16 działu 1 sprawozdania, a wynagradzanych wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażania pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.
Poprzez "pracowników technicznych" należy rozumieć pracowników kierowniczych, technicznych, specjalistów technicznych, pracowników technicznych, tj. np. kierownika i pracowników inżynieryjno-technicznych wydziału budowlanego, rozlewni wód mineralnych, warsztatów, mistrzów, specjalistów d/s ochrony źródeł kierowników oraz pracowników zakładu balneotechniki, ruchu kierowników oraz pracowników działu inwestycji i remontów, zakładowego inspektora bhp, kierownika punktu żywienia, kierownika zakładu żywienia i hotelarstwa, główny specjalista d/s samoobrony.
Pracownicy administracyjni to: sekretarka, maszynistka, kierownicy administracyjni szpitali i sanatoriów, kierownicy administracyjni pralni, kawiarni, kierownicy, pracownicy działu administracyjno-gospodarczego, magazynierzy, kierownicy i pracownicy biura skierowań, kontroler zakładowy itp.
Pracownicy ekonomiczni to: kierownik i pracownicy działu: d/s pracowniczych, finansowo-księgowego, gospodarki materiałowej, specjalista d/s organizacji i zarządzania, kierownik i pracownicy działu ekonomicznego itp.
W grupie "pracowników pozostałych" (wiersz 23) należy ująć radców prawnych i pracowników kulturalno-oświatowych oraz innych nie wymienionych wyżej.
Pracownicy działalności podstawowej wyliczani już w poszczególnych kategoriach pracowników na stanowiskach robotniczych, bądź nierobotniczych występują w całości w wierszu 24 jako pozycja ewidencyjna.
Do pracowników działalności podstawowej zalicza się wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego (szpitale uzdrowiskowe, sanatoria, przychodnie, pracownie analityczno-diagnostyczne, zakłady przyrodolecznicze i inne), a więc lekarzy, lekarzy dentystów, biologów, farmaceutów, magistrów wychowania fizycznego, średni personel medyczny, niższy personel medyczny oraz samodzielnych inspektorów d/s ochrony źródeł, pracowników kulturalno-oświatowych, kierowników pracowników punktów żywienia, pracowników obsługujących pomieszczenia zakładów lecznictwa uzdrowiskowego (sprzątaczki, portierów, recepcjonistów, windziarzy), a ponadto: kierowników i z-ców kierowników administracyjnych zakładów lecznictwa uzdrowiskowego itp. mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej.
Analogicznie należy klasyfikować pracowników niepełnozatrudnionych.
Wynagrodzenia - są to wszelkie dochody oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, wypłacane (wydawane) bezpośrednio pracownikom lub innym osobom fizycznym przez jednostkę gospodarki uspołecznionej stanowiące wydatki tej jednostki ponoszone za opłacanie wykonywanej na jej rzecz pracy, niezależnie od źródeł finansowania tych wypłat i świadczeń oraz bez względu na podstawę stosunku pracy bądź innego stosunku prawnego lub czynności prawnej, na której podstawie jest świadczona praca.
Szczegółowy podział wynagrodzeń określa uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1983 r. w sprawie klasyfikacji wynagrodzeń w jednostkach gospodarki uspołecznionej (M. P. Nr 15, poz. 85) oraz zarządzenie Nr 21 Prezesa GUS z dnia 18 maja 1984 r. w sprawie klasyfikacji składników wynagrodzeń (Dz. Urz. GUS Nr 3, poz. 6).
Przez "pozostałe składniki wynagrodzeń" należy rozumieć np.:
- dodatki funkcyjne,
- dodatki stażowe,
- dodatki nocne,
- nagrody,
- premie,
- rekompensaty (pracowników wydziału budowlanego, transportu i muzyków),
- zasiłki chorobowe,
Godziny nadliczbowe i wypłaty za te godziny dotyczą wszystkich godzin nadliczbowych, a nie tylko opłacanych ze zwyżką 50% lub 100%.
Fundusz motywacyjny jest to fundusz utworzony w przedsiębiorstwie na podstawie § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.
Wynagrodzenia pracowników obcych - należy podać wartość wypłat dokonanych w okresie sprawozdawczym na rzecz osób nie będących pracownikami jednostki sprawozdawczej, np. osób, którym umowa o pracę wygasła w ubiegłym roku, a przysługuje im zaległe wynagrodzenie.
Uwaga ogólna!
Do sprawozdania należy dołączyć kopię deklaracji dotyczącej należności z tytułu obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej złożonej w Izbie Skarbowej.
Sprawozdanie Mz-91x należy sporządzać narastająco od początku roku w okresach kwartalnych, na podstawie:
- rejestru zatrudnionych w przedsiębiorstwie w okresie sprawozdawczym i ich
- kart zarobkowych oraz list płac,
w 4-ch egzemplarzach, w 13 dni po okresie sprawozdawczym.
Adresatami są: