Obowiązki sprawozdawcze z lecznictwa uzdrowiskowego, zaopatrzenia farmaceutycznego oraz środków odurzających i psychotropowych.
Dz.Urz.MZiOS.1987.3.12
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 9 grudnia 1986 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych z lecznictwa uzdrowiskowego, zaopatrzenia farmaceutycznego oraz środków odurzających i psychotropowych
1) | Mz-70 | Miesięczne sprawozdanie o preparatach z krótkim terminem ważności i przeterminowanych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. |
2) | Mz-71 | Kwartalne sprawozdanie o sprzedaży, przesunięciach do aptek i zakupach wyrobów farmaceutycznych i sanitarnych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia. |
3) | Mz-72 | Roczne sprawozdanie o stanie sieci aptek i punktów aptecznych oraz o zatrudnieniu pracowników farmaceutycznych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia. |
4) | Mz-73 | Roczne sprawozdanie z wykonania przerobu galenowego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia. |
5) | Mz-74 | Kwartalne sprawozdanie o sprzedaży i zapasach towarów w przedsiębiorstwie zaopatrzenia farmaceutycznego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia. |
6) | Mz-75 | Kwartalne sprawozdanie z wyrobu środków odurzających i psychotropowych" według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia. |
7) | Mz-76 | Roczne sprawozdanie z obrotu środkami odurzającymi i psychotropowymi oraz ich wyrobu i przerobu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia. |
8) | Mz-78 | Półroczne sprawozdanie z działalności podstawowej państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do zarządzenia. |
9) | Mz-79 | Roczne sprawozdanie z wykonania działalności produkcyjnej państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do zarządzenia. |
10) | Mz-80 | Roczne sprawozdanie z lecznictwa uzdrowiskowego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do zarządzenia. |
11) | Mz-81 | Roczne sprawozdanie o kuracjuszach zagranicznych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do zarządzenia. |
12) | Mz-82 | Półroczne, roczne sprawozdanie z wykonania sprzedaży, kosztów i wyników działalności państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do zarządzenia. |
13) | Mz-83 | Roczne sprawozdanie z działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego prowadzonych przez jednostki organizacyjne nie będące przedsiębiorstwami, według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do zarządzenia. |
ZAŁĄCZNIK Nr 14
INSTRUKCJA NR VIII(91)5i
INSTRUKCJA NR VIII(91)5i
Wypełniaj resortowe formularze sprawozdawcze → tylko z tym nadrukiem | Zatwierdzono dnia 1986.12.09 GUS za nr VIII/91/5i |
Formularz Mz-70
Miesięczne sprawozdanie o preparatach z krótkim terminem ważności i przeterminowanych (dawny formularz Mz/CZA-2)
Wewnątrz grup stosuje się kolejność alfabetyczną.
W rubr. 5 - należy podać liczbę tabletek, drażetek, ampułek itp. znajdujących się w jednym opakowaniu.
W rubr. 6 - należy podać ilość opakowań, np. słoików, pudełek określonych w rubryce 4.
W rubr. 7 - należy podać wartość opakowań wykazanych w rubryce 6 w cenach detalicznych.
W rubr. 8 - należy podać ewentualne nadwyżki, których magazyn nie może upłynnić. Informacja podana w tej rubryce ma podstawowe znaczenie dla podjęcia decyzji w zakresie przedłużenia terminu ważności zapasów preparatów zagrożonych przeterminowaniem. W rubryce tej należy podać liczbę opakowań, które nie zostaną upłynnione przed upływem terminu ważności.
Nadwyżkę tę oblicza sie następująco:
liczba opakowań pozostających w magazynach (rubr. 6) minus liczba opakowań sprzedanych kwartalnie.
W rubr. 9 - należy podać dodatkowe informacje w zakresie danego preparatu dotyczące np. badań w Instytucie Leków, złożonych zastrzeżeń itp.
Formularz Mz-71
Kwartalne sprawozdanie o sprzedaży, przesunięciach do aptek i zakupach wyrobów farmaceutycznych i sanitarnych (dawny formularz Mz/CZA-7)
Dział. 1. Sprzedaż w aptekach oraz przesunięcia do aptek
W wierszu 1 - należy podać dane zbiorczo dla całego przedsiębiorstwa zgodnie z zapisem księgowym za kwartał sprawozdawczy.
W wierszu 2 - należy podać przesunięcia towarowe z magazynów hurtowych do własnych aptek i punktów aptecznych.
Dział 2. Zakupy wyrobów farmaceutycznych i sanitarnych
z CSF "Cefarm" i z "Cefarm-Dialab" (wiersz 25) - dotyczy dostaw bezpośrednio z magazynów oraz w trybie tranzytu rozliczanego (dostawy: producent - PZF "Cefarm", faktury: CSF "Cefarm" lub "Cefarm_Dialab" - PZF "Cefarm"),
bezpośrednia dystrybucja (wiersz 30) - dotyczy bezpośrednio zakupów PZF "Cefarm" zarówno do magazynów jak i do aptek.
- ceny zbytu regulowane i urzędowe - odrębnie ustalone,
- ceny zbytu pochodne od cen detalicznych w tych przypadkach, gdy dostawca lub producent rozlicza się po tych cenach,
- ceny zakupu (płacone) wg których PZF "Cefarm" nabywają artykuły w bezpośredniej dystrybucji.
Formularz Mz-72
Roczne sprawozdanie o stanie sieci aptek i punktów aptecznych oraz o zatrudnieniu pracowników farmaceutycznych (dawny formularz Mz/CZA-10)
Przez punkt apteczny I typu należy rozumieć jednostkę detaliczną, która mieści się w lokalu przedsiębiorstwa "Cefarm" i jest obsługiwana przez technika farmaceutycznego (pracownika tego przedsiębiorstwa na podstawie umowy o pracę) w ściśle określonym asortymencie leków dopuszczonych do sprzedaży.
Przez punkt apteczny II typu należy rozumieć jednostkę detaliczną mieszczącą się w pomieszczeniach innej jednostki i obsługiwaną przez pielęgniarkę lub położną (pracownika tej jednostki na podstawie umowy zlecenia) o ściśle określonym asortymencie leków dopuszczonych do sprzedaży.
Przez ekspedycję (wiersz 14) rozumie się wydanie dla jednej osoby leków gotowych lub innych artykułów na receptę lub bez recepty niezależnie od ilości leków.
W dziale tym należy wykazywać pracowników zarówno pełno jak i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty.
Przez farmaceutów (wiersz 2) należy rozumieć dr farmacji, mgr farmacji, prowizorów farmacji i aptekarzy aprobowanych.
Do pomocników aptekarskich (wiersz 3) należy zaliczyć również asystentów aptecznych.
W rubryce 1 - wierszu 1 "ogółem" należy wykazać wszystkich pracowników będących w ewidencji przedsiębiorstwa, zarówno pracowników aptek jak i pracowników magazynowych, administracyjnych zarządu itp. - niezależnie od rodzaju wykonywanych zadań i stopnia wykształcenia.
W rubryce 2 - (wiersz 1) - należy analogicznie wykazać wszystkich pracowników aptek i punktów aptecznych I typu, niezależnie od rodzaju wykonywanych zadań i stopnia wykształcenia.
W rubryce 3 - należy wykazać pracowników w wieku emerytalnym (mężczyźni w wieku powyżej 65 lat, kobiety w wieku powyżej 60 lat).
Powyższe ilustrują następujące dwa przykłady:
I. Dla osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie (bez zatrudnionych w aptekach i punktach aptecznych).
Nominalny czas pracy, obowiązujący wszystkich pracowników jednostki sprawozdawczej wynosi 42 godziny tygodniowo.
Według stanu na koniec grudnia zatrudniano 30 osób w niepełnym wymiarze czasu pracy, z tego:
- 4 osoby na 1/4 etatu (10,5 godzin tygodniowo),
- 16 osób na 1/2 etatu (21 godzin tygodniowo),
- 6 osób na 3/4 etatu (31,5 godzin tygodniowo),
- 4 osoby po 36 godzin tygodniowo.
Liczba osób niepełnozatrudnionych na koniec grudnia | Współczynnik przeliczeniowy | Liczba osób niepełnozatrudnionych na koniec grudnia w przeliczeniu na pełnozatrudnionych | ||||
4 | 10,5 | |||||
42 = 0,25 | 4 x 0,25 = 1,0 | |||||
16 | 21 | |||||
42 = 0,5 | 16 x 0,5 = 8,0 | |||||
6 | 31,5 | |||||
42 = 0,75 | 6 x 0,75 = 4,5 | |||||
4 | 36 | |||||
42 = 0,86 | 4 x 0,86 = 3,4 | |||||
Ogółem 30 | x | 16,9 |
Z przeliczenia przedstawionego w powyższej tabeli wynika, że w danej jednostce sprawozdawczej liczba niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełnozatrudnionych według stanu na koniec grudnia wynosiła 16,9.
II. Dla osób zatrudnionych w aptekach i punktach aptecznych.
Nominalny czas pracy obowiązujący wszystkich pracowników wynosi 40 godzin tygodniowo. Wg stanu na koniec grudnia zatrudniano 30 osób w niepełnym wymiarze czasu pracy, z tego:
- 4 osoby na 1/4 etatu (10 godzin tygodniowo),
- 16 osób na 1/2 etatu (20 godzin tygodniowo),
- 6 osób ma 3/4 etatu (30 godzin tygodniowo),
- 4 osoby po 36 godzin tygodniowo.
Liczba osób niepełnozatrudnionych na koniec grudnia | Współczynnik przeliczeniowy | Liczba osób niepełnozatrudnionych na koniec grudnia w przeliczeniu na pełnozatrudnionych | |||
4 | 10 | ||||
40 = 0,25 | 4 x 0,25 = 1,0 | ||||
16 | 20 | ||||
40 = 0,5 | 16 x 0,5 = 8,0 | ||||
6 | 30,5 | ||||
40 = 0,75 | 6 x 0,75 = 4,5 | ||||
4 | 36 | ||||
40 = 0,86 | 4 x 0,9 = 3,6 | ||||
Ogółem 30 | x | 17,1 |
Z przeliczenia przedstawionego w powyższej tabeli wynika, że w aptekach i punktach aptecznych liczba niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełnozatrudnionych według stanu na koniec grudnia wynosiła 17,1.
Formularz Mz-73
Roczne sprawozdanie z wykonania przeroby galenowego
(dawny formularz Mz/CZA-12)
Formularz Mz-74
Kwartalne sprawozdanie o sprzedaży i zapasach towarów w przedsiębiorstwie zaopatrzenia farmaceutycznego
(dawny formularz Mz/CZA-13)
- w wierszach 08, 09, 11, 12, 14, 20, 22, 28 i 29 należy wykazywać w każdym kwartale natomiast
- w pozostałych wierszach - jedynie za IV kwartał, tj. za rok kalendarzowy.
Dział 1. Sprzedaż i zapasy towarów
W wierszu 04 - należy podać wszystkie zakupu wyłącznie w transporcie organizowanym (dostawy i faktury: producent - PZF "Cefarm"), za który CSF "Cefarm" uzyskuje prowizję od dostawcy.
W wierszu 05 - należy wykazać m.in. zwroty towarów oraz zakup od innych przedsiębiorstw PZF "Cefarm".
W wierszu 07 - należy wykazać różnice wartościowe wynikające z przeceny towarów, zwiększające wartość towarów (podwyżka cen).
W wierszu 08 - należy wykazać pełną sprzedaż w cenach realizacji, na którą składa się sprzedaż z magazynów do lecznictwa (wiersz 09) oraz sprzedaż z aptek (wiersz 11).
W wierszu 11 - należy podać wartość sprzedaży aptek, która obejmuje:
w wierszu 12 - wpływy pieniężne od ludności, tj. odpłatność ubezpieczonych oraz pełną opłatę za leki i artykuł sanitarne od osób nie posiadających uprawnień do ulgowej opłaty (dawna sprzedaż rynkowa),
w wierszu 13 - pełną lub częściową opłatę za leki i artykuły sanitarne pokrywane przez jednostki gospodarki uspołecznionej (dawna sprzedaż pozarynkowa). W warunkach przedsiębiorstw "Cefarm" do odbiorów tych należy zaliczyć:
- ubezpieczonych - uprawnionych (sprzedaż pomniejszona o odpłatność ubezpieczonych),
- podopiecznych MON, MSW, DOKP, zapatrujących się w leki w aptekach otwartych, płatnikiem jest dany resort.
W wierszu 14 - należy podać wartość pozostałego obrotu magazynowego poza sprzedażą do lecznictwa i przesunięciami do własnych aptek, przy którym przedsiębiorstwo realizuje marże lub prowizje. W pozycji tej występują odbiorcy, którzy zakupują towar do dalszej odsprzedaży. Wśród odbiorców mogą tu występować inne przedsiębiorstwa "Cefarm" oraz jednostki handlu rynkowego.
W wierszu 17 - należy wykazać ewentualne zwroty towarów.
W wierszu 18 - należy wykazać różnice wartościowe wynikające z przeceny towarów zmniejszających wartość towarów (obniżka cen).
W wierszu 30 - należy wykazać wartość towarów w cenach detalicznych przesuniętych z magazynów do własnych aptek.
Dział 2. Sprzedaż ubezpieczonym i odpłatność ubezpieczonych wg województw.
Jednostki sprawozdawcze obowiązane są do składania sprawozdań statystycznych według poniższego terminarza i rozdzielnika:
Lp. | Symbol formularza data i nr rejestru | Rodzaj formularza sprawozdawczego | Nazwa jednostki wypełniającej i przekazującej | Okres sprawozdawczy | Termin przesyłania sprawozdania (dni po okresie spraw.) | Instytucja otrzymująca sprawozdanie | Liczba egz. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | Mz-70 | Miesięczne sprawozdanie o preparatach z krótkim terminem ważności i przeterminowanych | przedsiębiorstwo | miesięczny | 7 | Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej | 1 |
1986.12.09 | |||||||
VIII(91)29 | Departament Farmacji | ||||||
2 | Mz-71 | Kwartalne sprawozdanie o sprzedaży, przesunięciach do aptek i zakupach z przemysłu wyrobów farmaceutycznych i sanitarnych | przedsiębiorstwo | kwartalny | 13 | Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej | 1 |
1986.12.09 | |||||||
VIII(91)30 | Departament Farmacji | ||||||
3 | Mz-72 | Roczne sprawozdanie o stanie sieci aptek i punktów aptecznych oraz o zatrudnieniu pracowników farmaceutycznych | przedsiębiorstwo | roczny | 10 | 1. Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej Dep. Farmacji | 1 |
1986.12.09 | |||||||
VIII(91)31 | |||||||
2. Właściwy Woj. Urząd Statystyczny*) | |||||||
3. Woj. Zespół Metodyczny Opieki Zdrów. i Pom. Społ. lub Woj. Szpital Zespolony (tylko załącznik do sprawozdania) | |||||||
4 | Mz-73 | Roczne sprawozdanie o wykonaniu przerobu galenowego | przedsiębiorstwo prowadzące lab. gal. | roczny | 15 | Ministerstwo Zdrowia | 1 |
1986.12.09 | i Op. Społ. | ||||||
VIII(91)32 | Dep. Farmacji | ||||||
3 | Mz-74 | Kwartalne sprawozdanie o sprzedaży i zapasach towarów w przeds. zaopatrzenia farmaceutycznego | przedsiębiorstwo | kwartalny | 20 | Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej | 1 |
1986.12.09 | |||||||
VIII(91)33 | Dep. Farmacji |
* wyłącznie sprawozdanie dla województwa, zgodnie z lokalizacją aptek i punktów aptecznych.
ZAŁĄCZNIK Nr 15
Wypełniaj resortowe formularze sprawozdawcze → tylko z tym nadrukiem | Zatwierdzono dnia 1986.12.09 GUS za nr VIII/91/6i |
sporządzania sprawozdań przez państwowe przedsiębiorstwa uzdrowiskowe resortu zdrowia i opieki społecznej oraz inne jednostki gospodarki uspołecznionej spoza tego resortu prowadzące zakłady lecznictwa uzdrowiskowego
Przepisy ogólne
Lp. | Symbol formularza | Przedmiot sprawozdania | Materiał źródłowy | Okres sprawozdawczy | Liczba sporządzonych egzemplarzy | Termin przesyłania (liczba dni roboczych po okresie sprawozdawczym) | Jednostka otrzymująca sprawozdanie |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. Podstawowe jednostki sprawozdawcze - przedsiębiorstwa uzdrowiskowe | |||||||
1 | Mz-78 | Półroczne sprawozdanie z działalności podstawowej państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych | 1) dziennik pracy zakładu lecznictwa uzdrowiskowego wzór EE-1 | I półrocze | 3 | 15 | 1. Min. Zdr. i Op. Społ. Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego |
2) sprawozdanie wewnętrzne Biura Usług wzór EE-2 | rok | ||||||
2. Wojewódzki Urząd Statystyczny | |||||||
2 | Mz-79 | Roczne sprawozdanie z wykonania działalności produkcyjnej państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych | raport zakładu z wykonania zadań | rok | 2 | 15 | Min. Zdr. i Op. Społ. Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego |
3 | Mz-80 | Roczne sprawozdanie z działalności lecznictwa uzdrowiskowego | 1) zestawienie wydanych zabiegów i wykonanej zdolności zabiegowej | rok | 2 | 15 | Mm. Zdr. i Op. Społ. Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego |
2) sprawozdanie z pracowni analityczno- | |||||||
-diagnostycznych, RTG, EKG, stomatologicznej | |||||||
3) zestawienia leczonych chorób podstawowych | |||||||
4 | Mz-81 | Roczne sprawozdanie o kuracjuszach zagranicznych | ewidencja kuracjuszy zagranicznych | rok | 2 | 20 | Min. Zdr. i Op. Społ. Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego |
5 | Mz-82 | Półroczne sprawozdanie z wykonania sprzedaży, kosztów i wyników działalności państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych | ewidencja kosztów sprzedaży i wyników działalności | I półrocze rok | 2 | 15*) | 1. Min. Zdr. i Op. Społ. Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego*) |
2. GUS - Departament Badań Demograficznych i Usług Niematerialnych**) (sprawozdanie zbiorcze za rok) | |||||||
1 | Mz-80 | 2. Państwowe jednostki sprawozdawcze - sanatoria zakładowe, związkowe i inne jednostki prowadzące zakłady spoza resortu zdrowia i opieki społecznej | |||||
Roczne sprawozdanie z działalności lecznictwa uzdrowiskowego | zestawienie wydanych zabiegów, badań i leczonych chorób na podstawie dokumentacji podstawowej | rok | 2 | 15 | Min. Zdr. i Op. Społ. Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego | ||
2 | Mz-83 | Roczne sprawozdanie z działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego prowadzonych przez jednostki organizacyjne nie będące przedsiębiorstwami | obowiązująca dokumentacja podstawowa | rok | 4 | 25 | 1. Jednostka nadrzędna (związki, centralne urzędy, ministerstwa i inne) |
2. Min. Zdr. i Op. Społ. Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego | |||||||
3. Wojewódzki Urząd Statystyczny | |||||||
1 | Mz-78 | 3. Naczelna jednostka sprawozdawcza - Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego | |||||
Półroczne sprawozdanie z działalności podstawowej państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych | sprawozdanie jednostek podstawowych | I półrocze rok | 2 | 25 | GUS - Dep. Badań Demograficznych i Usług Niematerialnych | ||
2 | Mz-80 | Roczne sprawozdanie z działalności lecznictwa uzdrowiskowego | sprawozdanie jednostek podstawowych | rok | 2 | 30 | GUS - Departament Badań Demograficznych i Usług Niematerialnych |
3 | Mz-83 | Roczne sprawozdanie z działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego prowadzonych przez jednostki organizacyjne nie będące przedsiębiorstwami | sprawozdanie jednostek podstawowych | rok | 2 | 60 | GUS - Departament Badań Demograficznych i Usług Niematerialnych |
*) Sprawozdanie roczne Mz-82 w terminie do 5 lutego następnego roku
**) Sporządza Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego
Sprawozdania zbiorcze winny być sporządzane jedynie na podstawie skontrolowanych sprawozdań jednostek niższego szczebla. Liczby zawarte w sprawozdaniach zbiorczych powinny być wyłącznie wynikiem sumowania danych ze sprawozdań podległych jednostek.
Przepisy szczegółowe
Półroczne sprawozdanie z działalności podstawowej państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych
Formularz Mz-78 należy sporządzać zbiorczo dla przedsiębiorstw. Ponadto sanatoria, które prowadzą leczenie dzieci pod opieką matek oraz leczenie dla młodzieży w ramach akcji letniej wypełniają odrębne (dodatkowe) sprawozdania z tej działalności. Przedsiębiorstwa uzdrowiskowe posiadające zakłady w kilku województwach sporządzają oddzielne sprawozdania dla każdego województwa i przesyłają do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
Dział 1. Zakłady lecznictwa stacjonarnego i przeciętna liczba łóżek
W wierszu 01 - należy podać zakłady lecznictwa stacjonarnego ogółem wg stanu na koniec danego roku, a następnie zaliczyć je (wiersz 02 i 03) do poszczególnych typów zakładów zgodnie z wpisem do rejestru zakładów lecznictwa uzdrowiskowego (zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 sierpnia 1967 r. w sprawie typowych zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego - M. P. Nr 55, poz. 272).
Średnią liczę łóżek (rzeczywistych, czynnych itp.) w miesiącu oblicza się następująco: dodaje się liczbę łóżek w poszczególnych dniach miesiąca i otrzymaną sumę dzieli się przez liczbę dni kalendarzowych.
Średnią liczę łóżek (rzeczywistych, czynnych itp.) w półroczu, w roku oblicza się następująco: suma średniej liczby łóżek w poszczególnych miesiącach podzielona przez 6 (dla półrocza) lub 12 (dla roku).
W wierszu 04 - należy wykazać średnią liczbę łóżek pozostających w dyspozycji przedsiębiorstwa łącznie z łóżkami wyłączonymi z eksploatacji, bez łóżek w kwaterach prywatnych oraz bez dostawek i tymczasowych posłań, a w wierszu 05 i 06 liczbę łóżek w podziale na typy zakładów.
W wierszu 07 - należy podać średnią w okresie sprawozdawczym liczbę łóżek wyłączonych z eksploatacji z tytułu remontów i przestojów.
W wierszu 10 - należy podać średnią w okresie sprawozdawczym liczbę łóżek czynnych, łącznie z łóżkami czynnymi sezonowo, z dostawkami i posłaniami tymczasowymi oraz łóżkami w kwaterach prywatnych.
Jako łóżka czynne rozumie się łóżka przygotowane i oczekujące na przyjęcie kuracjuszy, niezależnie od tego czy kuracjusze przybyli na leczenie w wyznaczonym terminie, czy też przyjechali z opóźnieniem lub w ogóle nie przyjechali.
Suma liczb wiersza 10 (łóżka czynne) i wiersza 07 (łóżka niewykorzystane) może być wyższa od średniej liczby łóżek rzeczywistych w wierszu 04, o liczbę łóżek dostawionych lub dodatkowo wynajętych nie objętych danymi dotyczącymi łóżek rzeczywistych.
W wierszu 13 - należy wykazać łóżka dzierżawione przejęte w administrację od jednostek gospodarki uspołecznionej i użytkowane przez przedsiębiorstwa uzdrowiskowe.
Dział 2. Kuracjusze lecznictwa stacjonarnego i ambulatoryjnego
W wierszu 01 - należy podać liczbę kuracjuszy lecznictwa stacjonarnego ogółem, w wierszu 02 - liczbę kuracjuszy szpitalnych, a w wierszu 03 liczbę kuracjuszy sanatoryjnych. Do grupy "dzieci" należy zaliczyć osoby przebywające na leczeniu w wieku do lat 15-tu (tzn. dzieci w wieku do 14 lat, 11 miesięcy i 29 dni). W sprawozdaniu dotyczącym leczenia młodzieży w ramach akcji letniej do grupy "młodzieży" należy zaliczyć osoby przebywające na leczeniu w wieku od 15 do 20 lat włącznie.
Za kuracjuszy lecznictwa stacjonarnego należy uznać kuracjuszy przebywających we własnych obiektach przedsiębiorstw uzdrowiskowych lub w obiektach przez przedsiębiorstwo użytkowanych (dzierżawionych).
Liczba kuracjuszy wykazana w sprawozdaniu winna być zgodna z rejestrami biura usług i dziennikami sanatoryjnymi. W sprawozdaniach należy wykazywać tylko tych kuracjuszy, którzy w danym okresie sprawozdawczym przebywali na leczeniu. Każdego kuracjusza należy liczyć raz niezależnie od okresu leczenia.
Jeżeli kuracjusze otrzymują przedłużenie pobytu w zakładzie leczniczym wówczas przedłużenie to wykazuje się tylko w osobodniach (wiersze 04, 06).
Liczba osobodni lecznictwa stacjonarnego winna być podana zgodnie z rejestrami biura usług i dziennikami sanatoryjnymi oraz z dokumentacją w księgowości za dany okres sprawozdawczy. Do osobodni nie należy wliczać osobodni niewykorzystanych z powodu późniejszego przyjazdu kuracjusza lub wcześniejszego wyjazdu bądź nie stawienia się na leczenie. Niewykorzystane osobodni podaje się w wierszu 07.
W wierszu 04 - należy wykazać ogólną liczbę osobodni leczonych stacjonarnie, natomiast w wierszu 07-09 liczbę osobodni niewykorzystanych, która stanowi różnicę pomiędzy osobodniami przyjętymi do planu a ich wykonaniem przy zachowaniu planowanej liczby łóżek czynnych.
W wierszu 10 - należy wykazać kuracjuszy, którzy korzystają tylko z usług leczniczych w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych na zasadzie: skierowań ambulatoryjnych (wg serii "G", tj. 14 i 21-dniowych wykazanych w wierszach 12 i 13), skierowań wydanych na leczenie przez jednostki prowadzące własne sanatoria, domy wypoczynkowe lub profilaktyczne i prewentoria, z którymi przedsiębiorstwo uzdrowiskowe zawarło umowę na leczenie własnych kuracjuszy z tych jednostek (wiersz 11) oraz kuracjuszy leczących się za pełną odpłatnością (nie są oni wyszczególnieni w odrębnym wierszu).
Wiersz 14 - należy podać osobodni żywienia pracowników uprawnionych do korzystania z bezpłatnych posiłków (tj. pracowników punktów żywienia, salowych, lekarzy i pielęgniarek w czasie pełnienia dyżurów).
Liczbę osobodni żywienia należy obliczać przez przeliczenie ogólnej liczby poszczególnych posiłków na posiłki całodzienne, przy zastosowaniu następujących współczynników:
Lp. | Wyszczególnienie | 3 posiłki dziennie | 4 posiłki dziennie | 5 posiłków dziennie |
1 | Śniadanie I | 0,25 | 0,20 | 0,20 |
2 | Śniadanie II | - | 0,07 | 0,07 |
3 | Obiad | 0,45 | 0,43 | 0,43 |
4 | Podwieczorek | - | - | 0,07 |
5 | Kolacja | 0,30 | 0,30 | 0,23 |
Formularz Mz-79
Roczne sprawozdanie z wykonania działalności produkcyjnej państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych
Produkcja w ujęciu ilościowym
W wierszu 01 - należy wykazać ilość wyprodukowanych wód mineralnych i napojów bezalkoholowych w przeliczeniu na litry, a w wierszu 02 do 04 wg rodzaju wód.
Pozostałe wyroby produkowane w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych to: sole jodobromowe, sól warzona, szlam leczniczy, ług kąpielowy, kwas węglowy, sól "Zubera", kostka borowinowa, solanka gorzka i inne. W wierszu 05 - należy wykazać sól warzoną, a w wierszu 06 - sól jodobromową. Pozostałe wyroby produkowane w przedsiębiorstwie należy wykazać w wolnych rubrykach 07 i 08. W przypadku większej ilości wyrobów dane dotyczące wielkości produkcji wraz z nazwą i symbolem SWW należy podać na dodatkowym załączniku.
Produkcja w ujęciu wartościowym
Do wartości produkcji wyrobów uzdrowiskowych (wiersz 09) zalicza się: mineralne wody lecznicze i stołowe, wody na cele bhp, sól jodobromową, sól warzoną, kostkę borowinową, szlam leczniczy, ług kąpielowy, kwas węglowy, sól "Zubera", sól kosmetyczną i inne wyroby.
Do wartości produkcji wyrobów uzdrowiskowych w cenach realizacji nie należy zaliczać wartości produkcji warsztatowej (np. tapicerskiej, ciastkarskiej itp.).
Formularz Mz-80
Roczne sprawozdanie z działalności lecznictwa uzdrowiskowego
Dział 1 - Zabiegi lecznicze
W wierszu 1 - należy podać łączną liczbę wykonanych zabiegów leczniczych.
W wierszu 2 - należy podać liczbę zabiegów wykonanych na rzecz kuracjuszy lecznictwa stacjonarnego, przebywających na leczeniu w obiektach należących do przedsiębiorstwa lub dzierżawionych przez przedsiębiorstwo.
W wierszu 3 - należy podać liczbę zabiegów wykonanych na rzecz kuracjuszy lecznictwa ambulatoryjnego.
W rubryce 2 - należy ująć wszystkie kąpiele, zarówno w wannie jak i w basenie, w naturalnych wodach (leczniczych) mineralnych danego uzdrowiska, np. kwasowęglowych naturalnych, szczawnych, solankowych, radonowych itp., jeżeli istotą zabiegu jest oddziaływanie leczniczych składników wody.
W rubryce 3 - należy wykazać wyłącznie kąpiele gazowe, suche.
W rubryce 4 - do innych kąpieli należy zaliczyć kąpiele nie objęte rubrykami 2 i 3, tj. kąpiele mineralne, sztuczne, kwasowęglowe sztuczne, tlenowe perełkowe, z wywaru kory świerkowej ewentualnie z innymi dodatkami itp.
W rubryce 5 - do zabiegów borowinowych - należy zaliczyć kąpiele borowinowe całkowite lub częściowe, smarowanie pastą borowinową oraz tampony borowinowe ginekologiczne (te ostatnie należy dodatkowo wykazać w rubr. 6).
W rubryce 7 - należy wykazać wszystkie zabiegi inhalacyjne, płukanie nosa, przyzębia itp.
W rubryce 8 - należy wykazać następujące zabiegi: galwanizację, jonoforezę, kąpiel hydroelektryczną i czterokomorową, diatermię krótką, prądy DD, ultradźwięki itp.
W rubryce 9 - należy wykazać zabiegi naświetlania: lampami Sollux, lampą infra-rouge oraz lampami kwarcowymi itp.
W rubryce 10 - należy wykazać: natryski stałe i ruchome, półkąpiele, polewania, kąpiele nasiadowe, masaże podwodne, masaże wirowe.
W rubryce 11 - należy podać liczbę masaży całkowitych i częściowych suchych oraz innych rodzajów masaży suchych.
W rubryce 12 kinezyterapia obejmuje gimnastykę leczniczą, ćwiczenia lecznicze w wodzie (w wannie lub w basenie), jeżeli istotą takiego zabiegu jest ćwiczenie ruchu w wodzie pod fachowym kierownictwem, mechanoterapię, elektrostymulację, ćwiczenia bloczkowe, naukę chodzenia itp.
W rubryce 14 parafina - należy zaliczyć okłady parafinowe i inne zawijania gorące nie wymienione w rubryce 5 i 6.
W rubryce 15 - należy podać inne zabiegi lecznicze nie wymienione w poprzednich rubrykach.
Do zabiegów leczniczych nie należy zaliczać kąpieli higienicznych ani zabiegów pielęgniarskich np. opatrunków, zastrzyków itp.
Dział 2 - Badania analityczno-diagnostyczne
W rubryce 2 - analizy laboratoryjne - należy podać liczbę wykonanych badań laboratoryjnych, zgodnie z ewidencją prowadzoną w laboratoriach analityczno-diagnostycznych.
Jako jedno badanie należy traktować całokształt czynności związanych z jego wykonaniem, np. jako jedno badanie należy traktować:
- analizę moczu (badanie fizykochemiczne),
- badanie krwi ilościowe i morfologiczne,
- badanie krwi na poziom cukru w surowicy,
- badanie prędkości opadania krwinek czerwonych (OB) itp.
W rubryce 6 należy podać badanie podstawowej przemiany materii oraz pozostałych badań jak: oznaczanie ciałek krwi, elektroforezę itp.
Dział 3 - Porady lekarskie w lecznictwie ambulatoryjnym
Dział ten wypełniają te jednostki, które prowadzą przychodnie uzdrowiskowe.
W wierszu 1 - należy podać liczbę kuracjuszy lecznictwa ambulatoryjnego zarejestrowanych w przychodni uzdrowiskowej, zgodnie z kartami chorobowymi.
W wierszu 2 należy podać liczbę porad lekarskich udzielonych kuracjuszom lecznictwa ambulatoryjnego zarejestrowanych w przychodniach uzdrowiskowych.
Dział 4 - Kuracjusze według chorób podstawowych
Dział ten wypełnia się raz na 3 lata, przy czym pierwsze badanie przeprowadzone będzie za 1988 r.
Podstawią do wypełnienia tego działu są karty chorobowe, w których lekarze zobowiązani są podkreślić chorobę podstawową z podaniem symbolu klasy i choroby według międzynarodowej klasyfikacji chorób, urazów i przyczyn zgonów obowiązującej od 1 stycznia 1980 r. Jako podstawową rozumie się chorobę, na którą chory był leczony w uzdrowisku.
Należy przestrzegać zasady, aby każdy chory był zakwalifikowany tylko do jednej choroby podstawowej (jeden kuracjusz nie może być ujęty w więcej niż jednej chorobie podstawowej). Chorób współistniejących w zestawieniu nie należy uwzględniać. Zatem ogólne dane dotyczące kuracjuszy według leczonych chorób, wykazane w rubrykach 3, 4 i 5 winny być zgodne z liczbą kuracjuszy leczonych w odnośnych zakładach lecznictwa uzdrowiskowego przedsiębiorstwa, w obiektach dzierżawionych oraz w przychodni uzdrowiskowej w obiektach dzierżawionych oraz w przychodni uzdrowiskowej (lecznictwo ambulatoryjne, gdy pacjent objęty był jej opieką lekarską) tzn. dla PP Uzdrowiskowych.
rubr. 3 = wiersz 02}
} dział 2 rubr. 1 spraw. Mz-78
rubr. 4 = wiersz 03}
rubr. 5 = dział 3 wiersz 1 rubr. 1 spraw Mz-80
Dla pozostałych jednostek rubr. 4 = rubr. 2 - rubr. 3, wiersz 6 dział 1 sprawozdania Mz-83.
Formularz Mz-81
Roczne sprawozdanie o kuracjuszach zagranicznych
Dział 1 - kuracjusze według krajów
W wierszu 1 rubr. 1 należy podać ogólną liczbę kuracjuszy zagranicznych w zakładach leczniczych przedsiębiorstw uzdrowiskowych, natomiast w rubr. 2 do 6 należy wykazać liczbę kuracjuszy wg grup krajów, z których przybyli na leczenie.
W wierszu 2 i 3 - należy podać liczbę kuracjuszy w podziale na rodzaje zakładów, z których korzystają kuracjusze.
Dział 2 - Wpływy na leczenie
Liczba kuracjuszy wykazana w rubr. 1 powinna być zgodna z rubr. 1 działu 1.
W rubr. 3 - należy podać wpływy od kuracjuszy z krajów kapitalistycznych uprawnionych do opłacania należności w złotych.
W rubr. 4 - należy podać faktyczne wpływy od kuracjuszy z krajów kapitalistycznych, którzy uzyskali decyzję Narodowego Baku Polskiego lub Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej na opłacanie leczenia w złotych.
W rubr. 5 - należy podać wpływy w złotych od kuracjuszy z krajów socjalistycznych.
Formularz Mz-82
Półroczne, roczne sprawozdanie z wykonania sprzedaży, kosztów i wyników działalności państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych
Dział 1 Dane uzupełniające
W wierszach od 01 do 04 - należy wykazać dane dotyczące działalności inwestycyjnej oraz środków na ich realizację.
W wierszu 01 - wykazuje się nakłady na inwestycje w okresie sprawozdawczym łącznie z kosztami przygotowania inwestycji do realizacji.
W wierszu 02 - należy podać zakupy nie związane z robotami budowlano-montażowymi.
W wierszu 03 - wykazuje się środki funduszu rozwoju przeznaczone na finansowanie inwestycji.
W wierszu 04 - należy wykazać dotacje przedmiotowe przekazane przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej na inwestycje.
Wiersze od 05 do 07 i 14 mogą być wykorzystane przez Naczelny Inspektorat Lecznictwa Uzdrowiskowego do wprowadzania informacji branżowych, niezbędnych do bieżącego zarządzania, po uprzednim uzgodnieniu z GUS.
W wierszu 08 - należy wykazać ogólną wartość remontów i konserwacji własnych i obcych wykonywanych w przedsiębiorstwie - konto 538.
W wierszu 09 - należy wykazać wartość remontów kapitalnych zgodnie z kontem 538.
W wierszu 10 - wypełnia się wówczas, gdy remonty kapitalne finansowane są z dotacji, przekazanej przez Naczelny Inspektorat ze scentralizowanego funduszu kapitalnych remontów. Nakłady te nie są rozliczane w ramach kosztów przedsiębiorstwa i nie są objęte wierszem 08.
W wierszu 11 - należy podać wysokość otrzymanej dotacji z funduszu na remonty kapitalne.
W wierszu 12 - należy wykazać koszt własnych sprzedanych materiałów, tj. dane wynikające z zapisów str. Wn konta 765.
W wierszu 13 - należy wykazać wartość sprzedanych materiałów, tj. dane wynikające z zapisów po stronie Ma konta 765.
Dział 2 - Koszty w układzie kalkulacyjnym, sprzedaż oraz wynik w poszczególnych rubrykach wymienionych w główce formularza działu 2 należy podać informację o faktycznym wykonaniu kosztów, z podziałem na poszczególne rodzaje działalności, ewidencjonowane na kontach zespołu 5.
W wierszach 01 - 13 w odpowiednich rubrykach podaje się koszty w takich pozycjach kalkulacyjnych, w jakich zgodnie z branżowym planem kont ujmowane są na kontach zespołu 5:
w rubr. 2 dane wynikające z konta analitycznego do konta 501
w rubr. 3 dane wynikające z konta analitycznego do konta 501
w rubr. 4 dane wynikające z konta analitycznego do konta 501
w rubr. 5 dane wynikające z konta analitycznego do konta 540
w rubr. 6 dane wynikające z konta analitycznego do konta 531
w rubr. 7 dane wynikające z konta analitycznego do konta 532
w rubr. 8 dane wynikające z konta analitycznego do konta 533
w rubr. 9 dane wynikające z konta analitycznego do konta 534
w rubr. 10 dane wynikające z konta analitycznego do konta 537
w rubr. 11 wykazuje się dane na podstawie ewidencji szczegółowej do kont 535 i 539,
w rubr. 12 dane wynikające z konta analitycznego do konta 536
w rubr. 13 dane wynikające z konta analitycznego do konta 536
w rubr. 14 dane wynikające z konta analitycznego do konta 540
W wierszu 15 podaje się różnicę wartości stanu (na początek roku i koniec okresu sprawozdawczego) zapisów ewidencjonowanych na kontach zespołu 6, przy czym zmiany wykazuje się "per saldo" wzrost zapasów podaje się ze znakiem -, a zmniejszenie zapasów ze znakiem +.
W szczególności podawać należy dane wynikające z kont analitycznych do konta 501 i 606 skorygowane o ewentualne odchylenia ewidencjonowane na koncie 620, a w rubr. 10 z konta 605, dane wynikające z kont analitycznych 641-649, zarówno rozliczenia czynne jak i bierne oraz dane wynikające z kont analitycznych do konta 607, 608, 631 i 670.
Wykazaną w wierszu 15 zmianę stanu rozliczeń międzyokresowych należy ustalić po wyeliminowaniu strat nadzwyczajnych rozliczonych w czasie.
W wierszu 16 należy wykazać:
- rozliczenie wewnętrzne z tytuł wzajemnych świadczeń bezpośrednio pomiędzy kontami zespołu 5 oznaczając znakiem minus w rubryce dotyczącej ich wykonania oraz w rubr. 14 wartość kosztów stołówek i bufetów stołówkowych w części obciążającej koszty ogólnozakładowe.
Dotyczy to również rozliczenia kosztów wydziałów budowlanych w części odnoszącej się do remontów wykonywanych na rzecz macierzystego przedsiębiorstwa. (Komentarz do BPK str. 62).
- zmiany księgowań stanowiących wejście do kręgu ze znakiem + a wyjście z kręgu ze znakiem - (są to obroty konta 769).
W wierszu 17 - w poszczególnych rubrykach podać należy sumy wierszy od 14 do 16.
W wierszu 18 - dla uzyskania pełnych kosztów obrotu towarowego należy w rubryce 13 podać wartość towarów według cen zakupu wynikającą z konta analitycznego do konta 737 (nie podaje się wartości towarów sprzedanych w hurcie i w stołówce pracowniczej).
Wiersz 19 - w poszczególnych rubrykach stanowi sumę wierszy 17 i 18, które powinny być zgodne:
- w rubr. 2 i 3 z danymi wynikającymi z kont analitycznych do konta 726,
- w rubr. 4 i 5 z danymi wynikającymi z konta 727,
- w rubr. 6 z danymi wynikającymi z kont analitycznych do konta 711 i 712,
- w rubr. 7 z danymi wynikającymi z konta 713,
- w rubr. 8, 9 i 10 z danymi wynikającymi z kont analitycznych do konta 719,
- w rubr. 11 z danymi wynikającymi z konta 717 i konta analitycznego do konta 719,
- w rubr. 12 z danymi wynikającymi z konta 736,
- w rubr. 13 i 14 z danymi wynikającymi z kont analitycznych d konta 737.
Sprzedaż i wyniki
W wierszu 20 należy podać wartość sprzedanych wyrobów, towarów i usług w sposób następujący:
- w rubr. 2 i 3 dane wynikające z kont analitycznych do konta 721,
- w rubr. 4 i 5 dane wynikające z konta 722,
- w rubr. 6 dane wynikające z kont analitycznych do konta 701 i 702,
- w rubr. 7 dane wynikające z konta 703,
- w rubr. 8, 9 i 10 dane wynikające z kont analitycznych do konta 709. Jako sprzedaż wydziału budowlanego traktuje się wartość usług na rzecz inwestycji, działalności finansowo-wyodrębnionej oraz dla jednostek obcych,
- w rubr. 11 dane wynikające z konta 707 i konta analitycznego do konta 709,
- w rubr. 12 dane wynikające z konta 731,
- w rubr. 13 i 14 dane wynikające z kont analitycznych do konta 732.
W wierszu 21 wykazane w poszczególnych rubrykach dane stanowią różnicę pomiędzy wartością sprzedaży wykazaną w wierszu 20 i kosztem własnym wykazanym w wierszu 19.
Formularz Mz-83
Roczne sprawozdanie z działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego prowadzonych przez jednostki organizacyjne nie będące przedsiębiorstwami.
Jednostki organizacyjne posiadające zakłady zlokalizowane na terenie kilku województw sporządzają oddzielne sprawozdania dla każdego województwa i przesyłają do właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego.
Dział 1 - Liczba zakładów, łóżek i kuracjuszy w lecznictwie stacjonarnym i ambulatoryjnym
W wierszu 1 - należy podać zakłady lecznictwa zamkniętego ogółem wg stan na koniec okresu sprawozdawczego (31 grudnia), a następnie zaliczyć do poszczególnych typów zakładów zgodnie z wpisem do rejestru zakładów lecznictwa uzdrowiskowego (zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 sierpnia 1967 r. w sprawie typowych zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego - M. P. Nr 55, poz. 272).
W wierszu 2 - należy wykazać łóżka będące w dyspozycji przedsiębiorstwa bez dostawek oraz bez łóżek w kwaterach prywatnych.
W lecznictwie ambulatoryjnym (rubr. 4) do liczby łóżek w domach wczasowo-wypoczynkowych należy zaliczyć wyłącznie łóżka, które zostały wykorzystane na wczasy lecznicze.
W wierszu 3 - należy podać liczbę turnusów leczenia sanatoryjnego w ciągu roku (średnio przyjmuje się 14 turnusów rocznie po 24 dni, co daje wykorzystanie łóżek w ciągu roku 336 dni).
W wierszu 4 - należy wykazać średnią liczbę łóżek czynnych, łącznie z łóżkami czynnymi sezonowo i z dostawkami.
Pod pojęciem średniej liczby łóżek czynnych rozumie się łóżka przygotowane i oczekujące na przyjęcie kuracjuszy niezależnie od tego w jakim stopniu zostały one wykorzystane.
Średnią liczbę łóżek czynnych otrzymuje się w wyniku sumowania średniej liczny łóżek czynnych poszczególnych turnusów sanatoryjnych i podzielenia otrzymanej sumy przez 14, bez względu na to czy jednostka pracowała przez cały rok, czy też przez kilka miesięcy (turnusów).
Średnią liczbę łóżek w turnusie otrzymuje się przez dodanie liczby łóżek czynnych w poszczególnych dniach w turnusie i otrzymaną sumę dzieli się przez liczbę dni kalendarzowych w turnusie (24).
W wierszu 8 - należy podać liczbę osobodni. Przez liczbę osobodni należy rozumieć sumę dni pobytu kuracjuszy w ciągu okresu sprawozdawczego.
Jeżeli kuracjusz otrzymał przedłużenie pobytu w zakładzie leczniczym wówczas przedłużenie to wykazuje się tylko w osobodniach.
Dział 2 - Zatrudnienie i wynagrodzenie
W wierszu 1 należy podać średnią liczbę zatrudnionych w roku. Średnią oblicza się następująco: dodaje się liczbę pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty wg stanu na koniec każdego miesiąca danego roku i otrzymaną sumę dzieli się przez 12.
Do zatrudnionych należy zaliczyć pracowników ujętych w ewidencji personalnej, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, tj. umowy o pracę, powołanie, otrzymujących wynagrodzenie z uwzględnieniem zarówno obecnych jak i nieobecnych w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy, urlopu, wyjazdu służbowego.
Do pełnozatrudnionych należy zaliczyć również osoby, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pracują w skróconym czasie pracy (np. radiolodzy).
Średnią liczbę niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełnozatrudnionych oblicza się poprzez dokonanie przeliczeń polegających na przemnożeniu współczynników wyrażających stosunek liczby godzin pracy osób niepełnozatrudnionych do liczby godzin pracy pełnozatrudnionych przez liczbę osób niepełnozatrudnionych.
Zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 17 stycznia 1983 r. w sprawie czasu pracy (Dz. Urz. MZiOS Nr 2/83 poz. 16) nominalny czas pracy wynosi 40 godzin lub 42 godziny tygodniowo.
Przeliczenie niepełnozatrudnionych na pełnozatrudnionych ilustruje poniższy przykład:
Według stanu na koniec danego miesiąca zatrudniono 30 osób w niepełnym wymiarze czasu pracy, z tego 4 osoby na 1/4 etatu (10,5 godzin tygodniowo), 16 osób na 1/2 etatu (21 godzin tygodniowo), 6 osób na 3/4 etatu (31,5 godziny tygodniowo) i 4 osoby po 36 godzin tygodniowo.
Liczba osób niepełnozatrudnionych na koniec stycznia | Współczynnik przeliczeniowy | Liczba osób niepełnozatrudnionych na koniec stycznia w przeliczeniu na pełnozatrudnionych | ||||
4 | 10,5 | |||||
42 = 0,25 | 4 x 0,25 = 1 | |||||
16 | 21 | |||||
42 = 0,5 | 16 x 0,5 = 8 | |||||
6 | 31,5 | |||||
42 = 0,75 | 6 x 0,75 = 5 | |||||
4 | 36 | |||||
42 = 0,86 | 4 x 0,86 = 3 | |||||
Ogółem 30 | x | 17 |
Według stanu na koniec danego miesiąca zatrudniono 30 osób w niepełnym wymiarze czasu pracy, z tego 4 osoby na 1/4 etatu (10 godzin tygodniowo), 16 osób na 1/2 etatu (20 godzin tygodniowo), 6 osób na 3/4 etatu (30 godziny tygodniowo) i 4 osoby po 36 godzin tygodniowo.
Liczba niepełnozatrudnionych wynosi zatem:
4 | 10 | ||||
40 = 0,25 | 4 x 0,25 = 1 | ||||
16 | 20 | ||||
40 = 0,5 | 16 x 0,5 = 8 | ||||
6 | 30,5 | ||||
40 = 0,75 | 6 x 0,75 = 5 | ||||
4 | 36 | ||||
40 = 0,9 | 4 x 0,9 = 4 | ||||
Ogółem 30 | x | 18 |
Z przeliczenia przedstawionego w powyższych tabelach wynika, że w danej jednostce sprawozdawczej liczba niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełnozatrudnionych według stanu na koniec miesiąca wynosiła 35 tzn. (17 + 18).
W rubryce 1 "razem" należy wykazać wszystkich pracowników, których praca wiąże się z prowadzoną działalnością leczniczą, tj. lekarzy, personel z wyższym wykształceniem zatrudniony w działalności podstawowej, średni personel medyczny i niższy personel pomocniczo-lekarski (zabiegowe, salowe, pomoce laboratoryjne) oraz personel niemedyczny.
W ramach zatrudnienia "razem" należy wyodrębnić w rubryce 2 - lekarzy, a w rubryce 3 - liczbę pracowników zaliczanych do średniego personelu medycznego, przez który należy rozumieć felczerów, pielęgniarki, techników medycznych (farmaceutycznych, dentystycznych i innych), laborantów medycznych, opiekunki dziecięce, dietetyczki, masażystów, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej posiadających dyplom ukończenia szkoły medycznej, innych pracowników ze średnim wykształceniem niemedyczynym zatrudnionych w podstawowej działalności zakładów służby zdrowia oraz pomoce dentystyczne, przyuczone pielęgniarki, laborantki, dietetyczki, przyuczonych masażystów.
W rubryce 4 - należy podać pozostały personel medyczny (salowe, zabiegowe, pomoce laboratoryjne itp.).
Personel niemedyczny pracujący na rzecz zakładu lecznictwa uzdrowiskowego jest wliczony do rubr. "razem".
W wierszu 02 - należy podać wynagrodzenie zasadnicze, dodatki, premie, nagrody, wynagrodzenia za dyżury lekarskie, godziny nadliczbowe, rekompensaty.
Dział 3 - Wykonanie kosztów leczenia w zakładowych i związkowych sanatoriach uzdrowiskowych
Koszty w układzie rodzajowym
W wierszach 01 do 06 i od 08 do 18 wykazuje się koszty ujęte na kontach zespołu 4.
W wierszu 01 - dane wynikające z konta 400 "amortyzacja".
W wierszu 02 - dane wynikające z konta 411 "zużycie materiałów i przedmiotów nietrwałych" i innych kont grupy 41 (z wyjątkiem konta 419 "energia").
W wierszu 03 - dane wynikające z konta 419 "energia".
W wierszu 04 - dane wynikające z konta 426 "usługi transportowe".
W wierszu 05 - dane wynikające z konta 427 "usługi remontowe".
W wierszu 06 - dane wynikające z konta 429 "inne usługi materialne".
W wierszu 07 - suma wierszy 01 do 06 (razem koszty materialne).
W wierszu 08 - dane wynikające z konta 431 "wynagrodzenia".
W wierszu 09 - dane wynikające z konta 463 "podróże służbowe".
W wierszu 10 - dane wynikające z konta 441 "podatek od płac".
W wierszu 11 - dane wynikające z konta 445 "ubezpieczenia społeczne i inne narzuty na wynagrodzenia".
W wierszu 12 - dane wynikające z konta 451 "odpisy na fundusz dla załogi".
W wierszu 13 - dane wynikające z konta 459 "inne odpisy na fundusze socjalne".
W wierszu 14 - dane wynikające z konta 462 "usługi bankowe".
W wierszu 15 - dane wynikające z konta 469 "inne usługi niematerialne" i innych szczegółowych do konta 460 a m.in. konta 461 "podatki".
W wierszu 17 - suma wierszy 08 do 15 (razem koszty niematerialne).
W wierszu 18 - sumy wierszy 07 i 17 (ogółem koszty wg rodzaju).
W sanatoriach uzdrowiskowych prowadzących również akcję wczasów w ciągu danego roku - należy koszty ogółem wykonane za okres sprawozdawczy podzielić na akcję sanatoryjną i akcję wczasów. Dane dotyczące jednostkowego kosztu osobodnia należy wykazać jedynie w rubr. 2 dot. leczenia sanatoryjnego.
W wierszu 19 i 20 - należy wykazać wpływy z tyt. odpłatności za wyżywienie i inne wpływy stanowiące zwrot kosztów nie związanych z leczeniem kuracjuszy.
W wierszu 23 - należy podać średni koszt osobodnia leczenia uzdrowiskowego.
Do wyliczenia kosztu przyjmuje się dane wynikające z podzielenia kosztów leczenia (wiersz 21) przez ilość osobodni powiększonych o osobodni wynikające z pustostania.
W wierszu 24 - należy podać ustaloną w danym roku cenę za leczenie.