Obowiązki sprawozdawcze w zakresie statystyki dotyczącej budżetu państwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1985.10.23

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 1985 r.

ZARZĄDZENIE Nr 81
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 października 1985 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki dotyczącej budżetu państwa.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) oraz art. 17 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań dotyczących budżetu państwa, zwanych dalej sprawozdaniami budżetowymi, na formularzach oznaczonych symbolami:

1) Rb-25 - "Miesięczne/kwartalne sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetów terenowych"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia,

2) Rb-26 - "Kwartalne sprawozdanie z wykonania planu funduszu wynagrodzeń"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia,

3) Rb-27 - "Półroczne/roczne sprawozdanie o dochodach budżetowych"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia,

4) Rb-28 - "Półroczne/roczne sprawozdanie o wydatkach budżetowych"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia,

5) Rb-29 - "Roczne sprawozdanie o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia,

6) Rb-30 - "Półroczne/roczne sprawozdanie o środkach pozabudżetowych"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia,

7) Rb-31 - "Półroczne/roczne sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia,

8) Rb-49 - "Półroczny/roczny bilans"; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 8 do zarządzenia.

§  2.
Do sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych są obowiązane następujące jednostki:
1)
dysponenci kredytów budżetowych wszystkich stopni,
2)
zakłady budżetowe,
3)
gospodarstwa pomocnicze, działające według zasad uproszczonych,
4)
urzędy skarbowe,
5)
terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego oraz stopnia wojewódzkiego,
6)
przedsiębiorstwa - z wykonywanych zadań budżetowych,
7)
jednostki organizacyjne kultury i sztuki oraz Ochotniczych Hufców Pracy.
§  3.
1.
Sposób wypełniania obowiązków sprawozdawczych wprowadzonych zarządzeniem oraz terminy sporządzania i obieg sprawozdań budżetowych, określa instrukcja w sprawie sporządzania sprawozdawczości budżetowej, stanowiąca załącznik nr 9 do zarządzenia.
2.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego mogą sporządzać łączne (zbiorcze) sprawozdania budżetowe niezbędne do opracowania projektu zbiorczego budżetu województwa również za inne okresy sprawozdawcze niż ustalone w instrukcji wymienionej w ust. 1.
§  4.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego są obowiązane na wniosek właściwego wojewódzkiego urzędu statystycznego przekazywać mu kopie sporządzonych łącznych (zbiorczych) sprawozdań budżetowych.
§  5.
Traci moc instrukcja Nr 7/KS Ministra Finansów z dnia 15 maja 1979 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 16), z tym że dotychczas stosowane formularze sprawozdań budżetowych powinny być wykorzystywane do czasu wyczerpania ich zapasu.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze poczynając od roku 1986.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

grafika
Wypełniaj resortowe formularze sprawozdawcze tylko z tym nadrukiemZatwierdzono

dnia 1985.10.26

za Nr IX/163/121

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

INSTRUKCJA

w sprawie sporządzania sprawozdań budżetowych.

Rozdział  1.

Przepisy wstępne.

§  1.
Sprawozdania budżetowe, zwane dalej sprawozdaniami, sporządzają i składają:
1)
dysponenci kredytów budżetowych - dysponentom kredytów budżetowych wyższego stopnia,
2)
zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, działające według zasad uproszczonych - nadzorującym je jednostkom budżetowym,
3)
urzędy skarbowe - właściwym terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego, jeżeli są to sprawozdania z wykonania budżetów terenowych oraz izbom skarbowym, jeżeli są to sprawozdania z wykonania budżetu centralnego,
4)
terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego - terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego,
5)
izby skarbowe - właściwym głównym dysponentom kredytów budżetu centralnego,
6)
terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego oraz główni dysponenci kredytów budżetu centralnego - do Ministerstwa Finansów,
7)
przedsiębiorstwa z wykonania zadań budżetowych, jednostki organizacyjne Ochotniczych Hufców Pracy oraz jednostki organizacyjne kultury i sztuki właściwym - jednostkom finansującym.
§  2.
1.
Sporządza się sprawozdania:
1)
operatywne,
2)
półroczne,
3)
roczne.
2.
Rozróżnia się sprawozdania:
1)
jednostkowe - sporządzane przez jednostki wymienione w § 1, zwane dalej jednostkami sprawozdawczymi, na podstawie ich ksiąg rachunkowych,
2)
łączne - sporządzane przez dysponentów kredytów budżetowych drugiego stopnia i dysponentów głównych na podstawie sprawozdań jednostek podległych i własnego sprawozdania jednostkowego,
3)
zbiorcze - sporządzane przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych z wykonania budżetów terenowych.
§  3.
1.
Sprawozdania sporządza się zgodnie z przepisami działu VI zarządzenia Ministra Finansów z dnia 16 listopada 1983 r. w sprawie ogólnych zasad prowadzenia rachunkowości przez jednostki gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 40, poz. 233).
2.
Dane wartościowe o wykonaniu budżetu, poniesionych kosztach i osiągniętych dochodach, a także o stratach i zyskach nadzwyczajnych podaje się w sprawozdaniach w kwotach narastających od początku roku do końca okresu sprawozdawczego. Dane bilansowe wykazuje się w sprawozdaniach według ich stanu na koniec okresu sprawozdawczego. Dane planowane wykazuje się w kwotach wynikających z planu po ewentualnych jego zmianach, jeżeli zmiany te dokonane zostały zgodnie z przepisami o zasadach i trybie wykonywania budżetu państwa.
3.
Bilans jednostkowy sporządza się w złotych i groszach. Pozostałe sprawozdania jednostkowe sporządza się w kwotach zaokrąglonych do pełnych złotych.
4.
Sprawozdania łączne (zbiorcze) sporządza się w kwotach zaokrąglonych do pełnych tysięcy złotych.
5.
Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały (np. pismem maszynowym, długopisem, ołówkiem kopiowym). Podpisy na sprawozdaniach składa się odręcznie.
6.
Sprawozdania sporządza się w liczbie egzemplarzy równej liczbie jednostek, którym mają być złożone, powiększonej o jeden egzemplarz przeznaczony do akt jednostki sporządzającej sprawozdanie.
7.
Jednostkom uprawnionym do otrzymywania sprawozdań wymienionym w § 1 składa się pierwszy egzemplarz (oryginał) sprawozdania.
§  4.
1.
Jednostki sprawozdawcze są obowiązane sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym z zastosowaniem właściwej klasyfikacji budżetowej.
2.
Jednostki otrzymujące sprawozdania są obowiązane sprawdzić ich prawidłowość formalno-rachunkową.
3.
Jednostki otrzymujące sprawozdania są uprawnione do ustalania merytorycznej prawidłowości złożonych sprawozdań; w tym celu mogą żądać przedstawienia wraz ze sprawozdaniami wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.
§  5.
Ujawnione w sprawozdaniach nieprawidłowości powinny być usunięte przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych (zbiorczych). W razie potrzeby należy dokonać także odpowiednich zapisów korygujących w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
§  6.
1.
Jednostki otrzymujące sprawozdania mogą ustalać dla określonych jednostek inne od wymienionych w instrukcji terminy składania sprawozdań, pod warunkiem, że zachowają wyznaczony im termin składania sprawozdań łącznych (zbiorczych).
2.
Terminy składania sprawozdań przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególne do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego ustala wojewoda (prezydenci miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi).

Rozdział  2.

Sprawozdania operatywne.

§  7.
Sprawozdaniami operatywnymi są:
1)
sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetów terenowych, sporządzane na formularzu Rb-25,
2)
sprawozdanie z wykonania planu funduszu wynagrodzeń, sporządzane na formularzu Rb-26.

Rozdział  3.

Rb-25 Miesięczne/kwartalne sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetów terenowych.

§  8.
1.
Na odrębnych formularzach sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetów terenowych podaje się dane o dochodach budżetowych i na odrębnych formularzach dane o wydatkach budżetowych.
2.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych zarówno stopnia podstawowego, jak i wojewódzkiego, sporządzają na podstawie własnych ksiąg rachunkowych, sprawozdań podległych dysponentów kredytów budżetowych oraz sprawozdań urzędów skarbowych - zbiorcze sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetów terenowych. W sprawozdaniach tych podaje się również stan funduszu zasobowego oraz nadwyżki budżetowej na koniec okresu sprawozdawczego.
3.
Sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetów terenowych sporządza się za okres od początku roku do końca marca, czerwca, września, października, listopada i grudnia.
4.
Szczegółowość klasyfikacji budżetowej zbiorczych sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetów terenowych, które mają służyć za podstawę do planowania budżetów terenowych ustala terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego. Szczegółowość klasyfikacji budżetowej zbiorczych sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych, które mają być składane do Ministerstwa Finansów jest ustalana odrębnie.
5.
Niezależnie od sprawozdań, o których mowa w ust. 2, sporządza się odrębne sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetu wojewódzkiego, ze szczegółowością ustaloną w sposób określony w ust. 4.
6.
Na odrębnym formularzu sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetów terenowych sporządza się również sprawozdanie o wpływach podatkowych, ze szczegółowością ustaloną w sposób określony w ust. 4.
7.
Wpływy, które podlegają rozliczeniu, wykazuje się w sprawozdaniu w kwotach przypadających na rzecz poszczególnych wierzycieli za okres sprawozdawczy stosownie do okresowych rozliczeń bez względu na to, kiedy kwoty te zostały lub będą im przekazane. Ze względu na późniejszy termin dokonywania rocznych rozliczeń wpływów podatkowych między wierzycieli, wpływy te w sprawozdaniu za grudzień wykazuje się stosując następujące zasady:
1)
dla wpływów łącznego zobowiązania pieniężnego stosuje się przyjęty za ostatni okres rozliczeniowy procentowy udział przypisów netto należności przypadających każdemu z wierzycieli w ogólnej kwocie przypisów netto łącznego zobowiązania pieniężnego,
2)
wpływy podatkowe pobierane przez urzędy skarbowe dzieli się na szczególne budżety proporcjonalnie do wysokości wpływów przypadających tym budżetom za ostatni okres rozliczeniowy,
3)
wpływy podatku rolnego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej dzieli się na należności budżetowe i należności pozabudżetowe proporcjonalnie do wysokości wpływów tych należności, ustalonych za ostatni okres rozliczeniowy.

Rozdział  4.

Rb-26 Kwartalne sprawozdanie z wykonania planu funduszu wynagrodzeń.

§  9.
1.
W sprawozdaniu z wykonania planu funduszu wynagrodzeń podaje się dane dotyczące działalności jednostek budżetowych i gospodarki pozabudżetowej budżetów terenowych.
2.
Sprawozdanie z wykonania planu funduszu wynagrodzeń sporządza się za okres od początku roku do końca każdego kwartału.

Rozdział  5.

Terminy składania sprawozdań operatywnych.

§  10.
1.
Sprawozdania operatywne powinny być składane:
1)
przez dysponentów kredytów trzeciego stopnia i urzędy skarbowe - w terminie 8 dni po upływie okresu sprawozdawczego; w tym samym terminie urzędy skarbowe przesyłają właściwym izbom skarbowym lub terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego, kopie odpowiednich sprawozdań,
2)
przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego - w terminie 12 dni po upływie okresu sprawozdawczego,
3)
przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego:
a)
w terminie 18 dni po upływie okresu sprawozdawczego, sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetu terenowego,
b)
w terminie 22 dni po upływie okresu sprawozdawczego, sprawozdanie z wykonania planu funduszu wynagrodzeń.
2.
W sprawozdaniach za grudzień ujmuje się również dochody i wydatki okresu przejściowego danego roku, zrealizowane w okresie od dnia 1 do dnia 8 stycznia roku następnego. W związku z tym ustalone w ust. 1 terminy doręczenia sprawozdań liczy się od dnia 9 stycznia roku następującego po roku sprawozdawczym.

Rozdział  6

Sprawozdania półroczne i roczne.

§  11.
Sprawozdaniami półrocznymi i rocznymi są:
1)
bilans sporządzany na formularzu Rb-49,
2)
sprawozdanie o dochodach budżetowych, sporządzane formularzu Rb-27,
3)
sprawozdanie o wydatkach budżetowych, sporządzane na formularzu Rb-28,
4)
sprawozdanie o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych, sporządzane na formularzu Rb-29,
5)
sprawozdanie o środkach pozabudżetowych, sporządzane na formularzu Rb-30,
6)
sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych, sporządzane na formularzu Rb-31.
§  12.
1.
Przewidzianą w niektórych sprawozdaniach wymienionych w § 11 rubrykę "Kod" wypełniają tylko jednostki sprawozdawcze objęte systemem informatycznym - "Jednolity System Sprawozdawczości Budżetowej" - według zasad podanych w odrębnej instrukcji dotyczącej wypełniania i obiegu dokumentów budżetowych wchodzących w skład dokumentacji eksploatacyjnej systemu.
2.
Rubrykę "część" w sprawozdaniach wymienionych w § 11 wypełniają tylko ministerstwa i urzędy centralne.

Rozdział  7.

Rb-49 Półroczny/roczny bilans.

Oddział  1.

Bilans jednostek i zakładów budżetowych.

§  13.
1.
Bilans sporządza się na dzień kończący rok sprawozdawczy, w złotych i groszach.
2.
Wykazane w bilansie salda początkowe powinny być zgodne z saldami końcowymi wykazanymi w bilansie na koniec roku poprzedniego. Ewentualne różnice między saldami na koniec roku poprzedniego i początek roku sprawozdawczego mogą występować w przypadku zmian uzasadniających przekształcenie bilansu otwarcia, np. z powodu reorganizacji jednostki sprawozdawczej, zmian w planie kont itp.
3.
W bilansie wykazuje się aktywa i pasywa według stanu na początek i na koniec okresu sprawozdawczego. Jeżeli określone konto służy do ewidencji zarówno aktywów jak i pasywów, w bilansie wykazuje się odrębnie oba jego salda.
§  14.
Jednostki będące dysponentami kredytów różnych budżetów sporządzają bilanse jednostek i zakładów budżetowych oddzielnie dla każdego budżetu.
§  15.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają bilans w terminie określonym do składania sprawozdań przez głównych dysponentów kredytów (§ 45).

Oddział  2.

Bilans łączny (zbiorczy) jednostek i zakładów budżetowych.

§  16.
1.
Bilans łączny (zbiorczy) sporządza się na koniec roku sprawozdawczego, jeżeli takie polecenie wyda jednostka nadrzędna będąca jego odbiorcą.
2.
Bilans łączny (zbiorczy) sporządza się przez zsumowanie danych bilansów jednostkowych. W bilansie łącznym (zbiorczym) nie należy saldować sald aktywów i pasywów, wykazanych w bilansach jednostkowych. Bilans łączny (zbiorczy) sporządza się w tysiącach złotych.
§  17.
Salda łącznego (zbiorczego) bilansu otwarcia mogą się różnić od sald łącznego (zbiorczego) bilansu na koniec roku poprzedniego tylko z powodu zmian organizacyjnych, polegających na włączeniu lub wyłączeniu z systemu sprawozdawczego jednostek podległych oraz innych zmian uzasadniających przekształcenie bilansu otwarcia.

Oddział  3.

Bilans jednostkowy i zbiorczy terenowego organu administracji państwowej.

§  18.
1.
Bilans jednostkowy terenowego organu administracji państwowej sporządza się na dzień 30 czerwca i dzień 31 grudnia każdego roku, według zasad ustalonych w § 13.
2.
Bilans zbiorczy województwa sporządza się przez zsumowanie danych bilansu terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego z bilansami terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego.
§  19.
Przy sporządzaniu bilansu zbiorczego województwa stosuje się odpowiednio przepisy § 16 i 17, z tym że między saldami końcowymi z roku poprzedniego mogą zachodzić również różnice wynikające ze zmian granic województwa. W wypadku takich zmian należy w danych uzupełniających do bilansu zbiorczego podać ich przyczynę ze wskazaniem dla poszczególnych pozycji bilansu kwot zmian wynikających z włączenia jednostek należących uprzednio do innych województw lub przekazania jednostek do innych województw.
§  20.
1.
Do zbiorczego bilansu terenowego organu administracji państwowej, sporządzanego na dzień 31 grudnia należy dołączyć:
1)
wykaz należności i zobowiązań stanowiących saldo kont 246, 247 i 249; w wykazie oprócz nazwy dłużnika lub wierzyciela i kwoty, należy podać tytuł i datę powstania należności lub zobowiązania oraz przyczynę ich nieuregulowania do dnia sporządzenia bilansu; urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego nie składają tego wykazu do Ministerstwa Finansów,
2)
wykaz zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych oraz wykaz nadwyżek i niedoborów i stan funduszu zasobowego z podziałem według stopni rad narodowych.
2.
Dochody i wydatki budżetowe wykazywane w rozdziale 9726 - "Rozliczenia między budżetami województw" powinny być wyliczone w wykazie dołączonym do bilansu terenowego organu administracji państwowej, w którym należy podać z których województw i w jakiej wysokości środki otrzymano oraz którym województwom i w jakiej wysokości środki przekazano. Wykaz ten powinien zawierać także stwierdzenie, że sumy środków otrzymanych lub przekazanych zostały uzgodnione z terenowym organem administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego.

Rozdział  8.

Rb-27 Półroczne/roczne sprawozdanie o dochodach budżetowych.

Oddział  1.

Sprawozdanie jednostkowe.

§  21.
Sprawozdanie jednostkowe o dochodach budżetowych sporządza się w układzie: dział, rozdział i paragraf, przy czym sumowaniu podlegają kwoty rozdziałów.
§  22.
1.
Sprawozdania o dochodach budżetowych z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych od jednostek gospodarki uspołecznionej, nie uspołecznionej i osób fizycznych, pobieranych przez właściwe terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych oraz urzędy skarbowe sporządza się na podstawie danych księgowości podatkowej w sposób następujący:
1)
w rubryce "Plan (po zmianach)" wykazuje się dane o planowanych dochodach budżetowych po uwzględnieniu ewentualnych zmian planu,
2)
w rubryce "Należności (salda początkowe plus przypisy minus odpisy)" wykazuje się salda początkowe zaległości zmniejszone o nadpłaty i powiększone o kwoty przypisów po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę zaległości i przypisów wówczas różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną otoczoną ramką,
3)
w rubryce "Wykonanie od początku roku (wpływy minus zwroty)" wykazuje się wpływy po zmniejszeniu o dokonane zwroty; jeżeli suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną otoczoną ramką,
4)
w rubryce "Saldo końcowe" wykazuje się faktyczne zaległości i nadpłaty ustalone na podstawie danych analitycznych kont podatkowych.

Sprawozdanie to powinno bilansować się w następujący sposób: należności minus wpływy równają się zaległościom końcowym minus nadpłaty końcowe.

2.
Urzędy skarbowe sporządzają sprawozdanie o dochodach budżetu centralnego za okresy roczne według zasad określonych w ust. 1, z tym że nie wypełniają rubryki "Plan (po zmianach)".
3.
Sprawozdanie o dochodach budżetowych nie wymienionych w ust. 1 sporządza się w zakresie wpływów planowanych i wykonanych oraz zaległości (salda końcowego nie zmniejszonego o ewentualne salda nadpłat). Wpływy wykonane wykazuje się na podstawie danych księgowości analitycznej dochodów budżetowych do konta 871 - "Przekazywane wpływy budżetowe", a zaległości na podstawie ewidencji analitycznej do konta 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych".

Oddział  2.

Sprawozdania łączne i zbiorcze.

§  23.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają sprawozdania łączne o dochodach budżetowych w zakresie ustalonym dla sprawozdań jednostkowych (§ 22 ust. 3), z tym że w sprawozdaniach za półrocze składanych do Ministerstwa Finansów nie wykazuje się zaległości i nadpłat.
2.
Ministerstwa, urzędy centralne i Centralny Zarząd Zakładów Karnych oraz centrale organizacji spółdzielczych włączają do sprawozdań łącznych za okres pierwszego półrocza, na podstawie sprawozdań Narodowego Banku Polskiego zawierających pełne wykonanie dochodów w poszczególnych częściach budżetu centralnego, wpływy z tytułu dochodów budżetu centralnego pobrane przez urzędy skarbowe.
§  24.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego w porozumieniu z właściwą izbą skarbową mogą polecić urzędom skarbowym i terenowym organom administracji państwowej stopnia podstawowego sporządzenie półrocznych sprawozdań o dochodach budżetów terenowych ze szczegółowością ich klasyfikacji budżetowej niezbędną dla potrzeb opracowania projektu budżetu. Sprawozdania o dochodach budżetowych z tytułu podatków oraz dochodów państwa sporządza się w pełnym zakresie informacji, określonych w § 22 ust. 1 i 2, a dla pozostałych dochodów w zakresie danych wymienionych w § 22 ust. 3.
§  25.
1.
Jeżeli terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych realizuje dochody przypadające w całości na rzecz innego budżetu, sporządza wówczas osobne sprawozdanie o tych dochodach i przesyła terenowemu organowi administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych na rzecz którego je realizuje. Do sprawozdań tych dołącza się wykazy zawierające stan wpływów na koniec okresu sprawozdawczego, sporządzone w sumach od początku roku, oraz kwoty przelane i kwoty pozostające do przelania.
2.
W wypadku, gdy innemu budżetowi przysługuje w dochodach realizowanych przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych, udział stanowiący określony procent łącznych wpływów, do sprawozdania o dochodach dołącza się wykazy zawierające rozliczenie wpływów między poszczególne budżety, sporządzone w sumach od początku roku.
§  26.
Do sprawozdań o dochodach budżetowych budżetów województw nie włącza się kwot dochodów otrzymanych z tytułu udziału w dochodach innych budżetów.
§  27.
1.
W sprawozdaniu rocznym terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych wykazują odpowiednio w zakresie łącznego zobowiązania pieniężnego oraz w zakresie podatku rolnego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej sumy wpływów w ułamkach w następujący sposób:

- w liczniku wpływy stanowiące dochody budżetów terenowych,

- w mianowniku wpływy przypadające na rzecz innych wierzycieli (Państwowy Zakład Ubezpieczeń, fundusz ubezpieczenia społecznego rolników, fundusz gminny i fundusz miejski).

Mianownik umieszcza się w następnym wierszu bez powtarzania symbolu klasyfikacji.

2.
Do rocznego sprawozdania o dochodach budżetowych w zakresie dochodów pobieranych w ramach łącznego zobowiązania pieniężnego oraz dochodów z podatku rolnego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej należy dołączyć wykazy zawierające informacje określone we wzorach nr 1 i 2.
wzór nr 1
Dochody pobierane w ramach łącznego zobowiązania pieniężnego
Kwoty zrealizowanych wpływów na rzecz:
Fundusz gminny i fundusz miejskiPaństwowy Zakład UbezpieczeńFundusz ubezpieczenia społecznego rolników
DziałRozdział§udział w podatku rolnym od gruntówŚwiadczenia od nieruchomości i od działalności wytwórczej handlowej i usługowejRazem
12345678
40401234×××
449134×××
4495
i34×××
4496
99991151
Wzór nr 2
DziałRozdział§Udział funduszu gminnego i funduszu miejskiego we wpływach z podatku rolnego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej
40401235
449135
4495
i35
4496
99991162
3.
Dane o udziale funduszu gminnego i funduszu miejskiego we wpływach z podatku rolnego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej - urzędy skarbowe przesyłają wraz z rocznym sprawozdaniem o dochodach budżetowych terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego.

Rozdział  9.

Rb-28 Półroczne/roczne sprawozdanie o wydatkach budżetowych.

Oddział  1.

Sprawozdanie jednostkowe.

§  28.
Sprawozdanie jednostkowe o wydatkach budżetowych sporządza się w układzie: dział, rozdział, paragraf. Sumowaniu podlegają kwoty rozdziałów.
§  29.
1.
Sprawozdanie o wydatkach budżetowych sporządza się na podstawie danych księgowości w sposób następujący:
1)
w rubryce "Plan (po zmianach)" - wykazuje się dane o planowanych wydatkach budżetowych,
2)
w rubryce "Wykonanie od początku roku" - wykazuje się dane o dokonanych wydatkach, wynikające z konta 881 "Wykorzystane kredyty budżetowe",
3)
w rubryce "Koszty, straty i dotacje" - wykazuje się dane o kosztach, stratach nadzwyczajnych i dotacjach, wynikające z kont zespołu 4 - "Koszty do rozliczenia i straty" oraz z kont zespołu 8 - "Fundusze i wyniki".
2.
Niewłaściwe obciążenia oraz uznania rachunków budżetowych wykazuje się w ostatnim wierszu sprawozdania oznaczonym zamiast paragrafu symbolem 99. Niewłaściwe obciążenia wykazuje się w rubryce 12 zapisem zwykłym, a niewłaściwe uznania rachunku - zapisem ujętym w ramkę, jako liczbę ujemną.

Oddział  2.

Sprawozdania łączne i zbiorcze.

§  29.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz izby skarbowe sporządzają sprawozdania łączne o wydatkach budżetowych w pełnym zakresie informacji wynikających ze sprawozdań jednostkowych (§ 28), z tym że w sprawozdaniach za pierwsze półrocze składanych do Ministerstwa Finansów nie wypełnia się rubryki "Koszty, straty i dotacje".
§  30.
Roczne sprawozdania zbiorcze o wydatkach budżetów terenowych sporządza się w pełnym zakresie informacji wynikających ze sprawozdań jednostkowych (§ 28).

Rozdział  10.

Rb-29 Roczne sprawozdanie o zapasach, należnościach i zobowiązaniach ż tytułu wydatków budżetowych.

Oddział  1.

Sprawozdanie jednostkowe.

§  31.
Sprawozdania o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych sporządza się według ich stanu na koniec roku. W sprawozdaniach tych wykazuje się dane o zapasach materiałów w magazynach, należnościach i zobowiązaniach w powiązaniu z podziałkami klasyfikacji wydatków budżetowych, z których są finansowane.
§  32.
W poszczególnych rubrykach sprawozdania o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych wykazuje się:
1)
w rubryce "Zapasy" - faktyczne zapasy materiałów wynikające ze stanu kont:

- 311 "Materiały i przedmioty nietrwałe na składzie",

- 319 "Materiały w przerobie" skorygowane o stany wynikające z rozliczenia zakupu materiałów i przedmiotów nietrwałych, konto 300 "Rozliczenie zakupu" - saldo debetowe oraz o odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i przedmiotów nietrwałych, konto 320 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i przedmiotów nietrwałych", w tych podziałkach, z których są finansowane zakupy tych materiałów; dane rubryki "Zapasy" - wykazuje się w sprawozdaniu ze szczegółowością wynikającą z formularza,

2)
w rubryce "Należności" - należności i roszczenia wynikające z odpowiednich kont zespołu 2 "Rozrachunki i roszczenia" podlegające zaliczeniu na wznowienie kredytów budżetowych (tj. na rachunek wydatków budżetowych); należności wykazuje się w ogólnych kwotach dla każdego działu pod symbolem 06 zamieszczonym w rubryce 9,
3)
w rubryce "Zobowiązania" - zobowiązania wynikające ż zapisów księgowych na kontach zespołu 2 "Rozrachunki i roszczenia" oraz zapisów strony kredytowej konta 300 "Rozliczenie zakupu", a dotyczące wyłącznie realizacji planu wydatków budżetowych; zobowiązania wykazuje się w ogólnych kwotach dla każdego działu pod symbolem "06" zamieszczonym w rubryce 9,
4)
w rubryce "Pozostałe" pod symbolami zamieszczonymi w rubryce 9:

- "01" normatyw zapasów materiałów ustalony dla danego działu,

- "02" rzeczywisty stan zapasów podlegających normowaniu, ustalony globalnie dla danego działu,

- "03" stan środków pieniężnych w kasie,

- "04" stan produktów wynikających z kont zespołu 6 "Produkty",

- "05" stan funduszu obrotowego na koniec roku z tytułu wydatków budżetowych, wynikający z salda konta 807 - "Fundusz obrotowy" (po wyeliminowaniu ewentualnego salda na tym koncie, dotyczącego gospodarki pozabudżetowej) skorygowany o:

- wyniki danego roku, wynikające z sald kont zespołu 8 "Fundusze zasadnicze i wyniki finansowe",

- należności i zobowiązania z tytułu dochodów budżetowych, ujęte na koncie 221 oraz na innych kontach rozrachunków, których likwidacja następuje poprzez dochody budżetowe.

Stan funduszu obrotowego (symbol "05") na koniec roku powinien być równy sumie wymienionych w tym sprawozdaniu środków obrotowych, co wynika z następującego wyliczenia "05" = 10 + 11 + symbole 03 + 04 - rubryka 12.

Oddział  2.

Sprawozdania łączne i zbiorcze.

§  33.
Sprawozdania łączne (zbiorcze) o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych sporządza się ze szczegółowością ustaloną dla sprawozdań jednostkowych (§ 31).

Rozdział  11.

Rb-30 Półroczne/roczne sprawozdanie o środkach pozabudżetowych.

Oddział  1.

Sprawozdania jednostkowe.

§  34.
Sprawozdania jednostkowe o środkach pozabudżetowych sporządza się ze szczegółowością dla:
1)
zakładów budżetowych - według działu i rozdziału,
2)
środków specjalnych - według typu i działu,
3)
funduszów celowych - odrębnie dla każdego funduszu,
4)
gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych - według typu i działu.
§  35.
1.
W dziale sprawozdania o środkach pozabudżetowych "Przychody" wykazuje się:
1)
części składowe wyniku finansowego (pod symbolem kodu G):
a)
dochody i zyski nadzwyczajne, wynikające z kont zespołu 7 "Dochody i zyski" - według podziałek klasyfikacji budżetowej, a w gospodarstwach pomocniczych według symboli kont, zamieszczanych w rubryce "§",
b)
zwiększenia stanu produktów wynikające z salda kredytowego konta 490 "Rozliczenie kosztów", a w gospodarstwach pomocniczych rolnych z konta 860 "Wynik finansowy",
c)
dodatnie wyrównanie rentowności wynikające z salda kredytowego konta 740 "Wyrównanie rentowności",
d)
saldo kredytowe konta 769 "Inne dochody wewnętrzne",
2)
dane dotyczące rozliczenia wyniku finansowego, to jest dotacje otrzymane wynikające z kont:
a)
882 "Dotacje budżetowe otrzymane",
b)
883 "Inne dotacje otrzymane",
c)
884 "Scentralizowane rozliczenie dotacji z tytułu wyniku finansowego",

według podziałek klasyfikacji budżetowej, a w gospodarstwach pomocniczych według symboli kont,

3)
w wierszu razem (symbol kodu H), kwotę wynikającą z podsumowania wyżej wyszczególnionych przychodów.
2.
Dane oznaczone tylko symbolami kont wykazuje się pod umownym symbolem "100"; zamieszczonym w rubryce "§"; nie dotyczy to gospodarstw pomocniczych.
3.
Począwszy od wiersza oznaczonego symbolem kodu "K" wykazuje się:
1)
pod symbolem 809 - stan funduszu obrotowego wynikający z konta 807 "Fundusz obrotowy" (po dokonaniu przeksięgowań wyników rocznych za rok ubiegły), powiększony o saldo konta 845 - "Dochody przyszłych okresów" wynikające z bilansu otwarcia,
2)
pad symbolem 811 "Inne zwiększenia" - zwiększenia wynikające z zapisów na koncie 807 "Fundusz obrotowy" z wyłączeniem zapisów dotyczących przeksięgowań wyników rocznych za rok ubiegły oraz zwiększenia wynikające z zapisów na koncie 845 "Dochody przyszłych okresów",
3)
w wierszu oznaczonym symbolem 810 (symbol kodu L) - sumę danych H + K 809 + K 811,
4)
w wierszu oznaczonym symbolem kodu "L" - liczbę kontrolną klasyfikacji.
4.
W dziale sprawozdania o środkach pozabudżetowych "Rozchody" wykazuje się:
1)
części składowe wyniku finansowego (pod symbolem kodu M):
a)
koszty i straty nadzwyczajne, wynikające z kont zespołu 4 - "Koszty do rozliczenia i straty" według podziałek klasyfikacji budżetowej, a w gospodarstwach pomocniczych według symboli kont, zamieszczanych w rubryce "§",
b)
zmniejszenia stanu produktów, wynikające z salda debetowego konta 490 "Rozliczenie kosztów", a w gospodarstwach pomocniczych rolnych z konta 860 "Wynik finansowy",
c)
ujemne wyrównanie rentowności wynikające z salda debetowego konta 740 "Wyrównanie rentowności",
d)
saldo debetowe konta 769 "Inne dochody wewnętrzne",
2)
dane dotyczące rozliczenia wyniku finansowego:
a)
wpłaty do budżetu, wynikające z kont:

872 "Wpłaty do budżetu z tytułu wyniku finansowego",

874 "Scentralizowane rozliczenia wpłat z tytułu wyniku finansowego",

b)
odpisy na fundusze, wynikające z konta 877 "Odpisy na fundusze",
c)
dotacje przekazane wynikające z konta 885 "Dotacje przekazane",
3)
w wierszu "Razem" (symbol kodu N), kwotę wynikającą z podsumowania rozchodów.
5.
Dane oznaczone tylko symbolami kont wykazuje się pod umownym symbolem - "100", zamieszczanym w rubryce "§" (nie dotyczy to gospodarstw pomocniczych).
6.
Począwszy od wiersza oznaczonego symbolem kodu "P" wykazuje się:
a)
pod symbolem 813 "Inne zmniejszenia" - zmniejszenia funduszu obrotowego wynikające z zapisów na koncie 807 "Fundusz obrotowy" z wyłączeniem zapisów dotyczących przeksięgowań wyników rocznych za rok ubiegły oraz zmniejszenia wynikające z zapisów na koncie 845 "Dochody przyszłych okresów",
b)
pod symbolem 814 "Stan funduszu obrotowego na koniec roku" - stan funduszu obrotowego na koniec roku,
c)
w wierszu oznaczonym symbolem 812 (symbol kodu S) - sumę danych (N + P 813 + P 814),
d)
w wierszu oznaczonym symbolem kodu "S" - liczbę kontrolną klasyfikacji.
7.
W dziale sprawozdania o środkach pozabudżetowych, Środki obrotowe" wykazuje się informację o środkach obrotowych środków pozabudżetowych, których sprawozdanie dotyczy. W poszczególnych wierszach wykazuje się:
1)
pod symbolem 820 - środki pieniężne w kasie, na rachunkach bankowych oraz środki pieniężne w drodze,
2)
pod symbolem 821 - zapasy materiałów gospodarczych, których zakup zaliczony został do § 31 "Materiały i przedmioty nietrwałe",
3)
pod symbolem 822 - zapasy środków żywności, których zakup zaliczony został do § 32 "Środki żywności" oraz artykuły spożywcze objęte kontami:

- 333 "Towary handlowe w zakładach handlu detalicznego",

- 337 "Inne towary handlowe i artykuły spożywcze",

- 339 "Towary handlowe i artykuły spożywcze w przerobie",

- 343 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów handlowych w zakładach handlu detalicznego",

4)
pod symbolem 825 - zapasy materiałów, których zakup zaliczony został do innych paragrafów,
5)
pod symbolem 826 - saldo sald wszystkich kont zespołu 6 -"Produkty",
6)
pod symbolem 827 - należności i roszczenia wynikające z kont zespołu 2 - "Rozrachunki i roszczenia",
7)
pod symbolem 828 - zobowiązania wynikające z kont zespołu 2 - "Rozrachunki i roszczenia" oraz dochody przyszłych okresów wykazane na koncie 845,
8)
pod symbolem 829 - łączną wartość środków obrotowych podanych w pkt 1-7 (820 + 821 + 822 + 825 + 826 + 827 – 828); stan środków obrotowych wynikający z podanego wyliczenia powinien być zgodny ze stanem funduszu obrotowego na koniec roku, wykazanym pod symbolem 814 (w wypadku gdy istnieje możliwość wyodrębnienia poszczególnych składników funduszu obrotowego),
9)
pod symbolem 830 - normatyw zapasów, ustalony przez kierownika zakładu budżetowego na podstawie wytycznych właściwego ministra, a w gospodarstwach pomocniczych normatyw środków obrotowych ustalony przez kierownika jednostki budżetowej,
10)
pod symbolem 831 - rzeczywisty stan zapasów podlegający normowaniu, a w gospodarstwach pomocniczych rzeczywisty stan środków obrotowych podlegający normowaniu.
8.
W zakresie funduszów celowych oraz funduszów specjalnych stanowiących działalność finansowo wyodrębnioną środków specjalnych, sprawozdanie sporządza się na podstawie danych ewidencji analitycznej prowadzonej do konta 971 "Pozostałe fundusze specjalne". "Przychody" i "Rozchody" wykazuje się według podziałek klasyfikacji występujących w planach finansowych poszczególnych funduszów i środkom specjalnych w kolejności tych podziałek. Dane do wierszy oznaczonych symbolami: "K" działu "Przychody" i "P" działu "Rozchody" oraz oznaczonych symbolami "810" (symbol kodu L) i "812" (symbol kodu S) ustala się zgodnie z podanymi wyżej objaśnieniami. Dane do rubryki "Środki obrotowe" ustala się na podstawie odpowiednich kont zespołów:
1)
1 - "Środki pieniężne i rachunki bankowe",
2)
2 - "Rozrachunki i roszczenia",
3)
3 - "Materiały, przedmioty nietrwałe i towary handlowe"

przeznaczonych dla ewidencji działalności finansowo wyodrębnionej zgodnie z podanymi objaśnieniami w ust. 7.

9.
Dane uzupełniające wykazuje się tylko w sprawozdaniach sporządzanych dla gospodarstw pomocniczych.

Oddział  2.

Sprawozdania łączne i zbiorcze.

§  36.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają sprawozdania łączne o środkach pozabudżetowych w zakresie ustalonym dla sprawozdań jednostkowych (§ 34 i § 35). Ministerstwa i urzędy centralne składają sprawozdania dotyczące Funduszu Rozwoju Kultury i jednostek organizacyjnych kultury i sztuki również do Ministerstwa Kultury i Sztuki, a sprawozdania z Funduszów Ochotniczych Hufców Pracy i jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy do Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
2.
Sprawozdania łączne z Funduszu Rozwoju Kultury i jednostek organizacyjnych kultury i sztuki oraz sprawozdania łączne z funduszu Ochotniczych Hufców Pracy i jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy - Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych składają do Ministerstwa Finansów.
§  37.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego sporządzają tylko roczne sprawozdania o środkach pozabudżetowych, w zakresie ustalonym dla sprawozdań jednostkowych (§ 34).
§  38.
1.
W sprawozdaniach łącznych (zbiorczych) dla określenia rodzaju i typu środka przyjmuje się trzycyfrowy symbol, który wpisuje się w rubryce 7 formularza Rb-30. Pierwszy znak symbolu określa rodzaj środka,. drugi i trzeci znak określają symbol typu środka. Należy stosować następujące symbole rodzajów środków:

- 1 - zakłady budżetowe,

- 2 - środki specjalne,

- 3 - fundusze celowe,

- 4 - gospodarstwa pomocnicze,

z tym że dla jednostek organizacyjnych kultury i sztuki oraz jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy stosuje się jako pierwszą cyfrę symbolu cyfrę właściwą dla zakładów budżetowych, drugą i trzecią cyfrę stanowi symbol danego funduszu.

2.
Symbole stosuje się zgodnie z:
1)
wykazem typów środków specjalnych stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie środków specjalnych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 30, poz. 204),
2)
wykazem liczb porządkowych, w miejsce typów dla funduszów celowych, stanowiącym załącznik do zarządzania Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie gospodarki finansowej funduszów celowych (Monitor Polski Nr 30, poz. 207).
3)
wykazem typów gospodarstw pomocniczych stanowiącym załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 30, poz. 205),

z tym że dla zakładów budżetowych w rubryce 7 formularza Rb-30 wpisuje się symbol "100".

3.
Sprawozdania zbiorcze gospodarstw pomocniczych typu 03 - "Warsztaty szkolne" nadzorowanych przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania sporządza się następująco:
1)
sprawozdania z gospodarstw pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania oznacza się w rubryce przeznaczonej na symbol typu, symbolem "31",
2)
sprawozdania z pozostałych gospodarstw pomocniczych typu 03, w tym także działających przy szkołach zawodowych (zakładach specjalnych) oznacza się w rubryce przeznaczonej na symbol typu, symbolem "32".
§  39.
Niektóre sprawozdania łączne i zbiorcze sporządza się w specjalnym układzie informacji, a mianowicie:
1)
sprawozdania o funduszu gminnym i funduszu miejskim powinny być sporządzane w zakresie przychodów w ujęciu paragrafowym, a w zakresie rozchodów w układzie dział - paragraf, przy czym rozchody na inwestycje i kapitalne remonty należy wykazywać w dziale 00,
2)
sprawozdania o Funduszu Rozwoju Województwa Nowosądeckiego, Funduszu rozwoju miasta Sopotu, Funduszu rozwoju miasta Kołobrzegu i regionu, i o Tatrzańskim funduszu rozwoju sporządza się w zakresie przychodów w układzie paragrafowym, a w zakresie rozchodów - w układzie dział - paragraf,
3)
sprawozdania o Funduszu dobrowolnych świadczeń społecznych w zakresie przychodów i rozchodów sporządza się w układzie paragrafowym,
4)
sprawozdania o środkach specjalnych typu 02 - "Scentralizowane akcje gospodarcze" - sporządza się odrębne dla środków funduszu prewencyjnego według działów, tytułów (ustalonych w klasyfikacji PZU) i paragrafów klasyfikacji budżetowej oraz odrębnie dla pozostałych środków; przy oznaczaniu typu środka specjalnego w rubryce przeznaczonej na symbol typu należy stosować oznaczenie "21" dla funduszu prewencyjnego, a dla pozostałych środków specjalnych oznaczenie "22",
5)
sprawozdania o środkach specjalnych typu 11 - "Mienie gminne" w zakresie przychodów sporządza się według paragrafów, a w zakresie rozchodów według działów i paragrafów klasyfikacji budżetowej.

Rozdział  12.

Rb-31 Półroczne/roczne sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych.

Oddział  1.

Sprawozdanie jednostkowe.

§  40.
1.
Sprawozdania jednostkowe o wskaźnikach budżetowych sporządza się za okresy półroczne i roczne.
2.
Rubryki "Norma obliczeniowa" (rubryki 14 i 15) wypełnia się tylko w sprawozdaniach jednostkowych.
§  41.
1.
Sprawozdania jednostkowe o wskaźnikach budżetowych sporządza się w następujący sposób:
1)
dane dotyczące wykonania zadań rzeczowych (rubryka 12) - jeżeli wskaźnik budżetowy wyraża średni stan - ustala się jako iloraz sumy stanów na koniec każdego miesiąca i łącznej liczby miesięcy okresu sprawozdawczego; jeżeli wskaźnik budżetowy wyraża bezwzględną liczbę jednostek miary, np. osobodni, podaje się tę liczbę,
2)
"Stan na koniec okresu sprawozdawczego" (rubryka 13) wypełnia się tylko w tych wypadkach, gdy wskaźnik wyraża średni stan liczbowy przedmiotu wydatków, np. liczbę uczniów, etatów itp., wpisując do tej rubryki faktyczny stan na koniec okresu sprawozdawczego.
2.
Do kosztów objętych normami zalicza się koszty objęte paragrafami klasyfikacji budżetowej wymienionymi każdego roku w nocie budżetowej. Normy budżetowe wykonane oblicza się dzieląc sumę kosztów występujących w paragrafach klasyfikacji budżetowej objętych daną normą przez liczbę wykonanych wskaźników budżetowych.
3.
Wykaz jednostek miary (wskaźników budżetowych) jest ustalany odrębnie.

Oddział  2.

Sprawozdania łączne i zbiorcze.

§  42.
Zbiorcze (łączne) sprawozdania o wskaźnikach budżetowych sporządza się dla Ministerstwa Finansów tylko za okres roczny.
§  43.
Sprawozdania zbiorcze (łączne) o wskaźnikach budżetowych sporządza się na oddzielnych formularzach dla jednostek budżetowych i oddzielnych dla zakładów budżetowych.

Rozdział  13.

Informacja o wykonaniu ustawy budżetowej.

§  44.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne dołączają do sprawozdań rocznych zestawienie sporządzone według układu podanego w ustawie budżetowej, zawierające łączne informacje o dochodach i wydatkach budżetowych oraz przychodach i rozchodach w zakresie środków pozabudżetowych. W zestawieniu tym wykazuje się dane planowane ze szczegółowością i w wysokości wynikającej z ustawy budżetowej na dany rok oraz z taką samą szczegółowością wykonanie planu wynikające ze sprawozdań. W zakresie gospodarki pozabudżetowej wpłaty do budżetu oraz dotacje z budżetu podaje się w wielkościach faktycznie (kasowo) wykonanych.
2.
Źródła dochodów i rodzaje wydatków powstałe w toku wykonywania budżetu, które nie występują w ustawie budżetowej w danej części budżetu, zamieszcza się w zestawieniu w kolejności zastosowanej w ustawie budżetowej - tylko w wykonaniu (bez planu); analogicznie wykazuje się przychody (dochody) i rozchody (koszty).

Rozdział  14.

Terminy składania sprawozdań półrocznych i rocznych.

§  45.
1.
Sprawozdania półroczne składa się do jednostek - odbiorców sprawozdań po upływie okresu sprawozdawczego nie później niż:
1)
w zakresie budżetu centralnego;
a)
przez dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakłady budżetowe - do dnia 9 lipca,
b)
przez dysponentów kredytów drugiego stopnia:

– sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 16 lipca,

– pozostałe sprawozdania - do dnia 18 lipca,

c)
przez głównych dysponentów kredytów:

– sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 22 lipca,

– pozostałe sprawozdania - do dnia 27 lipca,

2)
w zakresie budżetów terenowych - do dnia określonego przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego w porozumieniu z izbą skarbową.
2.
Bilans terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego składa się do Ministerstwa Finansów w terminie do dnia 25 lipca.
3.
W wypadku niedostarczenia sprawozdań w terminie, jednostka nadrzędna jednostki składającej sprawozdanie może wystąpić do właściwego oddziału banku o spowodowanie wstrzymania wypłat z jej rachunku wydatków lub rachunku rozliczeniowego. Wstrzymanie wypłat może dotyczyć wyłącznie dyspozycji własnych jednostek z wyjątkiem funduszu wynagrodzeń, zwrotu sum obcych, wypłat zapomóg i odszkodowań, dotacji oraz bezspornych zobowiązań z tytułu dostaw, robót i usług na rzecz osób fizycznych.
§  46.
1.
Sprawozdania roczne składa się do jednostek - odbiorców sprawozdań nie później niż:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
przez dysponentów kredytów trzeciego stopnia, zakłady budżetowe i urzędy skarbowe - do dnia 30 stycznia,
b)
przez dysponentów kredytów drugiego stopnia (i izby skarbowe) - do dnia 12 lutego,
c)
przez głównych dysponentów kredytów:

– sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych oraz o wskaźnikach budżetowych - do dnia 22 lutego,

– pozostałe sprawozdania - do dnia 2 marca,

2)
w zakresie budżetów terenowych:
a)
przez dysponentów kredytów trzeciego stopnia, zakłady budżetowe i urzędy skarbowe - do dnia 26 stycznia,
b)
przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego - do dnia 6 lutego,
c)
przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego:

– sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych oraz o wskaźnikach budżetowych - od dnia 2 marca do dnia 7 marca według terminarza ustalonego odrębnie,

– pozostałe sprawozdania - od dnia 15 marca do dnia 26 marca według terminarza ustalonego odrębnie.

Rozdział  15.

Uzgadnianie sprawozdań z bankami.

§  47.
1.
Sprawozdania jednostkowe o dochodach i wydatkach budżetowych budżetu centralnego są uzgadniane z oddziałami Narodowego Banku Polskiego co do zgodności ogólnych sum zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych; dotyczy to również sprawozdań łącznych ministerstw i urzędów centralnych z wykonania ich części budżetowych budżetu centralnego; ogólne kwoty dochodów i wydatków w sprawozdaniach łącznych dysponentów kredytów drugiego stopnia, oddziały wojewódzkie Narodowego Banku Polskiego poświadczają na wniosek tych dysponentów.
2.
Urzędy i izby skarbowe uzgadniają z właściwymi oddziałami Narodowego Banku Polskiego sprawozdania sporządzone na formularzu Rb-27 o dochodach pobieranych z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych od jednostek gospodarki uspołecznionej, objętych resortowymi częściami budżetu centralnego, z wyjątkiem Centralnego Zarządu Zakładów Karnych, wpłacanych na ich rachunki dochodów; uzgodnieniu podlega ogólna kwota wpływów w ramach każdej części budżetu centralnego.
3.
Bilanse jednostkowe są uzgadniane z oddziałami Narodowego Banku Polskiego i bankami spółdzielczymi w zakresie zgodności wydatków budżetowych, stanowiących saldo konta 881 "Wykorzystane kredyty budżetowe" oraz dochodów budżetowych stanowiących saldo konta 871 "Przekazane wpływy budżetowe".
4.
Fakt uzgodnienia oddziały Narodowego Banku Polskiego i banki spółdzielcze potwierdzają odciśnięciem stempla dziennego na właściwych sprawozdaniach.
5.
Banki potwierdzają zgodność sprawozdań rocznych w roku następnym po sprawozdawczym:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
oddziały operacyjne - w okresie od dnia 11 do dnia 28 stycznia,
b)
oddziały wojewódzkie - w okresie od dnia 28 stycznia do dnia 7 lutego,
c)
centrala Narodowego Banku Polskiego - w okresie od dnia 15 do dnia 22 lutego,
2)
w zakresie budżetów terenowych, oddziały operacyjne Narodowego Banku Polskiego i banki spółdzielcze:
a)
jednostkom budżetowym - w okresie od dnia 11 do dnia 25 stycznia,
b)
terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego i wojewódzkiego w okresie od dnia 25 stycznia do dnia 5 lutego.
6.
Jednostka nadrzędna przyjmując bilans jednostkowy może zażądać przedstawienia dokumentów stwierdzających uzgodnienie z właściwym oddziałem banku sald rachunków bankowych według stanu na dzień 31 grudnia. Nie przedstawia się dokumentów w zakresie rachunków dochodów i wydatków budżetowych.

Rozdział  16.

Sprawozdania banków.

§  48.
1.
Zgodnie z zarządzaniem Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 22 grudnia 1982 r. w sprawie zasad obsługi kasowej budżetu państwa oraz współdziałania w kontroli jego wykonania (Monitor Polski Nr 32, poz. 286) Narodowy Bank Polski składa do Ministerstwa Finansów następujące sprawozdania z wykonania budżetu:
1)
sprawozdania o stanach kont bilansowych, na których są ewidencjonowane środki budżetu Państwa - w terminach ustalonych odrębnie,
2)
sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetu centralnego - w układzie i terminach ustalonych odrębnie,
3)
sprawozdania roczne o dochodach i wydatkach budżetu centralnego w układzie według części klasyfikacji budżetowej - w ciągu 5 dni po uzgodnieniu stanu dochodów i wydatków budżetowych z głównymi dysponentami kredytów.
2.
Bank Gospodarki Żywnościowej składa do Ministerstwa Finansów sprawozdania, o których mowa ust. 1 pkt 1.

Rozdział  17.

Składanie sprawozdań.

§  49.
1.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego są obowiązane składać do ministerstw i urzędów centralnych, do których należy wykonanie odpowiednich działów budżetowych, kopie sprawozdań o dochodach budżetowych (Rb-27) i wydatkach budżetowych (Rb-28). Złożenie kopii sprawozdań powinno nastąpić w terminie ustalonym do złożenia do Ministerstwa Finansów zbiorczych sprawozdań budżetowych.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do innych sprawozdań budżetowych wskazanych przez właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych).
3.
Odpisy wszystkich sprawozdań rocznych główni dysponenci kredytów budżetu centralnego, z wyjątkiem Centralnego Zarządu Zakładów Karnych, składają Najwyższej Izbie Kontroli, a terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego - właściwym delegaturom Najwyższej Izby Kontroli.
4.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz właściwe terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych przesyłają sprawozdania Rb-30 typu 02 - "Scentralizowane akcje gospodarcze" w zakresie funduszu prewencyjnego właściwym jednostkom organizacyjnym Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, a wojewódzkim urzędom statystycznym sprawozdania dotyczące gospodarstw pomocniczych.

Rozdział  18.

Przepisy końcowe.

§  50.
1.
Szczegółowość klasyfikacji budżetowej danych sprawozdawczych sprawozdań łącznych z wykonania budżetów terenowych za półrocze ustalają terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego.
2.
Główni dysponenci kredytów budżetu centralnego składają do Ministerstwa Finansów wszystkie sprawozdania w dwóch egzemplarzach, z wyjątkiem sprawozdań dotyczących jednostek organizacyjnych kultury i sztuki i jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy, które składają w jednym egzemplarzu, natomiast terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia wojewódzkiego sprawozdania: Rb-27, Rb-28, Rb-29 i Rb-31 składają w jednym egzemplarzu, a pozostałe sprawozdania w dwóch egzemplarzach, z tym że sprawozdanie dotyczące jednostek organizacyjnych kultury i sztuki składa się w jednym egzemplarzu.
3.
Dla ustalania kompletności sprawozdań łącznych i zbiorczych, sporządza się następujące zestawienia:
1)
według działów dla sprawozdań o dochodach budżetowych (Rb-27) i wydatkach budżetowych (Rb-28) oraz dla sprawozdań o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych (Rb-29),
2)
według typów, w ramach poszczególnych rodzajów środków pozabudżetowych, ujmując kwoty globalne rubryk "Plan" i "Wykonanie" w wierszu 810 po stronie "Przychody" i wierszu 812 po stronie "Rozchody"; w rubryce "§", wpisuje się trzycyfrowy symbol rodzaju i typu środka, z wyjątkiem zakładów budżetowych, dla których w rubryce "§" należy wpisywać symbole działu 1 rozdziału.

W zestawieniach tych nie ujmuje się danych dotyczących jednostek organizacyjnych kultury i sztuki i jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy, zarówno w zestawieniach sporządzonych dla zakładów budżetowych, jak i dla funduszów celowych.

4.
W celu zapewnienia kontroli prawidłowości wprowadzania danych na maszynowe nośniki informacji (karty dziurkowane, taśmy perforowane) w sprawozdaniach łącznych i zbiorczych należy stosować odpowiednie liczby kontrolne:
1)
dla sprawozdań o dochodach budżetowych (Rb-27) oraz sprawozdań o wydatkach budżetowych (Rb-28), liczbę kontrolną stanowi suma symboli: działu, rozdziału i paragrafów w ramach każdego rozdziału; zamieszcza się ją w rubrykach "Rozdział" i "§" z wyrównaniem prawostronnym w tym wierszu, w którym podaje się kwotę ogółem rozdziału,
2)
dla sprawozdań o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych (Rb-29), liczbę kontrolną dla symboli klasyfikacji budżetowej stanowi suma symboli działu, paragrafów i występujących symboli od 01 do 06 w ramach każdego działu; zamieszcza się ją w rubryce "Dział" z wyrównaniem prawostronnym w wierszu, w którym podaje się kwotę ogółem działu; dla rubryk 10, 11, 12 i 13 liczby kontrolne w ramach działu stanowi suma liczb wykazanych w tych rubrykach,
3)
dla sprawozdań o środkach pozabudżetowych (Rb-30) liczby kontrolne stanowią:
a)
po stronie "Przychody" i "Rozchody" suma symboli: województwa (dla budżetów terenowych), symbolu środków pozabudżetowych (rodzaj, typ z rubryki 7), działu, rozdziału lub tytułu, kont (dla gospodarstw pomocniczych), paragrafów dopełnionych zerem od prawej strony lub pozycji; liczby kontrolne zamieszcza się w pozycji "L" dla przychodów, w pozycji "S" dla rozchodów; w sprawozdaniu nie należy podawać kwot paragrafu, jeżeli ten paragraf dzieli się na pozycje,
b)
dla środków obrotowych - suma kwot wykazanych pod symbolem 829 + 830 + 831; liczby kontrolne wykazuje się w rubryce stan na 1.I. i 31.XII. w wierszu pod symbolem "Z",
4)
dla sprawozdań o wskaźnikach budżetowych (Rb-31) liczby kontrolne w ramach działu stanowi suma liczb wykazanych w rubrykach "Plan na rok", "Wykonanie od początku roku", "Stan na koniec okresu sprawozdawczego"; liczbę kontrolną zamieszcza się w wierszu poniżej wymienionych wskaźników dla danego działu.