Obowiązki sprawozdawcze w zakresie rolnictwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1994.20.111

Akt utracił moc
Wersja od: 31 października 1995 r.

ZARZĄDZENIE Nr 33
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 14 listopada 1994 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie rolnictwa

(znak: RL-1-020-1/94)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40 poz. 221) w związku z pozycjami: 05.1.03, 05.1.06, 05.1.07, 05.1.09, 05.1.13, 05.1.14 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r., zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych w zakresie rolnictwa w formie meldunków i sprawozdań na formularzach oznaczonych symbolami:
1) 1
R-01 - sprawozdanie o użytkowaniu gruntów oraz wykaz dzierżaw i deputatów - stan w dniu 25 marca 1996 r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
R-02 - sprawozdanie o użytkowaniu gruntów w gminie (mieście) - stan w dniu 31 maja, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
R-03 - sprawozdanie o zużyciu i zapasach nawozów sztucznych i wapniowych za rok gospodarczy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
R-04 - sprawozdanie o stanie upraw rolnych według oceny wiosennej - stan w dniu ..., według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia,
5)
R-05 - sprawozdanie o użytkowaniu gruntów, powierzchni zasiewów i zbiorach użytkowania, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia,
6)
R-06 - sprawozdanie o powierzchni i zbiorach roślin pastewnych według użytkowania, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia,
7)
R-07 - sprawozdanie o powierzchni i zbiorach z łąk trwałych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia,
8)
R-08 - sprawozdanie o wynikach produkcji ogrodniczej (wraz z załącznikiem), według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do zarządzenia,
9)
R-09 - sprawozdanie o stanie pogłowia zwierząt oraz produkcji zwierzęcej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do zarządzenia,
10)
R-10 - meldunek (sprawozdanie) o skupie produktów rolnych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do zarządzenia.
2.
Wzór formularza oznaczonego symbolem R-10 różni się w zależności od zakresu danych statystycznych przekazywanych w formie meldunku i sprawozdania i jest drukowany odrębnie jako meldunek i sprawozdanie.
§  2.
1.
Obowiązek wprowadzony zarządzeniem dotyczy:
1)
w zakresie sprawozdanie R-02 - urzędów gmin;
2)
w zakresie sprawozdań: R-01, R-03, R-04, R-05, R-06, R-07, R-08 i R-09 - osób prawnych i samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą zaklasyfikowaną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) do:

- sekcji A, działu 01,

grup: 01.1 - uprawy rolne, warzywnictwo, ogrodnictwo,

01.2 - chów i hodowla zwierząt,

01.3 - uprawy rolne połączone z chowem zwierząt (działalność mieszana),

- sekcji B, działu 05,

klasy 05.02 (działalność gospodarstw rybackich i wylęgarni ryb), przy czym obowiązek ten, o ile nie wynika z innych przepisów zarządzenia, dotyczy tylko sprawozdania R-09 składanego w styczniu,

- a także niezależnie od zaklasyfikowania działalności podstawowej, w przypadku gdy:

a) w użytkowanych przez jednostkę gruntach powierzchnia użytków rolnych przekracza 1 ha - obowiązuje złożenie sprawozdania R-01,

b) w użytkowanych przez jednostkę gruntach, powierzchnia użytków rolnych przekracza 20 ha - obowiązuje złożenie sprawozdań R-03, R-05, R-06, R-07 i R-08,

c) prowadzone są uprawy ogrodnicze pod osłonami na powierzchni powyżej 100 m2 - załącznik do sprawozdania R-08,

d) stan pogłowia zwierząt gospodarskich w okresie sprawozdawczym (w kwartale) był wyższy niż: 10 szt trzody chlewnej lub owiec, lub 5 szt bydła, lub 500 szt drobiu - sprawozdanie R-09;

3)
w zakresie sprawozdania R-10 - osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej (w tym spółek cywilnych i jawnych) prowadzących w ramach działalności gospodarczej skup produktów rolnych bezpośrednio od producentów (meldunek miesięczny i półroczne sprawozdanie) oraz osób fizycznych (tylko sprawozdanie półroczne), które w ramach działalności gospodarczej prowadzą bezpośrednio od producenta skup:

- żywca rzeźnego, tj. bydła, cieląt, trzody chlewnej, owiec, koni oraz drobiu,

- mleka krowiego,

- zbóż, tj. pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa (łącznie z mieszankami), pszenżyta,

- ziemniaków,

- rzepaku i rzepiku przemysłowego,

- warzyw i owoców z przeznaczeniem na przetwórstwo, eksport i obrót hurtowy (z wyłączeniem skupu prowadzonego bezpośrednio przez punkty detalicznej sprzedaży warzyw i owoców dla ludności),

jeżeli ogólna wartość skupionych produktów w okresie półrocza przekracza 10 tys. zł (w nowej jednostce pieniężnej).

2.
Podmioty nie posiadające osobowości prawnej będące częściami składowymi osób prawnych, zobowiązane są do składania sprawozdań tylko wówczas, gdy ich jednostki macierzyste znajdują się i prowadzą działalność na terenie innych województw (i w takim przypadku podmiot macierzysty nie ujmuje w swoim sprawozdaniu danych o działalności tych podmiotów) lub w przypadku, gdy ze względu na prowadzoną inną działalność jednostka macierzysta nie sporządza sprawozdania z tego zakresu.
§  3.
1.
Sprawozdania i meldunki statystyczne wprowadzone zarządzeniem przekazuje się do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę podmiot zobowiązany w terminach:
1) 2
sprawozdanie na formularzu R-01 - do dnia 28 marca 1996 r. z danymi statystycznymi według stanu w dniu 15 kwietnia,
2)
sprawozdanie na formularzu R-02 - do dnia 6 czerwca każdego roku z danymi statystycznymi według stanu w dniu 31 maja,
3)
sprawozdanie na formularzu R-03 - do dnia 25 lipca każdego roku z danymi statystycznymi za poprzedni rok gospodarczy,
4)
sprawozdania na formularzach oznaczonych symbolami R-04, R-05, R-06 i R-07 - w terminach uzależnionych od warunków agrometeorologicznych podawanych w komunikatach GUS publikowanych w Dzienniku Urzędowym GUS,
5)
sprawozdanie na formularzu R-08 - do dnia 3 listopada każdego roku, załącznik do formularza R-08:

- do dnia 31 maja każdego roku z danymi statystycznymi o powierzchni zajętej pod uprawy wiosną,

- do dnia 25 października każdego roku z danymi statystycznymi o powierzchni zajętej pod uprawy jesienią i o powierzchni zajętej pod uprawę kwiatów,

6)
sprawozdanie na formularzu R-09 - do dnia 7 stycznia, 7 kwietnia, 7 lipca i 7 października każdego roku,
7)
meldunek na formularzu R-10 - do 3 dnia roboczego po każdym miesiącu z danymi statystycznymi za miesiąc poprzedni telefonicznie, teleksem, telefaksem lub w formie wypełnionego formularza przez podmioty mające siedzibę w miejscowości będącej siedzibą wojewódzkiego urzędu statystycznego,
8)
sprawozdanie na formularzu R-10 - do dnia 10 stycznia i 10 lipca każdego roku z danymi statystycznymi za poprzednie półrocza, a gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" odpowiednio do dnia 6 stycznia i 6 lipca.
2.
Sprawozdania na formularzach R-05, R-07 i R-08 mają charakter wahadłowy i w ciągu roku po zebraniu danych są zwracane podmiotowi zobowiązanemu do wypełnienia i przekazania kolejnych danych w następnych terminach na tym samym formularzu.
§  4.
Po przekazaniu sprawozdań z danymi za rok 1994 traci moc zarządzenie nr 27 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 września 1993 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie rolnictwa (Dz. Urz. GUS Nr 13, poz. 88).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje począwszy od danych statystycznych za styczeń 1995 r. oraz w zakresie R-03 za rok gospodarczy 1994/95.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 3

R - 01

Sprawozdanie o użytkowaniu gruntów w 199... roku oraz wykaz dzierżaw i deputatów

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-01

1.
Sprawozdanie należy sporządzić dla całego gospodarstwa (obiektu rolnego) niezależnie od miejsca położenia gruntów, w którym powierzchnia użytków rolnych jest wyższa niż 1 ha. Pełne rozliczenia użytkowanych gruntów niezbędne jest dla potrzeb prac przygotowawczych i rozliczeniowo-bilansowych.
2.
Dział 1 formularza przeznaczony jest do rozliczenia gruntów przedsiębiorstwa (gospodarstwa), spółdzielni lub jednostki lasów państwowych według gmin. W rozliczeniu tym nie należy uwzględniać gruntów:

- jednostek lasów państwowych oddanych w użytkowanie pracownikom jako deputaty (nieodpłatnie lub odpłatnie),

- wydzierżawionych osobom prywatnym,

- wydzierżawionych lub oddanych w użytkowanie instytucjom państwowymi i społecznym.

Grunty te należy wykazać w dziale 2.

Rolnicze spółdzielnie produkcyjne nie uwzględniają w dziale 1 gruntów nie wniesionych przez członków do wspólnego użytkowania, grunty te spisane zostaną jako indywidualne gospodarstwa lub indywidualne działki rolne.

3.
Dział 1 formularza R-01 należy wypełnić w hektarach z jednym miejscem po przecinku (z dokładnością 0,1) wpisując do rubr. 1 ogólną powierzchnię przedsiębiorstwa (gospodarstwa), spółdzielni, jednostki lasów państwowych, a do pozostałych rubryk dane dla gmin, w których położone są grunty.
4.
Dział 2 formularza należy wypełnić w hektarach i arach.

W wierszu 1 należy wpisać "Grunty wydzierżawione osobom prywatnym", a w kolejnych wierszach wymienić dzierżawców nadając im numerację kolejną, oddzielnie dla każdej z gmin.

Następnie po pozostawieniu jednego wiersza wolnego wpisać tytuł "Grunty wydzierżawione instytucjom państwowym i społecznym" i sporządzić wykaz tych dzierżawców, analogicznie jak w przypadku "Gruntów wydzierżawionych osobom prywatnym".

Ponadto jednostki lasów państwowych sporządzają wykaz gruntów deputatowych, tj. w następnym wolnym wierszu wpiszą "Grunty deputatowe", a w kolejnych wierszach wymienią pracowników, którzy użytkują grunty z tego tytułu.

5.
Wykaz gruntów użytkowanych przez przedsiębiorstwo (gospodarstwo), spółdzielnię, jednostkę lasów państwowych itp. oraz wykaz gruntów deputatowych należy sporządzić na podstawie ksiąg ewidencji gruntów. Wykaz gruntów wydzierżawionych osobom prywatnym lub oddanych w czasowe użytkowanie instytucjom państwowym i społecznym należy sporządzić w oparciu o umowy, protokóły przekazań lub inne akty prawne zawarte z danymi osobami lub instytucjami.
6.
Formularz R-01 należy wysłać do właściwego terytorialnie (miejsca siedziby jednostki) wojewódzkiego urzędu statystycznego w terminie do dnia 18 kwietnia br.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

R - 02

Sprawozdanie o użytkowaniu gruntów w gminie (mieście)

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-02

Podstawą do sporządzania sprawozdania jest rozliczenia gruntów, które należy dokonać na arkuszu pomocniczym (np.: na kopii sprawozdania, bez obowiązku przekazywania rozliczenia do WUS) według następującego wzoru:

Rozliczenia gruntów w gminie (mieście) w 199... r.

grafika

a Dane zgodne z ewidencją geodezyjną. b Łącznie z działkami rolnymi, wspólnotami i gruntami gminnymi.

Arkusz pomocniczy należy wypełnić przyjmując ustalenia:

W wierszach: 01 i 06 - wykazuje się dane przyjęte jako ostateczne przy dokonywaniu rozliczenia gruntów w roku poprzednim.

W wierszach 07, 08, 09 - należy wykazać zmiany, które zaistniały w ciągu roku na podstawie informacji uzyskanych z kart gospodarstw indywidualnych, ewidencji (do wymiaru podatków) wykazu umów dzierżawionych, rozliczenia dzierżaw państwowych i społecznych deputatów wg sprawozdawczości GUS, danych o zagospodarowaniu gruntów PFZ, własnego rozeznania pracowników gminy.

Sprawozdanie R-02 należy wypełnić przenosząc dane z arkusza pomocniczego do odpowiednich rubryk na sprawozdaniu w wierszach 1 i 2.

Wiersz 3 - stanowi różnicę danych wykazanych w wierszu 1 minus dane w wierszu 2.

Wiersz 4 - dane będą wyliczone przez WUS po zakończeniu opracowania.

Uwaga: Wielkości dotyczące powierzchni należy podać w liczbach całkowitych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

R - 03

Sprawozdanie o zużyciu i zapasach nawozów sztucznych i wapniowych

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-03

1.
Dane należy podawać wyłącznie w przeliczeniu na czysty składnik w pełnych decytonach (kwintalach) - dt(q).
2.
Nawozy wapniowe obejmują wapno nawozowe łącznie z defekacyjnym.

W wierszu 1 - wykazuje się wysiew nawozów pod wszystkie uprawy, sady i użytki zielone, łącznie ze szklarniami, inspektami i tunelami foliowymi. Gospodarstwa rybackie wykazują zużycie nawozów tylko na użytki rolne (bez stawów rybnych).

W wierszu 4 - podaje się zużycie nawozów we własnym gospodarstwie na 1 ha użytków rolnych w kg czystego składnika (z jednym znakiem po przecinku). Powierzchnię należy przyjąć według stanu w dniu 30 czerwca roku gospodarczego kończącego rok sprawozdawczy.

W przypadku wysiania nawozów na użytki rolne, które zostały odsprzedane (lub przekazane) przed końcem okresu sprawozdawczego należy ich ilość wykazać w wierszu 1, natomiast nie uwzględniać tej ilości wypełniając wiersz 4.

Każdy przypadek nawożenia wyższego od 450 kg NPK i 400 kg CaO, jak też niższego od 50 kg NKP lub CaO na 1 ha użytków rolnych należy wyjaśnić w "Uwagach".

Uwaga: W przypadku braku procentowej zawartości czystego składnika w dokumentacji podstawowej przelicza się na czysty składnik według wskaźników zamieszczonych w pełnych objaśnieniach w Dzienniku Urzędowym GUS z 1994 r. Nr 20, poz. 111.

WYKAZ WSKAŹNIKÓW DO PRZELICZENIA NAWOZÓW SZTUCZNYCH I WAPNIOWYCH NA CZYSTY SKŁADNIK

Nawozy azotoweN w %
Mocznik nawozowy [(NH4)2CO3]46
Siarczan amonowy [(NH4)2SO4]20
Woda amoniakalna20
Saletra amonowa (NH4NO3)34
Saletrzak (NH4NO3+kamień wap. lub inny wypełniacz)28
Nawozy fosforoweP2O5 w %
Superfosfal potrójny granulowany

[Ca(H2PO4)2]

46
Superfosfat potrójny granulowany borowany44
Superfosfat granulowany [Ca(H2PO4)2H2O]19
Superfosfat pylisty [Ca(H2PO4)2H2O]18±1
Mączka fosforytowa [Ca3(PO4)2]29±1
Mączki kostne:
bębnowa10
odklejona30
Nawozy ogrodnicze:w %
FlorovilN - 3
P2O5 - 0,69
K2O - 2,4
AzofoskaN - 13,6
P2O5 - 6,4
K2O - 19,1
MgO - 4,5
Fructus - 1N - 17,0
P2O5 - 8,5
K2O -17,0
MgO - 7,0
Fructus - 2N - 13,5
P2O5 - 5,0
K2O - 20,0
MgO - 5,0
Vitaflor - 1N - 9,5
P2O5 -14,5
K2O - 28,5
Mikroflor - 1N - 19,5
K2O - 19,5
FloraN - 8,2
P2O5 - 12,4
K2O - 23,1
MgO - 4,9
Vitaflor - 2N - 13,5
P2O5 -16,5
K2O - 34
Mikroflor - 2N - 23,0
K2O - 23,0
Mis - 3N - 10,2
P2O5 - 8,1
K2O - 15,3
MgO - 6,1
Mis - 4N - 7,5
P2O5 -15,0
K2O - 15,0
MgO - 4,5
Nawozy potasowe i magnezoweK2O w %
Siarczan potasowy50
Sole potasowe58 - 62, 40 - 50
Kainit14
Kamex40
Kizeryt6(+18% MgO)
Nawozy wieloskładnikowe:w %
Fosforan amonowyN - 18
P2O5 - 46
PolifoskaN - 8
P2O5 - 24
K2O - 24
Saletra potasowaN - 13,7
K2O - 46
Nawozy wapniowe i wapniowo-magnezoweCaO w %
Nawóz wapniowy tlenkowyI - 80
II - 70
III - 60
Nawóz wapniowy węglanowy zwyczajny45
Nawóz wapniowy węglanowy kredowy45
Nawóz wapniowy węglanowy posodowy:
- w mat. suchym50
- w mat. wilgotnym40
Nawóz wapniowy węglanowy-kredaco najmniej 40
Wapno defekacyjneokoło 20
Nawóz wapniowy węglanowy po flotacji siarkowejco najmniej 40
Nawóz wapniowo-weglanowy - wapno pocelulozowe40
Wapno pokarbidowe60 - 65
Nawóz wapniowy węglanowy mieszany50
Wapno magnezowo-tlenkowe 75%75% CaO+MgO, w tym

min.

10% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 65%65% CaO+MgO,

w tym min.

22% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 60%60% CaO+MgO,

w tym 10% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 50%50% CaO+MgO,

w tym od 10% -

- 20% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 45%45% CaO+MgO,

w tym 1% - 15% MgO

Popioły z węgla kamiennegoco najmniej 21%

CaO+MgO

Nawóz wapniowo-magnezowy węglanowy "Małogoszcz"30% CaO,

13% MgO

Wapno magnezowe węglanowe 50%50% CaO+MgO,

w tym 8% MgO

Wapno magnezowe węglanowe45% CaO+MgO,

w tym min. 7% MgO

Dolomit rolniczy przesiewanyCaO+MgCO3

min. 80%,

w tym min. 14% MgO

Kreda bełchatowska32% - 40% CaO,

0,5% - 1,3% MgO

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

R - 04

Sprawozdanie o stanie upraw rolnych według oceny wiosennej stan w dniu ......

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-04

1.
Oceny stanu upraw dokonuje się w stopniach kwalifikacyjnych. Skala ocen jest pięciopunktowa, a poszczególne stopnie określają:

stopień 1 - stan zły, klęskowy (kwalifikujący do zaorania),

stopień 2 - stan słaby, zasiewy poniżej przeciętnych,

stopień 3 - stan dostateczny, zasiewy normalne, przeciętne,

stopień 4 - stan dobry, zasiewy znacznie lepsze od przeciętnych,

stopień 5 - stan bardzo dobry, zasiewy wyborowe, bardzo rzadko spotykane.

Stopnie kwalifikacyjne podaje się z jednym miejscem po przecinku. W przypadku, gdy zaawansowanie wzrostu roślin jest zbyt słabe, żeby ocenić stan, w rubryce 2 należy wstawić kreskę. Oceniając stan upraw należy brać pod uwagę: zagęszczenie roślin, rozkrzewienie, wyrośnięcie, barwę, występowanie chorób, szkodników i chwastów, straty oraz uszkodzenia zimowe i przymrozkowe itp.

2.
Straty w przechowywanych ziemniakach należy określić w stosunku do całej masy ziemniaków zakopcowanych jesienią, z uwzględnieniem różnych okresów przechowywania poszczególnych partii ziemniaków i wartości strat - w procentach.

Dokonując szacunku w okresie wiosennym, do strat zaistniałych należy dodać przewidywane straty, które wystąpią w toku dalszego przechowywania ziemniaków.

Rozkład strat spowodowany ubytkami naturalnymi w poszczególnych okresach przechowywania według IUNG kształtuje się następująco:

Okres przechowywaniaStraty w procentach
w danym miesiącuod początku przechowywania
Październiki2,72,7
Listopad1,13,8
Grudzień1,14,9
Styczeń1,36,2
Luty1,07,2
Marzec1,18,3
Kwiecień2,911,2

W dalszych miesiącach ubytki naturalne wzrastają

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

R - 05

Sprawozdanie o użytkowaniu gruntów, powierzchni zasiewów i zbiorach

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-05

1.
Sprawozdanie należy sporządzić dla całego gospodarstwa niezależnie od miejsca położenia gruntów. Wyjątek stanowią państwowe gospodarstwa rybackie, które sporządzają tyle formularzy R-05 na terenie ilu województw położone są grunty tych jednostek.
2.
Dział 1.

W wierszu 01 należy wpisać ogólną powierzchnię gospodarstwa, tj. wszystkie grunty użytkowane rolniczo, jak i grunty użytkowane nierolniczo, jak: lasy, podwórza, grunty pod zabudowaniami, drogi, torfowiska, nieużytki i inne, niezależnie od tytułu użytkowania (własne, dzierżawione).

W wierszu 03 należy wpisać powierzchnię gruntów ornych wraz z ogrodami przydomowymi, tzn. grunty w uprawie oraz odłogi i ugory, a także ogrody przydomowe.

Do gruntów ornych nie zalicza się upraw topoli, którą należy zaliczyć do powierzchni leśnej i wykazać w wierszu 10 oraz powierzchni porośniętej wikliną w stanie naturalnym, którą należy wliczyć do pozostałych gruntów w wierszu 11.

W wierszu 04 należy wpisać łączną powierzchnię gruntów ornych pod zasiewami poszczególnych ziemiopłodów, uprawianych na plon główny w polu i w ogrodach przydomowych, powierzchnię szklarni, inspektów, tuneli i namiotów foliowych oraz powierzchnię poniżej 0,10 ha zasadzoną drzewami i krzewami owocowymi.

W wierszu 05 należy wpisać powierzchnię gruntów odłogów i ugorów. Do odłogów należy zaliczyć powierzchnię gruntów ornych nie dających plonów, które co najmniej przez 2 lata nie były uprawiane, a także grunty orne, które decyzją właściwego organu rolnictwa zostały przeznaczone do zalesienia, ale nie zostały jeszcze zalesione. Do ugorów należy zaliczyć grunty orne, które w danym roku są lub mogą być przygotowane do uprawy, ale obsiane dopiero na jesieni dadzą plon w drugim roku.

W wierszu 06 należy wpisać ogólną powierzchnię sadów bez względu na to, czy między drzewami, krzewami owocowymi są czy nie są uprawiane ziemiopłody o powierzchni nie mniejszej niż 0,10 ha (10 arów), zasadzone drzewami i krzewami owocowymi o zwartym nasadzeniu, szkółki drzew i krzewów owocowych oraz winnice.

Pod pojęciem "zwarte nasadzenie" należy rozumieć przynajmniej 10 drzew na 10 arach.

W wierszu 08 należy wpisać powierzchnię łąk trwałych, które z zasady są koszone, a w rejonach górskich również hale i połoniny koszone.

W wierszu 09 należy wpisać powierzchnię pastwisk trwałych, tzn. grunty pokryte trwale trawami, które w zasadzie nie są koszone, lecz wypasane, a w rejonach górskich również hale i połoniny wypasane.

W wierszu 10 należy wpisać powierzchnię leśną, czyli powierzchnię zalesioną oraz powierzchnię przejściowo pozbawioną drzewostanu.

W wierszu 11 należy wpisać powierzchnię pozostałych gruntów wchodzących w skład gospodarstwa będącą pod zabudowaniami, podwórzami, parkami, placami i ogrodami ozdobnymi, pod drogami i liniami podziału powierzchniowego w lasach, powierzchnię wód śródlądowych rowów melioracyjnych, plantacji leśnych prowadzonych na gruntach leśnych, powierzchnię porośniętą wikliną w stanie naturalnym, powierzchnię innych gruntów użytkowanych jako torfowiska, żwirownie, kamieniołomy oraz powierzchnię nieużytków, jak bagna, lotne piaski, wydmy, skały itp.

3.
Dział 2.

W części A - w terminie czerwcowym należy wypełnić tylko rubrykę 1 wiersz 001 oraz wiersze wytłuszczone. Pozostałe wiersze należy wypełnić w terminie dokonywania szacunku I lub danych ostatecznych.

W wierszu 001 należy wpisać łączną powierzchnię zasianych i zasadzonych ziemiopłodów w polu i ogrodach przydomowych, w sadach miedzy drzewami i krzewami owocowymi oraz powierzchnię szkółek drzew i krzewów owocowych nie kwalifikujących się do sadów, powierzchnię szklarni, inspektów, tuneli, namiotów foliowych itp.

Powierzchnia ta powinna stanowić sumę zapisów z wierszy 010 do 240, a łącznie z powierzchnią wykazaną w wierszach 1, 2, 3 i 4 w części B omawianego działu 2, powinna być równa powierzchni wykazanej w dziale 1 w wierszu 04 (pod zasiewami). W przypadku występowania zasiewów w sadach powinna stanowić sumę danych wykazanych w dziale 1 w wierszach 04+07. Powierzchnia zasiewów poszczególnych ziemiopłodów podana w dziale 2 nie może ulegać zmianom w trakcie dalszego opracowania.

Zbiory roślin całkowicie sprzątniętych z pola należy podać zgodnie z posiadaną dokumentacją.

W szacunkach zbiorów zbóż i rzepaku należy oprzeć się w głównym stopniu na wynikach już przeprowadzonych omłotów. Ze względu na to, że najczęściej w pierwszej kolejności są dokonywane omłoty z pól bardziej wydajnych (np. plantacji nasiennych) w celu uzyskania nasion na dostawę w ramach kontraktacji, a ostatnie podlegają omłotom najczęściej partie zbioru najmniej wydajne, to mając wyniki częściowych omłotów, należy koniecznie uwzględnić także i te areały z pól, z których rośliny nie zostały jeszcze zebrane, a mogą wydać inne plony niż uzyskano z dokonanych już omłotów.

Dla wszystkich ziemiopłodów podaje się plon netto, a więc po odtrąceniu zanieczyszczeń, strat związanych ze zbiorem itp.

W szacunku zbóż i rzepaku należy produkcję wykazywać w przeliczeniu na określoną wilgotność, tzn. w przypadku ziarna zbóż przy wilgotności 15,1-16,0% wody, a w przypadku rzepaku - 13,0% wody.

Wielkości dotyczące powierzchni i zbiorów należy podawać w liczbach całkowitych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

R - 06

Sprawozdanie o powierzchni i zbiorach roślin pastewnych według użytkowania

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-06

1.
W wierszu 01 należy wpisać powierzchnię zasiewów zgodną z danymi podanymi w sprawozdaniu R-05 (wiersz 190) oraz zbiory okopowych pastewnych, tj.: buraków, marchwi, brukwi, kapusty, rzepy itp. - bez upraw nasiennych.
2.
W wierszu 02 należy wykazać łączną powierzchnię strączkowych pastewnych, tj.: peluszki, wyki, bobiku, łubinu słodkiego, mieszanek strączkowych i zbożowo-strączkowych oraz innych strączkowych pastewnych. Wiersz ten musi być sumą wierszy: 03 + 04 + 05. Wpisana powierzchnia w wierszu 02 musi być równa wielkości podanej w sprawozdaniu R-05 (wiersz 200).
3.
W wierszu 06 należy wykazać sumę wszystkich upraw motylkowych w czystym siewie oraz w mieszankach z trawami, innych pastewnych i traw oraz powierzchnię pastwisk polowych położonych na gruntach ornych.
4.
Suma danych z wiersza 06 w rubr. 1 musi być równa wielkości podanej w sprawozdaniu R-05 w wierszu 210.
5.
W wierszu 16 należy podać ogólne wielkości dotyczące pastwisk trwałych wypasionych i zebranych na zielonkę do skarmiania.
6.
W wierszu 19 należy wykazać łącznie poplony ścierniskowe, ozime, wsiewki wieloletnie i jednoroczne użytkowane na paszę.
7.
W wierszu 21 i 22 należy podać powierzchnię zbioru oraz zbiory nasion okopowych pastewnych i buraków cukrowych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

R - 07

Sprawozdanie o powierzchni i zbiorach z łąk trwałych

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R - 07

Formularz jest sprawozdaniem wahadłowym, wypełnianym trzykrotnie w ciągu roku. Termin wypełniania sprawozdania każdorazowo ustala GUS.

1.
Zbiory z łąk, bez względu na sposób użytkowania, należy podawać w przeliczeniu na siano.
2.
Dane dotyczące powierzchni i zbiorów należy podawać w pełnych liczbach.
3.
Dział 1

W wierszu 2 należy ująć także trawę przeznaczoną na susz.

W wierszu 6 należy ująć takie łąki, na których trawa została skoszona, lecz z różnych przyczyn nie zebrana i zbiór uległ całkowitemu zniszczeniu (np.: przesiewy, prace melioracyjne itp.).

W wierszu 7 należy ująć łąki, które nie były skoszone i nie były też użytkowane jako pastwiska.

4.
Dział 2 - sprawozdania należy wypełnić w terminie określonym dla III pokosu.

W wierszu 1 i 2 rubr. 2 należy określić ile decyton siana oraz kiszonki pozostanie jako zapas na zimę.

W wierszu 3 należy określić średnią jakość ogólnych zbiorów siana w stopniach kwalifikacyjnych dla trzech pokosów łącznie, przyjmując, że:

stopień "1" - oznacza siano złe nie nadające się do skarmiania, o zapachu stęchłym, o dużym udziale roślin zgniłych oraz spleśniałych z domieszką roślin trujących,

stopień "2" - słabe - siano o wilgotności 20%, późno skoszone (zdrewniałe) jednakże nie posiadające zapachu stęchłego,

stopień "3" - dostateczne - siano uzyskane z roślin koszonych w okresie kwitnienia w warunkach mniej pomyślnych, jednak dosuszone prawidłowo o barwie jasnozielonej lub brunatnej,

stopień "4" - dobre - siano intensywnie zielone, uzyskane z roślin młodych o dużej ilości liści wysuszonych naturalnie podczas suchej pogody, o znacznym udziale roślin motylkowych do 30%,

stopień "5" - bardzo dobre - siano intensywnie zielone, zebrane w okresie kłoszenia, o dużej ilości nie okruszonych liści, prawidłowo wysuszone, o udziale roślin motylkowych powyżej 30%.

Uwaga.

Wszystkie rubryki i wiersze formularza winny być wypełnione. W wypełnionych sprawozdaniach mogą wystąpić wyłącznie liczby znaczące (różne od zera) i kreski. Jeżeli w jednostce sprawozdawczej nie występuje któryś ze sposobów użytkowania, należy w odpowiednim wierszu wpisać kreski.

Wiersz 1 - "ogółem" jest sumą wierszy: 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 dla rubryk: 1, 3, 5 oraz sumą wierszy 2 + 3 + 4 + 5 dla rubryk 2, 4, 6.

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

R - 08

Sprawozdanie o wynikach produkcji ogrodniczej

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-08

Sprawozdanie obejmuje produkcję ogrodniczą w gospodarstwie.

Dział 1. Sadownictwo

W sprawozdaniu należy podać powierzchnię w ha i a i liczbę drzew i krzewów - w sztukach - ogółem i owocujących oddzielnie dla drzew rosnących w sadach i poza sadami, a także liczbę drzew - w sztukach - zdolnych do owocowania. Łączna powierzchnia drzew i krzewów (suma wierszy 01-11) w sadach powinna być zgodna z danymi z wiersza 06 działu 1 sprawozdania R-06.

Zbiór owoców ustala się łącznie dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów rosnących w sadach i poza sadami.

1.
Do ogólnej liczby drzew owocowych zaliczamy wszystkie drzewa danego gatunku rosnące w gospodarstwie bez względu na wiek. Nie należy ujmować jedynie drzew rosnących w szkółkach.
2.
Drzewa zdolne do owocowania to te, które weszły już w okres owocowania. Zalicza się do nich i te, które z różnych powodów (uszkodzenia mrozowe, szkodniki, przemienność owocowania) w danym roku nie owocują.
3.
Drzewa owocujące to te, które już osiągnęły zdolność owocowania i w danym roku zawiązały owoce (bez względu na ich ilość).
4.
Dla agrestu, porzeczek kolorowych, porzeczek czarnych, aronii, borówki wysokiej i innych w rubrykach 1, 2, 3 i 4 należy wpisać powierzchnię i liczbę wszystkich krzewów (łącznie owocujących i nie owocujących).
5.
W powierzchni truskawek, malin i jeżyn bezkolcowych należy ująć plantacje owocujące (bez tegorocznych nasadzeń jesiennych). Powierzchnia truskawek zalicza się do ogólnej powierzchni zasiewów (nasadzenia na gruntach ornych i w sadach z uprawą w międzyrzędziach). Nie należy zaliczać ich do ogólnej powierzchni sadów.

Powierzchnię truskawek należy podać zgodnie z danymi z wiersza 230 działu 2 sprawozdania R-05. Powierzchnię truskawek, malin i jeżyn bezkolcowych określa się w hektarach i arach.

Dział 2. Warzywnictwo - w tabeli tej należy podać tylko dane dotyczące upraw warzyw gruntowych, nie ujmować nasiennych, spod folii i szklarni. W rubryce 1 wiersz 1 "ogółem warzywa" należy podać liczbę hektarów zgodną z danymi z wiersza 220 sprawozdania R-05.

Załącznik do R - 08

Sprawozdanie o powierzchni upraw ogrodniczych pod osłonami

grafika

OBJAŚNIENIA

DO FORMULARZA "Załącznik do R-08"

Formularz jest sprawozdaniem wahadłowym wypełnianym dla:

- "Powierzchni pod osłonami" - raz w roku do dnia 31 maja,

- "Powierzchni zajętej pod uprawy" - dwukrotnie w ciągu roku w terminach do 31 maja i do 25 października.

Powierzchnię pod osłonami oraz zajętą pod uprawy podaje się w m2 w liczbach całkowitych.

W wierszu 1 - należy wykazać powierzchnię pod osłonami ogółem, tzn. całkowitą powierzchnię pod szkłem lub folią eksploatowaną (niezależnie od prowadzonej tam uprawy) bądź nie eksploatowaną w danym roku.

W wierszu 2 - należy wykazać powierzchnię ogrzewaną szklarni i tuneli.

W wierszu 3 i 4 podaje się "Powierzchnię zajętą pod uprawy warzyw ogółem" - jest to powierzchnia produkcyjna - bez dróg wewnętrznych, łączników itp. - zajęta pod uprawę wszystkich gatunków warzyw - oddzielnie w wiosennym i jesiennym cyklu produkcyjnym.

W wierszu 5 i 6 - "Powierzchnia warzyw - w tym pomidory" - podaje się powierzchnię uprawy pomidorów, oddzielnie w cyklu wiosennym i jesiennym.

W wierszu 7 i 8 - "Powierzchnia warzyw - w tym ogórki" - podaje się powierzchnię uprawy ogórków, oddzielnie w cyklu wiosennym i jesiennym.

W wierszu 9 - "Powierzchnia kwiatów" - podaje się powierzchnię zajętą pod uprawę kwiatów łącznie dla wszystkich gatunków uprawianych w danym roku - w terminie do 25 października.

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

R - 09

Sprawozdanie o stanie pogłowia zwierząt oraz produkcji zwierzęcej

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-09

Dział 1 informacje zawarte w rubryce 1 dotyczą wszystkich zwierząt stanowiących własność gospodarstwa (spółdzielni) niezależnie od miejsca ich odchowu (w obiektach własnych lub u kooperatorów w ramach kooperacji nakładczej).

W wierszach 09, 19, 24 należy podać liczbę cieląt, prosiąt i jagniąt, które urodziły się żywo w okresie sprawozdawczym, niezależnie od tego, czy znajdują się jeszcze w gospodarstwie czy nie.

W wierszu 10, 11, 12, 20, 21 i 25 należy podać liczbę zwierząt padłych łącznie ze sztukami ubitymi z konieczności, jeśli cała sztuka uznana została za niezdatną do spożycia i skierowana do Bacutilu lub na karmę dla zwierząt futerkowych. Wykazuje się tu także sztuki padłe podczas klęsk żywiołowych (powodzie, pożary itp.).

Dział 2 w wierszu 2, dla wszystkich rubryk, należy podać masę i liczbę zwierząt sprzedanych na rzeź wyspecjalizowanym jednostkom handlowymi i przetwórczym oraz sprzedaż innym odbiorcom z przeznaczeniem do uboju na bezpośrednie zaopatrzenia rynku i dla własnych potrzeb, np. dla przedsiębiorstw handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych, szpitali, żłobków, domów opieki społecznej itp. W tym wierszu należy wykazać również ewentualne kradzieże zwierząt.

W wierszu 3, dla wszystkich rubryk, należy podać masę żywca (przed ubojem) i liczbę zwierząt ubitych w gospodarstwie lub rzeźni lokalnej w ramach tzw. "uboju gospodarczego" - z przeznaczeniem na zaopatrzenie własnych stołówek, sprzedaż pracownikom, na inne potrzeby własne oraz na sprzedaż rynkową mięsa we własnej sieci sklepów.

W wierszu 4, dla rubryk 1, 2, 5 i 7 należy wykazać "saldo obrotu zewnętrznego" - tzn. wagowo wyrażoną różnicę pomiędzy sprzedażą zwierząt do dalszego chowu (bez zwierząt przekazanych w ramach kooperacji nakładczej, bo stanowią one własność jednostki sprawozdawczej) - w więc zwierząt hodowlanych do przedsiębiorstw obrotu zwierzętami hodowlanymi, bezpośrednio sprzedanych indywidualnym gospodarstwom rolnym, przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom oraz własnym pracownikom (członkom spółdzielni) a zakupami zwierząt i zwierzętami przyjętymi przez jednostkę sprawozdawczą w okresie danego kwartału. Do wyliczenia "salda obrotu zewnętrznego" nie należy wliczać zwierząt pochodzących z przerzutów między zakładami w ramach tego samego przedsiębiorstwo, bo jest to obrót wewnętrzny. W przypadku wielozakładowych podmiotów gospodarczych przyjętych przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państw, wydzielone z nich samodzielnie bilansujące jednostki (gospodarstwo rolne Skarbu Państwa) nie wykazują "salda obrotu zewnętrznego", o ile obrót zwierzętami przeznaczonymi do dalszego chowu ma miejsce pomiędzy zakładami wydzielonymi z tego samego przedsiębiorstwa (kombinatu). Obrót ten traktować należy jak dotychczas, tj. jako tzw. obrót wewnętrzny.

W wierszu 5, dla rubryk 1, 2 5 i 7 należy wyodrębnić "saldo obrotu zewnętrznego" z indywidualnymi gospodarstwami rolnymi - tzn. wykazać wagowo wyrażoną różnicę pomiędzy sprzedażą zwierząt do dalszego chowu (bez zwierząt przekazanych w ramach kooperacji nakładczej) rolnikom indywidualnym a zakupami zwierząt bezpośrednio od rolników indywidualnych.

Liczby wykazane w wierszach 4 i 5 mogą mieć znak ujemny.

Wiersz 1 dla rubryk 1, 2 5 i 7 stanowi sumę wierszy 2, 3 i 4, a dla rubryk 3, 4, 6 i 8 - sumę wierszy 2 i 3. Może zaistnieć sytuacja, że liczby wykazane w wierszu 1, dla rubryk 1, 2, 5 i 7, mogą mieć znak ujemny.

Dział 3 dotyczy tylko tych wytworzonych w gospodarstwie produktów, które pochodzą od zwierząt stanowiących własność jednostki sprawozdawczej. Poszczególne rubryki działu 3 dotyczą zapasów, produkcji i zagospodarowania ujętych w wierszach surowych produktów zwierzęcych.

W rubryce 1 należy wykazać ilość produktu, jaka została z poprzedniego okresu sprawozdawczego. W wierszu 4 rubryka 1 - zapas miodu na początku okresu sprawozdawczego winien równać się zapasowi miodu wykazanemu w końcu poprzedniego roku.

W rubryce 2 należy podać produkcję danego artykułu uzyskaną w ciągu okresu sprawozdawczego.

W rubryce 3 należy podać ilość sprzedanego produktu do wyspecjalizowanych jednostek handlowych i przetwórczych, jak również sprzedaż pracownikom (członkom spółdzielni) poza przydziałem deputatowym, sprzedaż innym odbiorcom, np. dla szpitali, domów opieki społecznej itp.

W rubryce 4 należy wykazać zużycie produkcyjne, tzn. ilości produktów zużyte na skarmianie zwierzętami, dokarmianie pszczół, produkcję żywności oraz ewentualne straty.

W rubryce 5 należy podać spożycie własne, tzn. ilość mleka, jaj, wełny i miodu przeznaczoną dla własnej stołówki, żłobka, na przydziały deputatowe dla pracowników i inne potrzeby własne.

W rubryce 6 należy wykazać tę część produkcji, która nie została zagospodarowana i stanowi zapas w końcu okresu sprawozdawczego.

W wierszu 1 działu 3 winna zachodzić równość*)

rubr. 2 = rubr. (3 + 4 + 5)

W wierszu 2, 3 i 4 działu 3 winna zachodzi równość:

rubr. 1 + 2 - 3 - 4 - 5 = rubr. 6

Dział 4 w dziale tym nie należy podawać informacji dotyczących ptactwa łownego (kuropatwy, bażanty).

W rubryce 6 - drób pozostały, tzn. perliczki, przepiórki.

W rubryce 9 należy podać masę żywca drobiowego wszystkich gatunków sprzedanego w okresie kwartału na rzeź do wyspecjalizowanych jednostek handlowych i przetwórczych oraz sprzedaż innym odbiorcom (np. dla szpitali, domów opieki społecznej, zakładów gastronomicznych itp.).

W rubryce 10 należy podać masę żywca wszystkich sztuk ubitych w okresie kwartału w gospodarstwie lub rzeźni lokalnej i przeznaczonych na sprzedaż we własnych sklepach, sprzedanych własnym pracownikom (członkom spółdzielni) i zużytych na stołówki i inne potrzeby własne.

Dział 5 w rubryce 1 należy podać powierzchnię zbiorników wodnych, na której prowadzona jest gospodarka rybacka.

W rubryce 2, dla poszczególnych wierszy, należy podać w ujęciu wagowym całoroczną produkcję ryb słodkowodnych łącznie z produkcją materiału zarybieniowego.

W rubryce 3 należy podać w ujęciu wagowym produkcję w całym roku materiału zarybieniowego (dotyczy stawów).

W rubryce 4 należy podać w ujęciu wagowym sprzedaż ryb konsumpcyjnych w okresie sprawozdawczym jednostkom handlowym i przetwórczym oraz sprzedaż innym odbiorcom na bezpośrednie zaopatrzenie rynku i dla własnych potrzeb.

*) W wierszu 1 działu 3 (produkcja mleka), aby przychody bilansowały się z rozchodami, należy uwzględnić w rozchodach (rubr. 4) tzw. "różnicę zapasów". Różnicę zapasów wylicza się poprzez odjęcie od ilości nie zagospodarowanego mleka w danym okresie sprawozdawczym ilości mleka, jaka nie została zagospodarowana w poprzednim okresie sprawozdawczym. Wynik tego odejmowania może mieć znak "+" lub "-", wtedy odpowiednio powiększa się lub pomniejsza - o wyliczone wielkości - liczby wykazane w rubryce 4.

ZAŁĄCZNIK  Nr 10

R - 10

Meldunek o skupie ważniejszych produktów rolnych

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-10 (meldunek)

1.
Jednostki sprawozdawcze podają dane liczbowe dotyczące całkowitego skupu własnego, jak i zleconego dokonanego przez własne punkty skupu, bezpośrednio od producentów rolnych, tylko tych produktów wymienionych w rubr. 0, które zostały przez te jednostki skupione w miesiącu sprawozdawczym.

Meldunek należy sporządzić dla całej jednostki niezależnie od miejsca dokonania transakcji i siedziby dostawcy i przekazać do wojewódzkiego urzędu statystycznego, na terenie którego znajduje się siedziba jednostki.

2.
W rubr. 1 i 2 należy wykazać ilość i wartość poszczególnych produktów skupionych od wszystkich producentów rolnych, a w rubr. 3 i 4 tylko od rolników indywidualnych.
3.
Do skupu należy zaliczać dostarczone z własnych gospodarstw: zboża i ziemniaki - do własnych gorzelni, krochmalni i mieszalni pasz, żywiec rzeźny - do własnych ubojni (masarni), mleko - do własnych mleczarni i produkty rolne (wymienione w formularzu) - wyeksportowane w ramach indywidualnych umów eksportowo-importowych zawieranych bezpośrednio przez jednostki sprawozdawcze z odbiorcą zagranicznym itp.
4.
Jednostki sprawozdawcze skupiające ziemniaki w meldunku za kwiecień podają w wierszu - 04 - ziemniaki - ilość i wartość skupionych ziemniaków w kwietniu, a w wolnym wierszu - 17 - dodatkową informację dotyczącą ilości i wartości ziemniaków skupionych w I kwartale danego roku.
5.
Skup żywca rzeźnego według wagi i oceny poubojowej należy wykazać w wadze żywej.
6.
Dopuszcza się możliwość podawania w rubr. 2 i 4 wartości skupionych produktów ustaloną metodą szacunkową, tj. w oparciu o źródłowo rozliczony ilościowy skup i przemnożony przez odpowiednio wyważoną cenę najbardziej zbliżoną do przeciętnej, np. najczęściej występującą, płaconą na danym terenie.

R - 10

Sprawozdanie o skupie produktów rolnych

grafika

OBJAŚNIENIA

do półrocznego sprawozdania oznaczonego symbolem R-10 o skupie produktów rolnych

1.
Sprawozdanie oznaczone symbolem R-10 jednostki sprawozdawcze sporządzają dwa razy w roku, tj. za każde półroczne oddzielnie ze skupu dokonanego w danym półroczu, z wyjątkiem przedsiębiorstw państwowych "Cukrownie...", które opracowują jedno sprawozdanie z całkowitego skupu buraków cukrowych w terminie ustalonym dla sprawozdania za II półrocze.
2.
W sprawozdaniu należy wykazać całkowity skup zarówno własny, jak i zlecony, dokonany przez własne punkty skupu bezpośrednio od producentów rolnych.
3.
Do skupu wykazywanego w sprawozdaniu należy zaliczyć dostarczone z własnych gospodarstw: zboża i ziemniaki - do własnych gorzelni, krochmalni i mieszalni pasz, owoce i warzywa - do własnych zakładów owocowo-warzywnych, żywiec rzeźny - do własnych ubojni (masarni), mleko - do własnych mleczarni, produkty rolne - wyeksportowane w ramach indywidualnych umów eksportowo-importowych zawieranych bezpośrednio przez jednostki sprawozdawcze z odbiorcą zagranicznym itp.
4.
W odpowiednim polu części tytułowo-adresowej sprawozdania należy umieścić czytelny numer statystyczny jednostki sprawozdawczej według systemu REGON.
5.
W wierszu "Sprawozdanie dotyczy skupu z terenu województwa..." - należy wpisać nazwę województwa, z terenu którego dokonano skupu. Jednostki sprawozdawcze przesyłają formularze sprawozdania R-10 do tylu wojewódzkich urzędów statystycznych, z terenu ilu województw zostały skupione produkty.
6.
W rubr. 0 należy wpisać kolejno nazwę, z w rubr. 1 symbol wszystkich skupionych produktów w półroczu sprawozdawczym (Wykaz produktów rolnych objętych półrocznym sprawozdaniem R-10 podano w ust. 19).
7.
W rubr. 2 należy wykazać dostawy od wszystkich producentów rolnych (wiersze w rubr. 2 mogą być większe od sumy wierszy w rubrykach 3+4+5 lub równe tej sumie).
8.
W rubr. 3 należy wykazać wszystkie dostawy od:

a) państwowych gospodarstw rolnych przyjętych przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa i pozostające w jej władaniu jako gospodarstwa skarbowe,

b) państwowych gospodarstw rolnych podporządkowanych Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz wojewodom,

c) gospodarstw resortów nierolniczych oraz spółek i innych państwowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność rolniczą (np. gospodarstwa pomocnicze przy szkołach średnich i wyższych, domach pomocy społecznej, domach wychowawczych, więzieniach),

a także od jednostek komunalnych prowadzących działalność rolniczą, m.in. jednostki samorządu terytorialnego, spółki komunalne.

Ponadto w rubryce tej powinny wykazać:

- zakłady mięsne przedsiębiorstw przemysłu mięsnego dostawy żywca rzeźnego z własnych tuczarni,

- państwowe zakłady drobiarskie dostawy z własnej produkcji drobiu oraz jaj kurzych konsumpcyjnych i wylęgowych.

9.
W rubr. 4 należy wykazać wszystkie dostawy od rolniczych spółdzielni produkcyjnych, spółdzielni kółek rolniczych i innych gospodarstw spółdzielczych prowadzących działalność rolniczą.
10.
W rubr. 5 należy wykazać wszystkie dostawy od:
a)
indywidualnych gospodarstw rolnych, tj. od gospodarstw o powierzchni użytków rolnych powyżej 1 ha,
b)
indywidualnych działek rolnych o powierzchni użytków rolnych do 1 ha,
c)
gospodarstw indywidualnych właścicieli zwierząt gospodarskich nie posiadających użytków rolnych,
d)
gospodarstw spółek prywatnych,
e)
nie ewidencjonowane odrębnie w sprawozdawczości statystycznej dostawy od członków spółdzielni produkcyjnych i pracowników państwowych gospodarstw rolnych.
11.
W rubr. od 2 do 5 w wierszach "zł" oznaczonych "3" należy podać całą należną dostawcom wartość skupu, niezależnie od tego czy w danym półroczu sprawozdawczym nastąpiła wypłata za dostarczone produkty.

Do wartości skupu nie należy dodawać dopłat za dowóz produktów (zbóż, ziemniaków, rzepaku i rzepiku, buraków cukrowych, tytoniu, cykorii, słomy lnianej i słomy konopnej) należnych producentom z tytułu zwrotu kosztów załadunku, dowozu i wyładunku do punktów skupu, magazynów lub odbiorców wskazanych przez jednostki skupiające. Wypłaty dopłat za dowóz ww. produktów należy podać w oddzielnych wierszach na końcu sprawozdania, wpisując w rubryce 0 za dowóz jakiego produktu była dopłata, w rubryce 1 odpowiedni symbol (900-916), patrz Wykaz produktów rolnych (ust. 19).

Przy skupie produktów roślinnych, których ostateczna wartość nie może być ustalona w momencie dostawy (wartość faktyczna będzie ustalona po przeprowadzeniu badań laboratoryjnych), a dostawca otrzymuje tylko zaliczkę za dostarczony produkt, w sprawozdaniu należy podać pełną ilość dostarczonego produktu oraz wysokość zaliczki wypłaconej w danym półroczu. Dopłaty do pełnej wartości zaliczkowanych produktów należy wykazać w półroczu, w którym zostaną wypłacone.

Przy skupie żywca rzeźnego według wagi i oceny poubojowej nie należy wykazywać zaliczek wypłaconych za sztuki przyjęte w danym półroczu, a jeszcze nie rozliczone.

12.
Do skupu ziół należy zaliczyć tylko skup ziół z upraw polowych.
13.
Do skupu warzyw należy zaliczyć również:
1)
skup kapusty i ogórków kwaszonych po przeliczeniu na świeże, przy zastosowaniu przeliczników: dla kapusty - 1,6 i dla ogórków - 1,2;
2)
susz warzyw w przeliczeniu na świeże, przy zastosowaniu przeliczników dla: cebuli - 12, selera - 9, marchwi - 11 i pietruszki - 8.

Warzywa skupowane w pęczkach należy przeliczać na wagę na podstawie następujących wagowych norm przeliczeniowych w gramach za pęczek: boćwina - 100, buraki ćwikłowe z nacią - 800, cebula ze szczypiorkiem - 300, kalarepa z liśćmi - 700, marchew z nacią - 600, natka (liście) koperku, pietruszki, selerów, szczypiorku - 50, pietruszka z nacią - 500, rzodkiewka - 200, selery z nacią - 400.

Warzywa skupowane na sztuki należy przeliczać na wagę na podstawie następujących wagowych norm przeliczeniowych w gramach za sztukę: kalafiory - 1.300, kapusta biała wczesna - 800, kukurydza cukrowa w kolbach - 150, sałata spod osłon - 100, sałata gruntowe - 400.

14.
Do skupu owoców należy zaliczać również susz śliwek, jabłek i gruszek po przeliczeniu na świeże, przy zastosowaniu przeliczników dla: śliwek - 5,0, jabłek - 9,0, gruszek obieranych i nie obieranych - 7,5.
15.
Przy skupie żywca rzeźnego należy ujmować tylko sztuki żywe, które zostały całkowicie rozliczone w danym półroczu sprawozdawczym.

Natomiast sztuki żywe, które zostały dostarczone do punktów skupu, ale nie dokonano rozliczeń w danym okresie sprawozdawczym, należy wykazać w następnym półroczu.

Skup żywca rzeźnego według wagi i oceny poubojowej należy wykazywać w wadze żywej.

Do skupu żywca rzeźnego należy również zaliczyć półtusze po przeliczeniu na wagę żywą, przy zastosowaniu następujących przeliczników: bydło - 1,91; cielęta - 1,67; trzoda chlewna - 1,28; owoce - 2,33; drób - 1,43.

16.
Jednostki sprawozdawcze skupujące cielęta rzeźne wykazują dodatkowo - na końcu sprawozdania - w oddzielnym wierszu - cielęta odsprzedane do dalszego chowu.

W rubr. 2 w wierszu 1 należy wykazać ogólną liczbę cieląt odsprzedanych wszystkim producentom rolnym, a w rubr. 5 - tylko cielęta odsprzedane indywidualnym rolnikom.

17.
Do skupu skór surowych należy zaliczyć tylko skóry skupione bezpośrednio od producentów rolnych.
18.
W sprawozdaniu R-10 za II półrocze należy wykazać w odrębnej pozycji (po wyszczególnieniu wszystkich produktów rolnych) liczbę tylko własnych punktów skupu stałych (według stanu na 31 XII) i sezonowych (według stanu w okresie sezonu). Liczbę punktów skupu należy wpisać w rubr. 2 w wierszu oznaczonym symbolem "3".
19.
Wykaz produktów rolnych do sporządzania półrocznego sprawozdania R-10:
Produkty rolneSymbol produktuJednostka miarya
Zboża podstawowe konsumpcyjne-dt/zł
pszenica053dt/zł
żyto055dt/zł
jęczmień057dt/zł
owies i mieszanki zbożowe059dt/zł
pszenżyto060dt/zł
Gryka konsumpcyjna063dt/zł
Proso konsumpcyjne065dt/zł
Kukurydza konsumpcyjna067dt/zł
Zboża podstawowe siewne-dt/zł
pszenica095dt/zł
żyto097dt/zł
jęczmień099dt/zł
owies i mieszanki zbożowe101dt/zł
pszenżyto102dt/zł
Gryka siewna105dt/zł
Proso siewne107dt/zł
Kukurydza siewna109dt/zł
Strączkowe jadalne konsumpcyjne (nie zaliczać grochu zielonego i fasoli szparagowej)-dt/zł
groch (suche ziarno)158dt/zł
fasola (suche ziarno)160dt/zł
Strączkowe jadalne siewne (groch)162dt/zł
Ziemniaki ogółem-dt/zł
wczesne210dt/zł
sadzeniaki226dt/zł
późne: jadalne214dt/zł
przemysłowe220dt/zł
Buraki cukrowe przemysłowe270dt/zł
Oleiste przemysłowe i jadalne-dt/zł
rzepak i rzepik przemysłowy288dt/zł
mak292dt/zł
gorczyca294dt/zł
pozostałe oleiste296dt/zł
Oleiste siewne-dt/zł
rzepak i rzepik siewny302dt/zł
inne oleiste siewne304dt/zł
Len: słoma nieodziarniona306dt/zł
włókno308dt/zł
nasiona310dt/zł
Konopie: słoma312dt/zł
włókno314dt/zł
nasiona316dt/zł
Tytoń320dt/zł
Chmiel322dt/zł
Cykoria324dt/zł
Zioła (łącznie z rącznikiem)326dt/zł
Okopowe pastewne340dt/zł
Siano łąkowe342dt/zł
Słoma zbóż344dt/zł
Strączkowe pastewne-dt/zł
bobik paszowy (ziarno)350dt/zł
groch paszowy (ziarno)348dt/zł
łubin paszowy (ziarno)352dt/zł
pozostałe paszowe (peluszka itp. - ziarno)353dt/zł
Nasiona roślin motylkowych gruboziarnistych strączkowych (łubin, peluszka, wyka, bobik, groch pastewny itp.).354dt/zł
Nasiona roślin motylkowych drobnoziarnistych i traw-
koniczyna362dt/zł
seradela364dt/zł
pozostałe (łącznie z trawami)366
Nasiona roślin okopowych370dt/zł
Nasiona ogrodnicze384
Materiał szkółkarski390
Warzywa ogółem-dt/zł
kapusta402dt/zł
cebula404dt/zł
marchew406dt/zł
buraki408dt/zł
ogórki410dt/zł
pomidory412dt/zł
kalafiory414dt/zł
inne warzywa (pietruszka, pory, selery, rzodkiewka, sałata, rabarbar, chrzan, szparagi, koper, groch zielony, fasola szparagowa, brukselka itp.),416dt/zł
Owoce ogółem (bez owoców leśnych) -dt/zł
jabłka448dt/zł
gruszki450dt/zł
śliwki452dt/zł
wiśnie454dt/zł
czereśnie456dt/zł
truskawki458dt/zł
maliny460dt/zł
porzeczki462dt/zł
agrest464dt/zł
inne owoce466dt/zł
Makowiny536dt/zł
Susz z zielonek540dt/zł
Susz z ziemniaków542dt/zł
Wiklina546dt/zł
Pieczarki548dt/zł
Boczniak547dt/zł
Pierścieniak549dt/zł
Kwiaty550
Pozostałe produkty roślinne552
Bydło rzeźne (bez cieląt) przeznaczone
na rynek krajowy622szt/dt/zł
w tym krowy624szt/dt/zł
Bydło rzeźne (bez cieląt) przeznaczone na eksport634szt/dt/zł
Cielęta rzeźne na rynek krajowy644szt/dt/zł
Cielęta rzeźne przeznaczone na eksport650szt/dt/zł
Trzoda chlewna662szt/dt/zł
w tym maciory672szt/dt/zł
Owce rzeźne na rynek krajowy696szt/dt/zł
Owce rzeźne przeznaczone na eksport704szt/dt/zł
Konie rzeźne na rynek krajowy712szt/dt/zł
Konie rzeźne przeznaczone na eksport714szt/dt/zł
Drób rzeźny-dt/zł
kury720dt/zł
kurczaki721dt/zł
kaczki722dt/zł
gęsi723dt/zł
indyki724dt/zł
pozostały drób725dt/zł
Prosięta i warchlaki728szt/dt/zł
Mleko krowie736tys. l/zł
Jaja kurze konsumpcyjne744tys. szt/zł
Jaja wylęgowe-tys. szt/zł
kurze754tys. szt/zł
pozostałe756tys. szt/zł
Wełna owcza760kg/zł
Ryby słodkowodne-dt/zł
karp766dt/zł
inne ryby768dt/zł
Miód770kg/zł
Wosk772kg/zł
Pierze774kg/zł
Włosie776kg/zł
Bundz782dt/zł
Króliki786dt/zł
Zwierzęta hodowlane-
bydło (bez cieląt) na rynek krajowy798szt/zł
bydło (bez cieląt) przeznaczone na eksport800szt/zł
cielęta804szt/dt/zł
trzoda chlewna808szt/zł
owce816szt/zł
konie na rynek krajowy822szt/zł
konie przeznaczone na eksport821szt/zł
zwierzęta futerkowe826szt/zł
Drób hodowlany828tys. szt/zł
Skóry surowe bydlęce832szt/dt/zł
Skóry surowe cielęce834szt/dt/zł
Skóry surowe świńskie836szt/dt/zł
Skóry surowe końskie838szt/dt/zł
Skóry pozostałe840szt/zł
Skóry futerkowe844
Padlina850dt/zł
Pozostałe produkty zwierzęce (szczecina, wełna angora, odpadki skór itp.)852
Odsprzedaż cieląt rzeźnych do chowu860szt
Dopłaty za dowóz (nie doliczać do wartości ogółem)-
słomy lnianej900
słomy konopnej902
buraków cukrowych904
cykorii906
zbóż910
rzepaku i rzepiku przemysłowego912
ziemniaków914
tytoniu916

a Dane liczbowe podać w pełnych jednostkach miary; bez miejsc po przecinku. Złote - w nowej jednostce pieniężnej.

1 § 1 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 48 z dnia 31 października 1995 r. (Dz.Urz.GUS.95.23.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1995 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 48 z dnia 31 października 1995 r. (Dz.Urz.GUS.95.23.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1995 r.
3 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 48 z dnia 31 października 1995 r. (Dz.Urz.GUS.95.23.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.