Obowiązki sprawozdawcze w zakresie rolnictwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1993.13.88

Akt utracił moc
Wersja od: 27 września 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 27
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 17 września 1993 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie rolnictwa

(znak: RL-1-020-1/93)

Na podstawie art. 16 ust. 2 i 3 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221), w związku z pozycjami 05.1.03, 05.1.06, 05.1.07, 05.1.09, 05.1.13, 05.1.14 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995 stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych w zakresie rolnictwa w formie meldunków i sprawozdań na formularzach oznaczonych symbolami:
1)
R-02 - sprawozdanie o użytkowaniu gruntów w gminie (mieście) - stan w dniu 31 maja, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
R-03 - sprawozdanie o zużyciu i zapasach nawozów sztucznych i wapniowych za rok gospodarczy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
R-04 - sprawozdanie o stanie upraw rolnych według oceny wiosennej - stan w dniu.., według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
R-05 - sprawozdanie o użytkowaniu gruntów, powierzchni zasiewów i zbiorach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia,
5)
R-06 - sprawozdanie o powierzchni i zbiorach roślin pastewnych według użytkowania, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia,
6)
R-07 - sprawozdanie o powierzchni i zbiorach z łąk trwałych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia,
7)
R-08 - sprawozdanie o wynikach produkcji ogrodniczej (wraz z załącznikiem), według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia,
8)
R-09 - sprawozdanie o stanie pogłowia zwierząt oraz produkcji zwierzęcej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do zarządzenia,
9)
R-10 - meldunek (sprawozdanie) o skupie produktów rolnych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do zarządzenia.
2.
Wzór formularza oznaczonego symbolem R-10 różni się w zależności od zakresu danych statystycznych przekazywanych w formie meldunku i sprawozdania i jest drukowany odrębnie jako meldunek i sprawozdanie.
§  2.
1.
Obowiązek wprowadzony zarządzeniem dotyczy:
1)
w zakresie sprawozdania R-02 - urzędów gmin;
2)
w zakresie sprawozdań R-03, R-04, R-05, R-06, R-07, R-08 i R-09 - osób prawnych i samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą zaklasyfikowaną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) do:

- sekcji A, działu 01,

grup: 01.1 - uprawy rolne, warzywnictwo, ogrodnictwo,

01.2 - chów i hodowla zwierząt,

01.3 - uprawy rolne połączone z chowem zwierząt (działalność mieszana),

- sekcji B, działu 05,

klasy 05.02 (działalność gospodarstw rybackich i wylęgarni ryb), przy czym obowiązek ten, o ile nie wynika z innych przepisów zarządzenia, dotyczy tylko sprawozdania R-09 składanego w styczniu,

- a także niezależnie od zaklasyfikowania działalności podstawowej, w przypadku gdy:

a)
w użytkowanych przez jednostkę gruntach, powierzchnia użytków rolnych przekracza 20 ha - obowiązuje złożenie sprawozdań: R-03, R-05, R-06, R-07 i R-08,
b)
prowadzone są uprawy ogrodnicze pod osłonami na powierzchni powyżej 100 m2 - załącznik do R-08,
c)
stan pogłowia zwierząt gospodarskich w okresie sprawozdawczym (w kwartale) był wyższy niż: 10 szt trzody chlewnej lub owiec, lub 5 szt bydła, lub 500 szt drobiu - sprawozdanie R-09;
3)
w zakresie sprawozdania R-10 - osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej (w tym spółek cywilnych i jawnych) prowadzących w ramach działalności gospodarczej skup produktów rolnych, bezpośrednio od producentów (meldunek miesięczny i półroczne sprawozdanie) oraz osób fizycznych (tylko sprawozdanie półroczne), które w ramach działalności gospodarczej prowadzą bezpośrednio od producenta skup:

- żywca rzeźnego, tj. bydła, cieląt, trzody chlewnej, owiec, koni oraz drobiu,

- mleka krowiego,

- zbóż, tj. pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa (łącznie z mieszankami), pszenżyta,

- ziemniaków,

- rzepaku i rzepiku przemysłowego,

- warzyw i owoców z przeznaczeniem na przetwórstwo, eksport i obrót hurtowy (z wyłączeniem skupu prowadzonego bezpośrednio przez punkty detalicznej sprzedaży warzyw i owoców dla ludności),

jeżeli ogólna wartość skupionych produktów w okresie półrocza przekracza 100 mln zł.

2.
Podmioty nie posiadające osobowości prawnej będące częściami składowymi osób prawnych, zobowiązane są do składania sprawozdań tylko wówczas, gdy ich jednostki macierzyste znajdują się i prowadzą działalność na terenie innych województw (i w takim przypadku podmiot macierzysty nie ujmuje w swoim sprawozdaniu danych o działalności tych podmiotów) lub w przypadku, gdy ze względu na prowadzoną inną działalność jednostka macierzysta nie sporządza sprawozdania z tego zakresu.
§  3.
1.
Sprawozdania i meldunki statystyczne wprowadzone zarządzeniem przekazuje się do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę podmiot zobowiązany w terminach:
1)
sprawozdanie na formularzu R-02 - do dnia 6 czerwca każdego roku z danymi statystycznymi według stanu w dniu 31 maja,
2)
sprawozdanie na formularzu R-03 - do dnia 25 lipca każdego roku z danymi statystycznymi za poprzedni rok gospodarczy,
3)
sprawozdania na formularzach oznaczonych symbolami R-04, R-05, R-06 i R-07 - w terminach uzależnionych od warunków agrotechnicznych podawanych w komunikatach GUS publikowanych w Dzienniku Urzędowym GUS,
4)
sprawozdanie na formularzu R-08 - do dnia 3 listopada każdego roku, załącznik do formularza R-08:

- do dnia 31 maja każdego roku z danymi statystycznymi o powierzchni zajętej pod uprawy wiosną,

- do dnia 25 października każdego roku z danymi statystycznymi o powierzchni zajętej pod uprawy jesienią i o powierzchni zajętej pod uprawę kwiatów,

5)
sprawozdanie na formularzu R-09 - do dnia 7 stycznia, 7 kwietnia, 7 lipca i 7 października każdego roku,
6)
meldunek na formularzu R-10 - do 3 dnia roboczego po każdym miesiącu z danymi statystycznymi za miesiąc poprzedni telefonicznie, teleksem, telefaksem lub w formie wypełnionego formularza przez podmioty mające siedzibę w miejscowości będącej siedzibą wojewódzkiego urzędu statystycznego,
7)
sprawozdanie na formularzu R-10 - do dnia 10 stycznia i 10 lipca każdego roku z danymi statystycznymi za poprzednie półrocza, a gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" odpowiednio do dnia 6 stycznia i 6 lipca.
2.
Sprawozdania na formularzach R-05, R-07 i R-08 mają charakter wahadłowy i w ciągu roku po zebraniu danych są zwracane podmiotowi zobowiązanemu do wypełnienia i przekazania kolejnych danych w następnych terminach na tym samym formularzu.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 36 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 10 września 1992 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie rolnictwa (Dz. Urz. GUS Nr 19, poz. 81).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje od danych statystycznych rocznych za 1993 r.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

R-02

Sprawozdanie o użytkowaniu gruntów w gminie (mieście)

Stan w dniu 31 maja 199... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-02

Podstawą do sporządzania sprawozdania jest rozliczenie gruntów, które należy dokonać na arkuszu pomocniczym (np.: na kopii sprawozdania, bez obowiązku przekazania rozliczenia do WUS) według następującego wzoru:

Rozliczenie gruntów w gminie (mieście) w 19.. r.

grafika

a Dane zgodne z ewidencją geodezyjną. b Łącznie z działkami rolnymi, ogrodami działkowymi, wspólnotami i gruntami gminnymi.

Arkusz pomocniczy należy wypełnić przyjmując ustalenia:

W wierszach: 01 i 06 - wykazuje się dane przyjęte jako ostateczne przy dokonywaniu rozliczenia gruntów w roku poprzednim.

W wierszach: 07, 08 i 09 - należy wykazać zmiany, które zaistniały w ciągu roku na podstawie informacji uzyskanych z kart gospodarstw indywidualnych, ewidencji (do wymiarów podatków) wykazu umów dzierżawnych, danych o zagospodarowaniu gruntów PFZ, własnego rozeznania pracowników gminy.

Sprawozdanie R-02 należy wypełnić przenosząc dane z arkusza pomocniczego do odpowiednich rubryk na sprawozdaniu w wierszach 1 i 2.

Wiersz 3 - stanowi różnicę danych wykazanych w wierszu 1 minus dane w wierszu 2.

Wiersz 4 - dane będą wyliczane przez WUS po zakończeniu opracowania.

Uwaga. Wielkości dotyczące powierzchni należy podać w liczbach całkowitych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

R-03

Sprawozdanie o zużyciu i zapasach nawozów sztucznych i wapniowych za rok gospodarczy 199...:199...

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-03

1.
Dane należy podawać wyłącznie w przeliczeniu na czysty składnik w pełnych decytonach (kwintalach) - dt (q).
2.
Nawozy wapniowe obejmują wapno nawozowe łącznie z defakacyjnym.

W wierszu 1 wykazuje się wysiew nawozów pod wszystkie uprawy, sady i użytki zielone, łącznie ze szklarniami, inspektami i tunelami foliowymi. Państwowe gospodarstwa rybackie wykazują zużycie nawozów tylko na użytki rolne (bez stawów rybnych).

W wierszu 4 podaje się zużycie nawozów we własnym gospodarstwie na 1 ha użytków rolnych w kg czystego składnika (z jednym znakiem po przecinku). Powierzchnię należy przyjąć według stanu w dniu 30 czerwca roku gospodarczego kończącego rok sprawozdawczy.

W przypadku wysiania nawozów na użytki rolne, które zostały odsprzedane (lub przekazane) przed końcem okresu sprawozdawczego należy ich ilość wykazać w wierszu 1, natomiast nie uwzględniać tej ilości wypełniając wiersz 4.

Każdy przypadek nawożenia wyższego od 450 kg NPK i 400 kg CaO, jak też niższego od 50 kg NPK lub CaO na 1 ha użytków rolnych należy wyjaśnić w "Uwagach".

Uwaga. W przypadku braku procentowej zawartości czystego składnika w dokumentacji podstawowej przelicza się na czysty składnik według wskaźników zamieszczonych w pełnych objaśnieniach w Dzienniku Urzędowym GUS z 1993 r. Nr 13, poz. 88.

WYKAZ WSKAŹNIKÓW DO PRZELICZENIA NAWOZÓW SZTUCZNYCH I WAPNIOWYCH NA CZYSTY SKŁADNIK

Nawozy azotoweN w %
Mocznik nawozowy [(NH4)2CO3]46
Siarczan amonowy [(NH4)2SO4]20
Woda amoniakalna20
Saletra amonowa (NH4NO3)34
Saletrzak (NH4NO3 + kamień wap. lub inny wypełniacz)28
Nawozy fosforoweP2O5 w %
Superfosfat potrójny granulowany [Ca(H2PO4)2]46
Superfosfat potrójny granulowany borowany44
Superfosfat granulowany [Ca(H2PO4)2H2O]19
Superfosfat pylisty [Ca(H2PO4)2H2O]18 ± 1
Mączka fosforytowa [Ca3(PO4)2]29 ± 1
Mączki kostne:
bębnowa10
odklejona30
Nawozy ogrodnicze:w %
FlorovitN - 3
P2O5 - 0,69
K2O - 2,4
AzofoskaN - 13,6
P2O5 - 6,4
K2O - 19,1
MgO - 4,5
Fructus - 1N - 17,0
P2O5 - 8,5
K2O - 17,0
MgO - 7,0
Fructus - 2N - 13,5
P2O5 - 5,0
K2O - 20,0
MgO - 5,0
Vitaflor - 1N - 9,5
P2O5 - 14,5
K2O - 28,5
Mikroflor - 1N - 19,5
K2O - 19,5
FloraN - 8,2
P2O5 - 12,4
K2O - 23,1
MgO - 4,9
Vitaflor - 2N - 13,5
P2O5 - 16,5
K2O - 34
Mikroflor - 2N - 23,0
K2O - 23,0
Mis - 3N - 10,2
P2O5 - 8,1
K2O - 15,3
MgO - 6,1
Mis - 4N - 7,5
P2O5 - 15,0
K2O - 15,0
MgO - 4,5
Nawozy potasowe i magnezoweK2O w %
Siarczan potasowy50
Sole potasowe58-62, 40-50
Kainit14
Kamex40
Kizeryt6(+18% MgO)
Nawozy wieloskładnikowe:w %
Fosforan amonowyN - 18
P2O5 - 46
PolifoskaN - 8
P2O5 - 24
K2O - 24
Saletra potasowaN - 13,7
K2O - 46
Nawozy wapniowe i wapniowo-magnezowe:CaO w %
Nawóz wapniowy tlenkowyI - 80
II - 70
III - 60
Nawóz wapniowy węglanowy zwyczajny45
Nawóz wapniowy węglanowy kredowy45
Nawóz wapniowy węglanowy posodowy:
- w mat. suchym50
- w mat. wilgotnym40
Nawóz wapniowy węglanowy - kredaco najmniej 40
Wapno defekacyjneokoło 20
Nawóz wapniowy węglanowy po flotacji siarkico najmniej 40
Nawóz wapniowo-węglanowy - wapno pocelulozowe40
Wapno pokarbidowe60-65
Nawóz wapniowy węglanowy mieszany50
Wapno magnezowo-tlenkowe 75%75 CaO + MgO,

w tym min. 10% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 65%65% CaO + MgO,

w tym min. 22% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 60%60% CaO + MgO,

w tym 10% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 50%50% CaO + MgO,

w tym od 10-20% MgO

Wapno magnezowo-tlenkowe 45%45% CaO + MgO,

w tym od 1-15% MgO

Popioły z węgla kamiennegoco najmniej 21%

CaO + MgO

Nawóz wapniowo-magnezowy30% CaO
węglanowy "Małogoszcz"13% MgO
Wapno magnezowe węglanowe 50%50% CaO + MgO, w tym 8% MgO
Wapno magnezowe węglanowe45% CaO + MgO,

w tym min. 7% MgO

Dolomit rolniczy przesiewanyCaO + MgCO3 min. 80%,

w tym min. 14% MgO

Kreda bełchatowska32-40% CaO
0,5-1,3% MgO

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

R-04

Sprawozdanie o stanie upraw rolnych według oceny wiosennej stan w dniu .....

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-04

1.
Oceny stanu upraw dokonuje się w stopniach kwalifikacyjnych. Skala ocen jest pięciopunktowa, a poszczególne stopnie określają:

stopień 1 - stan zły, klęskowy (kwalifikujący się do zaorania),

stopień 2 - stan słaby, zasiewy poniżej przeciętnych,

stopień 3 - stan dostateczny, zasiewy normalne, przeciętne,

stopień 4 - stan dobry, zasiewy znacznie lepsze od przeciętnych,

stopień 5 - stan bardzo dobry, zasiewy wyborowe, bardzo rzadko spotykane.

Stopnie kwalifikacyjne określa się z jednym miejscem po przecinku. W przypadku, gdy zaawansowanie wzrostu roślin jest zbyt słabe, żeby ocenić stan, w rubryce 2 należy wstawić kreskę. Oceniając stan upraw należy brać pod uwagę: zagęszczenie roślin, rozkrzewienie, wyrośnięcie, barwę, występowanie chorób, szkodników i chwastów, straty oraz uszkodzenia zimowe i przymrozkowe itp.

2.
Straty w przechowywanych ziemniakach należy określić w stosunku do całej masy ziemniaków zakopcowanych w jesieni, z uwzględnieniem różnych okresów przechowywania poszczególnych partii ziemniaków i wysokości strat - w procentach. Dokonując szacunku w okresie wiosennym, do strat zaistniałych należy dodać przewidywane straty, które wystąpią w toku dalszego przechowywania ziemniaków.

Rozkład strat spowodowany ubytkami naturalnymi w poszczególnych okresach przechowywania według IUNG kształtuje się następująco:

Okres przechowywaniaStraty w procentach
w danym miesiącuod początku przechowywania
Październik2,72,7
Listopad1,13,8
Grudzień1,14,9
Styczeń1,36,2
Luty1,07,2
Marzec1,18,3
Kwiecień2,911,2

W dalszych miesiącach ubytki naturalne wzrastają.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

R-05

Sprawozdanie o użytkowaniu gruntów, powierzchni zasiewów i zbiorach

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-05

1.
Sprawozdanie należy sporządzić dla całego gospodarstwa niezależnie od miejsca położenia gruntów. Wyjątek stanowią państwowe gospodarstwa rybackie, które sporządzają tyle formularzy R-05 na terenie ilu województw położone są grunty tych jednostek.
2.
Dział 1

W wierszu 01 należy wpisać ogólną powierzchnię gospodarstwa, tj. wszystkie grunty użytkowane rolniczo, jak i grunty użytkowane nierolniczo, jak: lasy, podwórza, grunty pod zabudowaniami, drogi, torfowiska, nieużytki i inne, niezależnie od tytułu użytkowania (własne, dzierżawione).

W wierszu 03 należy wpisać powierzchnię gruntów ornych wraz z ogrodami przydomowymi, tzn. grunty w uprawie oraz odłogi i ugory, a także ogrody przydomowe.

Do gruntów ornych nie zalicza się upraw topoli, które należy zaliczyć do powierzchni leśnej i wykazać w wierszu 10 oraz powierzchni porośniętej wikliną w stanie naturalnym, którą należy wliczyć do pozostałych gruntów w wierszu 11.

W wierszu 04 należy wpisać łączną powierzchnię gruntów ornych pod zasiewami poszczególnych ziemiopłodów, uprawianych na plon główny w polu i w ogrodach przydomowych, powierzchnię szklarni, inspektów, tuneli i namiotów foliowych oraz powierzchnię poniżej 0,10 ha zasadzoną drzewami i krzewami owocowymi.

W wierszu 06 należy wpisać ogólną powierzchnię sadów bez względu na to, czy między drzewami, krzewami owocowymi są czy nie są uprawiane ziemiopłody o powierzchni nie mniejszej niż 0,10 ha (10 arów), zasadzone drzewami i krzewami owocowymi o zwartym nasadzeniu, szkółki drzew i krzewów owocowych oraz winnice.

Pod pojęciem "zwarte nasadzenie" należy rozumieć przynajmniej 10 drzew na 10 arach.

W wierszu 08 należy wpisać powierzchnię łąk trwałych, które z zasady są koszone, a w rejonach górskich również hale i połoniny koszone.

W wierszu 09 należy wpisać powierzchnię pastwisk trwałych, tzn. grunty pokryte trwale trawami, które w zasadzie nie są koszone, lecz wypasane, a w rejonach górskich również hale i połoniny wypasane.

W wierszu 10 należy wpisać powierzchnię leśną, czyli powierzchnię zalesioną oraz powierzchnię przejściowo pozbawioną drzewostanu.

W wierszu 11 należy wpisać powierzchnię pozostałych gruntów wchodzącą w skład gospodarstwa będącą pod zabudowaniami, podwórzami, parkami, placami i ogrodami ozdobnymi, pod drogami i liniami podziału powierzchniowego w lasach, powierzchnię wód śródlądowych, rowów melioracyjnych, plantacji leśnych prowadzonych na gruntach leśnych, powierzchnię porośniętą wikliną w stanie naturalnym, powierzchnię innych gruntów użytkowanych jako torfowiska, żwirownie, kamieniołomy oraz powierzchnię nieużytków, jak bagna, lotne piaski, wydmy, skały itp.

3.
Dział 2

W części A - w terminie czerwcowym należy wypełnić tylko rubrykę 1 wiersz 001 oraz wiersze wytłuszczone. Pozostałe wiersze należy wypełnić w terminie dokonywania szacunku I lub danych ostatecznych.

W wierszu 001 należy wpisać łączną powierzchnię zasianych i zasadzonych ziemiopłodów w polu i ogrodach przydomowych, w sadach między drzewami i krzewami owocowymi oraz powierzchnię szkółek drzew i krzewów owocowych nie kwalifikującą się do sadów, powierzchnię szklarni, inspektów, tuneli, namiotów foliowych itp.

Powierzchnia ta powinna stanowić sumę zapisów z wierszy 010 do 240, a łącznie z powierzchnią wykazaną w wierszach 1, 2, 3 i 4 w części B omawianego działu 2, powinna być równa powierzchni wykazanej w dziale 1 w wierszu 04 (pod zasiewami).

W przypadku występowania zasiewów w sadach powinna stanowić sumę danych wykazanych w dziale 1 w wierszach 04+07. Powierzchnia zasiewów poszczególnych ziemiopłodów podana w dziale 2 nie może ulegać zmianom w trakcie dalszego opracowania.

Zbiory roślin całkowicie sprzątniętych z pola należy podać zgodnie z posiadaną dokumentacją.

W szacunkach zbiorów zbóż i rzepaku należy oprzeć się w głównym stopniu na wynikach już przeprowadzonych omłotów. Ze względu na to, że najczęściej w pierwszej kolejności są dokonywane omłoty z pól bardziej wydajnych (np. plantacji nasiennych), w celu uzyskania nasion na dostawę w ramach kontraktacji, a ostatnie podlegają omłotom najczęściej partie zbioru najmniej wydajne, to mając wyniki częściowych omłotów, należy koniecznie uwzględnić także i te areały pól, z których rośliny nie zostały jeszcze zebrane, a mogą wydać inne plony niż uzyskano z dokonanych już omłotów.

Dla wszystkich ziemiopłodów podaje się plon netto, a więc po odtrąceniu zanieczyszczeń, strat związanych ze zbiorem itp.

W szacunku zbóż i rzepaku należy produkcję wykazywać w przeliczeniu na określoną wilgotność, tzn. w przypadku ziarna zbóż przy wilgotności 15,1-16,0% wody, a w przypadku rzepaku - 13,0% wody.

Wielkości dotyczące powierzchni i zbiorów należy podawać w liczbach całkowitych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

R-06

Sprawozdanie o powierzchni i zbiorach roślin pastewnych według użytkowania w 199... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-06

1.
W wierszu 01 należy wpisać powierzchnię zasiewów zgodną z danymi podanymi w sprawozdaniu R-05 (wiersz 190) oraz zbiory okopowych pastewnych, tj.: buraków, marchwi, brukwi, kapusty, rzepy itp. - bez upraw nasiennych.
2.
W wierszu 02 należy wykazać łączną powierzchnię strączkowych pastewnych, tj.: peluszki, wyki, bobiku, łubinu słodkiego, mieszanek strączkowych i zbożowo-strączkowych oraz innych strączkowych pastewnych. Wiersz ten musi być sumą wierszy: 03+04+05. Wpisana powierzchnia w wierszu 02 musi być równa wielkości podanej w sprawozdaniu R-05 (wiersz 200).
3.
W wierszu 06 należy wykazać sumę wszystkich upraw motylkowych w czystym siewie oraz w mieszankach z trawami, innych pastewnych i traw (bez pastwisk polowych).
4.
W wierszu 14 należy wykazać powierzchnię pastwisk polowych (na gruntach ornych) oraz produkcję wypasioną lub zebraną na zielonkę do skarmiania.
5.
Suma danych z wierszy 06+14 w rubr. 1 musi być równa wielkości podanej w sprawozdaniu R-05 w wierszu 210.
6.
W wierszu 15 należy podać ogólne wielkości dotyczące pastwisk trwałych wypasionych i zebranych na zielonkę do skarmiania.
7.
W wierszu 18 należy wykazać łącznie poplony ścierniskowe, ozime, wsiewki wieloletnie i jednoroczne użytkowane na paszę.
8.
W wierszach 20 i 21 należy podać powierzchnię zbioru oraz zbiory nasion okopowych pastewnych i buraków cukrowych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

R-07

Sprawozdanie o powierzchni i zbiorach z łąk trwałych w 199... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-07

Formularz jest sprawozdaniem wahadłowym, wypełnianym trzykrotnie w ciągu roku. Termin wypełniania sprawozdania każdorazowo ustala GUS.

1.
Zbiory z łąk, bez względu na sposób użytkowania, należy podawać w przeliczeniu na siano.
2.
Dane dotyczące powierzchni i zbiorów należy podawać w pełnych liczbach.
3.
Dział 1

W wierszu 2 należy ująć także trawę przeznaczoną na susz.

W wierszu 5 należy ująć takie łąki, na których trawa została skoszona, lecz z różnych przyczyn nie zebrana i zbiór uległ całkowitemu zniszczeniu oraz łąki, które nie były skoszone i nie były też użytkowane jako pastwiska.

4.
Dział 2 - sprawozdania należy wypełnić w terminie określonym dla III pokosu.

W wierszu 1 i 2 rubr. 2 należy określić ile decyton siana oraz kiszonki pozostanie jako zapas na zimę.

W wierszu 3 należy określić średnią jakość ogólnych zbiorów siana w stopniach kwalifikacyjnych dla trzech pokosów łącznie, przyjmując, że stopień 1 oznacza siano złe, 2 - słabe, 3 - dostateczne, 4 - dobre, 5 - bardzo dobre.

Uwaga. Wszystkie rubryki i wiersze formularza winny być wypełnione. W wypełnionych sprawozdaniach mogą wystąpić wyłącznie liczby znaczące (różne od zera) i kreski. Jeżeli w jednostce sprawozdawczej nie występuje któryś ze sposobów użytkowania, należy w odpowiednim wierszu wpisać kreski. Wiersz 1 - "ogółem" jest sumą wierszy: 2+3+4+5 dla rubryk: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

R-08

Sprawozdanie o wynikach produkcji ogrodniczej

w 199... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-08

Sprawozdanie obejmuje produkcję ogrodniczą w gospodarstwie.

Dział 1. Sadownictwo - do ogólnej liczby drzew owocowych zaliczamy wszystkie drzewa danego gatunku rosnące w gospodarstwie bez względu na wiek. Nie należy ujmować jedynie drzew rosnących w szkółkach.

1. Drzewa zdolne do owocowania to te, które weszły już w okres owocowania. Zalicza się do nich i te, które z różnych powodów (uszkodzenia mrozowe, szkodniki, przemienność owocowania) w danym roku nie owocują.

2. Drzewa owocujące to te, które już osiągnęły zdolność owocowania i w danym roku zawiązały owoce (bez względu na ich ilość). Po określeniu liczby drzew należy ustalić zbiór owoców, łącznie dla drzew rosnących w sadach i poza sadami.

3. Dla agrestu, porzeczek kolorowych, porzeczek czarnych i jagodowych pozostałych w rubryce 1 należy wpisać liczbę wszystkich krzewów w sztukach (łącznie owocujące i nie owocujące).

4. Dla truskawek, malin i jeżyn bezkolcowych należy ująć powierzchnię w ha zajętą przez plantacje owocujące i nowo założone. Powierzchnię truskawek należy podać zgodnie z danymi z wiersza 230 sprawozdania R-05 (nie uwzględniając tegorocznych nowych nasadzeń). Powierzchnię truskawek, malin i jeżyn bezkolcowych określa się w pełnych ha.

Dział 2. Warzywnictwo - w tabeli tej należy podać tylko dane dotyczące upraw warzyw gruntowych, nie ujmować nasiennych, spod folii i szklarni. W rubryce 1 wiersz 1 "ogółem warzywa" należy podać liczbę hektarów zgodną z danymi z wiersza 220 sprawozdania R-05.

Załącznik do R-08

Sprawozdanie o powierzchni upraw ogrodniczych pod osłonami

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA "Załącznik do R-08"

Formularz jest sprawozdaniem wahadłowym wypełnianym dla:

- "Powierzchni pod osłonami" - raz w roku do dnia 31 maja,

- "Powierzchni zajętej pod uprawy" - dwukrotnie w ciągu roku w terminach do 31 maja i do 25 października.

Powierzchnię pod osłonami oraz zajętą pod uprawy podaje się w m2 w liczbach całkowitych.

W wierszu 1 należy wykazać powierzchnię pod osłonami ogółem, tzn. całkowitą powierzchnię pod szkłem lub folią eksploatowaną (niezależnie od prowadzonej tam uprawy) bądź nie eksploatowaną w danym roku.

W wierszu 2 należy wykazać powierzchnię ogrzewaną szklarni i tuneli.

W wierszu 3 i 4 podaje się "Powierzchnię zajętą pod uprawy warzyw ogółem" - jest to powierzchnia produkcyjna - bez dróg wewnętrznych, łączników itp. - zajęta pod uprawę wszystkich gatunków warzyw - oddzielnie w wiosennym i jesiennym cyklu produkcyjnym.

W wierszu 5 i 6 - "Powierzchnia warzyw - w tym pomidory" podaje się powierzchnię uprawy pomidorów, oddzielnie w cyklu wiosennym i jesiennym.

W wierszu 7 i 8 - "Powierzchnia warzyw - w tym ogórki" podaje się powierzchnię uprawy ogórków, oddzielnie w cyklu wiosennym i jesiennym.

W wierszu 9 - "Powierzchnia kwiatów" - podaje się powierzchnię zajętą pod uprawę kwiatów łącznie dla wszystkich gatunków uprawianych w danym roku - w terminie do 25 października.

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

R-09

Sprawozdanie o stanie pogłowia zwierząt oraz produkcji zwierzęcej

w kwartale .... 199.... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA SPRAWOZDAWCZEGO R-09

Dział 1 - informacje zawarte w rubryce 1 dotyczą wszystkich zwierząt stanowiących własność gospodarstwa (spółdzielni) niezależnie od miejsca ich odchowu (w obiektach własnych lub u kooperantów w ramach kooperacji nakładczej).

W wierszach 09, 19, 24 należy podać liczbę cieląt, prosiąt i jagniąt, które urodziły się żywo w okresie sprawozdawczym, niezależnie od tego, czy znajdują się jeszcze w gospodarstwie czy nie.

W wierszach 10, 11, 12, 20, 21 i 25 należy podać liczbę zwierząt padłych łącznie ze sztukami ubitymi z konieczności, jeśli cała sztuka uznana została za niezdatną do spożycia i skierowana do Bacutilu lub na karmę dla zwierząt futerkowych. Wykazuje się tu także sztuki padłe podczas klęsk żywiołowych (powodzie, pożary itp.).

Dział 2 - w wierszu 2, dla wszystkich rubryk, należy podać wagę i liczbę zwierząt sprzedanych na rzeź wyspecjalizowanym jednostkom handlowym i przetwórczym oraz sprzedaż innym odbiorcom z przeznaczeniem do uboju na bezpośrednie zaopatrzenie rynku i dla własnych potrzeb, np. dla przedsiębiorstw handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych, szpitali, żłobków, domów opieki społecznej itp. W tym wierszu należy wykazać również ewentualne kradzieże zwierząt.

W wierszu 3, dla wszystkich rubryk, należy podać wagę żywą (przed ubojem) i liczbę zwierząt ubitych w gospodarstwie lub rzeźni lokalnej w ramach tzw. "uboju gospodarczego" - z przeznaczeniem na zaopatrzenie własnych stołówek, sprzedaż pracownikom, na inne potrzeby własne oraz na sprzedaż rynkową mięsa we własnej sieci sklepów.

W wierszu 4, dla rubryk 1, 2, 5 i 7 należy wykazać "saldo obrotu zewnętrznego" - tzn. wagowo wyrażoną różnicę pomiędzy sprzedażą zwierząt do dalszego chowu (bez zwierząt przekazanych w ramach kooperacji nakładczej, bo stanowią one własność jednostki sprawozdawczej) - a więc zwierząt hodowlanych do przedsiębiorstw obrotu zwierzętami hodowlanymi, bezpośrednio sprzedanych indywidualnym gospodarstwom rolnym, przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom oraz własnym pracownikom (członkom spółdzielni) a zakupami zwierząt i zwierzętami przejętymi przez jednostkę sprawozdawczą w okresie danego kwartału. Do wyliczenia "salda obrotu zewnętrznego" nie należy wliczać zwierząt pochodzących z przerzutów między zakładami w ramach tego samego przedsiębiorstwa, bo jest to obrót wewnętrzny. W przypadku wielozakładowych podmiotów gospodarczych przejętych przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa, wydzielone z nich samodzielnie bilansujące jednostki (gospodarstwa rolne Skarbu Państwa) nie wykazują "salda obrotu zewnętrznego", o ile obrót zwierzętami przeznaczonymi do dalszego chowu na miejsce pomiędzy zakładami wydzielonymi z tego samego przedsiębiorstwa (kombinatu). Obrót ten traktować należy jak dotychczas, tj. jako tzw. obrót wewnętrzny.

W wierszu 5, dla rubryk 1, 2, 5 i 7 należy wyodrębnić "saldo obrotu zewnętrznego" z indywidualnymi gospodarstwami rolnymi - tzn. wykazać wagowo wyrażoną różnicę pomiędzy sprzedażą zwierząt do dalszego chowu (bez zwierząt przekazanych w ramach kooperacji nakładczej) rolnikom indywidualnym a zakupami zwierząt bezpośrednio od rolników indywidualnych. Liczby wykazane w wierszach 4 i 5 mogą mieć znak ujemny.

Wiersz 1 dla rubryk 1, 2, 5 i 7 stanowi sumę wierszy 2, 3 i 4, a dla rubryk 3, 4, 6 i 8 - sumę wierszy 2 i 3. Może zaistnieć sytuacja, że liczby wykazane w wierszu 1, dla rubryk 1, 2, 5 i 7 mogą mieć znak ujemny.

Dział 3 dotyczy tylko tych wytworzonych w gospodarstwie produktów, które pochodzą od zwierząt stanowiących własność jednostki sprawozdawczej. Poszczególne rubryki działu 3 dotyczą zapasów, produkcji i zagospodarowania ujętych w wierszach surowych produktów zwierzęcych.

W rubryce 1 należy wykazać ilość produktu, jaka została z poprzedniego okresu sprawozdawczego.

W rubryce 2 należy podać produkcję danego artykułu uzyskaną w ciągu okresu sprawozdawczego.

W rubryce 3 należy podać ilość sprzedanego produktu do wyspecjalizowanych jednostek handlowych i przetwórczych, jak również sprzedaż pracownikom (członkom spółdzielni) poza przydziałem deputatowym, sprzedaż innym odbiorcom, np. dla szpitali, domów opieki społecznej itp.

W rubryce 4 należy wykazać zużycie produkcyjne, tzn. ilości produktów zużyte na skarmianie zwierzętami, dokarmianie pszczół, produkcję żywności oraz ewentualne straty.

W rubryce 5 należy podać spożycie własne, tzn. ilość mleka, jaj, wełny i miodu przeznaczoną dla własnej stołówki, żłobka, na przydziały deputatowe dla pracowników i inne potrzeby własne.

W rubryce 6 należy wykazać tę część produkcji, która nie została zagospodarowana i stanowi zapas w końcu okresu sprawozdawczego.

W wierszu 1 działu 3 winna zachodzić równość*)

rubr. 2 = rubr. (3 + 4 + 5)

W wierszach 2, 3 i 4 działu 3 winna zachodzić równość:

rubr. 1 + 2 - 3 - 4 - 5 = rubr. 6

Dział 4 - w dziale tym nie należy podawać informacji dotyczących ptactwa łownego (kuropatwy, bażanty). W rubryce 6 - drób pozostały, tzn. perliczki, przepiórki.

W rubryce 9 należy podać żywą wagę drobiu wszystkich gatunków sprzedanego w okresie kwartału na rzeź do wyspecjalizowanych jednostek handlowych i przetwórczych oraz sprzedaż innym odbiorcom (np. dla szpitali, domów opieki społecznej, zakładów gastronomicznych itp.).

W rubryce 10 należy podać wagę żywą wszystkich sztuk ubitych w okresie kwartału w gospodarstwie lub rzeźni lokalnej i przeznaczonych na sprzedaż we własnych sklepach, sprzedanych własnym pracownikom (członkom spółdzielni) i zużytych na stołówki i inne potrzeby własne.

Dział 5 - w rubryce 1 należy podać powierzchnię zbiorników wodnych, na której prowadzona jest gospodarka rybacka.

W rubryce 2, dla poszczególnych wierszy, należy podać w ujęciu wagowym całoroczną produkcję ryb słodkowodnych łącznie z produkcją materiału zarybieniowego.

W rubryce 3 należy podać w ujęciu wagowym produkcję w całym roku materiału zarybieniowego (dotyczy stawów).

W rubryce 4 należy podać w ujęciu wagowym sprzedaż ryb konsumpcyjnych w okresie sprawozdawczym jednostkom handlowym i przetwórczym oraz sprzedaż innym odbiorcom na bezpośrednie zaopatrzenie rynku i dla własnych potrzeb.

______

*) W wierszu 1 działu 3 (produkcja mleka), aby przychody bilansowały się z rozchodami, należy uwzględnić w rozchodach (rubr. 4) tzw. "różnicę zapasów". Różnicę zapasów wylicza się poprzez odjęcie od ilości nie zagospodarowanego mleka w danym okresie sprawozdawczym ilości mleka, jaka nie została zagospodarowana w poprzednim okresie sprawozdawczym. Wynik tego odejmowania może mieć znak "+" lub "-", wtedy odpowiednio powiększa się lub pomniejsza - o wyliczone wielkości - liczby wykazane w rubryce 4.

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

R-10

Meldunek o skupie ważniejszych produktów rolnych za miesiąc ..... w 199... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO MELDUNKU R-10

1.
Jednostki sprawozdawcze podają dane liczbowe dotyczące całkowitego skupu własnego, jak i zleconego dokonanego przez własne punkty skupu, bezpośrednio od producentów rolnych, tylko tych produktów wymienionych w rubr. 0, które zostały przez te jednostki skupione w miesiącu sprawozdawczym.

Meldunek należy sporządzić dla całej jednostki niezależnie od miejsca dokonania transakcji i siedziby dostawcy i przekazać do wojewódzkiego urzędu statystycznego, na terenie którego znajduje się siedziba jednostki.

2.
W rubr. 1 i 2 należy wykazać ilość i wartość poszczególnych produktów skupionych od wszystkich producentów rolnych, a w rubr. 3 i 4 tylko od rolników indywidualnych.
3.
Do skupu należy zaliczać dostarczone z własnych gospodarstw: zboża i ziemniaki - do własnych gorzelni, krochmalni i mieszalni pasz, żywiec rzeźny - do własnych ubojni (masarni), mleko - do własnych mleczarni i produkty rolne (wymienione w formularzu) - wyeksportowane w ramach indywidualnych umów eksportowo-importowych zawieranych bezpośrednio przez jednostki sprawozdawcze z odbiorcą zagranicznym itp.
4.
Jednostki sprawozdawcze skupujące ziemniaki w meldunku za kwiecień podają w wierszu - 04 - ziemniaki - ilość i wartość skupionych ziemniaków w kwietniu, a w wolnym wierszu - 17 - dodatkową informację dotyczącą ilości i wartości ziemniaków skupionych w I kwartale danego roku.
5.
Skup żywca rzeźnego według wagi i oceny poubojowej należy wykazać w wadze żywej.
6.
Dopuszcza się możliwość podawania w rubr. 2 i 4 wartość skupionych produktów ustaloną metodą szacunkową, tj. w oparciu o źródłowo rozliczony ilościowy skup i przemnożony przez odpowiednio wyważoną cenę najbardziej zbliżoną do przeciętnej, np. najczęściej występującą, płaconą na danym terenie.

R-10

Sprawozdanie o skupie produktów rolnych za półrocze.... 199... r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do półrocznego sprawozdania oznaczonego symbolem R-10 o skupie produktów rolnych

1.
Sprawozdanie oznaczone symbolem R-10 jednostki sprawozdawcze sporządzają dwa razy w roku, tj. za każde półrocze oddzielnie ze skupu dokonanego w danym półroczu, z wyjątkiem przedsiębiorstw państwowych "Cukrownie..", które opracowują jedno sprawozdanie z całkowitego skupu buraków cukrowych w terminie ustalonym dla sprawozdania za II półrocze.
2.
W sprawozdaniu należy wykazać całkowity skup zarówno własny, jak i zlecony, dokonany przez własne punkty skupu bezpośrednio od producentów rolnych.
3.
Do skupu wykazywanego w sprawozdaniu należy zaliczać dostarczone z własnych gospodarstw: zboża i ziemniaki - do własnych gorzelni, krochmalni i mieszalni pasz, owoce i warzywa - do własnych zakładów owocowo-warzywnych, żywiec rzeźny - do własnych ubojni (masarni), mleko - do własnych mleczarni, produkty rolne - wyeksportowane w ramach indywidualnych umów eksportowo-importowych zawieranych bezpośrednio przez jednostki sprawozdawcze z odbiorcą zagranicznym itp.
4.
W odpowiednim polu części tytułowo-adresowej sprawozdania należy umieścić czytelny numer statystyczny jednostki sprawozdawczej według systemu REGON.
5.
W wierszu "Sprawozdanie dotyczy skupu z terenu województwa.." - należy wpisać nazwę województwa, z terenu którego dokonano skupu. Jednostki sprawozdawcze przesyłają formularze sprawozdania R-10 do tylu wojewódzkich urzędów statystycznych, z terenu ilu województw zostały skupione produkty.
6.
W rubr. 0 należy wpisać kolejno nazwę, a w rubr. 1 symbol wszystkich skupionych produktów w półroczu sprawozdawczym (Wykaz produktów rolnych objętych półrocznym sprawozdaniem R-10 podano w ust. 19).
7.
W rubr. 2 należy wykazać dostawy od wszystkich producentów rolnych (wiersze w rubr. 2 mogą być większe od sumy wierszy w rubrykach 3 + 4 + 5 lub równe tej sumie).
8.
W rubr. 3 należy wykazać wszystkie dostawy od:
a)
państwowych gospodarstw rolnych przejętych przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa i pozostające w jej władaniu jako gospodarstwa skarbowe,
b)
państwowych gospodarstw rolnych podporządkowanych Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz wojewodom,
c)
gospodarstw resortów nierolniczych oraz spółek i innych państwowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność rolniczą (np. gospodarstwa pomocnicze przy szkołach średnich i wyższych, domach pomocy społecznej, domach wychowawczych, więzieniach),

a także od jednostek komunalnych prowadzących działalność rolniczą, m.in. jednostki samorządu terytorialnego, spółki komunalne.

Ponadto w rubryce tej powinny wykazać:

- zakłady mięsne przedsiębiorstw przemysłu mięsnego dostawy żywca rzeźnego z własnych tuczarni,

- państwowe zakłady drobiarskie dostawy z własnej produkcji drobiu oraz jaj kurzych konsumpcyjnych i wylęgowych.

9.
W rubr. 4 należy wykazać wszystkie dostawy od rolniczych spółdzielni produkcyjnych, spółdzielni kółek rolniczych i innych gospodarstw spółdzielczych prowadzących działalność rolniczą.
10.
W rubr. 5 należy wykazać wszystkie dostawy od:
a)
indywidualnych gospodarstw rolnych, tj. od gospodarstw o powierzchni użytków rolnych powyżej 1 ha,
b)
indywidualnych działek rolnych o powierzchni użytków rolnych do 1 ha,
c)
gospodarstw indywidualnych właścicieli zwierząt gospodarskich nie posiadających użytków rolnych,
d)
gospodarstw spółek prywatnych,
e)
nie ewidencjonowane odrębnie w sprawozdawczości statystycznej dostawy od członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i pracowników państwowych gospodarstw rolnych.
11.
W rubr. od 2 do 5 w wierszach "tys. zł" oznaczonych "3" należy podać całą należną dostawcom wartość skupu niezależnie od tego, czy w danym półroczu sprawozdawczym nastąpiła wypłata za dostarczone produkty.

Do wartości skupu nie należy dodawać dopłat za dowóz produktów (zbóż, ziemniaków, rzepaku i rzepiku, buraków cukrowych, tytoniu, cykorii, słomy lnianej i słomy konopnej) należnych producentom z tytułu zwrotu kosztów załadunku, dowozu i wyładunku do punktów skupu, magazynów lub odbiorców wskazanych przez jednostki skupujące. Wypłaty dopłat za dowóz ww. produktów należy podać w oddzielnych wierszach na końcu sprawozdania, wpisując w rubryce 0 za dowóz jakiego produktu była dopłata, w rubryce 1 odpowiedni symbol (900-916), patrz Wykaz produktów rolnych (ust. 19).

Przy skupie produktów roślinnych, których ostateczna wartość nie może być ustalona w momencie dostawy (wartość faktyczna będzie ustalona po przeprowadzeniu badań laboratoryjnych), a dostawca otrzymuje tylko zaliczkę za dostarczony produkt, w sprawozdaniu należy podać pełną ilość dostarczonego produktu oraz wysokość zaliczki wypłaconej w danym półroczu. Dopłaty do pełnej wartości zaliczkowanych produktów należy wykazać w półroczu, w którym zostaną wypłacone.

Przy skupie żywca rzeźnego według wagi i oceny poubojowej nie należy wykazywać zaliczek wypłaconych za sztuki przyjęte w danym półroczu, a jeszcze nie rozliczone.

12.
Do skupu ziół należy zaliczyć tylko skup ziół z upraw polowych.
13.
Do skupu warzyw należy zaliczać również:
1)
skup kapusty i ogórków kwaszonych po przeliczeniu na świeże, przy zastosowaniu przeliczników: dla kapusty - 1,6 i dla ogórków - 1,2;
2)
susz warzyw w przeliczeniu na świeże, przy zastosowaniu przeliczników dla: cebuli - 12, selera - 9, marchwi - 11 i pietruszki 8.

Warzywa skupowane w pęczkach należy przeliczać na wagę na podstawie następujących wagowych norm przeliczeniowych w gramach za pęczek: boćwina - 100, buraki ćwikłowe z nacią - 800, cebula ze szczypiorkiem - 300, kalarepa z liśćmi - 700, marchew z nacią - 600, natka (liście) koperku, pietruszki, selerów, szczypiorku - 50, pietruszka z nacią - 500, rzodkiewka - 200, selery z nacią - 400.

Warzywa skupowane na sztuki należy przeliczać na wagę na podstawie następujących wagowych norm przeliczeniowych w gramach za sztukę: kalafiory - 1300, kapusta biała wczesna - 800, kukurydza cukrowa w kolbach - 150, sałata spod szkła - 100, sałata gruntowa - 400.

14.
Do skupu owoców należy zaliczać również susz śliwek, jabłek i gruszek po przeliczeniu na świeże, przy zastosowaniu przeliczników dla: śliwek - 5,0, jabłek - 9,0, gruszek obieranych i nie obieranych - 7,5.
15.
Przy skupie żywca rzeźnego należy ujmować tylko sztuki żywe, które zostały całkowicie rozliczone w danym półroczu sprawozdawczym.

Natomiast sztuki żywe, które zostały dostarczone do punktów skupu, ale nie dokonano rozliczeń w danym okresie sprawozdawczym, należy wykazać w następnym półroczu.

Skup żywca rzeźnego według wagi i oceny poubojowej należy wykazywać w wadze żywej.

Do skupu żywca rzeźnego należy również zaliczyć półtusze po przeliczeniu na wagę żywą, przy zastosowaniu następujących przeliczników: bydło - 1,91; cielęta - 1,67; trzoda chlewna - 1,28; owce - 2,33; drób - 1,43.

16.
Jednostki sprawozdawcze skupujące cielęta rzeźne wykazują dodatkowo - na końcu sprawozdania - w oddzielnym wierszu - cielęta odsprzedane do dalszego chowu.

W rubr. 2 w wierszu 1 należy wykazać ogólną liczbę cieląt odsprzedanych wszystkim producentom rolnym, a w rubr. 5 - tylko cielęta odsprzedane indywidualnym rolnikom.

17.
Do skupu skór surowych należy zaliczyć tylko skóry skupione bezpośrednio od producentów rolnych.
18.
W sprawozdaniu R-10 za II półrocze należy wykazać w odrębnej pozycji (po wyszczególnieniu wszystkich produktów rolnych) liczbę tylko własnych punktów skupu stałych (według stanu na 31 XII) i sezonowych (według stanu w okresie sezonu). Liczbę punktów skupu należy wpisać w rubr. 2 w wierszu oznaczonym symbolem "3".
19.
Wykaz produktów rolnych do sporządzania półrocznego sprawozdania R-10:
Produkty rolneSymbol produktuJednostka miarya
Zboża podstawowe konsumpcyjne-dt/tys. zł
z tego:
pszenica053dt/tys. zł
żyto055dt/tys. zł
jęczmień057dt/tys. zł
owies i mieszanki zbożowe059dt/tys. zł
pszenżyto060dt/tys. zł
Gryka konsumpcyjna063dt/tys. zł
Proso konsumpcyjne065dt/tys. zł
Kukurydza konsumpcyjna067dt/tys. zł
Zboża podstawowe siewne-dt/tys. zł
z tego:
pszenica095dt/tys. zł
żyto097dt/tys. zł
jęczmień099dt/tys. zł
owies i mieszanki zbożowe101dt/tys. zł
pszenżyto102dt/tys. zł
Gryka siewna105dt/tys. zł
Proso siewne107dt/tys. zł
Kukurydza siewna109dt/tys. zł
Strączkowe jadalne konsumpcyjne (nie zaliczać grochu zielonego i fasoli szparagowej)-dt/tys. zł
z tego:
groch (suche ziarno)158dt/tys. zł
fasola (suche ziarno)160dt/tys. zł
Strączkowe jadalne siewne (groch)162dt/tys. zł
Ziemniaki ogółem-dt/tys. zł
wczesne210dt/tys. zł
sadzeniaki226dt/tys. zł
późne: jadalne214dt/tys. zł
przemysłowe220dt/tys. zł
Buraki cukrowe przemysłowe270dt/tys. zł
Oleiste przemysłowe i jadalne-dt/tys. zł
z tego:
rzepak i rzepik przemysłowy288dt/tys. zł
mak292dt/tys. zł
gorczyca294dt/tys. zł
pozostałe oleiste296dt/tys. zł
Oleiste siewne-dt/tys. zł
z tego:
rzepak i rzepik siewny302dt/tys. zł
inne oleiste siewne304dt/tys. zł
Len: słoma nieodziarniona306dt/tys. zł
włókno308dt/tys. zł
nasiona310dt/tys. zł
Konopie: słoma312dt/tys. zł
włókno314dt/tys. zł
nasiona316dt/tys. zł
Tytoń320dt/tys. zł
Chmiel322dt/tys. zł
Cykoria324dt/tys. zł
Zioła (łącznie z rącznikiem)326dt/tys. zł
Okopowe pastewne340dt/tys. zł
Siano łąkowe342dt/tys. zł
Słoma zbóż344dt/tys. zł
Strączkowe pastewne-dt/tys. zł
z tego:
bobik paszowy (ziarno)350dt/tys. zł
groch paszowy (ziarno)348dt/tys. zł
łubin paszowy (ziarno)352dt/tys. zł
pozostałe paszowe (peluszka itp. - ziarno)353dt/tys. zł
Nasiona roślin motylkowych gruboziarnistych strączkowych (łublin, peluszka, wyka, bobik, groch pastewny itp.)354dt/tys. zł
Nasiona roślin motylkowych drobnoziarnistych i traw-tys. zł
koniczyna362dt/tys. zł
seradela364dt/tys. zł
pozostałe (łącznie z trawami)366tys. zł
Nasiona roślin okopowych370dt/tys. zł
Nasiona ogrodnicze384tys. zł
Materiał szkółkarski390tys. zł
Warzywa ogółem-dt/tys. zł
kapusta402dt/tys. zł
cebula404dt/tys. zł
marchew406dt/tys. zł
buraki408dt/tys. zł
ogórki410dt/tys. zł
pomidory412dt/tys. zł
kalafiory414dt/tys. zł
inne warzywa (pietruszka, pory, selery, rzodkiewka, sałata, rabarbar, chrzan, szparagi, koper, groch zielony, fasola szparagowa itp.)416dt/tys. zł
Owoce ogółem (bez owoców leśnych)-dt/tys. zł
jabłka448dt/tys. zł
gruszki450dt/tys. zł
śliwki452dt/tys. zł
wiśnie454dt/tys. zł
czereśnie456dt/tys. zł
truskawki458dt/tys. zł
maliny460dt/tys. zł
porzeczki462dt/tys. zł
agrest464dt/tys. zł
inne owoce466dt/tys. zł
Makowiny536dt/tys. zł
Susz z zielonek540dt/tys. zł
Susz z ziemniaków542dt/tys. zł
Wiklina546dt/tys. zł
Pieczarki548dt/tys. zł
Boczniak547dt/tys. zł
Pierścieniak549dt/tys. zł
Kwiaty550tys. zł
Pozostałe produkty roślinne552tys. zł
Bydło rzeźne (bez cieląt) na rynek krajowy622szt./dat/tys. zł
w tym krowy624szt/dat/tys. zł
Bydło rzeźne (bez cieląt) przeznaczone na eksport634szt/dt/tys. zł
Cielęta rzeźne na rynek krajowy644szt/dt/tys. zł
Cielęta rzeźne przeznaczone, na eksport650szt/dt/tys. zł
Trzoda chlewna (tuczniki i bekony)662szt/dt/tys. zł
w tym maciory672szt/dt/tys. zł
Owce rzeźne na rynek krajowy696szt/dt/tys. zł
Owce rzeźne przeznaczone na eksport704szt/dt/tys. zł
Konie rzeźne na rynek krajowy712szt/dt/tys. zł
Konie rzeźne przeznaczone na eksport714szt/dt/tys. zł
Drób rzeźny-dt/tys. zł
kury720dt/tys. zł
kurczaki721dt/tys. zł
kaczki722dt/tys. zł
gęsi723dt/tys. zł
indyki724dt/tys. zł
pozostały drób725dt/tys. zł
Prosięta i warchlaki728szt/dt/tys. zł
Mleko krowie736tys. 1/tys. zł
Jaja kurze konsumpcyjne744tys. szt/tys. zł
Jaja wylęgowe-tys. szt/tys. zł
kurze754tys. szt/tys. zł
pozostałe756tys. szt/tys. szt
Wełna owcza760kg/tys. zł
Ryby słodkowodne-dt/tys. zł
karp766dt/tys. zł
inne ryby768dt/tys. zł
Miód770kg/tys. zł
Wosk772kg/tys. zł
Pierze774kg/tys. zł
Włosie776kg/tys. zł
Bundz782dt/tys. zł
Króliki786dt/tys. zł
Zwierzęta hodowlane-tys. zł
z tego:
bydło (bez cieląt) na rynek krajowy798szt/tys. zł
bydło (bez cieląt) przeznaczone na eksport800szt/tys. zł,
cielęta804szt/dt/tys. zł
trzoda chlewna808szt/tys. zł
owce816szt/tys. zł
konie na rynek krajowy822szt/tys. zł
konie przeznaczone na eksport824szt/tys. zł
zwierzęta futerkowe826szt/tys. zł
Drób hodowlany828tys. szt/tys. zł
Skóry surowe bydlęce832szt/dt/tys. zł
Skóry surowe cielęce834szt/dt/tys. zł
Skóry surowe świńskie836szt/dt/tys. zł
Skóry surowe końskie838szt/dt/tys. zł
Skóry pozostałe840szt/tys. zł
Skóry futerkowe844tys. zł
Padlina850dt/tys. zł
Pozostałe produkty zwierzęce (szczecina, wełna, angora, odpadki skór itp.)852tys. zł
Odsprzedaż cieląt rzeźnych do chowu860szt
Dopłaty za dowóz (nie doliczać do wartości ogółem)-tys. zł
słomy lnianej900tys. zł
słomy konopnej902tys. zł
buraków cukrowych904tys. zł
cykorii906tys. zł
zbóż910tys. zł
rzepaku i rzepiku przemysłowego912tys. zł
ziemniaków914tys. zł
tytoniu916tys. zł

a Dane liczbowe podać w pełnych jednostkach miary; bez miejsc po przecinku.