Obowiązki sprawozdawcze w zakresie maszyn i urządzeń rolniczych oraz budynków.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1994.5.50

Akt utracił moc
Wersja od: 30 czerwca 1994 r.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 17 czerwca 1994 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie maszyn i urządzeń rolniczych oraz budynków

(znak: RL-5-28)

Na podstawie art. 16 ust. 2 i 3 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z pozycją 05.1.15 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995 stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych na formularzu R-12 - Sprawozdanie o stanie ważniejszych maszyn i urządzeń rolniczych oraz budynków według stanu w dniu 30 czerwca 1994 r. według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązek wprowadzony zarządzeniem dotyczy osób prawnych i samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej niezależnie od rodzaju działalności określonej według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD), w tym:
1)
wszystkich jednostek prowadzących działalność rolniczą i pokrewną według EKD zakwalifikowanych do działu 01 - rolnictwo, łowiectwo i pokrewne rodzaje działalności usługowej,
2)
jednostek innych działów, jeżeli w użytkowanych przez nich gruntach powierzchnia użytków rolnych przekracza 20 ha (w tym m. in. prowadzące gospodarstwa przyszpitalne, przyszkolne, przy domach opieki społecznej, wczasowo-wypoczynkowych oraz obiekty rolne przy różnych jednostkach produkcyjno-usługowych i handlowych).
2.
Podmioty nie posiadające osobowości prawnej będące częściami składowymi osób prawnych, zobowiązane są do składania sprawozdań tylko wówczas, gdy ich jednostki macierzyste znajdują się i prowadzą działalność na terenie innych województw (i w takim przypadku podmiot macierzysty nie ujmuje w swoim sprawozdaniu danych o działalności tych podmiotów) lub w zamian za jednostkę macierzystą, gdy ta ze względu na inny profil działalności nie złożyła sprawozdania.
§  3.
Sprawozdanie statystyczne wprowadzone zarządzeniem przekazuje się do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę podmiot zobowiązany w terminie do dnia 10 sierpnia br.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje dla danych według stanu na dzień 30 czerwca 1994 r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

R - 12

Sprawozdanie o stanie ważniejszych maszyn i urządzeń rolniczych oraz budynków

stan w dniu 30.IV.1994 r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA R-12

Dział 1. Dane ogólne

W punkcie 1 prosimy wpisać powierzchnię użytków rolnych gospodarstwa w ha z jednym miejscem po przecinku.

W punkcie 2 - liczba pracujących - należy wykazać liczbę pracowników najemnych, tj. osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy (umowa o pracę, powołanie, wybór lub mianowanie), członków spółdzielni, osoby wykonujące pracę nakładczą oraz agentów, jak również pracowników sezonowych i zatrudnionych dorywczo według stanu w dniu 30 VI 1994 r.

Dział 2. Liczba i stan zagospodarowania obiektów gospodarczych

Pod pojęciem obiektu gospodarczego rozumie się wyodrębnioną lokalizacyjnie, oddzieloną terytorialnie od innych obiektów, zwartą część zakładu macierzystego (przedsiębiorstwa, spółdzielni) w formie przynajmniej w części zabudowanego kompleksu gospodarczego wraz z podwórzami, przynależnymi placami gospodarczo-manewrowymi i ciągami komunikacyjnymi, tj. fermy zwierząt, zespoły szklarni, kompleksy zabudowań o różnym charakterze produkcji bądź usług, jak wyodrębnione terytorialnie zakłady warsztatowe, remontowo-budowlane, przetwórnie rolno-spożywcze, gospodarstwa wewnętrzne (zwane dalej folwarkami).

Liczbę obiektów w podziale na obiekt gospodarczy główny i pozostałe obiekty należy podać według rozeznania - oceny własnych służb zarządzających.

Źródłem danych o stanie wyposażenia powinna być dokumentacja techniczna budynków (protokół odbioru), ewidencja środka trwałego (kartoteki, księgi). W przypadku braku właściwych informacji należy wykorzystać rozeznanie i oceny własnych służb techniczno-lokalnych.

Nie należy zaliczać do obiektów gospodarczych kompleksów budynków mieszkalnych i administracyjnych, gdy są lub można je wyodrębnić terytorialnie z ogółu obiektów w gospodarstwie.

W rubryce 3 należy wykazać obiekty wyposażone w wodociąg lokalny, tzn. lokalną instalację służącą do zaopatrzenia w wodę jednego lub kilku gospodarstw, stanowiącą własność jednego lub kilku użytkowników lub wodociąg sieciowy (publiczny) znajdujący się w eksploatacji: urzędów gmin, kółek rolniczych, spółek wodnych, rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych zrzeszeń ludności oraz przedsiębiorstw, zakładów, jednostek budżetowych gospodarki mieszkaniowej i komunalnej.

W rubryce 7 należy wykazać powierzchnię zajętą pod obiekty gospodarcze, tzn. pod budynki, podwórza, place gospodarczo-manewrowe, ciągi komunikacyjno-transportowe stanowiące zwartą całość obiektu (w ha).

Dział 3. Budynki i budowle gospodarcze

Do budynków gospodarczych zaliczamy budynki inwentarskie, stodoły i suszarnie, magazyny, spichrze, wozownie, narzędziownie, warsztaty naprawcze, garaże. Nie należy ujmować tu budynków mieszkalnych wraz z przynależnymi zabudowaniami gospodarczymi - garażami, komórkami gospodarczo-inwentarskimi i administracyjnych

Budynek inwentarski jest to pomieszczenie służące do przetrzymywania bydła, trzody chlewnej, owiec, drobiu lub koni.

Jako stodołę określamy budynek służący do przechowywania zboża, siana, słomy itp. posiadający ściany oraz dach. Urządzeń złożonych z czterech słupów (bez ścian) i dachu opartego na nich (tzw. wiaty, brogi) służących do przechowywania zboża lub słomy nie należy ujmować w sprawozdaniu.

Szklarnia jest to budowla o stałej konstrukcji metalowej lub drewnianej, kryta przepuszczającymi światło materiałami, umożliwiająca uprawę roślin podczas całego roku. Nie należy ujmować tu tuneli foliowych zarówno ogrzewanych, jak i nie ogrzewanych.

W rubryce 3 należy wpisać powierzchnię budynku w oparciu o dokumentację techniczną, a w przypadku jej braku, wykonać pomiar budynku po zewnętrznym obrysie. Jeśli wystąpią budynki piętrowe, np. magazyny gospodarcze, powierzchnia takiego budynku będzie sumą powierzchni poszczególnych pięter.

Powierzchnię w rubrykach 3, 4, 5, 6 należy podać w pełnych metrach kwadratowych.

Dział 4 i 5. Maszyny i urządzenia rolnicze oraz ciągniki i samochody

W działach tych należy podać maszyny i urządzenia rolnicze, ciągniki i samochody według stanu w dniu 30 VI 1994 r., na podstawie ewidencji prowadzonej dla środków trwałych i obrotowych.

Do stanu należy doliczyć maszyny, urządzenia, ciągniki i samochody, które zostały zakupione, chociaż fizycznie nie odebrane, natomiast odliczyć te, które zostały zdjęte z ewidencji po zweryfikowaniu przez rzeczoznawców.

W sprawozdaniu należy uwzględnić wszystkie wymienione na formularzu maszyny, urządzenia, ciągniki i samochody sprawne technicznie (nadające się do pracy) oraz chwilowo niesprawne, tj. znajdujące się w remoncie lub przeznaczone do naprawy. W sprawozdaniu należy ująć zarówno maszyny, urządzenia, ciągniki i samochody produkcji krajowej, jak i z importu.

1. Maszyny i urządzenia rolnicze

W rubryce 1 należy wykazać stan maszyn.

W rubryce 2 należy podać liczbę zakupionego po roku 1990 fabrycznie nowego sprzętu.

W wierszu 01 należy wpisać łączną liczbę kombajnów zbożowych bez względu na typ i parametry techniczne, m.in. typu Bizon, Super Bizon, Bizon Rekord, Wistula, kombajn zbożowy półzawieszany Z020 i inne.

W wierszu 02 należy wpisać kombajny do zbioru ziemniaków zarówno jednorzędowe, m.in. typu "Anna" Z644 i "Karlik" Z642, jak i dwurzędowe, np. typu "Anna" Z614.

W wierszu 03 należy wpisać kombajny do zbioru buraków m.in. produkcji krajowej typu "Neptun" Z413 i "Posejdon 2" Z417/1. W wierszu tym należy również wykazać samobieżne wyorywacze buraków KS-6 i zestaw do sprzętu buraków "Matrot".

W wierszu 04 należy wpisać wszystkie sieczkarnie polowe zarówno samobieżne, jak i przyczeplane, np. Z305 i silosokombajny typu: KS-1,8, KS-2,6, KS-69, jednorzędowe sieczkarnie do zbioru roślin wysokołodygowych SK-80, Z-309 oraz kosiarko-ładowacze E062, a także kosiarkę samobieżną E301/2.

W wierszu 05 należy wykazać wszystkie typy rozrzutników obornika zarówno jedno- jak i dwuosiowych.

W wierszu 06 należy wykazać liczbę rozsiewaczy nawozów sztucznych i wapniowych, wliczając tu wszystkie typy rozsiewaczy konnych i ciągnikowych przyczepianych i zawieszanych.

W wierszu 07 należy wykazać sadzarki do ziemniaków zarówno automatyczne zawieszane, jak i półzawieszane dwu- i wielorzędowe.

W wierszu 08 należy wpisać przyczepy zbierające i wywrotki jedno- i dwuosiowe przeznaczone do zbioru siana, słomy i niektórych zielonek z pokosów i wałów oraz transportowania ich do miejsca składowania. Do przyczep zbierających należy zaliczyć m.in. zbieracze pokosów typu: T010/2, T010/1, T072, T050, T050/2, T069, PRP1, PRP2 i PRP3.

W wierszu 09 należy wpisać wszystkie prasy zbierające przeznaczone do zbioru, prasowania i wiązania w bele zgrabionego w wały siana i słomy po kombajnie zbożowym. Należy tu zaliczyć m.in. prasy zbierające typu: Z224, Z225, Z230.

W wierszu 10 należy wpisać łączną liczbę opryskiwaczy konnych i ciągnikowych, m.in. zawieszanych polowych "Termit", opryskiwaczy przyczepianych polowych "Ślęza" oraz sadowniczych.

W wierszu 11 należy wykazać liczbę baniek w posiadanych dojarkach mechanicznych jedno-, dwu- i wielokonwiowych, np. H-305, H-306, H-307. Należy również wykazać dojownie rurociągowe, m.in. typ H-310, H-311 licząc 1 dojarkę jako 20 baniek.

W wierszu 12 należy wykazać dojownie przewoźne pastwiskowe i wydzielone lub dobudowane w oborach dojownie stałe typu "rybia ość" oraz inne, np. importowane DZ-100.

2. Ciągniki i samochody

W rubryce 1 należy wykazać stan ciągników, samochodów i przyczep.

W rubryce 2 należy podać liczbę zakupionych po roku 1990 fabrycznie nowych ciągników, samochodów i przyczep.

W wierszu 01 należy wykazać wszystkie typy ciągników, zarówno jedno- i dwuosiowych pracujących w rolnictwie. Nie należy ujmować ciągników używanych wyłącznie do prac melioracyjnych.

W wierszu 02 należy wykazać ciągniki kołowe i gąsienicowe klasy do 0,6T włącznie, do których należą następujące typy: Ursus C-325/28/30/35, Massey Fp-235, T25A1/2, Zetor 3011 i inne do 35 KM. Nie należy ujmować ciągników ogrodniczych, które powinny być wykazane w wierszu 07.

W wierszu 03 należy wykazać ciągniki rolnicze kołowe i gąsienicowe zaliczone do klasy 0,9T, do której należą następujące typy: Ursus C-355/60, Massey F-168, Ursus C-4011, Zetor super 50, IUMZ-6, MTZ-40/40A, MTZ-50/52, IMT-579 i inne do mocy 60 KM.

W wierszu 04 należy wykazać ciągniki rolnicze kołowe i gąsienicowe zaliczane do klasy 1,4T, do której należą następujące typy: Ursus C-385/385A, MTZ-80/82, Mazur D-50, Zetor, U-902/U-904, U-1002, U-1004 i inne do mocy 100 KM.

W wierszu 05 należy wykazać ciągniki rolnicze kołowe i gąsienicowe zaliczone do klasy 2,0T, do której należą następujące typy: DT-54, DT-75/75M i B, Dutra D4KD, Ursus 1201, Ursus 1204.

W wierszu 06 należy wykazać ciągniki rolnicze kołowe i gąsienicowe zaliczone do klasy 3,0T, 4,0T i 6,0T, do których należą następujące typy: T-150K, Ursus 1604, K-700A, K-701/2 i inne.

W wierszu 07 należy wykazać ciągniki ogrodnicze, do których należy zaliczyć typy: T-4K-14A (Tz4K-14A), TV-521/2, mikrociągniki TZ4-K14 i Dzik 21 oraz pozostałe używane do prac ogrodniczych.

W wierszu 08 należy wykazać wszystkie samochody osobowe (łącznie z mikrobusami) przystosowane do przewozu nie więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą).

W wierszu 09 należy ująć liczbę samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych o ładowności powyżej 2 ton. W przypadku gdy w gospodarstwie jest ciągnik siodłowy i dwie lub więcej naczep wykazujemy ciągnik razem z jedną naczepą jako samochód ciężarowy, pozostałe naczepy wykazujemy w przyczepach (wiersz 11).

W wierszu 10 należy wpisać samochody przeznaczone do przewozu towarów o ładowności nie przekraczającej 2 ton.

W wierszu 11 należy wpisać wszystkie przyczepy i wywrotki ciągnikowe i samochodowe jedno- i dwuosiowe o ładowności powyżej 1 tony przeznaczone zarówno do transportu rolniczego, jak i pozarolniczego.

Dział 6. Wartość odsprzedanego sprzętu rolnikom indywidualnym

W wierszu 1 należy wykazać ogólną wartość w mln zł (z jednym znakiem po przecinku) jaką uzyskało gospodarstwo z odsprzedaży ciągników i maszyn rolnikom indywidualnym, uwzględniając również odsprzedaż tych maszyn, które nie zostały wymienione w dziale 4 niniejszego sprawozdania.

W wierszu 2 należy wykazać wpływy w mln zł za odsprzedane rolnikom indywidualnym ciągniki.