Obowiązki sprawozdawcze w zakresie inwestycji i środków trwałych za 1995 r.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1995.23.128

Akt utracił moc
Wersja od: 31 października 1995 r.

ZARZĄDZENIE Nr 49
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 31 października 1995 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji i środków trwałych za 1995 r.

(znak: RN-7-020-8/95)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z pozycją 06.4 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się obowiązek sporządzania i przekazywania danych statystycznych na formularzach oznaczonych symbolami:

1) I-01 - sprawozdanie o działalności inwestycyjnej z danymi statystycznymi za cztery kwartały 1995 r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia; inwestorzy realizujący inwestycje centralne niezależnie od zbiorczego sprawozdania I-01 sporządzają odrębne sprawozdanie dla każdej inwestycji centralnej na załączniku do sprawozdania I-01 o realizacji inwestycji centralnej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzania,

2) I-02 - roczne sprawozdanie o działalności inwestycyjnej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzania,

3) F-03 - sprawozdanie o stanie i ruchu środków trwałych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzania.

§  2.
1.
Obowiązek sprawozdawczy wprowadzony zarządzeniem mają w zakresie sprawozdań:
1)
na formularzu I-01:
a)
osoby prawne, samodzielne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (z wyłączeniem indywidualnych gospodarstw rolnych), których podstawowym rodzajem działalności jest działalność zaklasyfikowana według Europejskiej Klasyfikacji Działalności:

– do sekcji C "Górnictwo i kopalnictwo" i sekcji D "Działalność produkcyjna", gdy liczba pracujących przekracza 50 osób,

– do sekcji innych niż A "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo", C i D, gdy liczba pracujących przekracza 20 osób,

– niezależnie od liczby pracujących - jednostki, których działalność jest zaliczona do sekcji A, grupy 61.1 "Morski i przybrzeżny transport wodny" oraz realizujące budownictwo mieszkaniowe (w tym spółdzielnie mieszkaniowe)

ponoszące koszty inwestycyjne i dokonujące zakupów środków trwałych,

b)
podmioty wymienione pod literą a również w przypadku, gdy budują obiekty z przeznaczeniem do sprzedaży,
c)
państwowe i gminne jednostki i zakłady budżetowe realizujące inwestycje centralne;
2)
na formularzu I-02:
a)
osoby prawne, samodzielne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej (z wyłączeniem jednostek i zakładów budżetowych) niezależnie od liczby pracujących oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (z wyłączeniem indywidualnych gospodarstw rolnych), u których liczba pracujących przekracza 5 osób i których działalność jest zaklasyfikowana zgodnie z Europejską Klasyfikacją Działalności do sekcji:

A "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo",

J "Pośrednictwo finansowe",

L "Administracja publiczna i obrona narodowa, gwarantowana prawnie opieka socjalna",

M "Edukacja",

N "Ochrona zdrowia i opieka socjalna",

O "Pozostała działalność usługowa komunalna, socjalna i indywidualna",

b)
Polskie Koleje Państwowe, P. P. Poczta Polska, Telekomunikacja S.A., Polskie Linie Lotnicze LOT, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo,
c)
osoby prawne, samodzielne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej (z wyłączeniem jednostek i zakładów budżetowych), u których liczba pracujących nie przekracza 5 osób i których działalność jest zaklasyfikowana zgodnie z EKD do sekcji:
B
"Rybołówstwo i rybactwo",

C "Górnictwo i kopalnictwo",

D "Działalność produkcyjna",

E "Zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę",

F "Budownictwo",

G "Handel hurtowy i detaliczny; naprawy pojazdów mechanicznych",

H "Hotele i restauracje",

I "Transport, gospodarka magazynowa i łączność",

K "Obsługa nieruchomości, wynajem i działalność związana z prowadzeniem interesów",

d)
państwowe jednostki i zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki wodne i wodno-ściekowe, organizacje społeczne, polityczne i związkowe, stowarzyszenia, fundacje i fundusze niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby pracujących,
e)
podmioty wymienione pod literami a-c również w przypadku, gdy budują obiekty z przeznaczeniem do sprzedaży;
3)
na formularzu F-03:
a)
jednostki wymienione w § 2 ust. 1 pkt 2 oraz ich samodzielnie bilansujące zakłady,
b)
gminne jednostki i zakłady budżetowe oraz ich gospodarstwa pomocnicze.
2.
Osoby prawne przekazują sprawozdania I-01 i I-02 zakładów samodzielnie bilansujących, będących częścią składową osób prawnych wraz ze sprawozdaniem o własnej działalności inwestycyjnej, z wyjątkiem Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, której jednostki organizacyjne przekazują sprawozdania bezpośrednio do wojewódzkich urzędów statystycznych zgodnie z siedzibą inwestora.
3.
Sprawozdanie F-03 sporządza i przekazuje:
1)
za przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" - Dyrekcja Generalna PKP,
2)
w zakresie objętym przedmiotem działania Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa - Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, z wyjątkiem podmiotów, którym przekazano mienie w obowiązującym trybie.
4.
Sprawozdania na formularzach I-01, I-02 i F-03 sporządzają podmioty prowadzące księgi rachunkowe.
5.
Kryterium ustalania obowiązków podmiotów, o których mowa w ust. 1, jest liczba pracujących, według stanu w dniu 30 listopada 1995 roku, a zmiana tej liczby w ciągu miesiąca grudnia 1995 r. na większą lub mniejszą, nie powoduje zmiany zakresu obowiązków ustalonych na ten rok.
§  3.
Podmioty zobowiązane składają sprawozdania statystyczne określone w § 1 do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mają siedzibę w terminach:

1) I-01 - do dnia 18 stycznia z danymi statystycznymi za cztery kwartały 1995 r. Państwowe i gminne jednostki budżetowe sporządzają tylko załącznik do sprawozdania I-01 z realizacji inwestycji centralnych,

2) I-02 - do dnia 8 lutego z danymi statystycznymi za rok 1995,

3) F-03 - do dnia 8 lutego z danymi statystycznymi za rok 1995.

§  4.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 37 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 1993 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji (Dz. Urz. GUS Nr 18, poz. 109 i z 1994 r. Nr 23, poz. 121) w części uregulowanej niniejszym zarządzeniem,
2)
zarządzenie nr 38 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 10 grudnia 1994 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki środków trwałych (Dz. Urz. GUS Nr 23, poz. 120).
§  5.
Zarządzenia wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

I-01

Sprawozdanie o działalności inwestycyjnej,

za okres od początku roku do końca IV kwartału 1995 r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do kwartalnego formularza I-01

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się poniesione w okresie sprawozdawczym nakłady na nabycie bądź wytworzenie dla własnych potrzeb środków trwałych, nakłady na inwestycje rozpoczęte (nie zakończone tj. na przyszłe środki trwałe, na inwestycje w obcych obiektach oraz inne nakłady związane z realizacją inwestycji, a nie zaliczane do środków trwałych).

W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycje tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT. Również pozostałe podmioty, w przypadku, gdy podatek VAT zwiększy wartość ujętego w ewidencji księgowej środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).

Dział 1. Nakłady inwestycyjne

W dziale 1 należy wykazać wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną.

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21, poz. 132).

1. W wierszach od 02 do 07 należy podać informacje o wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych (łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną) - bez odsetek od kredytów i pożyczek na realizację inwestycji:

- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty produkcji krajowej jak i z importu, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na ulepszenie istniejących środków trwałych (przebudowę, rozbudowę, adaptację, rekonstrukcję, modernizację) oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na zakupione używane środki trwałe),

- w rubr. 2 - na zakupy z importu. Nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 2, natomiast nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 3,

- w rubr. 3 - nakłady na nabycie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.

W wierszu 06 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (podgrupa 00 według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu). Nie wykazuje się gruntu nabytego w użytkowanie wieczyste.

Zakup gruntów należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 3, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu w rubr. 1.

2. W wierszu 07 należy podać nakłady inwestycyjne na pozostałe środki trwałe nie wykazane w wierszach 02 - 06 tj. melioracje szczegółowe, zasadzenia wieloletnie i inwentarz żywy.

3. W wierszu 08 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 07).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZAŁĄCZNIK

do sprawozdania

I-01

o realizacji inwestycji centralnej

za okres od początku roku do końca IV kwartału 1995 r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do załącznika do sprawozdania I-01

Załącznik wypełniają tylko te jednostki, które realizują inwestycje centralne ujęte w Ustawie Budżetowej na bieżący rok. Każda inwestycja powinna być wykazana na oddzielnym formularzu. Jednostki zobowiązane do wypełniania sprawozdania I-01, wartości zamieszczone w "Załączniku" ujmują również w zbiorczym sprawozdaniu I-01 z działalności inwestycyjnej.

Przy wypełnianiu działu 1 należy się wzorować na objaśnieniach do formularza I-01. Wartość wykazana w rubr. 1 działu 2 powinna być zgodna z wartością w wierszu 1 rubr. 1 działu 1.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

I-02

ROCZNE

Sprawozdanie o działalności inwestycyjnej

za rok ....

grafika

OBJAŚNIENIA

do rocznego formularza I-02

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się poniesione w okresie sprawozdawczym nakłady na nabycie bądź wytworzenie dla własnych potrzeb środków trwałych, nakłady na inwestycje rozpoczęte (nie zakończone tj. na przyszłe środki trwałe, na inwestycje w obcych obiektach oraz inne nakłady związane z realizacją inwestycji, a nie zaliczane do środków trwałych).

W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycje tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT. Również pozostałe podmioty, w przypadku, gdy podatek VAT zwiększy wartość ujętego w ewidencji księgowej środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).

Dział 1. Nakłady inwestycyjne

W dziale 1 należy wykazać wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną.

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21, poz. 132).

1. W wierszach od 2 do 7 należy podać informacje o wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych (łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną) - bez odsetek od kredytów i pożyczek na realizację inwestycji:

- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty produkcji krajowej jak i z importu poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na ulepszenie istniejących środków trwałych (przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację, modernizację) oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na zakupione używane środki trwałe),

- w rubr. 2 - na zakupy z importu. Nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 2, natomiast nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 3,

- w rubr. 3 - nakłady na nabycie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.

W wierszu 6 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (podgrupa 00 według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu). Nie wykazuje się gruntu nabytego w użytkowanie wieczyste.

Zakup gruntów należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 3, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu w rubr. 1.

2. W wierszu 7 należy podać nakłady inwestycyjne na pozostałe środki trwałe nie wykazane w wierszach 2 - 6 tj. melioracje szczegółowe, zasadzenia wieloletnie i inwentarz żywy.

3. W wierszu 8 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 2 do 7).

Dział 2. Finansowanie inwestycji

1. Wartość wykazana w wierszu 2 rubr. 1 powinna być zgodna z sumą wartości wykazanych w dz. 1 wierszu 1 rubr. 1 i w wierszu 1 rubr. 3, natomiast wartość wykazana w wierszu 3 rubr. 1 powinna być zgodna z wartością podaną w wierszu 1 rubr. 1 dz. 1.

2. W wierszu 4 należy wykazać wydatki poniesione w roku na nabycie wartości niematerialnych i prawnych. W wierszu tym nie należy wykazywać wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerów, zakupionego łącznie z komputerem.

3. W wierszu 5 należy wykazać nabycie akcji, długoterminowych papierów wartościowych, wartości udzielonych długoterminowych pożyczek, wartości udziałów oraz innych finansowych składników majątku trwałego. Do długoterminowych papierów wartościowych, pożyczek itp. zalicza się te z nich, które uznane zostały za lokaty i których termin zapłaty przypada co najmniej po upływie roku od daty, na jaką jest sporządzone sprawozdanie finansowe.

Dział 3. Nakłady inwestycyjne według kierunków inwestowania

1. W wierszach od 2 do 7 należy pogrupować zadania (łącznie z zadaniami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną) inwestycyjne według lokalizacji inwestycji oraz kierunku inwestowania (jeśli inwestor realizuje kilka inwestycji jednego rodzaju i o takiej samej lokalizacji należy podać łączną wartość nakładów inwestycyjnych dla tych inwestycji w rubr. 3 i odpowiednio dane dla inwestycji noworozpoczynanych).

2. Wartości nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 3 wierszu 1 powinna być zgodna z wartością wykazaną w dziale 1 wiersz 1 rubr. 1.

3. W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodnie z wykazem województw i ich symboli, podanym w wykazie 1 objaśnień ogólnych. Jeżeli inwestycja tzw. "liniowa" jest zlokalizowana na terenie więcej niż jednego województwa, należy w ramach tej inwestycji wydzielić części, dzieląc (przynajmniej szacunkowo) nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na terenie poszczególnych województw, gmin (miast).

4. W rubr. 2 wszyscy inwestorzy realizujący inwestycje o kierunkach wymienionych w wykazie 2 oznaczone symbolami od 001 do 078, a w szczególności tzw. socjalno-bytowe, takie jak: budynki mieszkalne, szkoły, przedszkola, przychodnie, internaty, ośrodki wczasowe, boiska, hotele, motele itd. oraz inwestycje w zakresie: melioracji, weterynarii, urządzeń zaopatrujących rolnictwo w wodę, kanalizacji, oczyszczalni ścieków, budowy dróg, komunikacji miejskiej, wodociągów, leśnictwa i innych, są zobowiązani do wpisania symbolu podanego w wykazie 2.

W przypadku realizacji inwestycji innych niż wymienione wyżej i inwestycji innych niż rodzaj działalności podstawowej jednostki, która została określona zgodnie z zasadami Europejskiej Klasyfikacji Działalności, należy w rubr. 0 opisać rodzaj inwestycji, a w dolnej części rubryki 2 wpisać symbol x, np. gdy jednostka zakwalifikowana ze względu na rodzaj podstawowej działalności wg EKD do grupy o symbolu 01.1 - uprawy rolne, warzywnictwo, ogrodnictwo - realizuje inwestycje nie związaną z działalnością podstawową wpisuje w dolnej części rubryki 2 symbol x, opisując w rubryce 0 rodzaj inwestycji, np. budowa przetwórni owoców, budowa sklepu, itp. Dla inwestycji związanej z podstawową działalnością jednostki nie należy wpisywać symbolu w rubryce 2 (z wyjątkiem kierunków inwestowania określonych w wykazie 2 objaśnień ogólnych).

W rubr. 5 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji polegających na budownictwie inwestycyjnym rozpoczynanym w roku sprawozdawczym - przyjmując wartość w cenach bieżących wynikającą z dokumentacji w chwili rozpoczęcia realizacji inwestycji, z uwzględnieniem ewentualnych zmian w wartości kosztorysowej dokonanych do końca okresu sprawozdawczego.

Dział 4. Nakłady inwestycyjne i efekty związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną

Jednostki realizujące inwestycje związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną sporządzają dodatkowo dział 4; w dziale tym podaje się inwestycje grupując je zgodnie z lokalizacją i kierunkiem inwestowania opisanym w wykazie 3:

- w rubr. 3 nakłady inwestycyjne,

- w rubr. 7 uzyskane efekty.

Należy zaliczyć tu zarówno samodzielne zadania inwestycyjne jak i części inwestycji dotyczące gospodarki wodnej bądź ochrony środowiska w inwestycjach o innym charakterze, np. elektrofiltry przy kotle.

W rubr. 0 należy podać w pierwszej kolejności nazwy kierunków inwestowania podane w wykazie 3A, a następnie nazwy uzyskanych efektów inwestycyjnych podanych w wykazie 3B objaśnień ogólnych:

w rubr. 1 - symbol województwa, podany w wykazie 1 oraz nazwę gminy,

w rubr. 2 - symbole inwestycji zaklasyfikowane do ochrony środowiska bądź do gospodarki wodnej zgodnie z wykazem 3A,

w rubr. 3 - wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych od początku roku do końca roku,

w rubr. 4 - 6 - symbole uzyskanych efektów działalności inwestycyjnej zgodnie z wykazem 3B objaśnień ogólnych,

w rubr. 7 - ilości uzyskanych efektów z działalności inwestycyjnych.

W wierszu 01 rubr. 3 należy podać sumę wierszy od 02 do 10.

OBJAŚNIENIA OGÓLNE

Wykaz 1 - symbole województw

WojewództwoSymbol
Warszawskie01
Bialskopodlaskie03
Białostockie05
Bielskie07
Bydgoskie09
Chełmskie11
Ciechanowskie13
Częstochowskie15
Elbląskie17
Gdańskie19
Gorzowskie21
Jeleniogórskie23
Kaliskie25
Katowickie27
Kieleckie29
Konińskie31
Koszalińskie33
Krakowskie35
Krośnieńskie37
Legnickie39
Leszczyńskie41
Lubelskie43
Łomżyńskie45
Łódzkie47
Nowosądeckie49
Olsztyńskie51
Opolskie53
Ostrołęckie55
Pilskie57
Piotrkowskie59
Płockie61
Poznańskie63
Przemyskie65
Radomskie67
Rzeszowskie69
Siedleckie71
Sieradzkie73
Skierniewickie75
Słupskie77
Suwalskie79
Szczecińskie81
Tarnobrzeskie83
Tarnowskie85
Toruńskie87
Wałbrzyskie89
Włocławskie91
Wrocławskie93
Zamojskie95
Zielonogórskie97

Wykaz 2 - symbole kierunków inwestowania

Symbol wpisania w rubr. 2 działu 3A - Kierunki inwestowania
12
001BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE
INFRASTRUKTURA KOMUNALNA
002- komunikacja miejska
003- wodociągu (z wyjątkiem wodociągów na wsi)
004- kanalizacja (bez oczyszczalni ścieków i bez kanalizacji na wsi)
005- oczyszczalnie ścieków (z wyjątkiem służących wsi)
EDUKACJA
020- szkoły podstawowe
021- szkoły średnie ogólnokształcące
022- szkoły średnie techniczne i zawodowe
023- szkoły wyższe
024- pozostałe szkoły i inne formy kształcenia osobno nie wymienione
025- internaty (bursy) szkolne
026- domy studenckie i hotele asystenckie
027- sezonowe placówki wypoczynku dzieci i młodzieży (ośrodki kolonijne itp.)
OCHRONA ZDROWIA I OPIEKA SOCJALNA
028- zakłady opieki zdrowotnej (szpitale, sanatoria, centra rehabilitacyjne)
029- ogólna i specjalistyczna działalność lekarska (przychodnie lekarskie, ośrodki zdrowia, spółdzielnie lekarskie)
030- ogólna i specjalistyczna działalność stomatologiczna
031- pozostałe (pogotowia ratunkowe, stacje sanitarno-epidemiologiczne i inne)
032- opieka socjalna całodobowa (domy starców, sierocińce, izby dziecka, zakłady dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków itp.)
033- działalność weterynaryjna
034- opieka socjalna pozostała (żłobki, przedszkola, poradnie wychowawczo-zawodowe itp.)
KULTURA I SZTUKA
035- instytucje muzyczne, widowiskowe i rozrywkowe (teatry, filharmonie, orkiestry, galerie, salony wystawiennicze, domy kultury)
036- pozostałe instytucje rozrywkowe (działalność estradowa, cyrki)
037- biblioteki i archiwa
038- muzea, instytucje ochrony zabytków i instytucje sztuki
039- ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne rezerwaty przyrody
SPORT I REKREACJA
040- ośrodki sportu i rekreacji (stadiony, boiska, hale sportowe, baseny, tory wyścigowe, lodowiska i inne)
041- pozostała działalność związana ze sportem (kluby sportowe, towarzystwa, związki itp.)
042- pozostałe ośrodki związane z rekreacją (parki rekreacyjne, plaże, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie, młodzieżowe domy kultury i inne)
043- hotele i motele
044- schroniska młodzieżowe i górskie
045- pola campingowe
046- pensjonaty, domy wczasowo-wypoczynkowe i inne miejsca wypoczynku wyżej nie wymienione
INWESTYCJE ZWIĄZANE Z ROLNICTWEM
047- melioracje szczegółowe
048- melioracje podstawowe
049- urządzenia zaopatrujące rolnictwo w wodę (studnie i wodociągi na wsi)
050- kanalizacja na wsi (bez oczyszczalni ścieków)
051- oczyszczalnie ścieków oraz inne usługi sanitarne służące wsi
078- przetwórstwo produktów rolnych w jednostkach rolniczych
INWESTYCJE W LEŚNICTWIE
055- budynki związane z gospodarką leśną
056- osady leśne
057- budowle leśne
058- drogi leśne
059- transport mechaniczny
060- mechanizacja prac leśnych
061- melioracje leśne i zabudowa potoków
062- informatyka
063- inne
BUDOWA DRÓG
071- drogi krajowe zamiejskie
072- drogi wojewódzkie zamiejskie
073- drogi gminne
074- drogi krajowe miejskie
075- drogi wojewódzkie miejskie
076- drogi lokalne miejskie
077- autostrady

Wykaz 3 - symbole inwestycji z zakresu ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej

A - NAKŁADY INWESTYCYJNE

Symbol do wpisania w rubr. 2 działu 4Objaśnienia symboli
12
OCHRONA ŚRODOWISKA
OCHRONA WÓD
1.1Inwestycje związane z unieszkodliwianiem, oczyszczaniem, utylizacją, gromadzeniem ścieków oraz filtracją tych ścieków z sieci kanalizacyjnych,
1.2Inwestycje związane z zabezpieczaniem przeciw przenikaniu do rzek, mórz oraz innych akwenów - zanieczyszczeń powstających przy transporcie wodnym,
1.3Inwestycje związane z budową systemów obiegowego zasilania wodą,
1.4Inwestycje związane z utworzeniem strefy ochrony źródeł i ujęć wody,
1.5Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony wód"
1.6Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia.
OCHRONA POWIETRZA
2.1Inwestycje związane z instalacją urządzeń do redukcji zanieczyszczeń wydalanych do powietrza,
2.2Pozostałe inwestycje związane z redukcją zanieczyszczeń wydalanych do powietrza,
2.3Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) zanieczyszczenia powietrza,
2.4Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia.
OCHRONA POWIERZCHNI ZIEMI
3.1Inwestycje związane z likwidacją, unieszkodliwianiem i wykorzystaniem odpadów przemysłowych i komunalnych oraz budową składowisk,
3.2Inwestycje związane z rekultywacją składowisk i stawów osadowych,
3.3Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) gospodarki odpadami,
3.4Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia w zakresie gospodarki odpadami,
3.5Inwestycje związane z zapobieganiem degradacji gleby i usuwaniem nierówności terenu,
3.6Inwestycje związane z prowadzeniem przeciwerozyjnych zasadzeń leśnych oraz organizowaniem stref ochrony leśnej,
3.7Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony gleby,
3.8Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia w zakresie ochrony gleby.
OCHRONA BIORÓŻNORODNOŚCI I KRAJOBRAZU
4.1Inwestycje związane z tworzeniem i funkcjonowaniem obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych i krajobrazowych,
4.2Inwestycje związane z przebudową stref zagrożeń lasów,
4.3Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) bioróżnorodności i krajobrazu,
4.4Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia.
OCHRONA ŚRODOWISKA PRZED HAŁASEM
5.1Inwestycje związane z ochroną przed hałasem i wibracjami w okolicy źródła,
5.2Inwestycje związane z ochroną przed hałasem i wibracjami u "odbiorcy",
5.3Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony przed hałasem i wibracjami,
5.4Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia.
OCHRONA PRZED PROMIENIOWANIEM
6.1Inwestycje związane z ochroną przed promieniowaniem,
6.2Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony przed promieniowaniem,
6.3Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia.
GOSPODARKA WODNA
7.1Ujęcia i doprowadzenia wody,
7.2Zbiorniki wodne,
7.3Regulacja i przebudowa rzek i potoków,
7.4Obwałowania przeciwpowodziowe,
7.5Stacje pomp na zawalach i obszarach depresyjnych.

B - EFEKTY

Symbol do wpisania w rubr. 4 działu 4Objaśnienia symboliSymbol do wpisania w rubr. 5 działu 4Symbol do wpisania w rubr. 6 działu 4
1234
710Ujęcia wody: wydajność na dobęm3060
711Sieć wodociągowa (magistrala i rozdzielnia)km*043
712Zbiorniki wodne
obiektyszt020
pojemność całkowitam3060
713Regulacja i zabudowa rzek i potokówkm*043
714Obwałowania przeciwpowodziowekm*043
715Zabudowa potoków górskichkm*043
716Oczyszczalnie ścieków (urządzenia do unieszkodliwiania i oczyszczania ścieków)
obiektyszt020
wydajność na dobęm3060
z tego:
717mechaniczne
obiektyszt020
wydajność na dobęm3060
718chemiczne
obiektyszt020
wydajność na dobęm3060
719biologiczne
obiektyszt020
wydajność na dobęm3060
720Stopnie wodneszt020
721Stacje pomp na zawalachszt020
Zdolność zainstalowanych urządzeń i instalacji do:
722zatrzymywania zanieczyszczeń pyłowych powietrza atmosferycznegot1)034
723usuwania zanieczyszczeń gazowycht1)034
Zdolność zainstalowanych urządzeń do:
724wykorzystania odpadów przemysłowycht1)034
725unieszkodliwiania odpadów przemysłowycht1)034
726Kompostowanie (spalarnie) odpadów komunalnych (zdolność spalania)t1)034
727Rekultywacja składowisk, hałd, wysypisk i stawów osadowychha*052

Jednostki miary literowe oznaczone "*" należy podać z jednym miejscem po przecinku; jednostki nie oznaczone - należy podać bez miejsca po przecinku.

1) Dane należy podać w stosunku rocznym.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

F-03

Sprawozdanie o stanie i ruchu środków trwałych

za rok 1995

grafika

OBJAŚNIENIA

do sprawozdania F-03

W sprawozdaniu F-03 wykazuje się wartość brutto własnych środków trwałych jednostek sprawozdawczych (także czasowo nieczynnych, jak np. znajdujące się w rezerwie lub zapasie, będące w naprawie, zbędne, uznane za trwale nieczynne, wydzierżawione innym jednostkom) łącznie z wartością środków trwałych:

- Skarbu Państwa, otrzymanych do użytkowania na podstawie umów najmu lub dzierżawy (w tym również umów leasingu), z których wynika prawo ich zakup przez najemcę lub dzierżawcę za ustaloną w tych umowach cenę, zawartych na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,

- przyjętych do użytkowania na podstawie umowy leasingu, z której wynika prawo do ich amortyzowania i umorzenia.

Podziału środków trwałych na grupy należy dokonać zgodnie ze znowelizowaną w 1991 r. "Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych" wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 grudnia 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21, poz. 132).

Dział 1. Wartość ewidencyjna (brutto) i umorzenia środków trwałych

Dane w rubrykach 1 - 6 należy podać według wartości ewidencyjnej figurującej w księgach, tj. bez potrącenia umorzeń.

W rubryce 1 należy podać wartość brutto środków trwałych przed aktualizacją, zaś w rubryce 3 wartość brutto po uwzględnieniu skutków aktualizacji wyceny środków trwałych według ich stanu na 1 stycznia 1995 r. przeprowadzonej zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 1995 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych a także aktualizacji wyceny środków trwałych (Dz. U. Nr 7, poz. 34).

W rubryce 2 wykazuje się wartość brutto składników majątkowych, które do dnia 31 XII 1994 r. nie były uznawane za środki trwałe; zgodnie z w/w rozporządzeniem te składniki majątkowe nie podlegały aktualizacji wyceny.

W rubrykach 1 i 3 wykazuje się również wartość brutto środków trwałych w momencie rozpoczęcia działalności w ciągu roku sprawozdawczego.

W rubryce 4 należy podać wartość przekazanych do użytku:

- obiektów nowo wybudowanych,

- obiektów nabytych od producenta lub dystrybutora,

- wartości nakładów zwiększających wartość istniejących środków trwałych, np. wynikłe z rozbudowania, przebudowania, adaptacji budynku lub zwiększenia wartości maszyny lub urządzenia na skutek zmodernizowania - w ramach działalności inwestycyjnej,

- wartość obiektów zakupionych od poprzedniego użytkownika (zarówno pochodzących z importu jak i użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli) według ceny zakupu powiększonej o koszty związane z jego nabyciem i zainstalowaniem łącznie z kosztami remontu i modernizacji poniesionych przed oddaniem środków trwałych do eksploatacji.

W przychodach środków trwałych z inwestycji należy podać pełną wartość środków trwałych objętych protokółami przekazania inwestycji do użytku.

W rubryce 5 należy podać wartość środków trwałych, które zostały postawione w stan likwidacji na skutek zużycia w toku normalnego ich użytkowania oraz środków trwałych, które zostały wycofane z użytkowania (podstawione w stan likwidacji) w wyniku zniszczenia (np. wypadków losowych, katastrof itp.) lub zmian sytuacyjnych (np. wyburzenie budynku nie zużytego całkowicie celem uzyskania miejsca na budowę innego obiektu). W rubryce tej podaje się również wartość środków trwałych postawionych w stan likwidacji przekazanych innej jednostce celem fizycznej ich likwidacji.

W rubryce 7 należy podać wartość dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych) środków trwałych wykazanych w rubr. 6.

W wierszu 2 wykazuje się objęte ewidencją księgową tylko grunty własne.

W wierszu 4 należy podać wartość budynków, których powierzchnia użytkowa w przeważającej części użytkowana jest na cele mieszkalne.

Wartość budynków mieszkalnych w gospodarstwach leśnych (w leśniczówkach) należy również podać w wierszu 4.

Uwaga. Nie należy w wierszu 4 podawać wartości budynków burs, domów akademickich, internatów, hoteli miejskich, schronisk turystycznych oraz budynków użytkowanych jako obiekty kolonijne, domy wypoczynkowo-wczasowe itp.

W wierszu 7 wykazuje się łączną wartość pozostałych środków trwałych tj.: zasadzeń wieloletnich, melioracji szczegółowych oraz inwentarza żywego.

Dział 2. Dane uzupełniające

W wierszu 1 rubr. 1 należy podać wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych ogółem (a w rubr. 2 budowli) służących ochronie środowiska zaliczonych zgodnie z "Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych" do następujących rodzajów:

- rodzaj 204 - Chłodnie kominowe i wentylatorowe,

- rodzaj 223 - Zbiorniki (doły gnilne, osadniki itp. budowle),

- rodzaj 258 - Budowle do oczyszczania ścieków,

- rodzaj 299-7 Budowle do gromadzenia i przerobu odpadów przemysłowych i komunalnych,

- rodzaj 655 - Urządzenia do oczyszczania gazów,

- rodzaj 658 - Urządzenia do oczyszczania ścieków,

- ze zbioru 743-1 - Samochody asenizacyjne.

W wierszu 2 rubr. 1 należy wykazać wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych zaliczonych zgodnie z Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych do melioracji podstawowych, a więc:

- z rodzaju 251 zbiór 4 - Budowle piętrzące wodno-melioracyjne,

- z rodzaju 253 zbiór 5 - Kanały otwarte i kryte melioracyjne melioracji podstawowych w gospodarce rolnej i leśnej,

- z rodzaju 257 zbiór 3 - Wały i groble melioracji podstawowych.

Uwaga. Urzędy gminne, dzielnicowe i wojewódzkie, grupujące wydzielone jednostki nie bilansujące samodzielnie o różnych rodzajach działalności, sporządzają oddzielne sprawozdanie dla każdego z nich.