Obowiązki sprawozdawcze w zakresie inwestycji i środków trwałych za 1995 r.
Dz.Urz.GUS.1995.23.128
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 49
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 31 października 1995 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji i środków trwałych za 1995 r.
Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z pozycją 06.4 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:
1) I-01 - sprawozdanie o działalności inwestycyjnej z danymi statystycznymi za cztery kwartały 1995 r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia; inwestorzy realizujący inwestycje centralne niezależnie od zbiorczego sprawozdania I-01 sporządzają odrębne sprawozdanie dla każdej inwestycji centralnej na załączniku do sprawozdania I-01 o realizacji inwestycji centralnej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzania,
2) I-02 - roczne sprawozdanie o działalności inwestycyjnej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzania,
3) F-03 - sprawozdanie o stanie i ruchu środków trwałych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzania.
– do sekcji C "Górnictwo i kopalnictwo" i sekcji D "Działalność produkcyjna", gdy liczba pracujących przekracza 50 osób,
– do sekcji innych niż A "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo", C i D, gdy liczba pracujących przekracza 20 osób,
– niezależnie od liczby pracujących - jednostki, których działalność jest zaliczona do sekcji A, grupy 61.1 "Morski i przybrzeżny transport wodny" oraz realizujące budownictwo mieszkaniowe (w tym spółdzielnie mieszkaniowe)
ponoszące koszty inwestycyjne i dokonujące zakupów środków trwałych,
A "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo",
J "Pośrednictwo finansowe",
L "Administracja publiczna i obrona narodowa, gwarantowana prawnie opieka socjalna",
M "Edukacja",
N "Ochrona zdrowia i opieka socjalna",
O "Pozostała działalność usługowa komunalna, socjalna i indywidualna",
C "Górnictwo i kopalnictwo",
D "Działalność produkcyjna",
E "Zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę",
F "Budownictwo",
G "Handel hurtowy i detaliczny; naprawy pojazdów mechanicznych",
H "Hotele i restauracje",
I "Transport, gospodarka magazynowa i łączność",
K "Obsługa nieruchomości, wynajem i działalność związana z prowadzeniem interesów",
1) I-01 - do dnia 18 stycznia z danymi statystycznymi za cztery kwartały 1995 r. Państwowe i gminne jednostki budżetowe sporządzają tylko załącznik do sprawozdania I-01 z realizacji inwestycji centralnych,
2) I-02 - do dnia 8 lutego z danymi statystycznymi za rok 1995,
3) F-03 - do dnia 8 lutego z danymi statystycznymi za rok 1995.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 1
I-01
I-01
za okres od początku roku do końca IV kwartału 1995 r.
OBJAŚNIENIA
do kwartalnego formularza I-01
Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się poniesione w okresie sprawozdawczym nakłady na nabycie bądź wytworzenie dla własnych potrzeb środków trwałych, nakłady na inwestycje rozpoczęte (nie zakończone tj. na przyszłe środki trwałe, na inwestycje w obcych obiektach oraz inne nakłady związane z realizacją inwestycji, a nie zaliczane do środków trwałych).
W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycje tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.
Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT. Również pozostałe podmioty, w przypadku, gdy podatek VAT zwiększy wartość ujętego w ewidencji księgowej środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).
Dział 1. Nakłady inwestycyjne
W dziale 1 należy wykazać wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną.
Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21, poz. 132).
1. W wierszach od 02 do 07 należy podać informacje o wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych (łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną) - bez odsetek od kredytów i pożyczek na realizację inwestycji:
- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty produkcji krajowej jak i z importu, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na ulepszenie istniejących środków trwałych (przebudowę, rozbudowę, adaptację, rekonstrukcję, modernizację) oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na zakupione używane środki trwałe),
- w rubr. 2 - na zakupy z importu. Nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 2, natomiast nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 3,
- w rubr. 3 - nakłady na nabycie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.
W wierszu 06 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (podgrupa 00 według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu). Nie wykazuje się gruntu nabytego w użytkowanie wieczyste.
Zakup gruntów należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 3, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu w rubr. 1.
2. W wierszu 07 należy podać nakłady inwestycyjne na pozostałe środki trwałe nie wykazane w wierszach 02 - 06 tj. melioracje szczegółowe, zasadzenia wieloletnie i inwentarz żywy.
3. W wierszu 08 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 07).
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAŁĄCZNIK
ZAŁĄCZNIK
I-01
o realizacji inwestycji centralnej
za okres od początku roku do końca IV kwartału 1995 r.
OBJAŚNIENIA
do załącznika do sprawozdania I-01
Załącznik wypełniają tylko te jednostki, które realizują inwestycje centralne ujęte w Ustawie Budżetowej na bieżący rok. Każda inwestycja powinna być wykazana na oddzielnym formularzu. Jednostki zobowiązane do wypełniania sprawozdania I-01, wartości zamieszczone w "Załączniku" ujmują również w zbiorczym sprawozdaniu I-01 z działalności inwestycyjnej.
Przy wypełnianiu działu 1 należy się wzorować na objaśnieniach do formularza I-01. Wartość wykazana w rubr. 1 działu 2 powinna być zgodna z wartością w wierszu 1 rubr. 1 działu 1.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
I-02
I-02
Sprawozdanie o działalności inwestycyjnej
za rok ....
OBJAŚNIENIA
do rocznego formularza I-02
Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się poniesione w okresie sprawozdawczym nakłady na nabycie bądź wytworzenie dla własnych potrzeb środków trwałych, nakłady na inwestycje rozpoczęte (nie zakończone tj. na przyszłe środki trwałe, na inwestycje w obcych obiektach oraz inne nakłady związane z realizacją inwestycji, a nie zaliczane do środków trwałych).
W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycje tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.
Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT. Również pozostałe podmioty, w przypadku, gdy podatek VAT zwiększy wartość ujętego w ewidencji księgowej środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).
Dział 1. Nakłady inwestycyjne
W dziale 1 należy wykazać wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną.
Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21, poz. 132).
1. W wierszach od 2 do 7 należy podać informacje o wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych (łącznie z nakładami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną) - bez odsetek od kredytów i pożyczek na realizację inwestycji:
- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty produkcji krajowej jak i z importu poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na ulepszenie istniejących środków trwałych (przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację, modernizację) oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na zakupione używane środki trwałe),
- w rubr. 2 - na zakupy z importu. Nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 2, natomiast nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 3,
- w rubr. 3 - nakłady na nabycie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.
W wierszu 6 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (podgrupa 00 według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu). Nie wykazuje się gruntu nabytego w użytkowanie wieczyste.
Zakup gruntów należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 3, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu w rubr. 1.
2. W wierszu 7 należy podać nakłady inwestycyjne na pozostałe środki trwałe nie wykazane w wierszach 2 - 6 tj. melioracje szczegółowe, zasadzenia wieloletnie i inwentarz żywy.
3. W wierszu 8 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 2 do 7).
Dział 2. Finansowanie inwestycji
1. Wartość wykazana w wierszu 2 rubr. 1 powinna być zgodna z sumą wartości wykazanych w dz. 1 wierszu 1 rubr. 1 i w wierszu 1 rubr. 3, natomiast wartość wykazana w wierszu 3 rubr. 1 powinna być zgodna z wartością podaną w wierszu 1 rubr. 1 dz. 1.
2. W wierszu 4 należy wykazać wydatki poniesione w roku na nabycie wartości niematerialnych i prawnych. W wierszu tym nie należy wykazywać wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerów, zakupionego łącznie z komputerem.
3. W wierszu 5 należy wykazać nabycie akcji, długoterminowych papierów wartościowych, wartości udzielonych długoterminowych pożyczek, wartości udziałów oraz innych finansowych składników majątku trwałego. Do długoterminowych papierów wartościowych, pożyczek itp. zalicza się te z nich, które uznane zostały za lokaty i których termin zapłaty przypada co najmniej po upływie roku od daty, na jaką jest sporządzone sprawozdanie finansowe.
Dział 3. Nakłady inwestycyjne według kierunków inwestowania
1. W wierszach od 2 do 7 należy pogrupować zadania (łącznie z zadaniami związanymi z ochroną środowiska i gospodarką wodną) inwestycyjne według lokalizacji inwestycji oraz kierunku inwestowania (jeśli inwestor realizuje kilka inwestycji jednego rodzaju i o takiej samej lokalizacji należy podać łączną wartość nakładów inwestycyjnych dla tych inwestycji w rubr. 3 i odpowiednio dane dla inwestycji noworozpoczynanych).
2. Wartości nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 3 wierszu 1 powinna być zgodna z wartością wykazaną w dziale 1 wiersz 1 rubr. 1.
3. W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodnie z wykazem województw i ich symboli, podanym w wykazie 1 objaśnień ogólnych. Jeżeli inwestycja tzw. "liniowa" jest zlokalizowana na terenie więcej niż jednego województwa, należy w ramach tej inwestycji wydzielić części, dzieląc (przynajmniej szacunkowo) nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na terenie poszczególnych województw, gmin (miast).
4. W rubr. 2 wszyscy inwestorzy realizujący inwestycje o kierunkach wymienionych w wykazie 2 oznaczone symbolami od 001 do 078, a w szczególności tzw. socjalno-bytowe, takie jak: budynki mieszkalne, szkoły, przedszkola, przychodnie, internaty, ośrodki wczasowe, boiska, hotele, motele itd. oraz inwestycje w zakresie: melioracji, weterynarii, urządzeń zaopatrujących rolnictwo w wodę, kanalizacji, oczyszczalni ścieków, budowy dróg, komunikacji miejskiej, wodociągów, leśnictwa i innych, są zobowiązani do wpisania symbolu podanego w wykazie 2.
W przypadku realizacji inwestycji innych niż wymienione wyżej i inwestycji innych niż rodzaj działalności podstawowej jednostki, która została określona zgodnie z zasadami Europejskiej Klasyfikacji Działalności, należy w rubr. 0 opisać rodzaj inwestycji, a w dolnej części rubryki 2 wpisać symbol x, np. gdy jednostka zakwalifikowana ze względu na rodzaj podstawowej działalności wg EKD do grupy o symbolu 01.1 - uprawy rolne, warzywnictwo, ogrodnictwo - realizuje inwestycje nie związaną z działalnością podstawową wpisuje w dolnej części rubryki 2 symbol x, opisując w rubryce 0 rodzaj inwestycji, np. budowa przetwórni owoców, budowa sklepu, itp. Dla inwestycji związanej z podstawową działalnością jednostki nie należy wpisywać symbolu w rubryce 2 (z wyjątkiem kierunków inwestowania określonych w wykazie 2 objaśnień ogólnych).
W rubr. 5 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji polegających na budownictwie inwestycyjnym rozpoczynanym w roku sprawozdawczym - przyjmując wartość w cenach bieżących wynikającą z dokumentacji w chwili rozpoczęcia realizacji inwestycji, z uwzględnieniem ewentualnych zmian w wartości kosztorysowej dokonanych do końca okresu sprawozdawczego.
Dział 4. Nakłady inwestycyjne i efekty związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną
Jednostki realizujące inwestycje związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną sporządzają dodatkowo dział 4; w dziale tym podaje się inwestycje grupując je zgodnie z lokalizacją i kierunkiem inwestowania opisanym w wykazie 3:
- w rubr. 3 nakłady inwestycyjne,
- w rubr. 7 uzyskane efekty.
Należy zaliczyć tu zarówno samodzielne zadania inwestycyjne jak i części inwestycji dotyczące gospodarki wodnej bądź ochrony środowiska w inwestycjach o innym charakterze, np. elektrofiltry przy kotle.
W rubr. 0 należy podać w pierwszej kolejności nazwy kierunków inwestowania podane w wykazie 3A, a następnie nazwy uzyskanych efektów inwestycyjnych podanych w wykazie 3B objaśnień ogólnych:
w rubr. 1 - symbol województwa, podany w wykazie 1 oraz nazwę gminy,
w rubr. 2 - symbole inwestycji zaklasyfikowane do ochrony środowiska bądź do gospodarki wodnej zgodnie z wykazem 3A,
w rubr. 3 - wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych od początku roku do końca roku,
w rubr. 4 - 6 - symbole uzyskanych efektów działalności inwestycyjnej zgodnie z wykazem 3B objaśnień ogólnych,
w rubr. 7 - ilości uzyskanych efektów z działalności inwestycyjnych.
W wierszu 01 rubr. 3 należy podać sumę wierszy od 02 do 10.
OBJAŚNIENIA OGÓLNE
Wykaz 1 - symbole województw
Województwo | Symbol |
Warszawskie | 01 |
Bialskopodlaskie | 03 |
Białostockie | 05 |
Bielskie | 07 |
Bydgoskie | 09 |
Chełmskie | 11 |
Ciechanowskie | 13 |
Częstochowskie | 15 |
Elbląskie | 17 |
Gdańskie | 19 |
Gorzowskie | 21 |
Jeleniogórskie | 23 |
Kaliskie | 25 |
Katowickie | 27 |
Kieleckie | 29 |
Konińskie | 31 |
Koszalińskie | 33 |
Krakowskie | 35 |
Krośnieńskie | 37 |
Legnickie | 39 |
Leszczyńskie | 41 |
Lubelskie | 43 |
Łomżyńskie | 45 |
Łódzkie | 47 |
Nowosądeckie | 49 |
Olsztyńskie | 51 |
Opolskie | 53 |
Ostrołęckie | 55 |
Pilskie | 57 |
Piotrkowskie | 59 |
Płockie | 61 |
Poznańskie | 63 |
Przemyskie | 65 |
Radomskie | 67 |
Rzeszowskie | 69 |
Siedleckie | 71 |
Sieradzkie | 73 |
Skierniewickie | 75 |
Słupskie | 77 |
Suwalskie | 79 |
Szczecińskie | 81 |
Tarnobrzeskie | 83 |
Tarnowskie | 85 |
Toruńskie | 87 |
Wałbrzyskie | 89 |
Włocławskie | 91 |
Wrocławskie | 93 |
Zamojskie | 95 |
Zielonogórskie | 97 |
Wykaz 2 - symbole kierunków inwestowania
Symbol wpisania w rubr. 2 działu 3 | A - Kierunki inwestowania |
1 | 2 |
001 | BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE |
INFRASTRUKTURA KOMUNALNA | |
002 | - komunikacja miejska |
003 | - wodociągu (z wyjątkiem wodociągów na wsi) |
004 | - kanalizacja (bez oczyszczalni ścieków i bez kanalizacji na wsi) |
005 | - oczyszczalnie ścieków (z wyjątkiem służących wsi) |
EDUKACJA | |
020 | - szkoły podstawowe |
021 | - szkoły średnie ogólnokształcące |
022 | - szkoły średnie techniczne i zawodowe |
023 | - szkoły wyższe |
024 | - pozostałe szkoły i inne formy kształcenia osobno nie wymienione |
025 | - internaty (bursy) szkolne |
026 | - domy studenckie i hotele asystenckie |
027 | - sezonowe placówki wypoczynku dzieci i młodzieży (ośrodki kolonijne itp.) |
OCHRONA ZDROWIA I OPIEKA SOCJALNA | |
028 | - zakłady opieki zdrowotnej (szpitale, sanatoria, centra rehabilitacyjne) |
029 | - ogólna i specjalistyczna działalność lekarska (przychodnie lekarskie, ośrodki zdrowia, spółdzielnie lekarskie) |
030 | - ogólna i specjalistyczna działalność stomatologiczna |
031 | - pozostałe (pogotowia ratunkowe, stacje sanitarno-epidemiologiczne i inne) |
032 | - opieka socjalna całodobowa (domy starców, sierocińce, izby dziecka, zakłady dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków itp.) |
033 | - działalność weterynaryjna |
034 | - opieka socjalna pozostała (żłobki, przedszkola, poradnie wychowawczo-zawodowe itp.) |
KULTURA I SZTUKA | |
035 | - instytucje muzyczne, widowiskowe i rozrywkowe (teatry, filharmonie, orkiestry, galerie, salony wystawiennicze, domy kultury) |
036 | - pozostałe instytucje rozrywkowe (działalność estradowa, cyrki) |
037 | - biblioteki i archiwa |
038 | - muzea, instytucje ochrony zabytków i instytucje sztuki |
039 | - ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne rezerwaty przyrody |
SPORT I REKREACJA | |
040 | - ośrodki sportu i rekreacji (stadiony, boiska, hale sportowe, baseny, tory wyścigowe, lodowiska i inne) |
041 | - pozostała działalność związana ze sportem (kluby sportowe, towarzystwa, związki itp.) |
042 | - pozostałe ośrodki związane z rekreacją (parki rekreacyjne, plaże, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie, młodzieżowe domy kultury i inne) |
043 | - hotele i motele |
044 | - schroniska młodzieżowe i górskie |
045 | - pola campingowe |
046 | - pensjonaty, domy wczasowo-wypoczynkowe i inne miejsca wypoczynku wyżej nie wymienione |
INWESTYCJE ZWIĄZANE Z ROLNICTWEM | |
047 | - melioracje szczegółowe |
048 | - melioracje podstawowe |
049 | - urządzenia zaopatrujące rolnictwo w wodę (studnie i wodociągi na wsi) |
050 | - kanalizacja na wsi (bez oczyszczalni ścieków) |
051 | - oczyszczalnie ścieków oraz inne usługi sanitarne służące wsi |
078 | - przetwórstwo produktów rolnych w jednostkach rolniczych |
INWESTYCJE W LEŚNICTWIE | |
055 | - budynki związane z gospodarką leśną |
056 | - osady leśne |
057 | - budowle leśne |
058 | - drogi leśne |
059 | - transport mechaniczny |
060 | - mechanizacja prac leśnych |
061 | - melioracje leśne i zabudowa potoków |
062 | - informatyka |
063 | - inne |
BUDOWA DRÓG | |
071 | - drogi krajowe zamiejskie |
072 | - drogi wojewódzkie zamiejskie |
073 | - drogi gminne |
074 | - drogi krajowe miejskie |
075 | - drogi wojewódzkie miejskie |
076 | - drogi lokalne miejskie |
077 | - autostrady |
Wykaz 3 - symbole inwestycji z zakresu ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej
A - NAKŁADY INWESTYCYJNE
Symbol do wpisania w rubr. 2 działu 4 | Objaśnienia symboli |
1 | 2 |
OCHRONA ŚRODOWISKA | |
OCHRONA WÓD | |
1.1 | Inwestycje związane z unieszkodliwianiem, oczyszczaniem, utylizacją, gromadzeniem ścieków oraz filtracją tych ścieków z sieci kanalizacyjnych, |
1.2 | Inwestycje związane z zabezpieczaniem przeciw przenikaniu do rzek, mórz oraz innych akwenów - zanieczyszczeń powstających przy transporcie wodnym, |
1.3 | Inwestycje związane z budową systemów obiegowego zasilania wodą, |
1.4 | Inwestycje związane z utworzeniem strefy ochrony źródeł i ujęć wody, |
1.5 | Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony wód" |
1.6 | Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia. |
OCHRONA POWIETRZA | |
2.1 | Inwestycje związane z instalacją urządzeń do redukcji zanieczyszczeń wydalanych do powietrza, |
2.2 | Pozostałe inwestycje związane z redukcją zanieczyszczeń wydalanych do powietrza, |
2.3 | Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) zanieczyszczenia powietrza, |
2.4 | Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia. |
OCHRONA POWIERZCHNI ZIEMI | |
3.1 | Inwestycje związane z likwidacją, unieszkodliwianiem i wykorzystaniem odpadów przemysłowych i komunalnych oraz budową składowisk, |
3.2 | Inwestycje związane z rekultywacją składowisk i stawów osadowych, |
3.3 | Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) gospodarki odpadami, |
3.4 | Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia w zakresie gospodarki odpadami, |
3.5 | Inwestycje związane z zapobieganiem degradacji gleby i usuwaniem nierówności terenu, |
3.6 | Inwestycje związane z prowadzeniem przeciwerozyjnych zasadzeń leśnych oraz organizowaniem stref ochrony leśnej, |
3.7 | Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony gleby, |
3.8 | Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia w zakresie ochrony gleby. |
OCHRONA BIORÓŻNORODNOŚCI I KRAJOBRAZU | |
4.1 | Inwestycje związane z tworzeniem i funkcjonowaniem obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych i krajobrazowych, |
4.2 | Inwestycje związane z przebudową stref zagrożeń lasów, |
4.3 | Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) bioróżnorodności i krajobrazu, |
4.4 | Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia. |
OCHRONA ŚRODOWISKA PRZED HAŁASEM | |
5.1 | Inwestycje związane z ochroną przed hałasem i wibracjami w okolicy źródła, |
5.2 | Inwestycje związane z ochroną przed hałasem i wibracjami u "odbiorcy", |
5.3 | Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony przed hałasem i wibracjami, |
5.4 | Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia. |
OCHRONA PRZED PROMIENIOWANIEM | |
6.1 | Inwestycje związane z ochroną przed promieniowaniem, |
6.2 | Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony przed promieniowaniem, |
6.3 | Inwestycje związane z pracami badawczo-rozwojowymi i wdrożeniowymi oraz szkolenia. |
GOSPODARKA WODNA | |
7.1 | Ujęcia i doprowadzenia wody, |
7.2 | Zbiorniki wodne, |
7.3 | Regulacja i przebudowa rzek i potoków, |
7.4 | Obwałowania przeciwpowodziowe, |
7.5 | Stacje pomp na zawalach i obszarach depresyjnych. |
B - EFEKTY
Symbol do wpisania w rubr. 4 działu 4 | Objaśnienia symboli | Symbol do wpisania w rubr. 5 działu 4 | Symbol do wpisania w rubr. 6 działu 4 |
1 | 2 | 3 | 4 |
710 | Ujęcia wody: wydajność na dobę | m3 | 060 |
711 | Sieć wodociągowa (magistrala i rozdzielnia) | km* | 043 |
712 | Zbiorniki wodne | ||
obiekty | szt | 020 | |
pojemność całkowita | m3 | 060 | |
713 | Regulacja i zabudowa rzek i potoków | km* | 043 |
714 | Obwałowania przeciwpowodziowe | km* | 043 |
715 | Zabudowa potoków górskich | km* | 043 |
716 | Oczyszczalnie ścieków (urządzenia do unieszkodliwiania i oczyszczania ścieków) | ||
obiekty | szt | 020 | |
wydajność na dobę | m3 | 060 | |
z tego: | |||
717 | mechaniczne | ||
obiekty | szt | 020 | |
wydajność na dobę | m3 | 060 | |
718 | chemiczne | ||
obiekty | szt | 020 | |
wydajność na dobę | m3 | 060 | |
719 | biologiczne | ||
obiekty | szt | 020 | |
wydajność na dobę | m3 | 060 | |
720 | Stopnie wodne | szt | 020 |
721 | Stacje pomp na zawalach | szt | 020 |
Zdolność zainstalowanych urządzeń i instalacji do: | |||
722 | zatrzymywania zanieczyszczeń pyłowych powietrza atmosferycznego | t1) | 034 |
723 | usuwania zanieczyszczeń gazowych | t1) | 034 |
Zdolność zainstalowanych urządzeń do: | |||
724 | wykorzystania odpadów przemysłowych | t1) | 034 |
725 | unieszkodliwiania odpadów przemysłowych | t1) | 034 |
726 | Kompostowanie (spalarnie) odpadów komunalnych (zdolność spalania) | t1) | 034 |
727 | Rekultywacja składowisk, hałd, wysypisk i stawów osadowych | ha* | 052 |
Jednostki miary literowe oznaczone "*" należy podać z jednym miejscem po przecinku; jednostki nie oznaczone - należy podać bez miejsca po przecinku.
1) Dane należy podać w stosunku rocznym.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
F-03
F-03
za rok 1995
OBJAŚNIENIA
do sprawozdania F-03
W sprawozdaniu F-03 wykazuje się wartość brutto własnych środków trwałych jednostek sprawozdawczych (także czasowo nieczynnych, jak np. znajdujące się w rezerwie lub zapasie, będące w naprawie, zbędne, uznane za trwale nieczynne, wydzierżawione innym jednostkom) łącznie z wartością środków trwałych:
- Skarbu Państwa, otrzymanych do użytkowania na podstawie umów najmu lub dzierżawy (w tym również umów leasingu), z których wynika prawo ich zakup przez najemcę lub dzierżawcę za ustaloną w tych umowach cenę, zawartych na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,
- przyjętych do użytkowania na podstawie umowy leasingu, z której wynika prawo do ich amortyzowania i umorzenia.
Podziału środków trwałych na grupy należy dokonać zgodnie ze znowelizowaną w 1991 r. "Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych" wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 grudnia 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21, poz. 132).
Dział 1. Wartość ewidencyjna (brutto) i umorzenia środków trwałych
Dane w rubrykach 1 - 6 należy podać według wartości ewidencyjnej figurującej w księgach, tj. bez potrącenia umorzeń.
W rubryce 1 należy podać wartość brutto środków trwałych przed aktualizacją, zaś w rubryce 3 wartość brutto po uwzględnieniu skutków aktualizacji wyceny środków trwałych według ich stanu na 1 stycznia 1995 r. przeprowadzonej zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 1995 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych a także aktualizacji wyceny środków trwałych (Dz. U. Nr 7, poz. 34).
W rubryce 2 wykazuje się wartość brutto składników majątkowych, które do dnia 31 XII 1994 r. nie były uznawane za środki trwałe; zgodnie z w/w rozporządzeniem te składniki majątkowe nie podlegały aktualizacji wyceny.
W rubrykach 1 i 3 wykazuje się również wartość brutto środków trwałych w momencie rozpoczęcia działalności w ciągu roku sprawozdawczego.
W rubryce 4 należy podać wartość przekazanych do użytku:
- obiektów nowo wybudowanych,
- obiektów nabytych od producenta lub dystrybutora,
- wartości nakładów zwiększających wartość istniejących środków trwałych, np. wynikłe z rozbudowania, przebudowania, adaptacji budynku lub zwiększenia wartości maszyny lub urządzenia na skutek zmodernizowania - w ramach działalności inwestycyjnej,
- wartość obiektów zakupionych od poprzedniego użytkownika (zarówno pochodzących z importu jak i użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli) według ceny zakupu powiększonej o koszty związane z jego nabyciem i zainstalowaniem łącznie z kosztami remontu i modernizacji poniesionych przed oddaniem środków trwałych do eksploatacji.
W przychodach środków trwałych z inwestycji należy podać pełną wartość środków trwałych objętych protokółami przekazania inwestycji do użytku.
W rubryce 5 należy podać wartość środków trwałych, które zostały postawione w stan likwidacji na skutek zużycia w toku normalnego ich użytkowania oraz środków trwałych, które zostały wycofane z użytkowania (podstawione w stan likwidacji) w wyniku zniszczenia (np. wypadków losowych, katastrof itp.) lub zmian sytuacyjnych (np. wyburzenie budynku nie zużytego całkowicie celem uzyskania miejsca na budowę innego obiektu). W rubryce tej podaje się również wartość środków trwałych postawionych w stan likwidacji przekazanych innej jednostce celem fizycznej ich likwidacji.
W rubryce 7 należy podać wartość dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych) środków trwałych wykazanych w rubr. 6.
W wierszu 2 wykazuje się objęte ewidencją księgową tylko grunty własne.
W wierszu 4 należy podać wartość budynków, których powierzchnia użytkowa w przeważającej części użytkowana jest na cele mieszkalne.
Wartość budynków mieszkalnych w gospodarstwach leśnych (w leśniczówkach) należy również podać w wierszu 4.
Uwaga. Nie należy w wierszu 4 podawać wartości budynków burs, domów akademickich, internatów, hoteli miejskich, schronisk turystycznych oraz budynków użytkowanych jako obiekty kolonijne, domy wypoczynkowo-wczasowe itp.
W wierszu 7 wykazuje się łączną wartość pozostałych środków trwałych tj.: zasadzeń wieloletnich, melioracji szczegółowych oraz inwentarza żywego.
Dział 2. Dane uzupełniające
W wierszu 1 rubr. 1 należy podać wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych ogółem (a w rubr. 2 budowli) służących ochronie środowiska zaliczonych zgodnie z "Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych" do następujących rodzajów:
- rodzaj 204 - Chłodnie kominowe i wentylatorowe,
- rodzaj 223 - Zbiorniki (doły gnilne, osadniki itp. budowle),
- rodzaj 258 - Budowle do oczyszczania ścieków,
- rodzaj 299-7 Budowle do gromadzenia i przerobu odpadów przemysłowych i komunalnych,
- rodzaj 655 - Urządzenia do oczyszczania gazów,
- rodzaj 658 - Urządzenia do oczyszczania ścieków,
- ze zbioru 743-1 - Samochody asenizacyjne.
W wierszu 2 rubr. 1 należy wykazać wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych zaliczonych zgodnie z Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych do melioracji podstawowych, a więc:
- z rodzaju 251 zbiór 4 - Budowle piętrzące wodno-melioracyjne,
- z rodzaju 253 zbiór 5 - Kanały otwarte i kryte melioracyjne melioracji podstawowych w gospodarce rolnej i leśnej,
- z rodzaju 257 zbiór 3 - Wały i groble melioracji podstawowych.
Uwaga. Urzędy gminne, dzielnicowe i wojewódzkie, grupujące wydzielone jednostki nie bilansujące samodzielnie o różnych rodzajach działalności, sporządzają oddzielne sprawozdanie dla każdego z nich.