Obowiązki sprawozdawcze w zakresie informacji o wartości zużytych materiałów i energii oraz zakupach obcych usług za 1995 r.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1995.4.16

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lutego 1995 r.

ZARZĄDZENIE Nr 8
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 3 lutego 1995 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie informacji o wartości zużytych materiałów i energii oraz zakupach obcych usług za 1995 r.

(znak: H-5-11/95)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221), w związku z poz. 06.5 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych na formularzach:
1)
G-05m - sprawozdanie o wartości zużytych materiałów i energii, o zapasach oraz przychodach ze sprzedaży wyrobów, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
G-05u - sprawozdanie o kosztach poniesionych, na usługi obce oraz o wartości sprzedanych usług własnych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązek sprawozdawczy wprowadzony zarządzeniem mają osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej (z wyłączeniem jednostek wchodzących w skład osób prawnych) oraz osoby fizyczne, w przypadku:
1)
jednostek objętych badaniem pełnym:
a)
u których liczba pracujących przekracza 20 osób i prowadzą działalność gospodarczą zaklasyfikowaną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności do: Sekcji E "Zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę" (działy 40 i 41), Sekcji F "Budownictwo" (dział 45 bez grupy 45.5), Sekcji I "Transport, gospodarka magazynowa i łączność" (działy 60-62, 64),
b)
u których liczba pracujących przekracza 50 osób i prowadzą działalność gospodarczą zaklasyfikowaną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności do: Sekcji C "Górnictwo i kopalnictwo" (działy 10-14), Sekcji D "Działalność produkcyjna" (działy 15-37);
2)
jednostek wybranych metodą reprezentacyjną - prowadzących księgi rachunkowe, u których liczba pracujących przekracza 5 osób, a nie jest większa niż określona w pkt 1, jeżeli przedmiot ich działania obejmuje działalność gospodarczą, o której mowa w pkt 1;
3)
jednostek wybranych metodą doboru celowego, u których liczba pracujących przekracza 20 osób i prowadzą działalność gospodarczą zaklasyfikowaną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności do: Sekcji A "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo" (działy 01 i 02), Sekcji B "Rybołówstwo i rybactwo" (dział 05), Sekcji F "Budownictwo" (grupa 45.5), Sekcji G "Handel hurtowy i detaliczny" (działy 50-52), Sekcji H "Hotele i restauracje" (dział 55), Sekcji I "Transport, gospodarka magazynowa i łączność" (dział 63), Sekcji J "Pośrednictwo finansowe" (działy 65-67), Sekcji K "Obsługa nieruchomości, wynajem i działalność związana z prowadzeniem interesów" (działy 70-74), Sekcji L "Administracja publiczna i obrona narodowa; gwarantowana prawnie opieka socjalna" (dział 75), Sekcji M "Edukacja" (dział 80), Sekcji N "Ochrona zdrowia i opieka socjalna" (dział 85), Sekcji O "Pozostała działalność usługowa komunalna, socjalna i indywidualna" (działy 90, 92, 93).
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 dotyczy podmiotów, do których wojewódzkie urzędy statystyczne prześlą formularze sprawozdawcze.
3.
Dla podmiotów, o których mowa w ust. 1, kryterium ustalania obowiązków sprawozdawczych jest liczba pracujących według stanu w dniu 30 listopada poprzedniego roku. Obowiązki sprawozdawcze tworzonych w ciągu roku nowych podmiotów powstają z datą rozpoczęcia działalności.
§  3.
Podmioty określone w § 2 przekazują sprawozdania statystyczne do wojewódzkich urzędów statystycznych województwa, na terenie którego ma siedzibę podmiot zobowiązany, w terminie do dnia 15 kwietnia 1996 roku.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje począwszy od danych za 1995 rok.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

G - 05 m

Sprawozdanie o wartości zużytych materiałów i energii, o zapasach oraz przychodach ze sprzedaży wyrobów

za 1995 rok

grafika

OBJAŚNIENIA

Przy sporządzeniu sprawozdania obowiązują te same zasady, jak w sprawozdawczości finansowej.

Dział 1. Zużycie materiałów i energii, stan zapasów i przychody ze sprzedaży wyrobów

Jednostki sprawozdawcze mają obowiązek wykazywania danych statystycznych dotyczących wszystkich występujących w przedsiębiorstwie gałęzi i branż materiałów i energii wymienionych na formularzu.

W rubryce 2 - należy podać wartość zużycia materiałów i energii obcej dla całej działalności gospodarczej jednostki, a w rubryce 3 i 4 w podziale na działalność podstawową i pozostałą. Przez działalność podstawową rozumie się działalność statutową lub tą której wartość sprzedaży lub liczba pracujących przeważa swą wielkością pozostałe rodzaje działalności.

Do wartości zużycia materiałów zalicza się: materiały podstawowe, surowce, półfabrykaty i wyroby obcej produkcji służące do uzupełnienia wyrobów własnej produkcji, materiały pomocnicze zużywane przy wytwarzaniu wyrobów i usług oraz na cele utrzymania ruchu, opakowania bezpośrednie stanowiące nieodłączną część produkowanych wyrobów oraz opakowania wysyłkowe, materiały budowlane, techniczne oraz części zapasowe, materiały gospodarcze, biurowe, reklamowe, artykuły spożywcze przeznaczone do przetwarzania w stołówkach i bufetach, paliwa ciekłe, stałe i gazowe, odzież ochronną i roboczą (jeżeli nie jest zaliczona do wyposażenia), książki, wydawnictwa, druki, materiały wytworzone we własnym zakresie (identyczne i łącznie magazynowane z materiałami obcej produkcji), materiały nie przechodzące przez magazyn i zaliczane bezpośrednio w koszty.

Do energii obcej należy zaliczyć zużycie obcej: energii elektrycznej, cieplnej, wody, sprężonego powietrza itp. na potrzeby technologiczne i energetyczne w działalności gospodarczej.

W rubryce 5 i 6 - należy wykazać wartość materiałów na początek i koniec roku, obejmującą surowce, materiały podstawowe i pomocnicze, półfabrykaty obcej produkcji, opakowania, paliwo, części zamienne i odpady według rzeczywistych cen zakupu (nabycia).

W rubryce 7 - należy wykazać przychód ze sprzedaży (na zewnątrz przedsiębiorstwa) wyrobów gotowych.

Dział 2. Dane uzupełniające

W wierszu 2 - należy wykazać odpady użytkowe powstałe w toku produkcji na skutek: niepełnego wykorzystania surowców i materiałów, uzyskania produktów nie zaliczonych do produktów głównych lub ubocznych, zaliczenia produktów do braków lub wyrobów pozagatunkowych itp., bez odpadów nie podlegających wycenie.

Obowiązują zasady:

- w przypadku wykazania odpadów użytkowych w dziale 1

dział 2 rubr. 2 wiersz 1 + dział 2 rubr. 2 wiersz 2 = dział 1 rubr. 2 wiersz 48,

dział 2 rubr. 3 i 4 wiersz 1 = dział 1 rubr. 5 i 6 wiersz 48,

- w przypadku nie wykazania odpadów w dziale 1

dział 2 rubr. 2 wiersz 1 = dział 1 rubr. 2 wiersz 48,

dział 2 rubr. 3 i 4 wiersz 1 - dział 2 rubr. 3 i 4 wiersz 2 = dział 1 rubr. 5 i 6 wiersz 48.

Wyjaśnienia dotyczące Pieczątka imienna

sprawozdania można i podpis osoby

uzyskać pod numerem działającej w imieniu

telefonu sprawozdawcy

.................... ....................

(miejscowość i data)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

G - 05 u

Sprawozdanie o kosztach poniesionych na usługi obce oraz o wartościach sprzedanych usług własnych

za 1995 rok

grafika

OBJAŚNIENIA

Sprawozdanie należy opracować według Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej od 1 kwietnia 1995 r.

Dział 1. Koszty poniesione na usługi obce oraz sprzedaż usług własnych

W rubrykach 2, 3 i 4 - należy wykazać koszty poniesione na usługi obce, do których zalicza się koszty zakupionych od obcych podmiotów gospodarczych usług, wymienionych na formularzu. Nie zalicza się do usług opłat o charakterze kar (np. przetrzymywanie taboru, odwoływanie zamówionego towaru) oraz remontów środków trwałych pokrywanych przez zakład ubezpieczeń (obciążają one nadzwyczajne straty).

Wartość poniesionych kosztów należy podać dla całej działalności gospodarczej jednostki (rubr. 2) oraz w podziale na działalność podstawową i pozostałe (rubr. 3 i 4).

W rubryce 5 - należy wykazać wartość sprzedanych usług własnych.

Dział 2. Rozliczenie pozostałych kosztów

W poszczególnych wierszach należy wykazać:

- w wierszu 1 - ekwiwalenty za zużycie własnych narzędzi, koszty delegacji służbowych, zwroty za przejazdy lub koszty ryczałtów przysługujące właścicielom pojazdów samochodowych odbywającym podróże służbowe własnym samochodem, koszty ryczałtów za noclegi i za wynajęcie kwater prywatnych dla pracowników czasowo przeniesionych i koszty przejazdów w celu odwiedzenia rodziny, inne przewidziane przepisami koszty podróży służbowych, np. bilety imienne i na okaziciela na wszystkie środki lokomocji, koszty posiłków regeneracyjno-wzmacniających, wydatki reprezentacyjne i reklamy, pozostałe koszty jak opłaty bankowe i parkingowe, czynsze,

- w wierszu 4 - odprawy i inne wypłaty nie zaliczone do wynagrodzeń,

- w wierszu 5 - podatki obciążające koszty działalności gospodarczej jednostki oraz obowiązkowe opłaty, np. opłaty administracyjne, notarialne, sądowe.

Wyjaśnienia dotyczące Pieczątka imienna

sprawozdania można i podpis osoby

uzyskać pod numerem działającej w imieniu

telefonu sprawozdawcy

.................... ....................

(miejscowość i data)

OBJAŚNIENIA DODATKOWE DO FORMULARZA G-05m I G-05u

Dane "ogółem" wykazane w niektórych rubrykach sprawozdania G-05m i G-05u winny być zgodne z wartościami podanymi w sprawozdaniu F-01 za grudzień.

Sprawozdanie G-05m

1. W celu uzgodnienia wartości zużycia materiałów i energii obcej oraz zapasów materiałów ze sprawozdaniem F-01 opartym o rodzajowy układ kosztów, należy uwzględnić elementy różniące te wartości od podawanych w ewidencji szczegółowej, np. odchylenia od cen ewidencyjnych, odpady użytkowe itp.

W przypadku gdy elementy różniące nie występują:

- zużycie materiałów i energii obcej - wykazane w G-05m wiersz 48 dział 1 rubryka 1 winno być równe wartości wykazanej w F-01 dział V wiersz 04 rubr. 1,

- stan zapasów materiałów - wykazany w G-05m wiersz 48 dział 1 rubryka 6 winien być zgodny ze stanem wykazanym w F-01 dział II wiersz 02 rubryka 1;

2. Przychód ze sprzedaży wyrobów - wykazany w G-05m wiersz 48 dział 1 rubryka 7 może być równy lub mniejszy od wykazanego w F-01 dział I wiersz 25 rubryka 1.

Sprawozdanie G-05u

1. Koszty poniesione na usługi obce - wykazane w G-05u wiersz 39 dział 1 rubryka 2 mogą być równe lub większe (w przypadku wykazania w F-01 niektórych usług w dziale V w wierszu 14) niż wykazane w F-01 dział V wiersz 06 rubryka 1.

2. Wartość sprzedanych usług własnych - wykazana w G-05u wiersz 39 dział 1 rubryka 5 może być równa lub mniejsza od wykazanej wartości w F-01 dział I wiersz 25 rubryka 1.