Obowiązki sprawozdawcze w zakresie informacji o wartości zużytych materiałów i energii oraz zakupach obcych usług za 1995 r.
Dz.Urz.GUS.1995.4.16
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 8
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 3 lutego 1995 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie informacji o wartości zużytych materiałów i energii oraz zakupach obcych usług za 1995 r.
Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221), w związku z poz. 06.5 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 1
G - 05 m
G - 05 m
za 1995 rok
OBJAŚNIENIA
Przy sporządzeniu sprawozdania obowiązują te same zasady, jak w sprawozdawczości finansowej.
Dział 1. Zużycie materiałów i energii, stan zapasów i przychody ze sprzedaży wyrobów
Jednostki sprawozdawcze mają obowiązek wykazywania danych statystycznych dotyczących wszystkich występujących w przedsiębiorstwie gałęzi i branż materiałów i energii wymienionych na formularzu.
W rubryce 2 - należy podać wartość zużycia materiałów i energii obcej dla całej działalności gospodarczej jednostki, a w rubryce 3 i 4 w podziale na działalność podstawową i pozostałą. Przez działalność podstawową rozumie się działalność statutową lub tą której wartość sprzedaży lub liczba pracujących przeważa swą wielkością pozostałe rodzaje działalności.
Do wartości zużycia materiałów zalicza się: materiały podstawowe, surowce, półfabrykaty i wyroby obcej produkcji służące do uzupełnienia wyrobów własnej produkcji, materiały pomocnicze zużywane przy wytwarzaniu wyrobów i usług oraz na cele utrzymania ruchu, opakowania bezpośrednie stanowiące nieodłączną część produkowanych wyrobów oraz opakowania wysyłkowe, materiały budowlane, techniczne oraz części zapasowe, materiały gospodarcze, biurowe, reklamowe, artykuły spożywcze przeznaczone do przetwarzania w stołówkach i bufetach, paliwa ciekłe, stałe i gazowe, odzież ochronną i roboczą (jeżeli nie jest zaliczona do wyposażenia), książki, wydawnictwa, druki, materiały wytworzone we własnym zakresie (identyczne i łącznie magazynowane z materiałami obcej produkcji), materiały nie przechodzące przez magazyn i zaliczane bezpośrednio w koszty.
Do energii obcej należy zaliczyć zużycie obcej: energii elektrycznej, cieplnej, wody, sprężonego powietrza itp. na potrzeby technologiczne i energetyczne w działalności gospodarczej.
W rubryce 5 i 6 - należy wykazać wartość materiałów na początek i koniec roku, obejmującą surowce, materiały podstawowe i pomocnicze, półfabrykaty obcej produkcji, opakowania, paliwo, części zamienne i odpady według rzeczywistych cen zakupu (nabycia).
W rubryce 7 - należy wykazać przychód ze sprzedaży (na zewnątrz przedsiębiorstwa) wyrobów gotowych.
Dział 2. Dane uzupełniające
W wierszu 2 - należy wykazać odpady użytkowe powstałe w toku produkcji na skutek: niepełnego wykorzystania surowców i materiałów, uzyskania produktów nie zaliczonych do produktów głównych lub ubocznych, zaliczenia produktów do braków lub wyrobów pozagatunkowych itp., bez odpadów nie podlegających wycenie.
Obowiązują zasady:
- w przypadku wykazania odpadów użytkowych w dziale 1
dział 2 rubr. 2 wiersz 1 + dział 2 rubr. 2 wiersz 2 = dział 1 rubr. 2 wiersz 48,
dział 2 rubr. 3 i 4 wiersz 1 = dział 1 rubr. 5 i 6 wiersz 48,
- w przypadku nie wykazania odpadów w dziale 1
dział 2 rubr. 2 wiersz 1 = dział 1 rubr. 2 wiersz 48,
dział 2 rubr. 3 i 4 wiersz 1 - dział 2 rubr. 3 i 4 wiersz 2 = dział 1 rubr. 5 i 6 wiersz 48.
Wyjaśnienia dotyczące Pieczątka imienna
sprawozdania można i podpis osoby
uzyskać pod numerem działającej w imieniu
telefonu sprawozdawcy
.................... ....................
(miejscowość i data)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
G - 05 u
G - 05 u
za 1995 rok
OBJAŚNIENIA
Sprawozdanie należy opracować według Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej od 1 kwietnia 1995 r.
Dział 1. Koszty poniesione na usługi obce oraz sprzedaż usług własnych
W rubrykach 2, 3 i 4 - należy wykazać koszty poniesione na usługi obce, do których zalicza się koszty zakupionych od obcych podmiotów gospodarczych usług, wymienionych na formularzu. Nie zalicza się do usług opłat o charakterze kar (np. przetrzymywanie taboru, odwoływanie zamówionego towaru) oraz remontów środków trwałych pokrywanych przez zakład ubezpieczeń (obciążają one nadzwyczajne straty).
Wartość poniesionych kosztów należy podać dla całej działalności gospodarczej jednostki (rubr. 2) oraz w podziale na działalność podstawową i pozostałe (rubr. 3 i 4).
W rubryce 5 - należy wykazać wartość sprzedanych usług własnych.
Dział 2. Rozliczenie pozostałych kosztów
W poszczególnych wierszach należy wykazać:
- w wierszu 1 - ekwiwalenty za zużycie własnych narzędzi, koszty delegacji służbowych, zwroty za przejazdy lub koszty ryczałtów przysługujące właścicielom pojazdów samochodowych odbywającym podróże służbowe własnym samochodem, koszty ryczałtów za noclegi i za wynajęcie kwater prywatnych dla pracowników czasowo przeniesionych i koszty przejazdów w celu odwiedzenia rodziny, inne przewidziane przepisami koszty podróży służbowych, np. bilety imienne i na okaziciela na wszystkie środki lokomocji, koszty posiłków regeneracyjno-wzmacniających, wydatki reprezentacyjne i reklamy, pozostałe koszty jak opłaty bankowe i parkingowe, czynsze,
- w wierszu 4 - odprawy i inne wypłaty nie zaliczone do wynagrodzeń,
- w wierszu 5 - podatki obciążające koszty działalności gospodarczej jednostki oraz obowiązkowe opłaty, np. opłaty administracyjne, notarialne, sądowe.
Wyjaśnienia dotyczące Pieczątka imienna
sprawozdania można i podpis osoby
uzyskać pod numerem działającej w imieniu
telefonu sprawozdawcy
.................... ....................
(miejscowość i data)
OBJAŚNIENIA DODATKOWE DO FORMULARZA G-05m I G-05u
Dane "ogółem" wykazane w niektórych rubrykach sprawozdania G-05m i G-05u winny być zgodne z wartościami podanymi w sprawozdaniu F-01 za grudzień.
Sprawozdanie G-05m
1. W celu uzgodnienia wartości zużycia materiałów i energii obcej oraz zapasów materiałów ze sprawozdaniem F-01 opartym o rodzajowy układ kosztów, należy uwzględnić elementy różniące te wartości od podawanych w ewidencji szczegółowej, np. odchylenia od cen ewidencyjnych, odpady użytkowe itp.
W przypadku gdy elementy różniące nie występują:
- zużycie materiałów i energii obcej - wykazane w G-05m wiersz 48 dział 1 rubryka 1 winno być równe wartości wykazanej w F-01 dział V wiersz 04 rubr. 1,
- stan zapasów materiałów - wykazany w G-05m wiersz 48 dział 1 rubryka 6 winien być zgodny ze stanem wykazanym w F-01 dział II wiersz 02 rubryka 1;
2. Przychód ze sprzedaży wyrobów - wykazany w G-05m wiersz 48 dział 1 rubryka 7 może być równy lub mniejszy od wykazanego w F-01 dział I wiersz 25 rubryka 1.
Sprawozdanie G-05u
1. Koszty poniesione na usługi obce - wykazane w G-05u wiersz 39 dział 1 rubryka 2 mogą być równe lub większe (w przypadku wykazania w F-01 niektórych usług w dziale V w wierszu 14) niż wykazane w F-01 dział V wiersz 06 rubryka 1.
2. Wartość sprzedanych usług własnych - wykazana w G-05u wiersz 39 dział 1 rubryka 5 może być równa lub mniejsza od wykazanej wartości w F-01 dział I wiersz 25 rubryka 1.