Obowiązki sprawozdawcze w zakresie handlu zewnętrznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1995.8.46

Akt utracił moc
Wersja od: 14 maja 1995 r.

ZARZĄDZENIE Nr 18
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 20 kwietnia 1995 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie handlu wewnętrznego

(znak: H-4-2021-22/95)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 05.5.01-05.5.03 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/95 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych w zakresie handlu wewnętrznego na formularzach oznaczonych symbolami:

1) H-01 - sprawozdanie o sprzedaży i zapasach w jednostkach handlowych i gastronomicznych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,

2) H-02 - sprawozdanie o sprzedaży środków produkcji dla rolnictwa, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.

§  2.
1.
Obowiązek sporządzania i przekazywani sprawozdań, o których mowa w § 1, mają osoby prawne, samodzielne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (bez części składowych wymienionych jednostek), w przypadku sprawozdania:

1) H-01 - podmioty, których działalność jest klasyfikowana według Europejskiej Klasyfikacji Działalności w zakresie sekcji G: "Handel hurtowy i detaliczny; naprawy pojazdów mechanicznych, motocykli oraz artykułów przeznaczenia osobistego i użytku domowego" (działy: 50, 51, 52) oraz sekcji H: "Hotele i restauracje" (dział: 55), w przypadku gdy prowadzą działalność w zakresie handlu hurtowego, detalicznego lub gastronomii, u których liczba pracujących jest większa niż 20 osób oraz wybrana próba spośród podmiotów, u których liczba pracujących wynosi 6-20 osób;

2) H-02 - podmioty, których działalność jest klasyfikowana według Europejskiej Klasyfikacji Działalności w zakresie sekcji A: "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo" (klasa 01.30), sekcji D: "Działalność produkcyjna" (klasy 15.61, 15.71, 15.72, 24.15, 26.52. 29.31 i 29.32) oraz sekcji G: "Handel hurtowy i detaliczny; naprawy pojazdów mechanicznych, motocykli oraz artykułów przeznaczenia osobistego i użytku domowego" (klasy 51.21, 51.55, 51.66, 51.70, 52.12, 52.48), w przypadku gdy prowadzą sprzedaż środków produkcji dla rolnictwa, z wyłączeniem podmiotów, u których liczba pracujących nie przekracza 5 osób.

2.
Liczbę pracujących, o której mowa w ust. 1, ustala się na podstawie stanu w dniu 30 listopada poprzedniego roku, a zmiana tej liczby w ciągu roku, którego dotyczą dane sprawozdawcze na większą lub mniejszą nie powoduje zmiany zakresu obowiązków na ten rok. Obowiązki sprawozdawcze tworzonych w ciągu roku nowych podmiotów powstają z datą rozpoczęcia działalności.
§  3.
Podmioty określone w § 2 przekazują sprawozdania statystyczne do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę podmiot zobowiązany, w terminach:
1)
sprawozdania na formularzu H-01 - do dnia 16 lipca i 16 stycznia każdego roku,
2)
sprawozdania na formularzu H-02 - do dnia 12 lipca i 12 stycznia każdego roku.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 51 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 listopada 1992 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie handlu wewnętrznego (Dz. Urz. GUS Nr 26, poz. 115).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje począwszy od danych za I półrocze 1995 r.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

H - 01

Sprawozdanie sprzedaży i zapasach w jednostkach handlowych i gastronomicznych

za okres od początku do końca półrocza/roku a 19 ... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA H-01

1.
Sprzedaż detaliczna w jednostkach handlowych obejmuje sprzedaż towarów własnych i komisowych w punktach sprzedaży detalicznej lub innych punktach sprzedaży (np. składach, magazynach) w ilościach wskazujących na zakupy dla potrzeb indywidualnych nabywców. Wartość sprzedaży należy podać w cenach płaconych przez konsumenta (łącznie z podatkiem VAT). Wykazywać należy łącznie sprzedaż gotówkową i bezgotówkową. Sprzedaż ratalna powinna być zaliczana do sprzedaży w pełnej wartości sprzedanych na raty towarów w okresie sprawozdawczym, tj. wartość pierwszej raty wypłaconej gotówką oraz wartość sumy uwidocznionej na czekach.
2.
Sprzedaż hurtowa towarów jest to działalność polegająca na odsprzedaży zakupionych towarów we własnym imieniu, zwykle nieostatecznym odbiorcom (innym hurtownikom, detalistom, producentom).

Wartość sprzedaży hurtowej w cenach realizacji (łączne z VAT) obejmuje wartość sprzedanych towarów z magazynów własnych i obcych, w których składowane towary stanowią własność jednostki. Do wartości sprzedaży hurtowej zalicza się wartość sprzedaży zrealizowanej na zasadzie bezpośredniej płatności lub kontraktu (agenci, aukcjonerzy), jak również wartość sprzedaży zrealizowanej poprzez tranzyt rozliczany (refakturowany) polegający na przekazywaniu towarów bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy z pominięciem magazynów jednostki, która tę dostawę realizuje. Dostawca (producent) wystawia fakturę dla jednostki handlowej, która refakturuje dostawę realizując część marży handlowej.

3.
Sprzedaż detaliczna, hurtowa i gastronomiczna powinna uwzględniać także sprzedaż zrealizowaną przez agentów. W przypadku braku informacji o faktycznie zrealizowanej sprzedaży przez agenta, przedsiębiorstwo powinno podać szacunkową wartość deklarowaną przez agenta.

Dział 1. Sprzedaż i zapasy towarów w jednostkach handlowych

Wiersz 2 - ująć należy wszelkie produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, które w stanie naturalnym lub po obróbce technologicznej, przemysłowej lub kulinarnej stanowią pokarm człowieka.

Uwaga. Do żywności nie zalicza się wyrobów tytoniowych, spirytusu skażonego (denaturatu) oraz leków.

Wiersz 3 - zaliczyć należy: wyroby spirytusowej czyste i gatunkowe, wina, napoje typu win (aperitify, koktajle, kordiały), miody pitne oraz piwo, niezależnie od zawartości alkoholu i ekstraktu.

Wiersz 4 - ująć należy towary służące do zaspokajania potrzeb ludności w zakresie: ubioru, urządzenia mieszkania, higieny osobistej, ochrony zdrowia oraz potrzeb kulturalnych i rekreacyjnych. Do tej grupy towarów zalicza się m. in.: odzież, obuwie, meble, artykuły elektroniczne i metalowe gospodarstwa domowego, opał, środki myjące i piorące, leki, wydawnictwa, elektroniczny sprzęt powszechnego użytku, zabawki, samochody osobowe, motocykle, rowery, wyroby tytoniowe.

Wiersz 5 - wykazać należy towary służące do zaspokajania potrzeb ludności, głównie w sferze produkcji, w tym w szczególności produkcji rolniczej oraz materiały budowlane.

Do tej grupy towarów zalicza się m. in.: maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze, nawozy sztuczne, środki ochrony roślin (pestycydy), pasze, nasiona siewne, drzewka, sadzonki, zwierzęta hodowlane, wyroby hutnicze, metalowe i elektrotechniczne (m. in. blachy ocynkowane, grzejniki c o, armatura sieci domowej), materiały budowlane mineralne i drzewne, produkty naftowe.

Rubryka 1 - należy wykazać sprzedaż detaliczną (łącznie z VAT).

Rubryka 2 - należy wykazać sprzedaż hurtową (łącznie z VAT).

Rubryka 3 i 4 - należy uwzględnić odpowiednio zapasy towarów handlowych znajdujących się w magazynach hurtu i magazynach detalu. Wartość zapasów należy podawać w cenach realizacji (łącznie z VAT).

Uwaga. Należy pominąć zapasy towarów znajdujących się w punktach sprzedaży detalicznej.

Magazyny hurtu - są magazynami handlowymi stanowiącymi pośrednie ogniwo pomiędzy producentem a detalistą (lub innym hurtownikiem) i są podstawowymi jednostkami organizacyjnymi obrotu towarowego.

Magazyny detalu - są magazynami jednostek handlu detalicznego. Mogą to być wydzielone powierzchnie w dużych domach handlowych, jak również samodzielne budowle magazynowe służące do magazynowania towarów dla potrzeb działania jednostek handlu detalicznego.

Dział 2. Sprzedaż w placówkach gastronomicznych

Sprzedaż gastronomiczna obejmuje sprzedaż towarów, wyrobów i usług w placówkach gastronomicznych, to jest zakładach i punktach gastronomicznych stałych i sezonowych, których przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Wartość sprzedaży w placówkach gastronomicznych należy wykazać w cenach płaconych przez konsumenta (łącznie z VAT). Sprzedaż towarów handlowych obejmuje towary, które zostały zakupione i odsprzedane w nie zmienionej postaci.

Wiersz 2 - vide Dział 1, wiersz 2.

Wiersz 3 - vide Dział 1, wiersz 3.

Wiersz 4 - należy ująć sprzedaż produkcji gastronomicznej obejmującą wartość wyrobów kulinarnych i ciastkarskich wytworzonych we własnym zakresie.

Uwaga. Nie zalicza się do produkcji gastronomicznej towarów gotowych, takich jak: napoje chłodzące i soki pitne, napoje alkoholowe, cukierki i wyroby czekoladowe oraz paczkowane wyroby przemysłu cukierniczego, wyroby tytoniowe i zapałki, gdyż są one zaliczane do towarów handlowych.

Dział 3. Sprzedaż detaliczna

Przy zaliczaniu punktu sprzedaży do jednej z grup wymienionych na formularzu decyduje przeważająca wartość sprzedawanych towarów w okresie sprawozdawczym, np.:

- ogólnospożywcza obejmuje sprzedaż różnego rodzaju towarów, wśród których dominuje żywność, napoje i wyroby tytoniowe,

- napojów alkoholowych, w sprzedaży przeważają napoje alkoholowe, tj. spirytus, wódki czyste i gatunkowe, wina i miody pitne oraz piwo,

- wyrobów włókienniczych obejmuje głównie sprzedaż tkanin i dzianin, bielizny domowej, artykułów pościelowych,

- odzieżowa obejmuje sprzedaż odzieży, bielizny osobistej, wyrobów pończoszniczych, dodatków do ubrań, artykułów galanteryjnych, wyrobów futrzarskich,

- obuwnicza i wyrobów skórzanych obejmuje sprzedaż obuwia, wyrobów skórzanych, przyborów podróżnych,

- meblowa i sprzętu oświetleniowego obejmuje sprzedaż mebli, sprzętu oświetleniowego, naczyń gospodarskich, sztućców, ceramiki stołowej, wyrobów szklanych, instrumentów muzycznych, pozostałych artykułów gospodarstwa domowego, gdzie indziej nie sklasyfikowanych,

- radiowo-telewizyjna i ze sprzętem gospodarstwa domowego obejmuje sprzedaż artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego, takich jak: pralki, lodówki, sprzęt radiowo-telewizyjny, płyty i taśmy magnetofonowe i kasety wideo,

- księgarska i artykułów piśmiennych obejmuje sklepy prowadzące sprzedaż książek, gazet i artykułów piśmiennych,

- pojazdów mechanicznych obejmuje sprzedaż pojazdów mechanicznych wszelkiego typu, łącznie z pojazdami specjalistycznymi, przyczepami, naczepami,

- paliw obejmuje sprzedaż paliw połączonych ze sprzedażą olejów, płynów, środków czyszczących oraz innych produktów do pojazdów mechanicznych i motocykli,

- domy towarowe - wielodziałowe sklepy o powierzchni sal sprzedażowych 2.000 m2 i więcej, prowadzące sprzedaż szerokiego i uniwersalnego asortymentu towarów nieżywnościowych, a często także towarów żywnościowych, mogą również prowadzić pomocniczą działalność gastronomiczną i usługową,

- domy handlowe - wielodziałowe (przynajmniej dwa działy branżowe) sklepy o powierzchni sal sprzedażowych od 600 m2 do 1.999 m2, prowadzące sprzedaż towarów o podobnym asortymencie, jak w domach towarowych,

- sprzedaż bezpośrednia - oferowanie towarów oraz zawieranie odpowiednich umów dotyczących sprzedaży tych towarów w domach lub miejscu pracy konsumenta, także w trakcie pokazu, prezentacji, wycieczki albo obozu zorganizowanego przez pracowników bądź akwizytorów przedsiębiorcy poza jego siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności gospodarczej.

Do pozostałych zalicza się sprzedaż wyżej nie wymienionych grup.

Dane wykazane w Dz. 3 wiersz 01 powinny być zgodne z danymi zawartymi w Dz. 1 wiersz 1 rubr. 1.

Dział 4. Sprzedaż hurtowa

W dziale 4 w rubr. 1 należy wykazać wartość sprzedaży hurtowej według grup asortymentowych i wpisać ją do odpowiedniego wiersza od 01 do 10.

O zakwalifikowaniu sprzedaży hurtowej do jednego z ww. wierszy decyduje przeważająca wartość sprzedanych towarów określonej grupy asortymentowej w okresie sprawozdawczym.

W przypadku sprzedaży 50% jednej grupy asortymentowej i 50% innej grupy należy połowę wartości sprzedaży wpisać do jednej grupy asortymentowej, a drugą połowę do innej grupy, np.:

- sprzedaż żywności - 50%, tj. w. 03,

- sprzedaż napojów alkoholowych i bezalkoholowych - 50%, tj. w. 04.

Dane zawarte w Dz. 4 wiersz 01 powinny być zgodne z danymi wykazanymi w Dz. 1 wiersz 1 rubr. 2.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

H - 02

Sprawozdanie o sprzedaży środków produkcji dla rolnictwa przez jednostki produkcyjne/handlowe a

za okres od początku do końca I półrocza/roku a 19 ... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA H-02

Dział 1. Sprzedaż przez jednostki produkcyjne

Dział ten wypełniają tylko te jednostki produkcyjne, które prowadzą również sprzedaż dla ostatecznego odbiorcy.

Ostatecznym odbiorcą jest bezpośrednio zużywający (używający) wyroby, np.: rolnik indywidualny, państwowe gospodarstwo rolne, spółdzielnia produkcyjna.

W poszczególnych wierszach należy wykazać sprzedaż:

- nawozów w tonach masy towarowej i w tonach czystego składnika oraz w złotych;

- mieszanek paszowych przemysłowych oraz zbóż i przetworów zbożowych w tonach oraz w złotych. Mieszanki paszowe przemysłowe obejmują: mieszanki paszowe średniobiałkowe, koncentraty paszowe wysokobiałkowe, mieszanki paszowe mleko zastępcze, mieszanki paszowe mineralne i specjalistyczne oraz dodatki do mieszanek paszowych - Premix;

- kombajnów żniwo-omłotowych, przyczep ciągnikowych rolniczych ciągników kołowych w sztukach oraz ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych oraz części wymiennych do ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych w tysiącach złotych (ze znakiem po przecinku).

Dział 2. Sprzedaż przez jednostki handlowe

Dział ten wypełniają jednostki handlowe prowadzące sprzedaż ostatecznemu odbiorcy - bezpośrednio zużywającemu (używającemu) wyroby.

Wyroby wymienione na formularzu mogą pochodzić z produkcji krajowej i importu.

W poszczególnych wierszach należy wykazać:

- sprzedaż i zapasy wszystkich będących w obrocie asortymentów nawozów w tonach masy towarowej.

Jeżeli w obrocie nie występują nawozy inne niż wyszczególnione na formularzu należy wykazać je w wierszach razem, tj. 01, 07, 13, 21 i 30;

- sprzedaż i zapasy pasz treściwych w tonach oraz wartość sprzedaży pasz treściwych w złotych.

Pasze treściwe obejmują: mieszanki paszowe średniobiałkowe, koncentraty paszowe wysokobiałkowe, zboża i przetwory zbożowe (ziarno zbóż pastewnych, produkty młynarskie paszowe), mieszanki paszowe mleko zastępcze (produkty uboczne przerobu nasion oleistych), ziarna roślin strączkowych pastewnych, płatki ziemniaczane pastewne, drożdże paszowe, wysłodki suszone oraz susz z buraków cukrowych, mączki pastewne pochodzenia zwierzęcego, surowce paszowe z ryb oraz innych zwierząt wodnych, mieszanki paszowe mineralne i specjalistyczne, dodatki do mieszanek paszowych - Premix.

Uwaga. W sprawozdaniu H-02 nie wykazuje się sprzedanych do zakładów produkcyjnych części wymiennych do ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych.