Obowiązki sprawozdawcze w zakresie handlu wewnętrznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1992.4.22

Akt utracił moc
Wersja od: 15 marca 1992 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 28 lutego 1992 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie handlu wewnętrznego

(znak: H-4-2021-4-92)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 05.5.01-05.5.03 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych w zakresie handlu wewnętrznego na formularzach oznaczonych symbolami:

1) H-01 - sprawozdanie o sprzedaży i zapasach w jednostkach handlowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,

2) H-02 - sprawozdanie o sprzedaży środków produkcji dla rolnictwa, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.

§  2.
1.
Obowiązek wprowadzony zarządzeniem dotyczy:

1) H-01 - osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej (z wyłączeniem jednostek samodzielnie bilansujących wchodzących w skład osób prawnych), spółek cywilnych i jawnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w dziedzinie handlu, których przedmiotem działalności jest sprzedaż detaliczna (łącznie z gastronomią) i hurtowa, u których liczba pracujących jest większa niż 20 osób oraz wybrana próba spośród podmiotów, u których liczba pracujących wynosi 6-20 osób,

2) H-02 - osób prawnych i samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej będących częściami składowymi osób prawnych w pełni dzielonych, spółek cywilnych i jawnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w dziedzinie handlu lub przemysłu w przypadku gdy przedmiotem działalności jest sprzedaż środków produkcji dla rolnictwa i gdy liczba pracujących u podmiotów prowadzących działalność w dziedzinie przemysłu wynosi powyżej 50 pracowników, handlu - powyżej 20 pracowników oraz wybrana próba spośród podmiotów, u których liczba pracujących wynosi 6-20 (50) osób.

2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dotyczy również samodzielnie bilansujących, wydzielonych organizacyjnie części osób prawnych, jeżeli są położone na terenie innych województw niż siedziba jednostki macierzystej; w takim przypadku osoba prawna nie ujmuje w swoim sprawozdaniu danych o działalności wyżej wymienionej jednostki samobilansującej.
3.
Liczbę pracujących, o której mowa w ust. 1, ustala się na podstawie stanu w dniu 30 listopada poprzedniego roku, a zmiana tej liczby w ciągu roku, którego dotyczą dane sprawozdawcze na większą lub mniejszą nie powoduje zmiany zakresu obowiązków na ten rok. Obowiązki sprawozdawcze tworzonych w ciągu roku nowych podmiotów powstają z datą rozpoczęcia działalności.
§  3.
Podmioty określone w § 2 przekazują sprawozdania statystyczne do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę podmiot zobowiązany w terminach:
1)
sprawozdanie na formularzu H-01 - do dnia 16 lipca i 16 stycznia każdego roku,
2)
sprawozdanie na formularzu H-02 - do dnia 12 lipca i 12 stycznia każdego roku.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 62 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 7 listopada 1990 r. w sprawie ograniczenia i uproszczenia obowiązków sprawozdawczych w zakresie handlu wewnętrznego (Dz. Urz. GUS Nr 23, poz. 118).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

H-01

Sprawozdanie o sprzedaży i zapasach w jednostkach handlowych

za okres od początku do końca

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA H-01

1.
Sprzedaż detaliczna obejmuje sprzedaż towarów własnych i komisowych w punktach sprzedaży detalicznej. Wartość sprzedaży należy podać w cenach płaconych przez nabywców (ceny realizacji). Wykazywać należy łącznie sprzedaż gotówkową i bezgotówkową. Sprzedaż ratalna powinna być zaliczana do sprzedaży w pełnej wartości sprzedanych na raty towarów w okresie sprawozdawczym, tj. wartość pierwszej raty wpłaconej gotówką oraz wartość sumy uwidocznionej na czekach.
2.
Sprzedaż detaliczna, hurtowa i gastronomiczna powinna uwzględniać dane z zakładów prowadzonych przez agentów. W przypadku braku informacji o faktycznie zrealizowanej sprzedaży przez agenta, przedsiębiorstwo powinno podać wartość deklarowaną.

Dział 1. Sprzedaż i zapasy towarów w jednostkach handlowych

Wiersz 2 - należy wykazać tranzyt rozliczany (refakturowany) polegający na przekazywaniu towarów bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy z pominięciem magazynów przedsiębiorstwa handlowego, które dostawę tę organizuje. Dostawca (np. producent) wystawia fakturę dla przedsiębiorstwa handlowego, które refakturuje dostawę realizując część marży handlowej.

Pełną wartość dostawy zalicza się jako sprzedaż dokonywaną przez przedsiębiorstwo handlowe.

Wiersz 3 - ująć należy wszelkie produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, które w stanie naturalnym lub po obróbce technologicznej, przemysłowej lub kulinarnej stanowią pokarm człowieka.

Uwaga. Do żywności nie zalicza się wyrobów tytoniowych, spirytusu skażonego (denaturatu) oraz leków.

Wiersz 4 - zaliczyć należy wyroby spirytusowe czyste i gatunkowe, wina, napoje typu win (aperitify, koktajle, kordiały), miody pitne oraz piwo, niezależnie od zawartości alkoholu i ekstraktu.

Wiersz 5 - ująć należy towary służące do zaspokajania potrzeb ludności w zakresie ubioru, urządzenia mieszkania, higieny osobistej, ochrony zdrowia oraz potrzeb kulturalnych i rekreacyjnych.

Do tej grupy towarów zalicza się m.in.: odzież, obuwie, meble, artykuły elektrotechniczne i metalowe gospodarstwa domowego, opał, środki myjące i piorące, leki, wydawnictwa, elektroniczny sprzęt powszechnego użytku, zabawki, samochody osobowe, motocykle, rowery, paliwo do silników niskoprężnych i oleje silnikowe, wyroby tytoniowe.

Wiersz 6 - wykazać należy towary służące do zaspokajania potrzeb ludności, głównie w sferze produkcji, w tym w szczególności produkcji rolniczej oraz materiały budowlane.

Do tej grupy towarów zalicza się m.in.: maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze, nawozy sztuczne, środki ochrony roślin (pestycydy), pasze, nasiona siewne, drzewka, sadzonki zwierzęta hodowlane, wyroby hutnicze, metalowe i elektrotechniczne (m. in. blachy ocynkowane, grzejniki c o, armatura sieci domowej), materiały budowlane mineralne i drzewne, produkty naftowe (bez paliw do silników niskoprężnych i nafty oświetleniowej).

Rubryka 2 - należy ująć sprzedaż hurtową, tj. działalność polegającą na odsprzedaży zakupionych towarów we własnym imieniu zwykle nieostatecznym odbiorcom, tzn. innym hurtownikom, producentom, detalistom. Wartość sprzedanych w magazynach hurtowych towarów handlowych (w obrocie magazynowym i tranzycie rozliczanym) wykazuje się w cenach sprzedaży.

Rubryka 3 i 4 - należy uwzględnić odpowiednio zapasy towarów handlowych znajdujących się w magazynach hurtowych i magazynach rozdzielczych detalu. Wartość zapasów należy podawać w cenach realizacji.

Uwaga. Należy pominąć zapasy towarów znajdujących się w punktach sprzedaży detalicznej.

Magazyny hurtowe są to jednostki organizacyjne zajmujące wyodrębnioną przestrzeń, posiadające obiekty budowlane i odpowiednie urządzenia techniczne do przechowywania i transportu wewnętrznego towarów. Prowadzona jest w nich sprzedaż hurtowa, jak również sprzedaż detaliczna.

Magazyny rozdzielcze detalu są to magazyny, których zadaniem jest przechowywanie większych ilości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie poszczególnych punktów sprzedaży. W zasadzie nie prowadzą sprzedaży.

Dział 2. Sprzedaż detaliczna

Przy zaliczaniu punktu sprzedaży detalicznej do jednej z grup wymienionych na formularzu decyduje przeważająca wartość sprzedanych towarów w okresie sprawozdawczym, np.:

- ogólnospożywcza obejmuje sprzedaż różnego rodzaju towarów, wśród których dominuje żywność, napoje i wyroby tytoniowe,

- napojów alkoholowych w sprzedaży przeważają napoje alkoholowe, tj. spirytus, wódki czyste i gatunkowe, wina i miody pitne oraz piwo,

- spożywczo-przemysłowa obejmuje sprzedaż towarów żywnościowych i nieżywnościowych w zbliżonych proporcjach (po około 50% każdej z tych dwóch grup towarów),

- wyrobów włókienniczych obejmuje głównie sprzedaż tkanin i dzianin, bielizny domowej, artykułów pościelowych,

- odzieżowa, obuwnicza i wyrobów skórzanych obejmuje sprzedaż głównie odzieży, bielizny osobistej, wyrobów pończoszniczych, dodatków do ubrań, artykułów galanteryjnych, wyrobów futrzarskich, obuwia, wyrobów skórzanych, przyborów podróżnych,

- meblowa i sprzętu oświetleniowego obejmuje sprzedaż mebli, sprzętu oświetleniowego, naczyń gospodarskich, sztućców, ceramiki stołowej, wyrobów szklanych, instrumentów muzycznych, dywanów i chodników, pozostałych artykułów gospodarstwa domowego, gdzie indziej nie sklasyfikowanych,

- radiowo-telewizyjna i ze sprzętem gospodarstwa domowego obejmuje sprzedaż artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego, takich jak: pralki, lodówki, sprzęt radiowo-telewizyjny, płyty i taśmy magnetofonowe i kasety wideo,

- księgarska i artykułów piśmiennych obejmuje sklepy prowadzące sprzedaż książek, gazet i artykułów piśmiennych,

- pojazdów mechanicznych obejmuje sprzedaż pojazdów mechanicznych (łącznie z pojazdami specjalistycznymi, przyczepami, naczepami) oraz części i akcesoriów do tych pojazdów.

Do pozostałych zalicza się sprzedaż wyżej nie wymienionych grup.

Dział 3. Sprzedaż w placówkach gastronomicznych

Sprzedaż gastronomiczna obejmuje sprzedaż towarów, wyrobów i usług w placówkach gastronomicznych.

Wartość sprzedaży w placówkach gastronomicznych należy wykazać w cenach płaconych przez konsumenta, tj. łącznie z narzutem gastronomicznym, a także łącznie z ewentualnymi dopłatami turystycznymi.

Wiersz 2 - należy ująć sprzedaż produkcji gastronomicznej obejmującą wartość wyrobów kulinarnych i ciastkarskich wytworzonych we własnym zakresie, jak i zakupionych w centralnych przygotowalniach lub zakładach przemysłu spożywczego.

Uwaga. Nie zalicza się do produkcji gastronomicznej towarów gotowych, takich jak: napoje chłodzące i soki pitne, napoje alkoholowe, cukierki i wyroby czekoladowane oraz paczkowane wyroby przemysłu cukierniczego, wyroby tytoniowe i zapałki, gdyż są one zaliczane to towarów handlowych.

Wiersz 3 - vide Dział 1, wiersz 4.

Wiersz 4 - należy wykazać wartość wpłat dokonywanych przez konsumentów za posiłki obiadowe, wyżywienie całodzienne oraz posiłki regeneracyjne (bez dopłat zakładów pracy do kosztów żywienia przyzakładowego) oraz wartość sprzedaży dokonanej w bufetach przyzakładowych, smażalniach, kawiarniach itp.

3.
Wartość sprzedaży należy podać w cenach płaconych przez nabywców (ceny realizacji).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

H-02

Sprawozdanie o sprzedaży środków produkcji dla rolnictwa przez jednostki

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA H-02

1.
Pierwszą stronę formularza H-02 wypełniają jednostki produkujące i sprzedające wyroby (wymienione na formularzu) ostatecznemu odbiorcy.

Ostatecznym odbiorcą jest bezpośrednio zużywający (używający) wyroby, np.: rolnik indywidualny, państwowe gospodarstwo rolne, spółdzielnia produkcyjna.

Na stronie 1 formularza należy wykazać sprzedaż:

- nawozów w tonach masy towarowej i w tonach czystego składnika oraz w tysiącach złotych,

- mieszanek paszowych przemysłowych oraz zbóż i przetworów zbożowych w tonach oraz w tysiącach złotych.

Mieszanki paszowe przemysłowe obejmują: mieszanki paszowe średniobiałkowe, koncentraty paszowe wysokobiałkowe, mieszanki paszowe mlekozastępcze, mieszanki paszowe mineralne i specjalistyczne oraz dodatki do mieszanek paszowych - Premix,

- kombajnów żniwno-omłotowych, przyczep ciągnikowych rolniczych, ciągników kołowych w sztukach oraz ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych oraz części wymiennych do ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych w milionach złotych.

2.
Drugą stronę formularza wypełniają jednostki handlowe prowadzące sprzedaż ostatecznemu odbiorcy - bezpośrednio zużywającemu (używającemu) wyroby.

Wyroby wymienione na formularzu mogą pochodzić z produkcji krajowej i importu.

Na stronie 2 formularza należy wykazać:

- sprzedaż i zapasy wszystkich będących w obrocie asortymentów nawozów w tonach towaru.

Jeżeli w obrocie występują nawozy inne niż wyszczególnione na formularzu należy wykazać je w wierszach razem, tj. 01, 07, 13 i 23,

- sprzedaż i zapasy pasz treściwych w tonach oraz wartość sprzedaży pasz treściwych w tysiącach złotych.

Pasze treściwe obejmują: mieszanki paszowe średniobiałkowe, koncentraty paszowe wysokobiałkowe, zboża i przetwory zbożowe (ziarno zbóż pastewnych, produkty młynarskie paszowe), mieszanki paszowe mlekozastępcze, produkty uboczne przerobu nasion oleistych (paszowe śruty i makuchy nasion oleistych), ziarno i nasiona roślin strączkowych pastewnych, płatki ziemniaczane pastewne, drożdże paszowe, wysłodki suszone oraz susz z buraków cukrowych, mączki pastewne pochodzenia zwierzęcego, surowce paszowe z ryb oraz innych zwierząt wodnych, mieszanki paszowe mineralne i specjalistyczne, dodatki do mieszanek paszowych - Premix.

Uwaga. W sprawozdaniu H-02 nie wykazuje się sprzedanych do zakładów produkcyjnych części wymiennych do ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych.