Obowiązki sprawozdawcze w zakresie działalności gospodarczej spółek handlowych, fundacji i osób fizycznych prowadzących księgi handlowe.
Dz.Urz.GUS.1989.11.31
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 39
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 30 maja 1989 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie działalności gospodarczej spółek handlowych, fundacji i osób fizycznych prowadzących księgi handlowe
Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2
NP-1
NP-1
Objaśnienia do formularza NP-1
Dział 1. Sprzedaż, koszty, wyniki finansowe
W wierszu 01 wykazuje się:
- sprzedaż wyrobów, robót i usług, na rynek krajowy i eksport,
- różnicę pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży sprzedanych towarów w przypadku działalności handlowej i gastronomicznej oraz odsprzedaży materiałów.
Wartość sprzedaży należy podać w bieżących cenach realizacji obowiązujących w okresie sprawozdawczym.
Przez ceny realizacji należy rozumieć ceny faktycznie uzyskane w transakcjach z bezpośrednimi odbiorcami za wykonane dostawy czy usługi.
Mogą to być np. ceny zbytu, hurtowe, detaliczne, transakcyjne (w przypadku eksportu przeliczone z walut obcych na złote według kursów walut obowiązujących w dniu realizacji transakcji), uwzględniające dopłaty, opusty, bonifikaty przewidziane w warunkach umowy na dostawę lub usługę.
W wierszu 02 wykazuje się:
- koszt własny produkcji i sprzedaży wyrobów, robót i usług materialnych i niematerialnych (np. wynagrodzenia, podatek od wynagrodzeń, ubezpieczenia społeczne i inne).
W wierszu 03 wykazuje się poniesione koszty materialne, tj. zużycie przedmiotów majątkowych, zużycie materiałów i energii, obce usługi transportowe i remontowe oraz inne obce usługi o charakterze materialnym.
W wierszu 06 wykazuje się podatek dochodowy, obrotowy oraz podatek od wynagrodzeń, nieruchomości i inne (np. lokalne), oraz opłaty skarbowe i wypłaty na fundusz gminny i miejski.
W wierszu 13 wykazuje się wartość eksportu ogółem, wyrobów, robót i usług.
W wierszu 15 wykazuje się łączną wartość usług świadczonych odpłatnie ludności i jednostkom gospodarki uspołecznionej.
Nie należy wykazywać:
- usług produkcyjnych i kooperacyjnych tzw. czynności wykonywanych w ramach współpracy produkcyjnej,
- czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów, półfabrykatów, elementów, części z materiałów powierzonych i własnych na zamówienia pozarolniczych jednostek gospodarki nieuspołecznionej i przeznaczonych dla celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży.
W wierszu 16 wykazuje się wartość usług opłacanych bezpośrednio ze środków pieniężnych ludności (osób fizycznych) oraz gospodarstw domowych, jednostek gospodarki nieuspołecznionej (indywidualnych gospodarstw rolnych, ogrodniczych, prywatnych zakładów wytwórczych, handlowych i usługowych, zagranicznych przedsiębiorstw drobnej wytwórczości), organizacji wyznaniowych i zakonnych, placówek państw obcych i szkolnych komitetów rodzicielskich.
W wierszu 17 wykazuje się wartość importu towarów, robót i usług. W przypadku opłaty w dewizach należy ją przeliczyć z walut obcych na złote według kursów obowiązujących w dniu realizacji transakcji.
Dział 2. Pracujący i wynagrodzenia
W wierszu 01 (rubr. 1 i 2) należy podać liczbę zatrudnionych pracowników, z którymi zawarto umowę o pracę, przy czym w rubr. 1 liczbę osób bez przeliczenia na pełne etaty, a w rubr. 2 po przeliczeniu na pełne etaty.
W liczbie zatrudnionych nie należy ujmować m.in.: osób korzystających z urlopów wychowawczych i osób korzystających z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej dwóch miesięcy.
Przeciętną liczbę zatrudnionych oblicza się w następujący sposób: dodaje się liczbę zatrudnionych według stanu na koniec każdego miesiąca, a otrzymaną sumę dzieli się przez:
- 6 w celu obliczenia przeciętnego zatrudnienia w I półroczu,
- 12 w roku.
W rubr. 3 należy wykazać wydatki na wynagrodzenia pracowników najemnych, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe, świadczenia deputatowe itp.
Nie zalicza się do wynagrodzeń świadczeń finansowanych przez ZUS (z wyjątkiem zasiłku chorobowego), świadczeń rzeczowych np. w postaci odzieży ochronnej, wartości posiłków regeneracyjnych itp.
Dział 3. Struktura sprzedaży
Z wiersza 01 Działu 1 należy w wierszu 01 Działu 3 podać wartość sprzedanych (zarówno na rynek krajowy jak i na eksport) wyrobów gotowych oraz wartość usług przemysłowych pochodzących z własnej produkcji.
W wierszach 02 do 04 należy wyodrębnić szczegółowe dane dla podanej listy wyrobów i określonych jednostek miary:
symbol SWW | jednostka miary | ||
1. | Systemy minikomputerowe i mikrokomputerowe | 092 | tys. zł |
2. | Wyroby z betonu | 145 | tona |
3. | Stolarka budowlana otworowa | 1733 | m2 |
4. | Wyroby dziewiarskie | 201 | tys. szt |
5. | Wyroby pończosznicze | 2019 | tys. par |
6. | Okrycia z tkanin | 2112 | tys. szt |
7. | Ubiory z tkanin | 2113 | tys. szt |
8. | Obuwie ogółem (z wyjątkiem gumowego) | 222 | tys. par |
9. | Odzież futrzarska | 2233 | tys. szt |
10. | Meble | 174 | tys. zł |
W wierszu 05 należy wykazać roboty budowlano-montażowe, prace instalacyjne, geodezyjne, geologiczne, projektowania oraz usługi remontowo-budowlane i instalacyjne.
Dział 4. Środki trwałe, inwestycje, zapasy
W wierszu 01 należy podać wartość brutto środków trwałych (budynki i budowle, maszyny i urządzenia techniczne, środki transportowe, narzędzia, przyrządy i ruchomości) w wartości początkowej (bez potrącenia umorzeń).
W wierszu 03 należy podać nakłady inwestycyjne poniesione od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, zarówno polegające na budownictwie inwestycyjnym, jak i zakupy gotowych dóbr nie związanych z budownictwem inwestycyjnym, tj.:
- roboty budowlano-montażowe wykonane zarówno systemem zleconym jak i gospodarczym,
- zakupy maszyn, urządzeń, środków transportowych, narzędzi i inwentarza zarówno z produkcji krajowej, jak i z importu z I i II obszaru płatniczego. (Do nakładów na zakupy z importu należy zaliczyć wartość wszystkich nowych zakupów inwestycyjnych pochodzących z zagranicy niezależnie od tego jakimi środkami finansowymi inwestor płacił za ten zakup, zapłacone w walutach obcych należy przeliczyć na złote według kursów walut obcych obowiązujących w dniu realizacji transakcji,
- pozostałe nakłady, do których zalicza się prace budowlane i projektowe, szkolenie i przyuczenie kadr zawodowych do przyszłej eksploatacji nowo uruchomionych zakładów itp.
W wierszu 04 z wiersza 03 wydzielić wartość zakupów inwestycyjnych, maszyn, urządzeń, środków transportowych itp. produkcji krajowej i z importu, zarówno z I jak i II obszaru płatniczego.
W wierszach 07, 08, 09 dotyczących wartości kosztorysowej realizowanych zadań, nakładów inwestycyjnych poniesionych od początku realizacji z wydzieleniem zadań (części zadań) przekazanych do użytku, należy podawać tylko dane dotyczące budownictwa inwestycyjnego.
Jako wartość kosztorysową zadań polegających na budownictwie inwestycyjnym realizowanych w okresie sprawozdawczym podaje się wartość uwzględniającą wszystkie zmiany dokonane w okresie sprawozdawczym. Ponadto ta część wartości kosztorysowej, która pozostała do wykonania po okresie sprawozdawczym (zaangażowanie) powinna być przeliczona i podana w cenach okresu badanego.
W każdym przypadku, gdy wyżej jest mowa o podaniu wartości kosztorysowej zadań inwestycyjnych, należy przez to rozumieć wartość kosztorysową wszystkich zadań realizowanych w okresie sprawozdawczym, zadań wstrzymanych w okresie sprawozdawczym lub przed tym okresem oraz zadań przekazanych do użytku w okresie sprawozdawczym, na które w tym okresie nie poniesiono nakładów.
Jako wartość kosztorysową zadań realizowanych w okresie sprawozdawczym należy podać całą wartość kosztorysową zadań niezależnie od oddania części zadań do użytku przed okresem sprawozdawczym.
W podanej wartości kosztorysowej nie należy ujmować wartości środków przekazanych (lub przewidzianych do przekazania) do realizacji innym inwestorom tytułem udziału ich w kosztach inwestycji.
W wierszu 10 należy podać zapasy ogółem, tj.:
- wartość zapasów materiałów i przedmiotów nietrwałych znajdujących się na składzie i w drodze (zgłoszonych, a nie odebranych),
- wartość produktów gotowych, produkcji nie zakończonej (produkcji w toku, robót i usług w toku itp.), rozliczeń międzyokresowych.
Wartość zapasów należy podać według cen zakupu lub kosztu wytwarzania.