Obowiązki sprawozdawcze gmin o ich działalności.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1994.21.113

Akt utracił moc
Wersja od: 17 stycznia 1995 r.

ZARZĄDZENIE Nr 35
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 2 grudnia 1994 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych gmin o ich działalności

(znak: OSL - 50/94)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z tematem 06.4.05 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się zakres informacji stanowiących przedmiot badań statystycznych statystyki państwowej związanych z działalnością gmin określonych na formularzu sprawozdawczym oznaczonym symbolem SG-01 - Statystyka gminy, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
Obowiązek sprawozdawczy, o którym mowa w § 1, jest wykonywany poprzez wypełnienie formularza SG-01 i przekazanie go do urzędu statystycznego województwa, na którego terenie ma siedzibę gmina, w terminach:
1)
do dnia 31 stycznia każdego roku - części 1 (Samorząd, Transport), część 2 (Rolnictwo, leśnictwo i ochrona środowiska), część 3 (Gospodarka mieszkaniowa i komunalna);
2)
do dnia 8 lutego każdego roku - część 4 (Inwestycje).
§  3.
Niezależnie od ustaleń § 1 gmina sporządza i przekazuje dane statystyczne w zakresie wykonania budżetu i zadań zleconych gminom wynikające z Prawa budżetowego oraz dane o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w administracji samorządowej i z działalności zleconej lub prowadzonej w porozumieniu z administracją rządową w zakresie usług społecznych, dane o ludności zameldowanej na pobyt czasowy ponad 2 miesiące, dane o użytkowaniu gruntów, a także o stanie i ruchu środków trwałych na zasadach i w trybie określonym w zarządzeniach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego adresowanych do osób prawnych.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 36 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 28 października 1993 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych gmin o ich działalności (Dz. Urz. GUS Nr 17, poz. 106).
§  5.
Zarządzenia wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

SG-01

Statystyka gminy za rok 199...

SAMORZĄD

grafika

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI "SAMORZĄD"

Objaśnienia do działu 3

Działu 3 nie wypełniają gminy, w których zarząd sprawowany jest komisarycznie.

W myśl ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 r. liczba członków zarządu gminy wynosi 4 - 7 osób, zaś wójt, burmistrz (prezydent miasta) i ich zastępcy mogą być wybrani spoza rady gminy.

Objaśnienia do działu 4

Dział 4 należy wypełniać zgodnie z przepisami art. 44 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.), art. 5 ustawy - przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.) oraz uchwały Rady Ministrów Nr 104 z dnia 9 lipca 1990 r. w sprawie dokonywania inwentaryzacji mienia komunalnego (MP Nr 30, poz. 235).

Za nieruchomości skomunalizowane należy przyjąć wyłącznie te, co do których prawo własności zostało ustalone decyzją Wojewody.

Należy podać:

- w rubryce 1 - łączną powierzchnię nieruchomości przyjętych przez gminy na własność na podstawie ustawy - przepisy wprowadzające .... niezależnie od sposobu komunalizacji mienia państwowego,

- w rubryce 2 - powierzchnie nieruchomości skomunalizowanych z mocy prawa, tj. na podstawie art. 5 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ustawy - przepisy wprowadzające,

- w rubryce 3 - powierzchnię nieruchomości skomunalizowanych z mocy decyzji administracji o przekazaniu mienia (mającej charakter zarówno obligatoryjny jak i fakultatywny) na wniosek gminy.

Objaśnienia do działu 5

1.
W rubryce 1 należy wpisać, w zależności od techniki prowadzenia ewidencji cyfrę 1 (System informatyczny), cyfrę 2 (Baza Danych/System zarządzania bazą danych/Arkusz kalkulacyjny) lub cyfrę 3 gdy ewidencja prowadzona jest w inny sposób (nie zinformatyzowany).
2.
W rubryce 2 należy wpisać cyfrę 1 gdy prowadzenia wyszczególnionego rejestru należy do zadań własnych gminy, cyfrę 2 gdy należy do zadań z zakresu administracji rządowej zleconych/powierzonych gminie lub cyfrę 3 gdy ewidencja prowadzona jest przez terenowe organy administracji rządowej.

TRANSPORT

grafika

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI "TRANSPORT"

Odpowiednie wiersze działu 1 i 2 wypełniają:

- wiersz 1 i 4 działu 1 oraz wiersz 1 działu 2 - zarządy gmin (wiejskich i miejsko-wiejskich) dla dróg położonych na terenie wsi,

- wiersz 2, 3 i 5 działu 1 oraz wiersz 2 działu 2 - zarządy gmin (dzielnic miejskich, miejsko-wiejskich) dla dróg położonych w granicach miast.

Zarządy gmin o statusie miasta, którym na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 r. w sprawie określenia zadań i kompetencji z zakresu rządowej administracji ogólnej i specjalnej (Dz. U. Nr 65, poz. 309) przekazano zadania i kompetencje w zakresie dróg wojewódzkich i krajowych (§ 1 ust. 3 pkt 5) w działach 1 i 2 wykazują jedynie odpowiednie dane dotyczące dróg lokalnych miejskich.

Objaśnienia do działu 1

W dziale 1 należy wykazać dane zawarte w aktualnych metrykach lub księgach inwentarzowych - prowadzonych zgodnie z zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 6 czerwca 1986 r. w sprawie prowadzenia ewidencji dróg publicznych (MP Nr 18, poz. 122).

1.
W rubr. 2 - należy wykazać drogi ogółem, tj. drogi o nawierzchni twardej i gruntowej na terenie gminy, tzn. drogi które nadzoruje zarząd gminy oraz drogi zakładowe.

Do dróg o nawierzchni twardej zalicza się drogi o nawierzchni twardej ulepszonej i nieulepszonej:

- drogi o nawierzchni twardej ulepszonej to drogi z: kostki kamiennej, klinkieru, betonu, płyt kamienno-betonowych, bitumu,

- drogi o nawierzchni twardej nieulepszonej to drogi z: kamienia polnego lub łamanego, żużla i żwiru na podkładzie kamiennym.

Drogi o nawierzchni gruntowej to drogi o nawierzchni z gruntu rodzimego oraz utrwalone w wyniku specjalnych zabiegów i preparacji gruntu rodzimego przy pomocy mieszanek wykonanych z gliny, żwiru, żużla, itp.

2.
W rubr. 5 - należy wykazać drogi wyposażone w dwie trwale rozdzielone jezdnie.

Objaśnienia do działu 2

1.
Do remontów dróg zalicza się remonty związane z odnową nawierzchni (na drogach o nawierzchni twardej), polegającą na przywróceniu pełnej wartości techniczno-eksploatacyjnej nawierzchni, łącznie z korektą pochyleń poprzecznych jezdni. Do remontów dróg nie należy zaliczać remontów polegających na miejscowych naprawach uszkodzonej nawierzchni jezdni.
2.
Do remontów obiektów mostowych (mosty, wiadukty, przejścia podziemne, tunele, kładki dla pieszych i przepusty) zalicza się remonty związane z odnową obiektu mostowego, polegającą na wykonaniu kompleksowego remontu eksploatowanego obiektu, w wyniku którego odtworzono utracone w procesie eksploatacji pierwotne parametry techniczne i eksploatacyjne konstrukcji.
3.
W rubr. 1 - 4 należy podać efekty rzeczowe remontów dróg i obiektów mostowych związanych z odnową nawierzchni dróg i obiektów mostowych na podstawie faktur i protokołów odbioru robót oraz innych dokumentów podstawowych.
4.
W rubr. 5 należy podać nakłady na utrzymanie dróg i obiektów mostowych niezależnie od źródeł finansowania, z wyjątkiem nakładów na inwestycje (nowe i z modernizacji) finansowane ze środków za utrzymanie dróg i obiektów mostowych. Należy podać nakłady na remonty przywracające pierwotny stan dróg i obiektów mostowych, nakłady na roboty konserwacyjne, nakłady na remonty polegające na miejscowych naprawach uszkodzonej nawierzchni jezdni oraz porządkowe i inne zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, a także nakłady na odśnieżania i zwalczanie śliskości zimowej. Do nakładów nie należy zaliczać kosztów oświetlenia dróg.
5.
W rubr. 6 należy wyodrębnić z rubr. 5 nakłady na remonty dróg określone w ust. 1.
6.
W rubr. 7 należy wydzielić z rubr. 5 nakłady na remonty obiektów mostowych określonej w ust. 2.

SG-01

Statystyka gminy

grafika

OBJAŚNIENIE DO CZĘŚCI "ROLNICTWO, LEŚNICTWO I OCHRONA ŚRODOWISKA"

Dział 1

Gminy sporządzają sprawozdanie na podstawie dokumentacji podatkowej, geodezyjnych wykazów oraz rejestrów indywidualnych gospodarstw rolnych.

Pkt A - Liczba i powierzchnia indywidualnych gospodarstw rolnych (wg siedziby gospodarstwa). Stan w dniu 31 grudnia.

Za indywidualne gospodarstwo rolne rozumieć należy każdą wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę produkcyjną o powierzchni powyżej 1.00 ha użytków rolnych, która w całości lub przynajmniej w części jest użytkowana rolniczo (ustawa z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym - Dz. U. Nr 10, poz. 53).

Dane dotyczące indywidualnych gospodarstw rolnych należy podać w rozbiciu na grupy obszarowe gospodarstw wg ich powierzchni użytków rolnych (rubr. 2-7), przy czym należy zachować zgodność, że liczba gospodarstw wykazanych w rubr. 1 winna równać się sumie danych z rubryk 2-7.

Indywidualne gospodarstwa rolne należy spisać wg siedziby gospodarstwa, tj. miejsca zamieszkania użytkownika i tam ująć całkowitą powierzchnię użytków rolnych, niezależnie od miejsca położenia tych gruntów.

Pkt B - Gospodarstwa, w których całość lub część powierzchni użytków rolnych wyłączono z obowiązku płacenia podatku rolnego z tytułu zaprzestania produkcji rolniczej (wg granic administracyjnych). Stan w dniu 31 grudnia.

Powierzchnia użytków rolnych wg granic administracyjnych w gminie winna obejmować obszar wszystkich użytków położonych na terenie gminy bez względu na to, gdzie znajduje się siedziba użytkownika - właściciela tych gruntów.

W rubr. 1 pkt B dla wszystkich wierszy - należy podać liczbę gospodarstw, w których całość lub część powierzchni użytków rolnych zwolniono czasowo z obowiązku płacenia podatku rolnego wyłącznie z tytułu zaprzestania produkcji rolnej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431). Nie należy tu ujmować gospodarstw, które zwolniono z obowiązku płacenia podatku z innych tytułów np. posiadania użytków rolnych klasy V, VI, VI z gruntów objętych melioracją itp.

W rubr. 2 pkt B dla wszystkich wierszy - należy podać powierzchnię użytków rolnych ugorujących, położonych na terenie gminy, bez względu na to, gdzie znajduje się siedziba użytkownika - właściciela tych gruntów.

Informacje zawarte w wierszu 2 - dotyczą wszystkich jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora publicznego, które użytkują grunty na terenie danej gminy. Są to gospodarstwa własności państwowej (Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych), gospodarstwa własności komunalnej (gmin) oraz własności mieszanej (z przewagą mienia państwowego). Zalicza się tu m.in. państwowe gospodarstwa rolne podporządkowane Min. Rolnictwa i GŻ oraz wojewodom, w tym przejęte przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa - gospodarstwa skarbowe, państwowe gospodarstwa rolne resortów nierolniczych, tuczarnie przemysłu mięsnego i drobiarskiego, spółki własności państwowej.

Informacje zawarte w wierszu 3 - dotyczą wszystkich jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora prywatnego, tj. indywidualne gospodarstwa rolne, gospodarstwa spółdzielcze (spółdzielnie produkcyjne, kółka rolnicze), spółki prywatne, gospodarstwa własności zagranicznej i mieszanej (tj. z przewagą mienia prywatnego).

W wierszu 4 pkt B - należy wyodrębnić dane dla gospodarstw indywidualnych (łącznie ze spółkami cywilnymi) gospodarujących na gruntach własnych i wydzierżawionych.

Dział 2

1.
W pkt A należy wykazać dane dot. wyłącznie lasów stanowiących własność gminy (mienie komunalne), łącznie z lasami przejętymi w ramach komunalizacji, w myśl ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.). Dane te powinny obejmować zatem również lasy przedsiębiorstw i instytucji tworzonych (przejętych zgodnie z ustawą) przez gminy.
2.
W pkt A w w. 01-03 należy wykazać powierzchnię lasów rozumianą zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444 z późn. zm.). Do lasów zalicza się grunty leśne o zawartej powierzchni co najmniej 0,10 ha pokryte roślinnością leśną (uprawami leśnymi, tj. zalesione) lub przejściowo jej pozbawione (nie zalesione) oraz grunty związane z gospodarką leśną, zajęte pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, występujące w lasach urządzenia melioracji wodnych, drogi leśne (nie zaliczana do dróg publicznych), linie podziału przestrzennego lasu, tereny pod liniami energetycznymi przebiegającymi przez lasy, miejsca składowania drewna, szkółki leśne oraz parkingi leśne i urządzenia turystyczne. Dane dotyczące stanu posiadania powinny być zgodne z powszechną ewidencją gruntów prowadzoną przez służby geodezyjne.
3.
W pkt A w. 02 należy wykazać wyłącznie grunty leśne zalesione, tj. pokryte aktualnie roślinnością leśną - uprawami, młodnikami i starszymi drzewostanami oraz plantacjami topoli i drzew szybkorosnących.
4.
W pkt A w. 03 należy wykazać wyłącznie grunty leśne pozbawione przejściowo roślinności leśnej (nie zalesione), tj. grunty: przeznaczone do odnowienia - zręby, halizny i płazowiny; w produkcji ubocznej - plantacje choinek, krzewów, poletka łowieckie (z wyłączeniem plantacji i poletek na użytkach rolnych); przeznaczone do wyłączenia z produkcji np. wylesienia powstałe na skutek działalności przemysłu itp.
5.
Wiersze 02 i 03 pkt A należy wypełnić w oparciu o zapisy w prowadzonej księdze ewidencji gruntów oraz aktualnych uproszczonych planach urządzenia lasu, a w przypadku braku planów dane należy ustalić szacunkowo na podstawie obserwacji terenowych.
6.
W przypadku, gdy w ewidencji gruntów nie występuje kategoria użytkowania "grunty związane z gospodarką leśną" (ewidencja nie dostosowana do wymogów ustawy o lasach), w. 01 pkt A równa się sumie zapisów w w. 02 i 03 tego punktu.
7.
Pkt A w. 04 dotyczący powierzchni lasów ochronnych należy wypełnić w oparciu o dane zawarte w uproszczonym planie urządzenia lasu, korygując je o zaistniałe od momentu obowiązywania planu zmiany w stanie posiadania.
8.
W pkt A w. 05 należy wykazać wyłącznie powierzchnię lasów objętą aktualnymi uproszczonymi planami urządzenia lasu opracowanymi zgodnie z przepisami ustawy o lasach (art. 19, 21 ust. 1, pkt. 2 i 3, 22, ust. 1 pkt 2) oraz rozporządzeniem Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania planów urządzenia lasu (Dz. U. Nr 67, poz. 338 - § 9), bądź też planami dostosowanymi do wymogów określonych w ustawie (§ 15 rozporządzenia).
9.
Wypełniając w. 06-09 pkt A należy kierować się zasadą, że powierzchnie, na których przeprowadzono prace odnowieniowe lub zalesieniowe mają być wykazane w sprawozdawczości jako "odnowienia" i "zalesienia" tylko jeden raz. Wszystkie późniejsze nasadzenia na tych powierzchniach powinny być wykazywane jako "poprawki i uzupełnienia".
10.
W pkt A w. 06 należy ujmować zarówno odnowienia sztuczne jak i naturalne; w w. 07 należy wykazać odnowienia sztuczne wykonywane na powierzchni otwartej, jak i pod osłoną drzewostanu.
11.
W pkt A w. 09 należy podać powierzchnię upraw leśnych założonych na gruntach pozostających dotychczas poza uprawą leśną (nie zaliczonych do gruntów leśnych), tj. na gruntach rolnych nieprzydatnych do produkcji rolnej, nieużytkach oraz innych gruntach nadających się do zalesienia określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
12.
W pkt A w. 10 należy podać powierzchnię zredukowaną, obliczoną jako stosunek faktycznego zużycia sadzonek na jednostkę powierzchni do liczby sadzonek potrzebnej do całkowitego jej odnowienia (zalesienia).
13.
W pkt A w. 11 należy wykazać rzeczywiste powierzchnie (określone szacunkowo), na których dokonano wszystkich czynności związanych z pielęgnowaniem upraw i młodników, wprowadzaniem podszytów, formowaniem strzał, koron, itp. Nie należy wykazywać powierzchni wykonanych trzebieży, tj. cięć pielęgnacyjnych w drzewostanach w wieku powyżej 20 lat.
14.
Gminy nie ujmują w punkcie B i C sprawozdania prac wykonanych przez nadleśnictwa Lasów Państwowych i parki narodowe, państwowe przedsiębiorstwa (gospodarstwa) rolne, zarządy dróg publicznych, jednostki organizacyjne PKP, elektrociepłownie, zespoły elektrowni, elektrownie, zakłady energetyczne, kopalnie, huty i inne zakłady przemysłowe. Wyżej wymienione jednostki sporządzają sprawozdania we własnym zakresie (na form. L-02). Gminy ujmują wyłącznie prace (szkółki) prowadzone przez podległe im jednostki (przedsiębiorstwa), gospodarstwa szkółkarskie podległe wojewodom oraz osoby fizyczne.
15.
W w. 1 i 2 pkt B sprawozdania należy wykazać dane dotyczące sadzenia drzew i krzewów w zadrzewieniach, bez nasadzeń materiału szkółkarskiego w szkółkach; w w. 3-5 należy podać dane dotyczące wyłącznie szkółek zadrzewionych, tj. produkujących wyłącznie materiał do nasadzeń poza terenami zieleni miejskiej, lasami i sadami.
16.
Dane w pkt C należy określić szacunkowo. Metody szacunku są określone w "Zasadach metodycznych statystyki leśnictwa" (Dz. Urz. GUS z 1990 r. Nr 5, poz. 15).

Dział 3

1.
Przed przystąpieniem do wypełniania działu 3 należy zapoznać się z treścią:
a)
ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 11, poz. 79 z późn. zm.),
b)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 20, poz. 149 z późn. zm.).
2.
Pkt A w. 1-6 sprawozdania należy sporządzić w oparciu i prowadzony rejestr gruntów rolnych i leśnych wyłączonych w roku sprawozdawczym z produkcji na cele nie rolnicze i nieleśne.

Wiersz 7 - dane należy wykazać mając na uwadze art. 14 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. Nr 101, poz. 444) oraz dokumentację uzupełniającą, np. wnioski właścicieli gruntów lub decyzje wydane z urzędu o zmianie rodzaju użytkowania, np. w wyniku okresowej terenowej kontroli przeprowadzonej na podstawie § 64 załącznika do zarządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 20 lutego 1969 r. w sprawie ewidencji gruntów (M.P. Nr 11, poz. 98), zaświadczenia wydanego przez leśniczego o udatności uprawy leśnej - stanowiących podstawy dokonania zmian rodzaju użytkowania w rejestrze ewidencji gruntów. Dodatkową pomoc może stanowić funkcjonujący w nadleśnictwie wewnętrzny system informacyjny Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w zakresie zalesień gruntów porolnych w roku sprawozdawczym.

3.
Pkt B należy wypełnić na podstawie wpisów dokonanych w rejestrze gruntów podlegających rekultywacji i zagospodarowaniu. Przynależność jednostek do wyodrębnionych rodzajów działalności należy określić w oparciu o Europejską Klasyfikację Działalności (wydanie II, Warszawa 1991 r.). Do gruntów zdewastowanych i zdegradowanych należy zaliczyć potorfia, nie należy zaś włączać odłogów.
4.
W pkt C należy podać wymierzone kwoty na Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych zgodnie z regulacją i systematyką przyjętą w ustawodawstwie dotyczącym ochrony gruntów rolnych i leśnych.

Dział 4

W dziale należy zamieścić wyłącznie dane o tych formach ochrony przyrody, które zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114, poz. 492 z późn. zm.) zostały wprowadzone uchwałą rady gminy. Obejmują one - w myśl art. 13 ust. 1, pkt. 4-6 - takie formy jak: obszary chronionego krajobrazu - wyróżniające się krajobrazowo tereny o różnych typach ekosystemów. Zagospodarowanie tych systemów powinno zapewnić stan względnej równowagi ekologicznej systemów przyrodniczych (art. 26. 1), pomniki przyrody - pojedyncze twory przyrody żywej i nieożywionej lub ich skupienia o szczególnej wartości naukowej, kulturowej, historyczno-pamiątkowej i krajobrazowej oraz odznaczające się indywidualnymi cechami, wyróżniającymi je wśród innych tworów, w szczególności sędziwe i okazałych rozmiarów drzewa i krzewy gatunków rodzimych i obcych, źródła, wodospady, wywierzyska, skałki, jary, głazy narzutowe, jaskinie (art. 28), ochrona gatunkowa - zabezpieczenie dziko występujących roślin i zwierząt, a w szczególności gatunków rzadkich lub zagrożonych wyginięciem jak też zachowanie różnorodności gatunkowej i genetycznej (art. 27.1), użytki ekologiczne - zasługujące na ochronę pozostałości ekosystemów, mających znaczenie dla zachowania unikatowych zasobów genowych i typów środowisk jak: naturalne zbiorniki wodne, śródpolne i śródleśne "oczka wodne", kępy drzew i krzewów, bagna, torfowiska, wydmy, płaty nie użytkowanej roślinności, starorzecza, wychodnie skalne, skarpy, kamieńce itp. (art. 30.1), stanowiska dokumentacyjne - nie wyodrębniające się na powierzchni lub możliwe do udostępnienia, ważne pod względem naukowym i dydaktycznym miejsca występowania formacji geologicznych, nagromadzeń skamieniałości lub tworów mineralnych oraz fragmenty eksploatowanych i nie czynnych wyrobisk powierzchniowych i podziemnych (art. 29), zespół przyrodniczo-krajobrazowy - wyznacza się w celu ochrony wyjątkowo cennych fragmentów krajobrazu naturalnego i kulturowego, dla zachowania jego wartości estetycznych (art. 31). Dział ten nie dotyczy form ochrony przyrody wprowadzonych przez: Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, wojewodę, dyrektora parku narodowego (art. 6 w/w ustawy).

Dział 5

1.
Definicje pojęć

Parki spacerowo-wypoczynkowe są to tereny zieleni wysokiej i niskiej o powierzchni co najmniej 2 ha, urządzone i konserwowane z przeznaczeniem na cele wypoczynkowe ludności o charakterze ogólnodostępnym, wyposażone w drogi, place, aleje spacerowe, ławki, itp.

Zadrzewienia zwarte o charakterze parkowym są to zwarte tereny zieleni wysokiej i niskiej urządzonej i konserwowanej, ogólnie dostępne, wyposażone podobnie jak parki spacerowo-wypoczynkowe, lecz o powierzchni od 0,5 do 2 ha.

Zieleńce są to tereny zieleni urządzone (trawniki, kwietniki itp.) towarzyszące obiektom architektonicznym, ciągom komunikacyjnym. Zieleńce mogą tworzyć kompozycje zieleni niskiej z elementami nasadzeń drzew i krzewów.

Żywopłoty nieformowane i formowane tworzy roślinność krzewowa, stanowiąca otoczkę ciągów komunikacyjnych, ogrodów, obiektów architektonicznych itp. (poza parkami spacerowo-wypoczynkowymi i zadrzewieniami zwartymi o charakterze parkowym).

2.
Dział 5 wypełniają urzędy gmin miejskich i miejsko-wiejskich (należy wpisać dane tylko dla miast) na podstawie własnych rejestrów lub informacji z jednostek gospodarki komunalnej urzędów gmin administrujących zielenią.
3.
W dziale 5 nie należy wykazywać danych o lasach komunalnych, cmentarzach, ogródkach działkowych, terenach zieleni konserwowanych przez jednostki komunalne na podstawie umów (zleceń) zawartych z innymi jednostkami np. zrzeszeniami sportowymi, zakładami przemysłowymi itp.
4.
Dane dodatkowe (w. 09 i 10) wypełniają urzędy gmin, uzyskując informacje drogą bezpośredniego porozumienia się z jednostkami administrującymi tymi parkami, a które są zobowiązane do udzielenia tych informacji urzędom gmin.
5.
Do powierzchni parków, zadrzewień zwartych o charakterze parkowym, zieleńców należy wliczać: tereny sportów wodnych, otwartych kąpielisk, boisk, placów gier itp., o ile są dostępne do użytku powszechnego.

SG-01

Statystyka gminy za rok 199...

grafika

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI "GOSPODARKA MIESZKANIOWA I KOMUNALNA"

Objaśnienia do działu 1

Jednostka podaje dane o zasobach mieszkaniowych stanowiących jej własność, niezależnie od tego czy są administrowane przez jednostkę, czy też są przekazane w administrację zleconą innej jednostce.

W części A jednostka podaje:

- w wierszach 01 - 04 - dane o ogólnej liczbie mieszkań oraz liczbie izb i powierzchni użytkowej mieszkań znajdujących się w budynkach mieszkalnych jak i w budynkach niemieszkalnych (np. pojedyncze mieszkania funkcyjne w budynkach biurowych, gospodarczych) stanowiących własność jednostki.

- w wierszach 05 - 07 dane o liczbie mieszkań nie zamieszkanych na koniec roku sprawozdawczego oraz o liczbie izb i powierzchni użytkowej w tych mieszkaniach, w wierszach tych należy wykazać mieszkania nie rozdzielone w budynkach nowo zbudowanych oddanych do użytku, mieszkania będące w remoncie bądź wykwaterowane do remontu, mieszkania nie zamieszkane z powodu toczącego się postępowania sądowego lub egzekucyjnego, mieszkania nie przyjęte do zasiedlenia z powodu ich niskiego stanu technicznego, mieszkania pozostające w rezerwie jednostki sprawozdawczej, a także nie zamieszkane z innych przyczyn.

W części B jednostka podaje dane o mieszkania użytkowanych przez osoby fizyczne na prawach własności (tzw. mieszkania wykupione), do których prawo własności jest potwierdzone aktem notarialnym;

- w wierszach 11 - 14 należy podać dane o łącznej liczbie mieszkań użytkowanych na prawach własności,

- w wierszach 15 - 19 należy wykazać te mieszkania, do których prawo własności zostało nabyte w roku, za który składane jest sprawozdanie, podając także (w wierszu 19 ich wartość (w mln zł) wykazaną w umowach kupna-sprzedaży.

Objaśnienia do działu 2

Należy wykazać:

- w wierszu 1 - budynki mieszkalne, które zostały w roku sprawozdawczym sprywatyzowane, tj. sprzedane osobom fizycznym, a także liczbę mieszkań i powierzchnię użytkową mieszkań w tych budynkach oraz wartość tych budynków (w mln zł) wg umów kupna-sprzedaży.

- w wierszu 2 - budynki mieszkalne, które zostały zwrócone dawnym indywidualnym właścicielom bądź ich spadkobiercom, podając także liczbę i powierzchnię użytkową mieszkań w tych budynkach.

Objaśnienia do działu 3

Należy wykazać:

- w wierszu 1 - liczbę lokatorów zalegających z miesięcznymi opłatami za mieszkania (tj. czynszem i opłatami za c.o. i ciepłą wodę); przez pojęcie lokator należy tu rozumieć zarówno najemcę mieszkania jak i właściciela mieszkania,

- w wierszu 2 - łączną sumę zaległości w opłatach za mieszkania - na dzień 31 XII.

Objaśnienia do działu 4

Należy podać dane o mieszkaniach uzyskanych do rozdziałów w zasobach oddanych do użytku w roku sprawozdawczym, jak i w zasobach uprzednio użytkowanych (wiersz 2).

Objaśnienia do działu 6

Należy podać:

- w wierszu 01 - liczbę budynków, w których zakończono remonty kapitalne, zgodnie z niżej podaną definicją remontu kapitalnego, oraz ogólną liczbę mieszkań znajdujących się w tych budynkach;

- w wierszach 02 - 05 - liczbę budynków, które wprawdzie nie podlegały remontowi kapitalnemu, ale przeprowadzono w nich (i zakończono) remont (wymianę) elementów budowlanych, wymienionych na formularzu (instalacje, dach, ocieplenie) oraz ogólną liczbę mieszkań w tych budynkach, a jeżeli w budynku przeprowadzono wymianę instalacji i ocieplenie - to budynek taki wykazać w wierszu 03, jeżeli przeprowadzono remont dachu i ocieplenie - to w wierszu 04, a jeżeli tylko ocieplenie - to w wierszu 05.

Pod pojęciem "remont kapitalny budynku" rozumie się roboty remontowe mające na celu przywrócenie budynkowi (mieszkaniom) pierwotnej lub prawie pierwotnej wartości technicznej i użytkowej. Za remont kapitalny budynku mieszkalnego uważa się remont budynku, w którym co najmniej 60% podstawowych elementów budowlanych i instalacyjnych zostało poddanych naprawom głównym bądź wymianom. Przez naprawę główną rozumie się gruntowny remont obejmujący co najmniej 50% stanu fizycznego poszczególnego elementu budynku lub instalacji.

Do podstawowych elementów budowlanych zalicza się: fundamenty, ściany konstrukcyjne, konstrukcji i krycie dachu, schody, tynki zewnętrzne i wewnętrzne, stropy, stolarkę otworową, podłogi i piece grzewcze.

Do instalacji w budynkach zalicza się instalacje: wodociągową, kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu sieciowego, elektryczną i dźwigową.

W wierszu 12 nie należy sumować danych z wierszy od 06 do 11, lecz wpisać liczbę budynków i mieszkań, do których doprowadzono nowe instalacje, licząc budynek i mieszkanie niezależnie od liczby doprowadzonych nowych instalacji, tylko jeden raz.

Przykładowo: jeśli do dwóch budynków doprowadzono instalacje - do budynku dwumieszkaniowego: wodociąg, kanalizację i gaz sieciowy, a do budynku dziesięciomieszkaniowego tylko gaz sieciowy, to zapisy w poszczególnych wierszach działu 6B będą następujące: wiersz 06 rubr. 1 - 1, rubr. 2 - 2; wiersz 07 rubr. 1 - 1, rubr. 2 - 2; wiersze 08, 09, 11 we wszystkich rubrykach - kreski; wiersz 10 rubr. 1 - 2, rubr. 2 - 12; wiersz 12 rubr. 1 - 2, rubr. 2 - 12.

Objaśnienia do działu 7

Należy wypełnić dla następujących urządzeń:

1)
urządzeń własnych, tj. kanalizacji zbiorczej oraz urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę (nie przyjętych przez wojewódzkie zakłady usług wodnych);
2)
urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących własnością spółek wodnych, komitetów budowy itp. - pod warunkiem, że:
a)
długość sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej na ścieki gospodarcze lub wody opadowe (bez przyłączy prowadzących do budynków i innych obiektów) wynosi co najmniej 250 m,
b)
sieć ta obsługuje w sposób stały co najmniej:

- 5 budynków mieszkalnych (mieszkalno-inwentarskich),

- albo 2 zdroje uliczno-wodociągowe, z których korzysta ludność dla potrzeb gospodarstw domowych.

- w rubr. 0 należy podać miejscowość (miasta, wsie) posiadające czynną sieć wodociągową i (lub) kanalizacyjną, a w rubr. 1 do 9 dane dla poszczególnych miejscowości obsługiwanych przez jednostki sprawozdawcze.

Za miejscowość należy przyjąć każde skupisko ludności niezależnie od liczby zabudowań, gęstości zabudowy (zabudowa zwarta, skupiona, rozproszona) i liczby ludności odróżniające się od sąsiednich skupisk nazwą urzędową, a przy jednakowej (jednobrzmiącej) nazwie odmiennym określeniem.

Uwaga: Miejscowości należy podawać według następującej kolejności: miasta, miejscowości wiejskie w gminie.

- w rubr. 1 - należy podać długość sieci rozdzielczej - ulicznej rozprowadzającej wodę po terenie rozbioru (miasta, wsi) bez przyłączy prowadzących od niej do budynków i innych obiektów,

- w rubr. 2 należy podać liczbę budynków mieszkalnych i użytkowanych na cele zbiorowego zamieszkania (niezależnie pod czyim zarządem się znajdują) podłączonych do czynnej sieci wodociągowej wykazanej w rubr. 1. W rubr. 2 - należy uwzględnić zarówno budynki przyłączone bezpośrednio (instalacje wodociągowe znajdujące się wewnątrz budynku), jak i pośrednio, tj. poprzez zdroje podwórzowe, a także doprowadzenie wody do budynków gospodarczych (jeżeli z tego doprowadzenia korzystają mieszkańcy budynku mieszkalnego nie podłączonej do sieci wodociągowej),

- w rubr. 3 - należy podać liczbę mieszkań w budynkach wykazanych w rubr. 2,

Uwaga: W sprawozdaniu nie należy wykazywać administrowanych przez jednostkę sprawozdawczą własnych budynków przyłączanych do sieci stanowiącej własność innej jednostki.

Za budynki mieszkalne uważa się takie budynki, które w całości lub co najmniej w połowie powierzchni użytkowej wykorzystywane są na mieszkania.

Do budynków mieszkalnych zalicza się również budynki mieszkalno-gospodarcze, tj. wykorzystywane częściowo na mieszkania, a częściowo na cele gospodarcze związane z rolnictwem, np. stajnię, stodołę, oborę, magazyn pasz, wozownię itp. nawet jeżeli część tych budynków jest mniejsza od części gospodarczej.

- w rubr. 4 - należy podać liczbę czynnych zdrojów ulicznych, z których korzystają gospodarstwa domowe.

Za zdrój uliczny uważać należy powszechnie dostępny dla ludności kran wmontowany do sieci wodociągowej na: ulicy, placu, drodze itp. w rejonie istniejących budynków mieszkalnych, z którego korzysta ludność dla potrzeb gospodarstw domowych. W wierszu tym nie należy wykazywać studni, hydrantów przeciwpożarowych, zdrojów przeznaczonych wyłącznie do obsługi dworców kolejowych, zabudowań gospodarczych, produkcyjnych itp. oraz zdrojów podwórzowych.

- w rubr. 5 - należy podać ilość wody pitnej dostarczonej (odpłatnie i bezpłatnie) gospodarstwom domowym i indywidualnym gospodarstwom rolnym oraz gospodarstwom zbiorowego zamieszkania.

Ilość wody dostarczonej gospodarstwom domowym należy podać na podstawie:

- wskazań wodomierzy,

- danych zawartych w rachunkach za sprzedaną wodę lub innych dokumentach,

- norm zużycia wody oraz liczby ludności korzystającej, liczby zwierząt gospodarskich itp., w przypadku braku urządzeń pomiarowych.

Normy zużycia wody dla odbiorców nie posiadających wodomierzy zostały podane w Wytycznych Nr 2, b. Ministerstwa Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej z dnia 12 XII 1986 r. (Dz. Urz. MBGPiK Nr 1 z 23 I 1987 r., poz. 6).

- w rubr. 6 - podaje się długość eksploatowanej czynnej sieci kanalizacyjnej sanitarnej, bez przykanalików prowadzących do budynków i innych obiektów (wpustów podwórzowych). W rozumieniu niniejszych objaśnień kanałem sanitarnym jest kanał konstrukcyjnie przeznaczony do odprowadzania ścieków gospodarczych.

Zaliczane są tu również kanały ogólnospławne przeznaczone do łącznego odprowadzania ścieków gospodarczych i wód opadowych. Do długości sieci kanalizacyjnej sanitarnej wliczyć należy kanały uliczne, jak również kolektory, tj. przewody odprowadzające ścieki do granic (miasta, wsi) do odbiorników ścieków (oczyszczalni ścieków, rzek, jezior). Nie należy zaliczać do kanalizacji i obejmować sprawozdaniem odprowadzania ścieków bezpośrednio z budynków do szamb, kanałów otwartych, rzek itp.,

- w rubr. 7 - podaje się liczbę przyłączonych budynków mieszkalnych i zbiorowego zamieszkania do sieci kanalizacyjnej wykazanej w rubr. 6,

- w rubr. - 8 należy podać liczbę mieszkań w budynkach wykazanych w rubr. 7,

- w rubr. 9 - należy podać ilość ścieków odprowadzonych w ciągu roku siecią wykazaną w rubr. 6.

W informacjach dodatkowych należy podać:

- w wierszu 16 - długość przyłączy wodociągowych. Przyłącze jest to przewód doprowadzający wodę do sieci rozdzielczej do nieruchomości. Długość przyłącza liczy się od zaworu głównego za wodomierzem (względnie miejsca przeznaczonego na jego zainstalowanie) do przewodu ulicznego. Do długości przyłączy nie należy wliczać przewodów rozprowadzających wodę po terenie nieruchomości do punktów czerpalnych (stajni, obór, zdrojów podwórzowych). W wierszu 16 należy uwzględnić przyłącza do budynków mieszkalnych, jak również do innych obiektów (szkół, sklepów, punktów usługowych, ośrodków zdrowia, biur itp.),

- w wierszu 17 - należy podać długość przykanalików, tj. przewodów odprowadzających ścieki z nieruchomości, budynków, wpustów podwórzowych do ulicznej sieci kanalizacyjnej. W wierszu tym jednostki podają długość przykanalików prowadzących do wszystkich obiektów podłączonych do eksploatowanej sieci.

Objaśnienia do działu 8

1.
W rubryce 2 należy podać liczbę mieszkań jaką przewiduje się wybudować na przekazanych gruntach.
2.
W rubryce 3 należy podać powierzchnię gruntów uzbrojonych i nie uzbrojonych, które stanowią zasób gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe.

Przez grunty uzbrojone należy rozumieć tereny przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, do których prowadzi droga dojazdowa oraz istniej możliwość korzystania z energii elektrycznej i wody.

Objaśnienia do działu 9

Pod pojęciem targowiska należy rozumieć wyodrębnione tereny i budowle (place, ulice, hale targowe) ze stałymi lub sezonowymi punktami sprzedaży drobnodetalicznej bądź urządzeniami przeznaczonymi do prowadzenia handlu w wyznaczone dni tygodnia lub codzienne (bazary).

- w rubr. 1 należy wykazać łączną liczbę targowisk stałych, tzn. czynnych w ciągu całego roku kalendarzowego, niezależnie od tego czy pracują tylko w niektóre dni tygodnia. W liczbie tej mieszczą się targowiska komunalne oraz prowadzone przez inne podmioty gospodarcze po uzyskaniu zezwolenia gminy,

- w rubr. 4 należy wykazać powierzchnię zajętą przez stałe punkty sprzedaży (np. pawilony, kioski), punkty sprzedaży placowej (np. stragany, stoły, ławy) i punkty sprzedaży obwoźnej (np. z samochodów, przyczep transportowych i wozów konnych). Do powierzchni sprzedażowej nie należy wliczać powierzchni targowiska zajętej wyłącznie pod wewnętrzne drogi przejazdowe, parkingi dla pojazdów klienckich, urządzenia sanitarne, budynki administracji, targowiska, boksy chłodnicze itp.,

- w rubr. 5 należy wykazać liczbę stałych punktów sprzedaży drobnodetalicznej, tzn. kiosków różnego typu, straganów, stołów, itp. nie demontowanych z chwilą zamknięcia targowiska. W liczbie tej należy ująć stałe punkty sprzedaży drobnodetalicznej, bez względu na to czy targowisko funkcjonuje we wszystkie dni tygodnia, czy też tylko w niektóre,

- w rubr. 6 należy wykazać liczbę stałych punktów sprzedaży drobnodetalicznej na targowiskach czynnych we wszystkie dni tygodnia, tj. od poniedziałku do soboty ewentualnie również w niedzielę. Za targowiska czynne we wszystkie dni tygodnia należy uważać również i te, które przerywają sprzedaż w dni wolne od pracy,

- w rubr. 7 należy podać liczbę miejsc na ulicach i placach do prowadzenia sprzedaży sezonowej.

Za targowiska sezonowe należy uznać te place i ulice, gdzie uruchomione są na okres do 6 miesięcy punkty handlowe w związku ze wzmożonym ruchem nabywców (np. nadmorski ruch urlopowy) i działalność ta jest ponawiana w kolejnych sezonach.

- w rubr. 8 należy wykazać sumę rocznego wpływu do budżetu gminy z opłaty targowej, bez względu na formę jej realizacji, np. biletowe opłaty targowe, czynsze dzierżawne itp.

SG-01

Statystyka gminy za rok 199...

grafika

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI "INWESTYCJE"

W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycje, tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów, jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

Dział 1. Nakłady inwestycyjne

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się nakłady na środki trwałe, nakłady na tzw. pierwsze wyposażenia inwestycji oraz nakłady na zakup oprogramowania komputerów w przypadku kompleksowego nabycia ze sprzętem komputerowym w ramach realizacji inwestycji.

Wartość nakładów inwestycyjnych na środki trwałe winna dotyczyć zarówno nakładów na środki trwałe oddane do użytku w okresie sprawozdawczym, jak też nakładów poniesionych w tym okresie na inwestycje nie zakończone (tj. na przyszłe środki trwałe).

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21).

1.
W wierszach od 02 do 08 należy podać informacje:

- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na istniejących środkach trwałych oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na zakupione (przejęte) używane środki trwałe),

- w rubr. 3 - na zakupy z importu,

- w rubr. 5 - nakłady na zakup lub nieodpłatne przejęcie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.

W wierszu 08 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według KRST) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu).

Uwaga:

- zakup gruntów należy traktować zawsze jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 5, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu podać w rubr. 1;

- zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jako zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 3, natomiast zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu, z użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 5.

2.
W wierszu 09 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 08).
3.
W wierszu 10 należy podać nakłady inwestycyjne na pierwsze wyposażenie inwestycji w maszyny, urządzenia oraz narzędzia i inwentarz, w przypadkach gdy wartość pojedynczego zakupu dobra nie spełnia kryterium właściwego dla środka trwałego. W wierszu tym należy również wykazać zakup oprogramowania komputerów zakupionych w ramach realizacji inwestycji.
4.
Gminy jako podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT, a podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT wydzielając w rubr. 2 i 4 wartość tego podatku.

Dział 2. Finansowanie inwestycji

1.
W dziale tym należy podać dane łącznie z podatkiem VAT, który nie podlega odliczeniu.
2.
Wartość wykazana w wierszu 2 rubr. 1 powinna być zgodna z wartością z wiersza 01 rubr. 1 działu 1 oraz z wartością z wiersza 01 rubr. 5 działu 3.
3.
W wierszu 3 należy podać wydatki poniesione w roku na nabycie wartości niematerialnych i prawnych. W wierszu tym nie należy wykazywać wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerów, zakupionego w ramach realizowanej inwestycji, które zostało już wykazane w dziale 1 w wierszu 10.
4.
W wierszu 4 należy wykazywać nabycie akcji, długoterminowych papierów wartościowych, wartości udzielonych długoterminowych pożyczek, wartości udziałów oraz innych finansowych składników majątku trwałego. Do długoterminowych papierów wartościowych, pożyczek itp. zalicza się te z nich, które uznane zostały za lokaty i których termin zapłaty przypada co najmniej po upływie roku od daty, na jaką jest sporządzone sprawozdanie finansowe.

Dział 3. Zaawansowanie, zamrożenia (bez używanych środków trwałych)

1.
W wierszu 01 należy podać wartość ogółem dotyczącą wszystkich realizowanych w roku sprawozdawczym inwestycji, również inwestycji nie zakończonych oraz inwestycji częściowo przekazanych do eksploatacji, na które w roku sprawozdawczym nie poniesiono nakładów.

Poczynając od wiersza 02 należy wymienić poszczególne inwestycje zaliczana do budownictwa inwestycyjnego, a w następnej kolejności inwestycje nie związane z budownictwem inwestycyjnym, grupując je według lokalizacji i kierunków inwestowania.

2.
Dla każdej inwestycji w rubr. 0 w polu wydzielonym w górnym lewym rogu należy wpisać czterocyfrowe symbole, zgodnie z symbolami inwestycji zawartymi w części III objaśnień ogólnych.
3.
W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodnie z wykazem województw i ich symboli, stanowiącym część IV objaśnień ogólnych, nazwę gminy i miejscowości. Jeżeli inwestycja tzw. "liniowa" jest zlokalizowana na terenie więcej aniżeli jednego województwa, należy w ramach tej inwestycji wydzielić części, dzieląc (przynajmniej szacunkowo) nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na terenie poszczególnych województw, gmin (miast).
4.
W rubr. 2 należy wpisać symbole inwestycji podane w części I objaśnień ogólnych.
5.
Wartość nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 5 wiersza 01 powinna być zgodna z wartością wykazaną w dziale 2 w wierszu 2 rubr. 1 oraz w dziale 1 wiersz 01 rubr. 1.
6.
W rubr. 3 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji zgodnie z ustaleniami podanymi w zasadach metodycznych statystyki inwestycji.
7.
W przypadku realizacji inwestycji w zakresie ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej należy sporządzić na koniec roku odrębny wykaz tych inwestycji na formularzu "Arkusz dodatkowy do działu 3" sprawozdania SG-01, wypełniając tylko rubr. 0 oraz rubr. 1, 2, 5.

Wykazem należy objąć wszystkie inwestycje z zakresu ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej. Wykazem tym obejmuje się także części inwestycji dotyczące ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej w inwestycjach o innym charakterze, np. elektrolity przy kotle. Dla każdej inwestycji należy wpisać symbol według zasad podanych w załącznikach:

- w rubr. 0 w polu wydzielonym w górnym lewym roku symbole inwestycji, zgodnie z częścią III objaśnień ogólnych,

- w rubr. 1 - symbol województwa, zgodnie z częścią IV objaśnień ogólnych, w rubr. 2 - symbole inwestycji zaklasyfikowanych do ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej, zgodnie z częścią V objaśnień ogólnych.

Wyszczególnianie inwestycji należy rozpocząć od wiersza drugiego. W wierszu pierwszym należy podać w rubr. 5 sumę wszystkich nakładów inwestycyjnych.

Dział 4. Budynki przekazane do eksploatacji w roku sprawozdawczym

1.
W dziale 5 należy wykazać wszystkie budynki przeznaczone do użytku w roku sprawozdawczym, w tym również domki kempingowe oraz kioski towarowe, jeżeli są posadowione na trwałych fundamentach.

W dziale tym nie należy wykazywać budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, dla których sporządza się Kartę Statystyczną I-03, budynków zakupionych (przejętych), które u poprzednich użytkowników figurowały na koncie środków trwałych, budynków adaptowanych, modernizowanych oraz budynków prowizorycznych.

2.
Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz podając w rubr. 0 główne przeznaczenie budynku, np. dom towarowy itp. Szczególnie dokładnie należy określić przeznaczenie budynków przemysłowych, chodzi o to, ażeby z określenia jasno wynikało, jakiego typu funkcję ma pełnić budynek.

Budynki jednorodne, np. domki kempingowe, garaże, itp. o tej samej lokalizacji należy wykazać w jednym wierszu wpisując w rubr. 0 ich liczbę, a w rubr. 4 podając łączną kubaturę budynków, np. 5 domków kempingowych a 100 m3:

- "w rubr. 0" - 5 domków kempingowych, "w rubr. 4" - 500 m3.

3.
W przypadku, jeżeli w budynkach niemieszkalnych znajduje się mieszkanie rodzinne, np. w leśniczówce, agronomówce, wówczas niezależnie od ujęcia tych budynków w dziale 4 sprawozdania SG-01 inwestor zobowiązany jest sporządzić Kartę Statystyczną I-03 (wykazując mieszkanie) i przesłać do WUS właściwego terytorialnie dla lokalizacji obiektu, w którym znajdują się mieszkania.

Dział 5. Efekty gospodarcze z inwestycji przekazywanych do eksploatacji

1.
Dział 5 należy sporządzać zgodnie z nomenklaturą przyrostów produkcyjnych i usługowych uzyskanych w wyniku działalności inwestycyjnej, stanowiącą część II objaśnień ogólnych.
2.
W dziale tym należy wykazywać projektowane zdolności produkcyjne lub usługowe uzyskane w wyniku przekazania do eksploatacji zadań budownictwa inwestycyjnego, a w przemyśle również w wyniku dokonanych zakupów gotowych dóbr inwestycyjnych, wpisując w rubr. 1, 2, 3 symbole (oznaczenia) podane w części II objaśnień ogólnych, odpowiednio z rubr. 1, 3, 4.
3.
Jeśli efekt gospodarczy oddanej inwestycji określony w dokumentacji nie znajduje swojego odpowiednika w nomenklaturze przyrostów - działu tego nie należy wypełniać.
4.
Nie należy również wypełniać tego działu z inwestycji, dla których sporządza się Kartę Statystyczną I-03.
5.
Inwestorzy, którzy w roku sprawozdawczym przekazują do eksploatacji inwestycje związane z ochroną środowiska oraz gospodarką wodną dział ten wypełniają w sposób następujący:

a/ w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód:

- jednostki usług komunalnych zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części USŁUGI KOMUNALNE,

- jednostki rolnicze, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części OBIEKTY ZWIĄZANE Z ROLNICTWEM,

- pozostałe jednostki, poza wyżej wymienionymi, zgodnie z nomenklaturą w części OCHRONA ŚRODOWISKA ORAZ GOSPODARKA WODNA,

b/ w zakresie ochrony powietrza i ochrony powierzchni ziemi - wszystkie jednostki, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części OCHRONA ŚRODOWISKA ORAZ GOSPODARKA WODNA (symbole przyrostów 92-01 do 92-06).

Każdą inwestycję ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej należy wpisać w oddzielnym wierszu. Dla inwestycji, która ma lokalizację w innej miejscowości niż siedziba inwestora należy podać w rubr. 0 nazwę miejscowości i gminy, a w przypadku lokalizacji w innym województwie należy podać w rubr. 0 nazwę miejscowości, gminy i symbol województwa według części IV objaśnień ogólnych.

OBJAŚNIENIA OGÓLNE

grafika

1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 1 z dnia 16 stycznia 1995 r. (Dz.Urz.GUS.95.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 stycznia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.