Obowiązki sprawozdawcze gmin o ich działalności.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1993.17.106

Akt utracił moc
Wersja od: 5 listopada 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 36
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 28 października 1993 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych gmin o ich działalności

(znak: OSL-42/93)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 06.4.05 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995 stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się zakres informacji stanowiący przedmiot badań statystycznych statystyki państwowej związanych z działalnością gmin określony na formularzu sprawozdawczym oznaczonym symbolem SG-01 - Statystyka gminy, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
Obowiązek sprawozdawczy, o którym mowa w § 1, jest wykonywany poprzez wypełnienie formularza SG-01 i przekazanie go do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę gmina, w terminach:
1)
do dnia 31 stycznia każdego roku - część 1 (Samorząd, Transport), część 2 (Rolnictwo, leśnictwo i ochrona gruntów rolnych i leśnych), część 3 (Gospodarka mieszkaniowa i komunalna);
2)
do dnia 8 lutego każdego roku - część 4 (Inwestycje).
§  3.
Niezależnie od ustaleń § 1 gmina sporządza i przekazuje dane statystyczne w zakresie wykonania budżetu i zadań zleconych gminom, wynikające z Prawa budżetowego oraz dane o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w administracji samorządowej i z działalności zleconej lub prowadzonej w porozumieniu z administracją rządową w zakresie usług społecznych, dane o ludności zameldowanej na pobyt czasowy ponad 2 miesiące, dane o użytkowaniu gruntów, a także o stanie i ruchu środków trwałych na zasadach i w trybie określonym w zarządzeniach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego adresowane do osób prawnych.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 48 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 listopada 1992 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych gmin o ich działalności (Dz. Urz. GUS Nr 24, poz. 104).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

SG - 01

Statystyka gminy

za rok 199...

Samorząd, Transport

grafika

OBJAŚNIENIA DO DZIAŁU 3

W myśl ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 r. liczba członków zarządu gminy wynosi 4 - 7 osób, zaś wójt, burmistrz (prezydent miasta) i ich zastępcy mogą być wybrani spoza składu rady gminy.

1. W rubryce 1 w wierszu 1 należy wykazać liczbę członków zarządu gminy w dniu 31 XII roku, za który składane jest sprawozdanie, zaś w wierszach 2-5 tej rubryki należy podać liczbę członków, którzy zostali wybrani w poszczególnych latach. Zatem wiersz 1 jest sumą wierszy 2 do 5.

2. Rubryki 2 do 5 należy wypełniać analogicznie do zasad podanych dla rubryki 1.

Wyjaśnienia dotyczące Pieczątka imienna i podpis

sprawozdania można osoby działającej w imieniu

uzyskać pod numerem sprawozdawcy

telefonu

................. .................... .....................

(miejscowość i data)

grafika

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI "TRANSPORT"

Odpowiednie wiersze działu 1 i 2 wypełniają:

- wiersz 1 i 4 działu 1 oraz wiersz 1 działu 2 - zarządy gmin (wiejskich i miejsko-wiejskich) dla dróg położonych na terenie wsi,

- wiersz 2, 3 i 5 działu 1 oraz wiersz 2 działu 2 - zarządy gmin (miast, dzielnic, miast i wsi) dla dróg położonych w graniach miast.

Objaśnienia do działu 1

W dziale 1 należy wykazywać dane zawarte w aktualnych metrykach lub księgach inwentarzowych - prowadzonych zgodnie z zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 6 czerwca 1986 r. w sprawie prowadzenia ewidencji dróg publicznych (MP Nr 18, poz. 122).

1.
W rubr. 2 - należy wykazać drogi ogółem, tj. drogi o nawierzchni twardej i gruntowej na terenie gminy, tzn. drogi które nadzoruje zarząd gminy oraz drogi zakładowe.

Do dróg o nawierzchni twardej zalicza się drogi o nawierzchni twardej ulepszonej i nieulepszonej:

- drogi o nawierzchni twardej ulepszonej to drogi z: kostki kamiennej, klinkieru, betonu, płyt kamienno-betonowych, bitumu,

- drogi o nawierzchni twardej nieulepszonej to drogi: z kamienia polnego lub łamanego, żużla i żwiru na podkładzie kamiennym.

Drogi o nawierzchni gruntowej to drogi o nawierzchni z gruntu rodzimego oraz utrwalone w wyniku specjalnych zabiegów preparacji gruntu rodzimego przy pomocy mieszanek wykonanych z gliny, żwiru, żużla, itp.

2.
W rubr. 5 - należy wykazać drogi wyposażone w dwie trwale rozdzielone jezdnie.

Objaśnienia do działu 2

1.
W rubr. 1-4 należy podać efekty rzeczowe remontów dróg i obiektów mostowych związanych z odnową nawierzchni dróg i obiektów mostowych na podstawie faktur i protokołów odbioru robót oraz innych dokumentów podstawowych.
2.
W rubr. 5-7 należy podać nakłady na utrzymanie dróg i obiektów mostowych niezależnie od źródeł finansowania, z wyjątkiem nakładów na inwestycje (nowe i z modernizacji) finansowane ze środków na utrzymanie dróg i obiektów mostowych.
3.
Do remontów dróg zalicza się remonty związane z odnową nawierzchni, polegającą na przywróceniu pełnej wartości techniczno-eksploatacyjnej nawierzchni, łącznie z korektą pochyleń poprzecznych jezdni.

Do remontów obiektów mostowych (mosty, wiadukty, przejścia podziemne, tunele, kładki dla pieszych i przepusty) zalicza się remonty związane z odnową obiektu mostowego, polegającą na wykonaniu kompleksowego remontu eksploatowanego obiektu, w wyniku którego odtworzono utracone w procesie eksploatacji pierwotne parametry techniczne i eksploatacyjne konstrukcji.

SG - 01

Statystyka gminy

za rok 199...r.

Rolnictwo, leśnictwo i ochrona gruntów rolnych i leśnych

grafika

Objaśnienia do działu 2

1.
W punkcie A wiersz 1 należy wykazać lasy stanowiące własność gminy (mienie komunalne), łącznie z lasami przejętymi w ramach komunalizacji, w myśl ustawy z dnia 10 maja 1990 r. "Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych" (Dz.U. Nr 32, poz. 191). Dane te powinny obejmować zatem również lasy przedsiębiorstw i instytucji tworzonych (przejętych zgodnie z ustawą) przez gminy.
2.
W punkcie A wiersz 1 należy wykazać grunty leśne o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha pokryte roślinnością leśną(uprawami leśnymi, tj. zalesione) oraz przejściowo jej pozbawione (grunty przeznaczone do odnowienia - zręby, halizny i płazowiny, w produkcji pomocniczej - plantacje choinek, krzewów, poletka łowieckie na gruntach leśnych, itp.). Dane dotyczące stanu posiadania powinny być zgodne z powszechną ewidencją gruntów prowadzoną przez służby geodezyjne.
3.
Wiersz 2 punkt A dotyczy wyłącznie powierzchni lasów objętej aktualnymi uproszczonymi planami urządzenia lasu opracowanymi zgodnie z przepisami ustawy o lasach (Dz. U. Nr 101 z 1991 r., poz. 444 - art. 19, 21 ust. 1, pkt. 2 i 3, 22 ust. 1 pkt. 2) oraz rozporządzeniem w sprawie szczegółowych zasad sporządzania planów urządzenia lasu (Dz. U. Nr 67 z 1992 r. poz. 338 §9), bądź też planami dostosowanymi do wymogów określonych w ustawie (§ 15 rozporządzenia).
4.
W punkcie A wiersz 3 podając dane o odnowieniach należy uwzględnić zarówno prace wykonane na powierzchni otwartej, jak i pod osłoną drzewostanu.
5.
W punkcie A wiersz 4 należy podać powierzchnię upraw leśnych założonych na gruntach pozostających dotychczas poza uprawą leśną (nie zaliczonych do gruntów leśnych), tj. na gruntach rolnych nieprzydatnych do produkcji rolnej, nieużytkach oraz innych gruntach nadających się do zalesienia określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
6.
W punkcie A wiersz 5 należy wykazać rzeczywiste powierzchnie (określone szacunkowo), na których dokonano wszystkich czynności związanych z pielęgnowaniem upraw i młodników, wprowadzaniem podszytów, formowaniem strzał, koron, itp. Nie należy wykazywać powierzchni wykonanych trzebieży, tj. cięć pielęgnacyjnych w drzewostanach w wieku powyżej 20 lat.
7.
Gminy nie ujmują w punkcie B i C sprawozdania prac wykonanych przez nadleśnictwa Lasów Państwowych i parki narodowe, państwowe przedsiębiorstwa (gospodarstwa) rolne, zarządy dróg publicznych, jednostki organizacyjne PKP, elektrociepłownie, zespoły elektrowni, elektrownie, zakłady energetyczne, kopalnie, huty i inne zakłady przemysłowe. Wyżej wymienione jednostki sporządzają sprawozdania we własnym zakresie (na formularzu L-02). Gminy ujmują wyłącznie prace (szkółki) prowadzone przez podległe im jednostki (przedsiębiorstwa),gospodarstwa szkółkarskie urzędów wojewódzkich oraz osoby fizyczne.
8.
W wierszach 1 i 2 punktu B sprawozdania należy wykazać dane dotyczące sadzenia drzew i krzewów w zadrzewieniach, bez nasadzeń materiału szkółkarskiego w szkółkach; w wierszach 3-5 należy podać dane dotyczące wyłącznie szkółek zadrzewieniowych, tj. produkujących materiał do nasadzeń poza terenami zieleni miejskiej, lasami i sadami.
9.
Dane w punkcie C należy określić szacunkowo. Metody szacunku są określone w "Zasadach metodycznych statystyki leśnictwa" (Dz. Urz. GUS z 1990 r. Nr 5, poz. 15).

Objaśnienia do działu 3

1.
Przed przystąpieniem do wypełnienia działu 3 należy zapoznać się z treścią:
a/
ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. Nr 11, poz. 79),
b)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. Nr 20, poz. 149 z późniejszymi zmianami).
2.
Punkt A wiersze 1 do 6 sprawozdania należy sporządzić w oparciu o prowadzony rejestr gruntów rolnych i leśnych wyłączonych w roku sprawozdawczym z produkcji na cele nierolnicze i nieleśne.

Wiersz 7 - dane wykazać mając na uwadze art. 14 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r.(Dz.U. Nr 101, poz. 444) oraz dokumentację uzupełniającą, np. wnioski właścicieli gruntów lub decyzje wydane z urzędu o zmianie rodzaju użytkowania, np. w wyniku okresowej terenowej kontroli przeprowadzonej na podstawie § 64 załącznika do zarządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 20 lutego 1969 r. w sprawie ewidencji gruntów (M.P. Nr 11, poz. 98), zaświadczenia wydanego przez leśniczego o udatności uprawy leśnej - stanowiących podstawy dokonania zmian rodzaju użytkowania w rejestrze ewidencji gruntów. Dodatkową pomoc może stanowić funkcjonujący w nadleśnictwie wewnętrzny system informacyjny Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w zakresie zalesień gruntów porolnych w roku sprawozdawczym.

3.
Punkt B należy wypełnić na podstawie wpisów dokonanych w rejestrze gruntów podlegających rekultywacji i zagospodarowaniu. Przynależność jednostek do wyodrębnionych rodzajów działalności należy określić w oparciu o Europejską Klasyfikację Działalności (wydanie II, Warszawa 1991 r.). Do gruntów zdewastowanych i zdegradowanych należy zaliczyć potorfia, nie należy zaś włączać odłogów.
4.
W punkcie C należy podać wymierzone kwoty na Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych zgodnie z regulacją i systematyką przyjętą w ustawodawstwie dotyczącym ochrony gruntów rolnych i leśnych.

SG - 01

Statystyka gminy

za rok 199 ...

Gospodarka mieszkaniowa i komunalna

grafika

Wyjaśnienia dotyczące Pieczątka imienna i podpis

sprawozdania można osoby działającej w imieniu

uzyskać pod numerem sprawozdawcy

telefonu

................. .................... .....................

(miejscowość i data)

Uwaga: Informacje w zakresie wodociągów i kanalizacji podają na formularzu SG-01 tylko te gminy, w których nie istnieją wydzielone jednostki do zarządzania wodociągiem i kanalizacją. W/w informacje odnośnie pozostałych gmin podają wydzielone jednostki powołane do zarządzania wodociągiem i kanalizacją w sprawozdaniu M-06. Pojęcia i definicje, którymi należy się kierować przy sporządzaniu sprawozdań SG-01 zawarte są w Dzienniku Urzędowym GUS z 1990 r. Nr 6, poz. 19.

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI "GOSPODARKA MIESZKANIOWA I KOMUNALNA"

Objaśnienia do działu 1

Jednostka podaje dane o zasobach mieszkaniowych stanowiących jej własność, niezależnie od tego czy są administrowane przez jednostkę, czy też są przekazane w administrację zleconą innej jednostce.

W części A jednostka podaje:

- w wierszach 01 - 04 - dane o ogólnej liczbie mieszkań oraz liczbie izb i powierzchni użytkowej mieszkań znajdujących się w budynkach mieszkalnych jak i w budynkach niemieszkalnych (np. pojedyncze mieszkania funkcyjne w budynkach biurowych, gospodarczych) stanowiących własność jednostki.

- w wierszach 05-07 - dane o liczbie mieszkań nie zamieszkanych na koniec roku sprawozdawczego oraz o liczbie izb i powierzchni użytkowej w tych pomieszczeniach, w wierszach tych należy wykazać mieszkania nie rozdzielone w budynkach nowo zbudowanych oddanych do użytku, mieszkania będące w remoncie bądź wykwaterowane do remontu, mieszkania nie zamieszkane z powodu toczącego się postępowania sądowego lub egzekucyjnego, mieszkania nie przyjęte do zasiedlenia z powodu ich niskiego stanu technicznego, mieszkania pozostające w rezerwie jednostki sprawozdawczej a także nie zamieszkane z innych przyczyn.

W części B jednostka podaje dane o mieszkaniach użytkowanych przez osoby fizyczne na prawach własności (tzw. mieszkania wykupione), do których prawo własności jest potwierdzone aktem notarialnym;

- w wierszach 08 - 11 należy podać dane o łącznej liczbie mieszkań użytkowanych na prawach własności,

- w wierszach 12 - 16 należy wykazać te mieszkania, do których prawo własności zostało nabyte w roku, za który składane jest sprawozdanie, podając także (w wierszu 16) ich wartość (w mln zł) wykazaną w umowach kupna-sprzedaży.

Objaśnienia do działu 2

Należy wykazać:

- w wierszu 1 - budynki mieszkalne, które zostały w roku sprawozdawczym sprywatyzowane, tj. sprzedane osobom prywatnym (osobom fizycznym) a także liczbę mieszkań i powierzchnię użytkową mieszkań w tych budynkach oraz wartość tych budynków (w mln zł) wg umów kupna-sprzedaży.

- w wierszu 2 - budynki mieszkalne, które zostały zwrócone dawnym indywidualnym właścicielom bądź ich spadkobiercom, podając także liczbę mieszkań i powierzchnię użytkową mieszkań w tych budynkach.

Objaśnienia do działu 3

Należy wykazać:

- w wierszu 1 - liczbę lokatorów zalegających z miesięcznymi opłatami za mieszkania (tj. czynszem i opłatami za c.o. i ciepłą wodę); przez pojęcie lokator należy tu rozumieć zarówno najemcę mieszkania jak i właściciela mieszkania,

- w wierszu 2 - łączną sumę zaległości w opłatach za mieszkania - na dzień 31 XII.

Objaśnienia do działu 4

Należy podać dane o mieszkaniach uzyskanych do rozdziału w zasobach oddanych do użytku w roku sprawozdawczym, jak i w zasobach uprzednio użytkowanych (wiersz 2).

Objaśnienia do działu 6

Należy podać:

- w wierszu 01 - liczbę budynków, w których zakończono remonty kapitalne, zgodnie z niżej podaną definicją remontu kapitalnego oraz ogólną liczbę mieszkań znajdujących się w tych budynkach,

- w wierszach 02 - 05 - liczbę budynków, które wprawdzie nie podlegały remontowi kapitalnemu, ale przeprowadzono w nich (i zakończono) remont (wymianę) elementów budowlanych, wymienionych na formularzu (instalacje, dach, ocieplanie) oraz ogólną liczbę mieszkań w tych budynkach a jeżeli w budynku przeprowadzono wymianę instalacji i ocieplenie to budynek taki wykazać w wierszu 03, jeżeli przeprowadzono remont dachu i ocieplenie - to w wierszu 04, a jeżeli tylko ocieplenie - to w wierszu 05.

Pod pojęciem "remont kapitalny budynku" rozumie się roboty remontowe mające na celu przywrócenie budynkowi (mieszkaniom) pierwotnej lub prawie pierwotnej wartości technicznej i użytkowej. Za remont kapitalny budynku mieszkalnego uważa się remont budynku, w którym co najmniej 60% podstawowych elementów budowlanych i instalacyjnych zostało poddanych naprawom głównym bądź wymianom. Przez naprawę główną rozumie się gruntowny remont obejmujący co najmniej 50% stanu fizycznego poszczególnego elementu budynku lub instalacji.

Do podstawowych elementów budowlanych zalicza się: fundamenty, ściany konstrukcyjne, konstrukcje i krycie dachu, schody, tynki zewnętrzne i wewnętrzne, stropy, stolarkę otworową, podłogi i piece grzewcze.

Do instalacji w budynkach zalicza się instalacje: wodociągową, kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu sieciowego, elektryczną i dźwigową.

W wierszu 12 nie należy sumować danych z wiersza od 06 do 11, lecz wpisać liczbę budynków i mieszkań, do których doprowadzono nowe instalacje, licząc budynek i mieszkanie niezależnie od liczby doprowadzonych nowych instalacji, tylko jeden raz.

Przykładowo: jeśli do dwóch budynków doprowadzono instalacje - do budynku dwumieszkaniowego wodociąg, kanalizację i gaz sieciowy, a do budynku dziesięciomieszkaniowego tylko gaz sieciowy, to zapisy w poszczególnych wierszach działu 6B będą następujące: wiersz 06 rubr. 1 - 1, rubr. 2 - 2; wiersz 07 rubr. 1 - 1, rubr. 2 - 2; wiersze 08, 09, 11 we wszystkich rubrykach - kreski; wiersz 10 rubr. 1 - 2, rubr. 2 - 12; wiersz 12 rubr. 1 - 2, rubr. 2 - 12.

Objaśnienia do działu 7

Należy wypełnić dla następujących urządzeń:

1)
urządzeń własnych, tj. kanalizacji zbiorczej oraz urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę (nie przejętych przez wojewódzkie zakłady usług wodnych),
2)
urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących własnością spółek wodnych, komitetów budowy itp. - pod warunkiem, że:
a)
długość sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej na ścieki gospodarcze lub wody opadowe (bez przyłączy prowadzących do budynków i innych obiektów) wynosi co najmniej 250 m,
b)
sieć ta obsługuje w sposób stały co najmniej:

– 5 budynków mieszkalnych (mieszkalno-inwentarskich),

– albo 2 zdroje uliczno-wodociągowe, z których korzysta ludność dla potrzeb gospodarstw domowych.

Jednostka, która administruje urządzeniami wodociągowymi (kanalizacyjnymi) zarówno na terenie miasta, jak i wsi podaje w wierszu 1 dane dotyczące wsi, a w wierszu 2 dane dla miasta, według następujących zasad:

- w rubryce 1 - długość sieci wodociągowej - bez przyłączy do budynków i zdrojów podwórzowych; długość tej sieci należy liczyć od ujęcia wody do ostatniego połączenia do budynku lub zdroju podwórzowego,

- w rubryce 2 - liczbę przyłączonych do sieci budynków mieszkalnych oraz budynków, których mieszkańcy korzystają ze zdrojów podwórzowych,

- w rubryce 4 - liczbę zdrojów ulicznych; zdrój jest to urządzenie zainstalowane na sieci wodociągowej, służące do zaopatrywania ludności w wodę; w wierszu tym nie należy podawać hydrantów ppoż., studni publicznych i zdrojów podwórzowych,

- w rubryce 5 - ilość wody dostarczonej gospodarstwom domowym, zbiorowym i indywidualnym gospodarstwom rolnym - odpłatnie i nieodpłatnie. Ilość wody pobranej - w przypadku braku wodomierzy - ustala się na podstawie miesięcznych norm zużycia wody ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 1989 r. Nr 1, poz. 3,

- w rubryce 6 - długość sieci kanalizacyjnej; sieć kanalizacyjna sanitarna: są to kanały kryte, konstrukcyjnie przeznaczone do odprowadzania ścieków bytowo-gospodarczych,

- w rubryce 7 - liczbę przyłączonych budynków mieszkalnych i zbiorowego zamieszkania do sieci kanalizacyjnej wykazanej w rubryce 6.

W informacjach dodatkowych podać:

- w wierszu 3 - długość przyłączy wodociągowych, tj. przewodów łączących budynki lub inne obiekty (np. zdroje podwórzowe) z siecią wodociągową,

- w wierszu 4 - długość przykanalików; są to przewody odprowadzające ścieki z budynków mieszkalnych i innych obiektów (wpustów podwórzowych) do sieci kanalizacyjnej.

Objaśnienia do działu 8

1.
W rubryce 2 należy podać liczbę mieszkań jaką przewiduje się wybudować na przekazanych gruntach.
2.
W rubryce 3 należy podać powierzchnię gruntów uzbrojonych i nie uzbrojonych, które stanowią zasób gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe.

Przez grunty uzbrojone należy rozumieć tereny przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, do których prowadzi droga dojazdowa oraz istnieje możliwość korzystania z energii elektrycznej i wody.

Objaśnienia do działu 9

Pod pojęciem targowiska należy rozumieć wyodrębnione tereny i budowle (place, ulice, hale targowe) ze stałymi, względnie sezonowymi punktami sprzedaży drobnodetalicznej lub urządzeniami przeznaczonymi do prowadzenia handlu w wyznaczone dni tygodnia lub codziennie (bazary).

- w rubryce 1 należy wykazać łączną liczbę targowisk stałych, tzn. czynnych w ciągu całego roku kalendarzowego, niezależnie od tego czy pracują tylko w niektóre dni tygodnia. W liczbie tej mieszczą się również targowiska prowadzone przez inne podmioty gospodarcze po uzyskaniu zezwolenia gminy,

- w rubryce 4 należy wykazać powierzchnię zajętą przez stałe punkty sprzedaży np. pawilony, kioski; punkty sprzedaży placowej np. stragany, stoły, ławy i punkty sprzedaży obwoźnej np. z samochodów, przyczep transportowych i wozów konnych. Do powierzchni sprzedażowej nie należy wliczać powierzchni targowiska zajętej wyłącznie pod wewnętrzne drogi przejazdowe, parkingi dla pojazdów klienckich, urządzenia sanitarne, budynki administracji targowiska, boksy chłodnicze, itp.,

- w rubryce 5 należy wykazać liczbę stałych punktów sprzedaży drobnodetalicznej, tzn. kiosków różnego typu , straganów, stołów, itp. nie demontowanych z chwilą zamknięcia targowiska. W liczbie tej należy ująć stałe punkty sprzedaży drobnodetalicznej, bez względu na to czy targowisko funkcjonuje we wszystkie dni tygodnia czy też tylko w niektóre,

- w rubryce 6 należy wykazać liczbę stałych punktów sprzedaży drobnodetalicznej na targowiskach czynnych we wszystkie dni tygodnia, tj. od poniedziałku do soboty ewentualnie również w niedzielę. Za targowiska czynne we wszystkie dni tygodnia należy uważać również i te, które przerywają sprzedaż w dni wolne od pracy,

- w rubryce 7 należy podać liczbę miejsc na ulicach i placach do prowadzenia sprzedaży sezonowej.

Za targowiska sezonowe należy uznać te place i ulice, gdzie uruchamiane są na okres 6 miesięcy punkty handlowe w związku ze wzmożonym ruchem nabywców (np. nadmorski ruch urlopowy) i działalność ta jest ponawiana w kolejnych sezonach.

- w rubryce 8 należy wykazać sumę rocznego wpływu do budżetu gminy z opłaty targowej, bez względu na formę jej realizacji, np. biletowe opłaty targowe, czynsze dzierżawne, itp.

SG - 01

Statystyka gminy

Za rok 199 ...

Inwestycje

grafika

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI "INWESTYCJE"

W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycje, tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów, jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

Dział 1. Nakłady inwestycyjne

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się nakłady na środki trwałe, nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji oraz nakłady na zakup oprogramowania komputerów w przypadku kompleksowego nabycia ze sprzętem komputerowym w ramach realizacji inwestycji.

Wartość nakładów inwestycyjnych na środki trwałe winna dotyczyć zarówno nakładów na środki trwałe oddane do użytku w okresie sprawozdawczym, jak też nakładów poniesionych w tym okresie na inwestycje nie zakończone (tj. na przyszłe środki trwałe).

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dz.Urz. GUS Nr 21).

1. W wierszach od 02 do 08 należy podać informacje:

- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na istniejących środkach trwałych oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na przejęte (zakupione) używane środki trwałe),

- w rubr. 3 - na zakupy z importu,

- w rubr. 5 - nakłady na zakup lub nieodpłatne przejęcie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.

W wierszu 08 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według KRŚT) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu).

Uwaga

- zakup gruntów należy traktować zawsze jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 5, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu podać w rubr. 1;

- zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jako zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 3, natomiast zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 5.

2. W wierszu 09 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 08).

3. W wierszu 10 należy podać nakłady inwestycyjne na pierwsze wyposażenie inwestycji w maszyny, urządzenia oraz narzędzia i inwentarz, w przypadkach gdy wartość pojedynczego zakupu dobra nie spełnia kryterium właściwego dla środka trwałego. W wierszu tym należy również wykazać zakup oprogramowania komputerów zakupionych w ramach realizowanej inwestycji.

4. Gminy jako podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT, a podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT wydzielając w rubr. 2 i 4 wartość tego podatku.

Dział 2. Finansowanie inwestycji

1. W dziale tym należy podać dane łącznie z podatkiem VAT, który nie podlega odliczeniu.

2. Wartość wykazana w wierszu 2 rubr. 1 winna być zgodna z wartością z wiersza 01 rubr. 1 działu 1 oraz z wartością z wiersza 01 rubr. 5 działu 3.

3. W wierszu 3 należy wykazać wydatki poniesione w roku na nabycie wartości niematerialnych i prawnych. W wierszu tym nie należy wykazywać wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerów zakupionego w ramach realizowanej inwestycji, które zostało już wykazane w dziale 1 w wierszu 10.

4. W wierszu 4 należy wykazać: nabycie akcji, długoterminowych papierów wartościowych, wartość udzielonych długoterminowych pożyczek, wartość udziałów oraz innych finansowych składników majątku trwałego. Do długoterminowych papierów wartościowych, pożyczek itp. zalicza się te z nich, które uznane zostały za lokaty i których termin zapłaty przypada co najmniej po upływie roku od daty na jaką jest sporządzone sprawozdanie finansowe.

Dział 3. Zaawansowanie, zamrożenie (bez używanych środków trwałych)

1. W wierszu 01 należy podać wartość ogółem dotyczącą wszystkich realizowanych w roku sprawozdawczym inwestycji, również inwestycji nie zakończonych oraz inwestycji częściowo przekazanych do eksploatacji, na które w roku sprawozdawczym nie poniesiono nakładów.

Poczynając od wiersza 02 należy wymienić poszczególne inwestycje zaliczane do budownictwa inwestycyjnego, a w następnej kolejności inwestycje nie związane z budownictwem inwestycyjnym, grupując je według lokalizacji i kierunków inwestowania.

2. Dla każdej inwestycji w rubr. 0 w polu wydzielonym w górnym lewym rogu należy wpisać czterocyfrowe symbole, zgodnie z symbolami inwestycji zawartymi w części III objaśnień ogólnych.

3. W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodnie z wykazem województw i ich symboli, stanowiącym część IV objaśnień ogólnych, oraz nazwę gminy i miejscowości. Jeżeli inwestycja tzw. "liniowa" jest zlokalizowana na terenie więcej aniżeli jednego województwa, należy w ramach tej inwestycji wydzielić części, dzieląc (przynajmniej szacunkowo) nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na terenie poszczególnych województw, gmin (miast).

4. W rubr. 2 należy wpisać symbole inwestycji podane w części I objaśnień ogólnych.

5. Wartość nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 5 wiersza 01 powinna być zgodna z wartością wykazaną w dziale 2 w wierszu 2 rubr. 1 oraz w dziale 1 wiersz 01 rubr. 1.

6. W rubr. 3 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji zgodnie z ustaleniami podanymi w zasadach metodycznych statystyki inwestycji.

7. W przypadku realizacji inwestycji w zakresie ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej należy sporządzić na koniec roku odrębny wykaz tych inwestycji na formularzu "Arkusz dodatkowy do działu 3" sprawozdania SG-01, wypełniając tylko rubr. 0 oraz rubr. 1, 2, 5.

Wykazem należy objąć wszystkie inwestycje z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wykazem tym obejmuje się także części inwestycji dotyczące ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej w inwestycjach o innym charakterze np. elektrofiltry przy kotle. Dla każdej inwestycji należy wpisać symbol według zasad podanych w załącznikach:

- w rubr. 0 - w polu wydzielonym w górnym lewym rogu symbole inwestycji, zgodnie z częścią III objaśnień ogólnych,

- w rubr. 1 - symbol województwa, zgodnie z częścią IV objaśnień ogólnych, w rubr. 2 - symbole inwestycji zaklasyfikowanych do ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej, zgodnie z częścią V objaśnień ogólnych.

Wyszczególnienie inwestycji należy rozpocząć od drugiego wiersza. W wierszu pierwszym należy podać w rubr. 5 sumę wszystkich inwestycji.

Dział 4. Budynki przekazane do eksploatacji w roku sprawozdawczym

1. W dziale 4 należy wykazywać wszystkie budynki przekazane do użytku w roku sprawozdawczym, w tym również domki kempingowe oraz kioski towarowe, jeśli są one posadowione na trwałych fundamentach.

W dziale tym nie należy wykazywać budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03, budynków zakupionych (przejętych), które u poprzednich użytkowników figurowały na koncie środków trwałych, budynków adaptowanych, modernizowanych oraz budynków prowizorycznych.

2. Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz podając w rubr. 0 główne przeznaczenie budynku, np. dom towarowy itp. Szczególnie dokładnie należy określić przeznaczenie budynków przemysłowych, chodzi o to, ażeby z określenia jasno wynikało, jakiego typu funkcję ma pełnić budynek.

Budynki jednorodne, np. domki kempingowe, garaże itp. o tej samej lokalizacji należy wykazać w jednym wierszu wpisując w rubr. 0 ich liczbę, a w rubr. 4 podając łączną kubaturę budynków, np. 5 domków kempingowych á 100 m3:

- w "w rubr. 0" 5 domków kempingowych, "w rubr. 4" 500 m3.

3. W przypadku jeżeli w budynkach niemieszkalnych znajduje się mieszkanie rodzinne, np. w leśniczówce, agronomówce, wówczas niezależnie od ujęcia tych budynków w dziale 4 sprawozdania SG-01 inwestor zobowiązany jest sporządzić Kartę statystyczną I-03 (wykazując mieszkania) i przesłać do WUS właściwego terytorialnie dla lokalizacji obiektu, w którym znajdują się mieszkania.

Dział 5. Efekty gospodarcze z inwestycji przekazywanych do eksploatacji

1. Dział 5 należy sporządzać zgodnie z nomenklaturą przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskanych w wyniku działalności inwestycyjnej, stanowiącą część II objaśnień ogólnych.

2. W dziale tym należy wykazywać projektowane zdolności produkcyjne lub usługowe uzyskane w wyniku przekazania do eksploatacji zadań budownictwa inwestycyjnego, a w przemyśle również w wyniku dokonanych zakupów gotowych dóbr inwestycyjnych, wpisując w rubr. 1, 2, 3 symbole (oznaczenia) podane w części II objaśnień ogólnych, odpowiednio z rubr. 1, 3, 4.

3. Jeśli efekt gospodarczy oddanej inwestycji określony w dokumentacji nie znajduje swego odpowiednika w nomenklaturze przyrostów - działu tego nie należy wypełniać.

4. Nie należy również wypełniać tego działu z inwestycji, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03.

5. Inwestorzy, którzy w roku sprawozdawczym przekazują do eksploatacji inwestycje związane z ochroną środowiska oraz gospodarką wodną dział ten wypełniają w sposób następujący:

a/
w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód:

– jednostki usług komunalnych zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części USŁUGI KOMUNALNE,

– jednostki rolnicze, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części OBIEKTY ZWIĄZANE Z ROLNICTWEM,

– pozostałe jednostki, poza wyżej wymienionymi, zgodnie z nomenklaturą w części OCHRONA ŚRODOWISKA ORAZ GOSPODARKA WODNA

b/
w zakresie ochrony powietrza i ochrony powierzchni ziemi - wszystkie jednostki, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części OCHRONA ŚRODOWISKA ORAZ GOSPODARKA WODNA (symbole przyrostów 92-01 do 92-06).

Każdą inwestycję ochrony środowiska i gospodarki wodnej należy wpisać w oddzielnym wierszu. Dla inwestycji, która ma lokalizację w innej miejscowości niż siedziba inwestora należy podać w rubr. 0 nazwę miejscowości i gminy, a w przypadku lokalizacji w innym województwie należy podać w rubr. 0 nazwę miejscowości, gminy i symbol województwa według części IV objaśnień ogólnych.

OBJAŚNIENIA OGÓLNE

grafika