Obowiązki sprawozdawcze gmin o ich działalności.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1992.24.104

Akt utracił moc
Wersja od: 20 listopada 1992 r.

ZARZĄDZENIE Nr 48
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 9 listopada 1992 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych gmin o ich działalności.

(znak: BS-6-020-2)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z tematem 06.4.05 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995 stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Ustala się zakres informacji stanowiący przedmiot badań statystycznych statystyki państwowej związanych z działalnością gmin określony na formularzu sprawozdawczym oznaczonym symbolem SG-01 - statystyka gminy, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
Obowiązek sprawozdawczy, o którym mowa w § 1, jest wykonywany poprzez wypełnienie formularza SG-01 i przekazanie go do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę gmina, w terminach:
1)
do dnia 31 stycznia każdego roku - część 1 (Samorząd, Transport), część 2 (Rolnictwo, leśnictwo i ochrona gruntów rolnych i leśnych), część 3 (Gospodarka mieszkaniowa i komunalna);
2)
do dnia 8 lutego każdego roku - część 4 (Inwestycje).
§  3.
Niezależnie od ustaleń § 1 gmina sporządza i przekazuje dane statystyczne w zakresie wykonania budżetu i zadań zleconych gminom wynikające z Prawa budżetowego oraz dane o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w administracji samorządowej i z działalności zleconej lub prowadzonej w porozumieniu z administracją rządową w zakresie usług społecznych, dane o ludności zameldowanej na pobyt czasowy ponad 2 miesiące, dane o użytkowaniu gruntów, a także o stanie i ruchu środków trwałych na zasadach i w trybie określonym w zarządzeniach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego adresowane do osób prawnych.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 36 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 22 października 1991 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych gmin o ich działalności (Dz. Urz. GUS Nr 13, poz. 103).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

SG - 01

Statystyka gminy

za rok 199

Samorząd, Transport

grafika

SG - 01

Statystyka gminy

za rok 199

Rolnictwo, leśnictwo i ochrona gruntów rolnych i leśnych

grafika

Objaśnienia do działu 2

1. W punkcie A wiersz 1 należy wykazać lasy stanowiące własność gminy (mienie komunalne), łącznie z lasami przejętymi w ramach komunalizacji, w myśl ustawy z dnia 10 maja 1990 r. "Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych" (Dz. U. Nr 32, poz. 191).

2. Gminy nie ujmują w punkcie B i C sprawozdania prac wykonanych przez nadleśnictwa Lasów Państwowych i parki narodowe, państwowe przedsiębiorstwa (gospodarstwa) rolne, rejony dróg publicznych, dyrekcje Kolei Państwowych, zespoły elektrociepłowni, zespoły elektrowni, elektrownie, zakłady energetyczne, kopalnie, huty i zakłady przemysłowe. Wyżej wymienione jednostki sporządzają sprawozdania we własnym zakresie (na formularzu L-02).

3. W wierszach 1 i 2 punktu B sprawozdania należy wykazać dane dotyczące sadzenia drzew i krzewów w zadrzewieniach, bez nasadzeń materiału szkółkarskiego w szkółkach; w wierszach 3-5 należy podać dane dotyczące wyłącznie szkółek zadrzewieniowych, tj. produkujących materiał do nasadzeń poza terenami zieleni miejskiej, lasami i sadami.

4. Dane w punkcie C należy określić szacunkowo. Metody szacunku są określone w "Zasadach metodycznych statystyki leśnictwa" (Dz. Urz. GUS z 1990 r. Nr 5, poz. 15).

Objaśnienia do działu 3

1. Przed przystąpieniem do wypełnienia działu 3 należy zapoznać się z treścią:

a)
ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 11, poz. 79),
b)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 20, poz. 149 z późniejszymi zmianami).

2. Punkt A wiersze 1 do 6 sprawozdania należy sporządzić w oparciu o prowadzony rejestr gruntów rolnych i leśnych wyłączonych w roku sprawozdawczym z produkcji na cele nierolnicze i nieleśne.

Wiersz 7 - dane wykazać mając na uwadze art. 14 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. Nr 101, poz. 444) oraz dokumentację uzupełniającą np. wnioski właścicieli gruntów lub decyzje wydane z urzędu o zmianie rodzaju użytkowania, np. w wyniku okresowej terenowej kontroli przeprowadzonej na podstawie § 64 załącznika do zarządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 20 lutego 1969 r. w sprawie ewidencji gruntów (M. P. Nr 11, poz. 98), zaświadczenia wydanego przez leśniczego o udatności uprawy leśnej - stanowiących podstawy dokonania zmian rodzaju użytkowania w rejestrze ewidencji gruntów. Dodatkową pomoc może stanowić funkcjonujący w nadleśnictwie wewnętrzny system informacyjny Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w zakresie zalesień gruntów porolnych w roku sprawozdawczym.

3. Punkt B należy wypełnić na podstawie wpisów dokonanych w rejestrze gruntów podlegających rekultywacji i zagospodarowaniu. Przynależność jednostek prowadzących przedmiotową działalność do wyodrębnionych gałęzi przemysłu należy określić w oparciu o obowiązującą Klasyfikację Gospodarki Narodowej (w powiązaniu z Europejską Klasyfikacją Działalności - Dz. Urz. GUS z 1990 r. Nr 11, poz. 17). Do gruntów zdewastowanych i zdegradowanych należy zaliczyć potorfia, nie należy zaś włączać odłogów.

4. W punkcie C należy podać wymierzone kwoty na Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych zgodnie z regulacją i systematyką przyjętą w ustawodawstwie dotyczącym ochrony gruntów rolnych i leśnych.

SG - 01

Statystyka gminy

za rok 199

Gospodarka mieszkaniowa i komunalna

grafika

Uwaga
Informacje w zakresie gospodarki mieszkaniowej podają na formularzu SG-01 tylko te gminy, w których nie istnieją wydzielone jednostki do zarządzania mieszkaniami komunalnymi. W/w informacje odnośnie pozostałych gmin podają wydzielone jednostki powołane do zarządzania mieszkaniami komunalnymi - w sprawozdaniu M-01.
Pojęcia i definicje, którymi należy się kierować przy sporządzaniu sprawozdania SG-01 są zawarte w Dzienniku Urzędowym GUS z 1990 r. Nr 6, poz. 19.
Objaśnienia do formularza
Objaśnienia do działu 1
Należy podać dane o ogólnej liczbie mieszkań oraz o liczbie izb i powierzchni użytkowej w tych mieszkaniach, które znajdują się w budynkach stanowiących własność gminy.
W wierszach 04 - 10 podaje się dane o mieszkaniach użytkowanych przez osoby fizyczne na prawach własności, tj. o mieszkaniach wykupionych w budynkach komunalnych, przy czym:
- w wierszach 04 - 06 podaje się dane o ogólnej liczbie takich mieszkań,
- w wierszach 07 - 10 należy wykazać te mieszkania, do których prawo własności zostało nabyte w 1992 r., podając równocześnie (w wierszu 09) ich wartość w mln zł wykazaną w umowach sprzedaży.
Objaśnienia do działu 2
Należy wykazać budynki (a także mieszkania, izby i powierzchnię użytkową mieszkań w tych budynkach), które zostały sprzedane i budynki, które zostały zwrócone dawnym właścicielom - po 27 maja 1990 r., tj. od czasu wejścia w życie ustawy z dnia 10 maja 1990 r. o samorządzie terytorialnym i ustawy z dnia 17 maja 1990 r. tzw. kompetencyjnej.
Objaśnienia do działu 3
Należy wykazać:
- w wierszu 1 - liczbę lokatorów zalegających z miesięcznymi opłatami za mieszkania (tj. czynszem i opłatami za c.o. i ciepłą wodę); przez pojęcie lokator należy tu rozumieć zarówno najemcę mieszkania jak i właściciela mieszkania,
- w wierszu 2 - łączną sumę zaległości w opłatach za mieszkania - na dzień 31 XII.
Objaśnienia do działu 4
Należy podać dane o mieszkaniach uzyskanych do rozdziału w zasobach oddanych do użytku w roku sprawozdawczym, jak i w zasobach uprzednio użytkowanych (wiersz 2).
Objaśnienia do działu 6
Należy podać:
- w wierszu 01 - liczbę budynków, w których zakończono remonty kapitalne, zgodnie z niżej podaną definicją remontu kapitalnego, oraz ogólną liczbę mieszkań znajdujących się w tych budynkach,
- w wierszach 02 - 05 - liczbę budynków, które wprawdzie nie podlegały remontowi kapitalnemu, ale przeprowadzono w nich (i zakończono) remont (wymianę) elementów budowlanych, wymienionych na formularzu (instalacje, dach, ocieplanie) oraz ogólną liczbę mieszkań w tych budynkach a jeżeli w budynku przeprowadzono wymianę instalacji i ocieplenie to budynek taki wykazać w wierszu 03, jeżeli przeprowadzono remont dachu i ocieplenie - to w wierszu 04, a jeżeli tylko ocieplenie - to w wierszu 05.
Pod pojęciem "remont kapitalny budynku" rozumie się roboty remontowe mające na celu przywrócenie budynkowi (mieszkaniom) pierwotnej lub prawie pierwotnej wartości technicznej i użytkowej. Za remont kapitalny budynku mieszkalnego uważa się remont budynku, w którym co najmniej 60% podstawowych elementów budowlanych i instalacyjnych zostało poddanych naprawom głównym bądź wymianom. Przez naprawę główną rozumie się gruntowny remont obejmujący co najmniej 50% stanu fizycznego poszczególnego elementu budynku lub instalacji.
Do podstawowych elementów budowlanych zalicza się: fundamenty, ściany konstrukcyjne, konstrukcje i krycie dachu, schody, tynki zewnętrzne i wewnętrzne, stropy, stolarkę otworową, podłogi i piece grzewcze.
Do instalacji w budynkach zalicza się instalacje: wodociągową, kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu sieciowego, elektryczną i dźwigową. W wierszu 12 nie należy sumować danych z wiersza od 06 do 11, lecz wpisać liczbę budynków i mieszkań, do których doprowadzono nowe instalacje, licząc budynek i mieszkanie niezależnie od liczby doprowadzonych nowych instalacji, tylko jeden raz.
Przykładowo: jeśli do dwóch budynków doprowadzono instalacje - do budynku dwumieszkaniowego wodociąg, kanalizację i gaz sieciowy, a do budynku dziesięciomieszkaniowego tylko gaz sieciowy, to zapisy w poszczególnych wierszach działu 6B będą następujące: wiersz 06 rubr. 1 - 1, rubr. 2 - 2; wiersz 07 rubr. 1 - 1, rubr. 2 - 2; wiersze 08, 09, 11 we wszystkich rubrykach kreski; wiersz 10 rubr. 1 - 2, rubr. 2 - 12; wiersz 12 rubr. 1 - 2, rubr. 2 - 12.
Objaśnienia do działu 7
Należy wypełnić dla następujących urządzeń:
1) urządzeń własnych, tj. kanalizacji zbiorczej oraz urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę (nie przejętych przez wojewódzkie zakłady usług wodnych),
2) urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących własnością spółek wodnych, komitetów budowy itp. - pod warunkiem, że:
a) długość sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej na ścieki gospodarcze lub wody opadowe (bez przyłączy prowadzących do budynków i innych obiektów) wynosi co najmniej 250 m,
b) sieć ta obsługuje w sposób stały co najmniej:
- 5 budynków mieszkalnych (mieszkalno-inwentarskich),
- albo 2 zdroje uliczno-wodociągowe, z których korzysta ludność dla potrzeb gospodarstw domowych.
Jednostka, która administruje urządzeniami wodociągowymi (kanalizacyjnymi) zarówno na terenie miasta, jak i wsi podaje w wierszu 1 dane dotyczące wsi, a w wierszu 2 dane dla miasta, według następujących zasad:
- w rubryce 1 - długość sieci wodociągowej - bez przyłączy do budynków i zdrojów podwórzowych; długość tej sieci należy liczyć od ujęcia wody do ostatniego połączenia do budynku lub zdroju podwórzowego,
- w rubryce 2 - liczbę przyłączonych do sieci budynków mieszkalnych oraz budynków, których mieszkańcy korzystają ze zdrojów podwórzowych,
- w rubryce 4 - liczbę zdrojów ulicznych; zdrój jest to urządzenie zainstalowane na sieci wodociągowej, służące do zaopatrywania ludności w wodę; w wierszu tym nie należy podawać hydrantów ppoż., studni publicznych i zdrojów podwórzowych,
- w rubryce 5 - ilość wody dostarczonej gospodarstwom domowym, zbiorowym i indywidualnym gospodarstwom rolnym - odpłatnie i nieodpłatnie. Ilość wody pobranej - w przypadku braku wodomierzy - ustala się na podstawie miesięcznych norm zużycia wody ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 1989 r. Nr 1, poz. 3,
- w rubryce 6 - długość sieci kanalizacyjnej; sieć kanalizacyjna sanitarna: są to kanały kryte, konstrukcyjnie przeznaczone do odprowadzania ścieków bytowo-gospodarczych,
- w rubryce 7 - liczbę przyłączonych budynków mieszkalnych i zbiorowego zamieszkania do sieci kanalizacyjnej wykazanej w rubryce 6.
W informacjach dodatkowych podać:
- w wierszu 1 - długość przyłączy wodociągowych, tj. przewodów łączących budynki lub inne obiekty (np. zdroje podwórzowe) z siecią wodociągową,
- w wierszu 2 - długość przykanalików; są to przewody odprowadzające ścieki z budynków mieszkalnych i innych obiektów (wpustów podwórzowych) do sieci kanalizacyjnej.
Objaśnienia do działu 8
1. W rubryce 2 należy podać liczbę mieszkań jaką przewiduje się wybudować na przekazanych gruntach.
2. W rubryce 3 należy podać powierzchnię gruntów uzbrojonych i nie uzbrojonych, które stanowią zasób gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe.
Przez grunty uzbrojone należy rozumieć tereny przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, do których prowadzi droga dojazdowa oraz istnieje możliwość korzystania z energii elektrycznej i wody.

SG - 01

Statystyka gminy

za rok 199

Inwestycje

grafika

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI I FORMULARZA SG-01 "TRANSPORT"

Odpowiednie wiersze działu 1 i 2 wypełniają:

- wiersz 1 i 4 działu 1 oraz wiersz 1 działu 2 - zarządy gmin (wiejskich i miejsko-wiejskich) dla dróg położonych na terenie wsi,

- wiersze 2, 3 i 5 działu 1 oraz wiersz 2 działu 2 - zarządy gmin (miast, dzielnic, miast i wsi) dla dróg położonych w granicach miast.

Objaśnienia do działu 1

W dziale 1 należy wykazywać dane zawarte w aktualnych metrykach lub księgach inwentarzowych - prowadzonych zgodnie z zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 6 czerwca 1986 r. w sprawie prowadzenia ewidencji dróg publicznych (MP Nr 18, poz. 122).

1.
W rubr. 2 - należy wykazać drogi ogółem, tj. drogi o nawierzchni twardej i gruntowej na terenie gminy, tzn. drogi gminne, które nadzoruje zarząd gminy oraz drogi zakładowe.

Do dróg o nawierzchni twardej zalicza się drogi o nawierzchni twardej ulepszonej i nieulepszonej:

- drogi o nawierzchni twardej ulepszonej to drogi z: kostki kamiennej, klinkieru, betonu, płyt kamienno-betonowych, bitumu,

- drogi o nawierzchni twardej nieulepszonej to drogi z: kamienia polnego lub łamanego, żużla i żwiru na podkładzie kamiennym.

Drogi o nawierzchni gruntowej to drogi o nawierzchni z gruntu rodzimego oraz utrwalone w wyniku specjalnych zabiegów i preparacji gruntu rodzimego przy pomocy mieszanek wykonanych z gliny, żwiru, żużla itp.

2.
W rubr. 5 - należy wykazać drogi wyposażone w dwie trwale rozdzielone jezdnie.

Objaśnienia do działu 2

1.
W rubr. 1-4 należy podać efekty rzeczowe remontów dróg i obiektów mostowych związanych z odnową nawierzchni dróg i obiektów mostowych na podstawie faktur i protokołów odbioru robót oraz innych dokumentów podstawowych.
2.
W rubr. 5-7 należy podać nakłady na utrzymanie dróg i obiektów mostowych niezależnie od źródeł finansowania z wyjątkiem nakładów na inwestycje (nowe i z modernizacji) finansowane ze środków na utrzymanie dróg i obiektów mostowych.
3.
Do remontów dróg zalicza się remonty związane z odnową nawierzchni, polegającą na przywróceniu pełnej wartości techniczno-eksploatacyjnej nawierzchni, łącznie z korektą pochyleń poprzecznych jezdni.

Do remontów obiektów mostowych (mosty, wiadukty, przejścia podziemne, tunele, kładki dla pieszych i przepusty) zalicza się remonty związane z odnową obiektu mostowego, polegającą na wykonaniu kompleksowego remontu eksploatowanego obiektu, w wyniku którego odtworzono utracone w procesie eksploatacji pierwotne parametry techniczne i eksploatacyjne konstrukcji.

UZUPEŁNIAJĄCE OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI 4 FORMULARZA SG-01 PT. "INWESTYCJE"

Uwagi ogólne

Część 4 formularza SG-01 pt. "Inwestycje" jest sporządzana z zakresu inwestycji zarówno przez gminy, jak i przez inwestorów realizujących inwestycje gmin w zastępstwie.

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się nakłady na środki trwałe, nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji oraz nakłady na zakup oprogramowania komputerów w przypadku kompleksowego nabycia ze sprzętem komputerowym w ramach realizacji inwestycji.

Wartość nakładów inwestycyjnych na środki trwałe winna dotyczyć zarówno nakładów na środki trwałe oddane do użytku w okresie sprawozdawczym, jak też nakładów poniesionych w tym okresie na inwestycje nie zakończone (tj. na przyszłe środki trwałe). W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycję tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

1. Dział 1. Nakłady inwestycyjne

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dz. Urz. GUS Nr 21, poz. 132).

Nakłady na:

- odszkodowania za dostarczenie obiektów zastępczych i przesiedlenia osób z terenów zajętych na potrzeby inwestycyjne,

- założenie stref ochronnych,

- opłaty z tytułu użytkowania gruntów w okresie budowy inwestycji oraz z tytułu uzyskania lokalizacji pod budowę,

- odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji oraz spłacanych z funduszu leśnego,

- różnice kursowe z tytułu kredytów i pożyczek inwestycyjnych zaciągniętych w walutach obcych za okres realizacji inwestycji,

które do 31 XII 1991 r. były zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych obecnie zwiększają wartość środków trwałych.

1. W wierszach od 02 do 07 należy podać informacje:

- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na istniejących środkach trwałych oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na przejęte (zakupione) używane środki trwałe);

- w rubr. 2 - na zakupy z importu;

- w rubr. 3 - nakłady na zakup lub nieodpłatne przejęcie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.

W wierszu 07 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu).

Uwaga:

- zakup gruntów należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 3, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu podać w rubr. 1,

- zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jako zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 2; natomiast zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 3.

2. W wierszu 08 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji.

3. W wierszu 09 rubr. 1 i 2 należy podać nakłady inwestycyjne na pierwsze wyposażenie inwestycji w maszyny, urządzenia oraz narzędzia i inwentarz, w przypadkach, gdy wartość pojedynczego zakupu jest mniejsza niż 5 mln zł, czyli nie spełnia kryterium właściwego dla środka trwałego. W wierszu tym należy również wykazać zakup oprogramowania komputerów zakupionych w ramach realizowanej inwestycji.

2. Dział 2. Finansowanie nakładów inwestycyjnych

Wartość wykazana w rubr. 1 winna być zgodna z wartością z wiersza 01 rubr. 1 działu 1 oraz z wartością z wiersza 01 rubr. 5 działu 3.

3. Dział 3. Zaawansowanie, zamrożenie (bez używanych środków trwałych)

1. W wierszu 01 należy podać wartość ogółem dotyczącą wszystkich realizowanych w roku sprawozdawczym inwestycji, również inwestycji nie zakończonych oraz inwestycji częściowo przekazanych do eksploatacji, na które w roku sprawozdawczym nie poniesiono nakładów.

Poczynając od wiersza 02 należy wymienić poszczególne inwestycje zaliczane do budownictwa inwestycyjnego, a w następnej kolejności inwestycje nie związane z budownictwem inwestycyjnym, grupując je według lokalizacji i kierunków inwestowania.

2. Dla każdej inwestycji w rubr. 0 w polu wydzielonym w górnym lewym rogu należy wpisać czterocyfrowe symbole, zgodnie z symbolami inwestycji zawartymi w części III objaśnień ogólnych.

3. W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodnie z wykazem województw i ich symboli, stanowiącym część IV objaśnień ogólnych oraz nazwę gminy lub miasta. W przypadku urzędów miejsko-gminnych dla inwestycji zlokalizowanych w mieście, w rubr. 1 należy wpisać dodatkowo znak "m", a zlokalizowanych na wsi "gm".

Jeżeli inwestycja tzw. "liniowa" jest zlokalizowana na terenie więcej aniżeli jednego województwa, należy w ramach tej inwestycji wydzielić części, dzieląc (przynajmniej szacunkowo) nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na terenie poszczególnych województw, gmin (miast).

4. W rubr. 2 należy wpisać symbole inwestycji podane w części I objaśnień ogólnych.

5. Wartość nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 5 wiersza 01 powinna być zgodna z wartością wykazaną w dziale 2 rubr. 1 oraz w dziale 1 wiersz 01 rubr. 1.

6. W rubr. 3 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji zgodnie z ustaleniami podanymi w zasadach metodycznych statystyki inwestycji.

7. W przypadku realizacji inwestycji w zakresie gospodarki wodnej i ochrony środowiska należy sporządzić na koniec roku odrębny wykaz tych inwestycji na formularzu "Arkusz dodatkowy do działu 3" sprawozdania SG-01 wypełniając tylko rubr. 0 oraz rubr. 1, 2, 5. Wykazem należy objąć wszystkie inwestycje z zakresu gospodarki wodnej i ochrony środowiska. Wykazem powyższym obejmuje się także części inwestycji dotyczące gospodarki wodnej i ochrony środowiska w inwestycjach o innym charakterze np. elektrofiltry przy kotle. Dla każdej inwestycji należy wpisać symbol według zasad podanych w załącznikach:

- w rubr. 0 - w polu wydzielonym w górnym lewym rogu symbole inwestycji zgodnie z częścią III objaśnień ogólnych,

- w rubr. 1 - symbol województwa zgodnie z częścią IV objaśnień ogólnych,

- w rubr. 2 - symbole inwestycji zaklasyfikowanych do gospodarki wodnej i ochrony środowiska, zgodnie z częścią V objaśnień ogólnych.

Wyszczególnienie inwestycji należy rozpocząć od drugiego wiersza. W wierszu pierwszym należy podać w rubr. 5 sumę wszystkich inwestycji.

4. Dział 4. Budynki przekazane do eksploatacji w roku sprawozdawczym

1. W dziale 4 należy wykazywać: wszystkie budynki przekazane do użytku w roku sprawozdawczym, w tym również domki kempingowe oraz kioski towarowe, jeśli są one posadowione na trwałych fundamentach.

W dziale tym nie należy wykazywać: budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03, budynków zakupionych (przejętych), które u poprzednich użytkowników figurowały na koncie środków trwałych, budynków adaptowanych, modernizowanych oraz budynków prowizorycznych.

2. Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz podając w rubr. 0 główne przeznaczenie budynku, np. dom towarowy itp. Szczególnie dokładnie należy określić przeznaczenie budynków przemysłowych; chodzi o to, ażeby z określenia jasno wynikało, jakiego typu funkcję ma pełnić budynek.

Budynki jednorodne np. domki kempingowe, garaże itp. o tej samej lokalizacji należy wpisać w jednym wierszu, wpisując w rubr. 0 ich liczbę, a w rubr. 4 podając łączną kubaturę budynków np. 5 domków kempingowych á 100 m3:

- w "w rubr. 0" - 5 domków kempingowych,

- w "rubr. 4" - 500 m3.

3. W przypadku, jeżeli w budynkach niemieszkalnych znajduje się mieszkanie rodzinne, np. agronomówek, wówczas niezależnie od ujęcia tych budynków w dziale 4 sprawozdania I-02, inwestor zobowiązany jest sporządzić Kartę statystyczną I-03 (wykazując mieszkania) i przesłać do WUS właściwego terytorialnie dla lokalizacji obiektu, w którym znajdują się mieszkania.

5. Dział 5. Efekty gospodarcze z inwestycji przekazywanych do eksploatacji

1. Dział 5 należy sporządzać zgodnie z Nomenklaturą przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskanych w wyniku działalności inwestycyjnej, stanowiącą część II objaśnień ogólnych.

2. W dziale tym należy wykazywać projektowane zdolności produkcyjne lub usługowe uzyskane w wyniku przekazania do eksploatacji zadań budownictwa inwestycyjnego, a w przemyśle również w wyniku dokonanych zakupów gotowych dóbr inwestycyjnych, wpisując w rubr. 1, 2, 3 symbole (oznaczenia) podane w części II objaśnień ogólnych, odpowiednio z rubr. 1, 4, 5.

3. Jeśli efekt gospodarczy oddanej inwestycji określony w dokumentacji nie znajduje swego odpowiednika w nomenklaturze przyrostów, działu tego nie należy wypełniać.

4. Nie należy również wypełniać tego działu z inwestycji, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03.

5. Inwestorzy, którzy w roku sprawozdawczym przekazują do eksploatacji inwestycje związane z gospodarką wodną i ochroną środowiska wypełniają ten dział w sposób następujący:

a)
w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód:

– z jednostek usług komunalnych zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części USŁUGI KOMUNALNE,

– z jednostek rolniczych - zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części ROLNICTWO,

– z pozostałych jednostek poza wymienionymi wyżej zgodnie z nomenklaturą przyjętą w części GOSPODARKA WODNA I OCHRONA ŚRODOWISKA;

b)
w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego i ochrony powierzchni ziemi - ze wszystkich jednostek zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części GOSPODARKA WODNA I OCHRONA ŚRODOWISKA (symbole przyrostów 92-01 do 92-06).

Każdą inwestycję gospodarki wodnej i ochrony środowiska należy wpisać w oddzielnym wierszu. Dla inwestycji, która ma lokalizację w innej miejscowości niż siedziba inwestora należy podać w rubryce "0" nazwę miejscowości i gminy, a w przypadku lokalizacji w innym województwie należy podać w rubryce "0" nazwę miejscowości, gminy i symbol województwa według części IV objaśnień ogólnych.

OBJAŚNIENIA OGÓLNE

Część I. Wykaz wybranych kierunków inwestowania

Symbol do wpisania w rubr. 2, działu 3 formularza SG-01Wybrane kierunki inwestowania
PRZEMYSŁ PALIWOWO-ENERGETYCZNY
0220- Przemyśl gazowniczy
0310- Przemysł elektroenergetyczny i ciepłowniczy
0330- Jednostki sieci i zbytu energii elektrycznej i cieplnej
ROLNICTWO
4010- Melioracje
4020- Elektryfikacja rolnictwa
4030- Weterynaria
4040- Mechanizacja rolnictwa
4050- Urządzenia zaopatrujące rolnictwo w wodę
4060- Suszarnie pasz
4070- Rybactwo
4080- Kultury specjalne
Budynki gospodarcze
4091- budynki dla inwentarza żywego
4092- warsztaty naprawcze
4093- pozostałe budynki gospodarcze
4101- Obsługa rolnictwa (bez przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa)
4102- Ogródki działkowe
4103- Inne (działki, inspekty, drogi wewnątrzdojazdowe, zakładowe urządzenia w zakresie ciepłownictwa, transportu.
wodociągów i kanalizacji, oczyszczalnie ścieków itp.)
4110- Zakłady przetwórstwa produktów rolnych
LEŚNICTWO
4510- Osady leśne (leśniczówki)
4520- Drogi leśne
4530- Kolejki leśne
4540- Transport mechaniczny
4550- Mechanizacja prac leśnych
4560- Melioracje leśne i zabudowa potoków
4570- Inne
4580- Zbiór i przetwórstwo produktów żywnościowych
5010TRANSPORT KOLEJOWY
DROGI PUBLICZNE
5611- Drogi krajowe
5612- Drogi wojewódzkie
5613- Drogi gminne
5614- Inne (wyszczególnić jakie inwestycje zaliczono)
ŁĄCZNOŚĆ
5910- Poczta, telekomunikacja i radiokomunikacja
HANDEL
6110- Handel rynkowy - detaliczny
6130- Handel rynkowy - hurtowy
7010KOMUNIKACJA MIEJSKA
GOSPODARKA WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNA
7111- Wodociągi
7112- Kanalizacja (bez oczyszczalni ścieków)
7113- Oczyszczalnie ścieków
POZOSTAŁE JEDNOSTKI PRODUKCYJNE GOSPODARKI KOMUNALNEJ
7210- Gospodarka cieplna komunalna
7220- Zakłady oczyszczania miast i osiedli
7230- Zakłady zieleni miejskiej
7240- Gazyfikacja bezprzewodowa - dystrybucja gazu płynnego systemem bezprzewodowym
7250- Pralnie i farbiarnie
Drogownictwo miejskie
7261- drogi krajowe
7262- drogi wojewódzkie
7263- drogi lokalne miejskie oraz gminne
7264- inne (wyszczególnić jakie inwestycje zaliczono)
7410GOSPODARKA MIESZKANIOWA
JEDNOSTKI NIEMATERIALNYCH USŁUG KOMUNALNYCH
7510- Łaźnie
7520- Ochrona przeciwpożarowa terenowa (bez zakładowej)
7530- Zakłady pogrzebowe i cmentarze
7540- Obsługa inwestycji miejskich
7550- Gospodarka terenami miejskimi
7580- Pozostałe jednostki gospodarki komunalnej
EDUKACJA
7910- Szkolnictwo podstawowe
7920- Licea ogólnokształcące
7930- Szkoły specjalne
7940- Internaty
7950- Pozaszkolne jednostki kształcenia ogólnego
7960- Jednostki pomocnicze szkolnictwa ogólnokształcącego
7970- Stowarzyszenia oświatowe i wychowawcze
8010- Zasadnicze szkoły zawodowe i szkoły równorzędne
8020- Technika i równorzędne szkoły zawodowe
8030- Policealne studia zawodowe i szkoły równorzędne
8040- Szkoły specjalne
8050- Internaty
8060- Pozaszkolne jednostki kształcenia zawodowego
8070- Jednostki pomocnicze szkolnictwa
8210- Placówki wychowania przedszkolnego
8250- Pozostałe (placówki opieki całkowitej, wychowania pozaszkolnego oraz wczasów dla dzieci i młodzieży)
KULTURA I SZTUKA
8300Instytucje krzewienia i upowszechniania kultury (muzea, biura wystaw artystycznych, instytucje ochrony zabytków
i instytucje sztuki, biblioteki i czytelnie (bez bibliotek naukowych), domy kultury, ośrodki kultury, świetlice, kluby,
stowarzyszenia kulturalne, ogniska artystyczne i pozaszkolne ośrodki wychowania artystycznego)
8400Instytucje muzyczne, widowiskowe i rozrywkowe oraz pozostałe instytucje kultury i sztuki (teatry, opery,
filharmonie, orkiestry, cyrki itp.)
OCHRONA ZDROWIA I OPIEKA SOCJALNA
8510- Zakłady opieki zdrowotnej (szpitale, zakłady psychiatryczne, zakłady przeciwgruźlicze, sanatoria, przychodnie
ogólne i specjalistyczne, ośrodki zdrowia, stacje pogotowia ratunkowego itp.)
8520- Zakłady dla matki i dziecka
8530- Stacje sanitarno-epidemiologiczne
8540- Zakłady lecznictwa uzdrowiskowego
8550- Jednostki pomocnicze służby zdrowia
8610- Domy dla rencistów, domy specjalne pomocy społecznej itp.
8620- Stowarzyszenia ochrony zdrowia i opieki społecznej
SPORT, TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
8710- Ośrodki kultury fizycznej i sportu (ośrodki sportu, ośrodki sportu i rekreacji - stadiony, boiska, plaże, baseny lodowiska)
8720- Organizacje społeczne kultury fizycznej i sportu (zrzeszenia, związki, towarzystwa, kluby, zespoły, ogniska itp.)
8810- Hotele, motele, schroniska, campingi
8820- Organizacja i obsługa ruchu turystycznego (przedsiębiorstwa turystyczne, biura podróży)
8830- Jednostki działalności socjalnej
8840- Ośrodki wczasowo-wypoczynkowe
8850- Pozostałe osobno nie wymienione
9100ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA
9300OBRONA NARODOWA ORAZ BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE ŁĄCZNIE Z POLICJĄ

Część II. Nomenklatura przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskiwanych w wyniku działalności inwestycyjnej

SymbolRodzaje przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowychOznaczenia jednostki
gałęzi i lp.SWWliterowecyfrowe
PALIWA I ENERGIA

w tym:

02-03Sieć gazowa lokalnakm043
03-05Sieć energetyczna średnich i niskich napięć (od 500V-60kV)km043
ROLNICTWO
40-13Lecznice weterynaryjne
obiektyszt*020
ilość gabinetówszt*920
40-15Melioracje gruntów ornychha*052
40-16w tym drenowania noweha*052
40-17Melioracje użytków zielonychha*052
40-18w tym drenowania noweha*052
40-19Zagospodarowanie łąk i pastwiskha*052
40-20Deszczownieha*052
40-21Regulacja, zabudowa rzek i potokówkm043
40-24Ujęcia wody (wydajność na dobę)m3*060
40-25Sieć wodociągowa magistralna i rozdzielcza (bez przyłączy do gospodarstw)km043
40-27Wodociągi zbiorowe i zakładowe
obiektyszt*020
liczba podłączonych gospodarstwszt*920
długość przyłączykm043
40-29Oczyszczalnie ścieków (urządzenia do unieszkodliwiania i oczyszczania ścieków - zdolność oczyszczania na dobę)
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
z tego:
40-30mechaniczne
obiektyszt*020
40-31chemicznem3*060
obiektyszt*020
wydajność na dobę060
40-32biologiczne
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*920
40-34Zbiorniki wodne
obiektyszt*020
pojemnośćm3*060
TRANSPORT
56-01Drogi krajowekm043
56-03Drogi wojewódzkiekm043
56-05Drogi gminnekm043
56-07Mosty i wiadukty na drogach krajowych
obiektyszt*020
długośćm*040
56-09Mosty i wiadukty na drogach wojewódzkich
obiektyszt*020
długośćm*040
56-11Mosty i wiadukty na drogach gminnych
obiektyszt*020
długośćm*040
ŁĄCZNOŚĆ
58-02Telefoniczne centrale miejscowetys. NN222
58-03Kablowa sieć miejscowa (długość par kabla)km043
HANDEL I USŁUGI DLA LUDNOŚCI
61-01Sklepy, pawilony i domy towarowe handlu wewnętrznegom2pu*408
61-02w tym domy towarowe (handlowe)m2pu*408
61-03Pawilony handlowo-usługowem2pu*408
61-05Targowiskam2pu*408
USŁUGI KOMUNALNE
71-01Ujęcia wody - wydajność na dobęm3*060
71-02Sieć wodociągowa (magistralna i rozdzielcza)km043
71-03Sieć kanalizacyjna (bez sieci na wody opadowe)km043
71-06Oczyszczalnie ścieków - ogółem
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
z tego:
71-07mechaniczne
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
71-08chemiczne
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
71-09biologiczne
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
71-11Zbiorniki wodne
obiektyszt*020
pojemność całkowitam3*060
72-01Sieć cieplnakm043
72-05Drogi wojewódzkie (w miastach)
długośćkm043
powierzchniam2*050
72-07Drogi gminne i lokalne miejskie
długośćkm043
powierzchniam2*050
72-14Remizy strażackie
obiektyszt*020
powierzchnia użytkowam2*408
KULTURA I SZTUKA
83-01Domy kultury i ośrodki kultury
obiektyszt*020
powierzchnia użytkowam2pu*408
83-03Biblioteki publiczne
obiektyszt*020
powierzchnia użytkowam2pu*408
83-04Kluby
obiektyszt*020
powierzchnia użytkowam2pu*408
SPORT, TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
87-01Sale i hale sportowe (bez sal gimnastycznych) przy szkołach
obiektyszt*020
powierzchnia arenym2pu*408
87-02Baseny
obiektyszt*020
powierzchnia nieckim2pu*408
87-03Boiska - obiektyszt*020
87-05Stadiony - obiektyszt*020
GOSPODARKA WODNA I OCHRONA ŚRODOWISKA (wskaźniki 90-01 do 90-10 bez obiektów podawanych w ROLNICTWIE I USŁUGACH KOMUNALNYCH
90-01Ujęcia wody: wydajność na dobęm3*060
90-02Sieć wodociągowa (magistralna i rozdzielcza)km043
90-03Zbiorniki wodne
obiektyszt*020
pojemność całkowitam3060
90-04Regulacja i zabudowa rzek i potokówkm043
90-05Obwałowania przeciwpowodziowekm043
90-07Oczyszczalnie ścieków (urządzenia do unieszkodliwiania i oczyszczania ścieków)
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
z tego:
90-08mechaniczne
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
90-09chemiczne
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
90-10biologiczne
obiektyszt*020
wydajność na dobęm3*060
92-01Zdolność zainstalowanych urządzeń i instalacji do zatrzymywania zanieczyszczeń pyłowych powietrza atmosferycznegot*034
92-05Kompostownie (spalarnie) odpadów komunalnych (zdolność spalania)t*034
92-06Rekultywacja składowisk, hałd, wysypisk i stawów osadowychha*052

Cześć III. Symbole inwestycji

Symbole inwestycji
WYSZCZEGÓLNIENIEmiejsca kolejnych znaków
IIIIIIIV
Inwestycje kontynuowane1
Inwestycje nowo rozpoczynane2
Zakupy gotowych dóbr inwestycyjnych3
Nakłady na nowe dobra trwałe1
Nakłady związane z istniejącymi środkami trwałymi2
Nakłady poniesione przy zakupie gruntów i innych używanych środków trwałych3
Inwestycje centralne10
Pozostałe inwestycje00

Część IV. Wykaz województw i ich symbole

WojewództwoSymbol
Warszawskie01
Bialskopodlaskie03
Białostockie05
Bielskie07
Bydgoskie09
Chełmskie11
Ciechanowskie13
Częstochowskie15
Elbląskie17
Gdańskie19
Gorzowskie21
Jeleniogórskie23
Kaliskie25
Katowickie27
Kieleckie29
Konińskie31
Koszalińskie33
Krakowskie35
Krośnieńskie37
Legnickie39
Leszczyńskie41
Lubelskie43
Łomżyńskie45
Łódzkie47
Nowosądeckie49
Olsztyńskie51
Opolskie53
Ostrołęckie55
Pilskie57
Piotrkowskie59
Płockie61
Poznańskie63
Przemyskie65
Radomskie67
Rzeszowskie69
Siedleckie71
Sieradzkie73
Skierniewickie75
Słupskie77
Suwalskie79
Szczecińskie81
Tarnobrzeskie83
Tarnowskie85
Toruńskie87
Wałbrzyskie89
Włocławskie91
Wrocławskie93
Zamojskie95
Zielonogórskie97

Część V. Symbole inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej

SymbolObjaśnienia symboli
OCHRONA WÓD
1.1Inwestycje związane z unieszkodliwianiem, oczyszczaniem, utylizacją, gromadzeniem ścieków oraz filtracją tych ścieków sieci kanalizacyjnych,
1.2Inwestycje związane z zabezpieczeniem przeciw przenikaniu do rzek, mórz oraz innych akwenów - zanieczyszczeń powstających przy transporcie wodnym,
1.3Inwestycje związane z budową systemów obiegowego zasilania wodą,
1.4Inwestycje związane z utworzeniem sfery ochrony źródeł i ujęć wody,
1.5Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony wód.
OCHRONA POWIETRZA
2.1Inwestycje związane z instalacją urządzeń do redukcji zanieczyszczeń wydalanych do powietrza,
2.2Pozostałe inwestycje związane z redukcją zanieczyszczeń wydalanych do powietrza,
2.3Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) zanieczyszczenia powietrza i metod jego oczyszczania.
OCHRONA POWIERZCHNI ZIEMI
3.1Inwestycje związane z likwidacją, unieszkodliwieniem i wykorzystaniem odpadów przemysłowych i komunalnych oraz budową składowisk,
3.2Inwestycje związane z rekultywacją składowisk i stawów osadowych,
3.3Inwestycje związane z zapobieganiem degradacji (dewastacji) gleby i usuwaniem nierówności terenu,
3.4Inwestycje związane z prowadzeniem przeciwerozyjnych zasadzeń leśnych oraz organizowaniem stref ochrony leśnej,
3.5Inwestycje związane z badaniem (monitoringiem) ochrony powierzchni ziemi.
OCHRONA PRZYRODY I KRAJOBRAZU
4.1Inwestycje związane z tworzeniem i funkcjonowaniem obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych i krajobrazowych,
4.2Inwestycje związane z przebudową stref zagrożeń lasów.
OCHRONA ŚRODOWISKA PRZED HAŁASEM
5.0Inwestycje związane z ochroną przed hasłem.
GOSPODARKA WODNA
6.1Ujęcia i doprowadzenia wody.
6.2Zbiorniki wodne,
6.3Regulacja i zabudowa rzek i potoków,
6.4Obwałowania przeciwpowodziowe,
6.5Stacje pomp na zawałach i obszarach depresyjnych.

Jednostki miary literowe oznaczone "*" należy podać bez miejsca po przecinku, jednostki nie oznaczone - należny podać bez miejsca podać z jednym miejscem po przecinku.