Obowiązek przekazywania danych statystycznych o sieci placówek gastronomicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1994.24.128

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1994 r.

ZARZĄDZENIE Nr 43
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 20 grudnia 1994 r.
w sprawie obowiązku przekazywania danych statystycznych o sieci placówek gastronomicznych

(znak: H-4-2021-45/94)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 05.5.02 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995 stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania i przekazywania danych statystycznych o działalności gastronomicznej podmiotów na formularzu - Ankieta o sieci placówek gastronomicznych, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązek, o którym mowa w § 1, mają osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, z wyłączeniem jednostek wchodzących w skład osób prawnych oraz osoby fizyczne, w których liczba pracujących przekracza 5 osób i prowadzące działalność gospodarczą (restauracje, stołówki, bary, punkty gastronomiczne) klasyfikowaną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD), do działu 55 niezależnie od tego, czy działalność ta jest działalnością podstawową, czy działalnością drugorzędną.
2.
Kryterium ustalania obowiązków sprawozdawczych podmiotów, o których mowa w ust. 1, jest liczba pracujących, która według stanu w dniu 30 listopada poprzedniego roku przekraczała 5 osób, a jej zmniejszenie po tej dacie nie powoduje zmiany zakresu obowiązków sprawozdawczych; obowiązek sprawozdawczy dotyczy również podmiotów powstałych po tej dacie, pod warunkiem przekroczenia liczby pracujących, o której mowa wyżej.
§  3.
Podmioty zobowiązane przekazują ankiety do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na którego terenie mają siedzibę, w terminie do dnia 21 lutego każdego roku.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

ANKIETA

o sieci placówek gastronomicznych

grafika

OBJAŚNIENIA

do wypełnienia ankiety o sieci placówek gastronomicznych

Placówki gastronomiczne są to zakłady i punkty gastronomiczne stałe i sezonowe, których przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Sezonowe placówki gastronomiczne to placówki uruchamiane okresowo i działające nie dłużej niż sześć miesięcy w roku kalendarzowym. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych.

Restauracje - zakłady gastronomiczne dostępne dla ogółu konsumentów, z pełną obsługą kelnerską, oferujące całodzienne wyżywienie o szerokim asortymencie potraw i napojów.

Bary - placówki gastronomiczne prowadzące działalność o charakterze zbliżonym do restauracji z asortymentem ograniczonym do potrwa i towarów popularnych. Są to zazwyczaj placówki samoobsługowe, jak: jadłodajnie, bary: uniwersalne, szybkiej obsługi, przekąskowe, mleczne, bistra. Do tej grupy zaliczamy również działalność kawiarni, herbaciarni, piwiarni.

Stołówki - placówki zbiorowego żywienia zapewniające w pierwszym rzędzie określonym grupom konsumentów posiłki: obiadowe, śniadaniowej, jednodaniowe itp.

Zalicza się tu stołówki szkolne, studenckie, przyzakładowe i inne.

Punkty gastronomiczne - placówki gastronomiczne prowadzące ograniczoną działalność gastronomiczną, takie jak: smażalnie, pijalnie, lodziarnie, bufety w kinach, na stadionach, itp.

W rubr. 1 "Ogółem" należy wykazać liczbę placówek gastronomicznych stałych łącznie ze świadczonymi usługi w powiązaniu z zakwaterowaniem oraz prowadzące działalność w wagonach kolejowych i na statkach pasażerskich.

W rubr. 2 "W tym w powiązaniu z zakwaterowaniem" należy podać placówki gastronomiczne działające w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu.

Wartość przychodów uzyskanych z działalności gastronomicznej obejmuje przychody ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług w placówkach.

Wartość przychodów należy wykazać w cenach płaconych przez konsumentów.

Wartość przychodów ze sprzedaży towarów handlowych obejmuje towary, które zostały sprzedane w takich samych opakowaniach, jak zakupiono oraz po konfekcjonowaniu odsprzedane w nie zmienionej postaci (bez napojów alkoholowych).

Wartość przychodów ze sprzedaży produkcji gastronomicznej obejmuje wartość wyrobów kulinarnych, ciastkarskich i innych wytworzonych na własne potrzeby.

Wartość przychodów uzyskanych ze sprzedaży napojów alkoholowych obejmuje wyroby spirytusowe czyste i gatunkowe, wina, miody pitne oraz piwo, niezależnie od zawartości alkoholu i ekstraktu.

Wartość przychodów uzyskanych z pozostałej działalności to wypływy z usług świadczonych przez placówki gastronomiczne z tytułu działalności rozrywkowej, opłat za korzystanie z szatni, przechowalni bagażu, obsługi parkingów, telefonu, za organizowanie przyjęć poza zakładem i w zakładzie, za wypożyczenie sali, itp.