Obowiązek przekazania danych statystycznych o sieci sklepów, punktów sprzedaży paliw i magazynów handlowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1993.16.97

Akt utracił moc
Wersja od: 20 października 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 34
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 13 października 1993 r.
w sprawie obowiązku przekazania danych statystycznych o sieci sklepów, punktów sprzedaży paliw i magazynów handlowych

(znak: H-4-2021-41/93)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 05.5.02 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995 stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzenia i przekazania danych statystycznych na formularzach:
1)
H-03 - sprawozdanie o sieci handlowej według stanu w dniu 31 grudnia 1993 r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
Ankieta o działalności sklepów detalicznych i punktów sprzedaży paliw, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązek wprowadzony zarządzeniem dotyczy:
1)
w zakresie formularza H-03 - osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, w których liczba pracujących przekracza 5 osób i które:

- prowadzą działalność w zakresie sprzedaży detalicznej różnego rodzaju towarów objętych działem 50 i 52 Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) poprzez sieć sklepów oraz punktów sprzedaży paliw, niezależnie od tego, czy działalność ta jest działalnością podstawową czy działalnością drugorzędną i użytkują magazyny rozdzielcze detalu,

- prowadzą w zakresie działalności handlowej sprzedaż hurtową, zakwalifikowaną do działu 51 według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) i użytkują magazyny do składowania towarów, z wyjątkiem grupy 51.1, tj. działalności agentów;

2)
w zakresie Ankiety o działalności sklepów detalicznych i punktów sprzedaży paliw - wylosowanych do badania sklepów prowadzących sprzedaż detaliczną, do których wojewódzkie urzędy statystyczne skierują ankietera do zebrania odpowiedzi lub prześlą ankietę do wypełnienia.
2.
Kryterium ustalania obowiązków sprawozdawczych podmiotów, o których mowa w ust. 1, jest liczba pracujących, która według stanu w dniu 30 listopada 1992 r. przekraczała 5 osób, a jej zmniejszenie po tej dacie nie powoduje zmiany zakresu obowiązków sprawozdawczych; obowiązek sprawozdawczy dotyczy również podmiotów powstałych po tej dacie pod warunkiem przekroczenia liczby pracujących, o której mowa wyżej.
§  3.
Podmioty zobowiązane przekażą sprawozdania, o których mowa w § 1, w terminie do dnia 21 lutego 1994 r. do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mają siedzibę.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

H -03

Sprawozdanie o sieci handlowej według stanu w dniu 31 XII 1993 r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA H-03

Dział I. Sklepy, powierzchnia sprzedażowa i pracujący

1)
Sklep jest to stały punkt sprzedaży detalicznej, posiadający specjalne pomieszczenie (tj. lokal sklepowy) z oknem wystawowym oraz z wnętrzem dostępnym dla klientów. Może on stanowić jednozakładowe przedsiębiorstwo lub może być jednym z zakładów przedsiębiorstwa wielozakładowego (wielosklepowego).

Jeżeli w dużych sklepach (np. w domach towarowych, domach handlowych, domach sprzedaży wysyłkowej część powierzchni sprzedażowej została wydzierżawiona przez inną osobę prawną lub fizyczną, która na tej części powierzchni prowadzi sprzedaż detaliczną na własny rachunek - to ta część stanowi odrębny sklep.

Nie jest sklepem kiosk, stragan, punkt sprzedaży obwoźnej, placowej, itp.

2)
Punkt sprzedaży detalicznej paliw prowadzi sprzedaż benzyny, oleju napędowego, itp.
3)
Powierzchnia sprzedażowa jest to część lokalu sklepowego, w której odbywa się sprzedaż towarów, tzn. część przeznaczona do obsługi nabywców (bez tzw. zaplecza). Właściciele obiektów handlowych, odnajmujący innym użytkownikom część powierzchni sprzedażowej, nie podają na formularzu danych dotyczących tej części.
4)
Do pracujących w sklepie zalicza się faktycznie pracujących w sklepie właścicieli, współwłaścicieli oraz pomagających dorosłych członków rodziny, a także zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, łącznie z sezonowymi i pracującymi dorywczo, agentów oraz osób zatrudnionych przez agentów. Nie należy uwzględniać osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przebywających w okresie sprawozdawczym na urlopie wychowawczym oraz bezpłatnym powyżej 14 dni.

Dział 2. Magazyny hurtowe i rozdzielcze detalu

Magazyny handlowe (handlowe i rozdzielcze detalu) są to jednostki zajmujące wyodrębnioną przestrzeń magazynową, wyposażone w środki techniczne i organizacyjne, posiadające personel do obsługi tych środków oraz prowadzące ewidencję ruchu i stanu towarów magazynowych.

Jednostki handlowe wykazują powierzchnię składową w m2 magazynów towarów zajmujących: budynki magazynowe zamknięte, budynki magazynowe zadaszone (wiaty), piwnice samodzielne, place składowe (składowiska), pomieszczenia w budynkach zamkniętych niemagazynowych, tj. przeznaczonych na inne cele niż przechowywanie towarów (np. przemysłowych, mieszkalnych, biurowych), wiersze 02 do 04. Jednostki handlowe posiadające silosy i zbiorniki wykazują ich pojemność w m3 w wierszu 05.

Powierzchnia składowa w m2 jest to powierzchnia części pomieszczeń przeznaczona dla umieszczenia na niej składowanych towarów w urządzeniach do składowania lub bez urządzeń. Powierzchnia składowa obejmuje luzy manipulacyjne o szerokości do 100 mm włącznie między stosami składowanych towarów.

Dane dotyczące powierzchni i pojemności wykazuje się w pełnych metrach.

W wierszach 06 do 16 należy wykazać liczbę i powierzchnię składową magazynów towarów według składowanych grup asortymentowych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ANKIETA

o działalności sklepów detalicznych i punktów sprzedaży paliw

grafika

OBJAŚNIENIA DO "ANKIETY O DZIAŁALNOŚCI SKLEPÓW DETALICZNYCH I PUNKTÓW SPRZEDAŻY PALIW"

W kolejnych punktach ankiety prosimy o wpisanie lub zakreślenie właściwej odpowiedzi.

1)
Punkt 3 symbol 1 (sektor publiczny) zalicza się:

- własność państwową:

- własność skarbu państwa

- własność państwowych osób prawnych

w tym przedsiębiorstwa państwowe

- własność komunalną

w tym przedsiębiorstwa komunalne

- własność mieszaną

Punkt 3 symbol 2 (sektor prywatny) zalicza się:

- własność prywatną krajową

w tym:

- spółdzielnie,

- organizacje społeczne, polityczne i związki zawodowe,

- zakłady osób fizycznych,

- spółki,

- fundacje,

- własność zagraniczną

w tym:

- zagraniczne przedsiębiorstwa drobnej wytwórczości,

- spółki z przewagą kapitału zagranicznego,

- własność mieszaną

2)
Punkt 4. w zależności od wielkości powierzchni sprzedażowej i rodzaju sprzedawanych towarów rozróżnia się następujące formy organizacyjne sklepów:

1. Domy towarowe.

Wielodziałowe sklepy o powierzchni sal sprzedażowych 2.000 m2 i więcej, prowadzące sprzedaż szerokiego i uniwersalnego asortymentu towarów nieżywnościowych, a często także żywnościowych, mogą również prowadzić pomocniczą działalność gastronomiczną i usługową.

2. Domy handlowe.

Wielodziałowe (przynajmniej dwa działy branżowe) sklepy o powierzchni sal sprzedażowych od 600 m2 do 1.999 m2, prowadzące sprzedaż towarów o podobnym asortymencie jak w domach towarowych.

3. Supersamy.

Samoobsługowe sklepy o powierzchni sal sprzedażowych 400 m2 i więcej, prowadzące sprzedaż głównie towarów żywnościowych wszystkich branż (w tym również świeżego mięsa, ryb, warzyw i owoców) oraz dodatkowo często nabywanych towarów nieżywnościowych.

4. Sklepy powszechne.

Sklepy o powierzchni sal sprzedażowych od 120 m2 do 399 m2, prowadzące sprzedaż głównie towarów żywnościowych codziennego użytku oraz dodatkowo często nabywanych towarów nieżywnościowych.

5. Sklepy wyspecjalizowane.

Duże sklepy o powierzchni sal sprzedażowych powyżej 400 m2, prowadzące sprzedaż szerokiego asortymentu artykułów do kompleksowego zaspokojenia określonych potrzeb, a więc albo ubioru (domy pani, pana, domy młodzieżowe), wyposażenia mieszkań, meblowe, motoryzacyjne, potrzeb w zakresie wykorzystania wolnego czasu (domy "Sport, turystyka, wypoczynek") itp.

6. Apteka - jest to stały punkt sprzedaży detalicznej spełniający warunek sklepu, w którym prowadzi się sprzedaż wyrobów farmaceutycznych lub zielarskich.

7. Stacja benzynowa - jest to punkt sprzedaży detalicznej paliw, benzyny, oleju napędowego itp.

8. Pozostałe sklepy.

Są to sklepy o powierzchni sal sprzedażowych do 119 m2, prowadzące sprzedaż głównie towarów żywnościowych codziennego użytku oraz często nabywanych towarów nieżywnościowych.

3)
Punkt 5. Do pracujących w sklepie zalicza się faktycznie pracujących w sklepie właścicieli, współwłaścicieli oraz pomagających dorosłych członków rodziny, a także zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, łącznie z sezonowymi i pracującymi dorywczo, agentów oraz osób zatrudnionych przez agentów. Nie należy uwzględniać osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przebywających w okresie sprawozdawczym na urlopie wychowawczym oraz bezpłatnym powyżej 14 dni.