Obowiązek przekazania danych statystycznych o sieci placówek gastronomicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1993.16.98

Akt utracił moc
Wersja od: 20 października 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 35
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 13 października 1993 r.
w sprawie obowiązku przekazania danych statystycznych o sieci placówek gastronomicznych

(znak: H-4-2021-40/93)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 05.5.02 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Wprowadza się obowiązek przekazania danych statystycznych o działalności gastronomicznej podmiotów na formularzu - Ankieta o sieci placówek gastronomicznych za 1993 rok, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązek, o którym mowa w § 1, mają osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, z wyłączeniem jednostek wchodzących w skład osób prawnych oraz osoby fizyczne, w których liczba pracujących przekracza 5 osób i prowadzące działalność gastronomiczną (restauracje, stołówki, bary, punkty gastronomiczne) klasyfikowaną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD), do działu 55 niezależnie od tego, czy działalność ta jest działalnością podstawową czy działalnością drugorzędną.
2.
Kryterium ustalania obowiązków sprawozdawczych podmiotów, o których mowa w ust. 1, jest liczba pracujących, która według stanu w dniu 30 listopada 1992 r. przekraczała 5 osób, a jej zmniejszenie po tej dacie nie powoduje zmiany zakresu obowiązków sprawozdawczych; obowiązek sprawozdawczy dotyczy również podmiotów powstałych po tej dacie, pod warunkiem przekroczenia liczby pracujących, o której mowa wyżej.
§  3.
Podmioty zobowiązane przekażą ankiety do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na którego terenie mają siedzibę, w terminie do dnia 21 lutego 1994 r.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

ANKIETA

o sieci placówek gastronomicznych

za 1993 r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do wypełnienia ankiety o sieci placówek gastronomicznych

Placówki gastronomiczne są to zakłady i punkty gastronomiczne stałe i sezonowe, których przedmiotem działalności jest przygotowywanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Sezonowe placówki gastronomiczne to placówki uruchamiane okresowo i działające nie dłużej niż sześć miesięcy w roku kalendarzowym. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się tzw. punktów sprzedaży ruchomej i automatów sprzedażowych.

Restauracje - zakłady gastronomiczne dostępne dla ogółu konsumentów, z pełną obsługą kelnerską, oferujące całodzienne wyżywienie o szerokim asortymencie potraw i napojów.

Bary - placówki gastronomiczne prowadzące działalność o charakterze zbliżonym do restauracji z asortymentem ograniczonym do potraw i towarów popularnych. Są to zazwyczaj placówki samoobsługowe, jak: jadłodajnie, bary: uniwersalne, szybkiej obsługi, przekąskowe, mleczne, bistra. Do tej grupy zaliczamy również działalność kawiarni, herbaciarni, winiarni, piwiarni.

Stołówki - placówki zbiorowego żywienia zapewniające w pierwszym rzędzie określonym grupom konsumentów posiłki: obiadowe, śniadaniowe, jednodaniowe itp.

Zalicza się tu stołówki szkolne, studenckie, przyzakładowe, inne oraz bufety działające w tych obiektach.

Punkty gastronomiczne - placówki gastronomiczne prowadzące ograniczoną działalność gastronomiczną, takie jak: smażalnie, pijalnie, lodziarnie, bufety w kinach, na stadionach itp.

W rubr. 1 "Ogółem" należy wykazać liczbę placówek gastronomicznych stałych łącznie ze świadczącymi usługi w powiązaniu z zakwaterowaniem oraz prowadzące działalność w wagonach kolejowych i na statkach pasażerskich.

W rubr. 2 "W tym w powiązaniu z zakwaterowaniem" należy podać placówki gastronomiczne działające w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu.

W rubr. 3 "Miejsca konsumenckie w placówkach stałych" należy wykazać łączną liczbę miejsc w placówkach gastronomicznych stałych, które w toku normalnej działalności placówki mogą jednorazowo zająć konsumenci przy stolikach i bufetach.

Wartość przychodów uzyskanych z działalności gastronomicznej obejmuje przychody ze sprzedanych towarów, wyrobów i usług w placówkach.

Wartość przychodów należy wykazać w cenach płaconych przez konsumentów.

Wartość przychodów ze sprzedaży towarów handlowych obejmuje towary, które zostały sprzedane w takich samych opakowaniach, jak zakupiono oraz po konfekcjonowaniu odsprzedane w nie zmienionej postaci (bez napojów alkoholowych).

Wartość przychodów ze sprzedaży produkcji gastronomicznej obejmuje wartość wyrobów kulinarnych, ciastkarskich i innych wytworzonych na własne potrzeby.

Wartość przychodów uzyskanych ze sprzedaży napojów alkoholowych obejmuje wyroby spirytusowe czyste i gatunkowe, wina, miody pitne oraz piwo, niezależnie od zawartości alkoholu i ekstraktu.

Wartość przychodów uzyskanych z pozostałej działalności to wpływy z usług świadczonych przez placówki gastronomiczne z tytułu działalności rozrywkowej, opłat za korzystanie z szatni, przechowalni bagażu, obsługi parkingów, telefonu, za organizowanie przyjęć poza zakładem i w zakładzie, za wypożyczenie sali itp.