Obieg i kontrola dowodów księgowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PAA.2013.9

Akt utracił moc
Wersja od: 21 października 2013 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
PREZESA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
z dnia 21 października 2013 r.
w sprawie obiegu i kontroli dowodów księgowych

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i poz. 613) w związku z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i poz. 938) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się "Instrukcję obiegu i kontroli dowodów księgowych w Państwowej Agencji Atomistyki" stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc Decyzja nr 4 Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie wprowadzenia "Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Państwowej Agencji Atomistyki".
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUKCJA

obiegu i kontroli dowodów księgowych

w Państwowej Agencji Atomistyki

Instrukcja określa zasady sporządzania, kontroli i obiegu dowodów księgowych wraz z terminarzem kontroli dowodów i wpływu do księgowości.

I.

 Dowody księgowe

1. Dowodem księgowym jest każdy dokument stwierdzający dokonanie operacji gospodarczej i stanowiący podstawę do dokonania zapisów księgowych.

2. Duża różnorodność występujących zdarzeń i operacji gospodarczych powoduje konieczność klasyfikacji dowodów opisujących te zdarzenia. Podział dowodów według kryterium rodzajów operacji i zdarzeń gospodarczych przedstawia się następująco:

- dowody związane z zakupem towarów i usług oraz ze sprzedażą,

- dowody kasowe,

- dowody bankowe,

- dowody związane z refundacją wydatków,

- dowody kadrowo - płacowe,

- dowody związane z gospodarką majątkiem trwałym.

3. Wykaz stosowanych dowodów księgowych niezbędnych do właściwego udokumentowania operacji gospodarczej i mogących stanowić podstawę do dokonania zapisów księgowych oraz zasady ich sporządzania określa załącznik nr 1.

II.

 Kontrola dowodów

1. Kontrola celowości, merytoryczna, formalna i rachunkowa

1) Dowód księgowy podlega sprawdzeniu pod kątem celowości oraz pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym.

2) Kontrola celowości polega na zbadaniu, czy operacja gospodarcza wyrażona w dowodzie księgowym jest celowa, zgodna z planem finansowym na dany rok oraz z obowiązującymi przepisami.

3) Kontrola merytoryczna polega na sprawdzeniu, czy zdarzenie gospodarcze przedstawione w dowodzie księgowym jest zgodne z rzeczywistością, zawartymi umowami, procedurami, wynikającymi z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) i innych. Ważne znaczenie merytoryczne mają takie szczegóły kontroli, jak:

- prawidłowe nazewnictwo dokonanych operacji,

- sprawdzenie stron uczestniczących w operacji gospodarczej,

- sprawdzenie prawidłowości ilościowej i wartościowej,

- informacje o płatności.

4) Kontrola formalna polega na sprawdzeniu, czy dowód księgowy odpowiada stawianym mu wymogom co do formy i czy zawiera:

- określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,

- wskazanie podmiotów uczestniczących w operacji gospodarczej (sprzedawcy - nabywcy),

- datę wystawienia dokumentu oraz datę lub czas dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

- właściwe określenie przedmiotu operacji oraz jej wartości i ilości.

5) Kontrola rachunkowa polega na dokładnym sprawdzeniu, czy dane liczbowe na dowodach księgowych są prawidłowo wyliczone rachunkowo, zgodnie z zasadami działań matematycznych i obowiązującymi normami (normy zaokrągleń, obliczeń podatkowych itp.). Osoby dokonujące kontroli rachunkowej powinny przeprowadzić obliczenia od początku w sposób prawidłowy, niezależnie od danych wynikowych na dowodzie księgowym. Kontrolujący nie może z góry akceptować sposobów obliczeń bez względu na to, kto je uprzednio wykonywał. Dowód po kontroli rachunkowej nie może już zawierać żadnych błędów liczbowych.

6) Przeprowadzenie kontroli celowości, merytorycznej, formalnej i rachunkowej dowodu księgowego potwierdza się datą i podpisem osoby sprawdzającej.

7) Kontroli dowodów księgowych dokonują:

- pod kątem celowości i merytorycznym osoby wymienione w załączniku nr 1 w rubryce 6,

- pod względem formalnym i rachunkowym osoby wymienione w załączniku nr 1 w rubryce 7.

2. Nieprawidłowości ujawnione w czasie kontroli

W razie ujawnienia w toku kontroli nieprawidłowości, kontrolujący:

1) wysyła kontrahentowi odpowiedni dokument zawierający sprostowanie, wraz ze stosownym uzasadnieniem lub zwraca właściwym komórkom z wnioskiem o dokonanie zmian lub uzupełnień;

2) odmawia podpisu dowodów nierzetelnych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami; o odmowie podpisania dowodu i jej przyczynie kontrolujący zawiadamia pisemnie kierownika jednostki lub główną księgową w przypadku, gdy kontrolującym jest osoba wymieniona w załączniku nr 1 w rubryce 7.

3. Akceptacja dowodów księgowych

Po zakończeniu czynności kontrolnych dowody księgowe uznane za prawidłowe podlegają:

1) zatwierdzeniu do wypłaty lub akceptacji przez osoby wymienione w załączniku nr 1 w rubryce 8;

2) zakwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych poprzez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacja). Zakwalifikowanie dokonywane jest przez właściwego pracownika księgowości, który potwierdza podpisem te wskazania;

3) wprowadzeniu do ksiąg rachunkowych przez właściwego pracownika księgowości.

III.

 Obieg dowodów

Obieg dowodu księgowego obejmuje drogę dokumentu od chwili sporządzenia, względnie wpływu do Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej "Agencją", aż do momentu jego dekretacji i przekazania do zaksięgowania.

W Agencji obieg dowodów księgowych odbywa się przez następujące komórki organizacyjne:

1) kancelarię ogólną - gdzie dowody zewnętrzne obce, które wpływają do Agencji pocztą lub są dostarczane osobiście przez osobę dokonującą operacji gospodarczej są rejestrowane w programie kancelaryjnym zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną i przekazywane za pokwitowaniem do Departamentu Ekonomiczno-Budżetowego, zwanego dalej "DEB";

2) DEB - gdzie otrzymane dowody zewnętrzne są rejestrowane i przekazywane, za pokwitowaniem, do komórek przeprowadzających operację gospodarczą;

3) komórki merytoryczne - które dokonują sprawdzeń pod względem celowości i merytorycznym oraz zwracają dowody do sekretariatu DEB.

Obieg dowodów księgowych wpływających do Agencji przedstawia załącznik nr 2, a dowodów sporządzanych w Agencji, za wyjątkiem dowodów określonych w pkt 5 i 6 załącznika nr 1, przedstawia załącznik nr 3.

IV.

 Terminarz

1) Dowody wpływające do kancelarii ogólnej przekazywane są do DEB niezwłocznie po ich zarejestrowaniu.

2) Dowody wpływające do DEB przekazywane są do komórek merytorycznych niezwłocznie po ich otrzymaniu.

3) Komórki merytoryczne zwracają dowody do DEB w ciągu dwóch dni, a w przypadkach wymagających dodatkowych wyjaśnień bądź uzgodnień niezwłocznie po ich dokonaniu lecz przed upływem terminu ich realizacji.

4) Kontrola formalna i rachunkowa dokonywana jest w DEB niezwłocznie po otrzymaniu dowodu sprawdzonego pod względem celowości i merytorycznym. Sprawdzone dowody zostają zatwierdzone do wypłaty najpóźniej w dniu następnym po ich sprawdzeniu, a następnie są rejestrowane we właściwych dziennikach i zakwalifikowane do ujęcia w księgach rachunkowych.

5) Odstępstwa od terminarza określonego w pkt. 1- 4 mogą mieć miejsce w sytuacjach wyjątkowych, po ich uzgodnieniu z główną księgową, przy czym nie mogą wykraczać poza wymagany termin realizacji dowodu księgowego.

6) Dowody księgowe wpływające do DEB:

- w ciągu roku obrotowego do 7 dnia po zakończeniu miesiąca, którego dotyczyła operacja gospodarcza, wprowadzane są do ksiąg rachunkowych miesiąca, którego operacja dotyczy,

- po zakończeniu roku obrotowego do 15 lutego roku następnego, a dotyczące miesiąca grudnia, wprowadzane są do ksiąg rachunkowych roku którego dotyczą.

V.

 Obowiązywanie instrukcji

Instrukcja obowiązuje wszystkich pracowników Agencji.

Załączniki:

1) Załącznik nr 1 - Wykaz dowodów księgowych stosowanych w Państwowej Agencji Atomistyki oraz zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych;

2) Załącznik nr 2- Obieg dowodów księgowych wpływających do Państwowej Agencji Atomistyki;

3) Załącznik nr 3 - Obieg dowodów księgowych sporządzanych w Państwowej Agencji Atomistyki.

Załącznik Nr  1

Wykaz dowodów księgowych stosowanych w Państwowej Agencji Atomistyki oraz zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych

Lp.Określenie lub nazwa dowodu księgowegoPodstawa sporządzenia dowodu księgowegoPodmiot sporządzający dowód księgowyIlość egz.Osoby odpowiedzialne za kontrolę dowodu księgowego lub dokumentu pod względem celowości i merytorycznymOsoby odpowiedzialne za kontrolę dowodu księgowego lub dokumentu pod względem formalnym i rachunkowymOsoby odpowiedzialne za zatwierdzenie do wypłaty dowodu księgowego lub akceptujące dokumentMiejsce przekazania dowodu księgowego
123456789
1.Dowody związane z zakupem towarów i usług oraz sprzedażą
1.1Faktura VAT dostawcyWykonanie przez dostawców i otrzymanie od nich zamówionych towarów i usługDostawca1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
1.2Faktura korygująca VAT dostawcyOryginał faktury VAT dostawcy podlegający korekcieDostawca1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
1.3Rachunek dostawcyWykonanie i otrzymanie zamówionych towarów, usług obcych od dostawców, zgodnie z zawartymi umowami i zamówieniami o zakup towarów i usług obcychDostawca1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
1.4Nota księgowaObciążenie poniesionymi kosztami podlegającymi zwrotowi z budżetu PAADostawca1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
1.5RachunekDowody wpłat za udział w egzaminieDEB2--Pracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościJednostka wpłacająca, Księgowość
2.Dowody kasowe
2.1Wniosek o zaliczkęPotrzeba dysponowania gotówką przez pracownikaPracownik występujący z wnioskiem1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.2Rozliczenie zaliczkiRozliczenie zaliczki na podstawie wniosku o zaliczkęPracownik, któremu udzielono zaliczki1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.3Rozliczenie poniesionego wydatkuDokumenty potwierdzające poniesienie wydatków będących kosztem PAAPracownik, który poniósł wydatek1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.4Rozliczenie kosztów podróży i noclegów poniesionych w związku z udziałem w komisji egzaminacyjnejZawiadomienie Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej o wyznaczeniu do udziału w pracach komisjiOsoba biorąca udział w posiedzeniu komisji1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.5Polecenie wyjazdu służbowego - wniosek o zaliczkęDecyzja Pracodawcy o wyjeździe służbowym pracownikaPracownik odbywający podróż,

Kadry

1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.6Polecenie wyjazdu służbowego - rozliczenie -rachunek kosztów podróżyDecyzja Pracodawcy o wyjeździe służbowym pracownikaPracownik odbywający podróż,1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.7Wniosek o zaliczkę w walucie obcejZatwierdzony przez Prezesa PAA wniosek wyjazdowy oraz umowa w stosunku do osób, które nie są pracownikamiDEB1Pracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.8Rozliczenie pobranej zaliczki w walucie obcejRozliczenie zaliczki na podstawie wniosku o zaliczkęOsoba odbywająca podróż służbową zagraniczną1Dyrektor GPPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBDEB
2.9Dowód wpłaty "KP"Wpłata gotówki do kasyKasa3--Główny księgowyKsięgowość, Osoba wpłacająca, Bloczek KP
2.10Dowód wypłaty "KW"Wypłata gotówki z kasyKasa3--Główny księgowyKsięgowość Osoba otrzymująca gotówkę z kasy,

Bloczek KW

2.11Bankowy dowód wpłatyWpłata gotówki do bankuKasa2---Księgowość
2.12Czek gotówkowyPodjęcie gotówki z banku do kasyKasa1-Główny księgowyGłówny księgowy, Dyrektor DEB-
2.13Raport kasowyDowody kasowe dotyczące wpłat i wypłat dokonywanych przez kasjeraKasa2-Główny księgowyGłówny księgowyKsięgowość, Kasa
3.Dowody bankowe
3.1Polecenie przelewuSprawdzone i zatwierdzone do realizacji dokumenty księgoweDEB1-Główny księgowyGłówny księgowy, Dyrektor DEBKsięgowość
3.2Polecenie przelewu należności z tytułu składek dla ZUSSporządzona deklaracja rozliczeniowa ZUS za dany miesiącDEB1-Pracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBKsięgowość
3.3Polecenie przelewu należności z tytułu podatkuSporządzone zestawienia do deklaracji PITDEB1-Pracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBKsięgowość
3.4Dyspozycja wystawienia polecenia wypłaty za granicęOficjalne dokumenty organizacji międzynarodowych, faktury od instytucji zagranicznychDEB2-Główny księgowyGłówny księgowy, Dyrektor DEBBank, Księgowość
3.5Otrzymane zlecenia płatniczeDecyzje MF o przekazaniu środków budżetowychMinisterstwo Finansów1---Księgowość
3.6Wyciąg bankowyDokumenty dokonania dyspozycji obciążeniowych i uznaniowych rachunku bankowegoBank1-Główny księgowyGłówny księgowyKsięgowość
4.Dowody związane z refundacją wydatków
4.1Nota księgowaFaktury dostawców, zawarte umowy, porozumienia, decyzjeDyrektor2Pracownik sporządzający dokumentPracownik sporządzający dokumentGłówny księgowy, DyrektorOdbiorca, Księgowość
5.Dowody kadrowo-płacowe
5.1Umowa o pracęWniosek o zatrudnienie pracownikaKadry3Pracownik Kadr-Dyrektor GeneralnyPracownik, Akta osób. pracownika, Księgowość
5.2Umowa zlecenia lub umowa o dziełoWniosek o zawarcie umowy zlecenia lub umowy o dziełoDyrektorzy departamentów2Dyrektor Generalny-Główny księgowy, Dyrektor departamentuZleceniobiorca,

Księgowość

5.3Lista płacUmowa o pracęDEB1Pracownik KadrPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBRachuba
5.4Lista wypłatWnioski o dokonanie różnych wypłat osobom fizycznymDEB1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBRachuba
5.5Rachunek z tytułu wykonania umowy zlecenia lub umowy o dziełoZawarta umowa o dzieło lub umowa zleceniaZleceniobiorca1DyrektorPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościGłówny księgowy, Dyrektor DEBKsięgowość
5.6Ewidencja czasu pracywniosek urlopowy, zaświadczenia o niezdolności do pracy, wnioski o udzielenie innych dni wolnych np. okolicznościowych, urlopów bezpłatnych, nieobecności nieusprawiedliwionejBDG1Pracownik Kadr-Dyrektor GeneralnyRachuba, BDG
5.7Wniosek urlopowyplan urlopów, uzgodnienia pracownika z bezpośrednim przełożonympracownik występujący z wnioskiem1Bezpośredni przełożony pracownikaPracownik KadrDyrektor GeneralnyKadry
5.8Formularze zgłoszeniowe ZUSRozporządzenie MPiPSBDG2Pracownik Kadr-Dyrektor GeneralnyZUS, BDG-Kadry
5.9Formularze rozliczeniowe ZUSRozporządzenie MPiPSKsięgowość2Pracownik kadrPracownik DEB zgodnie z zakresem czynnościDyrektor GeneralnyPracownik, Księgowość
6.Gospodarka majątkiem trwałym
6.1Przyjęcie środka trwałego "OT"Faktura zakupowa, protokół przekazania-przyjęcia; w przypadku ujawnienia środka trwałego podczas inwentaryzacji: zestawienie zbiorcze spisów z natury z wyciągiem z protokółu rozpatrzenia różnic inwentaryzacyjnych przez komisję inwentaryzacyjną, zawierającego wartość inwentarzowąBDG2Kierownik Zespołu ObsługiPracownik KsięgowościGłówny księgowyBDG-ZO, Księgowość
6.2Protokół przekazania-przejęcia środka trwałego "PT"Decyzja przekazania-przejęcia środkaBDG3Dyrektor GeneralnyGłówny księgowyDyrektor GeneralnyBDG-ZO, Księgowość, osoba przejmująca środkek trwały
6.3Likwidacja środka trwałego lub przedmiotu wyposażeniaOrzeczenie techniczne rzeczoznawcy lub protokół postawienia środka trwałego w stan likwidacji sporządzony przez komisję likwidacyjną, przy sprzedaży - rachunekBDG2Kierownik Zespołu ObsługiPracownik KsięgowościDyrektor GeneralnyBDG-ZO, Księgowość
6.4Protokół z fizycznej likwidacji środka trwałegoOrzeczenie techniczne rzeczoznawcy lub protokół postawienia środka trwałego w stan likwidacji sporządzony przez Komisję Likwidacyjną, przy sprzedaży - rachunekBDG2Przewodniczący Komisji Likwidacyjnej-Dyrektor GeneralnyBDG-ZO, Księgowość

Załącznik Nr  2

Obieg dowodów księgowych wpływających do Państwowej Agencji Atomistyki

Załącznik Nr  3

Obieg dowodów księgowych sporządzanych w Państwowej Agencji Atomistyki