Niestwierdzenie stosowania praktyk ograniczających konkurencję przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Bełchatowie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.UOKiK.2001.2.49

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 grudnia 2001 r.

DECYZJA
PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
z dnia 9 lipca 2001 r.
w sprawie niestwierdzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Bełchatowie
(Nr RŁO-15/2001)

Na podstawie art. 11 w związku z art. 8 ust. 2 pkt 6 i pkt 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319 - zwanej dalej "ustawą"), po rozpatrzeniu sprawy wszczętej na wniosek Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bełchatowie przeciwko Przedsiębiorstwu Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Bełchatowie, w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie stwierdza się stosowania przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Bełchatowie, praktyki ograniczającej konkurencję, polegającej na:
1)
narzucaniu właścicielom i najemcom lokali mieszkalnych dodatkowej opłaty za zużycie wody, wynikającej z różnicy wskazań wodomierzy indywidualnych i wodomierza głównego, przynoszących Przedsiębiorstwu Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. (dalej PGM) nieuzasadnione korzyści,
2)
stwarzaniu konsumentom uciążliwych warunków dochodzenia swoich praw polegających na uniemożliwianiu odczytu wskazań wodomierza głównego przedstawicielom wspólnot mieszkaniowych oraz zainstalowanie jednego licznika głównego dla kilku nieruchomości, co uniemożliwia określenie wielkości faktycznie zużytej wody w poszczególnych budynkach.

UZASADNIENIE

Praktyki monopolistyczne ujawniają się na rynku. Z tego względu punktem wyjścia dla rozstrzygnięcia każdej sprawy jest określenie rynku. [...]

W tej sprawie rynkiem produktu jest usługa zarządzania nieruchomościami. Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 ze zm.) zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową i polega na podejmowaniu wszelkich decyzji i dokonywaniu wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie nie pogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, jak również do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość (art. 185 ust. 10).

Rynkiem geograficznym dla wyżej określonego produktu jest rynek krajowy. Nie ma bowiem przeszkód prawnych dla podjęcia działalności w zakresie wykonywania usług zarządzania nieruchomościami przez podmioty wykonujące takie usługi na terenie całego kraju. Biorąc pod uwagę jednorodność warunków konkurencji, na którą znaczny wpływ mają koszty transportu, dostępność do rynku zarządzania nieruchomościami oraz siedzibę PGM geograficzny rynek relewantny został zawężony do terenu miasta Bełchatowa. Uczestnikami tak zdefiniowanego rynku są właściciele nieruchomości, wspólnoty mieszkaniowe oraz inne osoby lub jednostki organizacyjne, którym przysługuje prawo do nieruchomości, a po stronie podaży osoby fizyczne posiadające licencje zawodowe lub przedsiębiorcy zatrudniający takie osoby do zarządzania nieruchomościami.

W ramach czynności zarządzania, PGM zawiera umowy o dostawę mediów do poszczególnych nieruchomości, w tym o dostawę wody. PGM na lokalnym rynku zarządzania nieruchomościami posiada pozycję dominującą. [...] Fakt posiadania pozycji dominującej nie stanowi naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zakazane jest nadużywanie tej pozycji w następstwie stosowania praktyk monopolistycznych.

Zgodnie z przepisami o gospodarowaniu nieruchomościami do zarządu nieruchomością dochodzi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w której zamawiający usługę zarządu powierza swoją własność. W umowie o zarząd strony powinny sprecyzować wzajemne prawa i obowiązki, tym bardziej, że treść umowy pomiędzy zarządcą i właścicielem budynku wywiera bezpośrednio skutki w interesie mieszkańców. [...]

Dokonując oceny zebranego materiału dowodowego, organ antymonopolowy stwierdza, że stosowany przez PGM sposób rozliczania różnic pomiędzy odczytem wodomierza głównego a sumą odczytów wodomierzy indywidualnych i zużycia wody wyliczanego na podstawie obowiązujących norm dla lokali niepomiarowych nie można uznać za błędny i niezgodny z prawem. Brak bowiem w tej kwestii jakichkolwiek regulacji prawnych. [...]

Art. 8 ust. 2 pkt 7 ustawy uznaje za praktykę ograniczającą konkurencję nadużywanie pozycji dominującej na rynku poprzez stwarzanie konsumentom uciążliwych warunków dochodzenia swoich praw. Materiał dowodowy nie potwierdził zarzutu uniemożliwienia przez PGM mieszkańcom lub pełnomocnikom wspólnot mieszkaniowych odczytu wskazań wodomierza głównego. [...]