Narodowe Centrum Krwi.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2010.9.60

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 czerwca 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 8 lipca 2010 r.
w sprawie Narodowego Centrum Krwi

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowe Centrum Krwi, zwane dalej "NCK", działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie Narodowego Centrum Krwi (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 15, poz. 76, z 2007 r. Nr 10, poz. 38 oraz z 2008 r. Nr 8, poz. 39), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§  2. 
NCK nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3. 
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy NCK określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4. 
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie Narodowego Centrum Krwi.
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

STATUT NARODOWEGO CENTRUM KRWI

§  1. 
1. 
Narodowe Centrum Krwi, zwane dalej "NCK", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2. 
Siedzibą NCK jest Warszawa.
3. 
Obszarem działania NCK jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2. 
Przedmiotem działalności NCK jest:
1)
realizacja zadań związanych z nadzorem nad organizacją pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz zaopatrzenia w krew;
2)
opiniowanie - na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia - planów działania w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywanych przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii;
3)
monitorowanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia w krew, jej składniki i produkty krwiopochodne;
4)
programowanie zadań, o których mowa w pkt 1 i 3, oraz wdrażanie zmian w tym zakresie;
5)
opracowywanie bieżących i perspektywicznych programów w zakresie, o którym mowa w pkt 1 i 3;
6)
organizacja zaopatrzenia systemu ochrony zdrowia w produkty krwiopochodne;
6a) 2
 przygotowywanie, pod względem merytorycznym oraz koordynowanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, wspólnych dla wszystkich regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa, zgodnie z potrzebami;
7)
proponowanie rozwiązań w zakresie zapewnienia samowystarczalności Rzeczypospolitej Polskiej w krew, jej składniki i produkty krwiopochodne;
8) 3
 realizacja zadań związanych z programami polityki zdrowotnej z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
9)
realizacja zadań związanych z przekazywaniem i rozliczaniem udzielonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia dotacji w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
10)
realizacja zadań ministra właściwego do spraw zdrowia, związanych z nadawaniem tytułu "Honorowy Dawca Krwi", tytułem "Zasłużony Honorowy Dawca Krwi" oraz odznaką "Zasłużony Honorowy Dawca Krwi" i odznaką "Honorowy Dawca Krwi - Zasłużony dla Zdrowia Narodu";
11)
wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie weryfikacji raportów oceniających spełnianie przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi określonych kryteriów warunkujących uzyskanie akredytacji oraz przestrzeganie medycznych zasad pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz jej wydawania;
12)
gromadzenie, analiza i opracowywanie danych statystycznych niezbędnych dla właściwego zarządzania publiczną służbą krwi;
13)
współpraca z Polskim Czerwonym Krzyżem i innymi organizacjami pozarządowymi w zakresie propagowania honorowego krwiodawstwa;
14)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych oraz założeń aktów prawnych z zakresu publicznej służby krwi;
15)
przygotowywanie projektów odpowiedzi Ministra Zdrowia, z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa, na interpelacje i zapytania poselskie, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego lub innych organów władzy publicznej;
16) 4
 wykonywanie zadań określonych w § 17 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2012 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania oraz wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 741).
§  3. 
1.  5
 Działalnością NCK kieruje Dyrektor, przy pomocy dwóch Zastępców Dyrektora, w tym Zastępcy Dyrektora do spraw Informatyzacji.
2. 
Dyrektor reprezentuje NCK na zewnątrz.
3. 
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
§  4.  6
 W skład NCK wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Organizacyjno-Finansowy;
2)
Wydział Monitorowania i Nadzoru;
3)
Wydział Programów;
4)
Wydział Wsparcia i Zarządzania Projektami;
5)
Wydział Komunikacji i Promocji.
§  5. 
1. 
Działalność NCK jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 Ochrona zdrowia, rozdziału 85143 - Publiczna służba krwi, rozdziału 85149 - Programy polityki zdrowotnej oraz rozdziału 75212 - Pozostałe wydatki obronne.
2. 
Podstawą gospodarki finansowej NCK jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. 
NCK sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania.
§  6. 
1. 
Do osób zatrudnionych w NCK stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników NCK są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 411).

ZAŁĄCZNIK Nr  2  7

Regulamin Organizacyjny Narodowego Centrum Krwi

§  1. 
Do zadań Narodowego Centrum Krwi, zwanego dalej "NCK", należy:
1)
podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności NCK, określonego w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia;
2)
opracowywanie rekomendacji dla ministra właściwego do spraw zdrowia dotyczących rozwiązań systemowych w zakresie publicznej służby krwi;
3)
współpraca w szczególności z:
a)
komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia,
b)
jednostkami podległymi ministrowi właściwemu do spraw zdrowia lub przez niego nadzorowanymi,
c)
Krajową Radą do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa,
d)
konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz stowarzyszeniami będącymi, zgodnie z postanowieniami ich statutów, towarzystwami medycznymi lub naukowymi,
e)
klubami Honorowych Dawców Krwi,
f)
organizacjami pozarządowymi,
g)
organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności NCK;
4)
przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z działalności NCK do dnia 30 czerwca każdego roku za rok poprzedni oraz w każdym przypadku zażądania informacji przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  2. 
1. 
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie NCK, w szczególności odpowiedzialny jest za:
1)
realizację zadań NCK;
2)
zarządzanie majątkiem NCK;
3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4)
sporządzanie sprawozdań z wykonania planów finansowych i procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
5)
zapewnianie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w NCK;
6)
ustalanie procedur kontrolnych.
2. 
Dyrektor jest przełożonym pracowników NCK oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. 
Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań NCK, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
4. 
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1)
Zastępca Dyrektora;
1a) 8
 Zastępca Dyrektora do spraw Informatyzacji;
2)
Wydział Komunikacji i Promocji;
3)
Wydział Organizacyjno-Finansowy.
5. 
W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora, a w razie nieobecności Zastępcy Dyrektora inny, upoważniony przez Dyrektora, pracownik NCK.
§  3. 
1. 
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy bezpośrednie nadzorowanie prac podległych komórek organizacyjnych:
1) 9
 Wydziału Wsparcia i Zarządzania Projektami, z wyłączeniem zadań, o których mowa w ust. 1a;
2)
Wydziału Programów;
3)
Wydziału Monitorowania i Nadzoru.
1a.  10
 Do zadań Zastępcy Dyrektora do spraw Informatyzacji należy bezpośrednie nadzorowanie prac Wydziału Wsparcia i Zarządzania Projektami, w zakresie zadań, o których mowa w § 8 pkt 8, a także zadań, o których mowa w pkt 9-12, jeżeli dotyczą realizacji projektu "e-Krew - Informatyzacja Publicznej Służby Krwi oraz Rozwój Nadzoru nad Krwiolecznictwem", zwanego dalej "Projektem".
2.  11
 Zastępca Dyrektora oraz Zastępca Dyrektora do spraw Informatyzacji ponoszą odpowiedzialność za zadania wykonywane przez podległe im komórki organizacyjne, a w szczególności za:
1)
prawidłową, rzetelną i terminową realizację powierzonych zadań;
2) 12
 porządek i dyscyplinę pracy w podległych komórkach organizacyjnych;
3) 13
 podejmowanie inicjatyw mających na celu zwiększenie efektywności pracy pracowników podległych komórek organizacyjnych.
3.  14
 Do obowiązków Zastępcy Dyrektora oraz Zastępcy Dyrektora do spraw Informatyzacji należy:
1) 15
 organizacja i koordynacja pracy pracowników podległych komórek organizacyjnych;
2) 16
 merytoryczny i funkcjonalny nadzór nad wykonywaniem zadań przez podległe komórki organizacyjne;
3) 17
 dokonywanie bieżącej i okresowej analizy wyników działalności podległych komórek organizacyjnych;
4) 18
 ustalanie kierunkowych planów tematycznych działalności podległych komórek organizacyjnych;
5)
przygotowywanie projektów zmian w wewnętrznej strukturze organizacyjnej podległych komórek organizacyjnych i projektów ramowych zadań podległych komórek organizacyjnych;
6)
podejmowanie decyzji dotyczących działalności podległych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do wyłącznej decyzji Dyrektora;
7)
przedkładanie Dyrektorowi wniosków w sprawach kadrowych;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  4. 
1. 
Pracą wydziału kieruje kierownik, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanej komórki organizacyjnej.
2. 
Pracą Wydziału Finansowo-Organizacyjnego kieruje Główny Księgowy.
3. 
Do podstawowych zadań osób wymienionych w ust. 1 i 2 należy:
1)
koordynowanie prac kierowanej komórki organizacyjnej;
2)
organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników kierowanej komórki organizacyjnej;
3)
nadzór i kontrola prawidłowości i terminowości wykonywanych obowiązków służbowych przez podległych im pracowników;
4)
podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora pełnomocnictw;
5) 19
 wykonywanie innych zadań zleconych odpowiednio przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora do spraw Informatyzacji.
§  5. 
Do zadań Wydziału Organizacyjno-Finansowego należy:
1)
prowadzenie rachunkowości NCK;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3)
prowadzenie kasy gotówkowej w NCK;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym NCK;
5)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
6)
monitorowanie bieżącej sytuacji finansowej jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi;
7)
sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowywania;
8)
sporządzanie projektu rocznego sprawozdania finansowego NCK;
9)
opracowywanie projektu planu finansowego NCK oraz proponowanie zmian w zatwierdzonym planie finansowym NCK na dany rok;
10)
sporządzanie i przekazywanie sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego;
11)
sporządzanie projektu i przekazywanie do ministra właściwego do spraw zdrowia jednostkowej sprawozdawczości budżetowej ze środków krajowych i europejskich z realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
12)
koordynacja zadań związanych ze sporządzaniem planu i jego zmian w układzie zadaniowym oraz z wykonaniem planu w zakresie realizacji mierników;
13)
sporządzanie projektu i przekazywanie do ministra właściwego do spraw zdrowia sprawozdań z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym;
14)
ewidencjonowanie i rozliczanie środków europejskich oraz innych środków zagranicznych w ramach realizacji projektów zleconych NCK przez ministra właściwego dla spraw zdrowia;
15)
obsługa zleceń płatności dotyczących programów i projektów realizowanych z udziałem środków europejskich oraz innych środków zagranicznych;
16)
prowadzenie spraw związanych z obsługą finansowo-księgową NCK - wykonywanie funkcji głównego księgowego NCK;
17)
organizacja i prowadzenie kontroli formalno-rachunkowej dowodów księgowych oraz współpraca z komórkami organizacyjnymi NCK sprawującymi kontrolę merytoryczną dowodów księgowych NCK z zakresu monitorowania przebiegu rozliczeń;
18)
prowadzenie ewidencji majątku trwałego i wyposażenia NCK;
19)
przygotowywanie list płac i sporządzanie deklaracji rozliczeniowych z pobranych zaliczek na podatek dochodowy;
20)
dokonywanie zgłoszeń do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, prowadzenie kartotek składek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dokonywanie korekt składek, sporządzanie deklaracji rozliczeniowych składek dla potrzeb Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
21)
administrowanie i obsługa finansowa w zakresie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
22)
obsługa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
23)
prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem i rozwiazywaniem stosunków pracy, przeniesieniami, przeszeregowaniami, udzielaniem urlopów, prowadzeniem akt osobowych pracowników oraz innych spraw związanych z przebiegiem zatrudnienia w tym przygotowanie rocznych planów urlopowych oraz prowadzenie ewidencji czasu pracy;
24)
przygotowywanie planu szkoleń pracowników NCK na dany rok oraz ich obsługa administracyjna w zakresie uczestnictwa;
25)
prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami, w szczególności ubezpieczeniami komunikacyjnymi, mienia oraz grupowymi pracowników NCK;
26)
koordynacja działań w zakresie planowania, budowy, nadzoru i utrzymania infrastruktury teleinformatycznej NCK;
27)
koordynacja działań w zakresie opracowywania założeń i planów rozwojowych dotyczących eksploatowanych systemów informatycznych;
28)
przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych w zakresie zadań realizowanych przez Wydział oraz nadzór nad ich wykonaniem, przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych w zakresie bieżącej działalności NCK;
29)
prowadzenie rejestrów:
a)
umów zawieranych przez Dyrektora z podmiotami zewnętrznymi, z uwzględnieniem umów zleceń i umów o dzieło,
b)
upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Dyrektora,
c)
pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia Dyrektorowi i pracownikom NCK,
d)
zarządzeń Dyrektora NCK,
e)
upoważnień do przetwarzania danych osobowych;
30)
prowadzenie archiwum zakładowego;
31)
obsługa kancelaryjno-biurowa i administracyjno-techniczna NCK;
32)
koordynacja działań w zakresie prowadzenia obsługi prawnej NCK, w szczególności monitorowanie procesów legislacyjnych, opiniowanie projektów aktów prawnych wewnętrznych i zewnętrznych, przygotowywanie projektów umów, udzielanie porad prawnych w zakresie stosowania określonych przepisów prawa w działalności NCK;
33)
przygotowywanie projektów odpowiedzi ministra właściwego do spraw zdrowia na interpelacje i zapytania poselskie, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego lub innych organów władzy publicznej w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
34)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  6. 
Do zadań Wydziału Monitorowania i Nadzoru należy:
1)
organizacja zaopatrzenia systemu ochrony zdrowia w produkty krwiopochodne i proponowanie rozwiązań w zakresie zapewnienia samowystarczalności Rzeczypospolitej Polskiej w krew, jej składniki i produkty krwiopochodne;
2)
monitorowanie gospodarki osoczem i koordynacja postępowań konkursowych prowadzonych przez Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia na rzecz regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa w zakresie zbywania nadwyżek osocza;
3)
monitorowanie stanu zadłużenia podmiotów leczniczych wobec regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
4)
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad organizacją pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz zaopatrzenia w krew;
5)
wykonywanie zadań określonych w § 17 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2012 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania oraz wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 741);
6)
wykonywanie zadań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem udzielonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia dotacji w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
7)
udział w kontrolach regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa przeprowadzanych przez pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia;
8)
opiniowanie, na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia, planów działania w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywanych przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie;
9)
realizowanie zadań ministra właściwego do spraw zdrowia, związanych z tytułem i odznaką "Honorowy Dawca Krwi - Zasłużony dla Zdrowia Narodu";
10)
współpraca z Zakładem Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia w zakresie merytorycznym w przygotowaniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych na zakup legitymacji i odznaki "Honorowy Dawca Krwi - Zasłużony dla Zdrowia Narodu";
11)
weryfikacja wniosków jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi o zakupy inwestycyjne finansowane z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia;
12)
wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie weryfikacji raportów oceniających spełnianie przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi określonych kryteriów warunkujących uzyskanie akredytacji oraz przestrzeganie medycznych zasad pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz jej wydawania;
13)
obsługa zespołów w zakresie dialogu i partnerstwa społecznego, w szczególności Podzespołu ds. Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia;
14)
przygotowywanie projektów odpowiedzi ministra właściwego do spraw zdrowia na interpelacje i zapytania poselskie, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego Prezesa Sadu Najwyższego, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego lub innych organów władzy publicznej, z zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
15)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  7. 
Do zadań Wydziału Programów należy:
1)
opracowywanie bieżących i perspektywicznych programów z zakresu krwiolecznictwa oraz organizacji leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
2)
bieżące monitorowanie aktualnych tendencji w medycynie światowej i biotechnologii w zakresie stosowania produktów krwiopochodnych, rekombinowanych koncentratów czynników krzepnięcia, desmopresyny oraz leków niesubstytucyjnych do leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
3)
weryfikacja założeń programów polityki zdrowotnej z zakresu krwiolecznictwa oraz leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych pod kątem farmako-ekonomicznym;
4)
obsługa merytoryczna i finansowa programów polityki zdrowotnej z zakresu krwiolecznictwa oraz leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych, zatwierdzonych do realizacji przez ministra właściwego spraw zdrowia;
5)
bieżące monitorowanie stanu realizacji programów polityki zdrowotnej z zakresu krwiolecznictwa oraz leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
6)
przygotowanie analiz finansowych z zakresu rozwiązań dotyczących zaopatrzenia systemu ochrony zdrowia w produkty krwiopochodne, rekombinowane koncentraty czynników krzepnięcia, desmopresynę oraz leki niesubstytucyjne do leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
7)
nadzór nad dystrybucją produktów krwiopochodnych, rekombinowanych koncentratów czynników krzepnięcia, desmopresyny oraz leków niesubstytucyjnych do leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych pomiędzy regionalnymi centrami krwiodawstwa i krwiolecznictwa i ośrodkami leczenia hemofilii, w tym dostaw realizowanych do domu pacjenta;
8)
gospodarowanie nabywanymi w ramach programów polityki zdrowotnej produktami krwiopochodnymi, rekombinowanymi koncentratami czynników krzepnięcia, desmopresyną oraz lekami niesubstytucyjnymi do leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
9)
monitorowanie danych dotyczących populacji chorych na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne;
10)
analiza informacji o szczególnych potrzebach pacjentów chorych na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne oraz opracowywanie i wdrażanie optymalizacji w celu uwzględnienia tych potrzeb;
11)
współpraca z organizacjami zrzeszającymi pacjentów chorych na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne;
12)
realizacja zadań związanych z przekazywaniem i rozliczaniem udzielonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia dotacji w zakresie przechowywania i dystrybucji koncentratów czynników krzepnięcia i desmopresyny;
13)
zapewnienie realizacji szkoleń z zakresu hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
14)
przygotowywanie do akceptacji ministra właściwego do spraw zdrowia raportów końcowych z realizacji powierzonych programów polityki zdrowotnej, sporządzanych i publikowanych na podstawie art. 48a ust. 13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm. 20 );
15)
obsługa zespołów powołanych do doradztwa i wypracowywania koncepcji w zakresie programów polityki zdrowotnej prowadzonych przez NCK, w szczególności dotyczących leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
16)
współpraca z Zakładem Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia w zakresie merytorycznym w przygotowaniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dostawy produktów krwiopochodnych, rekombinowanych koncentratów czynników krzepnięcia, desmopresyny oraz leków niesubstytucyjnych do leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych;
17)
przygotowywanie projektów odpowiedzi ministra właściwego do spraw zdrowia na interpelacje i zapytania poselskie, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego lub innych organów władzy publicznej w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
18)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  8.  21
 Do zadań Wydziału Wsparcia i Zarządzania Projektami należy:
1)
współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
2)
obsługa organizacyjno-techniczna uczestnictwa przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w krajowych i zagranicznych konferencjach, sympozjach i szkoleniach oraz organizacjach międzynarodowych z obszaru krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
3)
współpraca naukowa w obszarze krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
4)
wyszukiwanie i identyfikowanie danych, publikacji tematycznych, faktów i innych informacji w obszarze krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
5)
obsługa organizacyjno-techniczna posiedzeń Krajowej Rady do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, w tym ewidencjonowanie korespondencji, przygotowywanie materiałów, protokołowanie posiedzeń Rady;
6)
uczestnictwo oraz obsługa organizacyjno-techniczna Zespołów merytorycznych w obszarze krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
7)
koordynowanie działań związanych z realizacją projektów, w tym definiowanie, planowanie, kontrolowanie i zamykanie projektów z obszaru krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
8)
koordynowanie i nadzór działań związanych z realizacją Projektu, w szczególności:
a)
nadzór i integracja propozycji potrzeb biznesowych zgłaszanych przez interesariuszy oraz rekomendacja finalnych rozwiązań uwzględniając ich zgodność z otoczeniem prawnym,
b)
zgłaszanie zidentyfikowanych potrzeb biznesowych do Lidera Projektu - Centrum e-Zdrowia,
c)
zarządzanie zakresem merytorycznym realizacji Projektu w obszarze odpowiedzialności za organizację działań publicznej służby krwi,
d)
udział w odbiorach Systemu "e-Krew",
e)
w zakresie zadania związanego z zasileniem systemu danymi - wsparcie Centrum e-Zdrowia w analizie danych obarczonych błędami oraz wsparcie w opracowaniu sposobu postępowania z przedmiotowymi danymi,
f)
identyfikacja ryzyk projektowych wraz z raportowaniem o zauważonych nieprawidłowościach, które mogłyby wpływać na realizację projektu lub powodować nieprawidłowy odbiór lub wdrożenie produktów Projektu,
g)
identyfikacja i przekazanie Centrum e-Zdrowia potrzeb w zakresie planowania rozwoju i utrzymania Systemu "e-Krew",
h)
zapewnienie Centrum e-Zdrowia informacji wymaganych do rozliczenia merytorycznego i finansowego Projektu;
9)
przygotowanie, procedowanie oraz opiniowanie projektów aktów prawnych pod względem merytorycznym w obszarze krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
10)
współpraca z Zakładem Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia w zakresie merytorycznym w przygotowaniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie zakupów centralnych;
11)
przygotowywanie projektów odpowiedzi ministra właściwego do spraw zdrowia na interpelacje i zapytania poselskie, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego lub innych organów władzy publicznej w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora do spraw Informatyzacji.",
§  9. 
Do zadań Wydziału Komunikacji i Promocji należy:
1)
udzielanie informacji o funkcjonowaniu i działaniach NCK zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej;
2)
prowadzenie polityki medialnej NCK oraz przygotowywanie i przekazywanie informacji dla środków masowego przekazu o funkcjonowaniu i działaniach NCK, w tym redagowanie informacji i komunikatów prasowych, organizacja konferencji prasowych i briefingów;
3)
przygotowywanie projektów materiałów lub wystąpień na krajowe i międzynarodowe konferencje, sympozja i seminaria w zakresie promowania honorowego krwiodawstwa;
4)
monitorowanie codziennego przeglądu prasy i mediów elektronicznych w obszarze krwiodawstwa i krwiolecznictwa oraz analiza treści informacji podawanych w mediach;
5)
administrowanie strony internetowej NCK oraz strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej;
6)
zarządzanie portalem internetowym "Twoja krew, moje życie" oraz prowadzenie profilu "Twoja krew, moje życie" na platformach społecznościowych;
7)
współpraca z Polskim Czerwonym Krzyżem, klubami Honorowych Dawców Krwi i innymi organizacjami pozarządowymi w zakresie propagowania honorowego krwiodawstwa;
8)
koordynacja działań związanych z działalnością edukacyjną oraz promocyjną honorowego krwiodawstwa;
9)
kształtowanie pozytywnego wizerunku NCK;
10)
współpraca z Zakładem Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia w zakresie merytorycznym w przygotowaniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie promocji honorowego krwiodawstwa;
11)
opiniowanie wniosków o udzielenie patronatu NCK i ministra właściwego dla spraw zdrowia nad wydarzeniami w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
11a) 22
 gromadzenie, analiza i opracowywanie danych statystycznych niezbędnych dla właściwego zarządzania publiczną służbą krwi;
12)
przygotowywanie projektów odpowiedzi ministra właściwego do spraw zdrowia na interpelacje i zapytania poselskie, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego lub innych organów władzy publicznej w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
13)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2 Załącznik nr 1 § 2 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia z dnia 4 stycznia 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2021 r.
3 Załącznik nr 1 § 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia z dnia 27 lipca 2015 r. (Dz.Urz.MZ.2015.35) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 sierpnia 2015 r.
4 Załącznik nr 1 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 maja 2013 r. (Dz.Urz.MZ.13.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 maja 2013 r.
5 Załącznik nr 1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
6 Załącznik nr 1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 4 stycznia 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2021 r.
7 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 stycznia 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2021 r.
8 Załącznik nr 2 § 2 ust. 4 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
9 Załącznik nr 2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret pierwsze zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
10 Załącznik nr 2 § 3 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b tiret drugie zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
11 Załącznik nr § 3 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 lit. b tiret trzecie zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
12 Załącznik nr 2 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret trzecie zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
13 Załącznik nr 2 § 3 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret trzecie zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
14 Załącznik nr 2 § 3 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 lit. b tiret czwarte zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
15 Załącznik nr 2 § 3 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret czwarte zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
16 Załącznik nr 2 § 3 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret czwarte zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
17 Załącznik nr 2 § 3 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret czwarte zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
18 Załącznik nr 2 § 3 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret czwarte zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
19 Załącznik nr 2 § 4 ust. 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
20 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1492, 1493, 1578, 1875, 2112, 2345 i 2401.
21 Załącznik nr 2 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. d zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.
22 Załącznik nr 2 § 9 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 2 lit. e zarządzenia z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 czerwca 2021 r.