Nadzór i kontrola nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2024.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 stycznia 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 11 stycznia 2024 r.
w sprawie nadzoru i kontroli nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) oraz art. 175 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. ) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa zakres i tryb nadzoru i kontroli sprawowanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nad objętymi częścią 24 budżetu państwa jednostkami organizacyjnymi oraz Funduszem Promocji Kultury i Narodowym Funduszem Ochrony Zabytków.
§  2. 
1. 
Przez użyte w niniejszym zarządzeniu określenia należy rozumieć:
1)
Ministra - Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
2)
Ministerstwo - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
3)
nota budżetowa - akt wykonawczy wydany na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4)
formularze z noty budżetowej i niniejszego zarządzenia - formularze planistyczne, przewidziane dla poszczególnych jednostek, w tym opracowane przez Ministerstwo, zawierające elementy planu finansowego i plan w układzie budżetu zadaniowego;
5)
przedłożenie dokumentu - dostarczenie dokumentu do adresata w postaci spełniającej wymogi formalne;
6)
departament nadzorujący - komórka organizacyjna Ministerstwa, której według właściwości przypisano nadzór nad daną jednostką;
7)
terminy liczone w dniach - dni kalendarzowe;
8)
działalność merytoryczna - statutowa działalność, do realizacji której została powołana dana jednostka;
9)
umowa dotacyjna - umowa dotycząca udzielenia dotacji celowej, zawierana z jednostkami na podstawie art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
10)
departament określony w umowie - w zakresie dotacji, o których mowa w rozdziale 4 - inna niż Departament Finansowy komórka organizacyjna Ministerstwa, wskazana w umowie dotacyjnej, do której jednostka jest zobowiązana przesłać informację, o której mowa w § 22.
§  3. 
1. 
Jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w § 1, zwanymi dalej "jednostkami", są:
1)
państwowe instytucje kultury, dla których Minister jest organizatorem;
2)
współprowadzone przez Ministra instytucje kultury;
3)
publiczne uczelnie artystyczne;
4)
inne osoby prawne podległe lub nadzorowane przez Ministra, z wyłączeniem spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji lub udziałów wykonuje minister, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973 i 1859) oraz art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Bruhla oraz Kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551 oraz z 2023 r. poz. 1688);
5)
państwowe jednostki budżetowe, będące dysponentami budżetu państwa II stopnia nad państwowymi jednostkami budżetowymi, będącymi dysponentami III stopnia;
6)
urząd obsługujący Ministra.
2. 
Fundusz Promocji Kultury oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków są państwowymi funduszami celowymi, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych".
§  4. 
Zakres, o którym mowa w § 1, obejmuje w szczególności:
1)
całość gospodarki finansowej, w tym:
a)
prawidłowość i terminowość pobierania dochodów,
b)
zgodność wydatków z planowanym przeznaczeniem,
c)
prawidłowość wykorzystania środków finansowych, w tym zakres realizowanych zadań,
d)
dokonywaną przez jednostki wstępną ocenę celowości poniesionych wydatków,
e)
realizację właściwych procedur;
2)
prawidłowość wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności z przeznaczeniem;
3)
realizację zadań finansowanych z budżetu państwa, w tym relację między wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania z tej dotacji;
4)
efektywność i skuteczność realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów;
5)
realizację działalności merytorycznej w stosunku do założeń zawartych w planie - z wyłączeniem jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6;
6)
prawidłowość i terminowość dokonywania zmian w planie finansowym.
§  5. 
1. 
Jednostka przekazuje do Ministerstwa dokumenty sporządzone według wzorów określonych w załącznikach do zarządzenia, podpisane przez osoby posiadające umocowanie do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań finansowych/majątkowych w imieniu tej jednostki.
2. 
Jednostka przekazuje dokumenty w formie elektronicznej zawierającej kwalifikowane podpisy elektroniczne osób, o których mowa w ust. 1.
3. 
Przekazanie dokumentów w formie papierowej jest dozwolone wyłącznie w sytuacji, w której spełnienie wymogu określonego w ust. 2, jest dla jednostki niemożliwe.
§  6. 
Departament nadzorujący i Departament Finansowy mogą na bieżąco żądać od jednostki informacji/analiz/zestawień i dokumentów dotyczących jej działalności, w tym: danych w zakresie realizacji zadań finansowanych ze środków budżetu państwa oraz wykorzystania dotacji (podmiotowej i celowych), które jednostka jest obowiązana dostarczyć niezwłocznie bądź w wyznaczonych przez departamenty terminach.
§  7. 
W zakresie dokumentów sprawozdawczych, o których mowa w rozdziałach 4-6, sporządzanych przez jednostki:
1)
w zakresie planu - dane wykazuje się w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian;
2)
w zakresie wykonania - dane wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego lub, w przypadkach określonych w sprawozdaniach, według stanu na określony dzień;
3)
dane wykazuje się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem załącznika nr 21 do zarządzenia, w którym dopuszcza się prezentacje danych w złotych;
4)
dane wykazuje się zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej;
5)
nieprawidłowości i braki jednostki usuwają w terminie umożliwiającym departamentowi nadzorującemu (lub wymienionemu w umowie) sprawdzenie, sporządzenie kart oceny i terminowe ich przekazanie do Departamentu Finansowego.

Rozdział  2

Planowanie

§  8. 
1. 
Jednostka przedkłada departamentowi nadzorującemu propozycje zadań bieżących i inwestycyjnych na przyszły rok budżetowy wraz z wnioskowaną kwotą dotacji albo kwotą wydatków, sporządzonych odpowiednio według wzoru określonego w załącznikach nr 7-10 do zarządzenia.
2. 
Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, składa propozycje zadań, o których mowa w ust. 1, do Departamentu Finansowego.
3. 
Propozycje zadań, o których mowa w ust. 1, przedkłada się:
1)
w terminie do dnia 1 marca roku poprzedzającego rok, którego dotyczą propozycje zadań inwestycyjnych;
2)
w terminie do dnia 31 maja roku poprzedzającego rok, którego dotyczą propozycje zadań bieżących.
§  9. 
1. 
Departament nadzorujący na podstawie propozycji zadań, o których mowa w § 8, przedkłada Departamentowi Finansowemu wykazy uwzględniające wyłącznie rekomendowane zadania uszeregowane przez departament nadzorujący według ważności:
1)
w terminie do dnia 30 marca danego roku w zakresie zadań inwestycyjnych według wzoru określonego w załączniku nr 25 do zarządzenia wraz z uzgodnionymi Programami inwestycji sporządzonymi według wzoru określonego w załączniku nr 9 do zarządzenia w przypadku wydatków inwestycyjnych budowlanych,
2)
w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, w zakresie zadań bieżących - według wzoru określonego w załączniku nr 24 do zarządzenia

- które proponuje do realizacji przez nadzorowane jednostki w przyszłym roku budżetowym.

2. 
Wykazy, o których mowa w ust. 1, przedkłada się wraz z proponowanymi kwotami rocznymi dotacji (w tym dotacji celowych na wydatki bieżące i inwestycyjne) albo kwotami wydatków.
3. 
W odniesieniu do publicznych uczelni artystycznych zbiorczą informację dotyczącą jednostkowych formularzy propozycji zadań sporządza i przedkłada Departamentowi Finansowemu - departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne.
§  10. 
Na podstawie wykazu, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, Departament Finansowy sporządza i przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi formularz środków części 24 budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji wraz z omówieniem.
§  11. 
1. 
Po otrzymaniu, od Ministra Finansów i innych właściwych ministrów wskazanych w nocie budżetowej, informacji o limicie wydatków na przyszły rok budżetowy dla części 24 budżetu państwa, Departament Finansowy przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi podział tego limitu w szczegółowości na działy, rozdziały oraz poszczególne jednostki.
2. 
Podział limitu na wydatki bieżące na poszczególne publiczne uczelnie artystyczne przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne, z wyłączeniem limitu, o którym mowa w ust. 3.
3. 
Po otrzymaniu informacji o limicie wydatków na przyszły rok budżetowy dla części 24 przewidzianym na realizację projektów z udziałem środków europejskich, Departament Finansowy dokonuje podziału tego limitu co najmniej na działy i rozdziały w sposób zapewniający płynną realizację podpisanych umów dotacyjnych.
§  12. 
1. 
Po zatwierdzeniu przez Ministra podziału limitów, o których mowa w § 11 ust. 1 i 2, Departament Finansowy zawiadamia:
1)
jednostkę o przyznanej jej dotacji podmiotowej, dotacjach celowych na wydatki bieżące i inwestycyjne albo wydatkach na działalność bieżącą i inwestycyjną, jak również w zakresie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, o których mowa w § 11 ust. 3, jeżeli podział taki został dokonany na etapie prac nad budżetem na rok następny;
2)
departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne o przydzielonych subwencjach i dotacjach na działalność bieżącą i inwestycyjną, z wyłączeniem projektów realizowanych z udziałem środków europejskich;
3)
departament nadzorujący o wysokości dotacji i wydatków w zakresie przyporządkowanych mu jednostek.
2. 
Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, zawiadamiają podległe jednostki o przydzielonym limicie wydatków na działalność bieżącą i inwestycyjną.
3. 
Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, departament nadzorujący zawiadamia publiczne uczelnie artystyczne o przydzielonym limicie subwencji i dotacji na działalność bieżącą i inwestycyjną.
4. 
Na podstawie przydzielonych limitów:
1)
jednostka, z zastrzeżeniem pkt 2, przedkłada Departamentowi Finansowemu projekt planu finansowego, w tym planowane wielkości mierników, na formularzach określonych w nocie budżetowej i zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, z uwzględnieniem projektów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2)
publiczna uczelnia artystyczna przedkłada departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego, w tym planowane wielkości mierników, na formularzach określonych w nocie budżetowej, zgodnie z przydzielonymi subwencjami i dotacjami, w tym na realizację projektów z udziałem środków europejskich;
3)
jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, przedkłada projekt planu finansowego do Departamentu Finansowego, na formularzach określonych w nocie budżetowej i zawiadomieniu według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia.
5. 
Na podstawie przydzielonego limitu, departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne przedkłada Departamentowi Finansowemu zbiorczy projekt planu finansowego publicznych uczelni artystycznych na formularzach, o których mowa w ust. 4 pkt 2.
§  13. 
1. 
Na podstawie projektów planów finansowych, o których mowa w § 12 ust. 4, Departament Finansowy sporządza projekt budżetu na przyszły rok budżetowy dla części 24 - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.
2. 
W przypadku osób prawnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, departamenty nadzorujące przedkładają zaakceptowane projekty rocznych planów finansowych i roczne plany działalności do zatwierdzenia Ministrowi, a następnie do Departamentu Finansowego.
3. 
Projekt budżetu, o którym mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez Ministra, zostaje przekazany w wyznaczonym terminie Ministrowi Finansów i właściwym ministrom wskazanym w nocie budżetowej.
4. 
Po zatwierdzeniu przez Ministra projektu budżetu, o którym mowa w ust. 3, Departament Finansowy udostępnia departamentom nadzorującym projekty planów finansowych przyporządkowanych im jednostek, sporządzone na formularzach, o których mowa w § 12 ust. 4.
§  14. 
Departament nadzorujący przedkłada do dnia 20 września danego roku do Departamentu Finansowego informację, obejmującą do dziesięciu najistotniejszych przedsięwzięć planowanych do realizacji z wydatków bieżących w przyszłym roku budżetowym przez każdą z nadzorowanych jednostek.
§  15. 
1. 
Po przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej na przyszły rok budżetowy, Departament Finansowy, w terminie określonym w art. 143 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zawiadamia jednostkę, z wyjątkiem publicznej uczelni artystycznej, o planowanych dochodach budżetowych i przyznanej jej dotacji podmiotowej, dotacjach celowych na wydatki bieżące i inwestycyjne oraz o wydatkach budżetowych, w tym wynagrodzeniach, wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego, wynikających z projektu ustawy budżetowej.
2. 
Na 5 dni przed terminem określonym w art. 143 ust. 1 ustawy o finansach publicznych Departament Finansowy zawiadamia departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne o przyznanych uczelniom subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych, wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników, wynikających z projektu ustawy budżetowej.
3. 
Departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne, w terminie określonym w art. 143 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zawiadamia publiczną uczelnię artystyczną o przyznanych jej subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych (wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników), wynikających z projektu ustawy budżetowej, z wyłączeniem dotacji przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich, w przypadku których o przydzielonych dotacjach poszczególne publiczne uczelnie artystyczne zawiadamia bezpośrednio Departament Finansowy.
§  16. 
1. 
Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa:
1)
w § 15 ust. 1, jednostka przedkłada Departamentowi Finansowemu i departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego na przyszły rok budżetowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia - w przypadku wydatków bieżących oraz w załączniku nr 9 do zarządzenia w przypadku wydatków inwestycyjnych;
2)
w § 15 ust. 3, publiczna uczelnia artystyczna przedkłada departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego na przyszły rok budżetowy sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia - w przypadku wydatków bieżących oraz w załączniku nr 9 do zarządzenia - w przypadku wydatków inwestycyjnych.
2. 
Jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, przedkładają Departamentowi Finansowemu oraz departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego na przyszły rok budżetowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1, 2 i 9 do zarządzenia.
3. 
Projekty planów finansowych, o których mowa w ust. 1 i 2, jednostki przekazują w terminie określonym w art. 143 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
4. 
Departament nadzorujący weryfikuje plan finansowy, o którym mowa w ust. 1 i 2 oraz przedkłada go Departamentowi Finansowemu w terminie 14 dni od dnia otrzymania od jednostki.
§  17. 
1. 
Po opublikowaniu ustawy budżetowej na dany rok, Departament Finansowy w terminie określonym w art. 146 ust. 1 ustawy o finansach publicznych zawiadamia jednostkę o planowanych dochodach budżetowych, przyznanej jej dotacji podmiotowej, dotacjach celowych na wydatki bieżące i inwestycyjne oraz o wydatkach budżetowych, w tym wynagrodzeniach, wraz z klasyfikacją układu zadaniowego i planowanych wartościach mierników, zgodnie z ustawą budżetową na dany rok budżetowy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. 
Na 5 dni przed terminem określonym w art. 146 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Departament Finansowy zawiadamia departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne o przyznanych uczelniom subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników, wynikających z ustawy budżetowej.
3. 
Departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne, w terminie określonym w art. 146 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zawiadamia publiczną uczelnię artystyczną o przyznanych jej subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników, wynikających z ustawy budżetowej, z wyłączeniem dotacji przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich, w przypadku których o przydzielonych dotacjach poszczególne publiczne uczelnie artystyczne zawiadamia bezpośrednio Departament Finansowy.
§  18. 
1. 
Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa:
1)
w § 17 ust. 1, jednostka przedkłada departamentowi nadzorującemu roczny plan finansowy z zachowaniem przyznanej od Ministra wysokości dotacji lub limitu wydatków, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1-3 i 9 do zarządzenia;
2)
w § 17 ust. 3, publiczna uczelnia artystyczna przedkłada departamentowi nadzorującemu roczny plan finansowy z zachowaniem przyznanej od Ministra wysokości subwencji i dotacji sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1-3 i 9 do zarządzenia.
2. 
Jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, przedkładają Departamentowi Finansowemu oraz departamentowi nadzorującemu roczny plan finansowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1-3 i 9 do zarządzenia.
3. 
Plany finansowe, o których mowa w ust. 1 i 2, jednostki przekazują w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.
4. 
Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, składa plan finansowy do Departamentu Finansowego.
5. 
Jednostka, której nie zostały przyznane dotacje, o których mowa w § 17 ust. 1, przedkłada departamentowi nadzorującemu, w wyznaczonym przez niego terminie, roczny plan finansowy ustalony przez dyrektora jednostki, sporządzony na formularzach z noty budżetowej oraz określonych w załącznikach nr 1-3 do zarządzenia.
§  19. 
1. 
Departament nadzorujący weryfikuje plan finansowy, o którym mowa odpowiednio w § 18 ust. 1, 2 i 5 oraz przedkłada go wraz z opinią Departamentowi Finansowemu w terminie 7 dni od dnia otrzymania od jednostki prawidłowo sporządzonego planu.
2. 
W przypadku osób prawnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, departament nadzorujący akceptuje roczny plan działalności, jako załącznik do rocznego planu finansowego, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 1, i przedkłada go do zatwierdzenia Ministrowi. Zatwierdzone dokumenty departament nadzorujący przekazuje do Departamentu Finansowego.
§  20. 
1. 
W przypadku przyznania dotacji celowej i zwiększenia planu dotacji jednostki, Departament Finansowy przedkłada jednostce, z wyłączeniem jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i 6, do podpisu umowę dotacyjną, przy czym w zakresie wydatków inwestycyjnych - na podstawie planu działalności inwestycyjnej, w tym na budowlane wydatki inwestycyjne - na podstawie Programu inwestycji, sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 9 do zarządzenia.
2. 
W przypadku przyznania jednostce dotacji na wydatki bieżące na podstawie przepisów odrębnych ustaw zawarcie umowy dotacyjnej proceduje departament nadzorujący.
§  21. 
Plan finansowy państwowego funduszu celowego jest sporządzany przez departament nadzorujący, do którego zadań należy wykonywanie uprawnień i obowiązków dysponenta państwowego funduszu celowego, na zasadach określonych w nocie budżetowej.
§  22. 
1. 
Jednostki, o których mowa § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, wprowadzają zmiany w rocznym planie finansowym zgodnie z art. 52 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych na formularzu z noty budżetowej zmodyfikowanym zgodnie z wytycznymi zawartymi w załącznikach nr 4-6 do zarządzenia.
2. 
Zmiany rocznego planu finansowego jednostki przekazują do departamentu nadzorującego w terminach, o których mowa w § 42, a także na każde żądanie Ministerstwa.
3. 
W przypadku osób prawnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, departamenty nadzorujące przedkładają zaakceptowane zmiany rocznych planów finansowych i rocznych planów działalności do zatwierdzenia Ministrowi.

Rozdział  3

Przyznawanie dotacji/wydatków celowych dla jednostek

§  23. 
1. 
Jednostka może złożyć do Ministra wniosek o zwiększenie lub przyznanie:
1)
dotacji celowej na wydatki inwestycyjne wraz z Programem inwestycji (załącznik nr 9 do zarządzenia) dla zadań na wydatki inwestycyjne budowlane lub pisma obejmującego: opis zadania z uzasadnieniem, kwotę i klasyfikację budżetową (paragraf, kod budżetu zadaniowego), kosztorys zadania, cel i efekty jego realizacji oraz harmonogram planowanych działań dla zadań na zakupy inwestycyjne;
2)
dotacji celowej na wydatki bieżące zawierający w szczególności uzasadnienie przyznania dotacji, nazwę zadania, termin jego realizacji, kosztorys wraz z informacją dotyczącą sposobu kalkulacji kosztów oraz klasyfikacją budżetową i zadaniową, opis i harmonogram realizacji zadania.
2. 
Departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu rekomendowane do sfinansowania z dotacji celowej zadania wraz z uzasadnieniem ich finansowania w określonej wysokości dotacji.
3. 
Departament Finansowy sporządza opinię w zakresie możliwości finansowania zadania w określonej wysokości dotacji i przekazuje ją Ministrowi w celu podjęcia decyzji.
4. 
W przypadku przyznania dotacji celowej przez Ministra stosuje się przepisy § 20.
§  24. 
1. 
Jednostka może wystąpić do Ministra z wnioskiem o wydanie promesy finansowej na zwiększenie lub przyznanie dotacji celowej w celu umożliwienia zaciągnięcia zobowiązań.
2. 
W przypadku wydatków inwestycyjnych budowlanych do wniosku należy dołączyć załącznik nr 9 do zarządzenia. Przepisy § 23 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku udzielenia przez Ministra promesy finansowej dotyczącej zapewnienia finansowania określonego zadania, Departament Finansowy informuje o tym jednostkę. Zwiększenie planu dotacji jednostki następuje zgodnie z warunkami określonymi w promesie finansowej w trybie art. 171 ustawy o finansach publicznych lub w trybie prac nad projektem ustawy budżetowej na lata następne.

Rozdział  4

Sprawozdawczość oraz ocena realizacji umów na zadania finansowane z dotacji celowych na wydatki bieżące części 24 budżetu państwa

§  25. 
1. 
Jednostka wymieniona w § 3 ust. 1 pkt 1, 2 lub 4, której została przyznana dotacja celowa z budżetu państwa na wydatki bieżące na realizację określonego zadania i która zawarła z Ministrem umowę dotacyjną obowiązana jest do złożenia do Ministerstwa informacji o przebiegu realizacji zadania oraz wykorzystaniu przyznanych środków.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, składa się z:
1)
sprawozdania opracowanego według wzoru stanowiącego załącznik nr 20 do zarządzenia - dla zadań, których koszty realizacji ponosi bezpośrednio jednostka;
2)
sprawozdania opracowanego według wzoru stanowiącego załącznik nr 23 do zarządzenia - dla zadań, w ramach których środki z dotacji celowej Ministra stanowią środki na dofinansowania;
3)
dokumentów i materiałów wynikających z umowy dotacyjnej oraz pozostałych informacji mogących mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny.
§  26. 
Informację, o której mowa w § 25, jednostka przedkłada do departamentu określonego w umowie dotacyjnej, zgodnie z terminami zawartymi w tej umowie.
§  27. 
Na podstawie informacji, o której mowa w § 25 oraz umowy dotacyjnej, departament określony w umowie dokonuje oceny realizacji zadania, w szczególności w zakresie:
1)
przebiegu wykonania działań przewidzianych do realizacji, w tym obowiązków informacyjnych oraz terminowości wykorzystania środków Ministra wraz ze wskazaniem przyczyn ewentualnych różnic między kwotą przekazaną a faktycznie wydatkowaną;
2)
wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności zakresu rzeczowego realizowanego zadania bieżącego z przeznaczeniem określonym w decyzji Ministra o przyznaniu dotacji i umowie dotacyjnej, jak również wysokości wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadania przewidzianego do sfinansowania dotacją;
3)
planowanych prac i działań, które będą określały możliwość wydatkowania bieżących środków budżetowych do końca roku budżetowego.
§  28. 
Departament określony w umowie dotacyjnej, dokonując oceny, o której mowa w § 27, podejmuje działania w zakresie wyeliminowania z informacji, o której mowa w § 25, błędów i braków oraz pozyskania niezbędnych wyjaśnień.
§  29. 
W przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy planowanym zakresem rzeczowym zadania a zakresem realizowanym, departament określony w umowie dotacyjnej w uzasadnionych przypadkach może wystąpić na wniosek jednostki do Ministra o akceptację zmian w zakresie rzeczowym zadania.
§  30. 
1. 
Ocenę, o której mowa w § 27, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 28 do zarządzenia.
2. 
Ocena może być:
1)
pozytywna;
2)
pozytywna z zastrzeżeniami;
3)
negatywna.
§  31. 
1. 
Departament określony w umowie dotacyjnej przekazuje informację, o której mowa w § 25 wraz z oceną, o której mowa w § 27, do Departamentu Finansowego w terminie do 14 dni od daty wpływu do Ministerstwa prawidłowo sporządzonej informacji.
2. 
W przypadku oceny, o której mowa w § 30 ust. 2 pkt 2 albo 3, departament określony w umowie dotacyjnej przedkłada Departamentowi Finansowemu również informację o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz opinię w zakresie zasadności podjęcia wobec jednostki ewentualnych sankcji finansowych w związku z wykrytymi nieprawidłowościami.
§  32. 
Departament Finansowy dokonuje akceptacji oceny, o której mowa w § 27, w terminie wynikającym z ustawy o finansach publicznych, liczonym od daty wpływu do Ministerstwa prawidłowej pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym informacji, o której mowa w § 25. Akceptacja oceny, dokonanej na podstawie informacji końcowej z realizacji zadania, jest równoznaczna z zatwierdzeniem rozliczenia dotacji celowej Ministra udzielonej na sfinansowanie tego zadania.
§  33. 
Departament określony w umowie dotacyjnej oraz Departament Finansowy, w ramach analizy informacji, o której mowa w § 25, mogą na bieżąco żądać od jednostki przekazania dodatkowych danych, wyjaśnień, uzupełnień, korekt, a jednostka jest obowiązana do sprawnej i terminowej współpracy z ww. komórkami organizacyjnymi w ramach dostarczania ww. materiałów.

Rozdział  5

Sprawozdawczość oraz ocena realizacji wydatków inwestycyjnych części 24 budżetu państwa

§  34. 
1. 
Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, składa sprawozdania z realizacji zadań w ramach przyznanych środków Ministra Departamentowi Finansowemu, a pozostałe jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1, składają sprawozdania z realizacji zadań w ramach przyznanych środków Ministra departamentowi nadzorującemu.
2. 
W skład sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, wchodzą:
1)
dokumenty opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 16 i 18 do zarządzenia a dla państwowych jednostek budżetowych w załącznikach nr 17 i 19 do zarządzenia dla zadań, których koszty realizacji ponosi bezpośrednio jednostka;
2)
dokument opracowany według wzoru stanowiącego załącznik nr 22 do zarządzenia dla zadań, w ramach których środki z dotacji celowej Ministra stanowią środki na dofinansowania;
3)
dokument opracowany według wzoru stanowiącego załącznik nr 27 do zarządzenia dla jednostek określonych w § 3 ust. 1 pkt 5 dla zadań, których koszty realizacji ponoszą podległe im lub nadzorowane państwowe jednostki budżetowe;
4)
inne informacje i dokumenty mogące mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny.
3. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jednostka przedkłada:
1)
do dnia 20 września za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia danego roku budżetowego,
2)
do dnia 1 lutego następnego roku za cały rok budżetowy - chyba, że umowa dotacyjna stanowi inaczej.
§  35. 
1. 
Na podstawie sprawozdań, o których mowa w § 34 ust. 1 oraz umowy dotacyjnej, o której mowa w § 20, departament nadzorujący dokonuje oceny realizacji zadań według wzoru określonego w załączniku nr 26 do zarządzenia.
2. 
Oceny realizacji zadań jednostki wymienionej w § 3 ust. 1 pkt 6 dokonuje Departament Finansowy.
§  36. 
Oceny zadań, o których mowa w § 35, dokonuje się dla wydatków inwestycyjnych, w szczególności w zakresie:
1)
terminowości wykorzystania środków Ministra wraz ze wskazaniem przyczyn ewentualnych różnic między kwotą uruchomioną i faktycznie wydatkowaną, z uwzględnieniem wskaźników uruchomienie/plan i wykonanie/plan;
2)
prawidłowości wykorzystania środków Ministra przyznanych z budżetu państwa pod względem zgodności zakresu rzeczowego realizowanego zadania inwestycyjnego z przeznaczeniem określonym w decyzji Ministra o przyznaniu środków, w tym realizacji obowiązków informacyjnych;
3)
planowanych prac i działań, np. zaawansowanie postępowania przetargowego, podanie terminów realizacji wynikających z zawartej umowy z wykonawcą oraz pojawiających się trudności w terminowym zakończeniu prac, które będą określały możliwość wydatkowania inwestycyjnych środków budżetowych do końca roku budżetowego - w przypadku oceny na dzień 31 sierpnia danego roku budżetowego.
§  37. 
1. 
W przypadku rozbieżności pomiędzy planowanym zakresem rzeczowym zadania, a zakresem realizowanym, departament nadzorujący występuje na wniosek jednostki do Ministra o akceptację zmian w zakresie rzeczowym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W przypadku jednostki wymienionej w § 3 ust. 1 pkt 6 o akceptację, o której mowa w ust. 1, występuje Departament Finansowy.
§  38. 
1. 
Departament nadzorujący dokonuje oceny, o której mowa w § 35 oraz przedkłada ją do Departamentu Finansowego wraz ze sprawozdaniami, o których mowa w § 34, w terminie 14 dni od daty wpływu kompletnej i poprawnej dokumentacji do Ministerstwa.
2. 
Ocena, o której mowa w § 35, może być:
1)
pozytywna;
2)
pozytywna z zastrzeżeniami;
3)
negatywna.
3. 
W przypadku dokonania oceny realizacji zadania, o której mowa w ust. 2 pkt 2 albo 3, departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu również informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach, informacje dotyczące planowanych lub podjętych działań w związku z wykrytymi nieprawidłowościami oraz opinię w zakresie zasadności podjęcia wobec jednostki ewentualnych sankcji finansowych w związku z wykrytymi nieprawidłowościami.
§  39. 
Departament Finansowy dokonuje akceptacji realizacji zadania, o którym mowa w § 36, w terminie wynikającym z ustawy o finansach publicznych liczonym od daty wpływu do Ministerstwa prawidłowej pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym informacji, o której mowa w § 34. Akceptacja oceny realizacji zadania, dokonanej na podstawie sprawozdania końcowego z realizacji zadania, jest równoznaczna z zatwierdzeniem rozliczenia dotacji celowej Ministra udzielonej na sfinansowanie tego zadania.
§  40. 
1. 
Departament Finansowy sporządza zbiorczą ocenę wydatków inwestycyjnych jednostek i przedkłada ją Ministrowi w terminie do dnia:
1)
15 listopada za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia danego roku budżetowego;
2)
31 marca następnego roku za cały rok budżetowy.
2. 
Oceny, o których mowa w § 38 ust. 2 pkt 2 albo 3, są wyodrębnione w zbiorczej ocenie wydatków inwestycyjnych, o której mowa w ust. 1.

Rozdział  6

Sprawozdawczość oraz ocena działalności bieżącej jednostek

§  41. 
1. 
W zakresie działalności bieżącej jednostka przedkłada departamentowi nadzorującemu następujące dokumenty:
1)
sprawozdanie opracowane według wzorów określonych w załącznikach nr 11-14 i 21 do zarządzenia;
2)
inne informacje mogące mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny działalności jednostki w okresie sprawozdawczym.
2. 
Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, przedkłada sprawozdanie opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 11 i 13 do zarządzenia.
3. 
Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, przedkłada sprawozdanie opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 11-13, 15 i 21 do zarządzenia.
4. 
Departament nadzorujący na bieżąco może żądać od Departamentu Finansowego kopii dokumentów związanych z działalnością jednostki np.: sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
5. 
W przypadku jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, w zakresie oceny działalności stosuje się przepisy rozdziału 8 zarządzenia.
§  42. 
Dokumenty, o których mowa w § 41 ust. 1-3, przedkłada się w terminie:
1)
do dnia 20 lipca za pierwsze półrocze danego roku budżetowego, z wyjątkiem załącznika nr 13;
2)
do dnia 1 lutego następnego roku za cały rok budżetowy, z wyjątkiem załącznika nr 13, który przedkłada się do departamentu nadzorującego do dnia 20 stycznia następnego roku.
§  43. 
Departament nadzorujący:
1)
dokonuje oceny gospodarki finansowej w zakresie środków bieżących oraz działalności statutowej jednostki na podstawie dokumentów i informacji, o których mowa w § 41;
2)
sporządza rozliczenie dotacji podmiotowej według wzoru określonego w załączniku nr 30 do zarządzenia;
3)
sporządza zbiorcze zestawienie wykonania mierników obejmujące wszystkie jednostki podległe temu departamentowi, z wyłączeniem państwowych jednostek budżetowych, wraz z informacją na temat ich wykonania, według wzoru określonego w załączniku nr 31 do zarządzenia.
§  44. 
1. 
Ocenę, o której mowa w § 43 pkt 1, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 29 do zarządzenia i przedkłada, wraz z kopią dokumentów, o których mowa w § 41, Departamentowi Finansowemu w terminie do dnia:
1)
15 sierpnia za pierwsze półrocze danego roku budżetowego;
2)
1 marca następnego roku za cały rok budżetowy.
2. 
Ocena, o której mowa w § 43 pkt 1, może być:
1)
pozytywna;
2)
pozytywna z zastrzeżeniami;
3)
negatywna.
3. 
W przypadku dokonania oceny działalności jednostki, o której mowa w ust. 2 pkt 2 albo 3, departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu również informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz te dotyczące planowanych lub podjętych działań nadzorczych w związku z wykrytymi nieprawidłowościami.
§  45. 
Departament nadzorujący przedkłada rozliczenie dotacji podmiotowej, o którym mowa w § 43 pkt 2, do Departamentu Finansowego za dany rok budżetowy w terminie, o którym mowa w § 44 ust. 1 pkt 2.
§  46. 
Zestawienie mierników, o którym mowa w § 43 pkt 3, departament nadzorujący przedkłada do Departamentu Finansowego w terminie do dnia 5 lutego następnego roku za cały rok budżetowy.
§  47. 
1. 
Departament Finansowy sporządza zbiorczą ocenę działalności bieżącej jednostek i przedkłada ją do wiadomości Ministra w terminie do dnia:
1)
15 września za pierwsze półrocze danego roku budżetowego;
2)
31 marca następnego roku za cały rok budżetowy.
2. 
Oceny negatywne, o których mowa w § 44 ust. 2 pkt 3, są grupowane w wyodrębnionym rozdziale oceny zbiorczej oraz wyróżnione w zbiorczych zestawieniach danych, stanowiących załączniki do oceny zbiorczej.

Rozdział  7

Nadzór nad Funduszem Promocji Kultury i Narodowym Funduszem Ochrony Zabytków

§  48. 
1. 
Nadzór i kontrolę nad Funduszem Promocji Kultury oraz Narodowym Funduszem Ochrony Zabytków, w porozumieniu z Biurem Finansów i Księgowości sprawują komórki organizacyjne Ministerstwa dysponujące tymi funduszami, w szczególności na podstawie sprawozdań określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej oraz sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
2. 
Sprawozdania wraz z opisem, komórki organizacyjne, przedkładają do Departamentu Finansowego w terminach umożliwiających przedłożenie do Ministra Finansów sprawozdań z wykonania planów państwowych funduszy celowych, zgodnie z przepisami dotyczącymi sprawozdawczości budżetowej.

Rozdział  8

Nadzór nad urzędem obsługującym Ministra

§  49. 
1. 
Nadzór i kontrolę nad funkcjonowaniem jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, sprawuje dyrektor generalny tej jednostki, na podstawie sprawozdań określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej oraz sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, jak również innych dokumentów.
2. 
Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, sporządza sprawozdanie według wzoru określonego w załącznikach nr 11 i 13 do zarządzenia oraz przedkłada je dyrektorowi generalnemu w terminach, o których mowa w § 42.
3. 
Na podstawie dokumentów i informacji, o których mowa w ust. 1 oraz załączników, o których mowa w ust. 2, dyrektor generalny sporządza ocenę działalności jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, według wzoru określonego w załączniku nr 32 do zarządzenia.
4. 
Przy dokonywaniu oceny dyrektor generalny stosuje przepisy § 44 ust. 2 i 3.
5. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, dyrektor generalny przedkłada do Departamentu Finansowego w terminach określonych rozporządzeniami Ministra Finansów dotyczącymi sprawozdawczości budżetowej oraz sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, natomiast załączniki, o których mowa w ust. 2 oraz ocenę, o której mowa w ust. 3, w terminach określonych § 44 ust. 1.

Rozdział  9

Roczne sprawozdania finansowe jednostek

§  50. 
1. 
Państwowe osoby prawne, których roczne sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu przez Ministra, zgodnie z przepisami zawartymi w ich statutach, przedkładają do departamentu nadzorującego roczne sprawozdanie finansowe, sporządzone zgodnie z zasadami i w terminach wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598).
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przedkłada się wraz ze sprawozdaniem z badania sporządzonym przez biegłego rewidenta.
3. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przedkłada się nie później niż w terminie 14 dni przed upływem terminu na jego zatwierdzenie, wynikającego z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
§  51. 
1. 
Departament nadzorujący niezwłocznie sporządza opinię oraz rekomendację w sprawie zatwierdzenia przez Ministra sprawozdania, o którym mowa w § 50, i przesyła ją do Departamentu Finansowego.
2. 
Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna odnosić się do całości prowadzonej działalności jednostki (merytorycznej i finansowej) oraz zawierać w szczególności wyjaśnienia w przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego, nieprawidłowości stwierdzonych przez kontrole Ministerstwa, biegłego rewidenta lub inne kontrole zewnętrzne.
§  52. 
1. 
Departament Finansowy po otrzymaniu sprawozdania wraz z opinią, o której mowa w § 51, dokonuje niezwłocznie weryfikacji formalno-rachunkowej i przedkłada Ministrowi do zatwierdzenia w terminie wynikającym z art. 53 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2. 
Po zatwierdzeniu przez Ministra sprawozdania Departament Finansowy informuje o tym jednostkę, departament nadzorujący oraz Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

Rozdział  10

Przepisy przejściowe i końcowe

§  53. 
W przypadku wprowadzenia w Ministerstwie systemu informatycznego do realizacji procedur planowania i sprawozdawczości zawartych w niniejszym zarządzeniu jednostki uczestniczące w realizacji obowiązków wynikających z tych procedur obowiązane są do korzystania z tego sytemu w udostępnionym zakresie.
§  54. 
Sprawozdania finansowe, o których mowa w rozdziale 9, za 2023 r. jednostki przedkładają Ministrowi w trybie określonym w dotychczasowych przepisach.
§  55. 
Sprawozdawczości i oceny, o których mowa w rozdziałach 4, 6 i 8, za 2023 r. dokonuje się w trybie określonym w dotychczasowych przepisach.
§  56. 
Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 października 2013 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa (Dz. Urz. MKiDN poz. 43).
§  57. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Opis planowanych działań jednostki

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Powiązanie budżetu tradycyjnego z budżetem zadaniowym (wyłącznie w zakresie dotacji i wydatków pochodzących z cz. 24-KiODN)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZAŁĄCZNIK Nr  8

ZAŁĄCZNIK Nr  9

ZAŁĄCZNIK Nr  10

ZAŁĄCZNIK Nr  11

ZAŁĄCZNIK Nr  12

ZAŁĄCZNIK Nr  13

ZAŁĄCZNIK Nr  14

ZAŁĄCZNIK Nr  15

ZAŁĄCZNIK Nr  16

ZAŁĄCZNIK Nr  17

ZAŁĄCZNIK Nr  18

ZAŁĄCZNIK Nr  19

ZAŁĄCZNIK Nr  20

ZAŁĄCZNIK Nr  21

ZAŁĄCZNIK Nr  22

ZAŁĄCZNIK Nr  23

ZAŁĄCZNIK Nr  24

ZAŁĄCZNIK Nr  25

ZAŁĄCZNIK Nr  26

ZAŁĄCZNIK Nr  27

ZAŁĄCZNIK Nr  28

ZAŁĄCZNIK Nr  29

ZAŁĄCZNIK Nr  30

ZAŁĄCZNIK Nr  31

ZAŁĄCZNIK Nr  32

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2718).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.