Nadzór i kontrola nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2013.43

Akt utracił moc
Wersja od: 30 października 2013 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 30 października 2013 r.
w sprawie nadzoru i kontroli nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) w związku z art. 175 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i 938) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa zakres i tryb nadzoru i kontroli sprawowanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanego dalej "Ministrem", nad objętymi częścią 24 budżetu państwa: jednostkami organizacyjnymi, Funduszem Promocji Twórczości oraz Funduszem Promocji Kultury.
§  2.
Jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w § 1 są:
1)
państwowe instytucje kultury;
2)
współprowadzone przez Ministra samorządowe instytucje kultury;
3)
artystyczne uczelnie publiczne;
4)
inne osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, w tym Polski Instytut Sztuki Filmowej i Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, z wyłączeniem instytutów badawczych;
5)
państwowe jednostki budżetowe, w tym Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych wraz z podległymi archiwami, Centrum Edukacji Artystycznej wraz z podległymi placówkami oświatowymi, Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych oraz urząd obsługujący Ministra;
6)
Fundacja - Zakład Narodowy im. Ossolińskich

- zwane dalej "jednostkami".

§  3.
Zakres, o którym mowa w § 1 obejmuje w szczególności:
1)
całość gospodarki finansowej, w tym:
a)
prawidłowość i terminowość pobierania dochodów,
b)
zgodność wydatków z planowanym przeznaczeniem,
c)
prawidłowość wykorzystania środków finansowych, w tym zakres realizowanych zadań;
2)
wykorzystanie dotacji udzielonych z budżetu państwa, w tym prawidłowość ich wykorzystania pod względem zgodności z przeznaczeniem;
3)
realizację zadań finansowanych z budżetu państwa, w tym relację między wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji przewidzianych do sfinansowania w jej ramach zadań;
4)
monitorowanie efektywności i skuteczności realizacji planowanych wydatków oraz wykonania mierników w układzie zadaniowym.
§  4.
Przez użyte w niniejszym zarządzeniu pojęcia należy rozumieć:
1)
Minister - Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
2)
Ministerstwo - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
3)
nota budżetowa - rozporządzenie Ministra Finansów, wydawane na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4)
formularze z noty budżetowej - formularze planistyczne, przewidziane dla poszczególnych jednostek. Formularz z noty budżetowej zawierający elementy planu finansowego i plan w układzie budżetu zadaniowego przewidziany m.in. dla państwowych instytucji kultury obowiązuje również jednostki, o których mowa § 2 pkt 2 i 6;
5)
przedłożenie dokumentu - dostarczenie dokumentu do adresata w postaci spełniającej wymogi formalne;
6)
departament nadzorujący - komórkę organizacyjną Ministerstwa, której według właściwości przypisano nadzór nad daną jednostką;
7)
terminy liczone w dniach - dni kalendarzowe.

Rozdział  2

Planowanie

§  5.
1.
Jednostka przedkłada departamentowi nadzorującemu szczegółowy projekt planu działalności bieżącej i inwestycyjnej na przyszły rok budżetowy wraz z wnioskowaną kwotą

dotacji albo wydatków, sporządzony według wzoru określonego w załącznikach nr 1, 4 i 6 do zarządzenia oraz na formularzu z noty budżetowej na bieżący rok.

2.
Jednostka budżetowa przedkłada szczegółowy projekt planu działalności bieżącej i inwestycyjnej na przyszły rok budżetowy wraz z wnioskowaną kwotą wydatków, sporządzony według wzoru określonego w załącznikach nr 1 i 4 do zarządzenia.
3.
Projekty planów, o których mowa w ust. 1 i 2 przedkłada się w terminie do dnia 15 marca danego roku budżetowego.
§  6.
1.
Departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu wykaz rekomendowanych przedsięwzięć:
1)
bieżących - w terminie do dnia 10 kwietnia danego roku według wzoru określonego w załączniku nr 17 do zarządzenia;
2)
inwestycyjnych - w terminie i według wzoru określonego w nocie budżetowej

- które powinny być zrealizowane przez jednostki w przyszłym roku budżetowym.

2.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, przedkłada się wraz z proponowanymi kwotami rocznymi dotacji (w tym celowych na wydatki bieżące) albo wydatków.
§  7.
1.
Na podstawie wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 oraz jednostkowych formularzy planów rzeczowych, sporządzonych przez jednostki zgodnie z notą budżetową oraz danych Departamentu Finansowego w zakresie wydatków przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich, z tego: Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG), Departament Finansowy sporządza i przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi "Plany rzeczowe zadań realizowane ze środków budżetowych".
2.
W odniesieniu do publicznych uczelni artystycznych zbiorczą informację dotyczącą jednostkowych formularzy planów rzeczowych sporządza i przedkłada Departamentowi Finansowemu - Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej.
§  8.
1.
Po otrzymaniu informacji o limicie wydatków na przyszły rok budżetowy dla części 24 budżetu państwa, Departament Finansowy przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi podział tego limitu w rozróżnieniu na działy, rozdziały oraz poszczególne jednostki wraz z ewentualnymi propozycjami departamentów nadzorujących.
2.
Po otrzymaniu informacji o limicie wydatków na przyszły rok budżetowy dla części 24, przewidzianym na realizację projektów z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, Rządowego Programu Operacyjnego (RPO), Departament Finansowy przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi podział tego limitu w rozróżnieniu na działy, rozdziały oraz poszczególne jednostki.
3.
Podział limitu na poszczególne publiczne uczelnie artystyczne przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej, z zastrzeżeniem ust. 2.
§  9.
1.
Po zatwierdzeniu przez Ministra podziału limitu, o którym mowa w § 8 ust. 1 i 2, Departament Finansowy zawiadamia:
1)
jednostkę o przydzielonych jej dotacjach albo wydatkach na działalność bieżącą i inwestycyjną również w zakresie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich m.in. w ramach PO IiŚ, MF EOG, RPO;
2)
publiczną uczelnię artystyczną o przydzielonych jej dotacjach przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, RPO;
3)
departament nadzorujący o wysokości dotacji albo wydatków w zakresie podporządkowanych mu jednostek.
2.
Po zatwierdzeniu przez Ministra podziału limitu, o którym mowa w § 8 ust. 3 Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej zawiadamia publiczne uczelnie artystyczne o przydzielonym limicie dotacji na działalność bieżącą i inwestycyjną, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2.
3.
Na podstawie przydzielonych limitów:
1)
jednostka przedkłada Departamentowi Finansowemu projekt planu działalności, w tym planowane wielkości mierników, na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz projekt planu dla projektów finansowanych z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, RPO;
2)
publiczna uczelnia artystyczna przedkłada Departamentowi Finansowemu projekt planu działalności na formularzach określonych w nocie budżetowej, zgodnie z przydzielonymi dotacjami przewidzianymi na realizację projektów z udziałem środków europejskich min. PO IiŚ, MF EOG, RPO;
3)
jednostka budżetowa przedkłada projekt planu, na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia.
4.
Na podstawie przydzielonego limitu, Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej przedkłada Departamentowi Finansowemu zbiorczy projekt planu działalności uczelni artystycznych na formularzach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 2.
§  10.
1.
Na podstawie projektów planów, Departament Finansowy sporządza projekt budżetu na przyszły rok budżetowy dla części 24 - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.
2.
W przypadku Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia departamenty nadzorujące przedkładają zaakceptowane projekty planów działalności do zatwierdzenia Ministrowi, a następnie do Departamentu Finansowego.
3.
Projekt budżetu, o którym mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez Ministra, zostaje przekazany w wyznaczonym terminie Ministrowi Finansów i właściwym ministrom wskazanym w nocie budżetowej.
4.
Po zatwierdzeniu przez Ministra projektu budżetu, o którym mowa w ust. 1 i 3, Departament Finansowy przedkłada departamentom nadzorującym projekty planów:
1)
finansowych podporządkowanych im jednostek, sporządzone na formularzach określonych w nocie budżetowej;
2)
budżetu zadaniowego wraz z planowanymi wartościami mierników opracowane przez podporządkowane im jednostki.
§  11.
Departament nadzorujący przedkłada do 30 września danego roku do Departamentu Finansowego krótką informację dotyczącą najistotniejszych przedsięwzięć planowanych na przyszły rok budżetowy przez jednostki.
§  12.
1.
Po przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej na przyszły rok budżetowy, Departament Finansowy, w terminie do dnia 25 października danego roku, zawiadamia jednostkę o planowanych dochodach budżetowych i przyznanej jej dotacji podmiotowej, dotacjach celowych bieżących i inwestycyjnych oraz wydatkach budżetowych (wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników) wynikających z projektu ustawy budżetowej.
2.
O planowanych dochodach budżetowych oraz przyznanych publicznym uczelniom artystycznym dotacjach podmiotowych, celowych bieżących i inwestycyjnych (wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników) wynikających z projektu ustawy budżetowej, Departament Finansowy w terminie do dnia 20 października danego roku, zawiadamia Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej, z wyłączeniem dotacji przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, RPO, o przydzielonych dotacjach poszczególne publiczne uczelnie artystyczne zawiadamia bezpośrednio Departament Finansowy.
3.
Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej, w terminie do dnia 25 października danego roku, zawiadamia publiczną uczelnię artystyczną o przyznanych jej dotacjach podmiotowych, celowych bieżących i inwestycyjnych (wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników) wynikających z projektu ustawy budżetowej.
§  13.
1.
Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa:
1)
w § 12 ust. 1 jednostka przedkłada Departamentowi Finansowemu i departamentowi nadzorującemu projekt planu na przyszły rok budżetowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załącznikach nr 1 i 6 do zarządzenia;
2)
w § 12 ust. 3 publiczna uczelnia artystyczna przedkłada Departamentowi Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej a w zakresie dotacji przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, RPO, Departamentowi Finansowemu projekt planu na przyszły rok budżetowy sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załącznikach nr 1 i 6 do zarządzenia.
2.
Jednostka budżetowa przedkłada Departamentowi Finansowemu oraz departamentowi nadzorującemu projekt planu na przyszły rok budżetowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załącznikach nr 1 i 2 do zarządzenia.
3.
Projekty planów, o których mowa w ust. 1 i 2 jednostki przekazują w terminie do 1 grudnia danego roku.
§  14.
1.
Po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ustawy budżetowej Departament Finansowy zawiadamia jednostkę o planowanych dochodach budżetowych oraz dotacji podmiotowej, dotacjach celowych bieżących i inwestycyjnych oraz wydatkach budżetowych (wraz z klasyfikacją układu zadaniowego i planowanych wartościach mierników) zgodnie z ustawą budżetową.
2.
O przyznanych publicznym uczelniom artystycznym dotacjach oraz planowanych dochodach budżetowych Departament Finansowy zawiadamia:
1)
Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej w zakresie dotacji podmiotowych, celowych bieżących i inwestycyjnych (wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników) wynikających z ustawy budżetowej;
2)
publiczne uczelnie artystyczne w zakresie dotacji przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, RPO oraz o planowanych dochodach budżetowych.
3.
Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej, w terminie do 21 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw RP ustawy budżetowej, zawiadamia publiczną uczelnię artystyczną o przyznanych jej dotacjach podmiotowych, celowych bieżących i inwestycyjnych (wraz z klasyfikacją układu zadaniowego i planowanych wartościach mierników) zgodnie z ustawą budżetową.
§  15.
1.
W terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 14 ust. 1:
1)
jednostki, o których mowa w § 2 z wyłączeniem pkt 5 przedkładają departamentowi nadzorującemu w dwóch egzemplarzach, szczegółowy plan działalności bieżącej i inwestycyjnej, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załącznikach nr 1, 2, 3, 4 i 6 do zarządzenia;
2)
jednostka przedkłada do Departamentu Finansowego, plan działalności bieżącej i inwestycyjnej związany z realizacją projektów z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, RPO odrębnie dla każdego programu, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załącznikach nr 1, 2, 3, 4 i 6 do zarządzenia;
3)
jednostka budżetowa przedkłada departamentowi nadzorującemu w dwóch egzemplarzach, szczegółowy plan działalności bieżącej i inwestycyjnej, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załącznikach nr 1, 2 i 5 do zarządzenia;
4)
jednostka budżetowa przedkłada do Departamentu Finansowego plan działalności bieżącej i inwestycyjnej związany z realizacją projektów z udziałem środków europejskich m.in. PO IiŚ, MF EOG, RPO, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załącznikach nr 1 i 2 do zarządzenia.
2.
Jednostka, której nie zostały przyznane dotacje, o których mowa w § 14 ust. 1, przedkłada departamentowi nadzorującemu, w wyznaczonym przez niego terminie, w dwóch egzemplarzach szczegółowy plan działalności bieżącej i inwestycyjnej na dany rok budżetowy, sporządzony na formularzach z noty budżetowej.
§  16.
1.
Departament nadzorujący ocenia i akceptuje plan, o którym mowa odpowiednio w § 15 ust. 1 i 2 oraz przedkłada go Departamentowi Finansowemu w terminie 7 dni od dnia otrzymania od jednostki.
2.
W przypadku Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia departament nadzorujący przed przekazaniem do Departamentu Finansowego, akceptuje plan, o którym mowa w § 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz przedkłada go do zatwierdzenia Ministrowi.
§  17.
W przypadku udzielenia dotacji celowej, Departament Finansowy przedkłada jednostce do podpisu umowę, o której mowa w art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Rozdział  3

Sprawozdawczość oraz ocena realizacji umów na zadania finansowane z dotacji celowych

§  18.
Jednostka przedkłada departamentowi nadzorującemu następujące dokumenty:
1)
sprawozdanie opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 11 i 12 do zarządzenia - dla zadań inwestycyjnych oraz w załączniku nr 13 - dla zadań bieżących;
2)
inne informacje i dokumenty mogące mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny.
§  19.
1.
Państwowa instytucja kultury, która otrzymała dofinansowanie w ramach trybu konkursowego programu wieloletniego "Kultura +", Priorytet "Digitalizacja" przedkłada dokumenty, o których mowa w § 18, Narodowemu Instytutowi Audiowizualnemu, w celu dokonania oceny realizacji zadania.
2.
Jednostka, o której mowa w ust. 1 przedkłada departamentowi nadzorującemu dokumenty, o których mowa w § 18 oraz sprawozdanie/raport z realizacji zadania wynikający z umowy na dotację celową, zawierające ocenę realizacji zadania dokonaną przez Narodowy Instytut Audiowizualny jak również kopię umowy na dotację celową dotyczącej zadania.
§  20.
Dokumenty, o których mowa w:
1)
§ 18 jednostka przedkłada zgodnie z terminami zawartymi w umowie na dotację celową, której one dotyczą;
2)
§ 19 ust. 2 jednostka przedkłada zgodnie z termin zawartym w § 27 ust 1 pkt 3.
§  21.
1.
Na podstawie dokumentów, o których mowa w § 18 oraz umowy, o której mowa w § 20 pkt 1, departament nadzorujący dokonuje oceny realizacji zadania.
2.
W przypadku zadania realizowanego przez jednostkę, o której mowa w § 19 departament nadzorujący dokonuje jego oceny na podstawie dokumentacji, o której mowa w § 19 pkt 2.
§  22.
Oceny zadania, o których mowa w § 21 ust. 1 i 2 dokonuje się dla wydatków:
1)
majątkowych, w szczególności w zakresie:
a)
prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności zakresu rzeczowego realizowanego zadania inwestycyjnego z przeznaczeniem określonym w decyzji Ministra o przyznaniu dotacji,
b)
prawidłowości wykorzystania dotacji pod względem wysokości wydatkowanych środków a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją, z uwzględnieniem wskaźników zasilenie/plan i wydatkowanie/plan - ocenie podlega w szczególności realność wykorzystania kwoty przyznanej dotacji do końca roku budżetowego,
c)
legalności wydatkowania dotacji pod względem zgodności poniesionych kosztów z kosztami realizacji inwestycji określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579);
2)
bieżących, w szczególności w zakresie prawidłowości:
a)
przebiegu wykonania zadań przewidzianych do realizacji w okresie, którego dotyczy analiza i ocena,
b)
wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności zakresu rzeczowego realizowanego zadania bieżącego z przeznaczeniem określonym w decyzji Ministra o przyznaniu dotacji,
c)
wykorzystania dotacji pod względem wysokości wydatkowanych środków a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją, z uwzględnieniem wskaźników zasilenie/plan i wydatkowanie/plan - ocenie podlega w szczególności realność wykorzystania kwoty przyznanej dotacji do końca roku budżetowego.
§  23.
Ocenę, o której mowa w § 21 ust. 1 i 2 sporządza się:
1)
według wzoru określonego w załączniku nr 18 do zarządzenia - dla zadania inwestycyjnego;
2)
według wzoru określonego w załączniku nr 19 do zarządzenia - dla zadania bieżącego.
§  24.
W przypadku rozbieżności pomiędzy planowanym zakresem rzeczowym zadania a zakresem realizowanym, departament nadzorujący występuje na wniosek jednostki do Ministra o akceptację zmian w planowanym zakresie rzeczowym.
§  25.
Departament nadzorujący dokonuje oceny, o której mowa w § 21 ust. 1 i 2 na formularzu, o którym mowa w § 23 oraz przedkłada ją do Departamentu Finansowego wraz z dokumentami, o których mowa w § 18 w terminie 14 dni od daty wpływu dokumentacji do Ministerstwa.
§  26.
Departament Finansowy, przed upływem 30 dniu od daty wpływu dokumentacji do Ministerstwa, dokonuje ostatecznej akceptacji oceny realizacji zadania, o którym mowa w § 21 ust. 1 i 2.

Rozdział  4

Sprawozdawczość oraz ocena działalności jednostek

§  27.
1.
Jednostka przedkłada departamentowi nadzorującemu następujące dokumenty:
1)
sprawozdanie opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 7 - 10 i 14 - 16 do zarządzenia;
2)
inne informacje mogące mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny, np. wyniki kontroli przeprowadzonych w jednostce.
2.
Jednostka budżetowa przedkłada sprawozdanie opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 7 i 9 do zarządzenia.
3.
Departament nadzorujący na bieżąco może żądać od:
1)
jednostki - dodatkowych informacji lub wyjaśnień odnośnie jej działalności;
2)
Departamentu Finansowego - kopii dokumentów związanych z działalnością jednostki np.: sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
§  28.
1.
Dokumenty, o których mowa:
1)
w § 27 ust. 1 i 2 przedkłada się w terminie do dnia 20 lipca za pierwsze półrocze danego roku budżetowego, z wyjątkiem załącznika nr 9, który należy przedłożyć w terminie do 5 lipca;
2)
w § 27 ust. 1 i 2 opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 7, 8 i 10 przedkłada się w terminie do dnia 15 października za trzy kwartały danego roku budżetowego;
3)
w § 27 ust. 1 i 2 przedkłada się w terminie do dnia 1 lutego następnego roku za cały rok budżetowy, z wyjątkiem załącznika nr 9, który należy przedłożyć w terminie do 20 stycznia.
§  29.
Departament nadzorujący:
1)
dokonuje oceny całości gospodarki finansowej jednostki na podstawie dokumentów i informacji, o których mowa w § 27;
2)
dokonuje rozliczenia dotacji według wzoru określonego w załączniku nr 21 do zarządzenia;
3)
sporządza zbiorcze zestawienie wykonania mierników obejmujące wszystkie jednostki podległe temu departamentowi (z wyłączeniem państwowych jednostek budżetowych) wraz z informacją na temat ich wykonania, według wzoru określonego w załączniku nr 22 do zarządzenia.
§  30.
1.
Ocenę, o której mowa w § 29 pkt 1 sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 20 do zarządzenia i przedkłada Departamentowi Finansowemu w terminie do dnia:
1)
15 sierpnia za pierwsze półrocze danego roku budżetowego;
2)
1 listopada za trzy kwartały danego roku budżetowego;
3)
1 marca następnego roku za cały rok budżetowy.
2.
W przypadku dokonania negatywnej oceny działalności jednostki, departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu również informacje dotyczące planowanych lub podjętych działań w związku z wykrytymi nieprawidłowościami.
§  31.
Departament nadzorujący przedkłada rozliczenie dotacji, o którym mowa w § 29 pkt 2 do Departamentu Finansowego za dany rok budżetowy w terminie, o którym mowa w § 30 ust. 1 pkt 3.
§  32.
Zestawienie mierników, o którym mowa w § 29 pkt 3 departament nadzorujący przedkłada do Departamentu Finansowego w terminie do dnia:
1)
15 lipca za pierwsze półrocze;
2)
5 lutego następnego roku za cały rok budżetowy.
§  33.
1.
Departament Finansowy w terminie do dnia:
1)
15 września za pierwsze półrocze danego roku budżetowego;
2)
15 listopada za trzy kwartały danego roku budżetowego;
3)
31 marca następnego roku za cały rok budżetowy

- sporządza zbiorczą ocenę działania jednostek i przedkłada ją Ministrowi.

2.
Jednostki, które uzyskały negatywną ocenę umieszcza się w odrębnym zestawieniu.
§  34.
1.
Nadzór i kontrolę nad Funduszem Promocji Twórczości oraz Funduszem Promocji Kultury w porozumieniu z Biurem Administracyjno-Budżetowym sprawują komórki organizacyjne Ministerstwa dysponujące tymi funduszami, na podstawie sprawozdań określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej oraz

sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, innych dokumentów jak również własnych informacji.

2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, przedkładają do Departamentu Finansowego w terminach umożliwiających przedłożenie do Ministra Finansów sprawozdań z wykonania planu funduszy celowych, zgodnie z przepisami dotyczącymi sprawozdawczości budżetowej.
3.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 dotyczące Funduszu Promocji Twórczości są przedkładane do Departamentu Finansowego wraz z opisem.
§  35.
1.
Nadzór i kontrolę w zakresie urzędu obsługującego Ministra sprawuje dyrektor generalny urzędu, na podstawie sprawozdań określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej oraz sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych jak również innych dokumentów i własnych informacji.
2.
Na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1 oraz załączników, o których mowa w § 27 ust. 2 dyrektor generalny urzędu obsługującego Ministra sporządza ocenę działalności urzędu, według wzoru określonego w załączniku nr 20 do zarządzenia.
3.
W przypadku oceny negatywnej dyrektor generalny zastosuje procedurę zawartą w § 30 ust. 2.
4.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 dyrektor generalny przedkłada do Departamentu Finansowego w terminach określonych odpowiednimi rozporządzeniami Ministra Finansów, natomiast załączniki, o których mowa w § 27 ust. 2 oraz ocenę, o której mowa w ust. 2 w terminach określonych § 30 ust. 1.
§  36.
Terminowe przedkładanie dokumentów i informacji, o których mowa w § 18 i § 27 oraz dokładność i rzetelność ocen, o których mowa w § 21 i § 29 są brane pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosków o przyznawanie nagród osobom zarządzającym jednostkami oraz pracownikom Ministerstwa.

Rozdział  5

Roczne sprawozdania finansowe jednostek

§  37.
1.
Państwowe osoby prawne, których roczne sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu przez Ministra, zgodnie z zapisami zawartymi w ich statutach, przedkładają do departamentu nadzorującego roczne sprawozdanie finansowe, sporządzone zgodnie z zasadami i w terminach wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613).
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 przedkłada się wraz z raportem i opinią z badania przez biegłego rewidenta.
§  38.
1.
Departament nadzorujący bez zbędnej zwłoki sporządza własną opinię oraz rekomendację w sprawie zatwierdzenia przez Ministra sprawozdania, o którym mowa w § 37 i przesyła do Departamentu Finansowego.
2.
Opinia, o której mowa w ust. 1 powinna odnosić się do całości prowadzonej działalności jednostki (merytorycznej i finansowej) oraz zawierać w szczególności wyjaśnienia w przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego, nieprawidłowości stwierdzonych przez kontrole Ministerstwa, biegłego rewidenta czy inne kontrole zewnętrzne.
§  39.
1.
Departament Finansowy po otrzymaniu sprawozdania wraz z opinią dokonuje bez zbędnej zwłoki weryfikacji formalno-rachunkowej i przedkłada Ministrowi do zatwierdzenia w terminie nie późniejszym niż wynikający z art. 53 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2.
Po zatwierdzeniu przez Ministra sprawozdania Departament Finansowy informuje o tym fakcie instytucję, departament nadzorujący oraz Biuro Obsługi Prawnej.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe

§  40.
W przypadku wprowadzenia w Ministerstwie systemu informatycznego do realizacji procedur planowania i sprawozdawczości zawartych w niniejszym zarządzeniu jednostki uczestniczące w realizacji obowiązków wynikających z tych procedur zobowiązane są do korzystania z tego sytemu w udostępnionym zakresie.
§  41.
Sprawozdania finansowe za 2013 rok jednostki przedkładają Ministrowi w trybie określonym w dotychczasowych przepisach.
§  42.
Traci moc zarządzenie Nr 28 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie w sprawie nadzoru i kontroli nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa (Dz. Urz. MKiDN z 2010 r. Nr 5, poz. 49).
§  43.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Opis planowanych działań jednostki

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Powiązanie budżetu tradycyjnego z budżetem zadaniowym

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Dotacje od organizatorów i koszty pokryte dotacją MKiDN

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Planowane wydatki majątkowe

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

PROGRAM INWESTYCJI NA ............... r.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

Planowane wydatki bieżące

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

Opis działalności i zrealizowanych zadań jednostki

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

Wykonanie wydatków ..............................................

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR

Wykonanie mierników dla prowadzonej działalności przez ...............................

ZAŁĄCZNIK Nr  10

WZÓR

Wykonanie planu finansowego jednostki

ZAŁĄCZNIK Nr  11

WZÓR

Wydatki majątkowe (cz. 1)

ZAŁĄCZNIK Nr  12

WZÓR

Wydatki majątkowe (cz. 2)

ZAŁĄCZNIK Nr  13

WZÓR

Wydatki bieżące na podstawie umowy nr ...........................................

ZAŁĄCZNIK Nr  14

WZÓR

Wynagrodzenia

ZAŁĄCZNIK Nr  15

WZÓR

Wydatki majątkowe

ZAŁĄCZNIK Nr  16

WZÓR

Wydatki bieżące

ZAŁĄCZNIK Nr  17

WZÓR

Plan dotacji na wydatki bieżące na rok ...................

ZAŁĄCZNIK Nr  18

WZÓR

Karta oceny zadania inwestycyjnego

ZAŁĄCZNIK Nr  19

WZÓR

Karta oceny zadania sfinansowanego z dotacji celowej na wydatki bieżące

ZAŁĄCZNIK Nr  20

WZÓR

Karta oceny działalności jednostki

ZAŁĄCZNIK Nr  21

WZÓR

Karta rozliczenia dotacji

ZAŁĄCZNIK Nr  22

WZÓR

Zestawienie zbiorcze wykonania mierników dla prowadzonej działalności przez jednostki podległe MKiDN, przyporządkowane ....................................... za okres ................................... r.

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).