Nadużywanie pozycji dominującej przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu.
Dz.Urz.UOKiK.2001.2.25
Akt nienormatywnyDECYZJA
PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
z dnia 31 maja 2001 r.
w sprawie nadużywania pozycji dominującej przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu
(Nr WR-13/2001)
II. Na podstawie art. 104 Kpa w związku z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy powołanej w pkt I, działając w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakłada się na Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu karę pieniężną w wysokości 100.000,00 zł (sto tysięcy złotych) płatną do budżetu państwa.
UZASADNIENIE
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Delegatury we Wrocławiu wpłynął wniosek wspólników spółki cywilnej Jerzego i Urszuli Gwóźdź "Drewkom" Import-Export, zwanych dalej "Drewkom", o wszczęcie postępowania przeciwko Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych we Wrocławiu, (dalej "Dyrekcja" lub RDLP) i nakazanie zaniechania praktyki monopolistycznej polegającej na nadużywaniu pozycji dominującej na rynku sprzedaży drewna poprzez odmowę sprzedaży Wnioskodawcy surowca drzewnego na rynku ogólnym, co stanowiło naruszenie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów (Dz. U. z 1999 r. Nr 52, poz. 547 ze zm.)
W uzasadnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że w 1998 r. kupił w RDLP we Wrocławiu ok. 20 tys. m3 drewna, zyskując dzięki temu status odbiorcy drewna rynku ogólnego. Drewkom złożył w Dyrekcji zapotrzebowanie na ok. 50 tyś. m drewna w roku 2000.
RDLP poinformowała Drewkom, iż nie została ona ujęta jako nabywca rynku ogólnego oraz że może zaopatrywać się w drewno w poszczególnych nadleśnictwach. Zdaniem Wnioskodawcy, zakupienie takiej ilości drewna w nadleśnictwach - ze względów faktycznych - nie jest możliwe. Drewkom podnosi również, że nie wyjaśniono mu powodów, dla których nie został zaliczony do grona odbiorców rynku ogólnego, mimo że spełniał wszystkie kryteria określone w zarządzeniu nr 5 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie zasad sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
W związku z wejściem w życie 1 kwietnia 2001 r. ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319), zwanej dalej "ustawą antymonopolową" i jednoczesnej utracie mocy ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów, zgodnie z art. 113 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. należało postępowanie wszczęte przed datą 1 kwietnia 2001 r. prowadzić na podstawie nowej ustawy.
W związku z powyższym Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonał zmiany kwalifikacji zarzucanych Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych we Wrocławiu praktyk ograniczających konkurencję w ten sposób, iż zarzut nadużywania pozycji dominującej na rynku sprzedaży surowca drzewnego poprzez odmowę uznania Wnioskodawcy jako nabywcy drewna rynku ogólnego w roku 2000, zakwalifikowany jako naruszenie art. 5 ust. 1 pkt 3 powołanej wyżej ustawy z dnia 24 lutego 1990 r., został zakwalifikowany jako naruszenie art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.
W sprawach o roszczenia związane z działalnością państwowych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych stroną jest Skarb Państwa. W postępowaniu przed sądami i organami administracji, Skarb Państwa jest personifikowany przez tę jednostkę organizacyjną, z której działalnością wiąże się dochodzone roszczenie, tj. Dyrekcję Generalną, dyrekcje regionalne bądź nadleśnictwa (art. 67 § 2 Kpc). Natomiast art. 34 ustawy o lasach mówi, że dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych m.in. reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych w zakresie swojego działania. Zarzut postawiony przez Drewkom we wniosku o wszczęcie postępowania dotyczy odmowy zakwalifikowania go do klientów rynku ogólnego przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu, stąd przedmiotowe postępowanie toczy się przeciwko RDLP we Wrocławiu. Mając na uwadze zebrany materiał dowodowy, organ antymonopolowy zważył, co następuje:
Istota zarzucanej praktyki ograniczającej konkurencję sprowadza się do odmowy przez RDLP uznania Wnioskodawcy jako nabywcy drewna rynku ogólnego w roku 2000. Dla rozstrzygnięcia sporu należy zatem zbadać, czy takim działaniem RDLP postępowania naruszył ustawę antymonopolową, a w szczególności czy naruszony został jej art. 8 ust. 2 pkt 3. Wskazuje on jeden z przykładów nadużywania pozycji dominującej, polegający na stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji. Przepis ten precyzuje ogólny zakaz wyrażony w art. 8 ust. 1 ustawy antymonopolowej, stanowiący, iż zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców. Naruszenie przepisu art. 8 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy stanowi praktykę ograniczającą konkurencję. Przepis ten dotyczy szeroko rozumianych praktyk dyskryminacyjnych stosowanych przez podmiot dominujący, który nierównoprawnie traktując uczestników rynku przeciwdziała rozwojowi konkurencji. Przepis ten chroni zarówno kontrahentów i konkurentów (czyli "osoby trzecie") podmiotu dominującego, którzy mogą być dotknięci skutkami nierównoprawnego traktowania. Tymczasem "przedsiębiorstwu o pozycji dominującej na rynku nie wolno utrudniać innym podmiotom działalności gospodarczej (w zakresie dostępnym innym przedsiębiorstwom tego samego rodzaju), jak również bez uzasadnionego powodu różnie je traktować" (S. Gronowski, Ustawa Antymonopolowa - Komentarz, Warszawa 1996, str. 126).
Do uznania praktyki z art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy antymonopolowej za ograniczającą konkurencję, zachowanie przedsiębiorcy musi łącznie spełniać trzy przesłanki: