Nadanie statutu Wyższej Szkole Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.1993.3.44

Akt utracił moc
Wersja od: 21 listopada 1995 r.

ZARZĄDZENIE Nr 45
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 26 marca 1993 r.
w sprawie nadania statutu Wyższej Szkole Policji.

Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 4 ustawy z 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (tekst jednolity Dz. U. z 1992 r., Nr 10, poz. 40) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wyższej Szkole Policji nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 89 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 12 września 1990 r. w sprawie szczegółowej struktury organizacyjnej Wyższej Szkoły Policji (Dz. Urz. MSW Nr 4, poz. 49),
2)
zarządzenie nr 62 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 czerwca 1991 r. zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowej struktury organizacyjnej Wyższej Szkoły Policji (Dz. Urz. MSW Nr 3, poz. 59),
3)
zarządzenie nr 96 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 września 1991 r. zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowej struktury organizacyjnej Wyższej Szkoły Policji (Dz. Urz. MSW Nr 3, poz. 86),
4)
zarządzenie nr 90 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 12 września 1990 r. w sprawie nadania statutu Wyższej Szkole Policji (Dz. Urz. MSW Nr 4, poz. 90),
5)
zarządzenie nr 55 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 czerwca 1991 r. w sprawie zmiany Statutu Wyższej Szkoły Policji (Dz. Urz. MSW Nr 2, poz. 53),
6)
zarządzenie nr 105 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 listopada 1991 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Wyższej Szkole Policji (Dz. Urz. MSW Nr 3, poz. 94),
7)
zarządzenie nr 58 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 28 maja 1992 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Wyższej Szkole Policji,
8)
zarządzenie nr 85 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 sierpnia 1992 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Wyższej Szkole Policji.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT WYŻSZEJ SZKOŁY POLICJI

Celem Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie jest przygotowanie wysoko kwalifikowanej kadry kierowniczej dla Policji Rzeczypospolitej Polskiej. Wyższa Szkoła Policji uczy umiejętności fachowych, a także wychowuje w duchu posłuszeństwa prawu, poszanowania godności ludzkiej, a także poświęcenia sprawie bezpieczeństwa obywateli oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Inspirowanie potrzebami Policji badania naukowe prowadzone w Wyższej Szkole Policji służyć mają wypracowaniu skutecznych metod służby, zaś ich realizacja powinna się dokonywać w sposób zgodny z etyką policjanta oraz pracownika nauki.

ROZDZIAŁ  I

Postanowienia ogólne

§  1.
Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, zwana dalej "Szkołą", w skrócie "WSPol.", jest państwową szkołą wyższą, działającą na podstawie ustawy z 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (tekst jednolity Dz. U. z 1992 r., Nr 10, poz. 40).
§  2.
Nadzór nad Szkołą sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych, współdziałając w tym zakresie z Ministrem Edukacji Narodowej, na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

ROZDZIAŁ  II

Zadania Szkoły

§  3.
1.
Podstawowym zadaniem Szkoły jest kształcenie policjantów w celu wyposażenia ich w nowoczesną wiedzę specjalistyczną i umiejętności fachowe niezbędne do realizacji zadań Policji.
2.
Szkoła powołana jest do prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk policyjnych, prawa, kryminalistyki, kryminologii oraz innych dyscyplin stanowiących teoretyczną podstawę działania policji.
3.
Szkoła wychowuje swych słuchaczy na oddanych Ojczyźnie i Narodowi policjantów, którzy w swym postępowaniu kierować się będą przepisami prawa i zasadami etyki zawodowej, a także kształtuje w nich pożądane cechy charakteru, a zwłaszcza odwagę, dyscyplinę, dyspozycyjność, odporność psychiczną i sprawność fizyczną.
4.
Szkoła wykonuje zadania współpracując z krajowymi uczelniami i innymi instytucjami naukowymi, a także jednostkami organizacyjnymi resortu spraw wewnętrznych.
5.
Szkoła prowadzi współpracę z zagranicznymi szkołami policyjnymi na zasadach określonych przez Komendanta Głównego Policji.
§  4.
1.
W Szkole prowadzone są następujące rodzaje kształcenia:
1)
stacjonarne wyższe studia zawodowe,
2)
zaoczne wyższe studia zawodowe,
3)
stacjonarne studia zawodowe,
4)
zaoczne studia zawodowe.
2.
Szkoła organizuje i prowadzi kursy doskonalenia zawodowego kadry kierowniczej.
3.
W razie potrzeby w Szkole mogą być prowadzone inne formy szkolenia i doskonalenia zawodowego.
§  5.
1.
Szkoła prowadzi działalność wydawniczą służącą realizacji jej zadań, w szczególności potrzebom procesu dydaktycznego oraz upowszechnianiu dorobku naukowego pracowników.
2.
Szkoła jest wydawcą "Przeglądu Policyjnego".

ROZDZIAŁ  III

Tradycja i zwyczaje

§  6.
1.
Szkoła nawiązuje do tradycji szkół wojskowych i policyjnych w niepodległej Polsce.
2.
Z zachowaniem swojej odrębności, wynikającej z charakteru zadań, Szkoła nawiązuje również do najlepszych polskich tradycji akademickich.
§  7.
1.
Szkoła posiada Sztandar z Godłem Szkoły.
2.
Godłem Szkoły jest kompozycja miecza, wagi, księgi, płomienia i wieńca liści dębowych.
3.
Wzór sztandaru i godła określają załączniki nr 1 i nr 2.
§  8.
Insygnium komendanta Szkoły jest historyczny buzdygan pułkownika jazdy polskiej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3.
§  9.
Organizację, przebieg i oprawę uroczystości szkolnych określa ceremoniał Policji.

ROZDZIAŁ  IV

Władze Szkoły

§  10.
1.
Działalnością Szkoły kieruje komendant. Jest on przełożonym wszystkich funkcjonariuszy, pracowników i słuchaczy Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Komendant Szkoły, w szczególności:
1)
zapewnia sprawne funkcjonowanie Szkoły oraz podnoszenie poziomu jej działalności,
2)
stwarza warunki do stałego doskonalenia systemu kształcenia, działalności badawczej i wydawniczej Szkoły oraz rozwoju naukowego pracowników,
3)
zatwierdza szczegółowe plany działalności Szkoły i programy nauczania,
4)
zapewnia właściwą obsadę stanowisk kierowniczych oraz sprzyja podejmowaniu zatrudnienia w Szkole przez samodzielnych pracowników nauki,
5)
dokonuje okresowych ocen nauczycieli akademickich,
6)
podejmuje decyzje kadrowe w ramach uprawnień określonych odrębnymi przepisami,
7)
podejmuje inne decyzje wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz regulaminu studiów, a także wydaje zarządzenia i rozkazy.
3.
Komendanta Szkoły wyznacza Minister Spraw Wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji spośród oficerów Policji posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
4.
W wyjątkowych przypadkach Minister Spraw Wewnętrznych może wyznaczyć na stanowisko Komendanta Szkoły oficera Policji posiadającego stopień naukowy doktora.
§  11.
Komendant Szkoły wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępców oraz innych podległych mu funkcjonariuszy i pracowników.
§  12.
1.
Zastępca komendanta zajmujący się sprawami naukowo-dydaktycznymi kieruje całokształtem działalności naukowo-badawczej i dydaktyczno-wychowawczej Szkoły, w szczególności:
1)
organizuje, koordynuje i nadzoruje proces kształcenia w Szkole,
2)
inicjuje działalność zmierzającą do wprowadzenia nowoczesnych metod kształcenia oraz dba o rozwój bazy dydaktycznej,
3)
nadzoruje realizację badań naukowych,
4)
ocenia działalność naukowo-badawczą podległych instytutów i zakładów oraz stopień rozwoju naukowego pracowników,
5)
nadzoruje działalność wydawniczą Szkoły,
6)
sprawuje ogólny nadzór nad pracą wychowawczą i kulturalno-oświatową wśród słuchaczy Szkoły,
7)
wykonuje inne zadania zlecone przez komendanta Szkoły.
2. 1
Zastępcę komendanta zajmującego się sprawami naukowo-dydaktycznymi wyznacza Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta Szkoły spośród oficerów Policji posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
3. 2
W wyjątkowych przypadkach Komendant Główny Policji może wyznaczyć na stanowisko zastępcy komendanta zajmującego się sprawami naukowo-dydaktycznymi oficera Policji posiadającego stopień naukowy doktora.
§  13.
1.
Zastępca komendanta zajmujący się sprawami administracyjno-gospodarczymi kieruje działalnością administracyjną oraz gospodarczo-finansową Szkoły. Do jego obowiązków należy dbałość o sprawy socjalno-bytowe, a także wykonywanie innych zadań zleconych przez Komendanta Szkoły.
2. 3
Zastępcę komendanta zajmującego się sprawami administracyjno-gospodarczymi wyznacza Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta Szkoły spośród oficerów Policji posiadających wyższe wykształcenie i co najmniej tytuł zawodowy magistra.
§  14.
1.
Dowódca pododdziałów szkolnych sprawuje bezpośrednie zwierzchnictwo nad pododdziałami. Do jego kompetencji należy w szczególności:
1)
nadzór nad kadrą dowódczą pododdziałów,
2)
zapewnienie gotowości i dowodzenie szkolnym oddziałem prewencji Policji działającym w charakterze odwodu Komendanta Głównego Policji.
2.
Dowódca pododdziałów szkolnych zapewnia obsadę dowódczo-sztabową obwodu spośród kadry dowódczej oraz policjantów zajmujących stanowiska dydaktyczne i administracyjne, a także nadzoruje pracę zespołów medycznych.
3.
Dowódcę pododdziałów szkolnych mianuje Komendant Główny Policji na wniosek komendanta Szkoły spośród oficerów Policji posiadających stopień nie niższy od stopnia nadkomisarza, a nadto legitymujących się co najmniej tytułem zawodowym magistra.

ROZDZIAŁ  V

Rada Naukowa

§  15.
1.
Rada Naukowa jako zespół doradczy komendanta jest ośrodkiem wymiany poglądów w sprawach organizacji, metod i środków kształcenia oraz wychowywania słuchaczy, a także kierunków i form działalności naukowo-badawczej.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
komendant Szkoły jako przewodniczący,
2)
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji,
3)
zastępcy komendanta,
4)
dyrektorzy instytutów oraz ich zastępcy, kierownicy samodzielnych zakładów studiów, kierownik biblioteki oraz kierownicy ogniw wspomagających proces dydaktyczny i działalność naukowo-badawczą,
5)
samodzielni pracownicy nauki,
6)
5 przedstawicieli kadry dydaktycznej, 4 kadry dowódczej i 3 przedstawicieli słuchaczy wybieranych w wyborach jawnych na okres jednego roku,
7)
dowódca pododdziałów szkolnych.
3.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje komendant Szkoły w terminach określonych w planie pracy Rady lub na żądanie 1/3 ogólnej liczby członków Rady.
4.
Uchwały Rady Naukowej zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady. Rada może podjąć uchwałę o głosowaniu w trybie jawnym.
§  16.
1)
opiniowanie projektów rozwiązań w zakresie struktury organizacyjnej działalności podstawowej Szkoły oraz organizacji systemu kształcenia i wychowania,
2)
opiniowanie projektów planów studiów i programów nauczania,
3)
opiniowanie kierunków badań naukowych oraz szczegółowych programów badawczych,
4)
opiniowanie planów wydawniczych Szkoły,
5)
opiniowanie kierunków i form współpracy z innymi szkołami oraz instytucjami krajowymi i zagranicznymi,
6)
opiniowanie wniosków o przyznanie nagród za działalność naukową, wydawniczą oraz dydaktyczno-wychowawczą,
7)
powoływanie komisji lub zespołów w ramach Rady do opracowania spraw problemowych,
8)
opiniowanie wniosków w sprawach stopni i tytułów naukowych,
9)
rozpatrywanie innych spraw określonych w przepisach prawa, postanowieniach niniejszego statutu lub regulaminu studiów albo zleconych przez komendanta Szkoły.

ROZDZIAŁ  VI

Jednostki działalności podstawowej

§  17.
1.
Jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi działalność naukowo-dydaktyczną lub dydaktyczną są:
1)
Instytut Badań nad Policją,
2)
Instytut Prawa,
3)
Instytut Kryminalistyki,
4)
Instytut Podstaw Służby Policyjnej,
5)
Samodzielny Zakład Informatyki i Statystyki,
6)
Samodzielny Zakład Zwalczania Przestępczości Zorganizowanej,
7)
Samodzielny Zakład Podstaw Służby Granicznej, z siedzibą w Kętrzynie,
8)
Studium Języków Obcych,
9)
Studium Wychowania Fizycznego,
10)
Studium Wyszkolenia Specjalnego.
2. 4
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 tworzy, przekształca i znosi Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta Szkoły.
§  18.
1.
Instytut organizuje i prowadzi pracę badawczą, dydaktyczną i wychowawczą w zakresie wyodrębnionych, związanych ze sobą, dyscyplin naukowych i przedmiotów objętych jego działalnością.
2.
Instytutem kieruje dyrektor, do którego kompetencji należy w szczególności:
1)
reprezentowanie instytutu na zewnątrz,
2)
planowanie i organizowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i naukowo-badawczej instytutu,
3)
organizowanie zebrań, konferencji, sympozjów oraz innych form wymiany doświadczeń naukowych lub dydaktycznych,
4)
sprawowanie nadzoru służbowego nad pracownikami instytutu oraz występowanie z wnioskami personalnymi do komendanta Szkoły,
5)
dokonywanie bieżącej i okresowej oceny pracowników instytutu,
6)
załatwianie spraw organizacyjnych i gospodarczo-finansowych instytutu.
3. 5
Dyrektora instytutu wyznacza Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta Szkoły spośród oficerów Policji posiadających co najmniej stopień naukowy doktora.
4. 6
Zastępcę dyrektora instytutu wyznacza Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta Szkoły spośród oficerów Policji posiadających co najmniej stopień naukowy doktora.
5. 7
W przypadkach uzasadnionych potrzebami Szkoły Komendant Główny Policji może zatrudnić na stanowisku dyrektora instytutu lub jego zastępcy osobę cywilną posiadającą co najmniej stopień naukowy doktora.
§  19.
1.
Zakład organizuje i prowadzi pracę badawczą, dydaktyczną i wychowawczą w zakresie jednej lub kilku dyscyplin albo przedmiotów objętych działalnością instytutu.
2.
Zakładem kieruje kierownik, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za organizację i realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych i naukowo-badawczych przez podległy zespół pracowników.
3. 8
Kierownika zakładu wyznacza Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta Szkoły spośród oficerów Policji posiadających stopień naukowy doktora.
4. 9
W wyjątkowych wypadkach Komendant Główny Policji na stanowisko kierownika zakładu może wyznaczyć oficera Policji posiadającego tytuł zawodowy magistra.
5. 10
W przypadkach uzasadnionych potrzebami Szkoły Komendant Główny Policji może zatrudnić na stanowisku kierownika zakładu osobę cywilną posiadającą co najmniej stopień naukowy doktora.
§  20.
1.
Studium organizuje i prowadzi działalność dydaktyczną i wychowawczą w zakresie umiejętności specjalnych.
2.
Studium kieruje kierownik, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za organizację działalności dydaktycznej i wychowawczej w zakresie umiejętności specjalnych przez podległy zespół pracowników.
3. 11
Kierownika studium wyznacza Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta Szkoły spośród oficerów Policji posiadających co najmniej tytuł zawodowy magistra.
4.
Na stanowiska kierownika studium nie prowadzącego działalności dydaktycznej w zakresie dyscyplin zawodowych, można zatrudnić osobę cywilną posiadającą co najmniej tytuł zawodowy magistra.

ROZDZIAŁ  VII

Jednostki wspomagające działalność podstawową

§  21.
1.
Jednostkami organizacyjnymi wspomagającymi działalność naukowo-badawczą oraz dydaktyczno-wychowawczą są:
1)
Biblioteka Główna,
2)
Wydział Organizacji Procesu Nauczania i Pomocy Naukowych,
3)
Wydział Wydawnictw.
§  22.
1.
Szkoła posiada Bibliotekę Główną, której zadaniem jest:
1)
gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie zbiorów krajowych oraz zagranicznych,
2)
prowadzenie informacji naukowej, wymiany międzybibliotecznej oraz pracy instruktażowej dla słuchaczy,
3)
organizowanie warsztatu pracy naukowej dla korzystających z księgozbioru przez opracowywanie bibliografii, dokumentacji i informacji.
2.
Biblioteką Główną kieruje kierownik.
3.
Zasady funkcjonowania Biblioteki Głównej określa regulaminem Komendant Szkoły.
§  23.
1.
Tworzy się radę biblioteczną, która jest organem doradczym kierownika Biblioteki Głównej w sprawach dotyczących działalności biblioteki i związanym z nią systemem biblioteczno-informacyjnym.
2.
W skład rady bibliotecznej wchodzą:
1)
kierownik Biblioteki Głównej jako przewodniczący,
2)
kierownicy działów bibliotecznych oraz

- przedstawiciele nauczycieli akademickich; po jednym przedstawicielu z każdej jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność podstawową,

- trzej przedstawiciele pracowników biblioteki,

- czterej przedstawiciele słuchaczy.

3.
Rada biblioteczna współpracuje z kierownikiem Biblioteki Głównej w sprawach:
1)
dostosowania kierunków działalności biblioteczno-informacyjnej do potrzeb procesu dydaktycznego i badawczego Szkoły,
2)
polityki gromadzenia, selekcji i udostępniania zbiorów bibliotecznych,
3)
podejmowania przedsięwzięć informacyjno-dokumentacyjnych biblioteki oraz działań popularyzatorskich w tym zakresie,
4)
doskonalenie struktury organizacyjnej i systemu organizacji pracy Biblioteki Głównej,
5)
planowania i kontroli realizacji zadań bibliotecznych.
§  24.
1.
Planowaniem i organizacją zajęć dydaktycznych w Wyższej Szkole Policji oraz wytwarzaniem pomocy naukowych zajmuje się Wydział Organizacji Procesu Nauczania i Pomocy Naukowych.
2.
Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności:
1)
bieżące planowanie i organizacja zajęć dydaktycznych (szkoleniowych),
2)
pomoc w przygotowaniu szczegółowych programów szkolenia i kursów dla kadry kierowniczej Policji,
3)
zapewnienie organizacyjnych i technicznych warunków działalności badawczej i wydawniczej,
4)
wytwarzanie pomocy naukowych oraz innych materiałów wspomagających proces szkolenia,
5)
organizowanie działalności kulturalno-oświatowej w Szkole.
6)
organizowanie bieżącej współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji, w szczególności w zakresie:

– przebiegu naboru kandydatów do Szkoły,

– organizacji praktyk słuchaczy i pracowników Szkoły w jednostkach terenowych,

– wymiany wiadomości i materiałów dydaktycznych.

§  25.
1.
Realizacją działalności wydawniczej, o której mowa w § 5, zajmuje się Wydział Wydawnictw.
2.
Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności,
1)
publikowanie opracowań niezbędnych do właściwej realizacji programów dydaktycznych na wszystkich kierunkach studiów,
2)
publikowanie wyników prac naukowo-badawczych,
3)
dystrybucja wydawnictw własnych,
4)
druk niezbędnych dla Szkoły akcydensów.
§  26.
1.
Tworzy się Radę Wydawniczą, która jest organem opiniodawczym Komendanta Szkoły w sprawach związanych z edycją prac przyjętych do druku.
2.
Szczegółowe zasady działania i tryb powoływania rady wydawniczej określa Komendant Szkoły.
§  27.
Kierowników jednostek organizacyjnych wspomagających działalność naukowo-badawczą oraz dydaktyczno-wychowawczą mianuje komendant Szkoły.

ROZDZIAŁ  VIII

Współpraca z innymi szkołami i instytucjami

§  28.
1.
Współpraca polega w szczególności na wymianie informacji i doświadczeń, podejmowaniu wspólnych prac badawczych, organizowaniu spotkań, konferencji i sympozjów, wymianie kadry naukowej i słuchaczy, organizowaniu staży naukowych oraz praktyk pracowników i słuchaczy.
2.
Szkoła w szczególności współpracuje z jednostkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji oraz pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Policji, innymi instytucjami i placówkami zajmującymi się zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.
3.
W zakresie swych kompetencji jednostki, o których mowa w ust. 2, zobowiązane są do:
1)
umożliwiania prowadzenia badań naukowych i odbywania praktyk zawodowych pracowników Szkoły, których specjalność zawodowa jest zbieżna z zakresem działania tych jednostek,
2)
współdziałania ze Szkołą w zakresie tworzenia i systematycznego aktualizowania programów nauczania,
3)
udzielania pomocy w rozszerzaniu wyposażenia w sprzęt i środki techniczne, materiały poglądowe do zajęć oraz odpisy dokumentów w sprawach mających walory dydaktyczne.

ROZDZIAŁ  IX

Jednostki administracyjno-gospodarcze

§  29.
1.
Komórkami i ogniwami organizacyjnymi, których zadaniem jest obsługa działalności dydaktyczno-wychowawczej i naukowo-badawczej jak również stwarzanie warunków niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Szkoły jako jednostki organizacyjnej Policji są:
1)
Wydział Prezydialny,
2)
Wydział Kadr,
3)
Wydział Finansów,
4)
Wydział Zaopatrzenia,
5)
Wydział Transportu,
6)
Samodzielna Sekcja Łączności,
7)
Samodzielna Sekcja Żywnościowa.
2.
Realizując zadania, o których mowa w ust. 1, komórki i ogniwa organizacyjne Szkoły w szczególności:
1)
zapewniają warunki realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego, prowadzenia działalności naukowo-badawczej,
2)
załatwiają sprawy kadrowe i gospodarczo-finansowe oraz administracyjne Szkoły,
3)
zaspokajają potrzeby socjalno-bytowe i kulturalno-oświatowe pracowników i słuchaczy.
3.
Określenie zasad funkcjonowania komórek i ogniw organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, jak również mianowanie kierowników tych komórek i ogniw należy do kompetencji komendanta Szkoły.

ROZDZIAŁ  X

Majątek i gospodarka finansowa

§  30.
1.
Majątkiem Szkoły zarządza komendant przy pomocy zastępcy komendanta zajmującego się sprawami administracyjno-gospodarczymi oraz bezpośrednio podległymi mu komórkami i ogniwami organizacyjnymi.
2.
Szkoła prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych.

ROZDZIAŁ  XI

Słuchacze i studia

§  31.
1.
Słuchacze Szkoły, ze względu na charakter uczelni, są zorganizowani w system pododdziałów.
2.
Komendant Główny Policji określa zasady tworzenia na bazie Szkoły szkolnych oddziałów prewencji Policji.
3.
Prawa i obowiązki słuchaczy Szkoły określają inne przepisy.
§  32.
1.
Reprezentacją wszystkich słuchaczy jest samorząd Szkoły.
2.
Organizację, funkcjonowanie oraz zakres uprawnień samorządu Szkoły określa regulamin studiów wprowadzony przez Komendanta Szkoły.

ROZDZIAŁ  XII

Pracownicy

§  33.
1.
Kadrę naukowo-dydaktyczną i dydaktyczną Szkoły tworzą:
1)
policyjni nauczyciele akademiccy,
2)
cywilni nauczyciele akademiccy.
2.
Pozostałą kadrę Szkoły tworzą:
1)
policjanci,
2)
pracownicy.
3.
Nauczyciele akademiccy zatrudniani są na stanowiskach:
1)
dydaktycznych, w tym dowódczych,
2)
naukowo-dydaktycznych,
3)
naukowych,

w myśl przepisów ustawy o wyższym szkolnictwie wojskowym.

§  34.
1.
Zatrudnienie w Szkole osoby w charakterze nauczyciela akademickiego może być uzależnione od uprzedniego ogłoszenia i przeprowadzenia konkursu.
2.
Rodzaje stanowisk podlegających obsadzeniu w drodze konkursu oraz zasady i tryb jego prowadzenia określa po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej Komendant Szkoły.

ROZDZIAŁ  XIII

Postanowienia końcowe

§  35.
Szczegółową strukturę organizacyjną i stan etatowy Szkoły określa Komendant Główny Policji.
1 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 2 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
2 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 2 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
3 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 2 pkt 2 zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
4 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 2 pkt 3 zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
5 § 18 ust. 3 zmieniony przez § 2 pkt 4 lit. a) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
6 § 18 ust. 4 zmieniony przez § 2 pkt 4 lit. b) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
7 § 18 ust. 5 zmieniony przez § 2 pkt 4 lit. c) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
8 § 19 ust. 3 zmieniony przez § 2 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
9 § 19 ust. 4 zmieniony przez § 2 pkt 5 lit. b) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
10 § 19 ust. 5 zmieniony przez § 2 pkt 5 lit. c) zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.
11 § 20 ust. 3 zmieniony przez § 2 pkt 6 zarządzenia nr 69 z dnia 21 listopada 1995 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz.Urz.MSWiA.95.4.63) z dniem 21 listopada 1995 r.