Nadanie statutu Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.GUS.2010.4.24
Akt utracił moc Wersja od: 29 kwietnia 2010 r.
ZARZĄDZENIE Nr 9
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 19 kwietnia 2010 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu
Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu, zwanemu dalej "Urzędem", nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.2.
Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 12 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 23 listopada 1998 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań i organizacji Urzędu Statystycznego we Wrocławiu (Dz. Urz. GUS Nr 17, poz. 123, z późn. zm.2)).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668, z 2001 r. Nr 100, poz. 1080, z 2003 r. Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. GUS z 2000 r. Nr 1, poz. 2, z 2002 r. Nr 12, poz. 74, z 2003 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 9, poz. 45, z 2005 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 5, poz. 36 oraz z 2009 r. Nr 4, poz. 27 i Nr 12, poz. 73.
ZAŁĄCZNIK
Statut Urzędu Statystycznego we Wrocławiu
Statut Urzędu Statystycznego we Wrocławiu
§ 1.
Urząd działa na podstawie: 1)
ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej; 2)
niniejszego statutu.§ 2.
Siedzibą Urzędu jest Wrocław.§ 3.
1.
Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje: 1)
zbieranie, gromadzenie, przechowywanie, analizę oraz opracowywanie danych statystycznych; 2)
zbieranie informacji o zapotrzebowaniu na analizy statystyczne w regionie oraz w zakresie specjalizacji Urzędu; 3)
projektowanie formularzy i wejściowych danych statystycznych w zakresie specjalizacji Urzędu; 4)
organizację pracy i tworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających pracę rachmistrzów spisowych, ankieterów statystycznych oraz rzeczoznawców; 5)
prowadzenie prac koncepcyjnych nad metodologią badań statystycznych; 6)
inicjowanie i prowadzenie systematycznych badań oraz analiz sytuacji społecznej i gospodarczej w regionie, prowadzenie monitoringu koniunktury gospodarczej oraz bazy wiedzy statystycznej o regionie; 7)
prowadzenie informatorium statystycznego; 8)
prowadzenie prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej i rachunków narodowych; 9)
przedstawianie organom administracji rządowej oraz organom jednostek samorządu terytorialnego informacji statystycznych w zakresie, terminach i w formach określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej, przyjętym przez Radę Ministrów; 10)
prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON w części obejmującej osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, mające siedzibę na obszarze województwa dolnośląskiego oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mające miejsce zamieszkania na terenie województwa dolnośląskiego, a także udostępnianie danych z rejestru REGON w tym zakresie; 11)
prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic) oraz współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego i organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy administracji publicznej w województwie dolnośląskim w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji rejestru TERYT; 12)
prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej; 13)
tworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających popularyzację wiedzy o statystyce; 14)
administrowanie infrastrukturą informatyczną służb statystyki publicznej zlokalizowaną na obszarze województwa dolnośląskiego.2.
Urząd może przyjmować zamówienia i zlecenia na wykonanie prac określonych w art. 21 ustawy, o której mowa w § 1 pkt 1, a w szczególności na: 1)
wykonywanie na zamówienie opracowań wspomagających inne systemy informacyjne administracji publicznej; 2)
prowadzenie na indywidualne zamówienie badań statystycznych nieobjętych programem badań statystycznych statystyki publicznej; 3)
wykonywanie na zlecenie dodatkowych opracowań i analiz, w tym przy wykorzystaniu danych zgromadzonych w badaniach objętych programem badań statystycznych statystyki publicznej; 4)
prowadzenie szkolenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego w dziedzinie statystyki.3.
Zadania określone w ust. 2 są wykonywane poza statutowymi obowiązkami Urzędu.§ 4.
Do Urzędu należą niżej wymienione zadania ogólnokrajowe, wykonywane w ramach prac prowadzonych na rzecz statystyki publicznej jako całości: 1)
w zakresie statystyki samorządów terytorialnych i gruntów komunalnych, statystyki produktów przemysłowych:a)
prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej,b)
inicjowanie i przygotowywanie rozwiązań metodologicznych,c)
przygotowywanie propozycji do programów badań statystycznych statystyki publicznej,d)
zbieranie, gromadzenie, analizowanie danych statystycznych,e)
opracowywanie publikacji i informacji do publikacji zgodnie z planem opracowań statystycznych oraz planem wydawniczym; 2)
współpraca w zakresie prowadzenia prac metodologicznych z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Statystycznego oraz urzędami statystycznymi specjalizującymi się w sprawozdawczości powiązanej ze statystyką samorządów terytorialnych w tematach leśnictwo i ochrona środowiska, gospodarka mieszkaniowa i komunalna oraz środki trwałe; 3)
uczestnictwo we współpracy międzynarodowej w dziedzinie statystyki euroregionów, a w szczególności organizowanie wspólnych badań statystycznych oraz opracowywanie i wydawanie publikacji o euroregionach, w tym o euroregionie "Nysa"; 4)
prowadzenie prac nad wykorzystaniem administracyjnych źródeł danych; 5)
opracowywanie informacji i publikacji zbiorczych w układach terytorialnych; 6)
współdziałanie z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami i uczelniami w zakresie przygotowywania badań i opracowań statystycznych oraz współpraca w tym zakresie z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Statystycznego; 7)
opracowywanie zbiorów i przygotowywanie tablic ogólnopolskich i regionalnych w zakresie określonym odrębnie przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego; 8)
prowadzenie prac związanych z administrowaniem zasobami informacyjnymi i metadanymi Banku Danych Lokalnych (z włączonymi zasobami Banku Danych Regionalnych) oraz udział w prowadzeniu prac metodologicznych związanych z jego rozwojem i doskonaleniem; 9)
prowadzenie prac rozwojowych w zakresie systemu informacyjnego o euroregionach na granicach Polski we współpracy z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie; 10)
współdziałanie w zakresie prowadzenia badań transgranicznych z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie i innymi urzędami statystycznymi biorącymi udział w realizacji tych zadań; 11)
uczestnictwo we współpracy międzynarodowej w uzgodnieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego; 12)
obsługa poligraficzna urzędów statystycznych w Opolu, Poznaniu, Wrocławiu i Zielonej Górze.§ 5.
1.
W skład Urzędu wchodzą: 1)
Wydział Organizacji; 2)
Wydział Realizacji Badań; 3)
Wydział Badań Ankietowych; 4)
Wydział Rejestrów; 5)
Wydział Informatyki; 6)
Wydział Kadr i Szkoleń; 7)
Wydział Ekonomiczny; 8)
Wydział Obsługi Administracyjnej; 9)
Wydział Poligrafii; 10)
Ośrodek Statystyki Samorządów Terytorialnych; 11)
Ośrodek Statystyki Produktów Przemysłowych; 12)
Ośrodek Banku Danych Regionalnych; 13)
Dolnośląski Ośrodek Badań Regionalnych; 14)
Oddział w Jeleniej Górze; 15)
Oddział w Legnicy; 16)
Oddział w Wałbrzychu.2.
W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy: 1)
radca prawny; 2)
do spraw ochrony informacji niejawnych; 3)
do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy- podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.
3.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.4.
Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach wydziałów, ośrodków i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu.5.
Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym samodzielne stanowiska pracy bezpośrednio mu podległe, inne niż określone w ust. 2.6.
Dyrektor Urzędu wydaje, inne niż określone w ust. 3-5, zarządzenia wewnętrzne i polecenia służbowe dotyczące funkcjonowania Urzędu.7.
Dyrektor Urzędu może powoływać stałe komisje lub zespoły robocze, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.§ 6.
1.
Zadaniem oddziałów Urzędu, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 14-16, jest: 1)
udostępnianie danych statystycznych (informatoria statystyczne); 2)
rejestracja w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON oraz wydawanie zaświadczeń o numerze identyfikacyjnym REGON; 3)
prowadzenie prac aktualizacyjnych dla potrzeb krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT i bieżące współdziałanie w tym zakresie z organami jednostek samorządu terytorialnego; 4)
udział w pracach organizacyjnych dotyczących spisów powszechnych i innych badaniach statystycznych o szerokim zasięgu obserwacji, w tym prowadzonych z udziałem rachmistrzów spisowych i ankieterów statystycznych; 5)
współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań statutowych Urzędu; 6)
pełnienie funkcji koordynatora zadań wymagających współpracy z gminami; 7)
wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.2.
Terytorialny zasięg działania oddziałów określa regulamin organizacyjny Urzędu.§ 7.
1.
Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, przy pomocy dwóch zastępców.2.
Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.3.
Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.§ 8.
1.
Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.2.
Urząd przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 4, współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.§ 9.
Przy wykonywaniu zadań dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Dolnośląskim, oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa dolnośląskiego.§ 10.
Urząd używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym i napisem w otoku: "Urząd Statystyczny we Wrocławiu".§ 11.
Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.§ 12.
1.
Działalność Urzędu jest finansowana odpowiednio z działów: "Administracja publiczna" (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne) i "Informatyka" (inne jednostki usług informatycznych).2.
Działalność Urzędu w zakresie zadań określonych w § 3 ust. 2 jest finansowana w ramach rachunku dochodów własnych zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241).