Nadanie statutu Urzędowi Morskiemu w Słupsku.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MGMiŻŚ.2016.28

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 grudnia 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 28
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 6 grudnia 2016 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Morskiemu w Słupsku

Na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014, z 2015 r. poz. 1642 oraz z 2016 r. poz. 266, 542 i 1250) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Urzędowi Morskiemu w Słupsku nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Infrastruktury z dnia 21 marca 2011 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Morskiemu w Słupsku (Dz. Urz. MI. Nr 3, poz. 15).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

URZĘDU MORSKIEGO W SŁUPSKU

§  1. 
Statut Urzędu Morskiego w Słupsku, zwanego dalej "Urzędem", określa organizację Urzędu oraz szczegółowy zakres działania Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku, zwanego dalej "Dyrektorem".
§  2. 
1. 
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy;
2)
Wydział Finansowo-Księgowy;
3)
Wydział Techniczno-Inwestycyjny;
4)
Wydział Zaopatrzenia i Transportu;
5)
Wydział do spraw Zamówień Publicznych i Funduszy Europejskich;
6)
Wydział Kontroli Wewnętrznej;
7)
Wydział Technologii Informatycznych;
8)
Inspektorat Nadzoru Technicznego i Zagospodarowania Przestrzennego;
9)
Inspektorat Ochrony Wybrzeża z podległymi Obwodami i Obchodami Ochrony Wybrzeża;
10)
Inspektorat Ochrony Środowiska Morskiego;
11)
Inspektorat Bezpieczeństwa Żeglugi;
12)
Inspektorat Oznakowania Nawigacyjnego;
13)
Inspektorat Administracji Portów, Hydrografii i Robót Czerpalnych z podległymi kapitanatami i bosmanatami portów;
14)
Inspektorat Monitorowania Ruchu Morskiego;
15)
Biuro Spraw Obronnych Żeglugi;
16)
Samodzielne Stanowisko do spraw Prawnych;
17)
Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
18)
Stanowisko do spraw Ochrony Przeciwpożarowej;
19)
Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego;
20)
Stanowisko Administratora Bezpieczeństwa Danych;
21)
Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
22)
Pełnomocnik do spraw Zarządzania Systemem Jakości.
2. 
Sprawy z zakresu Inspekcji Państwa Bandery oraz Inspekcji Państwa Portu prowadzi Inspektorat Bezpieczeństwa Żeglugi.
§  3. 
1. 
W Urzędzie tworzy się stanowiska zastępców Dyrektora do spraw:
1)
inspekcji morskiej;
2)
technicznych.
2. 
W Urzędzie może być utworzone stanowisko zastępcy Dyrektora do innych spraw niż wymienione w ust. 1.
3. 
Pierwszym zastępcą Dyrektora jest zastępca do spraw inspekcji morskiej.
4. 
Zakres czynności zastępców Dyrektora ustala Dyrektor.
5. 
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1 oraz innych pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
§  4. 
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Urzędu, o których mowa w § 2, określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.
§  5. 
Zakres działania Dyrektora obejmuje w szczególności następujące sprawy:
1)
bezpieczeństwa żeglugi morskiej;
2)
ochrony portów morskich i żeglugi morskiej, w tym zadania związane z wykonywaniem zadań obronnych oraz zadań o charakterze niemilitarnym, w szczególności zapobieganie aktom terroru oraz likwidacji skutków zaistniałych zdarzeń;
3)
korzystania z dróg morskich oraz portów i przystani morskich;
4)
bezpieczeństwa związane z badaniami, rozpoznawaniem i eksploatacją zasobów mineralnych dna morskiego;
5)
ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem wskutek korzystania z morza oraz przez zatapianie odpadów i innych substancji w zakresie nieuregulowanym przepisami Prawa geologicznego i górniczego;
6)
nadzoru nad ratowaniem życia;
7)
prowadzenia prac podwodnych i wydobywania mienia z morza;
8)
nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach;
9)
uzgadniania decyzji w sprawie wydawania pozwoleń wodnoprawnych i pozwoleń budowlanych na obszarze pasa technicznego, morskich portów i przystani, morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, jak również wszelkich innych decyzji dotyczących zagospodarowania tego pasa;
10)
budowy, utrzymywania i ochrony umocnień brzegowych, wydm i zalesień ochronnych w pasie technicznym;
11)
wyznaczania dróg morskich, kotwicowisk i badania warunków ich żeglowności;
12)
oznakowania nawigacyjnego i radionawigacyjnego polskich obszarów morskich;
13)
nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia w trybie przewidzianym w przepisach ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 398, z późn. zm.);
14)
wydawania oraz uzgadniania decyzji wynikających z przepisów ustawy z dnia 12 września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. poz. 1361, z 2004 r. poz. 959, z 2005 r. poz. 1683 oraz z 2010 r. poz. 1508);
15)
sporządzania projektów planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej;
16)
wykonywania kontroli i nadzoru w zakresie zgodności z zasadniczymi lub innymi wymaganiami wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku wyrobów wyposażenia morskiego oraz rekreacyjnych jednostek pływających;
17)
nadawania nazw statkom morskim;
18)
organizacji oraz nadzoru nad pilotażem morskim na obszarze portów morskich, morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa morskiego;
19)
budowy i utrzymywania obiektów i budowli infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich;
20)
zarządzania portami niemającymi podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej i przystaniami morskimi, w których nie powołano podmiotu zarządzającego w trybie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. poz. 179 oraz z 2015 r. poz. 1569 i 1642), w zakresie przewidzianym w tych przepisach;
21)
monitorowania i informowania o ruchu statków;
22)
przeprowadzania inspekcji statków, w zakresie wynikającym z zobowiązań międzynarodowych;
23)
ewidencji ładunków i pasażerów;
24)
zarządu nad morzem terytorialnym i morskimi wodami wewnętrznymi oraz nad gruntami pokrytymi tymi wodami, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469, 1590, 1642 i 2295 oraz z 2016 r. poz. 352 i 1250);
25)
kontroli paliwa u dostawców paliwa dostarczanego na statki;
26)
wydawania pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich, w przypadku przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz ustanawianie wokół nich stref bezpieczeństwa;
27)
wydawania pozwoleń na układanie i utrzymywanie podmorskich kabli i rurociągów na morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym;
28)
ochrony zabytków i opieki nad zabytkami w polskich obszarach morskich;
29)
wydawania pozwoleń na przeszukiwanie wraków i ich pozostałości;
30)
prowadzenia pomiarów hydrograficznych na polskich obszarach morskich dla celów bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska morskiego i monitorowania brzegów morskich;
31)
współpracy z organami prowadzącymi sprawy wypadków morskich;
32)
współpracy międzynarodowej z uwzględnieniem zadań wynikających z uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych instytucjach związanych z administracją morską, bezpieczeństwem żeglugi i ochroną środowiska morskiego;
33)
inne sprawy wynikające z odrębnych przepisów.
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).