Nadanie statutu Teatrowi Wielkiemu - Operze Narodowej oraz zmiana statusu na państwową instytucję artystyczną.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2012.20

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 maja 2012 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 24 maja 2012 r.
w sprawie nadania statutu Teatrowi Wielkiemu - Operze Narodowej oraz zmiany statusu na państwową instytucję artystyczną

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) w związku z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 207, poz. 1230) zarządza się, co następuje:
§  1.
Teatr Wielki - Opera Narodowa utworzony jako państwowa instytucja kultury zarządzeniem Nr 11 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 15 kwietnia 1998 r. w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Teatru Narodowego na Teatr Wielki - Operę Narodową oraz Teatr Narodowy oraz nadania statutów utworzonym w wyniku podziału państwowym instytucjom kultury (Dz. Urz. MKiS Nr 6, poz. 17), stał się z dniem 1 stycznia 2012 r. państwową instytucją artystyczną.
§  2.
Teatrowi Wielkiemu - Operze Narodowej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3.
Traci moc zarządzenie Nr 23 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 4 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania statutu Teatrowi Wielkiemu - Operze Narodowej (Dz. Urz. MKiDN Nr 5, poz. 44, z 2008 r. Nr 4, poz. 40 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 2, poz. 11).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Powołany do życia z inicjatywy Wojciecha Bogusławskiego i otwarty 24 lutego 1833 roku przez pierwszego dyrektora Karola Kurpińskiego, a doprowadzony do stanu świetności przez twórcę opery narodowej Stanisława Moniuszkę, Teatr Wielki ofiarnie służył narodowi polskiemu do chwili zniszczenia go przez najeźdźcę hitlerowskiego.

Odbudowany i rozbudowany wysiłkiem społeczeństwa polskiego, z dniem 19 listopada 1965 roku oddany został w służbę narodu.

Teatr Wielki - Opera Narodowa jako pierwsza scena operowa i baletowa w Polsce, powołana do kultywowania i wzbogacania swoją działalnością historycznych tradycji kulturalnych, krzewienia współczesnej rodzimej twórczości muzycznej oraz upowszechniania najbardziej wartościowych utworów repertuaru światowego, jest otoczona szczególną opieką władz państwowych. Dla podkreślenia historycznych zasług, wagi i znaczenia dla kultury narodowej i ogólnoświatowej oraz wiodącej roli w życiu muzycznym Polski, nadaje się Teatrowi Wielkiemu - Operze Narodowej niniejszy statut.

ROZDZIAŁ  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Teatr Wielki - Opera Narodowa, zwany dalej "Teatrem", jest państwową instytucją artystyczną, o szczególnym znaczeniu dla polskiej kultury narodowej, wyodrębnioną pod względem organizacyjnym i ekonomicznym, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej "Ministrem" i posiadającą osobowość prawną.
§  2.
Teatr działa w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia Nr 11 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 15 kwietnia 1998 r. w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Teatru Narodowego na Teatr Wielki - Operę Narodową oraz Teatr Narodowy oraz nadania statutów utworzonym w wyniku podziału państwowym instytucjom kultury (Dz. Urz. MKiS Nr 6, poz. 17 oraz z 2006 r. Nr 5, poz. 44);
3)
niniejszego statutu.
§  3.
1.
Organizatorem Teatru jest Minister, który sprawuje nadzór nad Teatrem.
2.
Siedzibą Teatru jest miasto stołeczne Warszawa.
3.
Teatr prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.

ROZDZIAŁ  2

Zakres działalności

§  4.
1.
Do zadań Teatru należy przygotowywanie i wystawianie dzieł operowych, baletowych i muzycznych z narodowego i światowego repertuaru. Przygotowywanie i wystawianie dzieł baletowych realizuje wyodrębniony zespół - Polski Balet Narodowy.
2.
Zadania Teatru obejmują również:
1)
prowadzenie Muzeum Teatralnego;
2)
prowadzenie Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki;
3)
promocję oraz upowszechnianie sztuki operowej, baletowej i muzycznej oraz szeroko pojętej twórczości teatralnej, w tym myśli scenograficznej;
4)
udział w kształceniu kadr artystycznych i technicznych;
5)
działalność edukacyjną w zakresie upowszechniania muzyki i baletu.
3.
Teatr może realizować swoje zadania poprzez współpracę z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, edukacyjnymi i naukowymi, organami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi osobami i jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
4.
Teatr uczestniczy w realizacji zadań wynikających ze strategii i programów rządowych i samorządowych.
§  5.
Przedstawienia i koncerty Teatru odbywają się w jego siedzibie, jak również na scenach krajowych i zagranicznych.
§  6.
Dla realizacji swoich zadań w kraju i za granicą, we własnym zakresie lub w ramach współpracy z innymi instytucjami, organizacjami i podmiotami gospodarczymi krajowymi i zagranicznymi Teatr może:
1)
zatrudniać twórców, wykonawców oraz innych specjalistów;
2)
współdziałać z organizacjami społecznymi działającymi w dziedzinie kultury, a także z ośrodkami naukowymi, fundacjami oraz organizatorami festiwali, kongresów i innych przedsięwzięć;
3)
prowadzić własną działalność impresaryjną lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji;
4)
realizować transmisje, nagrania radiowe, telewizyjne, fonograficzne i wideo, filmy oraz inne formy zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku; wydawać kasety audio i wideo, płyty oraz inne nośniki obrazu i dźwięku;
5)
współdziałać z instytucjami szkolnictwa artystycznego i technicznego w celu zapewnienia sobie właściwie przygotowanych kadr, a także organizować szkolenia, seminaria, plenery, kursy, warsztaty, wystawy itp., lub w nich uczestniczyć;
6)
opracowywać, publikować i rozpowszechniać wydawnictwa drukowane i multimedialne z zakresu swojej działalności;
7)
prowadzić działalność bibliotekarską oraz wystawienniczą.
§  7.
1.
Teatr prowadzi działalność na podstawie programów artystycznych, planów repertuarowych i planów finansowych.
2.
Programy artystyczne, plany repertuarowe oraz plany finansowe zatwierdza Dyrektor.

ROZDZIAŁ  3

Zarządzanie i organizacja

§  8.
1.
Teatrem kieruje Dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister na czas określony od trzech do pięciu sezonów artystycznych. Kandydat na Dyrektora może zostać wyłoniony w drodze konkursu przeprowadzonego przez Ministra.
2.
Dyrektor kieruje działalnością Teatru przy pomocy sześciu zastępców.
3.
Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Ministra, powołuje i odwołuje zastępców Dyrektora, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Zastępcę dyrektora do spraw artystycznych powołuje i odwołuje Dyrektor po uzgodnieniu z Ministrem.
5.
Kierowników komórek organizacyjnych powołuje i odwołuje Dyrektor.
§  9.
Dyrektor zarządza całokształtem działalności Teatru, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Teatru i jest za niego odpowiedzialny.
§  10.
1.
Teatr jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
2.
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje wobec pracowników Teatru Dyrektor.
3.
Dyrektor ustala szczegółowy zakres czynności pracowników i tryb załatwiania powierzonych im spraw.
§  11.
1.
Organizację wewnętrzną Teatru, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
2.
Zmiany Regulaminu Organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.

ROZDZIAŁ  4

Kolegia doradcze

§  12.
1.
Dyrektor może tworzyć - z własnej inicjatywy lub na wniosek przynajmniej połowy zatrudnionych pracowników działalności podstawowej - kolegia doradcze o charakterze stałym lub dla realizacji konkretnego zadania. Powołując kolegium Dyrektor określa przedmiot działania i liczbę członków kolegium.
2.
W skład kolegium wchodzą osoby powołane przez Dyrektora spośród pracowników Teatru lub spoza ich grona.
3.
Kolegium formułuje opinie w kwestiach stanowiących przedmiot jego działania.
4.
Uchwały kolegium podejmowane są zwykłą większością głosów członków kolegium w obecności co najmniej połowy składu kolegium.
5.
Kolegium przewodniczy Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik Teatru.
6.
Obsługę kancelaryjno-biurową kolegium zapewnia Teatr.
§  13.
1.
Organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora jest Rada Artystyczna zwana dalej "Radą"
2.
Do zadań Rady należy opiniowanie:
1)
planów rozwoju Teatru;
2)
planów repertuarowych;
3)
planów dokształcania i doskonalenia kadr artystycznych i technicznych.
§  14.
1.
W skład Rady wchodzi sześć osób.
2.
Radę powołuje i odwołuje Dyrektor.
3.
Radę powołuje się na okres równy sezonom artystycznym, na które został zatrudniony Dyrektor.
4.
Dyrektor zwołuje posiedzenia Rady oraz kieruje jej pracami.
5.
W razie nieobecności Dyrektora, jego zadania wykonuje wskazany przez niego zastępca.
6.
Dyrektor zwołuje posiedzenia Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz w sezonie artystycznym.
7.
Szczegółowy tryb i zakres działania Rady określa regulamin nadany przez Dyrektora.

ROZDZIAŁ  5

Działalność dodatkowa

§  15.
1.
Teatr może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Teatru.
2.
Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:
1)
produkcji i konserwacji środków inscenizacji, wyposażenia i środków trwałych;
2)
reklamy i promocji;
3)
wytwórczym, usługowym i handlowym;
4)
inwestycji w infrastrukturę teatralną.
3.
Środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.

ROZDZIAŁ  6

Gospodarka finansowa Teatru

§  16.
Teatr działa we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodarując wydzieloną częścią mienia i zapewniając jego ochronę.
§  17.
1.
Teatr prowadzi gospodarkę finansowana zasadach określonych w ustawie.
2.
Majątek Teatru może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów wynikających z zakresu działania Teatru.
3.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.
§  18.
Przychodami Teatru są przychody z prowadzonej działalności, przychody ze sprzedaży składników majątkowych, przychody z najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku, dotacje z budżetu państwa: dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji oraz na realizację wskazanych zadań i programów, środki otrzymywane od osób fizycznych i osób prawnych oraz z innych źródeł.

ROZDZIAŁ  7

Przedstawicielstwo Teatru

§  19.
1.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Teatru, także w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawnionymi są Dyrektor samodzielnie lub inne osoby po uzyskaniu stosownego pełnomocnictwa Dyrektora.
2.
W odniesieniu do przysługującego dyrektorowi dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 31a ustawy lub innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, do dokonywania czynności prawnych uprawnieni są działający łącznie: zastępca dyrektora i główny księgowy.
§  20.
1.
Pełnomocników ustanawia i odwołuje Dyrektor.
2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury, prowadzonym przez organizatora. Nie dotyczy to pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ  8

Przepis końcowy

§  21.
1.
Połączenia, podziału lub likwidacji Teatru dokonuje Minister, na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
2.
Zmiany w statucie dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.